Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
(overleden)
Leven op minder dan 100 watt per uur.

Een jaar of 4 geleden heb ik een topic gehad waar ik een project voorstelde waarbij ik 1 enkel 100 wattpiek zonnepaneel wilde kopen om daar mijn gehele huishouden op te draaien. Toendertijd leek me dat ook al haalbaar, maar erg veel info kon ik niet loskrijgen. Vooral omdat er nog weinig kennis voorhanden was over zuinige apparatuur. Veel mensen wilden het eenvoudigweg niet serieus nemen.

Ondertussen heb ik veel onderzoek gedaan en daar zijn een paar leuke dingen uit voortgekomen die ik met jullie wil delen.

We beginnen dus met een 100 watt zonnepaneel. Dat paneel zal zelfs in ideale omstandigheden gemiddeld maar 80 watt leveren. Daar hoort natuurlijk een deepcycle accu bij die genoeg capaciteit heeft en we wachten ook braaf voor die accu vol zit.

Laten we beginnen.

Let it be light

Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUmh3OK57YT6qIwX_9k-EwEkpguRMLHogG3q5gwuv_wA-LBUco

Verlichting.
Daarvoor hebben we tegenwoordig ledlampen. 1 in de woonkamer, 1 in in de slaapkamer, 1 in de wc, 1 in de badkamer, 1 in de keuken en 1 in de gang en daarnaast nog 2 burolampjes voor naast de computer en bij het bed.

Ledlampjes gebruiken gemiddeld zon 3 watt en gaan 80.000 uur mee, we hebben er in totaal 8 x 3 watt, is dus 24 watt in totaal, maar natuurlijk brand niet alles teglijk en de hele dag, dus je kunt stellen dat je hooguit 8 uur per dag 3 lampjes hebt branden. Kom je uit op 9 watt x 8 uur = 9 wattuur aan licht.
Ledlampen zijn wel nog erg duur, een ledlamp kost je al snel 20 euro. Als lternatief kun je ook spaarlampen van 6 watt gebruiken dus dan verdubbelen de kosten naar 18 wattuur in normaal gebruik

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/25gtr2c.jpg

Radio, tv, muziek, computer.
Heel simpel, daar hebben we een ipad voor, Die gebruikt maar 4 watt per uur. JE kan er boeken op lezen, zonder dat je je bedlampje aan hoeft te doen, Je kan er webradio en streaming tv op kijken en ook voor de algemene internettoepassingen heb je genoeg aan een ipad. Je kan ook iets groter gaan met de archos familypad, dat is een tablet van 13 inch waarvan ik t gebruik schat op zo'n 10 watt.

Wat je ook kan doen is een Myrasol monitor kopen, Ze zijn al in de handel maar nog heel moeilijk verkrijgbaar. Myrasol is een transreflectieve monitor wat inhoud dat de monitor geen backlight nodig heeft, Die is vak wel in te schakelen, maar overdag reflecteert zon monitor eenvoudig het ogevingslicht. Een myrasol kan je dus ook in ol zonlicht gebruiken. Omdat de backlight de grote energieslurper is gebruikt zelfs een tranfectief beeldscherm van 32 inch nog geen 4 watt aan stroom. Met backlight aan zit je op 40 watt.

Als computer gebruiken we een raspberry pi. Dat is een arm9 comutertje op 700 Mhzdat in HD video kan afspelen en waar je linux op kunt draaien. Wil je toch wat sneller dan heb je ondertussen al usbcomputers in de vorm va een loge usbstick met daarin een Tegra 3 quadcore A9 arm chip. In weze de zelfde hardware als in een tablet of smartphone. Ook daar draait Android, en zelfs Ubuntu linux op. Die Arm computers hebben genoeg aan een usb-lader voor prik en dan kan je dr nog steeds een toetsenbord, muis, webcam en harddrive op aansluiten. Samen met je Myrasol scherm zit je dan aan 7 watt verbruik.Als je genoegen neemt met games als GTA vice city in hd dan heb je daar eenvoudigweg genoeg aan.Je hebt al singlecore android sticks vanaf 50 euro bij conrad. e hebbe er ook een 1.7 ghz dualcore inclusief bluetooth keyboardje voor 107 euro.

Voor geluid hebben we een gewone versterker, maar ook een 2.1 luidsprekerset voldoet. Bij opmetingen viel me op dat als je op gewoon huiskamer volume muziek afspeelt en de bassen niet te zwaar zet je voldende hebt aan 2 watt. Pas als je hele zware reaggea of house gaat draaien krijg e de pieken van 20 watt. Even een uurtje kan dat natuurlijk ook. Je accu heeft natuurlijk reserve.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQoQgtWyRSIt3Y6QH9V5bsHJ6CgcKbHy4orbxuKQdFyscAqkghSzw

Koken.
Voor koken heb je 2 opties. Electrisch of op gasflessen / spiritus. Ik heb zelf bij wijze van proef een half jaar op een spiritusbrander gekookt. Op die manier doe je ongeveer een week met een fles spiritus van 80 cent. Spiritus wordt iets minder heet dan gas, maar het verband reukloos, Als je normaal aardappelen in 20 minuten kookt doe je er nu 25 minuten over. Gas heb ik zelf niet getest, maar ik ken mensen die een heel jaar kunnen koken op een grote caravan gasfles die 30 euro per vulling kost.

Electrisch kan ook. Het beste is dan inductie omdat je pan vrijwel direct heet wordt, en de kookplaat direct op standby gaat als je de pan van t vuur neemt. Ik kook al een tijdje op inductie en dan meestal op 900 watt. Daarnaast eb ik een magnetron van 900 watt, en gemiddeld maak ik daar per dag 20 minuten gebruik van. dus dat zijn gemiddeld 300 wattuur aan koken per dag.

In de zomer kan je natuurlijk barbecuen, maar je kan ook koken op paraboolantennes die je met alluminiumfolie beplakt. Zet m in de zon met de pan in het centrum en je bakt in 20 minuten je karbonaatje bruin:) wel oppassen dat je niet met je hand in het gebied komt waar de lichstralen elkaar vinden want het is er echt honderden graden heet.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTwZaysOi-7QsMfGYKQ690VdNydDP1KVlVqSuJ8HPwT6XyNWRBhJA

Koeling.
Koeling is een beetje een probleem. JE kan ntuurlijk een a klasse koelbox nemen maar dan zit je nog steeds op zon. In de winter zet je gewoon je bier buiten in een kastje maar in de zomer kan je ook een alternatieve koelkast bouwen. Neem een geioleerde doos, bv van schuimplastic en hang voor de opening een dunne doek die makkelijk water absorbeert en laat de onderkant van die doek in een bak met water staan. Het water zl in de doek omhoog kruipen en verdampt door de warmte in je woonkamer > een klein ventilatortje in een gat in die doos zuigt de koudere lucht naar binnen. In de zomer kan je je bier blikje ook in een natte handoek in de zon leggen. Dan wordt die ook koud. Daarnaast kun je een gat in de grond graven. Op een meter diepte is het altijd 4 graden. Wel afdekken natuurlijk.

waardoor het in de doos koel genoeg zal worden om daar je groente en zelfs vlees een dag of 2 goed te houden. Natuurlijk kun je kaas eieren en boter, maar ook houdbare produkten als houdbare melk en blikgroente buiten de koelkast bewaren.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTpD2fL56pueA26DLaMF1aGcJVjMD-kPEFYGPbkDRsmalcPy8YUJg

Wassen.
Voor wassen heb je hotfill wasmachines. Daar gooi je handmatig warm water bij wat enorm op de electra scheelt. Daarnaast kun je natuurlijk handwassen of speciale camping wwasmachientjes kopen die onder hoge drug in 10 minuten je was doen.

https://encrypted-tbn2.gs...nAEWNnETdD6FFvqjT1YrVPLxw

Douchen.
Douchen geeft ook wat meer moeite.
Je kunt zakken kopen die je i de zon kunt hangen waardoor t water warm wordt. Maar je kan ook duurder gaan en een zonneboiler aanschaffen. Dat is een dubbelzijdig raam waarin een zwarte waterslang in is opgerold dat met een watervat verbonden is. Zelfs in februari zal die zonneboiler je water tot 60 graden voorverwarmen, Genoeg dus om te douchen en de hotfill wasmachine. Voor je koffie hoef je je water alleen nog maat tot 90 graden na te verwarmen. Een boiler kan je zelf bouwen, maar als je m koopt ben je toch weer een paar 100 euro verder. Bovendien moet je m net als een zonnepaneel schuin op je dak plaatsen voor een goed resultaat.

Verwarming.
Hier moet je ook offers brengen. Als je alleen woont is het slim om inde koude tijden alleen maar op je slaapkamertje te gaan wonen, dan heb je eenvoudigweg veel minder ruimte om te verwarmen. Verwarmen die je met precies dezelfde gasfles in een gaskachel, of zelfs op je gasfornuis door er een bloempot op zn kop te zetten. Op die manier zit je ongeveer op 100 euro aan gas voor de hele winter.

Ok, dan hebben we hier de resultaten

Licht 72 wattuur
Muziek tv en internet, ongeveer 80 wattuur
koken 300 wattuur
koelen 200 wattuur
Wassen (1 x per week) = 30 wattuur per dag

Zit je dus op 700 wattuur per dag.

Een 100 wattpiek paneel is met mooi weer 10 uur stroom aan t leveren, das dus 800 wattuur die je accu in gaat Lijkt me ruim voldoende dus voor je dagelijkse energie behoefte. Voor de zekerheid neem je gewoon 2 panelen. Ben je klaar:)

Je ziet het. Het is dus mogelijk. Hou er ook rekening mee dat je accu niet continu vol belast wordt. Zelfs met alles aan zullen die drie 500 wattuur accu's voldoende prik leveren Ze laden namelijk terwijl je nog aan t koken bent nog steeds bij, En al die tijd in de zomer dat je nog in bed ligt te snurken terwijl het al uren licht is verbruik je niks terwijl er doodleuk wordt geladen.

Alleen in de winter zal dat 100 wattpiek paneel te weinig stroom leveren, maar misschien bespaar je zo veel dat je ook gewoon 3 panelen van 100 watt op kan hangen. Dn kan je er in de zomer ook lekker veel eer mee doen.

Dit hele concept is natuurlijk voor een 1 persoonshuishoude bedacht, maar ook heel goed werkbaar voor op een boot of in een tuinhuisje.

Dat was mn 100 watt huishouden, ik hoor graag wat je er van denkt.

Ik zelf heb alles alleen in een testopstelling staan, Ik heb een 20 watt zonnepaneeltje voor mn raam waar ik afzonderlijke dingen op getest heb, bv het draaien van radio, ledlampjes,een ventilator en t opladen van mijn ipad en telefoon, Inductie heb ik nog niet geprobeerd, Koken op spiritus en zelfs verwarmen wel weer ( door stoeptegels met spiritus te verwarmen, dat ging tot een niet al te koude buitentemperatuur nog redelijk. Het project heeft verder een reden behalve mijn drang om te tweaken en mijn faschinatie voor efficiëntie al ben ik wel van plan ooit een boot te kopen om t een en ander een keer goed autonoom uit te voeren.

Voor de duidelijkheid zijn hier de voorwaarden.

In de eerste plaats is het een uitdaging. Het doel is eficientie, mEt een zo hoog mogelijk rendement. iemand die bij je op bezoek komt mag niet doorkrijgen dat jij 10 keer zo weinig electriciteit verbruikt dan bij hem thuis.

Wat je kan:)
.
Je hebt een fitting, daar kan je een gloeilamp in schroeven van 100 watt.
Schroef je er een lamp in van 105 wat slaan je stoppen door
Je hebt niet meer stoppen en en kan ook niet aan meer stoppen komen

Dus je zult al je electrische apparatuur op dat kabeltje van je fitting moeten aansluiten.

Een optie is dat je electriciteit van een oppervlakte van zonnepanelen komt die gemiddeld zoveel output geven dat je er maximaal 1 gloeilamp van 100 watt op kunt laten branden,

Een andere optie is dat je accu's hebt die je ergens anders oplaadt en die een dag lang een gloeilamp van 100 watt kunnen laten branden voordat je ze los moet koppelen omdat je ze anders beschadigt.

Nu alleen hang je aan dat systeem geen gloeilamp maar verschillenden andere apparatuur in een normaal dagelijks gebruik. Dus paar uurtjes computer, paar uurtjes tv. koken. wassen koelen

Dat kan dus, mits je voor de energiezuinige optie zoals ledlampen en android pcs gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door verleemen op 05-03-2013 15:00 ]

The freedom of saying E=MC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Niet lullig bedoeld: Volgens mij begrijp je de werking en opbrengst van zonnepanelen niet helemaal... ik raad ten sterkste aan om je eerst hierin te verdiepen. Zie dit topic; Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2

Uit een 100Wp paneel onder optimale condities en ligging kan je misschien 100kWh halen per jaar als het je erg mee zit.

Bovendien zijn zonnepanelen (PV) inmiddels zo goedkoop dat je er best wat meer op je dak kan gooien dan die ene 100 Wp.

[ Voor 27% gewijzigd door Bartjuh op 03-03-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Bartjuh schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:16:
Niet lullig bedoeld: Volgens mij begrijp je de werking en opbrengst van zonnepanelen niet helemaal... ik raad ten sterkste aan om je eerst hierin te verdiepen. Zie dit topic; Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2

Uit een 100Wp paneel onder optimale condities en ligging kan je misschien 100kWh halen per jaar als het je erg mee zit.

Bovendien zijn zonnepanelen (PV) inmiddels zo goedkoop dat je er best wat meer op je dat kan gooien dan die ene 100 Wp.
Ok daar is t topic ook voor. Het zonnepaneel is ook alleen maar een voorbeeld, Het idee is dat je maximaal 100 watt uit t stopcontact trekt (en dat dan opslaat) Het gaat hier over autonomie. Desnoods laad je elke dag een accu op in de campingkantine die je dan naar je caravan sleept. Maar meerdere panelen is natuurlijk een optie. Alleen woon ik begane grond in een huurhuis dus de enige plek is rechtop voor mijn woonkamer raam. Dat kunnen ook kleinere panelen zijn, dus aparte voor licht, met hun eigen accu, aparte voor de pc. Dan heb heb je als je niet meer kunt koken tenminste nog internet:)

Ik zeg ook al dat je in de winter niet genoeg aan 1 paneel zult hebben, maar niets houd je tegen om met je camper in zuid spanje te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een vraag van mijn kant, waarom?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@verleemen

Hmm, je woont dan erg ongunstig om zonlicht te harvesten. Als het je om de caravan gaat... tsjah, dan kan het wellicht. Als je ze er tijdens de rit naar Spanje maar wel van het dak haalt, want die drag kost waarschijnlijk meer benzine dan ze opbrengen aan stroom aldaar.

Je hebt autonome PV omvormers, die met accu-arrays werken, maar die zijn erg duur.

Maar het doel/toepassing is mij nog steeds niet helemaal duidelijk? In een woning of caravan autonoom?

edit: Overigens lijkt me dit topic beter passen in DED...

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 03-03-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

Erasmo schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:32:
Dit.
Leuk als je aan het backpacken bent, maar b.v. Thuis douchen met zo'n solarshower zak zoals op een camping? Hell, zelfs op een camping douche ik daar niet mee :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Interessant topic :) Hoe zit het met het 'weglekken' van energie door bijvoorbeeld andere apparaten als je router, modem en andere kleine dingetjes?

Douchen zoals boven ^^ idd is niet erg comfortabel. Heb een paar jaar gereist maar het effect van een goede douche mag niet onderschat worden :P

Overigens als het gaat om survival, dan is koken op spiritus of gas wel een beetje valsspelen natuurlijk. Misschien moet je alles converteren naar gebruikte Joules oid?

Kan je trouwens niet ook een laptop draaien binnen het frame wat je draait? Ik heb geen idee hoeveel dat precies gebruikt eerlijk gezegd.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Erasmo schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:32:
Ja, daar vraag je me wat, waarom modden sommige mensen hun computer in een electrolux stofzuiger?

Het simpelste antwoord is waarschijnlijk, omdat het kan.

[ Voor 46% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
verleemen schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:09:
100 watt per uur.
[...]
We beginnen dus met een 100 watt zonnepaneel. Dat paneel zal zelfs in ideale omstandigheden gemiddeld maar 80 watt leveren.
[...]
Kom je uit op 9 watt x 8 uur = 9 wattuur aan licht.
[...]
Die gebruikt maar 4 watt per uur.
Zomaar even wat fouten aangestipt... Ik zou zeggen: zorg dat je je feiten en eenheden goed hebt voor je hieraan gaat rekenen, anders is het vrij zinloos omdat je niet weet wat je doet.

Verder ben ik ook zeer benieuwd naar het waarom! Te meer omdat max. 100W uit het stopcontact thuis vrijwel niets kost (en je bij lager verbruik zelfs geld toe krijgt vanwege de teruggave energiebelasting!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een led-lamp van 3W geeft nauwelijks licht, dat is net een 30W gloeilamp. In de wc is dat al weinig, maar ééntje in de keuken en ééntje in de woonkamer is gewoon karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
RemcoDelft schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:10:
[...]

Zomaar even wat fouten aangestipt... Ik zou zeggen: zorg dat je je feiten en eenheden goed hebt voor je hieraan gaat rekenen, anders is het vrij zinloos omdat je niet weet wat je doet.

Verder ben ik ook zeer benieuwd naar het waarom! Te meer omdat max. 100W uit het stopcontact thuis vrijwel niets kost (en je bij lager verbruik zelfs geld toe krijgt vanwege de teruggave energiebelasting!).
Dank je voor je inbreng.

En de reden is omdat ik een tweaker ben, Het heeft totaal niks met geld of iets dergelijks te maken.
Het houdt me van de straat. Als ik een raket kon bouwen om daarmee in een baan om de aarde terecht te komen zou ik dat ook doen.

