Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb me gisteravond eens goed vastgebeten in het programmeren van een goed werkende regel voor de badkamerventilatie en de spiegelverwarming. Voor de meesten hier waarschijnlijk geen hele grote uitdaging, voor mij was het door het ontbreken van goede documentatie over de rule creator een flinke uitdaging.

De bedoeling was dat de badkamerventilatie en de spiegelverwarming 3 minuten na het inschakelen van de verlichting aan te laten gaan, omdat je na die tijd mogelijk aan het douchen bent. Gaat hij korter dan was je mogelijk alleen even kort naar het toilet of je haar aan het kammen. Maar dan schakelde hij toch de ventilator in, ook als je het licht alweer had uitgeschakeld. Mogelijk zou een join-blok en het combineren van zowel het in- als het uitschakelen in dezelfde regel een en ander op kunnen lossen, maar ik heb het niet voor elkaar gekregen.

En erger nog was dat hij soms als je hem kort had ingeschakeld, weer uitschakelde en daarna inschakelde om te gaan douchen, hij halverwege alsnog de fan en de spiegelverwarming uitschakelde. Dat werkte dus niet goed.

Enfin, uiteindelijk ben ik tot de volgende regel gekomen, die volgens mij helemaal doet wat ik wil:

https://www.dropbox.com/s.../Ventilator%20werkend.png

Dus nu heb ik het via een aantal regels gecombineerd, waarbij ik bij het bedienen van de verlichting de status van de variabele "badkamerlicht" verander. Ik heb namelijk niet kunnen vinden op welke manier je betrouwbaar in een regel kunt controleren of een dimmer aan of uit (of liever nog, de intensity?) staat. Op het moment dat een timer verstreken is controleert de regel op dat moment wat de stand van de verlichting is en aan de hand daarvan besluit hij om al dan niet verder te gaan met uitvoeren van de regel.

Ongetwijfeld zijn er mooiere oplossingen om hetzelfde resultaat te bereiken, maar voor andere beginners kan het misschien nuttig zijn als ze mijn probeersel kunnen bestuderen.

Verder eindelijk een RGBW-module aangesloten. Die moest op een rotplek ver weg boven de koelkast komen en omdat op die plek eerst een relaismodule zat moest de bedrading van de wcd weer goed worden afgemonteerd. Werkt perfect in combinatie met rules, zodat je de kleur kunt instellen op basis van bijv. tijd of een gebeurtenis. Echt een mooi apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:29
Vanmiddag de zwave op de Zipabox uitgebreid als vervanging van Kaku.
Wel een aantal conclusies waar anderen iets mee kunnen denk ik.

- De Qees snoerdimmer werkt goed met de LED lampen en ziet er mooi uit.
- De Fibarodimmer werkt (met dimmer bypass) goed met LEDlampen in tegenstelling tot de Duwidimmer. Mooie flow en omdat minimum en maximum dimpercentage ingesteld kunnen worden kun je ook het hele bereik van 0-100% gebruiken.
- Ik had een Duwi Everlux impulsschakelaar gekocht voor de bediening van de Fibaro. Wat ik niet verwacht had is dat deze van zichzelf al 2,5 cm dik is. met de Fibaro erbij past dit niet in een normale (4cm diepe) inbouwdoos.
- Gelukkig had ik ook een Duwi wandzender die geen diepte heeft. Deze bleek echter heel kwetsbaar. Ik krijg het niet voor elkaar deze samen met een Duwi schakelaar in een tweegatsframe te bouwen zodanig dat de knoppen vrij kunnen bewegen. Hier had ik met de Duwi dimmer icm de Duwischakelaar geen last van.
- Ten slotte blijkt de Duwi wandzender de Fibaro dimmer alleen maar aan en uit te kunnen zetten en niet het dimlevel te kunnen veranderen. Maar dit is wellicht ergens een instelling die ik nog niet heb kunnen vinden. Zoveel instellingen heeft natuurlijk ook een keerzijde ;) . Iemand een idee?

Wat wel erg leuk werkt is een scenesturing met één schakelaar. Door in de rulecreator een variabele te verhogen, kun je bij de tweede keer klikken een andere scene starten als bij de eerste keer. Bijvoorbeeld eerste keer sfeerlicht, tweede keer alle lampen vol aan.

Kortom , weer veel geleerd maar het kost wel wat tijd zo'n hobby.

[ Voor 3% gewijzigd door Anjos op 02-09-2013 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljos
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
HvB83 schreef op zondag 01 september 2013 @ 08:34:
Ik heb me gisteravond eens goed vastgebeten in het programmeren van een goed werkende regel voor de badkamerventilatie en de spiegelverwarming. Voor de meesten hier waarschijnlijk geen hele grote uitdaging, voor mij was het door het ontbreken van goede documentatie over de rule creator een flinke uitdaging.
Dit zijn inderdaad erg leuke scenario's om mee te pielen. De Rule creator werkt wel redelijk intuïtief vind ik (ben er sinds deze week ook mee begonnen) maar sommige puzzelstukjes zou ik ook wel graag wat meer van willen weten, bijvoorbeeld een goede omschrijving van join en stop.

Voor badkamerventilatie vind ik domotica wel wat overkill eerlijk gezegd. Ik heb gewoon een simpele "nalooprelais" gekocht bij de Duitse elektronica postorder. Die laat de ventilator aangaan als de verlichting ruim een minuut brandt, en de ventilator blijft na uitschakelen van de verlichting doordraaien met een nalooptijd die afhankelijk is van hoe lang de verlichting heeft gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Die naloopregeling heeft inderdaad wel een redelijk hoog "omdat het kan" gehalte, maar ik had hoe dan ook een relais nodig voor m'n spiegelverwarming, dus of ik dan 1 of 2 relaisuitgangen op die module bestelde, dat maakt dan niet meer uit. Bovendien heb ik een bepaalde buisventilator waarbij de timerversie weer een stuk duurder is. En in de toekomst wil ik hem zo maken dat hij 's nachts uit blijft, scheelt weer geluid naar de slaapkamer ernaast.

Ik geef toe, je gaat problemen oplossen die je ervoor nooit echt als een probleem hebt ervaren, maar bij veel dingen met domotica scheelt het wel of je alles toch nog vanaf het begin moest kopen (bij een flinke verbouwing), of dat je zaken moet vervangen die verder nog prima functioneren.

@Hero, bedankt! Die site kende ik nog niet, vanavond eens uitgebreid bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljos
Klopt en begrijp ik.. het is gewoon leuk om mee te spelen. Ik moet toegeven dat ik zelf ook zit na te denken wat ik nog meer met de Zipabox kan aansturen.

@HeroS, bedankt voor de links!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Zag hem inderdaad op het forum staan. Je merkt wel dat ze op jouw constructieve input vrij snel acteren. Vooralsnog vooral het laaghangende fruit dat ze snel kunnen verhelpen. Maar bij je idee met de app heb ik wel het idee dat ze er serieus mee aan de slag gaan. Logischerwijs duurt dat wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
tja, als ze zelf minder hoeven te doen;)
Goed werk HeroS!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ja, het lijkt erop dat het allemaal niet echt gecoördineerd gebeurt. Iemand schiet een goed idee in, een programmeur pikt het op en verwerkt het, hopelijk nog wel na akkoord van z'n leidinggevende, direct in de applicatie. Er lijkt niet echt een strakomlijnde functionele specificatie aan ten grondslag te liggen waar ze zich aan moeten houden.

