Stelling: Pentium IV zuigt (of toch niet ?)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kan 't topic weer verder gaan over de p4?

dus niet over de stabiliteit ivm AMD oid vaags.

dank u

Verwijderd

CrashOne>>> Als jij je stabiliteit op blauw schermenen baseert ben je dommer dan ik dacht. Stabiliteit kan zijn het continu crashen van een spelen of applicatie. Of zelfs heel je systeem loopt simpel weg vast,dat wil dus ook zeggen dat je systeem consistent moet draaien(geen geheugen hikups)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Leuk topic dit.

Veel off-topic over de stabiliteit van AMD en gezeur over Benchmarks.

Over de stabiliteit deel heb ik 1 ding te zeggen: In 9 van de 10 gevallen is het meestal een User error(Amd en Intel onafhankelijk). Bij AMD komt het alleen wat vaker voor door het gebruik van verkeerde voedingen en slechte koelers.

Wat betreft de P4.
Ik weet niet of er hier nog mensen zijn uit de tijd van de overgang van 486 naar Pentium, maar in die tijd verloor de pentium ook in sommige benchmarks van een 486. Maar toen de software geoptimaliseerd was voor de pentium hield geen 486 hem meer bij. En ik denk dat het zelfde verhaal geld voor de P4 en dit word ondersteund door benchmarks van geoptimaliseerde software, zoals bij Tomshardware. Dus het lijkt nu als of de P4 zuigt, maar over een jaar ofzo dan houd geen P3 of AThlon hem niet meer bij. DIt is natuurlijk een speculatie geen feit, maar de tijd zal uitwijzen hoeveel hiervan klopt.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Op woensdag 06 juni 2001 14:45 schreef Brid het volgende:
Leuk topic dit.

Veel off-topic over de stabiliteit van AMD en gezeur over Benchmarks.

Over de stabiliteit deel heb ik 1 ding te zeggen: In 9 van de 10 gevallen is het meestal een User error(Amd en Intel onafhankelijk). Bij AMD komt het alleen wat vaker voor door het gebruik van verkeerde voedingen en slechte koelers.

Wat betreft de P4.
Ik weet niet of er hier nog mensen zijn uit de tijd van de overgang van 486 naar Pentium, maar in die tijd verloor de pentium ook in sommige benchmarks van een 486. Maar toen de software geoptimaliseerd was voor de pentium hield geen 486 hem meer bij. En ik denk dat het zelfde verhaal geld voor de P4 en dit word ondersteund door benchmarks van geoptimaliseerde software, zoals bij Tomshardware. Dus het lijkt nu als of de P4 zuigt, maar over een jaar ofzo dan houd geen P3 of AThlon hem niet meer bij. DIt is natuurlijk een speculatie geen feit, maar de tijd zal uitwijzen hoeveel hiervan klopt.
Hier ben ik het mee eens.

Verwijderd

Brid>> Yeah right. Ik gebruik een Aopen 300W PSU als je dat slecht noemt ben je ziek in je hoofd. Ik gebruik een Vantec cooler(6800RMP) die is gewoon super met Arctic SilverII. CPU is niet overklokt en de de standaart voltage is met 0.05 (1.65) opgekrikt om stabiliteit te garanderen. Toch blijft de boel zuigen met name de data wordt flink verhindert bij extensief gebruik van IDE poorten.

• SG
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op woensdag 06 juni 2001 16:01 schreef insane het volgende:
Brid>> Yeah right. Ik gebruik een Aopen 300W PSU als je dat slecht noemt ben je ziek in je hoofd. Ik gebruik een Vantec cooler(6800RMP) die is gewoon super met Arctic SilverII. CPU is niet overklokt en de de standaart voltage is met 0.05 (1.65) opgekrikt om stabiliteit te garanderen. Toch blijft de boel zuigen met name de data wordt flink verhindert bij extensief gebruik van IDE poorten.
Spreek jij voor Alle AMD gebruikers denk 't niet.

Veel tweakers en PC bouwers zijn goed op de hoogte van de vermogen produktie van de TB core en zorgen voor 'n krachtige voeding en performde koelers maar velen niet die kiezen voor AMD omdat het goedkoop is geodkope kast geodkope koeler gevolg onstabiele Systemen en door onervaren PC gebruikers beschadigde cores

P4 hebben ook erg veel last van hitte maar die hebben dit probleem minder, waardoor ?. Omdat de "die" oppervlak groter is, vooral door de heatspreader, en de heatsink wordt op 'n wat ondersteunende maanier gemonteerd en de P4 wordt meestal boxed verkregen met 'n redelijke koeler

Bij AMD kan van heel duur tot zeer goedkoop
slechte to zeer goede koeler en ook moeilijk tot makkelijk te monteren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Het maakt niet uit INTEL p4 en AMD Athlon zijn allebij goede processors.Maar het gaat om wat wil je uit geven.En in mijn geval was geld het probleem niet dus heb ik gewoon een pentium IV gekocht.En ik had er geen zin in om weken tekloten om een systeem stabiel tekrijgen.Heb zat AMD systemen gehad het lag niet aan de processor maar aan die VIA rotzooi.

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 22:53 schreef meat106 het volgende:
Het maakt niet uit INTEL p4 en AMD Athlon zijn allebij goede processors.Maar het gaat om wat wil je uit geven.En in mijn geval was geld het probleem niet dus heb ik gewoon een pentium IV gekocht.En ik had er geen zin in om weken tekloten om een systeem stabiel tekrijgen.Heb zat AMD systemen gehad het lag niet aan de processor maar aan die VIA rotzooi.
tis een kwestie van leren omgaan met je via chpset thats all

Verwijderd

Hahah die is helemaal goed. wat moet ik doen hem aaien ofzo?. Ik doe alles goed clean install-->direct 4-1-->drivers van hardware

mzzl
I

PS omdat de bvoenstaande niet stabiel werkt heb ik ook na drivers inladen 4-1 geinstalleert ook geen suc6 VIA SUX

• syberjunky
  • Laatst online: 09-02-2025
Op donderdag 07 juni 2001 08:39 schreef maxi het volgende:

[..]

Nou ik ging ook goed om met de via chpset.Praat de tegen aaide het over ze bolletje ging uit wandelen er mee maar niks hielp.Dus aan mijn aandacht lag het niet voor de via chpset.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

ik heb altijd al intel gehad en ik weet dat mijn volgende CPU gewoon de P4 wordt (wel pas na de vakantie) Waarom omdat Intel tot nu toe weinig tot geen problemen heeft gehad goed is stabiel en geen WARMTE probleem heeft waardoor ik stofzuigers in me pc moet plaatsen in tegenstelling tot AMD ok AMD is misschien goedkoop maar ik leg liever een paar 100 piek meer neer voor een proco dat ik er geen problemen mee heb en weet dat hij goed is

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Op woensdag 06 juni 2001 14:45 schreef Brid het volgende:
[..]
Wat betreft de P4.
Dat is een goeie. :)
Ik weet het nog goed, het PCMagazine van toen heeft er nogal wat over geschreven in die tijd: -De 486 was sneller dan de Pentium 60/75.- :P

Pentium 4 gaat gewoon doorbreken binnenkort.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Ik denk dat het echte doorbreken van de P4 toch moet wachten op de i845 en Northwood. Iig begin ik er dan pas aan te denken.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Techniek achter de P4
Als ik eens rondlees, dan heeft Intel wel degelijk een goed product neergezet. Dat doen ze al jaren en zullen ze hopelijk nog jaren blijven doen. In de P4 zitten weer een hoop lekkere snufjes die, mits ze gebruikt worden, een razendsnel platform kunnen gaan vormen. Gaan vormen zeg ik expres, omdat die tijd er volgens mij nog niet is. Dat brengt me bij het volgende:

Macht
Macht ja. Intel heeft meer macht dan AMD, dat is niet zo heel moeilijk. Dat Intel door de jaren heen flink gelobbyd heeft en hierdoor 'Wintel' geworden is, is aan de ene kant slim, aan de andere kant zou je het ook kunnen zien als het misbruiken van een monopoliepositie. Jarenlang was Intel onbetwist nummer 1, er waren niet veel mensen die ooit van AMD gehoord hadden. Dat is gelukkig aan het veranderen, ik vind het prima zo. Maak het Intel maar een beetje moeilijker, uiteindelijk krijgen wij meer waar voor ons geld. Het enige risico dat je loopt (en waar de eerste tekenen al zichtbaar van zijn geweest) is dat in de hitte van de concurrentiestrijd producten te snel worden uitgebracht. Producten waar de kinderziektes nog niet uit zijn. Maar, en dat moet erbij gezegd worden, als dat de prijs is die je moet betalen, dan vind ik het prima.
Ik hoop dat over een aantal jaren belangrijke (lees: veelgebruikte) produkten als Windows net zo AMD minded zijn als Intel minded. Op dit moment is het eigenlijk alleen Intel wat de klok slaat. Mensen moeten zelf aan het knutselen en daar komen de problemen om de hoek.

Benchmarks
Er wordt hier heel veel gepraat over benchmarks. En het belangrijkste wat erover gezegd wordt klopt als een bus: De meeste droge benchmarks zijn niet objectief in het bepalen van de onderlinge snelheidsverschillen.
Het hele probleem wordt nog erger omdat de snelheid waarmee een programma werkt afhankelijk is van de optimalisaties. Dus eigenlijk ben je dan weer terug bij af en is een benchmark een net zo goed criterium als een programma.