Maar om t practisch te houden, Stel je vaart met je bootje naar een onherbergzame streek, of je hebt ergens een tuintje met een blokhut zonder voorzieningen en je wil wel verder de dingen doen die je thuis ook doet, desnoods met een 3g internet stickje. Of je bent zon amerkaan die denkt dat binnekort de derde wqereldoorlog uitbreekt. Dan kan ik wel lekker naar zn redneckfilms blijven kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
GlowMouse schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:11:
Een led-lamp van 3W geeft nauwelijks licht, dat is net een 30W gloeilamp. In de wc is dat al weinig, maar ééntje in de keuken en ééntje in de woonkamer is gewoon karig.
Dat ligt er aan hoe hoog je ze hangt. Ik heb zelf een 3.5 ledlamp van philips op mn toilet hangen en ik kan er gewoon de krant mee lezen. Hij geeft ook gewoon warm licht. Het kreng heeft vorig jaar nog 23 euro gekost:)
Je moet er natuurlijk niet een woonkamer van 7x 10 meter willen verlichten, maar boven de eettafel doen ze t best goed hoor. Die philips lamp is ook geen spot maar is net als een gloeilamp rond. Ik heb t ook meer als een soort basic, dus als je op een kamertje van 4 x 4 woont zoals veel mesnen in amsterdam doen. Dan heb je dus nog altijd je burolampje teglijk aan als je achter je computer zit.

[ Voor 12% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ondanks het edele idee, krijg ik bij de 'bespaar' topics altijd een krampachtig gevoel.

Ik heb natuurlijk ook geen oneindig budget, maar soms bekruipt me het gevoel van beknibbelen op verkeerde dingen.
( mijn vrouw doet dat ook, "kijk, leuke schoenen ... waren maar 50€ .... maar dat wil dan niet zeggen dat je 150€ bespaard ... )

Ik heb mezelf aangeleerd om regelmatig stekkers en lichten "uit" te doen, maar loop niet een aanvalsroute door het huis om alle opladers los te halen e.d.
Nobel streven hoor, "energie besparen voor het millieu" maar loop je niet het risico dat bij elke aanschaf je gewoon meer verbruikt ?

Verder is het als theoretisch project wel leuk om te volgen ... maar zodra je met een huishouden begint, en kinderen erbij, wordt het best lastig

( soms geef ik toe .... bij de supermarkt lagen nu de spaarlampen van pghilips, 3, 5 en 7w á 1€ dus gelijk 5 van elk meegenomen )

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 03-03-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Aan de andere kant doen heel veel mensen het met veel minder in de tent of op de boot. 't Is maar net wat je referentie is: thuis of "vakantie".
verleemen schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:16:
Maar om t practisch te houden, Stel je vaart met je bootje naar een onherbergzame streek, of je hebt ergens een tuintje met een blokhut zonder voorzieningen en je wil wel verder de dingen doen die je thuis ook doet, desnoods met een 3g internet stickje.
De meeste watersporters gebruiken een 12V accu met dynamo op de motor. Dat werkt prima, zolang je af en toe een stukje vaart.
In een blokhut zonder voorzieningen lijkt die wasmachine en vooral water me een veel grotere uitdaging dan stroom. Maar juist in een blokhut improviseer ik graag: batterijen, campingbrandertje, etc.

Qua gemiddeld verbruik <100W lees ik trouwens wel af en toe mensen die dat hebben (volgens mij): minder dan 800 kWh per jaar komt voor met zuinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
FreshMaker schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:19:
ondanks het edele idee, krijg ik bij de 'bespaar' topics altijd een krampachtig gevoel.

Ik heb natuurlijk ook geen oneindig budget, maar soms bekruipt me het gevoel van beknibbelen op verkeerde dingen.
( mijn vrouw doet dat ook, "kijk, leuke schoenen ... waren maar 50€ .... maar dat wil dan niet zeggen dat je 150€ bespaard ... )

Ik heb mezelf aangeleerd om regelmatig stekkers en lichten "uit" te doen, maar loop niet een aanvalsroute door het huis om alle opladers los te halen e.d.
Nobel streven hoor, "enerie besparen voor het millieu" maar loop je niet het risico dat bij elke aanschaf je gewoon meer verbruikt ?

Verder is het als theoretisch project wel leuk om te volgen ... maar zodra je met een huishouden begint, en kinderen erbij, wordt het best lastig

( soms geef ik toe .... bij de supermarkt lagen nu de spaarlampen van pghilips, 3, 5 en 7w á 1€ dus gelijk 5 van elk meegenomen )
Jazeker, het is dan ook puur een nerd project. Ik heb zelf serieus met mijn huisgenoot een dik half jaar, van september tot mei in mij slaapkamer gewoond. (Ik sliep in de woonkamer< verder deed ik daar niks)
Ik had er een bed voor mn huisgenoot staan, een computerburo, nettop, en een minikeukentje gebowd waar we op spiritus in visblikjes onder een fondue stel kookten en de kamer met 2 ledlampen verlichten:)

We hebben ons zo onzettend vermaakt met experimenteren dat we zelfs koninginnedag langs onze neus hebben laten gaan:) We hebben onder andere een broodoven van stoeptegels gebouwd,dat soort ongein, en hoewel de douche in die kamer zat en we dus gewoon daar water konden tappen deden we dat met een jerrycan met een kraantje die ik boven het keuken gedeelte had ingebouwd.. Ook as er bezoek kwam gebeurde alles in dat kamertje van 4 x 3 meter. Natuurlijk hadden we de tuin ook nog es.

Gewoon voor de fun, twee gekken in een hok en de hele dag lol maken.

Ondertussen leef ik weer gewoon hoor, Na een tijd was de lol dr af.

Dit is nog van die tijd dat ik met spiritus in de keuken experimenteerde. Let u vooral op de troep. k gebruikte de keuken voornamelijk om te experimenteren. De echte schone keuken stond dus in t slaapkamertje.

Zoals je ziet staat het isblikje in een bak met aarde, voor t geval t mis zou gaan. Een tonijnblikje vol spititus brand ongeveer 25 minuten, genoeg dus voor alles. En met 1 fles schoonmaakspiritus van 80 cent doe je een week.
Je kunt aan de telefoon om mn nek (een samsung sh900) ongeveer raden in welk jaar dit gefilmd is, dus ik ben er al een tijdje mee bezig. Mn huidige mobiel is een HTC one x.:)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=uVDVMy0MFc0]

[ Voor 7% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 11:20
Lekker zuinig dat heet water laten lopen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Cobb schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:38:
Lekker zuinig dat heet water laten lopen.
Het is een lab opstelling, het doel in dit experiment is om op spiritus te koken, niet om zuinig te leven. Dat deden we alleen in dat slaapkamertje. Het hele project heeft wel 3 keer zoveel gekost dan als we normaal geleefd hadden:)

Het uitontwikkelde product, dat zal goedkoop zijn, Maar de experimenten in het laboratorium zijn dat natuurlijk niet.

Ik had ook een cursus parachutespringen kunnen doen, of een game pc kunnen bouwen, was ik net zoveel kwijt geweest. Ik heb voor dit gekozen. ( ik heb hoogtevrees)

Als zuinigheid je bedoeling is ben ik wel benieuwd hoveel electiciteit jou computer levert:)

Al hoewel, ik zit al aan een concept te denken waar het scherm van je tv teglijk een zonnepaneel is, dan zou je dus door tv te kijken op die tv ook nog een lampje kunnen laten branden zonder dat er ergens een stekker in een stopcontact zit. Maar ja. Idee is leuk, Maar daar heb ik geen resources voor.

Het is ook verder alleen maar een projectje hoor, Ik heb er t laaste half jaar nauwelijks iets mee gedaan al let ik wel op het verbruik als ik iets aanschaf. Ik heb net bv de ipad mini gekocht en die android stick komt er binnenkort ook aan maar voor de rest draai ik op t moment gewoon standaard apparatuur.

[ Voor 34% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 401122

gadverredamme die keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Lab,
de echte keuken zit in het woonkamertje.

Daar waar jij naar kijkt is de plek waar ik accuzuur in bakken overgiet. en materialen op brandgevaarlijkheid test.

Dit is waar ik normaal kook

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=F6YjZYqunDQ]

[ Voor 14% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is mijn idee ook, bovendien is m.i. de vergelijking met een gloeilamp van 30 W nogal optimistisch. Ik kan me haast niet voorstellen dat je waar dan ook in huis met zulke pitjes fatsoenlijk kan lezen.
In mijn voorstelling van zaken is het op deze manier alleen maar prima geschikt voor sfeerverlichting, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Maar is energie niet energie, of je het nou zelf uit gas haalt of uit het stopcontact? Je koken staat bv op 300 in dat lijstje, maar wij koken hier op gas via de leiding, dus bij mij is dat 0? Als je alles op gas doet, je douche en waswater verwarmen etc, is dat dan ook allemaal 0? En een gasvlam voor licht? Scheelt weer leds.

Ik vind het een beetje vreemde berekening/motivatie soms. Je doet dus heel moeilijk om je verlichting en vermaak op ~150 te krijgen, maar die 20min koken per dag is 300, twee keer zoveel, prima? Dat doe je dan maar wel op inductie?

[ Voor 26% gewijzigd door Zoijar op 03-03-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
Vind het ook maar een vaag topic, waar komt die 100 nu vandaan (behalve 'omdat het kan', waarom is het niet 60, 80, 120 of 140???). Je vraagt je dus af of je kunt leven op 900 kWh (stroom) per jaar?

Als dat inclusief verwarming en alles is, dan is het niet te doen. Een 120 m3 goed geisoleerde ruimte zonder buitenmuren verwarmen naar 18 graden is al ongeveer 5 kWh energie. Daar ga je nooit redden. Realiseer je dat 1 m3 gas ongeveer 11-13 kWh is, en haardhout is ook makkelijk 4 kWh per kg.

Dus als je nu 100 m3 gas per jaar verbruikt en 800 kWh aan stroom, dan zit je al op het dubbele van jouw streven.

Maar als je inderdaad oneindig veel energie erbij kan gooien door middel van bijv. gas/hout/spiritus/kolen, dan kun je het inderdaad wel gaan redden. 100 jaar geleden konden ze dat ook met 0 W uit de muur 8)7 En ook nu de dag leven nog hele volkstammen zonder stroom in huis.

Om even aan te geven hoe weinig 900 kWh is, mijn huishouden in een twee-onder-een-kap gebruikt 2000 kWh aan stroom en 900 m3 gas per jaar, dat is een factor 13 keer hoger dan die '100 watt'. Een gemiddeld huishouden (3500 kWh en 1600 m3) zit al op een factor 25. Natuurlijk kan daar wel bespaard worden, maar ze zouden dus terug moeten gaan naar 4% van het huidige verbruik :o

[ Voor 25% gewijzigd door sewer op 03-03-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

verleemen schreef op zondag 03 maart 2013 @ 17:11:
[...]

Lab,
de echte keuken zit in het woonkamertje.

Daar waar jij naar kijkt is de plek waar ik accuzuur in bakken overgiet. en materialen op brandgevaarlijkheid test.
Yeah right, waarom liggen er dan overal resten oud voedsel? Kom op Marco, ik wil je best geloven hoor maar
dan moet je niet zulke onzin uitkramen. Ondertussen krijg ik een beetje het idee dat je alleen maar topics
post zodat je een reden hebt om je filmpjes te kunnen plaatsen. Ik ga hier verder niet reageren, maar kan
je garanderen dat dit weer zo'n topic vol filmpjes zal worden er waarbij je allerlei offtopic crap er bij haalt..

[ Voor 10% gewijzigd door Sinner op 03-03-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Leven op minder dan 100 watt per uur.
Hier stopte ik met lezen.
Als je een in een topic over energiebesparing serieuze reacties verwacht, neem dan op zijn minst de moeite om je het basisgereedschap eigen te maken.

W = Js-1=kg m2 s-3

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 03-03-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:24
lekker Lab is dat daar zeg. gadverdamme wat een smerige bende. Sluit me dan ook 100 procent bij combs aan.

Vind de waardes ook vrij onrealistisch, dat warme water voor die wasmachine moet ergens vandaan komen, tijdens het koken heb je ook een afvoer nodig, je wilt misschien in de zomer een ventilator hebben draaien om toch wat meer te koelen. Ook is die verwarming verdwenen in je opsomming. Heel de winter onder een deken liggen lijkt me ook niet alles :)

Als ik die keuken zo ziet gaat dat een lekkere smerige bende worden, slechte koeling, 1x per week wassen, geen afvoerventilatie dus wordt lekker vet allemaal.

Ik wens je uiteraard wel succes om het rond te krijgen, en ben benieuwd of het lukt, mij zal zoiets nooit lukken omdat er teveel concessies gedaan moeten worden. Want zoals het er nu naar uitziet moet je al meer verbruiken...

Hij verbruikt overigens 0,0 watt :P

Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/upload/090805_199256_remote_zwerver1.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Zoijar schreef op zondag 03 maart 2013 @ 19:28:
Maar is energie niet energie, of je het nou zelf uit gas haalt of uit het stopcontact? Je koken staat bv op 300 in dat lijstje, maar wij koken hier op gas via de leiding, dus bij mij is dat 0? Als je alles op gas doet, je douche en waswater verwarmen etc, is dat dan ook allemaal 0? En een gasvlam voor licht? Scheelt weer leds.

Ik vind het een beetje vreemde berekening/motivatie soms. Je doet dus heel moeilijk om je verlichting en vermaak op ~150 te krijgen, maar die 20min koken per dag is 300, twee keer zoveel, prima? Dat doe je dan maar wel op inductie?
Nou dat wat ik gedaan he is dat uitgezocht wat ik heb kunnen uitzoeken. Zoals ik al zei wilden de meeste mensen er 4 jaar geleden niks van weten, Dan kreeg je antwoorden dat zelfs een laptop alleen al 60 watt gebruikte, maar sinds de ipad is het geen probleem meer voor me om mensen te vertellen dat je ook met maar 4 watt het internet op kan of een hd filmpje kan kijken.

Maar ik ben natuurlijk niet alwetend, anders was er ook geen reden om met een reboot te komen.
Ondertussen zijn er vast wel al mensen die ubuntu op hun mobiele telefoon via hdmi op hun monitor hebben draaien en daar hun ervaringen hier kwijt kunnen. ( ik ben ubuntu mobile op t moment aan t downloaden voor mn htc one x:)

Het zelfde gelt voor koken en koelen. Duurzaam is ineens mode geworden. 4 jaar geleden was ik al gek omdat ik beweerde dat je ook wel ergens een 2de hands zonnepaneel kon krijgen als er geen geld voor een nieuwe had. Gelukkig is dat nu niet meer en dus denk ik dat dit topic een stuk beter zal lopen. Ik hoop tenminste toch dat ik je niet meer hoef uit te leggen dat zonnepanelen zich binnen 6 jaar terugverdienen.
Toen ik dat topic in 2009 begon ( het was mijneerste topic op tweakers) vonden de meeste tweakers buiten het duurzame energietopic dat zonne energie nog niet iets was om serieus te nemen. Zo zie je maar hoe snel een algemene mening kan omslaan als er maar genoeg mensen zijn die een paneel op hun dak leggen.

Uiteindelijk stond ik er dus helemaal alleen voor. En sinds ik niet de rijkste ben en niet zomaar even een zonneboiler kan laten installeren heb ik dus het internet moeten afkammen. Ook op youtube duiken de meeste filmpjes over zonnestroom en waterboilers nu pas massaal op. Het is een sneeuwbal effect dat nu merkbaar begint te worden.

Maar goed, als je er met niemand over kunt praten omdat je op een forum de tip krijgt dat je maar een betere baan kan gaan zoeken zodat je niet met zulke onzin als zonnestroom bezig hoeft te houden is er dus ook niemand die je verteld dat je naar dit of dat kunt gaan kijken dus er zullen gegarandeerd ondertussen bepaalde alternatieven zijn waar ik totaal geen weet van heb.

Ik denk dat ondertussen gewoon de tijd rijp is, Ik was er weer eens , zo als wel vaker met mn ideetjes te vroeg bij. Ik ben zo'n early adopter weet je wel. Ik dacht dat je in 2002 met de eerste windows smartphones ook wel streaming tv kon kijken, of dat je in 2005 wel al filmpjes met je telefoon naar youtube kun uploaden. Het kon ook allemaal al, maar t werd domweg nergens gedocumenteerd. Geen enkele specsheet die je wat over de video camera in je telefoon zei. Hooguit dat die optie dr was. En dus nam ook niemand zoiets serieus dus dr was niemand op tweakers die dat soort dingen met z'n mobiel deed. Ik kwam voornamelijk ongeloof en skepsis tegen.

Hetzelfde gold dus voor de energiebehoeftes van apparatuur. Je kon gewoon nergens vinden wat die samsung tv verbruikte. Of wat die telefoon deed, of welke koelkast t zuinigst was. Niemand die dat ook interreseerde. Tegenwoordig staat gelukig zelfs bij de mediamarkt het verbruik van de led monitoren op t infokaartje. Het enige wat ik vroeger kon doen was een voltmeter bij conrad kopen en elk appaaraat dat ik in mn klauwen kreeg op zn verbruik te meten. Ik heb op een bepaald moment als eerste de trendtac MIPS netbook voor 200 euro bij bart smit gekocht, puur om m op te meten en een review op tweakers te schrijven, net zoals met de eerste yarvik tablet die onder de 100 euro koste en die je bij paradigit kon kopen. Het is natuurijk ook een beetje hobby, maar er zijn echt wel een paar dingen waar ik mn geld liever voor had uitgegeven als er al zoeits als een specsheet of info dr over te vinden was. De reden van die trendtac netbook was puur uit irritatie dat na een aantal maanden nog steeds niemand op youtube de moeite had genomen, maar aan de andere kant had ik er wel weer de wereldprimeur. 60.0-00 vieuws op een kanaal waar de andere filmjes doorgaans niet meer dan 50 vieuws hadden. Dat was natuurlijk wel weer een kick.
(in die tijd had je nog niet van die miljoenrecords op youtube, 60.000 was toen nog erg veel:)

Maar als je in die tijd op tweakers vroeg wat voor videoresolutie hun cameraphone had dan keken ze je ook scheef aan. en dus leek t me nu een goed idee om er maar weer eens over te beginnen:)

Mijn project is dus zeker geen eindproduct, als er iemand een alternatief weet hoe je iets zuinig kunt koken of koelen dan zie ik dat graag in de comments hier terug.

