Ik houdt ook van mijn vriendin en gun haar alle plezier in de wereld. De vraag is alleen of ik aan al het plezier zou moeten meebetalen? Voor mij hoeft dat niet zo... Zie ook eigenlijk niet een reden waarom het wel zo te doen. Behalve als je getrouwd bent misschien, en alles wat van haar toch ook al van jou is.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:57:
[...]
[...]
Omdat je van haar houdt en om haar geeft en haar dus ook een pleziertje gunt?
Dat is in ieder geval hoe ik het zie.
Maar zelfs al was ik getrouwd in gemeenschap van goederen, dan alsnog zou ik dit systeem erop nahouden.
Dat laatste wordt ten dele ook weer gedempt door die eerder genoemde verdeelsleutel...Het totaalbudget is gelijk of je nu alles op één hoop gooit of de boel gescheiden houdt.
Grote verschil bij gescheiden houden is dat de één over het algemeen (flink) meer budget heeft dan de ander.
Maar is dat verder zo'n probleem dan? Ieder werkt toch voor zijn eigen inkomen? Dat daar nu eenmaal verschillen in zijn is niet meer dan logisch. Zeker als je qua opleiding of leeftijd (ver) uit elkaar ligt dan is dat een onvermijdelijk gegeven.
Ik heb zelf ook nog wel de ambities ooit te starten voor mezelf. Ik zou haar dan niet eens willen betrekken in de mogelijke financiële sores en risico's van mijn onderneming. Het gaat dus zeker niet alleen om persoonlijk gewin of individualisme, maar even goed ook de ander uit de wind houden.
Voordat je in een relatie bent zijn die zaken toch ook al losgekoppeld, waarom ze ineens samenvoegen?
Of het tot frictie lijdt weet ik niet, dat is denk ik ook afhankelijk hoe je er zelf in staat. Ik heb er verder geen moeite mee dat mijn vriendin meer verdient en daarmee dus meer kan uitgeven of meer kan sparen. Dat gegeven wist ik immers al voordat we gingen samenwonen, zou raar zijn als ik daarvan ineens een issue zou maken.[...]
Wat ik regelmatig voorbij zie komen in dit soort discussies is een opmerking over het aantal relaties dat stuk loopt en ik vraag me dan altijd of het (extreem) zakelijk benaderen van een relatie ook niet mee zou kunnen spelen in een (groot) aantal gevallen.
Als je partner iedere maand jaar in jaar uit letterlijk honderden euro's meer te besteden heeft en weet ik veel wat voor spullen allemaal in huis haalt dan kan ik me bijna niet voorstellen dat dat niet op enig moment tot (flinke) wrijving gaat leiden.
Maar goed, er zijn ongetwijfeld mensen die hetzelfde denken over alles op één grote hoop en het verschil in uitgavenpatroon van de betrokken personen.
(Sowieso, maar dat is even een terzijde, hoeven de leukste dingen in het leven of het maken van de mooiste herinneringen niet eens veel geld te kosten).
Wat mij voornamelijk vervelend lijkt is de ellende die je -kunt- krijgen als je uit elkaar zou gaan. Zeker als je dat eerder hebt meegemaakt wordt je hier voorzichtiger in.
In ons geval is het vrij simpel. Ik heb mijn eigendommen, zij heeft haar eigendommen. En we hebben een een beperkte hoeveelheid eigendommen van 'ons' die nu nog steeds van waarde zijn. Slechts die dingen zou je dan moeten 'taxeren' en verdelen.
Als je altijd alles maar op één grote hoop gooit dan is het ook altijd gezamenlijk eigendom bij alles wat je doet. En wat denk je van je spaargeld? Blijf jij dan nog wel rustig als je weet dat bijvoorbeeld 70% van het geld op die spaarrekening eigenlijk door jou ingebracht is? En ga je dat dan alsnog 50/50 verdelen bij een split-up als blijkt dat je vriendin met de halve kroeg is vreemd gegaan?
Voor velen moeilijk voor te stellen, maar als je klaar bent met elkaar dan is soms al het 'redelijke' wat je hebt een relatie volkomen weg. Ga er dan nog maar aanstaan. En juist dát zijn vaak de problemen die ik hoor bij het knallen van een relatie.
Maar heel simpel gezegd is dat je allebei na die verdeling meer dan genoeg overhoudt om gewoon de dingen te doen die je wilt kunnen doen. In ons geval dan. Het is een relatief 'eerlijke' oplossing omdat het toch uitgaat van een stukje solidariteit. De zwaarste schouders tillen de grootste last.[...]
Maar de grap is dat je dit met een verdeelsleutel die niet 50/50 is net zo goed doet alleen dan is het ineens een goede en eerlijk oplossing.
Als de sleutel 60/40 is dan is er ook één persoon die structureel meer geld in de pot doet dan de ander.
Dan geeft de minst verdienende ook structureel meer uit dan de partner, de inleg is tenslotte 40% en met als aanname dat je evenveel douchet, eet, drinkt enz enz maak je beide gebruik van 50%
Om maar een voorbeeld te geven. Stel je wilt 2000 voor je gezamenlijke pot. Jij verdient 2500 netto en je vriendin 2000. De verhouding is dan 56/44. Jij betaald dan 1111, en je vriendin 889. Onder de streep heb jij 1389 over vrij te besteden en je vriendin houdt 1111 over. Dat ligt toch allemaal niet zo ver uit elkaar? En je hebt een leuk bedrag voor samen én je hebt ieder ook een leuk bedrag voor eigen zaken.