Externe schijf stuk

Pagina: 1
Acties:

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:43
Gisteravond heb ik mijn WD harde schijf na gebruik netjes weggelegd. nu wilde ik hem net weer gebruiken en tot mijn schrik ging het lampje niet branden na het aansluiten van de voeding.
Nu heb ik er nog 1 en die ook even gechecked, die doet het wel.
Als ik aan het voedingsgaatje ruik, constateer ik dat het verbrand ruikt.

Nu boeit mij het externe ding niet.. die koop ik wel nieuw. maar hoe krijg ik mijn data terug :(
het is dit type harde schijf, en dus niet open te schroeven... dat wordt slopen ben ik bang.
pricewatch: Western Digital Elements Desktop 2TB Zwart

hoop op goede tips!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ding is binnen 2 minuten met een platte schroevendraaier open te krijgen. Dan los aansluiten en kijken wat er gebeurt. De plaat aan de onderkant zit in de rest van de behuizing geklikt. Begin met een kleine platte schroevendraaier. Zodra die erin zit een grotere, daarmee haal je de onderste plaat los en kan de schijf eruit.

[ Voor 46% gewijzigd door PilatuS op 11-04-2013 19:40 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hij is wel open te krijgen: YouTube: Take apart / Disassembly WD Elements 2TB 3.5" in 3 mins

Je hebt geluk dat het intern nog gewoon SATA is. Kwestie van even open maken en intern (of andere behuizing) aansluiten :)

• bakkie1985
jah ik zie het!! blij!! hij ligt open... ik ga nu even naar me desktop om hem aan te sluiten!!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-01 14:12
En als je niks vind op de schijf, dan moet je zoeken naar data recovery software.
Heb zelf op die manier al m'n muziek terug kunnen krijgen van m'n mobiel (was ineens 1 gb oid weg....)
De software die ik gebruikte was een trail, iets met Archonis oid.

• bakkie1985
De schijf laat niet aan ( had toevallig nog zo een schijf liggen los bij de desktop ). en de andere schijf wel... wat nu :(

Ik heb de printplaat van de goede op de stukke gezet.. schijf slaat aan. nu snel data overzetten!!

[ Voor 29% gewijzigd door bakkie1985 op 11-04-2013 20:07 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de schijf niet meer aangaat kan je nog proberen om dezelfde printplaat te regelen en die over te zetten.

Al gedaan dus.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 11-04-2013 20:08 ]

• bakkie1985
slaat wel aan op de desktop...gaat stuurprogramma's installeren, zegt dat dat gelukt is maar zie nergens een schijf staan:(

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk in je disk management of hij de partitie herkend en of hij er een drive letter heeft toegekent

Iperf

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Dan moet je even bij diskmanager kijken.

• bakkie1985
daar staat hij bij als niet geinitialliseerd.. als ik de opdracht geef om dat wel te doen lukt het niet volgens windows
ik kan 2 opties gebruiken om dit uit te voeren... na beide geprobeerd te hebben zegt hij dat het niet lukt ivm een fout in het I/O in apparaat?

[ Voor 37% gewijzigd door bakkie1985 op 11-04-2013 20:33 ]

• bakkie1985
Iemand nog goede tips/tricks?

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-01 14:12
pc met windows XP proberen?
Ik meen gelezen te hebben dat die makkelijker hdd's uitleest van andere pc's

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die printplaten moeten ook bij voorkeur ook dezelfde revisie hebben btw, mede door dit soort dingen

Iperf

• bakkie1985
ik kan hem inmiddels ook aan mn mac hangen op de gewone USB manier..... kan ik hier nog wat in proberen??? ledje blijft knipperen maar schijf wordt niet gezien

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-01 13:17
kijk eens of je met het progje R-Studio iets geregeld krijgt. Ik ben dit nu aan het proberen om de data van mijn JBOD geconfigureerde schijven af te halen. Hij start met analyseren maar dit duurt voor 1 TB al 8 uur. Geduld is een schone zaak...

• bakkie1985
probleem is dat de schijf wel gezien wordt maar niet herkend... dan kan ik met de software helaas ook niets...
apparaatbeheer ziet hem, diskmanager ziet hem maar ik kan er niets mee.... ik snap t niet meer

[ Voor 30% gewijzigd door bakkie1985 op 11-04-2013 22:11 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Over het algemeen kun je niet "zomaar" even het controllerbord omzetten van een andere hardeschijf. Je moet niet alleen hetzelfde merk/type hebben, maar ook dezelfde firmware versie. Dit heeft namelijk met de aansturing te maken en de kopposities.

Daarnaast probeer, nu je toch het controllerbord hebt omgewisseld, eens programma's als GetDataBack.

Aan de anderekant, wat is het probleem? Het zal niet al te belangrijke data geweest zijn, naar ik aanneem, anders had je wel een backup gehad en nee zoals veel mensen denken dat data op een externe hardeschijf DE backup is, dat is niet zo. Een backup betekend dat je elders nog het orgineel hebt staan bijvoorbeeld op een laptop of Pc. :)

Maar misschien heb je nog iets aan deze beide topic's:

Recovery: Thematopic: Datarecovery
Backup: Thematopic: Backups

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bakkie1985
Je hebt gelijk wbt backups... 9 van de 10 keer heb ik een back-up van een back-up omdat ik al eerder eens alles bijna kwijt ben geweest. echter waren het foto's van het afgelopen jaar van de kids enzo.. dus emotioneel wel belangrijk ;)

Ik zie dat er bedrijven adverteren met het terughalen voor dit soort data, zijn er mensen met ervaring daarmee?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb geen ervaring met dit soort bedrijven, maar kan je wel 1 ding vertellen: als de schijf nog opspint en je koppen werken heb je grote kans dat ze de data terug kunnen halen.
Dit kun je zelf ook proberen met programma's als Unstoppable Copier van Roadkill. Met dat progje heb ik ooit eens een backup gemaakt van een schijf die stikte van de corrupte sectors (neemt ook de fouten mee over, waar een normaal backupprogramma stopt).
Die backup op een goeie schijf gezet, daar de windows checkdisk overheen laten gaan en ik had alles weer. (op een paar echt corrupte bestanden na dan, maargoed)

• Steefmeister
Dat R-studio wilde voor mij niet werken in iig. Eenmaal je schijven in JBOD geconfigureerd wordt het gewoon lastig om ze per stuk iets van data te ontrafelen.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:44 ]

• Steefmeister
Ik wil het topic niet kapen, maar aangezien ik ook over hetzelfde onderwerp hulp nodig heb wil ik liever hier posten dan een nieuw openen.

Dit is het geval:

Ik had:
Western Digital Green schijf van 1TB
Hitachi Ultrastar van 1 TB

Beide in een nas zitten, JBOD geconfigureerd. Vanwege problemen met mijn NAS heb ik deze eruit gehaald en de NAS als RMA gestuurd. Nu wil ik de schijven formateren. Ik heb de WD aangesloten via een externe behuizing en aangesloten via usb. Gisteren wilde ik de schijf proberen te bereiken om zo de content eraf te halen. Dit lukte niet zoals ik had gehoopt.

Daarom dacht ik vandaag het ding gewoon te formateren. Helaas krijgt de computer nu telkens een BSOD als ik de USB van de WD inprik. Wat is in hemelsnaam aan de hand? 3 dagen geleden waren deze schijven nog 100% goedgekeurd door een extended S.M.A.R.T test. En nu zou ik met ze allebei niets meer kunnen? Of ligt het gewoon eraan dat deze schijven JBOD geconfigureerd zijn?

Verwijderd

Opstarten met UBCD of Bootable ISO van Western Digital / Hitachi
Volledig wissen.
...
profit

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2013 11:31 ]

• Steefmeister
Thanks voor de tip. De UBCD heb ik nog ergens liggen als het goed is. Hoop dat de schijf nog te redden is.

Verwijderd

En @ TS

Voor een betaalbaar recovery bedrijf (in Bulgarije) zie dit topic Harde schijf maakt een vreemd geluid

• bakkie1985
250 euro betaalbaar? wow das nog wel een hoop centen

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47

Quad

Doof

bartkoper schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 16:36:
250 euro betaalbaar? wow das nog wel een hoop centen
Duur? Ik vind het een koopje..

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor een volledige hardeschijf recovery valt dat inderdaad nogal mee. Voor een opdrachtgever heb ik een paar jaar geleden een 40GB laptop schijfje laten recoveren. Dat werd een cleanroom operatie en uiteindelijk 600 pound/ bijna 1000 euro zo uit het hoofd. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:44 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

_Dune_ schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 17:12:
Voor een volledige hardeschijf recovery valt dat inderdaad nogal mee. Voor een opdrachtgever heb ik een paar jaar geleden een 40GB laptop schijfje laten recoveren. Dat werd een cleanroom operatie en uiteindelijk 600 pound/ bijna 1000 euro zo uit het hoofd. :)
Hier 6 K om een raid te laten recoveren, (2 schijven binnen een dag plat) joepie

Iperf

• bakkie1985
Ik ben inmiddels onwijs geholpen door Uncle Mel en heb mijn data terug ;) me happy
Pagina: 1