[ Voor 25% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Laat je niet afremmen door mensen die alleen kritiek hebben, waarom denken er zo weinig mensen mee!?
Wellicht de aard van het beestje hier om tegen nieuwe dingen in te gaan, jammer want ik vind het een nobel doel.

We verspillen behoorlijk wat aan energie, niet alleen thuis maar ook (vooral) in de industrie. Dit vormt ook een groot probleem in de westerse maatschappij.
Het feit dat consumenten (jij) er bewust over nadenken om heel zuinig te gaan leven is erg bewonderenswaardig! Respect! :)

Ik zou als ik jou was inderdaad een goede testopstelling maken en gewoonweg gaan meten. Je kunt denk ik wel leven van 2-5 zonnepanelen als je het goed aanpakt. Vergeet niet dat het verbruik van (bijv.) een iPad niet hetzelfde is als de belasting van het opladen. Stel je hebt 4Watt aan energie tijdens verbruik terwijl hij insteekt, dan kan dat zomaar 15Watt uit je stopcontact trekken.
Als je alles op accu's wilt doen, dan zit je met laagspanning en gelijkspanning, de apparaten in je huis zijn gemaakt voor 230 wisselspanning. Met wat geluk kun je de inefficiënte adapters overslaan en je iPad, monitor, PC, lampen rechtstreeks laten draaien op de accu's of via een klein zuinig convertertje. Dit moet je echter wel per apparaat uitzoeken en misschien bouwen.

Al met al een groot project waarbij je denk ik simpelweg moet beginnen...schaf twee accu's aan en maar in de garage/zolder een prototype woning op een paar vierkante meter.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Sibylle schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:54:
Laat je niet afremmen door mensen die alleen kritiek hebben, waarom denken er zo weinig mensen mee!?
Wellicht de aard van het beestje hier om tegen nieuwe dingen in te gaan, jammer want ik vind het een nobel doel.

We verspillen behoorlijk wat aan energie, niet alleen thuis maar ook (vooral) in de industrie. Dit vormt ook een groot probleem in de westerse maatschappij.
Het feit dat consumenten (jij) er bewust over nadenken om heel zuinig te gaan leven is erg bewonderenswaardig! Respect! :)

Ik zou als ik jou was inderdaad een goede testopstelling maken en gewoonweg gaan meten. Je kunt denk ik wel leven van 2-5 zonnepanelen als je het goed aanpakt. Vergeet niet dat het verbruik van (bijv.) een iPad niet hetzelfde is als de belasting van het opladen. Stel je hebt 4Watt aan energie tijdens verbruik terwijl hij insteekt, dan kan dat zomaar 15Watt uit je stopcontact trekken.
Als je alles op accu's wilt doen, dan zit je met laagspanning en gelijkspanning, de apparaten in je huis zijn gemaakt voor 230 wisselspanning. Met wat geluk kun je de inefficiënte adapters overslaan en je iPad, monitor, PC, lampen rechtstreeks laten draaien op de accu's of via een klein zuinig convertertje. Dit moet je echter wel per apparaat uitzoeken en misschien bouwen.

Al met al een groot project waarbij je denk ik simpelweg moet beginnen...schaf twee accu's aan en maar in de garage/zolder een prototype woning op een paar vierkante meter.
Ja dat heb ik dus in de laaste 4 jaar ook gedaan. Hier een paar cijfers

Ik het t hier over watt omdat ik t knopje van mijn meter net zo lang in druk tot er eem W achter t getal komt te staan, Hoe je dat in werkelijkheid noemt mag je me gerust op corrigeren.Het lijstje is wat in die vier jaar zo de revu is gepasseerd. Ik heb zoverm moelijk voornamelijk apparatuur gebruikt die native op 12 volt lopen zodat sommigge direct op t paneel opgeladen konden worden. De trendtac en mn eerste htc mobiel piten dat, De ipad mooi niet, Daar moest een regelaar tussen.

De ipad 1 had als ik t me goed herinner inderdaad iets van 8 watt nodig om op te laden, maar je moet niet vergeten dat ie na 3 uur weer vol is, daarna kan ie weer 10 uur op zn eigen accu. dus 21 uur per dag verbruikt ie niets van dat paneel.

Ik heb een ledlamp van 1.5 watt. Dat is zo weinig dat als ik m in t donker in een fitting schroef hij spontaan licht gaat geven ondanks dat de schakeleaar op uit staat:) Hij pakt zn energie puur op de lekstroom die in t net zit..

nog een ledlamp van 3.5 watt

de trendtac netbook gebruikt zonder accu 4 watt en met accu dr in 10 W omdat ie dan teglijk oplaadt.

mijn 30 watt pioneer versterker trekt op huiskamernivo 2 watt

Mijn dvd speler trekt 15.2 watt

mijn 23 inch acer monitor doet 30 watt

mijn samsung 32 inch tv heeft 90 watt nodig !!! word binnenkort vervangen door een led tv van 40 watt

Mijn xbox doet idle 120 watt, ook een energieslurper eerste klasse !!! Load en idle zijn t zelfde

mijn pc met nvidia kaart gebruikt 78 watt, zonder kaart doet ie 66 watt. Celeron dualcore op 3 ghz

mijn eeepc nettop met celeron 900 mhz pakt 29 watt

mijn acer revo ion pakt ook 29 watt

mijn Fitpc, inclusief randapparatuur pakt 6 watt (geen typfout! atom 1.1 ghz, passief gerkoeld. windows xp, speelt hd video en hao combat evolved)

Zo'n goedkope radiocdspeler trekt 39 wat , super inefficient, t ding heeft maar 5 watt speakers.

Mijn energierekening is 37 euro per maand voor electra alleen waarvan een groot deel door de pc komt die 24/7 staat te brommen. Koken doen we op inductie.

[ Voor 6% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 22:20

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat wassen is ook iets wat echt als iets belangrijks terugkomt hè? :X
Allemaal heus wel nobel enzo, maar voor een aantal zaken moet je om te besparen een (flinke) investering doen.
Laten we die voor het gemak maar even vergeten.
En doen we dat niet: hoe lang duurt het voor je zo'n setup "eruit" hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
SuBBaSS schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:11:
Dat wassen is ook iets wat echt als iets belangrijks terugkomt hè? :X
Allemaal heus wel nobel enzo, maar voor een aantal zaken moet je om te besparen een (flinke) investering doen.
Laten we die voor het gemak maar even vergeten.
En doen we dat niet: hoe lang duurt het voor je zo'n setup "eruit" hebt?
Ik loop als ik in mijn atelier bezig ben rustig de hele week in dezelfde kleren rond hoor, Je bent kunstenaar of je bent t niet.

Als alles populair wordt en veel mensen t aanschaffen verdien je je investering vrij snel terug. Zo koste de ipad 1 nog 500 euro en de ipad mini nu 329. Maar je kan ondertussen ook al een android tablet met de snelheid van de ipad 1 voor 90 euro bij de blokker krijgen. Een Raspberry Pi heb je al voor 25 euro, tweedehands 19 inch TFT monitor doet 35 euro en een CRT heb je bij de kringloopwinkel al voor 5 als je niet al geld toe krijgt omdat je ze meeneemt:) Maar die wil je niet want die verbruiken 40 watt. Je hebt al phillips usb monitoren die dus hun energie en signaal puur van de usb output van je computer trekken, maar dan zit je op 150 euro omdat die nog vrij nieuw zijn. Maar ook dat is natuurlijk een kwestie van tijd dat je die voor 50 euro kan krijgen. Ik heb mijn eeste TFT onitor van IBM al werkend bij de vuilcontainer gevonden, net zolas een pIII laptop. Dus verwacht over een paar jaar maar al de eerste werkende LCD tvs bij t oud vuil omdat ze geen hd ondersteunen. Niks mis met webbrowsen in 1024x768 hoor. Filmpjes doet t ook als je niet gelijk met je neusop de tv gaat zitten. Er komt gegarandeerd de tijd dat zelfs de ipad in masse voor 5 euro in de rommelbakken van de kringloopwinkel zullen liggen. Mijn pioneer versterker heeft ook maar 20 euro gekost:)
Mijn eerste pentium pc van 15 jaar geleden was 9000 gulden, die zag ik 3 jaar geleden voor de afschuwelijke prijs van 10 euro te koop staan, maar mooi dat ik op die computer filmpjes voor de lokale TV heb gemonteerd en gerenderd.

Het zelfde geld voor zonnepanelen. Een 100 wattpiek paneel koste 4 jaar geleden ongeveer 800 euro terwijl je ze nu al 2dehands voor 200 kunt vinden.

Een inductie plaat koste een paar jaar geleden nog 1000 euro, die van mij waren 60 euro per stuk, ik heb er 3, dus 180 euro

De android telefoon van 4 jaar geleden van 600 euro ligt nu als prepaid voor 80 euro in de schappen

Als je t een beetje goed aanpakt en een beetje rondzoekt ben je dus met 1000 euro klaar en t zal me niks verbazen dat je dat over een jaar of 2 met 500 euro kan doen. das dus inclusief paneel, accu, kookplaten, verlichting, computer, stereo.

Je moet natuurlijk niet TE veel eisen gaan stellen. Maar de levensstandaard van omstreeks 2005 is daar denk ik wel mee te behalen.

En hoe snel dat terug verdiend. Ik weet t niet. is ook niet zo belangrijk als je ergens onder aan spanje in je bootje dobbert op een plek waar verder geen voorzieningen zijn.

Maar mooi dat je zolang je bereik hebt met een warm kopje koffie of een koud biertje op tweakers kan forummen terwijl je wasmachine een wasje draait.

En als je honger krijgt, gooi je gewoon een hengeltje uit of klim je ergens een banneboom in die daar in t wild groeit. Ik heb ze in ieder geval in cuba overal spontaan uit de grond zien schieten:)

[ Voor 25% gewijzigd door verleemen op 03-03-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Bij mij komt alleen maar de vraag op: Waarom?? Het leven is al zo kort. Dat je wil nazien waar je wat kan op bezuinigen, tot daar aan toe (heb ik onlangs ook gedaan) maar waarom het je zo moeilijk maken??

Sorry, tenzij het een persoonlijke queeste is van "Ik zal eens bewijzen dat het kan", zie ik er de zin niet van in.

[ Voor 18% gewijzigd door demichel op 04-03-2013 11:15 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
demichel schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:11:
Bij mij komt alleen maar de vraag op: Waarom?? Het leven is al zo kort. Dat je wil nazien waar je wat kan op bezuinigen, tot daar aan toe (heb ik onlangs ook gedaan) maar waarom het je zo moeilijk maken??

Sorry, tenzij het een persoonlijke queeste is van "Ik zal eens bewijzen dat het kan", zie ik er de zin niet van in.
Dat vind ik nogal een rare vraag voor een forummer van tweakers.

Deze site is juist op gezet voor mensen die computers modden en zaken willen optimaliseren door het systeem te "tweaken". De oprichters van tweakers komen zelf uit de overclockscene waar je met undervolten en koelen met vloeibaar stikstof een processor op de 3 voudige kloksnelheid laat lopen.
daar heb je verder niks aan want zon systeem blijft niet lang genoeg stabiel om daar een 3d film een week op te laten rend3eren net o min dat je wat hebt aan een game pc die in 5K video met 300 frames per seconden je beeld naar de montor stuurt. Het is gewoon sleutelen of pielen wat de dus de nederlandse vertaling van het woord tweaken is. En dat doe je omdat je dat leuk vind om te doen

Tweakers vinden je huishouden modden zodat je huishoudelijk systeem efficiënter en zuiniger wordt nou juist een van de dingen waardoor het leven de moeite waard is:) Laast nog stond een van de tweakers hier in de spotlight met een videoreview van een dualcore i5 serverpc die maar 7 watt uit het lichtnet trok.
Daar is deze site voor. Al die andere zaken zoals de pricewatch zijn er alleen maar bijgegroeid.

Wat mij betreft pas die serverpc floppy2 ook uitstekend binnen dat 100 watt huishouden project van mij.

[ Voor 13% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door demichel op 04-03-2013 11:54 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

verleemen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 11:46:
[...]

Dat vind ik nogal een rare vraag voor een forummer van tweakers.

Deze site is juist op gezet voor mensen die computers modden en zaken willen optimaliseren door het systeem te "tweaken". De oprichters van tweakers komen zelf uit de overclockscene waar je met undervolten en koelen met vloeibaar stikstof een processor op de 3 voudige kloksnelheid laat lopen.
daar heb je verder niks aan want zon systeem blijft niet lang genoeg stabiel om daar een 3d film een week op te laten rend3eren net o min dat je wat hebt aan een game pc die in 5K video met 300 frames per seconden je beeld naar de montor stuurt. Het is gewoon sleutelen of pielen wat de dus de nederlandse vertaling van het woord tweaken is. En dat doe je omdat je dat leuk vind om te doen

Tweakers vinden je huishouden modden zodat je huishoudelijk systeem efficiënter en zuiniger wordt nou juist een van de dingen waardoor het leven de moeite waard is:) Laast nog stond een van de tweakers hier in de spotlight met een videoreview van een dualcore i5 serverpc die maar 7 watt uit het lichtnet trok.
Daar is deze site voor. Al die andere zaken zoals de pricewatch zijn er alleen maar bijgegroeid.

Wat mij betreft pas die serverpc floppy2 ook uitstekend binnen dat 100 watt huishouden project van mij.
DUs jij bepaald wat tweakers vinden? Ik vind dat namelijk niet de moeite waard. Energiezuinig, ok, maar waarom zou ik in hemelsnaam op 100 Watt willen leven?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450206

M'n xbox verbruikt als 90 watt en dan met m'n LED tv van 62 watt ebrij ga ik het al niet halen.
Gebruik wel redelijk veel kaarsen maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
-tom-562 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:12:
[...]

DUs jij bepaald wat tweakers vinden?
Nee, ik citeer enkel de doelstelling van de oprichters van tweakers,

Het gaat er niet om WAT je mod of tweakt, maar DAT je mod en tweakt.

Het valt me toch al op dat sinds tweakers is overgekocht dat er steeds meer leden bijkomen die het forum van tweakers met dat van de Viva verwisselen. Nog even en dr komt hier nog een topic over bloemschikken.
Ik vind dat namelijk niet de moeite waard. Energiezuinig, ok, maar waarom zou ik in hemelsnaam op 100 Watt willen leven?
Hoe komt t toch dat als je hier op de hobby site voor tweakers een experiment voorstelt dat er altijd mensen mee komen forummen die helemaal niet geinterreseerd zijn in dat experiment? Van die mensen die in t whiskey topic gaan zeggen dat ze niet van sterke drank houden, in t katten topic vragen over hondevoer gaan stellen en op t ipad forum een tirade tegen apple gaan houden. Ik vat dat echt niet. As je t niet interesseert heb je toch wel wat beters te doen, hoop ik.

Wie zegt dat ik van 100 watt wil leven?
Willen overclockers hun facebook lezen of de html voor tweakers schrijven op een test moederbord waar de processor handmatig gekoeld moet worden met vloeibaar stikstof?

ik denk dat jij hobby en faschinatie met het gewone leven verwiselt. Het ene doe je op je experimenteertafeltje in je rommelkelder en t andere doe je thuis met je vrouw op de bank.

Mijn 100 watt testlab bevind zich in t tuinschuurtje, niet in mijn woonkamer. In mijn woonkamer draai ik gewoon standaard zooi inclusief de xbox en een 32 inch lcd tv. In het normale leven zit ik ver boven die 100 watt hoor:) Maar niet in mijn hobbyhok. Daar ben ik aan t tweaken.
Anoniem: 450206 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:15:
M'n xbox verbruikt als 90 watt en dan met m'n LED tv van 62 watt ebrij ga ik het al niet halen.
Gebruik wel redelijk veel kaarsen maargoed.
Dan heb je een vrij recente XBOX, de eerste versie uit 2005 trok nog 170 watt
Ik heb ook nooit begrepen waarom mensen een xbox met XBMC als mediapayer willen gebruiken.
Als je een eerste generatie XBOX 24/7 aan laat staan verbruik je met dat appaat alleen al 126 Kilowatt per maand, wat dus 37 euro op je energierekening betekend. Laat je daarnaast ook nog eens je custom game c als server lopen dan zit je alleen al op je comuterhardware aan 100 euro per maand aan electriciteit, Dan heb je nog niks gekookt gewassen of verlicht. Van dat geld alleen al kun je op jaarbasis een Mac airbook kopen. En serieus er zijn ondertussen genoeg mensen die dat doen.

Dat doe ik veel liever met een androidstick van 2 watt. Dat is net 5 euro per maand aan electra.
Ga ik van dat geld waar ik op bespaar wel op vakantie naar ibiza of zo.

Ik probeer in de huiskamer dus wel wat zuiniger te laten lopen. Maar het echte tweakersproject is puur een hobby in het knutselschuurtje.

[ Voor 99% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
Jouw topic heeft weinig met modden te maken, het is gewoon wat lampjes/tv vervangen en bepaalde apparatuur niet meer gebruiken om onder 900 kWh te komen op jaarbasis. Plus nog wat omslachtige manieren zoals koken op gasflessen/spiritus, omdat dat in jouw beleving geen 'watts' zijn en dus niet meetellen :?

[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 04-03-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Het is mijn huis dat compleet veranderd, net zoals je een computerkast, (het huis van je moederbord) compleet nieuw inricht. Bij zon kast verf je ook alleen maar de kast in een andere kleur en zet je hier en daar een lichtgevende ventilatorje achter een plexiglas plaat. Watercoolertje dr in. Mijn tuinhok dus precies zo. Ik gebruik zelfs t zelfde type verlichting in dat hok.

Als je iets ziet waarvan je denkt dat het niet klopt is t juist de bedoeling dat je dat opmerkt.
Dit is een forum weet je wel

Misschien kan ik t beter vertellen, dus speciaal voor dit onderwerp een filmpje over electronische kunst van mijn hand.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ufX23XaiTZ4]
Gefilmd, ge-edit en geupload vanaf mn nieuwe ipad mini:)

[ Voor 27% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Laatst online: 30-05 16:49
Disclaimertje vooraf: Ik heb je filmpje(s) niet gekeken, ik kom hier om te lezen, niet om filmpjes te kijken.