P4 goed of slecht?
Om de absolute kwaliteit van een processor te bepalen is het toch helemaal niet slecht om de relatieve kwaliteit daarvoor te gebruiken?
Wat ik bedoel is dat sommige mensen klagen over de stabiliteit van een AMD systeem, in een Pentium systeem wel (sneller) een stabiele configuratie vinden en een Pentium daarom een beter platform vinden. Daar is niets mis mee.
Als er alleen Opels waren geweest, dan was Opel het beste automerk. Pas nadat je Opels kunt vergelijken met Volkswagens kun je voor jezelf bepalen welke naar jouw mening beter is.

Uiteindelijk kom ik tot de volgende conclusie:

- De P4 is wel degelijk een geweldig product en heeft nog veel meer potentie dan wat wij tot nu toe hebben gezien
- Bij het maken van een onderlinge vergelijking zijn er genoeg factoren waar je rekening mee moet houden, de underdog positie waar AMD jarenlang in heeft gezeten is er 1 van
- Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Prutsers genoeg in deze wereld vol linkshandigen die zich tweakers durven noemen. Tweaken is niet prutsen aan een pc, tweaken is weten waar je over praat!

• SG

SG

Op donderdag 07 juni 2001 14:17 schreef TripleM het volgende:
Techniek achter de P4
Als ik eens rondlees, dan heeft Intel wel degelijk een goed product neergezet. Dat doen ze al jaren en zullen ze hopelijk nog jaren blijven doen. In de P4 zitten weer een hoop lekkere snufjes die, mits ze gebruikt worden, een razendsnel platform kunnen gaan vormen. Gaan vormen zeg ik expres, omdat die tijd er volgens mij nog niet is.
Nou hij viel in het begin tegen maar achteraf wel logisch door zijn nieuwe netburst architektuur die niet tegen oude compilers kan en zwakke FPU.

maar zijn potentie zit in de toekomst in de huidige situatie is ie snel zat maar wordt nog sneller door de software markt als die grotendeels zijn overgetspt op zijn code platform en SSE2 de vraag hier is alleen hoe lang gaat dat duren 'n maand, half jaar 2 jaar.
Macht
Macht ja. Intel heeft meer macht dan AMD, dat is niet zo heel moeilijk. Dat Intel door de jaren heen flink gelobbyd heeft en hierdoor 'Wintel' geworden is, is aan de ene kant slim, aan de andere kant zou je het ook kunnen zien als het misbruiken van een monopoliepositie. Jarenlang was Intel onbetwist nummer 1, er waren niet veel mensen die ooit van AMD gehoord hadden. Dat is gelukkig aan het veranderen, ik vind het prima zo. Maak het Intel maar een beetje moeilijker, uiteindelijk krijgen wij meer waar voor ons geld. Het enige risico dat je loopt (en waar de eerste tekenen al zichtbaar van zijn geweest) is dat in de hitte van de concurrentiestrijd producten te snel worden uitgebracht. Producten waar de kinderziektes nog niet uit zijn. Maar, en dat moet erbij gezegd worden, als dat de prijs is die je moet betalen, dan vind ik het prima.
Ik hoop dat over een aantal jaren belangrijke (lees: veelgebruikte) produkten als Windows net zo AMD minded zijn als Intel minded. Op dit moment is het eigenlijk alleen Intel wat de klok slaat. Mensen moeten zelf aan het knutselen en daar komen de problemen om de hoek.
Daar ben ik het eens mooi gezegd.
Benchmarks
Er wordt hier heel veel gepraat over benchmarks. En het belangrijkste wat erover gezegd wordt klopt als een bus: De meeste droge benchmarks zijn niet objectief in het bepalen van de onderlinge snelheidsverschillen.
Het hele probleem wordt nog erger omdat de snelheid waarmee een programma werkt afhankelijk is van de optimalisaties. Dus eigenlijk ben je dan weer terug bij af en is een benchmark een net zo goed criterium als een programma.
Benchmark programma's vooral synthetische hebben maar 'n beperkte waarde ze geven grof aan wat je er aan hebt, waarom omdat de programma's in real life zo verschillend presteren kan je de performance niet juist aantonen door 'n enkele of 'n paar benchmark omdat er zoveel verschillende programma's zijn.

Men zou met 'n redelijke aantal populaire applicaties bench marken niet maar 5, helaas kost dit ook veel bench tijd.
P4 goed of slecht?
Om de absolute kwaliteit van een processor te bepalen is het toch helemaal niet slecht om de relatieve kwaliteit daarvoor te gebruiken?
Wat ik bedoel is dat sommige mensen klagen over de stabiliteit van een AMD systeem, in een Pentium systeem wel (sneller) een stabiele configuratie vinden en een Pentium daarom een beter platform vinden. Daar is niets mis mee.
Als er alleen Opels waren geweest, dan was Opel het beste automerk. Pas nadat je Opels kunt vergelijken met Volkswagens kun je voor jezelf bepalen welke naar jouw mening beter is.

Uiteindelijk kom ik tot de volgende conclusie:
- De P4 is wel degelijk een geweldig product en heeft nog veel meer potentie dan wat wij tot nu toe hebben gezien
Yep mee eens
- Bij het maken van een onderlinge vergelijking zijn er genoeg factoren waar je rekening mee moet houden, de underdog positie waar AMD jarenlang in heeft gezeten is er 1 van
Dus AMD heeft het veel zwaarder dan intel intel heeft meer steun.
- Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Prutsers genoeg in deze wereld vol linkshandigen die zich tweakers durven noemen. Tweaken is niet prutsen aan een pc, tweaken is weten waar je over praat!
En weten wat je doet.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb niet alles gelezen maar ik sprak laatst met een die vooraan in de hardware zit blabla bla.

maar daar kwamen de eerste p4 programma binnen
en dan komt p4 al een stuk dichterbij de k7.
niet overal net als nu maar er zit dus nog genoeg verbetering in.

AL kun je wel bijna 2 athlons kopen voor een p4 ;)
maar ach. :Y)

• alvv
  • Laatst online: 07-07-2025

alvv

Als je een AMD koop dan hou je nog wat geld over om een mooi cadeau voor je vriendin te kopen.
Maar ach, al die intel nerdjes zullen wel geen vriendin hebben :7 . Ik zie het al voor me,

let the war begin...>:)

hier op GOT zullen de intel nerdjes toch verloren dus hou godverdomme op over AMD vs intel discussies.

Intel is wel een goed en aardig proc maar ze zetten jullie nerdjes af dus als jullie daarmee akkoord gaan dan zijn jullie gewoon...... weet je,
als jullie nerdjes Intel beter vinden dan kopen jullie dat.
Ook al is een AMD slechter dan Intel, dan koop ik nog wel een AMD ( ze zetten jou iig niet af), maarre in dit geval is AMD zeer zeker niet slechter dan Intel en je krijg meer waar voor je geld, dusse waarom Intel nemen he.

The End

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Pentium 4 zuigt : Te duur , te lang wachten op goede prestaties, rambus

AMD heb je gewoon meer waar voor je (zuurverdiende) centjes en mensen die maar klagen dat ze de boel niet stabiel krijgen, tsja dat ligt denk ik meer aan via dan aan AMD

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Ik kan niet zeggen dat P4 zuigt, want ik heb hem nooit gehad, benchmarks van AMD zijn wel beter maar dat is eigenlijk het enigste wat ik weet erover.
Voor wat voor dingen is een P4 beter dan ?

Verwijderd

Wat ik wel verbazingwekkend vind is dat alle grote merken computermakers voor de huis tuin en keuken gebruik meer gebruik maken van de AMD dan van intel.
(En vertel me niet dat dit komt door de lage prijzen).

Mijn ervaring met deze 2 merken cpu bakkers is,sinds ik met computers werk:

Dat wij meer problemen ondervinden met Intel dan met AMD

ik vergelijk ze als volgt:
INTEL BEZINE MOTOR als die warm word gaan de prestatie's achteruit.

AMD ALS DIESEL dat beesie blijft maar doorgaan.

KWA prijs heeft amd de voordeel en als je niet teveel prutst blijft die toch lekker stabiel doordraaien en is ook nog eens razendsnel.

mijn conclusie intel is best een goed product draait al heel lang mee alleen vind ik de prijzen veels te hoog als ik zie dat ik voor een AMD veel minder betaal en toch kwa snelheid hetzelfde krijg en niet slechter is.

Wat ook belangrijk is voor tweakers is het idee om met een langzamere cpu een veel snellere intel cpu voorbij te gaan met overklokken voordeel van amd is dat je je kunt veroorloven een cpu te verbranden de prijs is zo laag :)

Dus ik hou het maar bij mijn mooie stabiele 1.2TB want in de testen ben ik 95% van de results sneller dan een p4 2gig en als ik daar een marge aan moet verbinden dat de tests niet 100% vertrouwbaar zijn dan zou die nog steeds sneller zijn dan een p4 1.5 dus ik ben tevree :P

• You-Suk
  • Laatst online: 16-11-2025
Op woensdag 06 juni 2001 22:53 schreef meat106 het volgende:
het lag niet aan de processor maar aan die VIA rotzooi.
Hoezo VIA rotzooi, :?
heb hier een PIV lopen op een super stabiel bordje met ,jawel, een VIA chippie :)

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
AMD OWNT!! wanna play da game get an AMD!! :D :D :D

• You-Suk
  • Laatst online: 16-11-2025
Op vrijdag 28 december 2001 14:00 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
AMD OWNT!! wanna play da game get an AMD!! :D :D :D
|:( :Z :Z :Z

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 01:22 schreef rambo-2001 het volgende:
is er wat op tegen dat je drivers moet installeren van een chipset ?
ik moet van bijna al mijn hardwar de drivers installeren als ik een nieuwe os erop pleur
nah, intel heeft zijn inf bestandjes ook nodig hoor :)

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
AMD is VEEEEELLLLL sneller ... maar ik heb zelf ook een P4 .. ben er zeer tevreden over :)

• The Dolf
  • Niet online
Op vrijdag 28 december 2001 15:31 schreef NuKeFaCe het volgende:
AMD is VEEEEELLLLL sneller ... maar ik heb zelf ook een P4 .. ben er zeer tevreden over :)
Op gelijke kloksnelheid bedoel je dan?