Ik zit niet in de software, maar wel vaak in een projectomgeving waarin dure dingen met veel intersecties worden gebouwd. Laat ik het zo zeggen, als mijn ontwerpers zich continu zouden laten leiden door de goedbedoelde ideeën van derden, dan zou ik daar als projectmanager helemaal gestoord van worden. Het is gewoon niet meer te sturen en te controleren of het doet wat het moet doen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
HvB83 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:59:Laat ik het zo zeggen, als mijn ontwerpers zich continu zouden laten leiden door de goedbedoelde ideeën van derden, dan zou ik daar als projectmanager helemaal gestoord van worden. Het is gewoon niet meer te sturen en te controleren of het doet wat het moet doen... :)
He dat lijkt wel de projecten die ik doe waarbij de klant iedere keer balletjes opgooi en nieuwe dingen wil!...
zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Ik heb een vraagje.

Ik wil een schakeling gaan maken om mijn buitenspeakers aan en uit te zetten, ik wil dus tussen de speaker draad een schakelaar zetten en die met de Zipabox schakelen, het probleem met een Fibaro schakelaar is dat hij 230v schakelt als schakeldraad. Is er een oplossing eventueel met een andere schakelaar om gewoon aan/uit te schakelen zonder 230v door te zetten?

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
xylonite schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:37:
Ik heb een vraagje.

Ik wil een schakeling gaan maken om mijn buitenspeakers aan en uit te zetten, ik wil dus tussen de speaker draad een schakelaar zetten en die met de Zipabox schakelen, het probleem met een Fibaro schakelaar is dat hij 230v schakelt als schakeldraad. Is er een oplossing eventueel met een andere schakelaar om gewoon aan/uit te schakelen zonder 230v door te zetten?
Ik zou met de 220 volt een adapter schakelen en met de laagspanning van de adapter een relais bedienen wat de luidsprekers schakelt.
Ik zou dan overigens geen fibaro nemen. Dat is erg duur . Ik zou een tussenstekker nemen. Bijvoorbeeld een Everspring AN157.

[ Voor 9% gewijzigd door Anjos op 02-09-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik weet nog niet helemaal wat je wilt. Zijn het actieve speakers? In dat geval moet je gewoon de spanning aan en uit kunnen schakelen. Maar die vraag zou je wel niet stellen als dit het geval was. Dus ik neem aan dat je het signaal wilt schakelen.

In dat geval kan dat ook gewoon. Je kunt in principe ook je speakersignaal over de fibaro laten schakelen. Ik weet niet in hoeverre dit van invloed is op de signaalkwaliteit, maar aangezien het buitenspeakers betreft, denk ik dat de invloed verwaarloosd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterv999
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-06 13:12
Anjos schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:01:
[...]

Ik zou met de 220 volt een adapter schakelen en met de laagspanning van de adapter een relais bedienen wat de luidsprekers schakelt.
Ik zou dan overigens geen fibaro nemen. Dat is erg duur . Ik zou een tussenstekker nemen. Bijvoorbeeld een Everspring AN157.
Ik denk dat de De Fibaro 2x1,5KW z-wave inbouw-schakelaar reed switches heeft die niet verbonden zijn met de 220 volt ( je moet die aan de buitenkant zelf aansluiten) wat ik niet weet is wat de isolatie waarde is tussen het 220 volt gedeelte en deze reed switches. Voor de veiligheid moet dat volgens mij 500 volt zijn of meer. Fibaro kan daar uitsluitsel over geven. Als je zeker wilt zijn een tweede relay bedienen via deze reed contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Ik zou zeker dan een tweede relais nemen omdat die contacten van de Fibaroswitch wel heel dicht bij elkaar zitten. En er moet toch 220 volt op de Fibaro. Dus dan zitten de 220 volt en de luidsprekerdraden wel dicht bij elkaar. Los van de isolatie waarde van het reedcontact voelt dat niet echt prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Het zijn normale plafond inbouwspeakers, dus niks speciaals.
Ik zat zelf ook al te denken aan het schakelen van een relais, maar ik dacht misschien is er een standaard module die dit al kan.
Bedankt voor de reacties, ik ga eens wat bouwen met een relais.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou er lijkt beweging in mijn strijd om de Energie Power nodes van Nuon/Greenwave Reality werkend te krijgen.

Ok, i've added some support for the power node strip. The device should be displayed correctly in the device manager, each meter should now have appropriate units and you should be able to use it in the rule creator.
Please note that sometimes it is not possible to fully support the device remotely. So some of the support i've added is pure guesswork. For full support, i need more documentation from the manufacturer. I have already contacted GreenWaveReality and i am waiting for their response.

FF jammer dat er nog niks werkt/veranderd is maargoed :P Heb hem alweer gemailt.

>> Alweer reactie >> Moet ze even opnieuw adden. (niet heel grappig omdat ik dan 10 regels moet aanpassen en 18 devices een name/room moet geven).

[ Voor 9% gewijzigd door HeroS op 03-09-2013 10:42 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk voor iedereen heel simpel maar ik ben er al twee avonden meebezig: Hoe krijg ik een lamp elke avond om 23:00 uit? Het is mij al wel gelukt om de lamp te laten reageren op sunset............al heel wat voor mij maar de lamp moet ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Bij je "when" statement een schedule blokje neerzetten en die elke avond om 23u laten herhalen. Vervolgens een "action" blok en gotovalue 0 selecteren en je bent er.

[ Voor 26% gewijzigd door HvB83 op 03-09-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe update:

03.09.2013 20:09
Firmware Version 0.9.986
Fixes:
- Thermostat - no more resending same state to virtual endpoints
- Thermostat - added increase, decrease actions
- Alarm - reporting of invalid zones
- Alarm - synchronize disabled if a partition is armed
- RF433 - fix wrong endpoint number for Chacon LMLT-711
- RF433 - temperature reporting added for WGR800
- RF433 - fixed negative temperature checking
- RF433 - Chacon LBUR-10A wrong endpoint type fix
- Z-Wave - support for associating wakeup to group 1
- Global - schedules rescheduled if system time changed by NTP
- 3G backup - fixed PIN problems on reconnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HvB83

Heel erg bedankt! dit scheelt een hoop gepruts.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Ben ik te hoopvol als ik in "RF433 - fixed negative temperature checking" lees dat de temperatuursensoren die ik nu met mijn Homewizard gebruik door zipabox ook ondersteund worden?
HeroS schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:09:
Nieuwe update:

Firmware Version 0.9.986
Fixes:
- Thermostat - no more resending same state to virtual endpoints
- Thermostat - added increase, decrease actions
- Alarm - reporting of invalid zones
- Alarm - synchronize disabled if a partition is armed
- RF433 - fix wrong endpoint number for Chacon LMLT-711
- RF433 - temperature reporting added for WGR800
- RF433 - fixed negative temperature checking
- RF433 - Chacon LBUR-10A wrong endpoint type fix
- Z-Wave - support for associating wakeup to group 1
- Global - schedules rescheduled if system time changed by NTP
- 3G backup - fixed PIN problems on reconnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
HeroS schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:09:
Nieuwe update:

Firmware Version 0.9.986
Bij mij draaien scenes niet meer sinds the update. Meer mensen last van?

Staat weer een nieuwe update.

