Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Volgens mij moet de 100w losgelaten worden en over worden gegaan naar kWh per dag. 100w is niks, ovens magnetrons krultangen ed verbruiken veel meer.

Zelf verbruik ik geschat zon 2,5 kWh per dag(zal eerder minder zijn)

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat de TS een krultang gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Leon303 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:33:
Volgens mij moet de 100w losgelaten worden en over worden gegaan naar kWh per dag. 100w is niks, ovens magnetrons krultangen ed verbruiken veel meer.

Zelf verbruik ik geschat zon 2,5 kWh per dag(zal eerder minder zijn)
Wat ik van de berichten van de TS begrijp is dat er een accu aan gehangen wordt en het verbruik per dag dan 2,4 kWh mag zijn. In mijn ogen is dit haalbaar zonder als grotbewoner te leven (wel met koken en verwarmen op gas/hout).
In plaats van de 2,4 kWh per dag zou ik het een beter iets vinden om het om te rekenen naar jaar, in Joules. gas of hout voor koken en verwarming heeft namelijk ook een energetische waarde, en dat je op basis van de hoeveelheid joules een gemiddelde per dag aan kan nemen, wat in de zomer hoger is als je daadwerkelijke verbruik, en in de winter lager is. Ik zeg dat het streven mogelijk is, en nog steeds comfortabel kan zijn.
Zelf verbruik ik op het moment van schrijven tussen de 5 en 6 kWh per dag, zodra ik de koelkast vervangen heb (oude amerikaan) neemt het verbruik met 3 kWh af per dag en kom ik op de 2 tot 3 kWh per dag uit wat aardig in de buurt komt van dit streven, en dan zijn er nog een aantal dingen die zuiniger kunnen. Daarbij heb ik over het afgelopen jaar ongeveer 850 M³ gas verbruikt, wat dit jaar minder wordt omdat er een paar veranderingen op de planning staan. Dit alles zonder comfort in te leveren met de beginsituatie (11 kWh / 3,43 M³ gas gemiddeld per dag). Verder ben ik van mening dat koken op spiritus inlevering is van comfort, daarbij minder efficiënt omdat je met een gastoestel een gerichte vlam onder druk hebt welke geforceerd een oppervlakte verwarmd in plaats van een redelijk losse vlam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
GlowMouse schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:11:
Een led-lamp van 3W geeft nauwelijks licht, dat is net een 30W gloeilamp. In de wc is dat al weinig, maar ééntje in de keuken en ééntje in de woonkamer is gewoon karig.
ik heb hier 3 watt Philips led lampen hangen (spot model) op plekken waar eerst een 50Watt halogeen hing en die geven ruim voldoende licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

wij hebben in de badkamer 3 stuks 12v 5 Watt Dimbaar SMD LED lampen hangen.
Deze geven een kanon ligt.... 's ochtend moet je 3 keer knipperen om aan het licht te wennen.
Ideale oplossing voor 3 spots in de badkamer; Was eerst 3 x 50W :?

12v is gekozen om in de toekomst over te kunnen schakelen naar accu's met PV :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Licht is niet het probleem. Er zijn zoveel ledlampen zuinig en met genoeg lumen. Persoonlijk vind ik dat een lamp van 250 genoeg licht geeft voor een ruimte van 2 bij 2. Boven me eettafel heb ik zelf een lamp van 90 lumen.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 04:26

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

heuveltje schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 23:08:
Ik denk dat je af en toe toch wat grootheidswaanzin vertoont met je "ik ben de enige die" hier opgekomen is.
[...]
je bespaart geen KW maar KWH
En daar zit de clue.
Inderdaad...ik denk dat verleemen hier in nog geen enkele post de eenheden van vermogen of energie correct gebruikt heeft. Als je niet eens de basis van elektrische energie op orde hebt kan je jezelf in mijn ogen moeilijk een 'tweaker' noemen.

@verleemen: Je mag dan wel gigantische lappen tekst posten maar inhoudelijk zijn we er weinig niets mee. Je hebt het bijvoorbeeld over ik verbruik 37 euro in de maand aan elektriciteit, qua objectieve waarde is dit dus 0,0...Verder is het wel positief dat je bewust omgaat met energie door dit hobbyproject van jou, maar ik denk dat het nuttig kan zijn dat je zelf even in de spiegel kijkt in plaats van tweakers.net en alle gebruikers onmiddellijk af te schilderen als mensen zonder enige kennis van zaken.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
heuveltje schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 23:08:
Ik denk dat je af en toe toch wat grootheidswaanzin vertoont met je "ik ben de enige die" hier opgekomen is.
Enerzie zuinig pc'tjes al dan niet op arm processoren zijn er al jaren, das niks nieuws :)