Tja. En ik weet zeker dat de nieuwe G4 een amd voorbij wandelt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:44

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op vrijdag 28 december 2001 15:31 schreef NuKeFaCe het volgende:
Veel? Define veel :?

Amd is sneller in veel populaire apps. .. ik heb ene XP en das de voor mij eerste gelukte Athlon.. voorgangers vond ik niet goed, maar das mijn mening. P4 is mij te duur en jammerlijk vreemd in perf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Hoe goed of slecht een processor is staat of valt met je moederbord. Loze kreten van Intel/AMD sucks zijn bullshit. Iemand de laatste PCM gelezen? Nee echt, het staat of valt met je mobo.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 28 december 2001 00:09 schreef iets
Hmmzz.. Waarom schop je dit eeuwenoude topic eigenlijk omhoog? :?

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 28 december 2001 15:45 schreef Twynn het volgende:
Hmmzz.. Waarom schop je dit eeuwenoude topic eigenlijk omhoog? :?
Zie vlag! :P

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Kan de discussie weer redelijk verdergaan? Anders kan ie net zo goed dicht.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op vrijdag 28 december 2001 10:51 schreef Bamibal het volgende:
Pentium 4 zuigt : Te duur , te lang wachten op goede prestaties, rambus

AMD heb je gewoon meer waar voor je (zuurverdiende) centjes en mensen die maar klagen dat ze de boel niet stabiel krijgen, tsja dat ligt denk ik meer aan via dan aan AMD
Onzin... ligt aan de gebruiker. Waarom 1 systeem wel stabiel en het andere niet, met precies dezelfde HW? Neuh, heb in mijn werk geleerd dat het dan 9 van de 10 keer toch aan de end-user ligt :)

Verwijderd

mijn conclusie intel is best een goed product draait al heel lang mee
Ik heb zelfs nog een intel radio gehad. Oranje plastic ding met lampen erin :)

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Ik draai nu met een P IV en ben daar zeer tevreden mee.

Als de hardware eromheen maar daarvoor ontwikkeld is gaat het goed. met oudere HW kan er het een en ander fout gaan.

http://www.hroling.nl

• Beaves
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Is het nou echt nuttig dat dit topic open blijft? Ten eerste zijn alle flames en onware info nu langzamerhand wel gezegd en ten tweede zullen Intel en AMD fans het toch nooit eens worden.

Als je een nieuwe pc koopt, moet je gewoon zelf reviews en tests lezen en goed bij jezelf nadenken wat je wilt gaan doen met de pc. Dan kan je een afgewogen beslissing maken.

Dit soort topics hebben totaal geen zin, zeker niet deze.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ten eerste zijn alle flames en onware info nu langzamerhand wel gezegd en ten tweede zullen Intel en AMD fans het toch nooit eens worden.
Das onzin. Ik heb al verschillende mensen bekeerd tot AMD jehova ;)

Verwijderd

Ik vind AMD & Intel goeie processoren, alhoewel mijn voorkeur toch uit zal gaan van een AMD, de prijs/kwaliteits verhouding is gewoon veel beter. En ik zit thuis toch liever achter mijn AMDtje dat loošpt toch net effe iets sneller!;)

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op zondag 03 juni 2001 01:20 schreef insane het volgende:
Windows XP is SSE2 optimized. Bij AMD hebben ze niet eens SSE in orde laat staan SSE2
In de Athlon XP zit wel SSE :+

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op vrijdag 28 december 2001 00:09 schreef gp500 het volgende:
ik heb niet alles gelezen maar ik sprak laatst met een die vooraan in de hardware zit blabla bla.

maar daar kwamen de eerste p4 programma binnen
en dan komt p4 al een stuk dichterbij de k7.
niet overal net als nu maar er zit dus nog genoeg verbetering in.

AL kun je wel bijna 2 athlons kopen voor een p4 ;)
maar ach. :Y)
Anders zit jij ff ouwe }:O uit de sloot de halen :P .

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

anders schop je ff een topic omhoog :)

Raku

• I_stealth_I
  • Laatst online: 22-08 22:12

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

- 1 Beide merken zijn top (laten we dat voorop stellen).
- 2 Intel gaat wat langer mee, maar is gewoon duurder.
- 3 AMD's gaat minder lang mee, maar is goedkoper.
- 4 AMD is sneller en kan draaien met goedkoper geheugen.
- 5 Intel is iets langzamer, maar draait met iets sneller geheugen

Om te zeggen welke proc beter is, is afhankelijk van welke prioriteiten je eraan stelt!

• Een zakenman, die zijn administratie zal intel beter vinden omdat deze proc. een langere levensduur heeft.

• Een student zal AMD beter vinden omdat hij voor zijn budget een snellere proc krijgt

/dev/null

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een zakenman die z'n administratie doet koopt geen Pentium IV, maar is blij met het afdankertje van z'n zoontje (tenminste: zulke bakken staan wel bij het bedrijf waar ik de automatisering sinds kort doe, allemaal afdankbakken: P133, Cel266, HP Brio P3-866, Cel433)

• SG

SG

Op zondag 03 juni 2001 01:11 schreef insane het volgende:
Ga fietsen man. Zowel lead designer Sweeney en Carmack zijn overtuigt dat de p4 de toekomst is. Het heeft maar 8kb L1 cach heel de industrie is er van overtuigt dat als het 64kb wordt keihard de aller snelste AMD uitblaast. Er gaan geruchten dat de nieuwste p4 dit moet hebben. Intel heeft 11 Miljard dollar gestoken om .13 proces op gang te krijgen en bij AMD komt dat pas 2e helft 2002. Engiste reden waarom ik nu geen p4 zou kopen is dat over enkele maanden een nieuwere gaat komen. AKA AMD sux en Intel OWNZ. Check me sign verrassend he om dit van iemand die AMD heeft te horen. Ik ben het gewoon fokin zat met die kut tering hoeren AMD continu instabiliteit (ja ik heb 4-1 geinstalleerd heel die kut patch slaat nergens op).
Zover ik weet heeft AMD nu al 'n infreeure Cache bus systeem 64bit(AMD) vs 256bits(intel) die level 1 &2 cache zijn samen belangrijk. en blijkbaar is er iets anders dat de P4 tegen houd en dat is niet de cache.

Als de Cache zeer snel is dan moet het ook zeer snel verwerkt worden

Denk es aan branche predicktion en dat de huidige software nog met VC5.0 is gemaakt zonder SSE/SSE2 en de hogelatency van de RDRAM dat is dus heel veel bandbreedte met 'n manko

Verrek dit is 'n ouwe topic :Z , schrok me te pleuris :? zag 'n ouwe reply vanmezelf terug. Toen viel 't kwartje |:( . Dat was dus Insane op 'n warme zomerdag :+

• SG

SG

Op vrijdag 28 december 2001 17:06 schreef I_Stealth_I het volgende:
- 1 Beide merken zijn top (laten we dat voorop stellen).
- 2 Intel gaat wat langer mee, maar is gewoon duurder.
- 3 AMD's gaat minder lang mee, maar is goedkoper.
- 4 AMD is sneller en kan draaien met goedkoper geheugen.
- 5 Intel is iets langzamer, maar draait met iets sneller geheugen

Om te zeggen welke proc beter is, is afhankelijk van welke prioriteiten je eraan stelt!

• Een zakenman, die zijn administratie zal intel beter vinden omdat deze proc. een langere levensduur heeft.

• Een student zal AMD beter vinden omdat hij voor zijn budget een snellere proc krijgt
AMD's K7 hanger was het antwoord op de PIII. en gingen redelijk gelijk op in clock en toen wilde de PIII niet verder.

P4 concurreerd gewoon met 'n oude architektuur. voor zo'n nieuwe architektuur viel die P4 zwaar tegen in den beginne van release nu ziet het er steed beter uit maar heeft het nog zwaar. SSE2 optimalisatie in de software nu is nog steeds ver achter.

De P4 heeft gewoon 'n aanloop nodig en is erg afhankelijk van software migratie naar optimised software wat nog niet grootschalig gerealiseerd is.

Alleen zal AMD nog 'n klein jaartje de K7 architektuur er tegen aan gooien daar kan de Netburst architektuur tegen groeien door de SSE2 voordeel maar.
AMD komt dan met de K8 Clawhammer voor de desktop met ook SSE2 nog grotere IPC en redelijke hoge clocken en als future feature 64bits instructieset.

Dan is intel met netburst de oude en AMD met hammer de nieuwere.
Met hoge performance voor de huidige software dus 'n vloeiendere overloop dan van de PIII naar de PIV

iNtel ontwikkeld voor de langere termijn en meend zich deze mindere aanlooptijden zich te permiteren.
AMD ontwikkeld op korte termijn moet dus meteen goed presteren in de huidige situatie en kan niet op z'n naam teren als iNtel doet.

En iTanium vs Hammer is het dezelfde verhaal

itanium heeft 'n itanium OS nodig met voor EPIC architektuur gecompileerde apps.
Sledge hammer doet het meteen goed met bestaande IA32 maar kan meer met speciale OS & apps voor X86-64.

Itanium lange termijn.
Hammer korte termijn en ook op langetermijn.

• MBMarduk
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Echt zo'n flypaper-thread. Hoort in alle zichzelf respecterende hardware-fora.

http://www.emulators.com/pentium4.htm#Pentium 4
http://www.emulators.com/pentium4.htm
Go read that. (Neemt ZEKER minstens een uur in beslag)

De meeste (zoniet alle) pro-P4 evangelies worden hierna verwezen naar de prullenmand.