04.09.2013 04:01
Firmware Version 0.9.987
Fixes:
- Alarm - ensured that zones get initialized before partitions

Deze lost het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieiv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn hele 433 mhz module werkt niet meer na update 0.9.986. Versie 0.9.987 versie lost dit probleem ook niet op.

Maar weer even contact opnemen met Milan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieiv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dit is het antwoord:

Here is an update regarding your problem with 433 devices:
Latest firmware version caused a bug where receivers unit can't be controlled or joined, it is a bug in decoding on which we already work on. Fix for this bug will not demand new firmware upgrade, it will be done only by resetting your Zipabox.
As soon it is done I will let you know so you can reset your Zipabox.

Nog even wachten dus.....

Update:
Probleem is opgelost, men heeft een fix gemaakt en de software van de 433 mhz module bijgewerkt. Na een reset doet alles het weer.

[ Voor 14% gewijzigd door arieiv op 04-09-2013 20:31 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ik heb zo langzamerhand wel een beetje issues met al die firmware updates die eigenlijk meer problemen creeren dan ze oplossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier geen problemen maar heb ook geen kuch 433mhz meuk.

Doet je thermostaat het nu wel goed? Daar waren toch ook problemen mee?

• DRuw

DRuw

Topicstarter
thermostaat deed het goed, hij staat nu op 5 graden op permanent hold en iedere keer als er een fw update komt reset hij de hold en gaat het programma draaien.... ook niet handig als de deur open staat op deze zonnige dagen.
Maargoed, als het kouder wordt kan ik hem pas goed bekijken.
Binnenkort de badkamer doen waarbij er RGBW leds inkomen en een 4-in-1 sensor voor de luchtvochtigheid->ventilator aansturing.
gelijk even kijken of ik dan de rode leds aan kan laten gaan als er snachts iemand de badkamer binnenkomt:)

• HvB83
Hmm, hopen dat de thermostaat voor de herfst inderdaad is gefixt. Aan de andere kant, dan zet ik m'n Danfossen gewoon op een vaste waarde en regel ik de ketel wel met een schedule. Niet heel fancy, maar als het niet anders kan...

Over badkamer gesproken. Ik heb in m'n hele huis Squeezeboxes staan, zo ook in de badkamer. Die kan ook met http-commando's worden aangestuurd. Hoe kan ik zo'n commando via Zipabox naar m'n speler versturen? http://www.fact4ward.com/blog/not-done-yet/squeezebox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Energie Power nodes van Nuon/Greenwave Reality werken.

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/cb0D3g0jjvKZ2JVARJAs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/RJmFJ5b6Zf0pkxpJhA8j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/L9BPvsaCsLthe9o03dOD.jpg

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/iZBZ8ehZVXEIriD7JtiJ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/pEgzNOjOgJiCubdZ3D2b.jpg

Eens kijken wat ik nu nog allemaal kan maken met me rule creator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Dan moet ik me hier verantwoorden omdat ik m'n badkamerventilator met domotica stuur, maar het verbruik van je kerstboom meten gaat ook wel ver hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Ziet er mooi uit! ga er gelijk twee bestellen.

Weet iemand of die smart light LED van Nuon ook werkt?

[ Voor 38% gewijzigd door Anjos op 06-09-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuBot
  • Laatst online: 30-06 13:33
Ik wil graag een rules maken om acties te doen als ik of mijn kinderen een connectie maken met WiFi. Bijvoorbeeld een berichtje naar mijn telefoon te sturen als mijn kids connecten en dus thuis zijn.
In de toekomst lampen schakelen als het donker wordt...

Hiervoor heb ik een python script draaien op mijn NAS welke elke 5 minuten de telefoons pingt, en vervolgens een http request stuurt naar mijn zipato (virtuele http sensor).
Een rule zorgt ervoor dat ik vervolgens een bericht gepushed krijg via NotifyMyAndroid.

Python script (voor de liefhebber):
import csv
import sys
import os
import subprocess
import httplib2
with open('/volume1/script/devices.csv', 'rb') as f:
devices = csv.reader(f)
for row in devices:
IP = row[0]
URL = row[1]
res = subprocess.call(['ping', '-c', '1', "-W", "2", IP])
if res == 0:
resp, content = httplib2.Http().request(URL+"&state=true")
else:
resp, content = httplib2.Http().request(URL+"&state=false")

(devices.csv: <ipnummer>,<URL>) :)

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/4005/9yw4.jpg

Alles werkt behalve dat ik elke 5 minuten een bericht krijg dat de telefoon een WiFi connectie heeft. (Ik wil er alleen 1 wanner de situatie wijzigd, connect/disconnect van Wifi)

Ik dacht dit te verhelpen met een virtuele switch die aangezet wordt bij de eerste http call vanaf mijn nas. Maar de rule negeert de status van deze switch en stuurt mij gewoon elke 5 minuten een bericht. 8)7 Helaas maak ik waarschijnlijk een fout maar ik kom er niet achter. Hebben jullie een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Na enige tijd mijn huis vol gehangen te hebben met KAKU ben ik sinds enige weken geleden overgestapt op Zipato. Nou heb ik een aantal vraagjes.

-Heb een aantal Fibaro door-window sensors en wil mijn oude KAKU remote (AKCT-510) gebruiken om het alarm te disarmen en te armen. Ik heb Quick option aangezet om remote te enablen en een user aangemaakt met de juiste rechten. Bij de Partition heb ik bij options de afstandsbediening de user geselecteerd en ON op ARMAWAY gezet en OFF op DISARM. Bij het testen is het zo dat ik alleen het alarm kan DISARMEN met de OFF knop maar niet kan ARMEN met de ON knop. Als ik terug ga naar de options zie ik bij mijn remote geen user meer staan of enige setting. Gaat er iets mis met opslaan of doe ik iets verkeerd?
P.S> Ik heb gecontroleerd of Security op READY staat, anders kan ik niet ARMEN natuurlijk tenzij ik bypass.

-Ik heb een aantal Everspring AN-158 met energy meter en heb het idee dat het bereik van deze aparaten niet echt ver is. Ik heb op begane grond 2 in gebruik en die werken goed. Mijn zipato box staat ook in de meterkast op de begane grond. Degene die ik op de eerste verdieping gebruik staat meestal offline in de console, maar aan/uit werkt wel gewoon ondanks dat ie op mijn iphone greyed out is.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen

Met Vriendelijke groet,

Maarten

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RuBot

Volgens mij zo... (even variable zetten)

Regel aan
If Smartphone rudie = True and not var Ruby = 1
Set var Ruby = 1
http request

If Smartphone rudie = False
Set var Ruby = 0
http request

Dan draait die volgens mij maar 1x tot hij gedisconnect wordt en de variable gereset wordt.

Hou er wel rekening mee dat een ping niet echt betrouwbaar is. Zeker als je deze wilt gebruiken als afwezigheids melder.

Ik gebruik mijn deursensor als extra check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
HeroS schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:53:
De Energie Power nodes van Nuon/Greenwave Reality werken.

Eens kijken wat ik nu nog allemaal kan maken met me rule creator :)
Even voor de duidelijkheid: dat zijn dus deze? http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager

Weet je toevallig of het gewoon slaves zijn of zijn het routing slaves?