Voordat wij met zijn allen met je mee gaan denken: probeer nu eens duidelijk vast te stellen wat je wilt. Want degenen die wat kritisch zijn gun je wel een reactie en ga je schermen met de intentie van de oprichters van Tweakers, maar de serieuze vragen beantwoord je niet. En het is nogal lastig om mee te spelen met iemand die arbitrair dingen veranderd en aanpast. (Het jongetje dat opeens een kogelvrij vest had tijdens cowboys en indiaantjes en dus nietus geraakt was.)

Probeer eens op een rijtje te zetten:
  1. In wat voor situatie wil je 100W gebruiken? (Normaal huishouden, vakantie, thuiswerken, etc.)
  2. Wat moet allemaal binnen de 100W vallen?
    Koken mag blijkbaar op spiritus, maar wat weerhoudt ons er van om aan te raden om op het zonnepaneel een lampje te hangen waarmee je de jerrycan bezine kan vinden om je generator aan te vullen om zo lekker te kunnen xboxen?
  3. Wat wil je wel en niet opgeven?
    100W is vrij eenvoudig te bereiken door alleen maar rauw voedsel te eten, te slapen wanneer het donker is en dekens, extra kledinglagen te gebruiken om kou tegen te gaan, kleding in de rivier te wassen/voor eenmalig gebruik te kopen, etc...
Ik denk daarnaast ook dat een 100W-eenpersoonshuishouden voor veel Tweakers dermate irrelevant (veel van ons houden nogal van de elektronische snufjes en gebruiken regelmatig computers) dat het lastiger is om mee te denken. Het is voor velen denk ik interessanter om zo min mogelijk energie te gebruiken binnen een bepaald gebruikspatroon. Door bijvoorbeeld zoals mux apparatuur te modden, of als anderen LED lampen te gebruiken/zuinige apparatuur uitzoeken/CV tunen/etc...

Als je de spelregels duidelijk maakt denk ik dat er veel meer Tweakers willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Coocoocachoo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:18:
Want degenen die wat kritisch zijn gun je wel een reactie en ga je schermen met de intentie van de oprichters van Tweakers, maar de serieuze vragen beantwoord je niet.
Zo gaat het iedere keer in zijn topics. Vragen worden deels of niet beantwoord, irrelevante dingen worden aangehaald icm filmpjes en het generaliseren van mensen is zijn handelsmerk.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Fietsbel schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:30:
[...]

Zo gaat het iedere keer in zijn topics. Vragen worden deels of niet beantwoord, irrelevante dingen worden aangehaald icm filmpjes en het generaliseren van mensen is zijn handelsmerk.
Ik ben hier ook niet om vragen te beantwoorden. Ik ben hier om een topic te starten en en in te gaan op de deelnames van andere tweakers op dit forum.
Ik ben juist de gene die hier een vraag stelt, jullie zijn de antwoorders. Alles wat ik weet en waar ik dus een antwoord op kan geven staat allemaal al in het begintopic. Het enige wat ik nu nog kan doen is precies t zelfde wat daar staat in andere woorden opnieuw vertellen.

HEt is heel simpel, ik raag me af of het mogelijk is of je een huishouden op 100 watt kan draaien.
Ik heb verteld wat ik tot nu toe bereikt heb
De rest is aan jullie. Pas als jullie met op een aanmerkingen komen, bv dat ik watt verkeerd schrijf of dat je verteld dat je net een a klasse koelkast hebt gekocht kunnen we verder praten.

Het is dus de bedoeling dat jij de topic titel leest en denkt, Oh wat een interresante topictitel en dan lees je de topicstart en dan denk je wat een leuk project.

En dan pas ga je reageren.

Laat het nou precies de reden zijn waarom je wel comments va mij vindt over zwarte gaten in W&L en geen comments in werk en vervoer. Werk en vervoer interreseerd me niet, ik heb er dus ook niks te zoeken.
De meerderheid dat hier weer in t forum reageert doet dat dus duidelijk wel.

Ik mag toch wel op zn minst verwachten dat je een beetje verstand van zaken hebt als je met een onderwerp mee wil praten. Ik wil je best t een en ander van mij kant laten zien maar daanrna is het de bedoeling dat de andere in dit onderwerp geintereseerde en gespecialiseerde techneuten gaan meedenken

En van dat meedenken hen ik tot nu toe maar van 4 mensen in dit topic wat gemerkt.

Dus nogmaals dat wat ik te zeggen heb staat in de start post, als dat je niks zegt ben je dus ook niet verplicht om hier te reageren. (niet dat de mensen die t wel interreert dat wel zijn, maar ik hoop dat t kwartje een keer valt.)

Misschien wordt t maar eens tijd dat ik op zoek ga naar een forum waar ze wel serieus zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Gas gebuiken is dan valsspelen!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Coocoocachoo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:18:
Als je de spelregels duidelijk maakt denk ik dat er veel meer Tweakers willen spelen.
Dit. Vroeg ik ook eigenlijk boven al, maar kwam niet echt een antwoord op (wel een heel verhaal :) )

Gaat het om energie besparen (waarom dan inductiekoken?) Gaat het om geld besparen (waarom dan een dure ipad?) etc etc. Op de huidige manier is er geen touw aan vast te knopen. Hoewel het op zich best interessant kan zijn. Zelf heb ik ook bv mijn server zuinig proberen te bouwen omdat die 24/7 aanstaat. Mijn appliances zijn ook allemaal triple A enz. Laatst m'n oude SLI videokaarten vervangen omdat ze teveel stroom aten voor matige performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32
verleemen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:36:
[...]

Ik ben hier ook niet om vragen te beantwoorden. Ik ben hier om een topic te starten en en in te gaan op de deelnames van andere tweakers op dit forum.
Ik ben juist de gene die hier een vraag stelt, jullie zijn de antwoorders. Alles wat ik weet en waar ik dus een antwoord op kan geven staat allemaal al in het begintopic. Het enige wat ik nu nog kan doen is precies t zelfde wat daar staat in andere woorden opnieuw vertellen.
Het is dus de bedoeling dat jij de topic titel leest en denkt, Oh wat een interresante topictitel en dan lees je de topicstart en dan denk je wat een leuk project.

En dan pas ga je reageren.
Misschien wordt t maar eens tijd dat ik op zoek ga naar een forum waar ze wel serieus zijn.
Een forum is bedoeld om te discussieren.

Over het algemeen begint dat met een hoofdvraag of een stelling.

Soms zijn dingen niet helemaal helder en gaan mensen eerst meer vragen stellen voordat ze een mening geven of de hoofdvraag beantwoorden.

Als je dat al afkapt komt er natuurlijk nooit iets van de grond en raken de mensen die de moeite hebben genomen om te reageren gefrustreerd. Het heeft meer met jouw houding te maken dan met die van de reageerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
S0epkip schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:45:
Gas gebuiken is dan valsspelen!
Elke methode, wart dan ook, om er voor te zorgen dat je onder die 100 watt blijft e toch een redelijk normaal leven kunt voeren waar je kunt eten, in de avond de krant kunt lezen en tv kunt kijken is geoorloofd.

Het gaat er om dat je moeder of je buurman dat kan doen wat ie normaal ook al doet zonder dat ie meer dan 100 watt per uur uit t stopcontact trekt.

Stel je een fictieve situatie voor dat electriciteit op de bon zou gaan. Hoe zorg je er dan voor dat je toch nog een relaxt leven hebt. Welke apparatuur gebruik je, welke truuks pas je toe. Hoe getalenteerd ben je als tweaker.

Hoe veel beter zou jij t in zo'n situatie doen als je buurman omdat jij we verstand van zaken hebt?

Dat is de uitdaging.

Ik wil geen survival, ik wil gewoon snachts met een koud biertje achter de computer op youtube filmpjes blijven kijken met een accu met daarin 800W/h terwijl er een algehele stroomstoring van een week in ons land is. Ik wil gewoon pizzas blijven eten en in schone kleren blijven rondlopen. ik wil gewoon blijven koeken en ik wil gewon mn huis verlichten zoals ik dat nu ook doe met een electriciteits bron die maximaal 100 watt output op t metertje aangeeft.

Een andere situatie is bv op een boot, of in een blokhut ver van de bewoonde wereld in alaska ( ja ok dan heb je weer geen internet:)

De spelregels zijn dat je alles mag doen om dat voor elkaar te krijgen zolang je zo veel mogelijk gebruik maakt van duurzame bronnen. Dus een zonnepaneel mag, een dieselgereator mag niet. Verder moet het ook uitvoerbaar zijn, Dus een windmolen gaat je ook niet lukken net zo min als een waterkracht centrale.

Jij in je camper midden in de sahara, met genoeg eten en water voor een week en net genoeg benzine om in die week naar de bewoonde wereld te rijden. Das t idee

[ Voor 18% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

verleemen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:03:
[...]

Elke methode, wart dan ook, om er voor te zorgen dat je onder die 100 watt blijft e toch een redelijk normaal leven kunt voeren waar je kunt eten, in de avond de krant kunt lezen en tv kunt kijken is geoorloofd.

Het gaat er om dat je moeder of je buurman dat kan doen wat ie normaal ook al doet zonder dat ie meer dan 10
Koop dan een stel kaarsen en doe je verlichting helemaal de deur uit.

Je bent niet aan het besparen (nouja minimaal iig,), ja je verbruikt minder stroom maar vervolgens ga je je gasfornuis gebruiken om je kamer te verwarmen en je wasmachine te 'hotfillen' met water gekookt op gas (?)..

Ook maak je jezelf niet minder afhankelijk. Je verplaatst de afhankelijkheden gewoon naar een andere leverancier (Gas in dit geval..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Rmg schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:10:
[...]

Koop dan een stel kaarsen en doe je verlichting helemaal de deur uit.

Je bent niet aan het besparen (nouja minimaal iig,), ja je verbruikt minder stroom maar vervolgens ga je je gasfornuis gebruiken om je kamer te verwarmen en je wasmachine te 'hotfillen' met water gekookt op gas (?)..

Ook maak je jezelf niet minder afhankelijk. Je verplaatst de afhankelijkheden gewoon naar een andere leverancier (Gas in dit geval..)
Een hotfil machine kost anders wel 1000 euro hoor. Het zijn supermoderne wasmachines.
Met kaarsen haal je nevernooit niet het verlichtingsnivo van een gemiddelde slaapkamer. dat valt dus ook af.

Een toevallige bezoeker moet niet direct doorhebben dat jij op veel minder electra draait dan hijzelf.

Het gaat niet over onafhankelijkhied. dat zijn alleen maar scenario's die ik aangeef omdat jullie me vragen om met voorbeelden te komen.

Het is puur een mod of een experiment of hoe je t ook wil noemen van een tecnologisch geinterreseerde nerd die dat met andere technologish geinteresserde nerds wil bespreken op het grootste nerd forum van nederland.

[ Voor 17% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

verleemen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:36:
[...]

Ik ben juist de gene die hier een vraag stelt, jullie zijn de antwoorders.
8)7 je weet hoe een discussie en praten over een onderwerp werkt?
Wellicht starten met een andere houding aannemen in een discussie je verder zal helpen ipv te ontvluchten.
verleemen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:14:
[...]

Een hotfil machine kost anders wel 1000 euro hoor. Het zijn supermoderne wasmachines.
het gaat erom dat je de bron van het verbruik verplaatst, ipv op te lossen/reduceren.
Met kaarsen haal je nevernooit niet het verlichtingsnivo van een gemiddelde slaapkamer. dat valt dus ook af.
Jahoor, je kan met redelijk wat kaarsen al goede verlichting hebben:
Wikipedia: Candela (eenheid)

[ Voor 31% gewijzigd door Fietsbel op 04-03-2013 16:21 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

[...]

Ik heb ook nergens beweerd dat het niet modern is. Het is alleen dom om je wasmachine te hotfillen met je waterkoker (danwel gas danwel stroom) omdat je dan niet aan het besparen bent.

Een hotfill machine is zinnig als het op een efficiëntie warm waterbron is aangesloten, een zonneboiler bijvoorbeeld.
[...]

Het is puur een mod of een experiment of hoe je t ook wil noemen van een tecnologisch geinterreseerde nerd die dat met andere technologish geinteresserde nerds wil bespreken op het grootste nerd forum van nederland.
" technologish geinteresserde nerds " zijn (imho) geïnteresseerd in oplossingen(besparen, onafhankelijk worden) en verbeteringen(overclocken, besparen, comfort verhogen) en niet zo zeer in het verplaatsen en groter maken van problemen. 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Rmg op 04-03-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Fietsbel schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:15:
[...]

8)7 je weet hoe een discussie en praten over een onderwerp werkt?

[...]

Wellicht starten met een andere houding aannemen in een discussie je verder zal helpen ipv te ontvluchten
Sorrie maar over welke discussie heb je t? Ik zie hier voornamelijk mensen die bij voorbaat negatief zijn en waar ik zwaar het verdacht heb dat ze alleen maar hier komen praten omdat ze niks beters te doen hebben.

De meeste berichten die ik hier lees zijn dermate offtopic dat ze eigenlijk als PM verstuurd horen te worden.

Noem eens 1 vraag die jij op dit topic aan iemand anders dan mij over energiebesparing hebt gesteld?
Dat is een discussie.

Dat wat hier gebeurt is een dialoog.

Ik ga ff uitloggen, Ik kom pas weer terug als er andere mensen over en weer over het onderwerp van dit topic gediscussieerd hebben.

Tot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Het gaat er om dat je moeder of je buurman dat kan doen wat ie normaal ook al doet zonder dat ie meer dan 100 watt per uur uit t stopcontact trekt.
Wát wil je precies? Niet boven de 100 Watt uitkomen? Of niet boven een gemiddeld verbruik (over de hele dag genomen) van 100 Watt uitkomen?
Dat 1e is simpel, gewoon de boel afzekeren op ~0,42 Ampère :*)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Ik wil geen survival, ik wil gewoon snachts met een koud biertje achter de computer op youtube filmpjes blijven kijken met een accu met daarin 800W/h terwijl er een algehele stroomstoring van een week in ons land is. ...
Het lijkt me lastig dat voor elkaar te krijgen als je alleen maar aanpassingen aanbrengt in je eigen huishouden.

Ik vind het energiesparen interressant, maar ik denk dat je er goed aan zou doen de 'spelregels' even duidelijk op een rijtje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
och laat ook maar

[ Voor 89% gewijzigd door demichel op 04-03-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
begintmeta schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:29:
[...]

Het lijkt me lastig dat voor elkaar te krijgen als je alleen maar aanpassingen aanbrengt in je eigen huishouden.

Ik vind het energiesparen interressant, maar ik denk dat je er goed aan zou doen de 'spelregels' even duidelijk op een rijtje te zetten.
Ok, wat stel je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ok, dan is het simpel. Benzinegenerator neerzetten en klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:07
Wat ik niet snap is dat je nogal focust op die 100W. Puur vanuit autonomie/energiebesparing heb je weinig aan dat uitgangspunt. Als je al je electra uit zonnepanelen haalt heb je toch op z'n minst een autoaccu o.i.d. nodig en die halen met gemak veel hogere vermogens.

Echt autonoom ben je nog niet aangezien je nog een wateraansluiting hebt, dus waarom niet ook een gasaansluiting/lichtnet en alleen focussen op laag verbruik. Koken op spiritus is echt niet efficienter dan koken op aardgas, waarschijnlijk eerder omgekeerd. Elektrisch koken zou ik niet doen, tenzij het niet anders kan. Nogal een verspilling van hoogwaardige energie. Zelfs al heb je overproductie met je zonnepanelen kan je beter terugleveren en koken op gas (aangezien er dan een centrale minder gas->electra om hoeft te zetten met een brak rendement, en jij met gas met een redelijk rendement een pan op kan warmen)

ipad en laptop zet ik ook m'n vraagtekens bij, het verbruik is misschien laag, maar als ie kapot gaat kan je hem weggooien en het kost aardig wat energie om zoiets te maken.

[ Voor 39% gewijzigd door haarbal op 04-03-2013 17:19 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
haarbal schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:01:
Wat ik niet snap is dat er per se niet meer dan 100W getrokken mag worden op enig moment. Puur vanuit autonomie/energiebesparing heb je weinig aan dat uitgangspunt. Als je al je electra uit zonnepanelen haalt heb je toch op z'n minst een autoaccu o.i.d. nodig en die halen met gemak veel hogere vermogens.

Echt autonoom ben je nog niet aangezien je nog een wateraansluiting hebt, dus waarom niet ook een gasaansluiting/lichtnet en alleen focussen op laag verbruik. Koken op spiritus is echt niet efficienter dan koken op aardgas, waarschijnlijk eerder omgekeerd.
Het topic gaat niet over autonomie.

Het is een uitdaging. Ik stel dat je niet over de capaciteiten en kennis beschikt om met die minimale middelen toch een goed lopend huishouden uit te kunnen werken.

Ik denk dat ik die kwaliteiten wel heb en dus neem ik je als een kleuter aan het handje om je te laten zien hoe t moet.

Dat wil zeggen, ik ga er van uit dat je in dit topic komt kijken omdat je wel eens zou willen weten hoe je zoiets aanpakt.

De mensen op tweakers zeiden bv dat je geen huishouden op 100 watt kan draaien om dat je alleen e-mails kan versturen op een computer en computers verbruiken nou eenmaal minimaal 60 watt.
Dus hebik gezegd dat er ook computers waren die dat met veel minder konden,
En dus geloofde men me niet, omdat mensen niet naar de filmpjes wilde kijken waar ik liet zien dat ze minder verbruikten.

En dus heb ik een paar jaar gewacht totdat computers zoals de ipad zo gemeengoed waren geworden dt ik niemand meer hoef te overtuigen dat je een emailtje ook op een apparaat kan versturen dat maar 4 wtt nodig heeft. En toen heb ik, nu 4 jaar later dit topic weer opnieuw aangemaakt.

Maar misschien heb ik t wel mis en beschik je wel over de vaardigheden en zelfs de kennis om verbeteringen aan te dragen en in dat geval wil ik luisteren naar wat je voor oplossingen hebt bedacht en daar met je over in discussie gaan zodat we aan t eind een nog efficienter werkend systeem hebben bedacht.