[...]

je bespaart geen KW maar KWH
En daar zit de clue.
koken op een 500 of 5000W electrisch kookstel verbruikt evenveel energie, alleen op de 500 duurt alles 10 keer zo lang !
Als die minipcs ios draaien en ze toegang hebben tot de apple market met de daarbijbehorende betrouwbaarheid, instand on, multi touchscreen interfase, virusvrij zijn zonder viruskiller, en via jailbreak bestuurbaar zijn met een toetsebord, muis en controller en dan ook nog op een 23 inch monitor aan te sluiten zijn ben ik best bereid om toe te geven dat ik hoogmoedswaanzin heb. Ik kan dat soort computers, behalve op mijn buro nergens op internet vinden. Ik heb t zelfs net voorelkaar gekregen om de ipad 1 die officieel niet eens video out bij de apps en games ondersteund toch die output naar de monitor te sturen, maar zelfs de sites die je vertellen hoe dat moet hebben t alleen over video's kijken en spelletjes spelen. Het idee dat je ook een tekstverwerkerof een video editor kan starten en dat op een groot scherm bekijken terwijl je bedient om dan je brief te printen, dus je tablet gebruiken als productivity apparaat schijnt gewoon niemand door te hebben. Ik heb een poor mans imac gecreert die inclusief 20 inch led monitor rond de 20 watt totaal verbruikt en te zamen met de monitor, toetsenbord en muis 500 euro kost. Je kan m ook gewoon via t ipad scherm bedienen zoals ik dat nu doe terwijl ik dit tik en dan ben je ongeveer 340 euro kwijt. Nieuwprijs.

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Wouter.S schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:09:
[...]

Inderdaad...ik denk dat verleemen hier in nog geen enkele post de eenheden van vermogen of energie correct gebruikt heeft. Als je niet eens de basis van elektrische energie op orde hebt kan je jezelf in mijn ogen moeilijk een 'tweaker' noemen.

@verleemen: Je mag dan wel gigantische lappen tekst posten maar inhoudelijk zijn we er weinig niets mee. Je hebt het bijvoorbeeld over ik verbruik 37 euro in de maand aan elektriciteit, qua objectieve waarde is dit dus 0,0...Verder is het wel positief dat je bewust omgaat met energie door dit hobbyproject van jou, maar ik denk dat het nuttig kan zijn dat je zelf even in de spiegel kijkt in plaats van tweakers.net en alle gebruikers onmiddellijk af te schilderen als mensen zonder enige kennis van zaken.
Nogmaals, als ie iemand het beter weet laat het hem dan zeggen. Alleen maar opmerken dat mijn waardes niet klopppen terwijl je blijkbaar heel goed schijnt te weten wat die waardes wel moeten zijn en t dan domweg niet aangeven heeft niemand wat aan.

Als ik een gloeilamp pak of ik draai mijn monitor om dan staat er op die lamp 11 W en op die
ledmonitor 14.5 W. Wat ik wil is een normaal huishouden draaien waarbij alle apparatuur gemiddeld over de dag bijelkaar opgeteld niet meer dan 99 W zijn.

Wat die W ook moge inhouden er staat duidelijk niet w/h of iets dergelijks als lettertjes op die lamp gedrukt.
Het gaat dus om die W die vermeld wordt.

Omdat een magnetron duidelijk meer dan die 99 W op de stikker op de achterkant heeft staan moet er dus een accu tussen die als buffer werkt zodat je als je minder stroom verbruikt omdat de pc uit staat die accu zich kan bijvullen en je dus op dat buffer aanspraak kan maken als je meer vermogen nodig hebt.

Wat wel belangrijk is is dat die accu presies de zelfde hoeveel heidstroom krijgt om op te laden als een lamp aan stroom verbruikt waar de specificatie 100 W op staat vermeld. als voorbeeld word een bepaalde oppervlakte zonnepanneel vermeld die op een gemiddelde dag in mei zoveel stroom levert dat die lamp waar 100 w op staat vermeld op vol vermogen kan branden zonder dat er nog meer energie van dat zonnepaneel oppervlak komt.

Het is dus op een gemiddelde dag in mei, niet augustus of december.

Het is niet de bedoeling autonoom te zijn of geld uit te sparen, enkel alleen om een neutraal referentiemodel te ontwikkelein dat later eventueel in een echte situatie toegepast kan worden. Eventueel met de tegen die tijd in prijs gedaalde atributen. het proefmodel mag dus nu rustig 2000 euro kosten, maar als t nu goedkoper kan is dat beter. Wat ook belangrijk is is dat de onderdelene van dat 100 W huishouden makkelijk te verkrijgen zijn.