[ Voor 8% gewijzigd door garp op 07-09-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
THx. Ik heb de handleiding even doorgenomen en het enige dat daar staat is dit:
Flashing green multiple bars: PowerNode
is out of range from the Gateway. You
can move the PowerNode closer to the
Gateway to improve reception. Or you
can add additional PowerNodes closer
to the Gateway so that the PowerNode
can connect to the Gateway via the
additional PowerNodes (PowerNodes
can “piggy back” on each other’s
network connection).
Je zou dus kunnen vermoeden dat ze routing slaves zijn. Kun je dat trouwens zien in je Zipabox op de een-of-andere manier?

[ Voor 11% gewijzigd door garp op 07-09-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuBot
  • Laatst online: 30-06 13:33
HeroS schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:02:
@RuBot

Volgens mij zo... (even variable zetten)

Regel aan
If Smartphone rudie = True and not var Ruby = 1
Set var Ruby = 1
http request

If Smartphone rudie = False
Set var Ruby = 0
http request

Dan draait die volgens mij maar 1x tot hij gedisconnect wordt en de variable gereset wordt.

Hou er wel rekening mee dat een ping niet echt betrouwbaar is. Zeker als je deze wilt gebruiken als afwezigheids melder.

Ik gebruik mijn deursensor als extra check.
Bedankt HeroS het werkt nu vlekkeloos! Inderdaad variabelen gebruiken.

Grtz, Rudie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Even" een regel gemaakt welke een lamp aanzet >:)

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/EzyZg4KckimxZ5jTRV1d.jpg

Als een van mijn computers aanstaan dan zet hij beneden de lamp aan in de badkamer, zodat ik niet in het donker naar beneden hoef en natuurlijk gewoon omdat het kan ;)

Hij kijkt ook nog of de zon al ondergaat zodat hij niet onnodig aan gaat als het licht genoeg is.
Hij checked ook nog of mijn slapen rule is getrigged (zodat de rule niet midden in de nacht gaat lopen).

Als beide computers uitstaan dan zet hij de lamp ook weer uit. De timing hiervan moet ik nog even bepalen of misschien in combinatie met een lamp aanzetten op de begane grond.

Daarnaast kijkt die ook nog of de rule als gedraait heeft zodat hij niet onnodig getrigged wordt (doe ik door variable).

Ben ook nog aan het kijken om de boel om te draaien. Dus zodra de een van de computers uit gaat dat hij dan de lamp aanzet en na een tijdtje weer uit maar dit wil nog niet echt lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Mijn hemel, wat een werk voor een lamp. :D Leuk om te zien wat je hebt gedaan, kan ik alleen maar van leren. En velen met mij denk ik. Langzamerhand krijg ik de slag een beetje te pakken, leuk om te doen! Ben nu bezig om m'n aanwezigheidssimulator wat verder uit te breiden en wat intelligenter te maken. Als die klaar is zal ik hem hier ook wel posten.

Het enige wat ik niet werkend krijg zijn de beide random getalgeneratoren. Ik heb hem op dezelfde wijze toegepast als hoe Zipato in een voorbeeld aangeeft dat je hem moet gebruiken, maar krijg bij het opslaan een java error en vervolgens staat de rule als "invalid" opgeslagen. M'n puzzelstukjes zien er ook iets anders uit:

https://www.dropbox.com/s/zmmc4q0ipsbsazo/Random%20error.png

Heeft iemand ze wel succesvol toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-10-2023
Druk in de weer met mijn "nieuwe woning". Nodige aanpassingen gedaan en aan de slag gegaan met de zipato box. Al de kaku modules en de lightmanager van de hand gedaan omdat de kaku modules geen tweeweg verkeer kennen.

Enfin begonnen met een aantal eenvoudige regeltjes. Ben nu aan het vechten met de aeon multisensor en kom er niet uit. Zal wel iets simpels zijn, maar heb het nog niet ondekt.
De sensor hangt in de hal en moet de lampen schakelen bij schemer/donker en beweging. Daar het de hal betreft is slechts een korte tijd nodig. De lampen gaan netjes aan bij beweging en soms spontaan (zonder beweging......is mij nog niet helemaal duidelijk waarom, maar dat is mijn vraag niet :) ) Wanneer de lampen weer uitgaan en ik loop weer terug de hal in gaan de lampen niet meer aan. Het duurt een aantal minuten voordat de sensor de lampen weer aan laat gaan.
Moet ik iets toevoegen aan mijn regel waardoor de sensor gelijk weer op scherp staat ?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img32/6702/eh0k.jpg

@HeroS Heb mezelf ook twee powernodes van de NUON kado gedaan, lijkt me helemaal handig voor mijn halkastje (NAS, TV, receiver, hd's wifi etc etc _/-\o_ )

Zit ondertussen weer wat te bedenken voor die powernode. Zou het mogelijk zijn om beide stekkers van mijn zonnepanelen er in te stoppen en te kijken wat ze opbrengen :?

[ Voor 6% gewijzigd door onderduikert op 09-09-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HvB83 >> nog niet meegespeeld maar zou even mailen naar support@zipato.com.

@onderduikert >> Heb hard gestreden voor die support, veel plezier met je powernodes.

Kijk eens hiervoor je probleem:
http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljos
@onderduikert, de aeon multisensor staat standaard zo ingesteld dat een "motion" minimaal 4 minuten duurt na de laatste bewegingsdetectie. Je kunt dit aanpassen door op "Total Devices" te klikken, dan op het mapje van je Aeon Multisensor, vervolgens vind je in tab "configuration" een optie voor Timeout after no motion (s). Die moet je dus lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hako74
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 19:43
De Duwi 05431x switches (ZME variant) werken inmiddels ook goed met de Zipabox. Ze zijn nu eindelijk te gebruiken in de rule-creator. Je moet hem waarschijnlijk wel eerst verwijderen en opnieuw toevoegen om hem goed te kunnen gebruiken.
Goed om te horen dat die Nuon/Greenwave powernodes nu ook goed werken, geld dat trouwens ook voor de enkele Nuon smart plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
@nljos Bedankt voor je reactie. Zojuist de value op 5 of 10 seconden gezet, maar dan gaan de lampen niet meer uit.........Ik moet hier nog ff mee stoeien.

Is er al een wiki (in de maak?) voor de rule creator van zipato. Ik heb het idee dat je werkelijk overal moet scharrelen om informatie te vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Gooi maar links of dergelijke op dan zetten we het in de TS?

@hako: weet jij toevallig ook of dat voor de wall controller geldt?
Ik heb een ZME wall controller maar die werkte tot op heden niet (al is het een tijd geleden dat ik dat heb geprobeerd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hako74
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 19:43
DRuw schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:03:
Gooi maar links of dergelijke op dan zetten we het in de TS?

@hako: weet jij toevallig ook of dat voor de wall controller geldt?
Ik heb een ZME wall controller maar die werkte tot op heden niet (al is het een tijd geleden dat ik dat heb geprobeerd...)
Ik heb met Milan van Zipato ook geprobeerd de wall-controller (ZME_06443) te includen, maar dat lukte niet. Milan kon er verder niets mee en zei wederom dat hij die controller in zijn 'lab' moest hebben. Ik heb zelf 2 van die Duwi ZME controllers in gebruik. Nadat ik geprobeerd heb deze te includen, wat niet lukte, heb ik ze wel kunnen associeren met een Qees dimmer en een andere als 2e lichtknop voor de 1e etage. De devices waarmee ik ze geassocieerd heb, zijn ook binnen de Zipabox nog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljos
@onderduikert: ik denk dat als je de rule iets versimpelt, het beter gaat werken.
Zet bij WHEN halmultiesensor op "MOTION" ipv ANY
en haal bij de IF de halmultiesensor MOTION er helemaal uit, dus daar alleen controleren op Luminance.