Als he onderwerp je niet fashineert hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen, Het topic is alleen bedoeld voor mensen die daar behoefte aan hebben.

Uiteindelijk is t denkbaar dat er meerdere groepjes gaan proberen een zo effiient mogelijk huishouden te verzinnen en de groep die dat het zuinigst en leefbaarst heeft gefixt gaat met de door ons allemaal betaalde fles whisky naar huis.

Wat valt daar niet aan te snappen. Als schumacher de grand prix rijd gaat ie toch ook niet vragen waarom dat precies 100 rondjes over het parcours moeten zijn. Dat zijn gewoon de spelregels.

En hier zijn de spelregels dat het metertje van je enige electriciteitsbron maximaal 100 w aangeeft en dat s je er meer uit probeert te trekken dat dan de stoppen doorslaan. Daar een accu aansluiten waardoor je een buffer creëert waar je voor kortere periodes ook 1000 w uit kunt halen is dan al weer een optie. Nu de apparatuur nog

[ Voor 13% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
^^^
had de topicstart nog eens wat beter gelezen en nogal wat edits gedaan. het koken boven de 100W had ik overheen gelezen.

maar is het nou om de autonomie of om de besparing?

En je hebt wel je spelregel van 100W, maar ondertussen zit je vals te spelen met je spiritus kooktoestel/gastank, die moeten ook gewoon meegenomen worden, misschien niet met dezelfde weegfactor als de electa, maar toch.

[ Voor 56% gewijzigd door haarbal op 04-03-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
haarbal schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:23:
^^^
had de topicstart nog eens wat beter gelezen en nogal wat edits gedaan. het koken boven de 100W had ik overheen gelezen.

maar is het nou om de autonomie of om de besparing?

En je hebt wel je spelregel van 100W, maar ondertussen zit je vals te spelen met je spiritus kooktoestel/gastank, die moeten ook gewoon meegenomen worden, misschien niet met dezelfde weegfactor als de electa, maar toch.
Geen van bijde.
Het gaat hier om efficientie. Zo min mogelijk energie met een zo hoog mogelijk rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
efficientie en rendement lijkt me lastig te definieren in dit geval. De een zal toch meer willen laten dan de ander. Maar je focust dus op een zo laag mogelijk verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Licht 72 wattuur --> kan naar 0 met kaarsen en haardvuur
Muziek tv en internet, ongeveer 80 wattuur --> kan allemaal op je ipad met koptelefoon, zeg 10W
koken 300 wattuur --> kan naar 0 met koken boven het haardvuur
koelen 200 wattuur --> kan naar 0 met ijs ingraven in de winter en elke dag verse boodschappen
Wassen (1 x per week) = 30 wattuur per dag --> kan naar 0 met handwas en warm water uit de ketel boven het haardvuur.

totaal 10W < 100W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

verleemen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:32:
[...]

Geen van bijde.
Het gaat hier om efficientie. Zo min mogelijk energie met een zo hoog mogelijk rendement.
gas is ook energie :)

En het is bij jouw meer in het kader van "wat wil je opgeven", dan hoe kun je efficienter doen.
Je zal best wel kunnen tv kijken op een ipad. maar ik wil mijn 42" daar toch echt niet voor opgeven.
En je kunt stofferen en blikken, maar ik pak toch liever de stofzuiger etc..

Ga op vakantie, en je energie verbruik thuis is 3KWh. maar dat is vast niet wat je wil horen

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 04-03-2013 18:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 10:25
Koken op spiritus is never nooit goedkoper dan op aardgas. Dat kost namelijk voor koken echt niks. Gemiddeld genomen is dat nog geen 3% van de totale gasconsumptie. Een gemiddeld gezin stookt 1440 kuub (bron: Nibud), 3% daarvan is 34,2 kuub. Een kuub kost je momenteel zo'n 65 cent, dus jaarlijks spendeer je 22 euro aan koken. Met één fles spiritus per week à raison de 80 cent per stuk kom je op 0,8*52 = 41,6 euro.

Je hebt ook koelkasten op gas. Ik heb er eentje voor 't kamperen, die ik draai op LPG. Er zijn echter ook 'full size' koelkasten op gas. Ik heb ooit berekend wat de kosten hiervan zijn; gas was ruim 4x zo duur en je zit met een absorptiekoelkast die vele malen minder werkt dan een eentje met compressor.

[ Voor 39% gewijzigd door havana op 04-03-2013 18:30 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
heuveltje schreef op maandag 04 maart 2013 @ 18:03:
[...]

gas is ook energie :)

En het is bij jouw meer in het kader van "wat wil je opgeven", dan hoe kun je efficienter doen.
Je zal best wel kunnen tv kijken op een ipad. maar ik wil mijn 42" daar toch echt niet voor opgeven.
En je kunt stofferen en blikken, maar ik pak toch liever de stofzuiger etc..

Ga op vakantie, en je energie verbruik thuis is 3KWh. maar dat is vast niet wat je wil horen
Niet iedereen heeft gelijk een 42 inch aan de muur hangen. Mijn buren hebben bv gewoon nog steeds de crt breedbeeld van 66 CM die ze 6 jaar geleden gekocht hebben, Die gaan niet compleet hun huis inrichten. Veel mesen vinden een groot scherm een storing van hun privesfeer van de huiskamer. Die zullen dus als ze aan een nieuwe moeten gewoon een zelfde maat nemen, maar dan wel een LED variant die maar 20 watt verstookt. Datzelfde geld voor gaming, Genoeg mensen die nog steeds zeer te spreken zijn over hun gaecube of playstation 1. Die zijn dus ook tevreden met een usb pc met een adreno gpu.

Ik heb zelf 2 jaar lang les gegeven op een school voor gemiddeld 40 jarige herintreders die nog nooit een computer aangeraakt hadden, en dan heb ik t over 2011. Voor dat soort mensen is zelfs een MSX computer een ware revolutie. En dan heb ik t over VEEL mensen:)

Het is dus helemaal wat je gewend bent. Al die 60 plussers draaien nog steeds vinyl en kijken op vhs en veel daarvan maken nu pas kennis met computers omdat hun kinderen een ipad voor ze hebben gekocht.
Mijn 67 jarige moeder had wel al een flinke laptop, maar nu ik een ipad mini heb aangeschaft heb ik haar mijn ipad 2 gegeven. Ik heb t hele weekend dat ze hier was gen kind meer aan dr gehad, De app waarvan bij haar de oogjes echt wijd open gingen staan was trouwens de agendafunctie, een game als shadowgun wil ze helemaal niks van weten, ze heeft in hekel aan geweld. Voor mensen als haar zou je nog best wel eens
haalbaar zijn om een huis te verzinnen dat flink efficient werkt vooral omdat zonnepanelenen een zonneboiler in weze fire and forget zijn. Die installeer je en dan laat je elk jaar de controleur een kijkje nemen.
havana schreef op maandag 04 maart 2013 @ 18:24:
Koken op spiritus is never nooit goedkoper dan op aardgas. Dat kost namelijk voor koken echt niks. Gemiddeld genomen is dat nog geen 3% van de totale gasconsumptie. Een gemiddeld gezin stookt 1440 kuub (bron: Nibud), 3% daarvan is 34,2 kuub. Een kuub kost je momenteel zo'n 65 cent, dus jaarlijks spendeer je 22 euro aan koken. Met één fles spiritus per week à raison de 80 cent per stuk kom je op 0,8*52 = 41,6 euro.

Je hebt ook koelkasten op gas. Ik heb er eentje voor 't kamperen, die ik draai op LPG. Er zijn echter ook 'full size' koelkasten op gas. Ik heb ooit berekend wat de kosten hiervan zijn; gas was ruim 4x zo duur en je zit met een absorptiekoelkast die vele malen minder werkt dan een eentje met compressor.
Je vergeet t vastrecht. Als je een kachel op gasflessen heb heb je die kosten niet. Wel natuurlijk belangrijk dat je een schoorsteen naar buiten hebt. Je hebt ook gaskachels waar je bovenop kan koken, dus door de verwarming van de bovenplaat. Moderne gaskachels hebben dat zelfs met 2 zones. Het nadeel dr aan is dat je in de zomer ook die kachel aan moet doen als je alleen maar wil koken dus dat kan ff 30 minuten behoorlijk warm zijn.
In de kraakscene heb ik een keer zon kachel gezien waar ze een tuinslang omheen hadden gewikkeld, op die manier hadden ze gelijk warm water om mee te douchen:)

Als je in de winter alleen in de woonkamer gaat zitten en de andere kamertjes onbenut laat tot in de zomer kan je best lang met een gasfles van een meter doen. Ik heb een kennis die een jaar zonder gas zat omdat er ergens in t huis een lek was en de woningbouwvereniging moeilijk deed. Die heeft dat dus gedaan op die manier. Hij had wel voor koken en verwarmen 2 verschillende flessen. Maar verwarmen en koken samen heeft m iets van 90 euro in totaal gekost voor het hele jaar., Maar ja in de slaapkamer en in de keuken was t dan wel koud natuurlijk.

Het slaat natuurlijk niet op gezinnen, je moet meer denken aan de contactgestoorde nerd in een camper of 1 kamer appartement. Zoiets als de unabomber of bill gates aan t begin van zn carriere, |emand die genoegen neemt met een onderhuur woon/slaapkamer van 5 x 5 meter met een ingebouwde keuken, en een badkamer waar ook de wc in staat. Ik heb hier 34 vierkante meter, Das eigenlijk al weer te groot.

[ Voor 35% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Denk je nou zelf niet dat als verwarmen op gas zo goedkoop was, we nog steeds door het hele huis gas kachels hadden staan?
Volgens mij heb je trouwens ook een verkeerd beeld van de gemiddelde Tweaker

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

-tom-562 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 19:20:
Denk je nou zelf niet dat als verwarmen op gas zo goedkoop was, we nog steeds door het hele huis gas kachels hadden staan?
Ja en nee.
Zolang je maar 1 ruimte wilt verwarmen, via 1 hittepunt (bij de kachel zweet je weg, bij het raam bevries je)
dan is een gaskachel meestal efficienter. zodra je een huis aangenaam wilt verwarmen wint de cv :)
Maar ja wie wil dat tegenwoordig nog ? ik zeker niet, en "de gemiddelde tweaker" ook niet vermoed ik :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
-tom-562 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 19:20:
Volgens mij heb je trouwens ook een verkeerd beeld van de gemiddelde Tweaker
Ja, dat denk ik.
Zoals ik al zei heeft mjjn moeder een core i7 laptop om op te facebooken, haar mail te checken en patience te spelen. Haar onderburen doen precies t zelfde met hun quadcore. Mensen vertonen namelijk kuddegedrag.

De waterstofmotor bestaat al sinds 1930 en dus weten we al 80 jaar dat je een auto kan laten rijden op een brandstof dat je met electrolyse kan maken en dat alleen water als afval produceert. En toch rijdt de hele wereld nog steeds om moelijk te produceren, dure en kankerverwekkende benzine.

zonnepanelen worden ook al 40 jaar op precies de zelfde manier gemaakt, Toch ben ik de enige in mijn wijk die ze heeft.

Mijn buren hebben nog steeds 75 watt gloeilampen in hun fittingen zitten.

De ramen in het huurhuis waar ik in zit zijn nog steeds enkelzijdig.

En ga zo maar door.
heuveltje schreef op maandag 04 maart 2013 @ 19:31:
[...]
Ja en nee.
Zolang je maar 1 ruimte wilt verwarmen, via 1 hittepunt (bij de kachel zweet je weg, bij het raam bevries je)
dan is een gaskachel meestal efficienter. zodra je een huis aangenaam wilt verwarmen wint de cv :)
Maar ja wie wil dat tegenwoordig nog ? ik zeker niet, en "de gemiddelde tweaker" ook niet vermoed ik :)
Hier in amsterdam hebben nog heel veel mensen een gaskachel ( dan wel gewoon via de leiding) Vooral in de oudere huizen heb je nog steeds geen cv. In limburg waar mijn moeder woont heb je nog complete wijken waar gewoon een gaskachel staat te branden.

En in belgie doen ze zelfs nog dit .

[ Voor 25% gewijzigd door verleemen op 04-03-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik zie het gebruiken van gas wel een beetje als cheating, dus ik noem hieronder nog wat voorbeelden maar waar je dan geen gas voor nodig hebt.

Verlichting.
Daarvoor hebben we tegenwoordig ledlampen.
Ik zou meer kijken naar wat de natuur te bieden heeft, en daarop inspelen. In de zomer heb je veel meer zonuren dan in de winter. Om die reden kun je dan ook in de zomer veel langere dagen maken, en in de winter gewoon eerder naar bed en langer slapen.

Ook zou je gebruik kunnen maken van die dynamo (led) lampen, die je dus kunt opwinden met de hand.

Om elektriciteitsverbruik nog verder te verminderen zou ik gebruik maken van kaarslicht in die situaties waar een led-lamp over te top is. Bijvoorbeeld in het toilet of onder de douche (ja douchen kan prima met 2 of 3 waxinelichtjes, zolang ze maar niet nat worden, zelf uitgeprobeerd).
Radio, tv, muziek, computer.
Strikt genomen kun je eigenlijk zonder al het bovenstaande. TV is overrated (en kan via de ipad), en muziek kun je eventueel beluisteren op zo'n 'opwindbare' radio of radio op zonne-energie.

Ga je toch een iPad of Raspberry gebruiken, dan zou je zo'n accupack erbij kunnen nemen met eigen zonne-energie voeding. Tenzij je het ding non-stop gebruikt zou er altijd genoeg prik in moeten zitten om ook langere sessies te volstaan. Met een beetje geluk laadt het ding voor de volgende dag je apparaat weer op, anders ga je een avondje iets anders doen. Zoiets dus: http://store.solio.com/So...Battery-Charger-S13-AF1RW
Koken.
Voor koken heb je 2 opties. Electrisch of op gasflessen / spiritus.
Ik vind dit ook wel een mooie oplossing voor zowel het koken, als het opwarmen van je huis:
YouTube: Sawdust Stove Even vanuitgaande dat je ergens een goedkope of gratis bron kunt vinden voor dergelijk zaagsels (denk aan een woodshop).

Als je veel met de auto onderweg bent zou je ook eens kunnen kijken naar motorkoken. Dat is het koken van je voedsel in je motorruimte van de auto, terwijl je aan het rijden bent.

Nog meer 'hardcore' is gewoon geen voedsel meer verwarmen, en dus alleen zaken eten die rauw gegeten kunnen worden of simpelweg niet verwarmd hoeven te worden voor je ze gaat eten.
Koeling.
Koeling is een beetje een probleem.
In de winter kun je natuurlijk al je spullen buiten zetten. In de zomermaanden kun je een kleine koeling bouwen met de pot in pot methode bijvoorbeeld: YouTube: How to Make a Pot in Pot Cooler
(Een variant op wat jij al noemde).

Verder kun je rekening houden met de spullen die je koopt, en net even wat vaker de supermarkt bezoeken zodat je niet te veel vers thuis hoeft op te slaan. Kijk vaker in het 'houdbaar' schap voor dingen als beef jerky, en alles wat komt in een pot of blik (of van die unox 3-jaar lang houdbare hamburgers). Campingboter kun je buiten de koeling bewaren, en ook van die blikjes leverpastei. Ook Struik maakt nog altijd z'n lang houdbare kant en klaar maaltijden. En voor de echte die-hards heb je natuurlijk ook lang-houdebare melk (the horror :r ).
Wassen.
Ik zou zeker kijken naar een 'wasmachine' die op één of andere manier door de mens aangedreven is. Een echte verbruikt gewoon een berg energie, war van ik me afvraag of je dat ooit kunt opwekken met een 100 watt paneeltje.

Handwas is nogal vervelend en zwaar, maar je hebt ook hand aangedreven wasmachientjes en laatst zag ik zelfs een model waarbij je alleen maar even een stukje hoefde te trappen op een fiets: YouTube: SpinCycle Pedal Powered Washing Machine (Look North)

Als je (eventueel) warm water wilt gebruiken kun je dat natuurlijk weer tappen uit je fluitketel die warm stond te worden op je 'zaagsel' kachel. In de zomer zet je gewoon een emmer water buiten neer (op de stenen) die vanzelf opwarmt door de zon.
Douchen.
Douchen met warm water is eigenlijk een beetje valsspelen. Want of je hebt een c.v. of geiser die gas opstookt, of een boiler op elektriciteit. Je kunt dus wel een zonneboiler of zo'n waterzak ophangen, maar dan moet je ook je douchecabine daarop aanpassen.

Wil je dus serieus energie besparen dan zet je die geiser of boiler uit en douche je gewoon koud. Afhankelijk van het seizoen is 'koud' water ergens tussen de 10 en 15 graden. Dat is dus best fris, maar als je niet enorm lang douched raak je daar niet van onderkoeld.
Verwarming.
Als het technisch gezien mogelijk is dus een kachel, bijvoorbeeld waarmee je zaagsel of hout kunt opstoken. Als de te verwarmen ruimte niet al te groot is kan een kachel prima zorgen voor een aangename warmte in de kamer. En kan dus multifunctioneel worden ingezet om water op te verwarmen, om voedsel op te verwarmen en geeft het (bij een open raampje) ook nog eens licht af (precies wat je nodig had die wintermaanden).

En natuurlijk is isolatie een groot goed. Zeker in oudere huizen scheelt dat enorm. En als de woningbouw geen dubbelglas komt installeren, zou je natuurlijk zelf oplossingen kunnen verzinnen die mogelijkerwijs niet zo goed werken als het echte werk, maar wel een berg energieverbruik schelen. Denk aan een plastic plaat tegen je ramen aan (met ruimte ertussen), of isolerend materiaal tegen de muur plakken (ziet er niet uit, maar goed alles voor de energiebesparing). Als je dat handig aanpakt hoeft het weinig tot niks te kosten.

Denk ook aan zaken als afwassen. Als je niks laat aankoeken dan heb je eigenlijk geen warm water nodig om het schoon te krijgen, ook weer makkelijk. En om niet veel te hoeven doen zou ik heel veel producten gewoon verwarmen in het blik waarin het product komt, dat kan vaak prima, en scheelt je dus boenen van pannen en potten.

