De grote vraag is, welke rol zal cloud computing echter uiteindelijk gaan spelen? Als we één ding hebben geleerd de afgelopen jaren is het wel dat developers en uitgevers altijd de makkelijkste weg kiezen, en in veel gevallen er niet voor wordt gekozen om daadwerkelijk meerdere verschillende edities uit te brengen.Vinand schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:53:
Hele mooie vergelijking maar ik mis toch zaken als bijvoorbeeld de cloud computing en de esram van de xboxone.
Dit is iets wat bijv. erg sterk naar voren komt bij PS3/Xbox 360 games welk pure kloons zijn, en vervolgens een PC port krijgen waarbij nog niet eens fatsoenlijk keyboard / mouse support ingebouwd wordt.
Dat wetende, hoe waarschijnlijk wordt het om plotseling voor één console je game dusdanig op te bouwen dat er een deel in de cloud verzorgd wordt? Een leuk concept van Microsoft, maar ik verwacht er momenteel vrij weinig van. Pas zodra Sony middels Gaikai de zelfde mogelijkheid zal gaan aanbieden, denk ik dat developers er echt iets mee gaan doen.
En daarmee gezegd hebbende, gezien het mogelijke hardware voordeel ten faveure van Sony zal het mij ook niet verbazen als zij een bewuste keuze hebben gemaakt of zullen maken om Gaikai voorlopig niet als cloud platform in te zetten op soortgelijke wijze als Microsoft doet met Xbox Live. Al is het enkel maar om te voorkomen dat developers voor Xbox One games de cloud aldaar dusdanig kunnen benutten om tot een gelijke performance te komen.
Daarnaast is natuurlijk een 2e issue met het gehele cloud gebeuren dat games niet dusdanig ontwikkeld kunnen worden dat cloud computing nodig is. De community wenst dat namelijk niet, sterker nog accepteert het niet. Iedereen hier heeft de kritiek op titels als Diablo III en SimCity gedurende het afgelopen jaar bijv. wel gezien. Er zullen weinig developers zijn welk zich daar nogmaals aan zullen branden op korte termijn.