Ook is het denk ik beter om de JOIN binnen de IF te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door nljos op 10-09-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
hako74 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:45:
[...]

Ik heb met Milan van Zipato ook geprobeerd de wall-controller (ZME_06443) te includen, maar dat lukte niet. Milan kon er verder niets mee en zei wederom dat hij die controller in zijn 'lab' moest hebben. Ik heb zelf 2 van die Duwi ZME controllers in gebruik. Nadat ik geprobeerd heb deze te includen, wat niet lukte, heb ik ze wel kunnen associeren met een Qees dimmer en een andere als 2e lichtknop voor de 1e etage. De devices waarmee ik ze geassocieerd heb, zijn ook binnen de Zipabox nog te gebruiken.
Ik heb daar een paar maanden geleden al over zitten mailen met zipato en toen moest ik even geduld hebben omdat ze hem in hun lab hadden om te testen....
Mooi argument iedere keer...
Ik gooi wel weer een melding op het forum, kijken of dat werkt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08-2022
Aan iedereen die een Zipabox heeft: zou je hem opnieuw kopen moest je het kunnen overdoen of toch maar voor een ander merk opteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljos
Ik heb hem net 2 à 3 weken in bezit, heb er lang over gedaan om een keuze te maken en ben nog steeds overtuigd dat ik de juiste keuze gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Beetje aparte vraag... er zijn daarbij zeer weinig mensen die er een andere controller naast/ook gehad hebben.
en tussen welke twijfel je? kort door de bocht is dat HC2, Zipabox en de Vera.
HC2 is veel duurder en minder compatibel qua andere protocollen.
Vera en Zipabox is om het even qua geld en zijn de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Er si momenteel niet echt een uitgesproken punt te noemen om juist voor de Vera of de Zipadoos te gaan, correct me if I'm wrong;)
Ja ik zou hem zo weer kopen want hij is momenteel goed en er wordt aan gewerkt om hem beter te maken.
Ik zou ook mijn vera opnieuwe kopen om dezelfde reden;)
Ik heb alleen meer vertrouwen in de RFXCOM dan in de module van Zipato en als je die aan de zipabox wil hangen moet dat via de security module en daarom is die config uitgesproken duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Tja, ik ben een beetje tweeslachtig, hoewel ik inderdaad alleen met Zipabox daadwerkelijk ervaring heb. Vera lijkt me nog lastiger te programmeren (maar wel met een uitgebreidere community om je te ondersteunen). HC2 ziet er natuurlijk heel gelikt uit, maar alleen geschikt voor Z-wave en 0-10v sensoren, voor mezelf zou ik daarmee eigenlijk alles wel kunnen doen wat ik wil, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen opgaat.

Voor Zipabox zie ik op dit moment nog het meeste groeipotentieel binnen nu en een jaar, maar dan moeten ze de stijgende lijn van de afgelopen 2 maanden wel doorzetten. Toegegeven, er zitten nog een hoop dingetjes in, maar ze hebben de afgelopen tijd echt een hoop bugs weggewerkt en nuttige nieuwe features toegevoegd. Zeker als ze nu ook nog de de REST API beschikbaar stellen is er hoop dat er ook iemand echt een flitsende app maakt die een beetje bij Fibaro in de buurt komt. Dan blijft vooral nog de cloud als zwak punt over, maar ook dat gaat naar mijn idee de laatste paar weken zonder problemen.

En voor het verschil koop je 6 Fibaro modules, da's uiteindelijk toch ook best een ding om rekening mee te houden. Zeker als je dan ook nog bekijkt dat HC2 voor elke temperatuurzone een verschillend relais nodig heeft en Zipabox gewoon met 1 relais voor alles toe kan. Dan is het verschil al gauw 10 modules...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Ik heb de Zipabox 8 maanden gekocht als opvolger van de Homewizard met alleen 433 devices.
Ik wilde ook zwave gaan toepassen en zag een mooi groeipad om geleidelijk over te gaan.
Uiteindelijk ben ik nog steeds tevreden met de keus van de Zipabox. maar dat komt wel omdat ik de Homewizard als stabiel platform heb draaien en voorzichtig over kan stappen. Want ik heb me de eerste zes maanden ook wel geïrriteerd aan de lange doorlooptijden van oplossen. De laatste twee maanden ben ik echter al redelijk tevreden en het wordt steeds beter.
Ondertussen is de HW ook verder ontwikkeld en bied leuke dingen als snapshot bij aanbellen e.d., energiemeting en thermostaat. Maar dat moet t.z.t. met de Zipabox ook kunnen.
Ten slotte is de rulecreator wel erg sterk. Zeker in combinatie met virtuele devices en weerstation. Ik heb geen ervaring met de Vera maar ik vind deze oplossing flexibel en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk. Alleen een handleiding zou wel helpen om alle mogelijkheden te benutten.
De 433 van Zipabox werkt erg handig voor mij voor sensoren en wandschakelaars. Deze heb ik al en zijn relatief goedkoop en door Zwave schakelaars te nemen kun je wel hun status uitlezen. Ook kun je voor minder kritische toepassingen, zoals tuinverlichting, de relatief goedkope schakelaars toepassen. Ook de 433 module werkt de laatste maand redelijk stabiel met de door mij gebruikte devices.

@HeroS: Ik heb mijn greenwave 6 schakelaar binnen. Echt een mooi ding voor dat geld. Dank voor je doorzettingsvermogen.....
Ik begrijp alleen nog niet wat je met dat draaiwieltje kan doen. Lijkt iets specifieks voor Greenwave. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 23% gewijzigd door Anjos op 11-09-2013 06:38 ]

Graag gedaan veel plezier ermee. Dat wieltje doet inderdaad niet zoveel maar er komt nog meer ondersteuning dus ik heb ze wel ingesteld op een kleur/getal.

• onderduikert
nljos schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:37:
@onderduikert: ik denk dat als je de rule iets versimpelt, het beter gaat werken.
Zet bij WHEN halmultiesensor op "MOTION" ipv ANY
en haal bij de IF de halmultiesensor MOTION er helemaal uit, dus daar alleen controleren op Luminance.

Ook is het denk ik beter om de JOIN binnen de IF te zetten.
Inmiddels alles aangepast naar je suggesties. Zal vanavond ff kijken of het beter gaat. Bedankt voor het meedenken.

• onderduikert
@nljos Je oplossing is helemaal super, werkt uitstekend.

Vanmiddag de loodgieter op bezoek gehad, die moest de verwarming nog vullen en de ketel in bedrijf stellen.
Horstman hrt4 opgehangen en aangesloten (zender en ontvanger).
De aktuele en de set temperatuur worden netjes weergegeven. Nu zou het uiteraard lekker zijn als ik de thermostaat kan regelen vanaf de zipato control center of beter nog vanaf mijn telefoon. Maar hoe doe ik dat?