Stofzuigen zit er ook niet in, kost veel te veel energie. Dat wordt dus aan de gang met een stofdoek , stoffer en blik, en een dweiltje om de vloer schoon te houden, prima alternatief lijkt me zo. Als je echt niet zonder kunt om wat voor een reden, dan kun je uitwijken naar een kruimeldief (op li-ion) die je dus niet altijd in het stopcontact hoeft te houden om op te laden.

Voor de rest zo veel mogelijk andere stroomverbruikers uitschakelen door de stekker eruit te halen (als je ze niet gebruikt) of vervangen door exemplaren die minder stroom vreten. Denk aan van die 'oja' dingen als wekkers, klokken, magnetrons, elektrische tandenborstels, ovens, modems, routers, etc. Gebruik van domotica klinkt wel leuk om makkelijk alles te schakelen, maar kost stiekem zelf ook stroom.

Kijk ook eens naar alternatieve energiebronnen. Gas had ik al uitgesloten, maar je hebt meer dan zonne-panelen alleen. Denk bijvoorbeeld aan windenergie. Als je op een flat woont (met flink balkon) kan dat interessant zijn, of als je landelijker woont en een grotere molen zelf in je achtertuin zou kunnen zetten. Ontwerpen zijn er genoeg te vinden en meestal relatief goedkoop te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Laatst online: 30-05 16:49
ebia schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:06:
Ik zie het gebruiken van gas wel een beetje als cheating, dus ik noem hieronder nog wat voorbeelden maar waar je dan geen gas voor nodig hebt.

[...]

Ik vind dit ook wel een mooie oplossing voor zowel het koken, als het opwarmen van je huis:
YouTube: Sawdust Stove Even vanuitgaande dat je ergens een goedkope of gratis bron kunt vinden voor dergelijk zaagsels (denk aan een woodshop).
Als gas cheaten is (en dat vind ik ook) is zaagsel als externe energiebron inbrengen dat natuurlijk net zo goed.

Verder wel interessante input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Natuurlijk is energie uit elektriciteit vervangen door energie uit andere bronnen cheaten.. Juist alleen de energie die je met je PV-paneel opwekt is duurzaam. Ipv alles wat niet op je ene paneeltje kan af te wentelen op andere vormen van fossiele energie, kan je beter juist de dingen waar je nu gas of hout of wat dan ook voor verbrandt vervangen door alternatieven op elektriciteit, want díe kan je wel met je PV-paneel van stroom voorzien.
Nou is dat alleen voor verwarming nog niet echt een optie.
Maar 100 watt is dus onzin, tenzij je 100 watt elektrisch vermogen bedoelt. Ja, dan kan je idd net zo goed gaslampen gaan gebruiken. Gaskachel/houtkachel. Gasfornuis.
Beetje nutteloze exercitie.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:19

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Ik woon nu in Portugal en van de week heb ik een kleine "woodstove" laten plaatsen. Sindsdien heb ik geen water meer gekoopt op gas en eten opwarmen doe ik ook boven op de kachel. het huis is slecht geisoleerd maar overdag gooi ik de luiken open zodat de zon het huis opwarmd en s avonds gaan ze dicht om toch nog wat warmte binnen te houden met 1 simpel houtkacheltje stook ik de keuken tot 25 graden en de woonkamer tot een graad of 20 (moet ik nog even meten) maar zodra de vocht eruit is, is het zowieso een stuk aangenamer! Verder ben ik bezig mijn moestuintje op te kweken. Ik heb nu tomaat, sla, radijs,komkommer, peterselie, oregano en tuinbonen staan. dit betekend dat ik van de zomer alleen nog de supermarkt hoef te bezoeken voor een stukkie vlees. pasta/rijst/aardappelen kun je buiten de koelkast bewaren. Douchen kun je door een diy zonneboiler te fixen (al vraag ik mij af of dat in NL rendabel is) Ook ben ik langzaam aan alles voor led aan het vervangen. Dit doe ik echter pas als de lamp stuk is, want die krengen zijn behoorlijk aan de prijs.

Dus ja, ik geloof er wel in. Zomers kun je koken op de BBQ met houtskool resten die je swinters uit je houtoven hebt gehaald. een leuke site met veel info is ook : http://www.lowtechmagazine.be/ en met name de doe het zelf sectie http://www.lowtechmagazin...ls-over-doe-het-zelf.html en het stuk over een alternatief voor de koelkast: http://www.lowtechmagazin...bouw-een-zonnedroger.html en http://www.lowtechmagazin...eskast-2-jihyun-ryou.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
MaximusTG schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:39:
Natuurlijk is energie uit elektriciteit vervangen door energie uit andere bronnen cheaten.. Juist alleen de energie die je met je PV-paneel opwekt is duurzaam. Ipv alles wat niet op je ene paneeltje kan af te wentelen op andere vormen van fossiele energie, kan je beter juist de dingen waar je nu gas of hout of wat dan ook voor verbrandt vervangen door alternatieven op elektriciteit, want díe kan je wel met je PV-paneel van stroom voorzien.
Nou is dat alleen voor verwarming nog niet echt een optie.
Maar 100 watt is dus onzin, tenzij je 100 watt elektrisch vermogen bedoelt. Ja, dan kan je idd net zo goed gaslampen gaan gebruiken. Gaskachel/houtkachel. Gasfornuis.
Beetje nutteloze exercitie.
Wat is er nou weer mis met cheaten? De enige spelregel is dat wat je electriciteit betreft er maar een beperkte hoeveel heid is en dat wat je gebruikt een beetje schoon en betaalbaar blijft.
Als jij een motor weet te bouwen die puur op iridium magneten loopt zo als die turk vorig jaar in de universiteit van leiden liet zien, dan mag je de t rustig gebruiken hoor.

Met iemand forumemen via breedband internet is ook cheaten, Het kost je namelijk geen enkele telefoontik.
Zolang je die gaslampen centraal kunt besturen, niet te veel extra moeite hoeft te doen en ook geen overdreven hoge instalatiekosten hebt vindt ik het prima.

Een ledlamp is ook wel flink duurder dan een spaarlamp, maar als je t over een compleet nieuw buizenstelsel voor gaslampen in je huis hebt dan weet ik niet zo hoe haalbaar dat wordt. Bovendien zit je dan ineens met zoiets als brandveiligheid. Daarom kook ik bij voorkeur electrich en als t op spiritus gaat dan doe ik dat zoals je gezien heb op een speciaal ervoor gemaakt brandveilige plaats.

Windmolens zijn een optie, maar alleen als je geen bovenburen hebt. Een windmolen moet al snel op een hoogte van 10 meter staan om een goede stabiele windstroom op te vagen. Maar die dynamo zal zoveel lawaai leveren dat je gegarandeerd ruzie met je buren zult krijgen.

Bij mij thuis vallen gas en windolens dus af.Alhoewel. mocht iemand een set gaslampen weten waarmee je je huis dvoor maximaal 2 euro per week redelijk goed mee kunt verlichten horen we t hier graag.

Overdag trouwens zou je met spiegels kunnen werken om licht naar een plek te sturen. Ik ben ook op zoek naar fluorecetie, van dat spul dat licht opneemt en t later weer uitstraalt. Misschien zijn er ondertussen wqe stoffen die dat veel beter kunnen dan dat speelgoed wat je bij je kind aan t plavond hangt. Nadeel is wel, dat licht kun je niet uitzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door verleemen op 05-03-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Als jij veel dingen op gas wil doen, moet je dat zelf weten, maar het feit dat je dingen van elektriciteit overschakelt naar gas maakt je hele doelstelling toch nutteloos? Wat is het nut van slechts 100 Watt te gebruiken als je gewoon alles wat daar boven komt niet op elektriciteit draait. Dat kan toch iedereen..

Het gaat toch om het totaalplaatje aan energieverbruik? Door dat naar beneden te brengen en/of een deel duurzaam te produceren bespaar je geld.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Meulugar schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:53:
Ik woon nu in Portugal en ....

Dus ja, ik geloof er wel in. Zomers kun je koken op de BBQ met houtskool resten die je swinters uit je houtoven hebt gehaald. een leuke site met veel info is ook : http://www.lowtechmagazine.be/ en met name de doe het zelf sectie http://www.lowtechmagazin...ls-over-doe-het-zelf.html en het stuk over een alternatief voor de koelkast: http://www.lowtechmagazin...bouw-een-zonnedroger.html en http://www.lowtechmagazin...eskast-2-jihyun-ryou.html
jA in portugal heb je geloof ik toch al niet zulke strenge winters en je zonnepaneeltjes fdoen t best goed. Je kan beter een ventilator dan een zonnepaneel op je dak hebben.

Wat mij altijd verbaasd is dat hotels in warme landen altijd zo koel zijn. Is dat omdat ze hogere plavonds hebben?

Wat je daar in portugal ook an doen is natuurljk een bak water op je doos zetten of over je dak laten lopen de verdamping van dat water koelt dan je huis. Goeie tip trouwens va dat magazine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Leven op minder dan 100 watt per uur...
Gemiddeld 100 W(h) per uur? Dat is 876 kWh per jaar en dat ga ik waarschijnlijk dit jaar al halen met normale spullen zonder gekke dingen te doen. :)

Maar ik zal je wel verkeerd begrijpen en ik vind dit sowieso wel een leuk project met hier en daar leuke ideeën hoor... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
MaximusTG schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:24:
Als jij veel dingen op gas wil doen, moet je dat zelf weten, maar het feit dat je dingen van elektriciteit overschakelt naar gas maakt je hele doelstelling toch nutteloos? Wat is het nut van slechts 100 Watt te gebruiken als je gewoon alles wat daar boven komt niet op elektriciteit draait. Dat kan toch iedereen..

Het gaat toch om het totaalplaatje aan energieverbruik? Door dat naar beneden te brengen en/of een deel duurzaam te produceren bespaar je geld.
JA nou kijk, het hele idee is ooit tien jaar geleden ontstaan toen ik een wat minder zekere woonsituatie had, Dan ga je fantaseren over hutjes op de hei. Gas is wel aan te komen als je in een tuinhuisje of in een caravan langs de kant van de weg staat. Maar hoe doe je dat met je PC en internet muziek verlichting, koelen en wassen? JE kan niet de hele tid batterijen gaan kopen en veel plek voor zonnepanele heb je ook niet en dus heb ik de maximale hoeveelheid stroom die je kan pakken op 100 watt gesteld wat dus ongeveer anderhalve vierkante meter zonnepaneel op je dak betekend

Ondertussen woon ik alweer 8 jaar lekker veilig in mn eigen huurhuisje dus die noodzaak is weg, maar die hobby is gebleven:) Het voordeel is dat omdat ik van nature al bij aankoop een beetje op verbruik van mijn apparatuur let dat ik dat in mijn electra rekening terug zie. Ik zi met een 2 persoons huishouden op 37 euro aan electra per maand. Dat is dus inclusief de pc die 24 uur aan staat en t electrisch koken.

Ik heb net de hdmi splitter binnen voor mijn android computer, Dar gaan we dus ook flink mee stoeien.
Kan best zijn dat ik de enegie behoefte van mijn computersysteem zomaar 2 tientjes per maand goedkoper kan doen.

Dan zit ik straks op 17 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

verleemen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:04:
[...]

Wat is er nou weer mis met cheaten? De enige spelregel is dat wat je electriciteit betreft er maar een beperkte hoeveel heid is en dat wat je gebruikt een beetje schoon en betaalbaar blijft.
Dan hang je een generator aan je gasleiding. kun je alles doen en laten wat je wilt, en nog komt er 0KW op je stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Fiber schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:40:
[...]

Gemiddeld 100 W(h) per uur? Dat is 876 kWh per jaar en dat ga ik waarschijnlijk dit jaar al halen met normale spullen zonder gekke dingen te doen. :)

Maar ik zal je wel verkeerd begrijpen en ik vind dit sowieso wel een leuk project met hier en daar leuke ideeën hoor... :)
Je hebt een fitting, daar kan je een gloeilamp in schroeven van 100 watt.
Schroef je er een lamp in van 105 wat slaan je stoppen door
Je hebt niet meer stoppen en en kan ook niet aan meer stoppen komen

Dus je zult al je electrische apparatuur op dat kabeltje van je fitting moeten aansluiten.

Een optie is dat je electriciteit van een oppervlakte van zonnepanelen komt die gemiddeld zoveel output geven dat je er maximaal 1 gloeilamp van 100 watt op kunt laten branden,

Een adere optie is dat je accus hebt die je ergens anders oplaadt en die een dag lang een gloeilamp van 100 watt kunnen laten branden voordat je ze los moet koppelen omdat je ze anders beschadigt.

Nu alleen hang je aan dat systeem geen gloeilamp maar verschillenden andere apparatuur in een normaal dagelijks gebruik. Dus paar uurtjes computer, paar uurtjes tv. koken. wassen koelen

Dat kan dus, mits je voor de energiezuinige optie zoals ledlampen en android pcs gaat.
heuveltje schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:44:
[...]

Dan hang je een generator aan je gasleiding. kun je alles doen en laten wat je wilt, en nog komt er 0KW op je stroomrekening.
Een generator zal in sommige gevallen een optie zijn. Maar niet als je op 5 hoog tussen allemaal mensen in een apartementje woont. al was t maar vanwege t lawaai dat je genereert.

Alhoewel. Misschien is zo'n generator goed te isoleren en kun je de afvoer via je geyser regelen. Maar ik vindt nog best een enge gedachte, een benzine generator in je keuken. T is doorgaans de manier waarop mensen zelfmoord plegen:) Misschien heb je eentje op aardgas. Wat zou je uiteindelijk kwijt zijn en hoe hou je die kosten zo laag mogenlijk?

Je moet nog steeds niet al te veel electra laten produceren voor de momenten dat je nauwelijks iets gebruikt. Het slimste zou zij om m maar een paar uur te gebruiken en de rest van de dag op accustroom te werken

Maar in dat geval zou ik toch weer voor zonnepanelen gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door verleemen op 05-03-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Doeppel floepsz

[ Voor 97% gewijzigd door verleemen op 05-03-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:19

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

verleemen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:27:
[...]

jA in portugal heb je geloof ik toch al niet zulke strenge winters en je zonnepaneeltjes fdoen t best goed. Je kan beter een ventilator dan een zonnepaneel op je dak hebben.

Wat mij altijd verbaasd is dat hotels in warme landen altijd zo koel zijn. Is dat omdat ze hogere plavonds hebben?

Wat je daar in portugal ook an doen is natuurljk een bak water op je doos zetten of over je dak laten lopen de verdamping van dat water koelt dan je huis. Goeie tip trouwens va dat magazine.
vergis je niet, huizen zijn hier niet zo goed geisoleerd als in NL en het is rete vochtig! hell! in het noorden valt zelfs gewoon sneeuw :+ maar de tips die ik gaf zijn ook goed bruikbaar in NL.
verleemen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:42:
[...]

JA nou kijk, het hele idee is ooit tien jaar geleden ontstaan toen ik een wat minder zekere woonsituatie had, Dan ga je fantaseren over hutjes op de hei. Gas is wel aan te komen als je in een tuinhuisje of in een caravan langs de kant van de weg staat. Maar hoe doe je dat met je PC en internet muziek verlichting, koelen en wassen? JE kan niet de hele tid batterijen gaan kopen en veel plek voor zonnepanele heb je ook niet en dus heb ik de maximale hoeveelheid stroom die je kan pakken op 100 watt gesteld wat dus ongeveer anderhalve vierkante meter zonnepaneel op je dak betekend

Ondertussen woon ik alweer 8 jaar lekker veilig in mn eigen huurhuisje dus die noodzaak is weg, maar die hobby is gebleven:) Het voordeel is dat omdat ik van nature al bij aankoop een beetje op verbruik van mijn apparatuur let dat ik dat in mijn electra rekening terug zie. Ik zi met een 2 persoons huishouden op 37 euro aan electra per maand. Dat is dus inclusief de pc die 24 uur aan staat en t electrisch koken.

Ik heb net de hdmi splitter binnen voor mijn android computer, Dar gaan we dus ook flink mee stoeien.
Kan best zijn dat ik de enegie behoefte van mijn computersysteem zomaar 2 tientjes per maand goedkoper kan doen.

Dan zit ik straks op 17 euro.
er was een tijdje terug op ngc een programma met die snor van scrapheap challenge wat precies hier over ging! was super interessant om te zien. het heette Planet Mechanics / Wikipedia: Dick Strawbridge

[ Voor 50% gewijzigd door Meulugar op 05-03-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Coocoocachoo schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:23:
[...]
Als gas cheaten is (en dat vind ik ook) is zaagsel als externe energiebron inbrengen dat natuurlijk net zo goed.
Ja ik had meer in mijn achterhoofd het aandragen van zaken die gewoon zo weinig mogelijk energie kosten. Want zoals gezegd kun je wel van alles vervangen door een 'gas' variant (koken, verwarming, verlichting, koeling) maar dan ben je jezelf (en je behoefte om minder te verbruiken) voor de gek aan het houden.

Je huis en voedsel verwarmen kosten relatief nog het meeste energie, en kun je zeker in de winter, bijna niet omheen. Hout als energiebron leek me wel een aardige optie, omdat je er veelal wel gratis aan kunt komen en het daarmee per saldo dus een erg goedkope vorm van energie is.

Ik heb verder geen idee van exacte cijfers, maar het zelf opstoken van hout lijkt me verder ook erg duurzaam en is behoorlijk zelfvoorzienend. Voordat er überhaupt één kuub gas uit jouw leiding komt zijn er eerst vele miljoenen in geïnvesteerd. Elke dag weer ondervinden mensen de hinder (denk aan Groningen), of op grotere schaal (denk aan afhankelijkheid door Oostblok van Rusland). Hoe schaarser dat spul straks wordt, hoe hoger de prijs komt te liggen, enzovoorts.
verleemen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:04:
[...]
Windmolens zijn een optie, maar alleen als je geen bovenburen hebt. Een windmolen moet al snel op een hoogte van 10 meter staan om een goede stabiele windstroom op te vagen. Maar die dynamo zal zoveel lawaai leveren dat je gegarandeerd ruzie met je buren zult krijgen.
Een windmolen heb je in vele soorten en maten. Ja, mogelijk is het modelletje wat je ziet op een random industrieterrein of bij de boer behoorlijk luidruchtig en heb je flinke wieken nodig (gevaar, gedoe, etc). Maar dat is zeker niet het enige model windmolen dat er is.

