Ik zie het gebruiken van gas wel een beetje als cheating, dus ik noem hieronder nog wat voorbeelden maar waar je dan geen gas voor nodig hebt.
Ik zou meer kijken naar wat de natuur te bieden heeft, en daarop inspelen. In de zomer heb je veel meer zonuren dan in de winter. Om die reden kun je dan ook in de zomer veel langere dagen maken, en in de winter gewoon eerder naar bed en langer slapen.
Ook zou je gebruik kunnen maken van die dynamo (led) lampen, die je dus kunt opwinden met de hand.
Om elektriciteitsverbruik nog verder te verminderen zou ik gebruik maken van kaarslicht in die situaties waar een led-lamp over te top is. Bijvoorbeeld in het toilet of onder de douche (ja douchen kan prima met 2 of 3 waxinelichtjes, zolang ze maar niet nat worden, zelf uitgeprobeerd).
Radio, tv, muziek, computer.
Strikt genomen kun je eigenlijk zonder al het bovenstaande. TV is overrated (en kan via de ipad), en muziek kun je eventueel beluisteren op zo'n 'opwindbare' radio of radio op zonne-energie.
Ga je toch een iPad of Raspberry gebruiken, dan zou je zo'n accupack erbij kunnen nemen met eigen zonne-energie voeding. Tenzij je het ding non-stop gebruikt zou er altijd genoeg prik in moeten zitten om ook langere sessies te volstaan. Met een beetje geluk laadt het ding voor de volgende dag je apparaat weer op, anders ga je een avondje iets anders doen. Zoiets dus:
http://store.solio.com/So...Battery-Charger-S13-AF1RWKoken.
Voor koken heb je 2 opties. Electrisch of op gasflessen / spiritus.
Ik vind dit ook wel een mooie oplossing voor zowel het koken, als het opwarmen van je huis:
YouTube: Sawdust Stove Even vanuitgaande dat je ergens een goedkope of gratis bron kunt vinden voor dergelijk zaagsels (denk aan een woodshop).
Als je veel met de auto onderweg bent zou je ook eens kunnen kijken naar
motorkoken. Dat is het koken van je voedsel in je motorruimte van de auto, terwijl je aan het rijden bent.
Nog meer 'hardcore' is gewoon geen voedsel meer verwarmen, en dus alleen zaken eten die rauw gegeten kunnen worden of simpelweg niet verwarmd hoeven te worden voor je ze gaat eten.
Koeling.
Koeling is een beetje een probleem.
In de winter kun je natuurlijk al je spullen buiten zetten. In de zomermaanden kun je een kleine koeling bouwen met de pot in pot methode bijvoorbeeld:
YouTube: How to Make a Pot in Pot Cooler
(Een variant op wat jij al noemde).
Verder kun je rekening houden met de spullen die je koopt, en net even wat vaker de supermarkt bezoeken zodat je niet te veel vers thuis hoeft op te slaan. Kijk vaker in het 'houdbaar' schap voor dingen als beef jerky, en alles wat komt in een pot of blik (of van die unox 3-jaar lang houdbare hamburgers). Campingboter kun je buiten de koeling bewaren, en ook van die blikjes leverpastei. Ook Struik maakt nog altijd z'n lang houdbare kant en klaar maaltijden. En voor de echte die-hards heb je natuurlijk ook lang-houdebare melk (the horror

).
Wassen.
Ik zou zeker kijken naar een 'wasmachine' die op één of andere manier door de mens aangedreven is. Een echte verbruikt gewoon een berg energie, war van ik me afvraag of je dat ooit kunt opwekken met een 100 watt paneeltje.
Handwas is nogal vervelend en zwaar, maar je hebt ook hand aangedreven wasmachientjes en laatst zag ik zelfs een model waarbij je alleen maar even een stukje hoefde te trappen op een fiets:
YouTube: SpinCycle Pedal Powered Washing Machine (Look North)
Als je (eventueel) warm water wilt gebruiken kun je dat natuurlijk weer tappen uit je fluitketel die warm stond te worden op je 'zaagsel' kachel. In de zomer zet je gewoon een emmer water buiten neer (op de stenen) die vanzelf opwarmt door de zon.
Douchen.
Douchen met warm water is eigenlijk een beetje valsspelen. Want of je hebt een c.v. of geiser die gas opstookt, of een boiler op elektriciteit. Je kunt dus wel een zonneboiler of zo'n waterzak ophangen, maar dan moet je ook je douchecabine daarop aanpassen.
Wil je dus serieus energie besparen dan zet je die geiser of boiler uit en douche je gewoon koud. Afhankelijk van het seizoen is 'koud' water ergens tussen de 10 en 15 graden. Dat is dus best fris, maar als je niet enorm lang douched raak je daar niet van onderkoeld.
Verwarming.
Als het technisch gezien mogelijk is dus een kachel, bijvoorbeeld waarmee je zaagsel of hout kunt opstoken. Als de te verwarmen ruimte niet al te groot is kan een kachel prima zorgen voor een aangename warmte in de kamer. En kan dus multifunctioneel worden ingezet om water op te verwarmen, om voedsel op te verwarmen en geeft het (bij een open raampje) ook nog eens licht af (precies wat je nodig had die wintermaanden).
En natuurlijk is isolatie een groot goed. Zeker in oudere huizen scheelt dat enorm. En als de woningbouw geen dubbelglas komt installeren, zou je natuurlijk zelf oplossingen kunnen verzinnen die mogelijkerwijs niet zo goed werken als het echte werk, maar wel een berg energieverbruik schelen. Denk aan een plastic plaat tegen je ramen aan (met ruimte ertussen), of isolerend materiaal tegen de muur plakken (ziet er niet uit, maar goed alles voor de energiebesparing). Als je dat handig aanpakt hoeft het weinig tot niks te kosten.
Denk ook aan zaken als
afwassen. Als je niks laat aankoeken dan heb je eigenlijk geen warm water nodig om het schoon te krijgen, ook weer makkelijk. En om niet veel te hoeven doen zou ik heel veel producten gewoon verwarmen in het blik waarin het product komt, dat kan vaak prima, en scheelt je dus boenen van pannen en potten.
Stofzuigen zit er ook niet in, kost veel te veel energie. Dat wordt dus aan de gang met een stofdoek , stoffer en blik, en een dweiltje om de vloer schoon te houden, prima alternatief lijkt me zo. Als je echt niet zonder kunt om wat voor een reden, dan kun je uitwijken naar een kruimeldief (op li-ion) die je dus niet altijd in het stopcontact hoeft te houden om op te laden.
Voor de rest zo veel mogelijk
andere stroomverbruikers uitschakelen door de stekker eruit te halen (als je ze niet gebruikt) of vervangen door exemplaren die minder stroom vreten. Denk aan van die 'oja' dingen als wekkers, klokken, magnetrons, elektrische tandenborstels, ovens, modems, routers, etc. Gebruik van domotica klinkt wel leuk om makkelijk alles te schakelen, maar kost stiekem zelf ook stroom.
Kijk ook eens naar
alternatieve energiebronnen. Gas had ik al uitgesloten, maar je hebt meer dan zonne-panelen alleen. Denk bijvoorbeeld aan windenergie. Als je op een flat woont (met flink balkon) kan dat interessant zijn, of als je landelijker woont en een grotere molen zelf in je achtertuin zou kunnen zetten. Ontwerpen zijn er genoeg te vinden en meestal relatief goedkoop te bouwen.