Wat de kennis van de gemiddelde tweaker betreft en of die niet toereikend is.
Ik heb in de beginpost een aantal electrische apparaten genoemd en daar de opnamewaardes die met een W eindigen vermeld met als oproep en vraag aan de andere forummers wat die apparatuur bij hem voor opnamewaardes die met een W eindigen zijn.

Tot nu toe hebben ongeveer 5 mensen die waardes weten te vinden en hebben die in hun post vermeld waarvan 3 over ledlampen gingen.

Getypt op een op ios draaiende computer met een touchscreen en 23 inch monitor rechtsreeks in het invoerveld van het tweakers forum met de realtime spellingscheker en woorden aanvuller van apple met een totaal verbruik van momenteel 38 watt, ook te gebruiken zonder 23 inch monitor enzonder oplader en dan met een verbruik van 3.5 W

Ondertussen heb ik al een 20 inch usbmonitor van phillips gevonden met een verbruik van 10 W maar waarvan ik nog niet kan zeggen of dat ook hdmi op kan, in dat geval spreek je over een all in systeem van 13
W

Wel heb ik al een 20 inch monitor gezien met 14.3 W en dvi input wat met een hdmi naar dvi adapter aangestuurd kan worden.

Transreflectieve 24 inch monitoren met een verbruik van 2 W zijn er wel al maar die hebben ze nog niet bij de mediamarkt:) in dat geval spreek je over een all in systeem van rond de 5 W.

[ Voor 11% gewijzigd door verleemen op 09-03-2013 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:19

Nox

Noxiuz

Met een heel goede opbrengst deze eerste dagen vd week doe je 5kwh/kwp dus jij hebt 0,5kwh om in deze dagen goed rond te komen. Veel succes, als het in de winter bewolkt is en je dus 100wh hebt.

Ik zou het mooier vinden als je voor 2000PV aanlegt en daar alles probeert mee te doen. Dus wassen en koken, 90kwh voor een heel jaar, ik vind het erg knap maar nogal doelloos, je kan er niet echt op 'leven' het zal dan eerder 'overleven' worden.

Hat zal al helemaal netjes worden als je huis self-supported zou worden qua energie. 5000wp het dak op en je huis goed isoleren en je kan koken, verwarmen etc. op dat vermogen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:03

Fiber

Beaches are for storming.

Het punt is een beetje dat er meestal in kWh gerekend wordt. Dat is ook de waarde die op de rekening van je energiebedrijf staat en waarvoor je dus betaald.

Als jouw lamp van 100 Watt 1 uur aanstaat is je verbruik 100 Watt x 1 uur = 100 Wh. Als die lamp 24 uur aanstaat is het verbruik 2400 Wh oftewel 2,4 kWh.

Als jouw 20 Watt computer 8 uur per dag gebruikt wordt dan is het verbruik dus 20 Watt x 8 uur = 160 Wh = 0,16 kWh

Het vergelijkt iets makkelijker als iedereen dezelfde termen gebruikt. :)

Maar trek het je verder vooral niet aan en ga zo door, soms leren we er zelfs nog wel eens iets van... :)

NoxiuZ schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 00:45:
[...]
Hat zal al helemaal netjes worden als je huis self-supported zou worden qua energie. 5000wp het dak op en je huis goed isoleren en je kan koken, verwarmen etc. op dat vermogen.
Dat vergt nog wel meer investeringen, omdat het zo lastig is om energie op te slaan. Op een mooie zomerdag heb je veel te veel energie en ben je waarschijnlijk nog niet eens thuis ook. En in de kerstvakantie heb je waarschijnlijk veel te weinig energie, zeker 's nachts.

[ Voor 32% gewijzigd door Fiber op 09-03-2013 00:56 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Fiber schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 00:48:
Het punt is een beetje dat er meestal in kWh gerekend wordt. Dat is ook de waarde die op de rekening van je energiebedrijf staat en waarvoor je dus betaald.

Als jouw lamp van 100 Watt 1 uur aanstaat is je verbruik 100 Watt x 1 uur = 100 Wh. Als die lamp 24 uur aanstaat is het verbruik 2400 Wh oftewel 2,4 kWh.

Als jouw 20 Watt computer 8 uur per dag gebruikt wordt dan is het verbruik dus 20 x 8 =160 Wh = 0,16 kWh

Het vergelijkt iets makkelijker als iedereen dezelfde termen gebruikt. :)

Maar trek het je verder vooral niet aan en ga zo door, soms leren we er zelfs nog wel eens iets van... :)
Kijk, daar hebben we tenminste iets aan. Het is dus de bedoeling om uiteindelijk een computer met een zo laag mogelijk verbruik te bouwen waar je op kunt tekstverwerken, internetten, youtuben, films kan kijken en muziek kan luisteren op de manier zoals je dat ook met een windows desktop zou doen zodat je ook nog vanaf de bank naar uitzending gemist kan kijken terwijl je beeld 3 meter verder staat.