Een alternatief, wat beter toepasbaar is op een flat bijvoorbeeld, is een verticaal model, zie Wikipedia: Wind turbine. Google maar vol websites vol ideeën en modellen om na te bouwen, of je koopt iets wat kant en klaar is http://www.allsmallwindturbines.com/

Ik woonde ooit op 30 meter boven de grond, op de hoek van een flat. Daar waaide het eigenlijk -altijd-, zelfs op een 'windstille' dag. Zo onrealistisch is windenergie niet, en het geluid van een dynamo kan nihil zijn afhankelijk van de overbrenging. Hier nog wat ontwerpen ter inspiratie: http://www.popularmechani...energy/solar-wind/4324331
Bij mij thuis vallen gas en windolens dus af.Alhoewel. mocht iemand een set gaslampen weten waarmee je je huis dvoor maximaal 2 euro per week redelijk goed mee kunt verlichten horen we t hier graag.
Dat zal nooit lukken. Je gaat geen gaslamp die door bijzondere reden 'zuiniger' is dan een andere (bij even fel licht). Omdat je gewoon een bepaald rendement hebt bij verbranding en that's it. Wat wel een feit is, is dat die gaslampen met van die kleine gasbusjes gewoon enorm duur zijn, en dan heeft weer te maken met het feit dat het gas in die gasbusjes belachelijk duur is (denk aan een 1 kilo zak aardappels kopen in de supermarkt, versus een zak van 25kilo bij de boer (wat niet 25 keer zo duur is)).

Als je dan toch iets met 'eigen' gas wilt doen, kun je ook eens kijken naar van die LPG tanks. LPG is lekker goedkoop, makkelijk te verkrijgen, en zelf bij te vullen. Gezien de hoge veiligheidseisen ook prima geschikt voor thuis. Die tanks zijn wel prijzig in aanschaf, maar ze zijn dan wel jouw eigendom (dus niet meer ruilen bij een vulstation of iets dergelijks). Plus hebben ze volgens mij meestal wel een indicator erop hoeveel er nog in zit (iets wat je bij zo'n simpele grijze gasfles niet kunt zien).

Wel wordt je setup dan wat stationair. Je gaat immers niet met een 25 kilo fles rondzeulen als je je lampje van de woonkamer wilt verplaatsen naar de keuken. Je zal dan meerdere van die tanks nodig hebben, kan aardig in de papieren lopen (200~300 per stuk voor een grote tank). Verder wel makkelijk dus, werkt in principe met elk gastoestel en verbrand schoon.
Overdag trouwens zou je met spiegels kunnen werken om licht naar een plek te sturen. Ik ben ook op zoek naar fluorecetie, van dat spul dat licht opneemt en t later weer uitstraalt. Misschien zijn er ondertussen wqe stoffen die dat veel beter kunnen dan dat speelgoed wat je bij je kind aan t plavond hangt. Nadeel is wel, dat licht kun je niet uitzetten.
Ik heb wel wat met tritium gevulde bronnen in huis (horloge, sleutelhanger). Maar die zijn relatief klein van oppervlak en geven maar beperkt licht, en in verhouding erg duur. En net als heel veel energiebronnen, is ook dit niet oneindig, halfwaardetijd van circa 12,5 jaar, dus in de loop der tijd neemt de lichtsterkte erg af.

Als het je interesse heeft kun je eens kijken naar het kopen van losse buisjes (die vaak worden gebruikt bij de farbicage van sleutelhangers), zie hier http://www.cpfmarketplace...hp?108-WTS-Other-Personal Een paar van die grotere 'vials' bij elkaar kun je redelijk aardig inzetten om bijvoorbeeld in het pikkedonker een boek mee te lezen. Niet heel comfortabel, maar het kan wel. (Ik zou persoonlijk gaan voor een handopwindbare LED zaklamp, veel meer licht en veel goedkoper (en niet radioactief :P)).

Dat van met spiegels licht bij elkaar tunnelen is zeker interessant, maar lijkt me moeilijk om goed te bouwen. Een oude schotelantenne om op te bakken is één ding, maar een flinke installatie (om bijvoorbeeld zonlicht je huis te laten opwarmen) heb je veel ruimte voor nodig (denk aan vrijstaande woning), plus iets wat het systeem autonoom kan bedienen als je niet thuis bent (anders heb je er weinig aan). Maar wie weet zijn er wel mensen mee bezig, who knows.
Meulugar schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:53:
Ik woon nu in Portugal en van de week heb ik een kleine "woodstove" laten plaatsen. Sindsdien heb ik geen water meer gekoopt op gas en eten opwarmen doe ik ook boven op de kachel. het huis is slecht geisoleerd maar overdag gooi ik de luiken open zodat de zon het huis opwarmd en s avonds gaan ze dicht om toch nog wat warmte binnen te houden met 1 simpel houtkacheltje stook ik de keuken tot 25 graden en de woonkamer tot een graad of 20 (moet ik nog even meten) maar zodra de vocht eruit is, is het zowieso een stuk aangenamer!
Erg gaaf dat je zo'n ding hebt. Heb je verder enig idee waar de vocht vandaan komt? Ik geloof dat veel huizen dat altijd via de vloer krijgen, dus ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou zeker eens kijken naar vloerisolatie. Volgens mij verdient die investering (welke niet eens heel duur) zich goed terug (mits je natuurlijk makkelijk bij de onderkant van je vloer kunt komen).
Geinige site. Ik zou zelf niet zo snel beginnen aan zo'n zonnedroger, want dat 'tast' toch wel je product aan, koelen is juist voor mij een reden om het product zo te laten als het is :) Maar goed, voor sommige zaken natuurlijk prima (tomaten, yummie). Of dingen in een wekpot, of in zout, zeker toepasbaar. Ook erg gaaf dat wat die Koreaanse heeft gemaakt. Zoveel eeuwenoude 'wijsheden' die bijna verloren gaan door alle moderne techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de meeste zaken zoals eieren en bepaalde groenten en fruit standaard buiten de koeling. Meestal is dat allang op voor t de kans krijgt om te rotten, zelfde geld voor aardappels. Bovendien maak ik mijn eigen diepvries maaltijden. Ik kook maar 2 keer per week met grote pannen en maak dan 2 a 3 verschillende menu's die in bakjes van 250 gram gaan (die kan je bij de hema kopen. Van die bakjes eet ik dan 2 a 3 per dag,
Daardoor eet ik dus geen grote maaltijden in 1 keer en omdat t moeite kost ( en 6 minuten in de magnetron om die bakjes weer op temperatuur te krijgen wacht ik altijd een paar uur voor ik weer zon bakje eet. Op die maniet geef ik ook maar iets van 30 euro er week uit aan eten met af en toe brood met kaas of een eitje dr bij. Samen met koffie en roken zit ik dan gemiddeld op 50 a 60 euro per week.

Ook een tip. Youchurt is juist een conserveringsmethode om melk goed te houden. Het is wettelijk verboden yochurt te verkopen waar de culturen van dood zijn Je kunt yochurt pakken dus zonder problemen maanden buiten de koelkast bewaren. Het enige wat er gebeurt is dat de yochurt dikker wordt omdat die culturen nog aan t nawerken zijn.

Dan heb je Nog koffiemek. Dat is niets anders dan ingedikte melk waar dus gewoon het water uit verdampt is. Koffiemelk smaakt iets anders omdat je de vaste melkbestanden nu geconcentreerder proeft en t vetehalte hoger is geworden dan melk Maar als je aan 1 deel koffiemelk 1 deel water toevoegt krijg je dus gewoon weer houdbare melk. Voor zoiets als Brinta of ander eten waar je melk aan toevoegd als pudding of tomatensoep merk je daar helemaal niks van. Maar je hebt wel de helft minder opslagruimte nodig.

Omdat ik gemiddeld 4 dagen met 10 bakjes doe hoeft t niet perse bevroren te zijn. Goed koud is ook al genoeg, dus mocht je met een koelbox iets goed koud krijgen zit ik al lekker. Misschien dat ik van de zomer eens zon electrische koelbox ga kopen. Kijken wat dat doet. Maar misschien ga ik wel helemaal ouderwets en koop gewoon bij zon turkse winkel een zak met ijs... Ik weet nog van mijn vakanties vroeger dat die ijsblokken een paar dagen hun werk blijven doen als je koelbox maar goed genoeg isoleert.

Dit is zo'n filmpje van mijn foodkanaal waar ik met die bakjes werk. Het gedeelte met de bakjes zit op
12:10 dus als je verder niet wil weten hoe je surrogaat souflaki van sausijseworstjes maakt moet je maar even doorspoelen.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rnb-jsDSgBk]

[ Voor 20% gewijzigd door verleemen op 05-03-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Als je gewoon elke dag even één of twee keer langs de supermarkt loopt en kleine hoeveelheden en verpakkingen van verse producten koopt dan heb je helemaal geen eigen koelkast nodig. Dan gebruik je gewoon de winkel als koelkast.

Maar ik heb deze week toch maar gewoon een nieuwe koelkast gekocht, wel eentje die volgens de specificaties maar 139 kWh verbruikt per jaar, in plaats van ongeveer 550 wat de oude verbruikte. Dat is minder dan 16Wh per uur. Het kon nog zuiniger, maar dat werd me te duur in de aanschaf.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
verleemen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 21:44:
Ik heb de meeste zaken zoals eieren en bepaalde groenten en fruit standaard buiten de koeling. Meestal is dat allang op voor t de kans krijgt om te rotten, zelfde geld voor aardappels. Bovendien maak ik mijn eigen diepvries maaltijden.
Je moet wel niet vergeten dat een 'diepvriezer' een luxe is, die natuurlijk veel energie verbruikt. Het is misschien dus wel 'handig' om met bakjes dingen in te vriezen (zodat je niet veel overbodige of verouderde producten aan het weggooien bent), maar als je slimmer je vers producten koopt (en de menu's op elkaar laat aansluiten) ben ik in de overtuiging dat, ook wanneer je alleen woont, je weinig voedsel weg hoeft te gooien.

En verder blijf ik zweren bij de Lupack hamburgers voor 129 cent. Met een broodje best voedzaam, ultragoedkoop en kan bewaard worden buiten de koeling. Sterker nog, omdat je ze slechts hoeft op te warmen (is immers al voorgebakken), zijn ze ideaal geschikt voor paraboolantenne opwarming en/of fresnel lens experimenten :D
Ook een tip. Youchurt is juist een conserveringsmethode om melk goed te houden. Het is wettelijk verboden yochurt te verkopen waar de culturen van dood zijn Je kunt yochurt pakken dus zonder problemen maanden buiten de koelkast bewaren. Het enige wat er gebeurt is dat de yochurt dikker wordt omdat die culturen nog aan t nawerken zijn.
Toch zou ik daar mee oppassen. Omdat Yogurt verzuurd is om schimmels en bactieren tegen te gaan, wil niet zeggen dat ze helemaal compleet weg zijn. Als ze de kans krijgen (lees: wanneer de temperatuur stijgt) gaan deze jongens gewoon weer vermenigvuldigen: Wikipedia: Streptococcus salivarius
Dan heb je Nog koffiemek. Dat is niets anders dan ingedikte melk waar dus gewoon het water uit verdampt is. ... Maar je hebt wel de helft minder opslagruimte nodig.
Als je het maar niet probeert te drinken als 'melk' kan dat ja, want echt heel lekker is het niet. Dit lijkt me overigens niet voor de hand om te doen, ook koffiemelk is immers niet enorm veel langer houdbaar, plus dat het een stuk duurder wordt op die manier. Kun je het beter houden bij lang houdbare melk in dat soort producten lijkt me.
Omdat ik gemiddeld 4 dagen met 10 bakjes doe hoeft t niet perse bevroren te zijn. Goed koud is ook al genoeg, dus mocht je met een koelbox iets goed koud krijgen zit ik al lekker. Misschien dat ik van de zomer eens zon electrische koelbox ga kopen. Kijken wat dat doet. Maar misschien ga ik wel helemaal ouderwets en koop gewoon bij zon turkse winkel een zak met ijs... Ik weet nog van mijn vakanties vroeger dat die ijsblokken een paar dagen hun werk blijven doen als je koelbox maar goed genoeg isoleert.
Een niet al te grote elektrische koelbox verbruikt ongeveer 40W, maar wel zo goed als continue, in ieder geval tot het moment is bereikt dat ie op z'n koelst is. Probleem is een beetje dat je zodra je de deksel optrekt (relatief groot oppervlak), heel veel koude verloren gaat. Dan gaat ie dus weer op vol vermogen verder koelen, etc.

40W is een kleine 1kW op een dag, en een beetje moderne AAA koelkast doet nog geen halve kilowatt per dag. En dan heb je dus 5x zoveel inhoud, als het niet meer is, inclusief vriesvak.

Verder ben ik wel fan van non-elektrische koelboxen. Op vakantie blijkt altijd weer dat die dingen (met een zak ijs of koelelementen) koel genoeg blijven voor een hele dag, ook al staat het ding in een warme auto of op het strand. Punt hiermee is eigenlijk wel weer dat het bevriezen van water of koelelementen natuurlijk ook stroom kost. Je zult dat moeten kopen (maar in Nederland relatief duur en slecht verkrijgbaar), of met een eigen diepvries de elementen invriezen voor je eigen koelbox (maar dat slaat dan weer nergens op) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

ebia schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 23:24:
[...]
Verder ben ik wel fan van non-elektrische koelboxen. Op vakantie blijkt altijd weer dat die dingen (met een zak ijs of koelelementen) koel genoeg blijven voor een hele dag, ook al staat het ding in een warme auto of op het strand. Punt hiermee is eigenlijk wel weer dat het bevriezen van water of koelelementen natuurlijk ook stroom kost. Je zult dat moeten kopen (maar in Nederland relatief duur en slecht verkrijgbaar), of met een eigen diepvries de elementen invriezen voor je eigen koelbox (maar dat slaat dan weer nergens op) :P
LOL... Uit een ver verleden staat mij nog bij dat we ze op de camping altijd één of twee keer per dag gingen omruilen in de vriezer van de kampwinkel op de camping... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Edoch wil je af en toe een koud biertje uit de koeling halen, Eerlijk gezegd is dat het enige waar ik mijn koelkast echt om waardeer, voord e cola en het bier. Melk redt bij mij aan t eind van de dag al niet. Eigenlijk zou ik t al heel goed met een tafelmodel aaa koelkast kunnen doen. Ik weet niet of die bestaan, Ik zal dr es naar op zoek gaan. Die zijnwaarschijnlijk ng zuiniger dan een gewone aaa koelkast.

Al met al halen we die 100 watt misschien niet, maar met alle tips komen we misschien wel al op een huishouden dat flink minder stroom verbruikt. Hoewel je natuurlijk wel eerst flinke bedragen moet investeren in die zuinigere apparatuur vind ik het veel minder problematish om daar mijn spaargeld aan uit te geven. Ik kn me heel goed voorstelen dat ik van 50 euro per maand maar 20 euro per maand kan gaan op mijn electrarekening, en dat houd mooi in dat ik 30 euro per maand meer te besteden heb. En dat merk je direct in je portemonee. Vooral als je zoals ik van een minimum inkomen rond met komen. Het kan desnoods linea recta naar de spaarrekening. Aan t eind van t jaar is dat mooi weer de nieuwe ipad of zo dr bij en na een tijdje heb je die aaa koelkast er ook weer uit.

Daarnaast met een nieuwe ledmonitor koop je meer dan alleen een zuinig apparaat, ze zien dr ook mooier uit. Bij de mediamarkt hebben ze bv een 27 inch HD Ledmonitor met passive 3d.voor 269 euro.
Dus je kan altijd nog tegen je zelf zeggen dat je m gekocht hebt om Assasinscreed in 3d op te spelen.
Het ding verbruikt 30 watt. Voor alle andere taken laat je de pc uit en gebruik ik dan de HTX one x telefoon in de cradle met ubuntu mobile en een bluetooth toetsenbord met muis en een gamecontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
Maar misschien ga ik wel helemaal ouderwets en koop gewoon bij zon turkse winkel een zak met ijs... Ik weet nog van mijn vakanties vroeger dat die ijsblokken een paar dagen hun werk blijven doen als je koelbox maar goed genoeg isoleert.
Laat maar eens met een berekening zien dat dit goedkoper is dan zelf vloeibaar water omzetten in ijs met behulp van een koelkast/diepvries.
Een topic vullen met losse flodders is makkelijk zonder cijfermatige onderbouwing.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 06-03-2013 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

verleemen schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:14:
Edoch wil je af en toe een koud biertje uit de koeling halen, Eerlijk gezegd is dat het enige waar ik mijn koelkast echt om waardeer, voord e cola en het bier. Melk redt bij mij aan t eind van de dag al niet. Eigenlijk zou ik t al heel goed met een tafelmodel aaa koelkast kunnen doen. Ik weet niet of die bestaan, Ik zal dr es naar op zoek gaan. Die zijnwaarschijnlijk ng zuiniger dan een gewone aaa koelkast...
http://tweakers.net/categ...TWBTpihN3d-XQBNsENnMZdSLg :)

14 hele Euro's per jaar aan energie zonder vriesvakje. Met vriesvakje 21 Euro per jaar aan energie,,,

Daar ga je toch niet moeilijk voor doen lijkt mij. Kost wel wat in aanschaf maar dan heb je ook wat. In een hutje op de hei zonder stroom heb je er ook niet veel aan, maar in een flat met werkend stopcontact zou ik niet moeilijk gaan doen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Fiber op 06-03-2013 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

Wikipedia: Off-the-grid

Zitten op een hoop sites een hoop preppers en gekkies, maar vwb research blijft het prima info.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 06-03-2013 01:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Henk007 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:40:
[...]