En valt me op dat de aeon multisensors akelig veel afwijken van de werkelijke temperatuur !! Op dit moment geeft de thermostaat een waarde van 20 graden in het display, zipato control center geeft 19,4 graden voor de thermostaat (temperature_in_room) en de aeon multisensor die in de zelfde kamer hangt aan het plafond (!!) 17,10 graden 8)7

Nog een interessant geval. De kamerplafonieres gaan zo nu en dan spontaan aan en uit, vol open of een aantal procenten dimmen. Voorheen geen problemen. Nu dus naast de fibaro-modules de thermostaat opgehangen. Leek me geen probleem. Maar tegendeel inmiddels bewezen...........
Zo gauw ik aan het wiel van de thermostaat begin te draaien en de thermostaat begint "te vragen" aan de ketel gaan de lampen spontaan aan :? . Draai ik het wiel weer terug en komt het moment dat de ketel weer uit gaat, gaan de lampen ook weer uit. Heeft iemand idee wat hier aan de hand is?

• Anjos
@ HeroS:
Nog even mijn Greenwave 6 uitgeprobeerd.
Schakelen werkt goed. Ik heb alleen het idee dat de meters geen goede waarde aangeven en dat de meters precies omgekeerd tellen als de stopcontacten. Switch 6 zit naast de schakelaar maar het lijkt wel of meter 1 het verbruik van switch 6 geeft. Hier staat namelijk een computer op die wat meer verbruikt. Is dit herkenbaar?
Monitoren die een wat of 40 gebruiken staan echter op 0 watt

• garp
DRuw schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:12:
Beetje aparte vraag... er zijn daarbij zeer weinig mensen die er een andere controller naast/ook gehad hebben.
en tussen welke twijfel je? kort door de bocht is dat HC2, Zipabox en de Vera.
HC2 is veel duurder en minder compatibel qua andere protocollen.
Vera en Zipabox is om het even qua geld en zijn de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Er si momenteel niet echt een uitgesproken punt te noemen om juist voor de Vera of de Zipadoos te gaan, correct me if I'm wrong;)
Ja ik zou hem zo weer kopen want hij is momenteel goed en er wordt aan gewerkt om hem beter te maken.
Ik zou ook mijn vera opnieuwe kopen om dezelfde reden;)
Ik heb alleen meer vertrouwen in de RFXCOM dan in de module van Zipato en als je die aan de zipabox wil hangen moet dat via de security module en daarom is die config uitgesproken duurder.
Ik zit met hetzelfde dilemma. Nu heb ik HomeWizard. Werkt aardig maar is niet geweldig. Een harde eis voor een opvolger is in ieder geval netwerkverbinding via LAN ipv WiFi, Zwave ondersteuning en een mogelijkheid om mijn KaKu spul aan te sturen (schakelmateriaal, deursensoren, PIR en afstandsbedieningen, liefst ook uitlezen thermometers). Het ding moet dedicated zijn; routerfunctionaliteit gaat onder geen beding gebruikt worden. Dat wil ik gescheiden houden.

Uiteindelijk wil ik Zwave gaan gebruiken voor iig een tweetal deursloten en als vervanging voor het schakelmateriaal op een aantal cruciale plekken.

De keuze gaat vooralsnog tussen een Vera (Lite of 3) met een Rfcomm of een Zipabox met de 'eigen' module.

Ik ben er nog niet uit, hoor uiteraard graag argumenten als iemand die heeft. Wat met een beetje tegenhoudt om blind een Vera te halen is dat mensen die al een Vera gebruiken ook over willen stappen naar de zipabox.

[ Voor 50% gewijzigd door garp op 12-09-2013 10:07 ]

@Anjos
Is mijn niet opgevallen. Je hebt ook 1 master switch zie je die wel?

Wat ik wel merk is dat soms de waardes op het ene stopcontact om de 30 secs updaten en bij een andere weer niet. Ben er nog niet helemaal achter waarom dit is.

Mocht je dit weekend niks te doen hebben:
http://community.zipato.com/responses/translation-tool

http://translate.zipato.com/

Ik ben Admin dus er valt altijd wat te regelen ;)

Vinden jullie dat in de rulecreator, de termen : IF , ELSE, JOIN etc naar het nederlands vertaald moeten worden?

• Wizzmerlin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 14:33
Ah, da's mooi. Eindelijk een mogelijkheid om 'NO MOTION' of 'CURRENT_CONSUMPTION' te vervangen. Doorn in het Nederlandse oog.

Maar vind dan weer niet dat de ruletermen veranderd dienen te worden. Die zijn onderdeel van de scriptingtaal.

• HvB83
Eens met Wizzmerlin, termen als "download", "if" en "else" zijn gewoon gangbare woorden die iedereen kent en toepast. Om daar Nederlandse alternatieven voor te verzinnen wordt raar.

Maar er ontbreken gelukkig nog een hoop woorden waar ik nuttige suggesties voor kan aandragen, dus ik ben alvast braaf begonnen met invullen. Waarom tot het weekend wachten? ;)
@HvB83 Geweldig!

Heb net even gekeken naar de power update van de Nuon/Greenwave powernodes. Volgens mij update poort 1 zodra er wat veranderd (is de aansluiting meest van de button af/naast logo). De andere poorten updaten om de 15 min.

@Anjos >> kun jij dit bevestigen? >> Dan ga ik de gene mailen welke de support heeft gemaakt.

• onderduikert
HeroS schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:50:
@Anjos >> kun jij dit bevestigen? >> Dan ga ik de gene mailen welke de support heeft gemaakt.
Ben geen Anjos, maar kan het wel bevestigen. Is hier ook zo. Op poort 1 heb ik de TV aangesloten en zie ik ongeveer realtime het verbruik in beeld. Bij de andere poorten werkt dit niet. Heb niet gemeten of dat 15 minuten is.

Inderdaad een mooie en praktische module voor :9

• Anjos
Was wat laat thuis, maar heb ook nog enige testen gedaan.
Ik heb diverse computerapparatuur en LCD monitoren aangesloten staan op de Greenwave.
Om problemen uit te sluiten met inductieve en capacitatieve belastingen heb ik een gloeilamp aangesloten stopcontact 1 (bij het logo). Inderdaad realtime weergave. Meting 1 komt overeen met switch 1. Dus geen wissel (switch 1 = meting 6) zoals ik eerder dacht.
Hierna op stopcontact 4 de lamp aangesloten. Geen weergave. Ook na 15 min. niet. Kon helaas niet langer wachten. Ook stopcontact 6 waar mijn computer aan zit geeft, ondanks dat deze al een uur aan staat, geen meting. Ik kan deze alleen niet uitschakelen want dan is dit bericht weg. ;)
Tussentijdse conclusie: kanaal 1 : directe meting. Overige kanalen werkt de meting niet goed en zeker niet real time.

Aanvulling: toch nog even de computer verhuist naar switch 1. En inderdaad meet deze goed. 100 watt.
Dus bevestiging van het feit dat kanaal 1 goed meet.
Aanvulling 2: Lamp op switch 6 geplaatst. Ook na een half uur geen meting. Meting op switch 1 is na dit half uur ook weg. Meting op main endpoint geeft continue geen waarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Anjos op 13-09-2013 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke, ik ga even mailen. Hou jullie op de hoogte.

Ik heb al wel gelezen dat de metingen van het main eindpoint vaak niet kloppen. Dus dit lijkt een feature van de Greenwave :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Heb ook een paar vertalingen voorgesteld. Enig idee wanneer we dit terug zien in het Dashboard?