Op dit moment is dat bij mij dus de ipad 1 met hdmi naar een 23 inch acer ledmonitor. Ik tik dit dus op de ipad, wat ik blind kan terwijl ik naar de acer monitor kijk. Met de oplader er aan verbruikt de ipad 8 W/h en de acer 30 W/h! Maar met de de lader er af, en een nu in ieder geval haalbare monitor van 14 W van 100 euro kan ik dat dus al terug schroeven tot 17.5 W/h.
Met gemiddeld 2 watt aan geluid kom je dus ongeveer op 20 W/h uit.

Hier ben ik dit stukje aan t typen terwijl ik gefilmd wordt.
Video is gewoon een medium, net als tekst, maar vele malen krachtiger.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=pMmtiC_8SJQ]

[ Voor 13% gewijzigd door verleemen op 09-03-2013 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:36
verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 01:03:
[...]

Kijk, daar hebben we tenminste iets aan. Het is dus de bedoeling om uiteindelijk een computer met een zo laag mogelijk verbruik te bouwen samen te stellen waar je op kunt tekstverwerken, internetten, youtuben, films kan kijken en muziek kan luisteren op de manier zoals je dat ook met een windows desktop zou doen zodat je ook nog vanaf de bank naar uitzending gemist kan kijken terwijl je beeld 3 meter verder staat.
Ik heb met aandacht wel een beetje alles gelezen, vind het op zich een interessant onderwerp/project. Maar bij de meeste zaken (koelkast, tv etc.) lever je toch wel comfort/tijd in. Meeste zaken zijn toch wel luxegoederen, wat men vroeger niet had. Je hebt niet echt een tv of een diepvries nodig, hoewel het natuurlijk wel fijn is om te hebben. Elke dag naar de supermarkt is voor de meeste mensen ook niet te doen. Als je op jezelf woont dan kan het nog, maar als je kinderen hebt dan lijkt het me geen goed plan om bijvoorbeeld te bezuinigen op de verwarming.

Verbruik kan je makkelijk naar 0 brengen door geen enkel elektrisch apparatuur in de stopcontact te hebben. Opladen van je laptop/mobiel/tablet doe je gewoon bij iemand anders (zoals op werk/vrienden/school). Laptop is dan wel wat lastiger vanwege het verbruik. Je kan ook gewoon ouderwets een boek lezen bij de bibliotheek, is jouw verbruik thuis ook 0W (tnm er wordt geen extra stroom verbruikt) en je kan op sommige dagen wel tot 20.00 uur bij de bieb blijven. Kan je zo gaan compenseren voor de overige uren...

Wat ik hier lees, is meer het zoeken naar het energiezuinigst alternatief (om zo een zo laag mogelijk energieverbruik te krijgen) dan echt zelf iets te modden zoals mux bij zijn pc's. Elk willekeurig persoon kan kijken naar de cijfertjes op het product. Dat maakt dit topic 'in mijn ogen' een stuk minder speciaal, hoewel er natuurlijk wel andere leuke handmade tips zijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Exor schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 02:03:
[...]

Ik heb met aandacht wel een beetje alles gelezen, vind het op zich een interessant onderwerp/project. Maar bij de meeste zaken (koelkast, tv etc.) lever je toch wel comfort/tijd in. Meeste zaken zijn toch wel luxegoederen, wat men vroeger niet had. Je hebt niet echt een tv of een diepvries nodig, hoewel het natuurlijk wel fijn is om te hebben. Elke dag naar de supermarkt is voor de meeste mensen ook niet te doen. Als je op jezelf woont dan kan het nog, maar als je kinderen hebt dan lijkt het me geen goed plan om bijvoorbeeld te bezuinigen op de verwarming.

Verbruik kan je makkelijk naar 0 brengen door geen enkel elektrisch apparatuur in de stopcontact te hebben. Opladen van je laptop/mobiel/tablet doe je gewoon bij iemand anders (zoals op werk/vrienden/school). Laptop is dan wel wat lastiger vanwege het verbruik. Je kan ook gewoon ouderwets een boek lezen bij de bibliotheek, is jouw verbruik thuis ook 0W (tnm er wordt geen extra stroom verbruikt) en je kan op sommige dagen wel tot 20.00 uur bij de bieb blijven. Kan je zo gaan compenseren voor de overige uren...