Verwijderd

allemaal erg nutteloos deze discussie !
wat maakt het uit wat beter is ! iedereen is blij met wat hij heeft ! Intel heeft dom gedaan met het rambus verhaal idd, maar goed amd is ook niet alles ! who cares.
Ik koop lekker om en om, 3 weken geleden had ik nog een p3-800 met een super asus bordje (815) en nu een amd xp met wederom een asus bordje.
Laat intel lekker amd strijden en omgekeerd, is alleen lekker voor de prijzen.

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 00:37 schreef epo het volgende:
allemaal erg nutteloos deze discussie !
wat maakt het uit wat beter is ! iedereen is blij met wat hij heeft ! Intel heeft dom gedaan met het rambus verhaal idd, maar goed amd is ook niet alles ! who cares.
Ik koop lekker om en om, 3 weken geleden had ik nog een p3-800 met een super asus bordje (815) en nu een amd xp met wederom een asus bordje.
Laat intel lekker amd strijden en omgekeerd, is alleen lekker voor de prijzen.
psies! Gewoon kopen wat het snelste is (jaja..stabiliteit is ook belangrijk :z ). En nu is dat toevallig de XP en geen P4. So What?
Over een jaar of meer upgraden en kijken wat er dan te koop is (ondertussen wel even procje wisselen natuurlijk >:) ). Als Intel dan een beter systeem heeft dan de concurrent... Tja, dan koop ik toch echt een intel. Sim-pel

• SG

SG

Over 'n jaartje upgraden uh dat wordt dus 'n P4 variant op 3 á 4 Ghz
versus 'n AMS CLawhammer rond de 2Ghz

dus ook nog es 32bit vs 64bits voor de PC/workstaion (semi)proffesionals.

iTanium/McCinley blijft gewoon 'n ander leage (High-end/enterprise MP server).

Dat wordt :9~

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op vrijdag 28 december 2001 04:38 schreef alvv het volgende:
Als je een AMD koop dan hou je nog wat geld over om een mooi cadeau voor je vriendin te kopen.
Maar ach, al die intel nerdjes zullen wel geen vriendin hebben :7 . Ik zie het al voor me,

let the war begin...>:)

hier op GOT zullen de intel nerdjes toch verloren dus hou godverdomme op over AMD vs intel discussies.

Intel is wel een goed en aardig proc maar ze zetten jullie nerdjes af dus als jullie daarmee akkoord gaan dan zijn jullie gewoon...... weet je,
als jullie nerdjes Intel beter vinden dan kopen jullie dat.
Ook al is een AMD slechter dan Intel, dan koop ik nog wel een AMD ( ze zetten jou iig niet af), maarre in dit geval is AMD zeer zeker niet slechter dan Intel en je krijg meer waar voor je geld, dusse waarom Intel nemen he.

The End
The End van een waardeloos stukje tekst. Je zit hier gewoon lekker te flamen en over de inhoud wil ik niet eens spreken

Willen jullie a.u.b. ophouden met een k6 de grond in te boren, want die heb ik ;( :P :P

Verwijderd

jah manne weette gulder eigenlijk iets over processors of hoe zit het

(klaat cyrix erbuite)amd werkte vroeger same me intel, vanaf de pentium zijn die appart gegaan. amd had het eerst moeilijk om te volgen. hunne k6-2 en 3 ware eerder low budget systems en alleen goe voor alles buiten waar de fpu word aangesproken. dan kwam intel met hunne p3 ze waren aan 500MHz toen amd hunne k7 uitbracht (athlon) dees presteerde op sommige vlakken iets beter en soms iets minder dus ware clock voor clock ongeveer gelijk. dan is de p3 verhoogd nor fsb van 133MHz dan kwamen ze iets dichter bij de athlon en dan was op alle vlakke de performance gelijk. p3 bleef steken op 1GHz, ze hebben nog 1,13GH uitgebracht mor die was rete onstabiel(lag wel aan proc), amd heeft clock opgevoerd en ddr ingeschakelt, dan hebben ze uldere fsb opgeschroefd waardoor de amd clock voor clock met 133MHz fsb elke p3 achter zich laat. athlon is tot 1,33GHz uitgebracht waar er zich een eerste bug voordeed, de vcore moest een beetje omhoog op sommige mbs, p4 is uitgekomen mor kon niet tippen aan den tb alleen op quake 3. nu is den xp uit op 1,6GHz, en den P4 2GHz. en den xp presteert den p4 @ 2GHz deruit OP ALLE vlakken mt een gemiddelde van 15% (xp op 1,6GHz)
games het gebied van de athlon
3d gebied van athlon (p3 vele trager als athlon ier ook)
mp4 p4 WAS sneller, door xp niemeer, mischien met nieuwe update
mp3 xp sneller
tkomt er dus op neer p4 is gene bucht en kan goed mee, mor den xp overheerst
p4 sse2 bijna niet ondersteund, sse ook niet dus sse2 zal nog lang dure voor 50% ervoor geopti is. met deze optis kan de p4 de athlon inhalen maar voorbijsteken zal nog altijd zwaar moeilijk zijn
de northewood zal 512K level 2 cache krijgen in plaats van 256K, het level 1 cache blijft hetzelfde en met nog wat onbekende optis zal da northewood +- 10% sneller zijn dan deze versie
dus een northewood 2GHzA zal even snel zijn gemiddeld als een xp 1800+ (1,53GHz), en de 2,2GHz zal de on par zijn met de xp 2000+. de p4 gaat nog verhogen in fsb van 100 naar 133. dit zal de p4 ongeveer 5 - 10% beter laten presteren.
en dit word ingevoerd vanaf 2,5GHz
vermits er van den thouroughbred nog niet veel bekend is kan ik mij hier ook niet over uitspreken, toch kan het zijn dat het dezelfde features heeft als den xp alleen op 0,13µ gebakke. in deze periode zal amd het zeer moeilijk hebben om de p4 op alle vlakken te verslaan, toch op sommige vlakken zal het hun lukke maar zeker niet alle.
maar als die verbeteringen niet bij den thourough doorgaan dan gaan die wel door bij den barton
dit komt erop neer dat de barton terug de kroon gaat overpakken van de p4 en de p4 gaat arse kicke
p4 zal dan naar alle waarschijnlijkheid snel in clock worden opgevoerd maar dan komt amd met de hammer, en die gaat zwaar ass kicke, kzal ineens zegge waarom

hammer heeft lagere ipc dan xp
dus clock kan hoger(langere pipes he)
voor de rest is den hammer identiek aan xp (dermee bedoel ik 3 pipelines)
dan hammer fsb van 800MHz, xp 266-333 (ff vergelijke tb met fsb 180MHz dus 360MHz haalt meer dan 300fps op quake3)
dus gaat veeeel verschil geven
sse en sse2(in beperkte mate) ondersteuning dus waar de p4 27% is verbeterd door sse2 zal de hammer ook omhoog gaan, dus hammer gaat zeer zwaar asskicke naar alle waarschijnlijkheid, zolang ze ervoor zorgen dat de p4 geen te hoge freqs verschilt haalt

zoals ge kunt lezen is den p4 geen slechte proc maar deze zal pas echt asskicke tussen de periode van den thouroughbred(als die geen verbeteringen heeft tegenover de xp), en bij den barton zal em zowa on par zijn
p4 heeft veel potentiaal, maar het goede ontwerp van athlon gooit roet in het eten
vergelijkt p4 met p3 en die kickt arse (alloewel em het ook moeilijk had met den tualatin) (tualtin presteert even goed als een tb op 133MHz fsb met gelijke klok op sommige vlakken, op de rest laat den tb den tualatin ver achter zich, zoals 3d en games), (op office enzo is tualatin wel beter, mor da verschil is nie noticeable want daar is nen 500MHz proc al genoeg)

Verwijderd

is het niet zo dat de IPC van de hammer hoger wordt dan de XP?

Verwijderd

Dames en heren,

Voor een mooie vergelijking tussen een Athlon XP 1800+ en een Intel Pentium IV 2 GHz, klik dan even op de volgende link:

http://www.hardware.info/reviews.php?id=194&page=1

Dan kan iedereen zijn eigen conclusies trekken... *D

Het heeft in ieder geval mij overtuigd te gaan voor een Athlon XP 1800+.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Op zaterdag 29 december 2001 16:01 schreef flyck een brei van woorden
Babelfisch-vertaling anyone? ;)
Tip: zet eens wat vaker een punt en gebruik eens een alinea, dan is het misschien leesbaar... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:17

lambi80

zucht....

Op zondag 03 juni 2001 01:11 schreef insane het volgende:
Ik ben het gewoon fokin zat met die kut tering hoeren AMD continu instabiliteit (ja ik heb 4-1 geinstalleerd heel die kut patch slaat nergens op).
Misschien iets minder ver overklokken en wat minder schelden?

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 14:25

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

waarom is het zo lastig om te accepteren dat sommige mensen Intel beter vinden dan AMD of andersom. Wij zijn tweakers hier en we moeten elkaar helpen om die krengen sneller en koeler te laten lopen, niet om elkaar de kop in te rammen want daar schiet niemand mee op.

accepteer gewoon dat sommige de concurrent beter vindt.

-Te huur

• EaS
  • Laatst online: 22-08 13:28

EaS

Een topic van een half jaar oud |:(, waarin echt ALLE argumenten al een keer naar boven zijn gekomen.....dit topic blijft net zo lang bovenaan zweven tot er een Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.15/forum/3.gif op moet. Wie duikelt dit weer op :?
Dus..pleur er zo'n slot op, en laat de bovenstaande 217 posts achter als info (tussen de flames doorlezen).