Andere vraag: Ik heb ook een greenwave stekkerdoos aangeschaft en hierop de stekkers van de tv/receiver/dvdspeler/... aangesloten. Handig om ze hiermee uit te schakelen, maar aanzetten is in de praktijk niet zo handig.. Je zal dan nog de knoppen van een van de afstandbedieningen moeten beroeren.

Is er een zwave product die IR-codes uitzendt, zodanig dat je daarmee je AV apparaten kunt gaan bedienen/schakelen?
Ik zag al wel deze: http://www.hashop.nl/Webw...-Wave-to-IR-Extender.html. Maar voorzover ik het begrijp is deze extender puur voor airco's bedoeld.

Ik krijg zo langzamerhand wel steeds een minder naar gevoel bij de Zipabox. :) Het dashboard geeft de zaken heel aardig weer, includen gaat prima. Ook de camera's lijken wat minder vaak 'offline' te staan. Ik zie zowaar een aantal battery-status symbooltjes staan (nog niet overal, maar goed..).
Nu is het inmiddels wel hoog tijd voor een update van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Als we stemmen op een vertaling wordt hij op een gegeven moment opgenomen volgens mij. Wellicht dat Hero als admin daar nog een beslissende stem in heeft.

Durf alleen nog niet alles te vertalen omdat je soms de context nodig hebt voor de juiste vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke, Thanks!

Als ik ze goedkeur dan komen ze bij de volgende server reboot tevoorschijn. Ik kan ze alleen nog niet goedkeuren :) Moeten ze nog even naar kijken.

Ten aanzien van de AV heb ik ook dat probleem. Ik heb nog niet echt een goede oplossing hiervoor kunnen vinden. Ik gebruik altijd een app om me stereo te kunnen bedienen, zodra ik deze opstart stuur ik een http request naar de zipabox welke de stroom erop gooit. Het nadeel alleen hieraan is dat het even duurt tot hij is opgestart. HIerdoor moet ik een paar keer klikken.

Naast dit kijk ik of er iemand thuis is >> indien ja zet die de stroom erop. Hierdoor staat eigenlijk de boel nooit echt onnodig aan maar het kan altijd beter/nog strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Gat in de markt lijkt me. Ik zie wel dat die IR extender (ook op de site van Zipato zelf: http://www.zipato.com/def...d=24&pid=62&page=1&grupe=) een learn-functie heeft, maar eigenlijk ontworpen is om airco's aan te sturen.

Zo toch mooi zijn als je alles een een bepaalde scene kunt programmeren.
Avondje tv kijken:
- tvlampje op 50% indien donker in de kamer
- tv aan, volume op 0%
- receiver aan, volume op 10%
- ...

Ben erg voor het one controller to rule them all principe.

Nogmaals mooi initiatief voor het vertalen, hulde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Kan voor sommige zaken wel handig zijn denk ik, maar op de bank gebruik ik eigenlijk altijd m'n Harmony. Zo heeft XBMC een hele mooie app, maar met de remote gaat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb even naar zipato gemailt over de Greenwave/Nuon powernodes. Ben benieuwd wat die terug mailt. Ik hou jullie op de hoogte.

>> UPDATE:
Sadly, i have no idea.

As i said earlier, the support for this device was written based on information i gathered from your Zipabox. And some of it was pure guesswork. For full support i do need to have this device in our lab. And we still didn't receive our shipment of said device. Once we do, Â full support will be written for this device.Â

I have also contacted the manufacturer but i got no reply so far.

-----
Kan nu ook de vertaling goedkeuren! >> Heb alvast een zooitje goedgekeurd.

[ Voor 74% gewijzigd door HeroS op 13-09-2013 19:26 ]

• Anjos
Ik ben nog even nieuwsgierig welke vraag je aan je contactpersoon hebt gesteld?

Uit de screenshots die je eerder stuurde maak ik op dat bij jou alle meters werken. Ook die van poort 2 tot 6 Dat is vreemd.

Het feit dat de andere poorten pas na 15 minuten meten maakt me eigenlijk niet uit. Ik zou al blij zijn als ze meten.

Als je dus de vraag gesteld hebt waarom ze pas na 15 minuten meten dan ga ik nog even mailen met support.

@onderduikert: zou jij ook even kunnen doorgeven of hij bij jou na 15 minuten wel meet op poort 2 tot 6. Alvast bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door Anjos op 14-09-2013 07:24 ]

Ik heb gevraagd waarom hij op poort 1 wel realtime meet en waarom dat bij de andere poorten om de 15 min. is en of dat ook kan met alle poorten.

Ik wil graag realtime op alle poorten dan kan ik bv een regel maken....

When port x > 100
Monitor On

Als ik dat nu doe kan het zijn dat ik een kwartier moet wachten.

Zie je wel de meters?

• onderduikert
Ik heb hier twee van die powernodes.
De eerste poorten meten beide realtime en alle andere om de 10 minuten.
Zoals HeroS al aangeeft ...........dat kan strakker :-)
Als bij jou poort 2 tot 6 geen waarden geven zit het niet helemaal goed.
Screenshot is mijn receiver op poort 3 welke ik vanmorgen heb aangezet.

Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/3561/dhsk.jpg

• Anjos
Dank je wel. Dan moet ik inderdaad even actie ondernemen. Ik heb net een tweede powernode geinstalleerd en die doet het ook niet goed op poort 2 tot 6. Lijkt dus aan mijn Zipabox te liggen.

Ik zie overigens de meters van mijn powernode wel in mijn overzicht van meters staan.

Verwijderd

Kleine vraag tussen de powenodes door.....Hebben jullie ook problemen met de schedule. Als ik deze instel met "when" schedule bijvoorbeeld om 20:00 en dan action "banklamp" op ON dan gebebeurt er niks om 20:00. Ik heb het geprobeert met een Z-wave module, Klikaanklikuit en om een e-mail te sturen. Het schakelen van de modules met de APP of met de Dashboard lukt wel. Dus de modules werken wel.

Doe ik iets niet goed of hebben er meer mensen last van? (ps het is als ik nu een nieuwe rule aanmaak)

• HvB83
Het on statement heb ik nooit geprobeerd, als je "gotovalue" en dan 100 gebruikt, werkt het dan wel?

Staat je tijdzone goed ingesteld?

Bij mij waren de schedulers namelijk de eerste regels die ik werkend kreeg. Ze blijven na het instellen ook betrouwbaar werken. Heb hier een paar regels lopen, eentje die bijv. wekelijks de pomp van m'n vloerverwarming een kwartiertje laat lopen. De andere laat dagelijks een ledstrip in de keuken branden. Beiden doen hun werk nu geruime tijd feilloos.

Verwijderd

Hij heeft het in het begin inderdaad ook goed gedaan. Alleen nu niet meer. Ik heb één klikaanklikuit dimmer en die kan ik inderdaad naar gotovalue zetten maar ook dat werkt niet.

Als tijdzone staat hij op GMT +1:00. Naar mijn idee ook goed.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ik zal straks eens zipato mailen. Dat is toch support@zipato.com?
@Onderduikert en Anjos

Op welke kleur staat jullie powernode(s)?

Ik lees dit op het Vera forum:
for vera it needs to be on group 3 for control so i put it on third color counting from black which is no-group apparently.
doesnt matter for switching ports only for energyconsumption.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
Hier blauw en groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Bij mij op rood (2) en zwart (geen groep). Zojuist ook geprobeerd er een opnieuw aan te maken met groep 3, maar geeft ook hetzelfde resultaat. wel meting op switch 1 maar niet op 2-6.