Wat ik hier lees, is meer het zoeken naar het energiezuinigst alternatief (om zo een zo laag mogelijk energieverbruik te krijgen) dan echt zelf iets te modden zoals mux bij zijn pc's. Elk willekeurig persoon kan kijken naar de cijfertjes op het product. Dat maakt dit topic 'in mijn ogen' een stuk minder speciaal, hoewel er natuurlijk wel andere leuke handmade tips zijn gegeven.
Ik weet dat iedereen t kan doen, maar ik weet teglijk ook dat niemand t doet. ik heb t zelfde topic in 2009 hier gehad en toen ik beweerde dat je een computer met monitor op 50 watt kon draaien lachte iedereen me uit, odertussen hebben 4 miljoen nederlanders een ipad dus ik hoef niet meer tegen een muur van ongeloof op te boksen, alleen zien mensen tablets nog steeds als een ding waar je mee consumeert terwijl je er in principe alles op kan, ook games doen t al heel goed. Ik heb bv the bards tale op mn ipad, das een game van 1,8 GB. Maar ik heb ook tekenprogramma,s en videoeditors, t filmpje hierboven is met de ipad mini gemaakt, gemonteert en geupload. En dat renderen gaat 2 x zo snel als op mn dualcore windows pc.

Nog steeds bijna 4 jaar later wordt door de grote meerderheid beweert dat een computer met office programmas niet minder dan 60 wat verbruikt en dat ledlampen geen goed licht geven en nog steeds zoek je bij de meeste reviews van electronische apparatuur vergeefs wat de energieopname van dat apparaat is. Het meeste wat ik ondertussen heb geleerd is dus puur door zelfonderzoek en opmeten. T laaste jaar heb ik mijn kabels allemaal netjes weggestopt dus is er van opmeten niet veel gekomen, ik heb dus geen flauw idee wat mijn burolamp, mijn koelkast, de asus transformer van mijn huisgenoot en mijn HTC one x telefoon en mn nieuwe ipad mini aan energie verbruiken, het staat namelijk nergens, niet in de handleiding, niet in de revieuws op tweakers en ook niet op internet. het enige wat je kan vinden is hoeveel de voeding maximaal levert, maar daar heb je dus niks aan. Alle andere apparatuur heb ik al een paar jaar en die heb ik toendertijd wel opgemeten. Mijn koelkast opmeten gaat niet, want die slaat maar om de zoveel tijd aan. Mn 2 de hands wasmachine begin ik niet eens aan:, maar t is wel de bedoeling dat die ter zijnertijd door AAA klasse apperaten worden vervangen. Maar alles op zn tijd, t geld groeit me helaas niet op de rug, anders stond t er wel al.

Een koelkast heb je inderdaad nouwelijks nodig, maar ik wil wel graag mn biertje koud hebben. Ik zal eens ff kijken naar een tafelmodel.

Zon kleintje als dit 118kwh per jaar.
http://www.mediamarkt.nl/...31,541833.html?langId=-11

Of deze zonder vriesvak 94 KWh per jaar dat is gemiddeld 10 watt per uur, de helfd van mijn superzuinige pc, netjes:)
http://www.mediamarkt.nl/...31,263169.html?langId=-11

Met die koelkast, de pc en de verlichting zitten we dus op 40 wh, fles spiritus dr bij en we zijn klaar voor de zomer:) de rest kan met de hand. (helaas ben ik een beetje lui)

Dat de mediamarkt die opgaves doet is iets van de laaste maanden, maar er zijn nog genoeg apparaten waar ze dat niet bij doen.

Net uitgerekend, als ik alles zuinig die, verbruik ik 650 kwh per jaar, daar zit ook nog een zuinige wasmachine en 20 minuten per dag koken op 900 watt bij. en dan heb ik nog naar boven afgerond ook. Das 12 euro per maand aan energiekosten, maar omdat dit ideale getallen zijn lijkt t me slimmer om daar 20 euro per maand van de maken. ( stofzuigen, af en toe de xbox en de aankomende illegale wietkwekerij onder de kruipruimte van mn huis...)

[ Voor 11% gewijzigd door verleemen op 09-03-2013 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:26
verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 02:30:
[...]

de aankomende illegale wietkwekerij onder de kruipruimte van mn huis...
Die hoef je niet mee te tellen, want als het goed is tap je daarvoor de stroom bij de buren af of voor je eigen meter. Of uit de lantaarnpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-05 23:32
Even wat praktijk ervaring.
Ik heb een 30watt paneel een 10 watt paneel en een 25Ah deepcycle accu voor de tuinverlichting.
Als tuin verlichting heb ik 2 ledlampen 3 watt en 3 tuinlampen 1 watt deze worden dmv een elektronische klok 8 uur per dag nacht ingeschakeld dus 9watt x 8 uur is 72Wh.
De installatie is operationeel vanaf september en eigenlijk geheel standalone of te wel eiland bedrijf.
Ik heb altijd de panelen sneeuwvrij gehouden en het is 3 x voor gekomen dat de installatie afschakelde op onderspanning van de accu (ongeveer 9 volt).
Als dat gebeurde heb ik de accu 24uur geladen vanaf het lichtnet.