• Rody
  • Laatst online: 01-08 10:13
Cyrix ownz ya :P

• Wimo.
  • Laatst online: 10:27

Wimo.

Shake and Bake!

Woooosh .. als ik hier nou een warez link neerzet wordt het gesloten >:)

• Beaves
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Op zaterdag 29 december 2001 18:42 schreef Wimo. het volgende:
Woooosh .. als ik hier nou een warez link neerzet wordt het gesloten >:)
Misschien is dat wel de beste oplossing ja :)

(Waar blijft de slotenmaker nou?)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

warezlink *D (8> :7 bij deze.

• Abbadon
  • Laatst online: 22-08 17:07
Op zaterdag 29 december 2001 22:13 schreef battigoal het volgende:
Kinderachtig

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

heel oude warezlink bij deze.
Check je mail maar ff ;)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zaterdag 29 december 2001 23:53 schreef DR het volgende:

[..]

Check je mail maar ff ;)
Moet je het niet weghalen?

Alle proemn in n drek

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

warezlink
Verdomme zeg, wat een kinderachtig geklier :r :(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DR
  • Niet online

DR

Op zaterdag 29 december 2001 23:53 schreef Bierkameel het volgende:

[..]

Moet je het niet weghalen?
zie mijn status ;)

SA, PMG kan ik niet veel ;)

Verwijderd

warezlink *D (8> :7 bij deze.
Ik had die link er alleen maar gezet om deze flame topic een slotje te laten geven.. krijg ik meteen een waarschuwing :'(

• Abbadon
  • Laatst online: 22-08 17:07
Op zondag 30 december 2001 09:41 schreef battigoal het volgende:

[..]

Ik had die link er alleen maar gezet om deze flame topic een slotje te laten geven.. krijg ik meteen een waarschuwing :'(
Zie de FAQ, daar zijn andere manieren voor. Sowieso het zeuren om slotjes is tamelijk kinderachtig.

Exirion, als je goed gekeken had, had je m'n post niet hoeven te veranderen; ik had de link verminkt gequote, zelfs 't naampje in http://datmagniet.ru veranderd ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sharkzor
  • Laatst online: 19-08 14:18
pfff, weer zo'n lange topic.

hier mijn mening:

voor mij is amd toch echt de winnaar. als ik kijk naar de prijs en de benchmarks (en ik speel vooral games) dan komt amd als winnaar uit de bus.
ik weet niet wat sommige mensen lopen te piepen over stabiliteit, want ik heb hier 2 amd systemen (tb800 en 1400) perfect draaien. nooit crashes of wat dan ook.
ok, je moet een via drivertje installen en je bios updaten. big deal. we zitten hier wel op tweakers.net! :D

• freggel
  • Laatst online: 20-08 12:12
Op zondag 30 december 2001 10:03 schreef weareborg het volgende:

hier mijn mening:

voor mij is amd toch echt de winnaar. als ik kijk naar de prijs en de benchmarks (en ik speel vooral games) dan komt amd als winnaar uit de bus.
ik weet niet wat sommige mensen lopen te piepen over stabiliteit, want ik heb hier 2 amd systemen (tb800 en 1400) perfect draaien. nooit crashes of wat dan ook.
ok, je moet een via drivertje installen en je bios updaten. big deal. we zitten hier wel op tweakers.net! :D
Eindelijk iemand die het snapt *D

Verwijderd

Als een Pentium 4 wil hebben moet hij het toch helemaal zelf weten.

Heb zelf liever een AMD. Maar daaom zijn de Intel proc. niet slecht!!!!

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 10:03 schreef weareborg het volgende:

hier mijn mening:

Ik denk ook dat de Pentium4 meer is gericht op de huistuin&keukenmarkt, voor zeer weinig geld heb je al een 1,5Ghz en een MicroATX mobo waarmee je een perfecte goedkope PC hebt waarvan je zeker weet dat hij goed werkt. Want dat soort mensen hebben weinig verstand van PC's dus zijn die AMD's moeilijk stabiel te houden voor die mensen.

Als je een "beetje" sneller wil zijn dan koop je toch lekker een amd :z

• Smirnoff
  • Laatst online: 22-08 16:03
Die mensen met die warez links hebben zeker een AMD ;)

Verwijderd

Ach het maakt niet zoveel uit of p4 zuigt of niet. Intel beheerst de markt en dat zal nooit veranderen. Als je eens kijkt naar de omzet van intel die 10x hoger is dan die van AMD. Misschien dat dat met Sint Juttemis gaat veranderen. Intel spendeert veel meer aan R&D en kan AMD zo van de markt blazen. Alleen doen ze dat niet omdat dat dom zou zijn, nu hebben ze een concurrent die ze kennen en weten waartoe deze in staat is, wie weet wat er daarna opstaat. Ten tweede krijgen we het ouderwetse gezwam over marktmonopoly dan. Nu heeft de consument nog de illusie dat het een keus heeft uit 2 merken en talloze types etc.. Terwijl gewoon 1 merk de controle uitoefend en hij de ander mee laat hobbelen, alleen maar in zijn voordeel. Het staat natuurlijk veel beter als jij een hogere klokfrequentie heb dan de concurrent, zonder concurrent zou het veel minder indrukwekkend zijn natuurlijk.

INTEL is de marktleider en zal NOOIT vallen.
AMD hobbelt mee en is een positieve factor voor iedereen; Intel laat de prijzen een beetje zakken en laat de particulier even aan AMD ruiken.

Maar bedenk altijd dat Intel ineens kan uithalen en amd wegvegen,.. bedenk dat hoeft niet met een betere processor maar dat kan ook met een verschikkelijke prijsverlaging waarvoor intel natuurlijk veel meer resources voor heeft.

-> Oh ja, Intel heeft natuurlijk onderhands controle op bijna alle fabrikanten.

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 13:04 schreef ScarFace_CvL een verhaaltje:
Precies. En de P4 heeft gewoon heel erg veel bandbreedte. En dus als er 10Ghz is (duurt nog wel ff hoor ;)) dan hoeft intel geen nieuwe FSB te ontwerpen want de bestaande is goed genoeg.

Als ze de FSB nu kleiner hadden gemaakt en DDR geheugen meteen hadden gebruikt waren ze wel even snel/sneller als AMD, maar moesten ze weer veel geld gaan uitgeven aan een nieuwe FSB te ontwerpen voor als er 10Ghz is.

De P4 zuigt niet. :) En dat weten veel mensen niet. Iedereen zegt maar: "Jah, AMD's hebben minder Mhz en toch zijn ze sneller. Die P4 is echt wel bagger man!"

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Op zondag 30 december 2001 13:04 schreef ScarFace_CvL het volgende:
Ach het maakt niet zoveel uit of p4 zuigt of niet. Intel beheerst de markt en dat zal nooit veranderen. Als je eens kijkt naar de omzet van intel die 10x hoger is dan die van AMD. Misschien dat dat met Sint Juttemis gaat veranderen. Intel spendeert veel meer aan R&D en kan AMD zo van de markt blazen. Alleen doen ze dat niet omdat dat dom zou zijn, nu hebben ze een concurrent die ze kennen en weten waartoe deze in staat is, wie weet wat er daarna opstaat. Ten tweede krijgen we het ouderwetse gezwam over marktmonopoly dan. Nu heeft de consument nog de illusie dat het een keus heeft uit 2 merken en talloze types etc.. Terwijl gewoon 1 merk de controle uitoefend en hij de ander mee laat hobbelen, alleen maar in zijn voordeel. Het staat natuurlijk veel beter als jij een hogere klokfrequentie heb dan de concurrent, zonder concurrent zou het veel minder indrukwekkend zijn natuurlijk.

INTEL is de marktleider en zal NOOIT vallen.
AMD hobbelt mee en is een positieve factor voor iedereen; Intel laat de prijzen een beetje zakken en laat de particulier even aan AMD ruiken.

Maar bedenk altijd dat Intel ineens kan uithalen en amd wegvegen,.. bedenk dat hoeft niet met een betere processor maar dat kan ook met een verschikkelijke prijsverlaging waarvoor intel natuurlijk veel meer resources voor heeft.

-> Oh ja, Intel heeft natuurlijk onderhands controle op bijna alle fabrikanten.
Ik denk dat je je aardig vergist als je denkt dat AMD helemaal nix is.. bedenk wel dat amd sinds de p3 generatie al snellere cpu's ontwikkeld (voor de consument) dan intel. Welk bedrijf dat zooooveeel power heeft (volgens jou) laat dat toe?

Edit: En dat stuk over dat AMD zou blijven leven omdat intel dat wil is natuurlijk helemaal bull. Al die 'voordelen'die jij noemt die Intel zou winnen door AMD te laten leven slaan nergens op. Kijk naar de monopolisten Ms en Shell, die hebben GEEN concurentie en dwingen gewoon ed klant hun product te laten kopen.

Edit2:
De P4 zuigt niet. En dat weten veel mensen niet. Iedereen zegt maar: "Jah, AMD's hebben minder Mhz en toch zijn ze sneller. Die P4 is echt wel bagger man!"
Ja natuurlijk.. NOT.. In de buitenwereld is voor 95% van de mensen nog steeds Intel koning.. AMD zal nooit doorbreken als een echte concurent..

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 15:04

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Dit neigt gewoon weer naar Intel vs. AMD flames... Ik zal maar 'ns het goede voorbeeld geven en heel objectief tegen deze stelling aankijken:

Enige wat ik erover kwijt wil is dat er geen betere processor is. Iedere nuchtere geest weet dat het een verschil van kwaliteit om kwantiteit is.