Wat overigens opviel bij het verwijderen is dat de zipabox zegt dat de module succesvol verwijderd is, maar hij stond nog wel in de lijst met devices.
HeroS schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:17:
Maar ze staan op nul?

Hang er eens iets aan wat veel stroom vreet voor een wat langere tijd.
Ik heb er 60 watt aan gehangen en ze staan op 0.00 watt

[ Voor 14% gewijzigd door Anjos op 15-09-2013 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
Mmm deze is ook wel lekker.
Ik kom vanmorgen beneden staat de tv aan!?
De event nagekeken van de tv, maar gaat niet ver genoeg terug om te zien wanneer deze is aan gegaan.
Heb gekeken naar de mediacenter welke op een andere poort (update minder waardoor de event verder terug gaat) zit, blijkt deze rond 500 uur spontaan aangegaan te zijn. Bij nadere inspectie willekeur een aantal (niet allemaal) aantal andere poorten van dezelfde node, ook rond 5 uur.
Raar

@Anjos Als je 1 zo'n ding zou hebben, zou je kunnen denken dat je node niet helemaal lekker is. Maar als ze beide niet werken is dat minder aannemelijk. Geen idee of je kennissen om je heen hebt waar je ze ff kunt proberen op een andere zipato of Vera. Je mag me hier ook wel ff proberen, maar Zeeland is waarschijnlijk niet echt naast de deur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Dank voor het aanbod. Maar dat is inderdaad niet naast de deur....

Ik heb nog een issue met support van Zipato lopen over de scenes die plotseling niet meer werken na de laatste update. Wacht even af of hier iets uitkomt wat ook licht op deze zaak zou kunnen geven.

Ondertussen ook geprobeerd om een factory reset uit te voeren. je weet maar nooit. Volgens de manual van de NF160-F (die er hetzelfde uitziet als mijn NF310-F) moet je dan powerknop indrukken - stekker erin en knop 5 seconden vasthouden tot de leds 5 seconde aan gaan als teken dat het gelukt is. Ook dit werkt echter niet. Blijft vreemd.

Ten slotte las ik dat bij een powerfail na het terugkomen van de stroom alle switches aangaan. Om 5.00 uur een korte stroomonderbreking gehad in Zeeland?

[ Voor 12% gewijzigd door Anjos op 15-09-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
Ben al even aan het scharrelen, maar misschien heeft iemand een tip.
Ik zoek een opbrengstmeter voor mijn zonnepanelen. Mogen gewone tussenstekkers zijn.

Wat doet die sensor eigenlijk die is toegevoegd bij het aanmelden van de nuon node?

Ik zal eens ff kijken of mij tv morgen weer aan staat. Stroomonderbreking is mogelijk..

[ Voor 37% gewijzigd door onderduikert op 15-09-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
De Zipato tablet komt volgens EZ-home medio september. Aangezien dat al heel gauw kan zijn, ben ik toch benieuwd of mensen al meer info bij dat ding hebben? Want vooralsnog neem ik aan dat het een Android tablet met een wandhouder is, maar heb ik er m'n twijfels bij of ze ook wat bijzonders aan de software hebben gedaan.

Eigenlijk zou ik er dan toch wel een soort "Eneco toon"-achtige interface bij willen, waarop je in een fancy GUI alle relevante informatie via widgets kunt rangschikken. En daarnaast een appliance look-and-feel er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik hoop het want de Android app (op de foon) is niet heel bijzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:16
Ik heb die vraag over de tablet nu ook een aantal keer gesteld, maar nooit een reactie op gehad. Ik ga er dus vanuit dat er nergens extra informatie is te vinden.

De releasedatum is nu een keer of vier verzet vanaf juni, uiteindelijk heb ik een goedkope tablet uit China gekocht. Hij kost de helft en de specs zijn een stuk beter. Ik ben wel benieuwd of ze aan de interface hebben gesleuteld, of dat er iets speciaals in de hardware zit (op de site hebben ze het over Zigbee ondersteuning, en op het plaatje lijkt er nog een extra sensor aan de voorkant te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit ff met een probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb virtual switches om me RGBW van kleur te doen veranderen. Dit werkt prima maar als ik van switch/kleur wissel dan zet hij de oude switch niet uit.

Dus stel ik doe rood en daarna geel dan blijft de switch rood aan, als ik dan weer rood wil dan moet ik hem eerst uitdoen en dan weer aan. Irritant dus. Ik wil dat zodra ik geel doe, rood uitgaat.

Dus heb de volgende regel gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/Lxr34XmOCr8tPlHxl77F.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://community.zipato.com/public/files/E04R5yPbCZR4xclH7lal.jpg

Alleen helaas niet werken :'( dit komt denk ik omdat hij niet bij de laatst IF komt. Ik set dus bij switch/kleur x (aan) een variable en dan kijk ik bij de andere of die geldig is en anders de boel uit.

Iemand nog een ander ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Kan je niet voor elke kleur een variabele aanwijzen, die je dan op het moment je een nieuwe kleur kiest eerst de variabele op 0 zet, de kleur wijzigt en daarna de variabele op het getal van de kleur zet. De variabele koppel je dan aan een virtual switch.

Daarmee zou hij betrouwbaar moeten werken lijkt me?
Dat zou je denk ja...vandaag de boel nog simpelere gemaakt maar helaas geen geluk.

Volgens mij kun je gewoon niet met een virtual switch een andere uit/aan zetten.

Heb het werkend...pfff, zonde van de tijd allemaal.

Blijkbaar was 1 regel stuk en daardoor deed de synchronisatie het niet meer. Terwijl hij aangaf dat de sync goed was gegaan en de regel oke was.

Ben ook bezig met een "virtuele weer RGBW controller" maar door al deze problemen niet veel verder gekomen. Ik draai elke dag aan het einde van de dag een rule Slapen welke bepaalde dingen aan en uit zet. Ik ga aan het einde van deze regel het weer van de volgende dag laten zien doormiddel van kleur van me LED.

Zodra ik hem werkend heb zal ik posten hoe ik het gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzmerlin
Heel benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.

Ik vraag me af of de ene rule een andere rule 'tijdelijk' kan overrulen (...).

Oftewel: RGBW controller gaat vanaf een bepaald moment een relaxed kleurverloop draaien. Op het moment dat er op de deurbel wordt gedrukt wil je je ledstrip een paar keer laten knipperen, om daarna weer terug te keren in het relaxte kleurverloop.

Sowieso is het volgens mij nog niet mogelijk om kleurverlopen te programmeren in de Zipa zoals dat wel in de Fibarocontroller kan.
Het includen ging trouwens zonder problemen. Gewoon een generiek Zwave apparaat selecteren bij het toevoegen, paar keer klikken op de includeswitch op je RGBW controller en klarie. Moet zeggen dat Fibaro mooie producten maakt. Kost wel het een en ander, maar dan heb je ook wat principe..

Heeft verder iemand al ervaring met de 0-10V sensors die je op de ingang van de RGBW controller kan aansluiten. Dit hoeven voor zover ik het begrijp dus geen ZWave componenten te zijn. Dat zou aardig in de aanschafprijs kunnen schelen.
Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste