Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich stoort aan de slechte pathfinding. Gisteren klaagde ik al over een voor rood licht wachtende brandweerauto (met sirene) en vastzittende verhuisauto's (die ook na het herladen van je stad nog rondjes rijden

). Dat verpest echt de gameplay, want zodra je zo'n 200k inwoners hebt, zit alles door dit soort stommiteiten vast.
Mijn brandweer komt nergens, staat overal in de file en daardoor fikt m'n stad af. De politie staat ook meer in de file dan dat ze achter boeven aangaan. Rijke inwoners trekken daarom weg, waardoor de zuur verdiende high density, high value woontorens leeg komen te staan. Je ziet ineens een stad van 220k inwoners afzakken naar 150k, wat desastreus is voor de belastinginkomsten. Je kunt dan een paar dingen doen:
1. Geld lenen: stelt het failliet gaan alleen maar uit.
2. Services stoppen: maarja, je brandweer en politie kunnen nu al te weinig, en als je de scholen sluit heb je geen goed opgeleid personeel meer. Zonder ziekenhuizen is ook iedereen weg omdat "iedereen hier dood gaat".
3. Belastingen verhogen: de bevolkingsdaling gaat versneld door.
Kortom: niks aan te doen. En dat allemaal hoogstwaarschijnlijk door slechte pathfinding.
Mijn stad is nu als volgt ingedeeld: centrum commercieel, daaromheen een brede ring residential en daar weer omheen een halve cirkel met industrie, energiecentrales, waterpompen/filters, afvalverwerking/recycling enzovoorts...Tot nu toe is dit mijn bestlopende stad, maar zodra het verkeer fout gaat, is iedere stad ten dode opgeschreven. Je herkent het ook op het kaartje: veel wegen zijn groen, maar een stukje is dan rood en blijft dat 24/7.