Als je voor kwaliteit wilt gaan, moet je voor een intel proc gaan. En hecht je meer waarde aan de kwantiteit van een proc, dan moet je voor AMD gaan.

En verder: het is leuk als je proc een betere bench heeft dan een andere proc in dezelfde snelheidsklasse. Maar merk je een duidelijk verschil nu ook echt in normaal dagelijks gebruik? Tuurlijk merk je verschil tussen een 800MHz en een 1400 MHz. Maar het verschil tussen een Athlon XP 1900+ en een 2000+ ga je echt niet meer merken. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Wimo, volgens mij heb je niet goed begrepen wat ik bedoelde, ik zeg nergens dat intel betere cpu's maakt.
Alleen een bedrijf dat power heeft (intel) kan zoiets toelaten, dat AMD.
AMD kan dan volgens jou wel 'snellere' cpus maken, maar daar profiteren ze iig niet optimaal van. Misschien is hun strategie verkeerd door voor de particulier te gaan en niet voor het bedrijfsleven.

Als je ziet dat omzet van intel per quarter iets van $7 miljard is en amd iets van $700 miljoen, dan kan iedereen begrijpen dat intel vEEl meer verkoopt. En ja, dat er dus in het bedrijfsleven veel meer geld te verdienen is. Of ze hun cpu's voor consumenten gewoon beter aan de man brengen. Daarom is AMD niet echt een concurrent voor ze. Als je gewoon naar de cijfers kijkt.

ennuh, ik weet niet op wat voor niveau je spreek maar in Nederland is Shell zeker geen monopolist, alleen een marktleider.

MS dwingt niemand
->maakt(e) gewoon het beste produkt in de ogen van de consument.

kijk nu maar naar sales van XP. schrikbarend laag. MS kan ons toch niet dwingen.

Dat niemand nog aan de produkten van MS kan toppen is de schuld van MS niet. En ja, als iemand met een nieuw verfrissend produkt zich wil laten uitkopen door MS moet je MS daar de schuld niet van geven. $$ rulez tha world

Verwijderd

manne leest mijne post der staat zowa alles in :p

en idd ipc hammer gaat omlaag, ze gaan de pipelines vergroten van 9 stappe nor 12 stappe dachtek. zodat freq omhoog kan. maar door ingebouwde geheugencontroller gaat de latencies naar beneden en dit zorgt ervoor dat de cpu zen data sneller kan verkrijgen, en ook het cahe gaat omhoog. maar deze twee hebben niks met ipc (instruction per clock cycle) te maken in theorie toch nie. dus per definitie heeft de hammer een lager ipc. maar door de verbeteringen zoals onboard memory controller, more cache, hogere fsb(zoals ik in vorig topic op pag 9 zij), sse2 (in 5% van de nieuwe progs tegen dan). dus ipc gaat omlaag dus freq kan naar boven. maar ipc gaat in praktijk naar boven door snufjes maar freq kan nog altij nor boven. snappie :Z

en p4 heeft ander ontwerp als een xp en da ontwerp zorgt ervoor dat een p4 NOOIT even snel zal zijn als een athlon op gelijke freq.
maar mensen gulder bezieg et ook verkeerd
athlon presteerst gelijk aan nen 30% hoger geklokte P4
dus 30% van 3GHz is geen ~500MHz he maar eerder 700MHz en als den p4 op 10GHz is zal er een xp nodig zijn van 7GHz :Z

• Diablow
  • Laatst online: 19-08 21:20
De athlon heeft bij hogere snelheid steeds minder ipc, de p4 heeft hier veel minder last van en is op lange termijn zowieso beter.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 15:17
mijn p3 is snel zat
ik heb geen p4 nodig voorlopig :P

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 01:33 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
mijn p3 is snel zat
ik heb geen p4 nodig voorlopig :P
ja en?

• SG

SG

Op zondag 30 december 2001 16:21 schreef ScarFace_CvL het volgende:
Wimo, volgens mij heb je niet goed begrepen wat ik bedoelde, ik zeg nergens dat intel betere cpu's maakt.
Zover ik weet heeft intel AMD echt wel vaak echt dwars gezeten en heeft AMD echt hard tegen aan moeten gaan.

iNtel heeft de power om afnemers te dwingen om niet bij de concurent af te nemen denk aan bepalde grote Amerken mobo merken de witte asus doos met AMD 750 chipset.

Het zelfde wat nVidia toen met klanten van de kyro wilden doen die werden effe op 'n zij spoor gezet.

De o zo grote intel heeft in de loop van de tijd rare sprongen gedaan zoals papierren releases. CU PIII 1,13 waren ooit erg slecht leverbaar maar wel released en toen ook terug getrokken.

'n markt leider die zo reageerd heeft op dat moment geen greep op de markt al kunnen ze die klap wel opvangen

door de P4 releas de P4 1,3 1,4 1,5 en ten tijde van release konden die amper de PIII 1Ghz overtreffen laat staan de athlons van toen de TB1200

Intel staat nu op het punt met de northwood hun naam waar te maken
AMD kan dan volgens jou wel 'snellere' cpus maken, maar daar profiteren ze iig niet optimaal van. Misschien is hun strategie verkeerd door voor de particulier te gaan en niet voor het bedrijfsleven.
Bedrijfs leven koopt vaak op naam, vaak ook op totaal oplossing wat bepaald wordt door IT leverancier die ook weer op naam van de produkt koopt dan kom je weer op intel uit. Hier zit het grote geld en speeld prijs/prestatie 'n kleine rol maar meer de totaal oplossing met inbegrip van service.

Dus de particulieren markt is waar AMD z'n slag kan slaan alleen zitten ze met lage ASP dat komt door de mindere naam van AMD tov intel.
Als je ziet dat omzet van intel per quarter iets van $7 miljard is en amd iets van $700 miljoen, dan kan iedereen begrijpen dat intel vEEl meer verkoopt. En ja, dat er dus in het bedrijfsleven veel meer geld te verdienen is. Of ze hun cpu's voor consumenten gewoon beter aan de man brengen. Daarom is AMD niet echt een concurrent voor ze. Als je gewoon naar de cijfers kijkt.
zegt niks AMD zit sterk in de desktop/home markt en heeft er 'n grote aandeel dus denk dat het verschil kleiner is
Men zegt voor niks intel is groter dus heeft ook grotere kosten want heeft ook hogere capaciteit en 'n veelvoud fabrieken meer dat zijn kosten geef dan ook de kwartaalwinsten weer.
De enige probleem die AMD heeft is de ASP die is wel iets omhoog gegaan maar nog altijd laag maar dat is omdat velen geilen op de produkt naam en hoge getalletjes en marketing.
ennuh, ik weet niet op wat voor niveau je spreek maar in Nederland is Shell zeker geen monopolist, alleen een marktleider.
offtopic
MS dwingt niemand
->maakt(e) gewoon het beste produkt in de ogen van de consument.
Als 'n produkt mAinstream is dan verkoopt het zich zelf omdat andere produkten software/hardware hier afhankelijk is
En 'n mainstream produkt driver support preoriteit verschaft dat maakt het niet de beste OS maar de meest gewilde of de beste keuze ivm support
kijk nu maar naar sales van XP. schrikbarend laag. MS kan ons toch niet dwingen.
zolang de vorige MS OS voldoet staan de mensen niet te springen voor 'n upgrade.
Dat niemand nog aan de produkten van MS kan toppen is de schuld van MS niet. En ja, als iemand met een nieuw verfrissend produkt zich wil laten uitkopen door MS moet je MS daar de schuld niet van geven. $$ rulez tha world
Nee dat heeft met markt aandeel te maken is die voldoende groot dan stijgt ook de support van verwante markten dus de software en hardware markt.

OS/2 warp en BEOS en Linux zijn misschien beter op bepaalde punten maar MS heeft door z'n grote markt aandeel 'n sterke troef in handen waardoor z'n positie gewaarborgd wordt.

'n Gamer zal vaak voor windows kiezen. PC-Games zijn voornamelijk win32/DirectX dus afhankelijk van MS
Exotische hardware gebruikers ook door mainstream Os dus grote markt aandeel hierdoor ontwikkelen meeste hardware firma's op de eerste plaats MS OS drivers.

linux drivers volgen wat later hoe exotischer hoe veel meer later of nooit.

• SG

SG

Op zondag 30 december 2001 16:23 schreef flyck het volgende:
manne leest mijne post der staat zowa alles in :p

en idd ipc hammer gaat omlaag, ze gaan de pipelines vergroten van 9 stappe nor 12 stappe dachtek. zodat freq omhoog kan. maar door ingebouwde geheugencontroller gaat de latencies naar beneden en dit zorgt ervoor dat de cpu zen data sneller kan verkrijgen, en ook het cahe gaat omhoog. maar deze twee hebben niks met ipc (instruction per clock cycle) te maken in theorie toch nie. dus per definitie heeft de hammer een lager ipc. maar door de verbeteringen zoals onboard memory controller, more cache, hogere fsb(zoals ik in vorig topic op pag 9 zij), sse2 (in 5% van de nieuwe progs tegen dan). dus ipc gaat omlaag dus freq kan naar boven. maar ipc gaat in praktijk naar boven door snufjes maar freq kan nog altij nor boven. snappie :Z

en p4 heeft ander ontwerp als een xp en da ontwerp zorgt ervoor dat een p4 NOOIT even snel zal zijn als een athlon op gelijke freq.
maar mensen gulder bezieg et ook verkeerd
athlon presteerst gelijk aan nen 30% hoger geklokte P4
dus 30% van 3GHz is geen ~500MHz he maar eerder 700MHz en als den p4 op 10GHz is zal er een xp nodig zijn van 7GHz :Z
K7 is de antwoord van AMD op de PIII.
P4 is intels's antwoord op de K7
K8 is AMD antwoord op de P4

Dus intel is nu 'n bestaande architektuur aan 't tunen terwijl die van AMD in de toekomst word afgelost.

Dus misschien moet de K7 thouroughbred/barton het moeten op nemen tegen P4 tot +/- 3Ghz daarna neemt de clawhammer het over.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Ja PIV zuigt

Twitter | Linkedin

• aaihetapie
  • Laatst online: 18-08 22:12
Op zondag 03 juni 2001 01:23 schreef MREn het volgende:

[..]

AMD heeft vanaf de de 386 gewoon meegedaan hoor, ook meer omdat intel de productie niet aankon, maar ze waren er weldegelijk.

Toen intel met de P60 en 66 kwam, is AMD echt gebegonnen als cpu bakker door de oa de ontwikkeling van opgefokte 486's. Just for your information...
Ik heb nog een 286 AMD cpu op 12 MHz :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zondag 30 december 2001 16:21 schreef ScarFace_CvL het volgende:

Sorry hoor maar de meeste bedrijven (zo ook intel) kijkt naar hoe een zo groot mogelijke winst gemaakt kant worden.
Vooral op korte termijn. (ook lange termijn natuurlijk)

Waarom zou een bedrijf als Intel Amd toelaten op de markt als ze er wat aan kunnen doen. Monopoly is lekker makkelijk: je maakt een cpu vraagt er een prijs voor en de mensen moeten wel betalen omdat er nix anders is.

Ook al heeft amd maar een x procent van de markt in handen. Het gaat toch om miljarden guldens per jaar.

nu de XP vs PIV kwestie:
Kben van mening dat ze ongeveer gelijk zijn. Bij het ene programma is de een beter en bij het andere programma de ander. Je kan wel zien dat er een aantal pro-intel mensen hard aan het flamen zijn, ik noem geen namen, maar wat heeft het nou voor zin.

Ik zag ook een stukje dat amd achter intel aanhobbelt. Deze persoon heeft wel gelijk in feite. Intel geeft meer geld aan research uit. Maarja Amd was opgekocht door compaq en amd mocht van compaq geen snellere processoren maken dan intel (weet ook niet waarom). Amd is later een zelfstandig bedrijf geworden (ik meen met de pentium introductie ben niet helemaal zeker). Dus vind je het erg gek dat Amd een "achterstand" heeft qua ervaring en research en marktaandeel.

AMD en INTEL zijn gewoon goeie tegenstanders, zal voorlopig wel niet veranderen. Komt de een met iets nieuws kan de ander niet achterblijven.

VIA vs INTEL
Het is overduidelijk dat Intel een grote voorsprong heeft op ondersteuning op het software gebied. Niet geheel onlogisch maar goed. VIA is op zich niet echt superslecht ofzo, alleen de drivers zijn niet echt toppie. Als VIA nou is wat rustiger aan gaat doen met het uitbrengen van chipsets komt het helemaal goed.

Wat zou Black.Adder deze maand kopen ALS ie geld had:
P4 of Dual XP/MP (ongeveer zelfde prijs)
Dan is de keuze snel gemaakt. Dual XP/MP.

een leuk Epox dual moederbord (of asus)
2x Amd XP 1800+ of sneller

Motivatie:
Een dual amd XP/MP is sneller dan een p4,
Kunnen de mensen wel weer gaan zeiken dat dit een oneerlijke vergelijking is omdat 2x AMD XP/MP meer kost,
maar je kan het met het ram weer gelijktrekken.
Dat RIMM is echt zo ontiechelijke asociaal duur en die paar procent op de totale systeem performance... ach dan heb ik liever een dual proc.

Black.Adder has spoken

Virtuele-Dood aan alle flamers in deze topic. (jongens wat heeft het nou voor zin?)

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Ik zie dat mijn net getypte verhaal niet meer nodig is :Y)

Verwijderd

wat een kut topic weer. wat verwacht je nou dat we allemaal stoppen met het kopen van een p4?? als JIJ dat wilt moet je lekker voor AMD gaan , verder moet je de rest leker zelf laten beslissen wat ze nemen. intereseert jou dat nou?? jammer dat we et nieuwe jaar in gaan met weer zon triest topic.

ps. waar zouden we zowiezo zijn zonder intel? een 300 mhz amd?

echt bout dit

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vrijwel alle nieuwe ontwikkelingen in de Hammer architectuur zijn anders wel gericht op de servermarkt.

AMD gaat niet voor de particulier maar wel alle markten bedienen, echter is dat niet zo simpel. Als de markt je product niet accepteert kom je nergens. Daar moeten ze dus aan werken, maar dat gaat traag.
De omzet van AMD en Intel kun je niet vergelijken omdat Intel veel meer producten en diensten levert. De omzet van Intel in de processormarkt is veel groter, maar AMD heeft sinds de komst van de Athlon wel een grote stijging van de omzet en het marktaandeel gerealiseerd. Het is niet onwaarschijnlijk dat beide bedrijven in de toekomst qua marktaandeel dicht bij elkaar komen te liggen in de consumenten markt. Op de zakelijke markt (office pc's) zal AMD uiteindelijk ook wel slagen, de servermarkt ligt verder weg.

Dat Intel zo ff AMD van de markt kan drukken is niet waar. In het verleden hebben we al een paar keer gezien dat Intel de vraag van de markt niet kon voldoen en dat AMD daar handig op kon inspringen. AMD heeft niet de capaciteit om marktleider te worden en Intel heeft niet de mogelijkheden om AMD uit de markt te drukken.
en idd ipc hammer gaat omlaag, ze gaan de pipelines vergroten van 9 stappe nor 12 stappe dachtek. zodat freq omhoog kan. maar door ingebouwde geheugencontroller gaat de latencies naar beneden en dit zorgt ervoor dat de cpu zen data sneller kan verkrijgen, en ook het cahe gaat omhoog. maar deze twee hebben niks met ipc (instruction per clock cycle) te maken in theorie toch nie. dus per definitie heeft de hammer een lager ipc. maar door de verbeteringen zoals onboard memory controller, more cache, hogere fsb(zoals ik in vorig topic op pag 9 zij), sse2 (in 5% van de nieuwe progs tegen dan). dus ipc gaat omlaag dus freq kan naar boven. maar ipc gaat in praktijk naar boven door snufjes maar freq kan nog altij nor boven. snappie <http://gathering.tweakers.net/postreply.php/153859/4/75/i/s/sleepey.gif>
De IPC van de Hammer gaat niet omlaag. Zeker in de 64-bit mode kan de performance dankzij meer registers flink kunnen toenemen. Als er een langere pipeline komt zal het snelheidsverlies gecompenseerd worden door de hogere bandbreedte en lagere latencies.
Bedrijfs leven koopt vaak op naam, vaak ook op totaal oplossing wat bepaald wordt door IT leverancier die ook weer op naam van de produkt koopt dan kom je weer op intel uit. Hier zit het grote geld en speeld prijs/prestatie 'n kleine rol maar meer de totaal oplossing met inbegrip van service.
Juist, als AMD serieus wil meespelen zullen ze in staat moeten zijn om een totaaloplossing te kunnen bieden. Op dit moment bieden ze alleen dual processor voor de low-end server en workstation markt. Met Hammer moet het op papier mogelijk zijn om hoger te gaan dan Intel met de Xeon nu. De vraag is AMD geaccepteerd wordt in de markt. Voorlopig is dat niet het geval.

• tweakerbee
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Intel is wel hard aan de Itanium bezig. Die heeft ook goede performance. In het begin zal de Hammer misschien interessanter zijn, maar als alles naar de 64bit itanium code wordt omgezet is de hammer nergens. Zullen ze toch weer een licentie op de itianum techniek moeten nemen IMHO!

(tenzij iedereen linux gaat draaien, dat werkt op alles! :P)

You can't have everything. Where would you put it?

• JeroenT
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Op maandag 31 december 2001 23:42 schreef Maverickje het volgende:
Ja PIV zuigt
:Z

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
doe mij ze maar allebei :9

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:32

Termy

valt er nog wat te fragge?

hmz, en pa kwam mij laatst nog melden dat hij gelezen had dat Dell en (ik d8 Compaq) geen AMD procs meer in hun system douwen omdat ze te veel problemen hebben met stabieliteit en oververhitting. Resultaat=40% marktaandeel verlies voor AMD...

das naar? :)

je moet erg goed weten waar je het over hebt voordat je uberhaupt mag praten over dit zuigt en dit rules.. zo hebben bijde procs andere instructiesets en hoe dacht je dan te kunnen vergelijken?

ach, ik ben blij met deze p4 1.4 ghz en over 2 weken een p4 2 ghz erbij :D (pc prive owns)

pa zit zo'n beetje in de comp wereld en lacht zich elke keer weer dood als ik eens zo'n benchmark laat zien. die slaan totaal nergens op en de pro tests laten wel degelijk andere dingen zien.

mijn antwoord meestal: lekker boeie, de proc is lang niet het enige component in een comp die er toe doet en met de huidige snelheden wordt het steeds minder belangrijk.

enne, hoe zit het trouwens met die doorbraak van Intel? dat ze naar de THz gaan.. las ik ook ergens laatst. waar is AMD dan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• inXs
  • Laatst online: 09:00

inXs

known as inXs

bla bla bla, pleur gewoon in je systeem een Radeon 8500 of een GeForce3 ti500 kaartje en elke pc blaast en is super snel.. Dan maakt het bijna geen moer meer uit of je nou een AMD 1600+ AMD 1700+ AMD 1800+ of een p4 1,6 p4 1,7 p4 1,8 enz hebt.. Zolang je er ook maar genoeg geheugen inzet en de goede drivers van alles hebt..

superB

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd dat voorlopig AMD het gaat winnen qua pure snelheid. alleen programma's die veel herhaalde handelingen doen(divx coderen, mp3 encoding, flasken, enz) zullen de P4 goed tot zijn recht doen komen. Ben je een grootverbruiken van multimedia, neem Intel... Maak je gewoon veel gebruik van kantoorapplicaties dan maakt et allemaal geen flikker uit....of wordt nu in 1,5 of 1,45 secs opstart(in deze verhoudingen moet je onderhand gaan denken), nou joepie.

Voordeel van de Intel's is dat ze gewoon zuiniger zijn en minder warmte ontwikkelen, nadeel is dat ze in applicaties die niet zijn geoptimaliseerd voor de P4 gewoon het niet halen bij de rekenkracht van de Athlon.

Ik geloof dan ook meer in de oplossing van AMD om het pure aantal instructies per seconde zo hoog mogelijk proberen te krijgen dan het bruut opvoeren van de cpu-snelheid m.b.v. megalange pipelines. Als er tenslotte 1 fout wordt gemaakt, en denk dan in toekomst aan pipelines die nóg veel langer zijn dan bij de P4 nu, dan verlies je gewoon teveel rekenkracht. Misschien is er een tussenoplossing mogelijk, maar qua rekenkracht/performance/prijs-kwaliteit gaat Neo voor AMD. De marketingmachine van intel, en de grootafnemers als compaq kunnen Intel wel een flinke boost gaan geven bij de consument, maar wij als tweakers houden niet van nietszeggende mhz'en, toch?

pfft nu is neo moe :P

• SG

SG

Op dinsdag 01 januari 2002 04:24 schreef tweakerbee het volgende:
Intel is wel hard aan de Itanium bezig. Die heeft ook goede performance. In het begin zal de Hammer misschien interessanter zijn, maar als alles naar de 64bit itanium code wordt omgezet is de hammer nergens. Zullen ze toch weer een licentie op de itianum techniek moeten nemen IMHO!

(tenzij iedereen linux gaat draaien, dat werkt op alles! :P)
De itanium is erg IA64 afhankelijk dat houd in
IA64 OS
IA64 Aps

met IA32 wilt die niet zo dan ga je zelfs er op achter uit.

De itanium komt er dus als totaal oplossing met OS en software pakket hooguit zal die naast 'n bestaande IA32 oplossing beginnen en dan die overnemen.

De Hammer heeft de mogelijk heid als hardware upgrade te dien als performance probleem tegemoet te komen waarbij later ook op software kan worden overgegaan.

En kan daarnaast ook als alternatiefe totaal oplossing aangeboden worden net als de itanium maar dan met 'n vriendelijke prijskaart.

De hele grote bedrijfen kiezen dan vaker voor itanium de middel tot groot voor de hammer. alleen komt de prestonia dan ook om de hoek kijken.

• SG

SG

Op dinsdag 01 januari 2002 17:25 schreef Termy het volgende:
hmz, en pa kwam mij laatst nog melden dat hij gelezen had dat Dell en (ik d8 Compaq) geen AMD procs meer in hun system douwen omdat ze te veel problemen hebben met stabieliteit en oververhitting. Resultaat=40% marktaandeel verlies voor AMD...

das naar? :)
Quote dat artikel es dacht toch dat er wat anders stond.
Dell is 'n partner van intel en dell markt aandeel is sterk geslonken is geen wereld leider meer en moest bezuinigen.
Dell heeft aan intel een alles omvattende dekking kwa produkt differentaytie en AMD is dan dubbel op.

Dat ligt niet aan AMD maar aan intel en Dell bedrijfs beleid en de It maleise.
je moet erg goed weten waar je het over hebt voordat je uberhaupt mag praten over dit zuigt en dit rules.. zo hebben bijde procs andere instructiesets en hoe dacht je dan te kunnen vergelijken?
Geld dus ook voor jouw.
Die hebben compatible intructie set waar van ene een uitbreiding SSE2 genoemd maar volgen een sterk verschillende implementatie. maar vreten de zelfde code X86(IA32) MMX SSE
ach, ik ben blij met deze p4 1.4 ghz en over 2 weken een p4 2 ghz erbij :D (pc prive owns)
Als jij daar tevreden mee bent en er genoeg $ voor hebt ikke niet.

Heb met AMD nagenoeg dezelfde performance en op dit moment meer TB1400 volgende wordt'n AMD 0,13 kan nu nog 'wel 'n jaartje vooruit.
pa zit zo'n beetje in de comp wereld en lacht zich elke keer weer dood als ik eens zo'n benchmark laat zien. die slaan totaal nergens op en de pro tests laten wel degelijk andere dingen zien.
Pro test zoals Maya en 3DstudioMax
laat je niks wijsmaken Ik ken It'ers of PC verkopers die er weinig verstand van hebben. Dat je er werkt zegt niks over je vakkennis. Enkele hebben het velen niet of te gering.
mijn antwoord meestal: lekker boeie, de proc is lang niet het enige component in een comp die er toe doet en met de huidige snelheden wordt het steeds minder belangrijk.
Heel waar
Je kijkt naar je PC gebruik en budged en eisen en kies dan wat je nodig hebt. dan kom je uit op een van die twee.
enne, hoe zit het trouwens met die doorbraak van Intel? dat ze naar de THz gaan.. las ik ook ergens laatst. waar is AMD dan?
iNtel staat nu op de drempel om de 2,2 gig te leveren.

Alleen bied 'n AXP 2000+ ongeveer het zelfde voor minder $

Als je geild op zoveel mogelijk Hertzen ben verkeerd bezig omdat IPC in reallife performance heel belangrijk is als performance belangrijk is.

• SG

SG

Op dinsdag 01 januari 2002 18:23 schreef neographikal het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat voorlopig AMD het gaat winnen qua pure snelheid.
De P4 is een lange termijn architektuur en intel heeft 'n produktie proces voordeel dus het is meer nek aan nek AMD staat voor maar dat kan met de northwood gelijk of iets overtroffen worden Cache heeft bij een grotere groep aps invloed dan Hardware prefetch en SSE2
alleen programma's die veel herhaalde handelingen doen(divx coderen, mp3 encoding, flasken, enz) zullen de P4 goed tot zijn recht doen komen. Ben je een grootverbruiken van multimedia, neem Intel... Maak je gewoon veel gebruik van kantoorapplicaties dan maakt et allemaal geen flikker uit....of wordt nu in 1,5 of 1,45 secs opstart(in deze verhoudingen moet je onderhand gaan denken), nou joepie.
Klopt ter aanvulling de Netburst architektuur is erg branch prediktion gevoelig met z'n 20 stage pipeline en de grote massa aps van tegen wordig zijn nog niet geoptimaliseerd voor de netburs architektuur maar meer op de PII/III en de K7 lijkt daar veel op kwa architektuur dus heeft er geen last van maar heeft ook baad bij re compilatie het is geen PII/III
Voordeel van de Intel's is dat ze gewoon zuiniger zijn en minder warmte ontwikkelen, nadeel is dat ze in applicaties die niet zijn geoptimaliseerd voor de P4 gewoon het niet halen bij de rekenkracht van de Athlon.
Dit klopt niet geheel zonder toevouging
De PIII 0,18 en vooral de O,13 is zijniger
de nortwood is zuiniger
Maar de Willamette niet die verstookt even veel alleen hebben die er een gigantische koelblok met fan op.
Ik geloof dan ook meer in de oplossing van AMD om het pure aantal instructies per seconde zo hoog mogelijk proberen te krijgen dan het bruut opvoeren van de cpu-snelheid m.b.v. megalange pipelines. Als er tenslotte 1 fout wordt gemaakt, en denk dan in toekomst aan pipelines die nóg veel langer zijn dan bij de P4 nu, dan verlies je gewoon teveel rekenkracht. Misschien is er een tussenoplossing mogelijk, maar qua rekenkracht/performance/prijs-kwaliteit gaat Neo voor AMD. De marketingmachine van intel, en de grootafnemers als compaq kunnen Intel wel een flinke boost gaan geven bij de consument, maar wij als tweakers houden niet van nietszeggende mhz'en, toch?

pfft nu is neo moe :P
IPC is ook belangrijk wel met voldoende Clock.
Intel en AMD zijn vanwege contracten ieder hun eigen weg ingeslagen
Ze gebruiken niet meer dezelfde mobo
en met hammer/ itanium ook 'n andee instruktie set dus ook andere versie van OS en applicaties.
IA64 vs X86-64

AMD is dus nu ook afhankelijk van de software ontwikkelaars.

Maar d'r is dan nog altijd linux .

Het lijkt dus steeds meer op appels en peren.

Verwijderd

persoolijk beschouw ik die p4 nog altijd voor zakelijke dingen,en omdat de "gamer" eigenlijk nooit een oud systeem heeft en vaker zn syteem upgrade vind ik amd veel voordeliger en op DIT moment ruled amd en daarna zal intel wel weer rulen en weer amd,daarom is dit topic een beetje zinloos,het een is het ander niet en ze hebben allebei hun voordelen

Verwijderd

vooral voor gamers is AMD op dit moment het beste. Het is makkelijker en goedkoper up te graden. (niet steeds een nieuwe socket :() en AMD is in games ook sneller dan intel. Voor de zakelijke markt en die progjes met SSE2 instructies is de p4 dan weer geknipt. Maar wij als tweakers gebruiken die dingen toch niet zo vaak. (gemiddelde tweaker dan :)) Dus is voor de meeste tweakers die ook vaak hun systeempje weer moeten ;) upgraden AMD op dit moment het beste.
Pagina: 1 2 3 Laatste