Wat ik hiermee wil zeggen?
Het is onmogelijk om onafhankelijk van het net te zijn volgens mij

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 02:30:
[...]
Een koelkast heb je inderdaad nouwelijks nodig, maar ik wil wel graag mn biertje koud hebben. Ik zal eens ff kijken naar een tafelmodel.
Voor alleen een koud biertje kun je vast wel wat creatievers verzinnen dan een koelkast. Iets met verdamping van water of zo. Natte theedoek eromheen + ventilator erop, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Wilko schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:43:
[...]

Voor alleen een koud biertje kun je vast wel wat creatievers verzinnen dan een koelkast. Iets met verdamping van water of zo. Natte theedoek eromheen + ventilator erop, zoiets.
Das moeilijker dan je denkt hoor,
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ojUapQPsAfc]

binnekort wil ik t gaan proberen met een doek gedrenkt in een vluchtiger materiaal zoals spiritus, al he heb ik begrepen dat als je een gat van een meter diep graaft dat het daar ook constant 4 graden is.
maartend schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 08:51:
[...]

Die hoef je niet mee te tellen, want als het goed is tap je daarvoor de stroom bij de buren af of voor je eigen meter. Of uit de lantaarnpaal.
Nou, de meeste illegale wietkwekers worden gevonden omdat hun lampen zoveel hitte afgeveven, maar nus met overstapt op roze en blauwe ledlampen is ineens de enorme energiebehoefte maar ook het ondekkingsgevaar door die hitte (infrarood) en de luchtjes omdat die hitte afgevoerd moet worden verdwenen.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wRcMYSS7dkc]

[ Voor 34% gewijzigd door verleemen op 09-03-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:39:
[...]

Oké, nouja ik heb er dan ook niet zo heel veel verstand van allemaal. Het komt op mij gewoon een beetje vreemd over dat je zoveel comfort wil inleveren (koken op spiritus, really??) en dan wel een koelkast wil plaatsen, alleen voor een incidenteel koud biertje. Ga dan naar de kroeg op de hoek, of in een avondwinkel verkopen ze ook meestal altijd gekoeld bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Wilko schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:50:
[...]

Oké, nouja ik heb er dan ook niet zo heel veel verstand van allemaal. Het komt op mij gewoon een beetje vreemd over dat je zoveel comfort wil inleveren (koken op spiritus, really??) en dan wel een koelkast wil plaatsen, alleen voor een incidenteel koud biertje. Ga dan naar de kroeg op de hoek, of in een avondwinkel verkopen ze ook meestal altijd gekoeld bier.
Daar is wel wat voor te zeggen, maar vergeet niet dat dit tweakers is he.
Als je een tweaker gelukkig wil zien, geef m dan een handoek en water en een warm biertje en je hebt geen kind meer aan ze:) een alternatief is dat je naar een turkse winkel gaat en een zak ijs koopt voor in de koelbox als je een feestje hebt.
Dr moet vast wel een bierkoudmaakkastje uit te vinden zijn waar je 10 blikjes teglijk in kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
@verleemen.
hellaas is het niet zo koud als je een gat in de grond graaft.
meer richting de 10 graden. (denk aan de temperatuur van koud water uit de kraan)
voor de tijd dat we ijskasten hadden, deden we dat met ijskelders.
Wikipedia: IJskelder

je kunt ook nog overstappen van pils naar bier.
dat drink je liever op een iets hogere temperatuur.
voor een lokale leverancier.
http://www.brouwerijhetij.nl/proeflokaal/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
migjes schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:49:
@verleemen.
hellaas is het niet zo koud als je een gat in de grond graaft.
meer richting de 10 graden. (denk aan de temperatuur van koud water uit de kraan)
voor de tijd dat we ijskasten hadden, deden we dat met ijskelders.
Wikipedia: IJskelder
Dan graven we toch een 5 meter diep gat in de tuin:)
Als alternatief kan je dus ook ijs bij die buitenlandse wikeltjes, of aan t einde op de markt bij de visboer halen en dat in een exreem geisoleerde, en met aluminiumfolie aan de binnenkant beplakte koelbox doen, misschien dat het ijs op die manier wel een week goed blijft. Kan je daar je biertje in kwijt. Hmm, leuk projectje...

