Ik ben weer een paar ervaringen verder met de Kruitvat tablet. Na de verminking hierboven bleek dat het maken van een gat in de achterkant van de tablet weinig zin heeft. Het vermoeden rees dat de Wifi antenne - niet veel meer dan een sticker - de boosdoener is.
afbeelding 1/14: de standaard wifi antenne sticker (beschadiging is vanwege het verwijderen)
Ik vermoed dat het solderen niet top is geweest. Ik kan met het blote oog niet zien dat er een goede scheiding zit tussen het signaal van de buitendraad versus het signaal van de binnendraad. Het lijkt allemaal met één dot vastgesoldeerd te zitten.
Voordat ik verder ga voeg ik er aan toe dat niet alleen de verbinding slecht was, maar ook mijn router van slag werd gebracht. De Tele2 modem begon direct waarneembaar problemen te krijgen zodra de wifi van de tablet aan werd gezet. Er kwamen kraakjes in het geluid van de tv - welk signaal ook via Internet komt maar in de modem van het normale Internet wordt gescheiden en per kabel (!) naar de tv gaat. Andere computers begonnen te klagen over IP adres conflicten op het wifi netwerk. Uiteindelijk klapte het hele signaal eruit inclusief tv en moest de modem gereset worden. Overigens heb ik al de hele maand ineens problemen met de stabiliteit van de Tele2 verbinding, maar de interactie tussen tablet en rest van het netwerk met apparaten was duidelijk aanwijsbaar en telkens aan te tonen.
afbeelding 2/14: een DSi wifi antenne op een printplaat voor €10
afbeelding 3/14: de antenne zit in een printplaatje verwerkt. Daarmee niet al te fragiel
Na wat speuren vond ik voor €10 een 2e hands Nintendo DSi wifi antenne via Ebay. Een printplaatje met wat banen erin. Lekker stevig en er zat al een draad aan (er zat ook een luidsprekertje bij: bij interesse daarvoor, PM mij).
Mijn idee was een laatste maal de tablet openen - hij wordt er niet mooier op met al dan geknutsel - en proberen de standaard wifi-sticker te vervangen met deze antenne. De standaard soldeerbout in de aanslag met soldeer en wat purine. Tijden geleden dat ik iets gesoldeerd had. Ik had het moederbord daarvoor losgeschroefd, maar makkelijk ruimte maken om bij de wifi draad te komen, ho maar....
Uiteindelijk bleek dat niet echt nodig, want de wifi antenne (sticker) knipte ik zo kort mogelijk af zodat ik nog wat wifi antenne draad had dat vanonder het moederbord naar buiten liep. Het werd mij duidelijk dat het om miniscule draadjes ging vwb het wifi signaal. De wifi draad bestaat uit een buitendraad, een kapsel en een superdun draadje binnen. De draad aan de buiten kant is snel geprepareerd na het strippen. De binnendraad is echter een ander verhaal.
afbeelding 4/14: prepareren van de DSi wifi antenne is relatief eenvoudig
Bij de DSi antenna was dit relatief goed te doen. Na een paar pogingen had ik de antenne geprepareerd. Binnen- en buiten goed gescheiden en het binnenkapsel intact bij die scheiding.
afbeelding 5/14: het wifi draad komt nog net onder het moederbord vandaan. Lastig om mee te werken
Bij de wifi draad uit de tablet was het een stuk lastiger. Omdat het om een klein stukje ging was de ruimte om mee te werken klein. Het strippen van de draad ging gelukkig in een keer goed. Het buitendraad was goed te prepareren, maar tav de binnendraad rezen vragen. De binnendraad was eigenlijk niet te zien. Ik zag een soort plastic uitloper waarvan ik niet kon zien of het een metalen draad was, een dummy plastic uitloper of een plastic kapsel met daarin nog een (miniscule) draad. Strippen was kansloos, de binnendraad brak meteen af.
In de hele exercitie is dit echt de maker of kraker geweest: de binnendraad van de wifi draad uit de tablet. De buitendraden had ik met één soldeerstreek aan elkaar vast. De binnendraad koste meer moeite. Het ging tot 2x niet goed, de DSi draad en de draad van de tablet bleken niet aan elkaar vast te zitten. Als laatste poging (remember: het gaat hier om werken op de milimeter wat je nauwelijks kan zien met het blote oog) heb ik de DSi draad in een haakje gebogen en deze om de plastic binnendraad van de tablet gehangen. Een iets grotere dot soldeer genomen en, hoppa, op hoop van goede zegen.....
afbeelding 6/14: gelukt! De DSi antenne zit vast aan de wifi draad van de tablet
Oefff, met een dikke klont soldeer bleek de tablet binnendraad inderdaad een plastic kapsel te hebben met een metalen binnendraad erin. Door de hitte smolt het kapsel en wisten beide draden elkaar te vinden in een innige omhelsing beklonken met een veel te dikke klont soldeer. Maar: vast is vast.