Laat maar eens met een berekening zien dat dit goedkoper is dan zelf vloeibaar water omzetten in ijs met behulp van een koelkast/diepvries.
Een topic vullen met losse flodders is makkelijk zonder cijfermatige onderbouwing.
Voor cijfers heb je specsheets met verbruiks waardes nodig. Tot voor kort deden de meeste fabrikanten dat liever niet ( for the obvious reason, want wie koopt er nou een plasma tv als er met koeieletters bij staat dat ie 800 watt verbruikt) Pas sinds er led monitoren zijn is dat een verkoopargument geworden maar er zijn helaas nog zat advertenties waar t gewoonweg niet vermeld wordt. Bij een laptop of computer staat hooguit hoeveel vermogende voeding heeft, maar niet wat daarvan benut wordt. De hele reden van dit topic is dan ook dat forummers met het verbruik van hun eigen apparatuur komen.

Dus wat verbruikt jou tv henk? Ik weet t namelijk niet. Het staat zelfs niet in de handleiding. De enige reden waarom ik bv weet wat mijn ipad verbruikt is omdat ik weet wat voor accu dr in zit en dat ie daar 10 uur op loopt dus heb ik de accucapacitiet door 10 gedeeld en dan kom ik uit op 3.4 watt. Maar wat mijn telefoon verbruikt, ik zou t niet zo snel weten. En wat mijn 10 jaar oude koelkast doet al helemaal niet.

Van sommige dingen weet ik t wel omdat ik t opgemeten heb, Mijn xbox trekt bv continu 120 watt uit t stopcontact, of ie nou onder load staat of 2 uur lang idle is. Je zou eigenlijk verwachten dat de xbox in idle minder zou verbruiken maar dat doet ie dus niet en als ik dat niet had opgemeten was ik er nooit achter gekomen want microsoft zwijgt er in alle talen over. Een van de redenen waarom ik tegenwoordig alleen maar op mn pc game, want zon xbox wil je wel eens vergeten uit te zetten, Even de game op pauze en naar de wc, dan naar de winkel en dan 3 dagen later, oh kijk, de xbox stond al die tijd nog aan. Die tv is vanzelf op stand by gegaan maar die xbox heeft in die tijd 7 KW staan slurpen.

[ Voor 20% gewijzigd door verleemen op 06-03-2013 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59

GaMeOvEr

Is een hork.

Tijd om een verbruiksmeter te scoren dus, anders blijf je gokken.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
GaMeOvEr schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 01:43:
Tijd om een verbruiksmeter te scoren dus, anders blijf je gokken.
Je hebt niks aan een verbruikersmeter als je niet eerst 30 tvs koopt om ze op te meten. Het zou beter zijn als revieuwsites gewoon standaard het verbruik in hun testresultaten zouden vermelden. Hoe vaak heb jij een telefoon of pc revieuw op tweakers gezien waar dat langskomt? het enige waar ik dat tegenkom is bij de videokaarten. Weten de tweakers wel dat hun 2 jaar oude xbox die ze als mediaplayer gebruiken 170 watt verbruikt? ( de oude doet dat, de nieuwe is al teruggebracht naar 90 watt omdat er nieuwere chips in zitten)

Mijn TV gebruiikt 100 watt, mijn Xobox 2de generatie doet 120 watt. das dus 220 watt om een filmpje te kijken.
Een led tv doet 30 watt en een appletv of andere kleine mediaplayer 5 watt. Das dus nog maar 35 watt en dus een besparing van 185 watt.

Als je dat ook met je koelkast en je wasmachine gaat doen gaat je dat tientallen kilowatts per maand schelen.

De reden waarom ik op inductie kook is omdat een pan instant heet word in tegenstelling tot een keramische kookplaat die eerst op moet warmen.
Op een keramische kookplaat van 1500 watt duurt t 10 minuten voor je een eitje kunt bakken, zo lang heeft ie namelijk nodig om op temperatuur te komen. Op inductie doe ik dat met 900 watt in 3 minuten. Als ik de pan van de plaat afhaal gaat ie gelijk in stand by.

Bij gas duurt t ook een tijd voor je pan heet is. Als je bij een inductiekookplaat na 10 seconden het metaal van pan aanraakt brand je al je vingers. Je verbruikt dus niet alleen minder vermogen maar je bent ook no eens 3 keer zo snel klaar ( bij dingen als een eitje bakken dan) Daarnaast als je de inductie lager zet gaat ie ook net als bij gas gelijk lager, een keramishe plaat mot dan nog eerst afkoelen.

Ik heb ook een klein electrisch oventje. Past net 1 pizza of 5 broodjes in. Dat ding is maar 600 watt maar een pizza bak je er binnen 10 minuten in bruin. Een grote electrische oven heeft al 2000 watt nodig omdat er meer ruimte verhit moet worden. Om die zelfde pizza te bakken moet je dt ding eerst tien minuten laten voorverwarmen. En dat terwijl je die oven meestal alleen gebruikt om 1 pizza of 1 cake te bakken:)

Al de dingen bij elkaar kan gewoon je electriciteits rekenig halveren. Mijn buren betalen meer dan t dubbele van ijn electriciteits rekening. En dan heb ik nog niet eens alles optmaal. Mijn koelkast en wasmachine en mijn lampen en mijn tv zijn nog va de oude stempel maar die zal ik ter zijner tijd voor zuinigere exemplaren gaan vervangen en dan gebruik ik waarschijnlijk nog maar een derde van wat min buren verbruiken.

Ik leef er niks minder luxe om. Als t al niet om t geld is dan in ieder geval om de kick:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Besparingen is prima, maar ze vereisen soms wel investeringen. Kijk aar je tv + xbox voorbeeld. Een vermindering in vermogen van 185 Watt betekent - als we uitgaan van een gemiddeld gebruik van die combinatie van 2 uur per dag - een minder verbruik van 185*2*365 = 135 KWh. Dat is slechts een besparing van 30 euro in 1 jaar... Waar je dus wel dan een nieuwe tv en mediaspeler voor moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
MaximusTG schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 02:22:
Besparingen is prima, maar ze vereisen soms wel investeringen. Kijk aar je tv + xbox voorbeeld. Een vermindering in vermogen van 185 Watt betekent - als we uitgaan van een gemiddeld gebruik van die combinatie van 2 uur per dag - een minder verbruik van 185*2*365 = 135 KWh. Dat is slechts een besparing van 30 euro in 1 jaar... Waar je dus wel dan een nieuwe tv en mediaspeler voor moet kopen.
Daarom zeg ik ook dat je niet alleen maar nar de besparing moet kijken. Je nieuwe tv is ook eens stuk dunner, mooier vormgegeven en heeft er 30 fuctionaliteit bij.
Ik heb t nu alleen over de tv. Met koken bespaar ik al een stuk meer. Geen 2000 watt maar 900 watt. Er van uitgaande dat ik elke dag 20 minuten kook verbruikte ik met mijn electrische kookplaten vroeger 5 KW en nu met mijn inductie 2 KW. Das dus een besparing van 3 x 52 = 156 KW.

Een AAA koelkast is ook een besparing van 150 KW

Ik computer trouwens niet 2 uur per dag hoor. Bij mij staat mijn pc 24/7 aan, meestwal als ik ga slapen wordt mn huisgenoot wakker, maar t ding staat ook vaak andere dingen te doen. Dus op t moment verbruik ik op de computer alleen al 90 x 24 x 365 = 788 KW op jaarbasis.

Doe ik dat met mij quadcore htc telefoon via de de hdmi cradle met ubuntu mobile dan is dat nog maar 5 x 24 x 365 = 43 KW. Een besparing van 743 KW dus.

Ubuntu mobile is op dit moment nog in beta, dus op t moment wordt dat android maar dan nog komt er uit die telefoon gewoon 1080 p beeld op een a9 quadcore van 1.6 Mhz. de meeste dagelijkse apps draaien daar vloeiend in multitasking op en de laaste games die dr op lopen beginnen al aardig in de buurt van de xbox te komen wat kwaliteit betreft. Het is i iedergeval al beter dan playstation 2. GTA3 loopt in android al op native 1080 p.. Dat kan een playstation 2 gewoonweg niet. Die telefoon van mij is zelfs sterk genoeg voor de basisfuncties van photoshop. Ik he er zelfs een videoeditor op die in hd monteert en renderd. ( al is die op de ipad een stuk uigebreider en sneller, maar ook daar zit gewoon een dualcore arm in... In weze had ik ( en daar had ik helemaal niet aan gedacht) een ipod touch kunnen kopen en die op de monitor aan kunnen sluiten samen met een bluetooth keyboard en muis. Dan heb je in weze een mac van 200 euro in huis;)

En hier hebbenwe weer zon geval dat ik weer 1 + 1 = 2 heb geteld, want, De ipad mini is alweer een paar maanden uit, Je hebt een adapter dat je m op de HDMI poort van je monitor kan aansluiten, en de enige videos en info die je kan vinden is dat ie films en youtube in 16:9 breedbeeld op je 42 inch monitor kan bekijken.

NIEMAND die ook t idee is gekomen dr een bluetooth muis en keyboard aan te sluiten en ook maar ergens vermeld of apps en games als nova dan ook in breedbeeld te spelen zijn. Op de oudere versies va de ipad kan dat in ieder geval niet, die werken ook met een andere connector, daar zijn de meeste apps op die van video na dan in 4:3 verhouding, dus dat je zwarte balken aan de zijkanten krijgt. Het enige wat ik kan doen is hup naar de winkel, die kabel van tenenkrommende 49 euro kopen en zelf testen. Ik ben serieus de enige ter wereld die dat idee heeft blijkbaar. Het zou voor apple een klein kunstje zijn om die optie te hebben om zn output in breedbeeld te hebben. Je hebt natuurlijk de ipod, die in zn nieuwste versie een 720 p breedbeeld scherm heeft en dat dus ook naar de tv mirrord, maar ook daar, ga je naar t menu met de icoontes, dan zet ie doodleuk t scherm verticaal en alleen in de apps gaat ie dan naar breedbeeld. Dat verpest t hele idee compleet:) Dat je even weet dat als je een normaal breedbeeld output op je scherm hebt dat je dan een bliksemsnelle HD computer hebt waar je op kan tekenen, video editten,office kan draaien en games kan spelen met dezelfde resolutie en snelheid die je van je windows pc gewend bent,maar dan wel op een apparaat dat instant aan gaat en maar 8 watt uit t stopcontact trekt, of 38 watt inclusief je monitor.
Dat kan ook met een appletv van 100 euro, maar daar hebben ze weer niet dezelfde market als op de ipad en dus heb je ook de office apps en de games niet. Maar die valt tenminste nog te jailbraken.

Reken maar dat je een snelle computer hebt. een 720p filmpje monteren en renderen gaat op mijn ipad mini 2 x zo snel als op mijn dualcore windows pc. Ik gebruik de windows pc dan ook alleen voor de speciale gevallen waar ik een youtubefilpje of een stukje divx film in mijn video wil integreren. Dat soort dingen laat een ipad dan weer niet toe, net zoals bepaalde forums die op java draaien, of games als assasins creed, maar voor de rest Kan ik eigenlijk alles beter op mn ipad. Het forum van tweakers doet t bv wel weer.

Ondertussen heb ik net de lightning naar via kabel gekocht en ik tik dit nu dus op mijn iPad terwijl ik naar een 32 inch HD scherm kijk. Filmpje volgt, want inderdaad, je kan t upscalen naar Breedveld, maar ik kan t nog even niet vinden. Halo 2 en video's zijn wel standaard Breedveld HD. (Inclusief tekstvoorspelling)

Ik verwacht dat ze daar software matig een stokje voor hebben gestoken, want ja een mac inclusief scherm muis en toetsenbord en hd camera onder de 400 euro zien ze natuurlijk niet zitten. Misschien dat ik dan maar weer op mijn oude 4:3 monitor van zolder moet halen.

Hier heb je de video van ubuntu mobile. De telefoon die ze gebruiken is een a8 dualcore op 1 GHZ, mijn telefoon is een tegra 3 dus een factor 6 sneller. Dat je even weet hoeveel power ik in mn broekzak draag:)
Morgen komt hopelijk die cradle binnen dan kan ik binnenkort wel laten zien wat ik dr mee kan. Ik ben er zelf ook benieuwd naar. Hoe dat met windows mobile telefoons zit weet ik niet, misschien gaan die ook over op een full hd output als je die telefoons op een monitor aansluit. Maar microsoft kennende ben ik me daar niet zo zeker van want wie koopt er nog een pc als je op je telefoon al full office kan draaien...

Lalala hoi!

[ Voor 45% gewijzigd door verleemen op 06-03-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verleemen
  • Niet online
(overleden)
Ok net terug van de winkel. Hier heb je mn 5 watt verbruikend ios pc:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=IuTnozLWNaE]

Wereldprimeurtje, ik kan echt niemand vinden die en randapparatuur dr op aan sluit en een groot scherm gebruikt. Het is of/of. En t ligt nog wel zo ontzettend oor de hand...

In weze is t gewoon een computer, en bloedsnel op de koop toe.

Wat t geluid van de video betreft. Ik was zo "slim" om de firmwareupdate van mijn htc one x, waar dit filmpje mee geschoten is uit te voeren, en nu is t geluid ineens super dun. Dus als je een one x hebt. Niet updaten!
Hiervoor klonk ie wel ok.... Grrrr.

[ Voor 25% gewijzigd door verleemen op 06-03-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
5 Watt? En het scherm dan? En je randapparatuur?

Maar goed, blijft hoe dan ook zuiniger dan een volwaardige PC natuurlijk, maar het blijft wel een 'afgetakeld' OS. Voor sommigen misschien prima, maar ik zou gillend gek worden als ik alleen een tablet had om mee te kunnen werken (of het nu iOS is of Android). Delen van gebruikersaccounts is nog altijd een probleem op een iPad bijvoorbeeld.

Op een zuinig PC platform, denk aan Atom of Brazos, of die nieuwe Intel Nuc, kan wel je volwaardig OS draaien, dat biedt toch net even wat meer mogelijkheden dan een tablet computer. Procentueel, als je alle randapparatuur meeneemt in je berekening, is dan de computer zelf nog relatief zuinig, ook al verbruikt ie niet 5 maar 15 watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik denk dat je af en toe toch wat grootheidswaanzin vertoont met je "ik ben de enige die" hier opgekomen is.
Enerzie zuinig pc'tjes al dan niet op arm processoren zijn er al jaren, das niks nieuws :)
verleemen schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 03:02:
[...]

Daarom zeg ik ook dat je niet alleen maar nar de besparing moet kijken. Je nieuwe tv is ook eens stuk dunner, mooier vormgegeven en heeft er 30 fuctionaliteit bij.
Ik heb t nu alleen over de tv. Met koken bespaar ik al een stuk meer. Geen 2000 watt maar 900 watt. Er van uitgaande dat ik elke dag 20 minuten kook verbruikte ik met mijn electrische kookplaten vroeger 5 KW en nu met mijn inductie 2 KW. Das dus een besparing van 3 x 52 = 156 KW.
je bespaart geen KW maar KWH
En daar zit de clue.
koken op een 500 of 5000W electrisch kookstel verbruikt evenveel energie, alleen op de 500 duurt alles 10 keer zo lang !

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 07-03-2013 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik denk dat dit topic beter in DED past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Leuk plan, "Gewoon, omdat het kan" (of om uit te vinden of het kan) lijkt me een voldoende reden toch?

Maar dan nu tijd voor de eenhedenpolitie: 100 Watt per uur is een betekenisloze eenheid, Watt is een eenheid waarin tijd al is verwerkt (Joule per seconde).

Hierdoor is onduidelijk wat je bedoelt. Bedoel je: gemiddeld niet meer dan 100W verbruik (dus 2,4 KWh/dag, wat trouwens goed haalbaar is in je eentje)? Dat gaat je met een 100 Wp zonnepaneel nooit lukken. Gemiddeld zal een 100 Wp-paneel in een jaar ruwweg 100 KWh opwekken (hooguit), dus zeg 0,3 KWh/dag, oftewel een afname van 12,5W gemiddeld over de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het wel een grappig topic :) Een paar gedachten:

Er zijn mensen die geheel zonder koelkast leven. Hiervoor moet je slim inkopen, creatief koken en kennis van waren hebben, en dan is het prima te doen. Zie bv ook http://www.bright.nl/bewa...nder-koelkast-met-no-tech voor wat inspiratie om producten goed te houden.

Verder is The Preserving Book erg handig, hierin is voor heel veel groenten en fruit uitgelegd hoe je ze kunt bewaren (invriezen, jam maken, inleggen in zuur, wecken, onderdompelen in vet, enz). Niet alle methoden zijn even efficiënt (veel moet gekookt worden) maar wellicht is het aardig om eens te proberen. In ieder geval heb je bij de meeste conserveringsmethoden geen koelkast meer nodig als je klaar bent.

Als efficiëntie je doel is, moet je ook eigenlijk aan de seizoensgroenten (een sperzieboon die per vliegtuig uit Kenia komt is niet echt efficiënt namelijk). Of je legt een eigen moestuintje aan.

Op Instructables staan talloze projecten om een zonne-oven (solar oven) te maken. Koken op direct zonlicht schijnt prima mogelijk te zijn. In de koudere maanden zul je lagere temperaturen bereiken, dus dan moet je creatief zijn, bijvoorbeeld door een stoofpot te maken die de halve dag op lage temperatuur staat te pruttelen. Slow cooking is in, dus dat is dubbel winning. In de winter ben je toch wel aangewezen op een brandstof.

Laatste ding, in het (briljante!) TV-programma de Wilde Keuken komen ook weleens zulk soort dingen naar voren. Bv. in een recente aflevering "Uitvinder" een zeer eenvoudig ontwerp van een windmolen. Die zou je kunnen namaken voor een goedkope bron van windenergie. Het ontwerp is wel geoctrooieerd, dus je mag het daarna niet in de handel brengen, maar een octrooi kan strikt persoonlijk gebruik niet verbieden.

Ik ben wel benieuwd wat voor capriolen je allemaal gaat uithalen, keep us posted en trek je niks aan van de naysayers hier :z
Pagina: 1 2 Laatste