Ondertussen even een update van mijn ipad hack projectje en mn experimenteer woonkamer. Ik heb ook nog een 20 wh zonnepaneel tegen de vooruit van mn huis, heelaas de enige plek waar vol de zon op schijnt bij mij. Die rare bouwvakkers hebben de voorkant van mijn huis op t zuiden gericht inplaats aan de achterkant waar de tuin is...

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4XVyh9mX45g]

Ondertussen is de iPad ook met ioverclock van 833 MHz Naar 1 ghz over clocked, in ieder geval al merkbaar bij t laden van nieuwere games als mw3 dat nu net zo snel laadt als op de iPad mini. Dan vreet ie wel een paar procent meer stroom shroom Maar sinds deze iPad stationair aan de voeding hangt is dat verder geen probleem. Het scheelt hooguit 1 watt.

[ Voor 12% gewijzigd door verleemen op 09-03-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Maarruh, je wil zo weinig mogelijk energie gebruiken en dus neem je een maatregel waardoor je meer gaat gebruiken? Je hebt het over "hooguit 1 watt" maar in een situatie waar je je verbruik tot het extreme wil minimaliseren lijkt me dat niet te verwaarlozen. Wat wil je nou eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 01:03:
Met de oplader er aan verbruikt de ipad 8 W/h en de acer 30 W/h! Maar met de de lader er af, en een nu in ieder geval haalbare monitor van 14 W van 100 euro kan ik dat dus al terug schroeven tot 17.5 W/h.
Met gemiddeld 2 watt aan geluid kom je dus ongeveer op 20 W/h uit.
Met 8 watt/uur gebruikt je iPad na 4 uur laden dus 32 watt en na een week opladen klappen je stoppen van 16A eruit? Ik denk niet dat je dat bedoelt, maar dat is wel wat je schrijft. Energie is vermogen gedurende tijd, niet vermogen per tijd.

Wat diverse mensen je al uit hebben proberen te leggen is dat het instantane vermogen totaal niet interessant is voor je doelstelling. Nee, echt niet.
(of, als je doelstelling juist het beperken van vermogen is maar je staat jezelf accu's toe, dan is het een hele zinloze onderneming als je de opslagcapaciteit niet beperkt).

Mijn kruimeldief(lader) van 3W verbruikt in een jaar meer energie dan een jaar lang stofzuigen (1x per week, 15 minuten) met 1200W.

(3W*24h*365=26kWh, 1200W * 0.25h * 52 = 16kWh.)
Kun je deze berekening volgen?

Hiermee toon ik aan dat je 1200W stofzuiger vervangen door een 3W kruimeldief je energiegebruik kan laten toenemen.
verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:29:
Ik heb ook nog een 20 wh zonnepaneel
Wat gebeurt er met het paneel nadat hij 20 Wh aan energie heeft opgewekt? Moet je dan een nieuwe kopen?

Ik zou graag iets van je leren, maar je verhalen zijn voor mij verwarrend en slecht te volgen.

[edit] net de TS nog eens gelezen; begrijp ik het goed dat je inderdaad het instantaan vermogen wilt begrenzen op 100W? Dat is prima mogelijk met opslag en COTS componenten; effectief komt dat neer op een begrensde laadregelaar en een maximaal jaarverbruik van 860 kWh (zoals al eerder opgemerkt al door diverse tweakers in real life gehaald). In een earthship of passiefhuis met dikke zonneboiler is je benodigd verwarmingsvermogen ook 0 en kan je je elke dag wassen met warm water :)
Zelfs zonder opslag en spiritus zou het kunnen, al moet je dan wel elke dag sous vide koken.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 10-03-2013 21:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Proton_ schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:46:
.
[edit] net de TS nog eens gelezen; begrijp ik het goed dat je inderdaad het instantaan vermogen wilt begrenzen op 100W? Dat is prima mogelijk met opslag en COTS componenten; effectief komt dat neer op een begrensde laadregelaar en een maximaal jaarverbruik van 860 kWh (zoals al eerder opgemerkt al door diverse tweakers in real life gehaald). In een earthship of passiefhuis met dikke zonneboiler is je benodigd verwarmingsvermogen ook 0 en kan je je elke dag wassen met warm water :)
Zelfs zonder opslag en spiritus zou het kunnen, al moet je dan wel elke dag sous vide koken.
Precies, dat is de bedoeling.

Wat ik aan het uitzoeken ben, en waar ik jullie uitgenodigd heb om over te praten is welke apparatuur je daarvoor nodig hebt om nog steeds in een bepaalde vorm van luxe te kunnen leven,
Dus verlichting, wassen, koken koelen en een functionele huiskamer met tv muziek en een computer.

[ Voor 14% gewijzigd door verleemen op 10-03-2013 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:03

Fiber

Beaches are for storming.

Voor een gewone, maar wel zuinige koelkast kijk je gewoon in de Pricewatch...:
http://tweakers.net/categ...0tjEB0bmIF0ARLSz0DpdraWgA

Wellicht ken je hem al lang, en anders ter verdere inspiratie: http://noimpactman.typepad.com/

https://www.google.com/we...486049e5&biw=1440&bih=802

[ Voor 24% gewijzigd door Fiber op 11-03-2013 00:30 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
100 watt gemiddeld => 876 kWh per jaar.
Dat doe ik ook bijna (ietsiepietsie meer) met alle luxe... en een oude koelkast. Heb er alleen wel minimaal 950 Watt zonnepanelen voor nodig om dat in een jaar tijd op te kunnen wekken. Ga je dat met accu's doen zit je zo op 2000 Watt aan panelen en 10 kWh aan accu's omdat je anders in de winter gewoon in de knel komt.

Wil je nou gemiddeld niet meer dan 100 watt gebruiken? Nooit meer dan 100 watt (op enig moment) verbruiken? Of wil je met een 100 watt zonnepaneel en een accu al je energieverbruik kunnen verzorgen.

Dat eerste lukt makkelijk
Tweede is moeilijk, maar goed haalbaar.
Derde is vrijwel onmogelijk zonder camping-lifestyle.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 11:19

Nox

Noxiuz

verleemen schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:39:
[...]

[video]

binnekort wil ik t gaan proberen met een doek gedrenkt in een vluchtiger materiaal zoals spiritus, al he heb ik begrepen dat als je een gat van een meter diep graaft dat het daar ook constant 4 graden is.

[...]

Nou, de meeste illegale wietkwekers worden gevonden omdat hun lampen zoveel hitte afgeveven, maar nus met overstapt op roze en blauwe ledlampen is ineens de enorme energiebehoefte maar ook het ondekkingsgevaar door die hitte (infrarood) en de luchtjes omdat die hitte afgevoerd moet worden verdwenen.

[video]
Je wist nog niet dat men metingen uitvoert in een wijk? Daar valt vak een henneppatroon te ontdekken. Lampen voor 200-600 planten (gemiddelde kwekerij) doen al snel een paar kilowatt en als die inschakelen en uitschakelen zie je een mooi patroon om de 12 uur. Daar zien ze het aan, die hitte kunnen ze goed maskeren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
NoxiuZ schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:32:
[...]

Je wist nog niet dat men metingen uitvoert in een wijk? Daar valt vak een henneppatroon te ontdekken. Lampen voor 200-600 planten (gemiddelde kwekerij) doen al snel een paar kilowatt en als die inschakelen en uitschakelen zie je een mooi patroon om de 12 uur. Daar zien ze het aan, die hitte kunnen ze goed maskeren.
Een paar kilowatt? Gezien dat de ledlampen in een kwekerij een halve watt verbruiken heb je toch al gauw over een paar duizend lampen, hoe groot zijn die kwekerijen van jou wel niet? Bovendien geven die lampen zo goed als geen warmte af...
NovapaX schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:14:
100 watt gemiddeld => 876 kWh per jaar.
Dat doe ik ook bijna (ietsiepietsie meer) met alle luxe... en een oude koelkast. Heb er alleen wel minimaal 950 Watt zonnepanelen voor nodig om dat in een jaar tijd op te kunnen wekken. Ga je dat met accu's doen zit je zo op 2000 Watt aan panelen en 10 kWh aan accu's omdat je anders in de winter gewoon in de knel komt.

Wil je nou gemiddeld niet meer dan 100 watt gebruiken? Nooit meer dan 100 watt (op enig moment) verbruiken? Of wil je met een 100 watt zonnepaneel en een accu al je energieverbruik kunnen verzorgen.

Dat eerste lukt makkelijk
Tweede is moeilijk, maar goed haalbaar.
Derde is vrijwel onmogelijk zonder camping-lifestyle.
Ik wil een huishouden draaien op een accu die gemiddeld 800 wh per dag kan leveren. Hoe die 800wh in die accu komen is bijzaak maar een aantal zonnepanelen die voor deze 800 wh zorgen is een optie.

Nb een accu die na een dag 800 wh geleverd te hebben stuk is is dus geen accu die gemiddeld 800 per dag kan leveren. Die accu waar ik het over heb doet het de dag er na dus weer...

[ Voor 46% gewijzigd door verleemen op 12-03-2013 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Gaan we weer, doppelflops...

[ Voor 97% gewijzigd door verleemen op 12-03-2013 02:38 ]

Pagina: 1 2 Laatste