Absoluut het meest spannende en lastigste gedeelte van de klus. Nu werd het slechts een kwestie van fixeren en dichtmaken.
afbeelding 7/14: de connectie fixeren op een makkelijke manier: hobbylijm
Wie als kind weleens met lijm heeft gespeeld, kent de lijmballen wel. Lekkere kleverige proppen die na verloop van tijd hard worden. Ik dacht eerst aan isoleren met tape, maar dat is erg lastig met zulke kleine draadjes. Daarom bedacht ik mij dat een goede lijmprop ook een oplossing kan zijn. Met hobbylijm heb ik de verbinding in een dikke bel gevat. Deze bel heb ik een tijdje uit laten harden voordat ik de tablet verder in elkaar zette.
afbeelding 8/14: de verbinding in een (hobby)lijmbal
Met deze benadering omzeilde ik aldus een ander heikel klusje. Wel kost het wat tijd voordat je verder kan.
afbeelding 9/14: weinig ruimte om te werken en de tablet voldoende afschermen
De ruimte om te werken is erg krap. De tablet heb ik beschermd door daar een stukje keukenrol onder te houden tijdens solderen en het aanbrengen van de lijmafscherming.
afbeelding 10/14: voor de DSi antenne is ruimschoots ruimte onder de rand van het moederbord
Bevestigen van de DSi antenne is vervolgens kinderspel. Onder de rand van het moederbord zit voldoende ruimte om de antenne er zo onder te schuiven. Het schuimrubbertje op de antenne (zie afbeelding 2) heb ik van lijm voorzien. De antenne en draad heb ik nog met plakband op hun plaats gezet.
afbeelding 11/14: DSi antenne en draad fixeren met plakband (en wat hobbylijm)
Er is ruimte zat om het zaakje goed weg te leggen. De verbinding heb ik nog afgeschermd met een paar stukjes plakband die daar dubbel omheen zijn geplakt. Er is voldoende ruimte om de verbinding vervolgens in voorzichtig een holletje bovenin weg te drukken.
afbeelding 12/14: de kap er weer op, waar de eerder gemaakte opening een goede blik op de nieuwe antenne mogelijk maakt
Van de buitenkant zie je de nieuwe antenne goed liggen, evenals wat plakband. De schoonheidsprijs zal mijn tablet niet meer krijgen.
afbeelding 13/14: de aanblik na een paar uurtjes klussen
De nieuwe antenne zit nu op zijn plek. Het gat kan natuurlijk niet meer ongedaan worden gemaakt, maar de tablet zit toch altijd in een mapje en plakband voorkomt dat er rotzooi in kan komen.
Er was echter nog een probleem
De verbinding zelf was een stuk beter geworden. Echter, de storing van andere apparaten (waaronder de Tele2 modem) was nog steeds aanwezig. Huisgenoten konden direct aangeven wanneer ik de wif verbinding aanzette. TV-geluid ging weer kraken en apparaten raakten ontregelt. Fijn, want dan is al dat zweten voor niets geweest
In mijn omzwervingen voor het voorbereiden van deze klus had ik al gelezen - o.a. op het Cherry support forum - dat er ook software hacks werden toegepast. Dit heb ik nagespeurd en uiteindelijk kwam ik op de volgende route (die leg ik hier verder niet uit):
1. Root verkrijgen
2. met EFS Explorer het bestand /system/build.prop openen
3. Daarin de volgende regels toevoegen
net.tcp.buffersize.default=4096,87380,256960,4096,16384,256960 net.tcp.buffersize.wifi=4096,87380,256960,4096,16384,256960
4. het bestand build.prop saven en vervolgens rebooten
afbeelding 14/14: het resultaat! Een verbinding die even snel is als mijn laptop en voor soepele Internet applicaties zorgt
Het resultaat: stabiele verbinding, geen storing meer en een snelheid waar ik wat mee kan. Het bewijs is geleverd: de verbinding is minstens even snel als met mijn laptop. Appz zoals Youtube worden weer bruikbaar en - net zo belangrijk - mijn modem en andere wifi apparaten raken niet meer van slag. Dit is hoe de tablet idealiter zou werken out-of-the-box. Nu kost het €10 aan materiaal en een hoop zweetdruppels.
Hopelijk steken de Chinezen hier wat van op
Nu de wifi goed werkt is er eigenlijk nog maar een ding wat jammer is van de Cherry M-738, namelijk dat hij niet kan opladen via de USB-verbinding. Voor de rest een mooie prijspakker. Ik ga nog wel even plezier beleven aan deze tablet.