Nu ik geen lag meer heb
(*) en zodoende begin te focussen op de gameplay, begin ik me toch te amuseren...
This game.
(*) Die patch hielp hier echt om het meer vloeiend te maken. Speel op vrijwel alles High met een ATI HD 6950 1 GB op 1920x1080 resolution. Enigste dat uitstaat of niet op High is: geen AA, geen SSAO/HBAO, post AA op Low. (dit alles zou hoger kunnen en de game zou nog boven 30 fps maar das ieders keuze.)
Ik zit tussen de 40 à 50 FPS buiten. Gaat even naar 30 FPS als de skyscraper neergaat. Binnen heb ik uiteraard 60+ FPS.
En dit is op Windows 7 64 bits SP1. Windows 8 komt er hier niet in.
De performantie is dus wel minder dan in BF3: daar haal ik bijna altijd 60 FPS met dezelfde settings, maar ik verwacht nog improvements via Beta patches of in de final game.
Gisteren gespeeld van 23u tot 3u en gelukkig nog voldoende volle 64p servers rond die tijd.
2 zeer leuke en lange matches gehad waar aan sommige flags echt clusterfuck situaties ontstonden. En dan vooral door het Waypoint System waar random squadmates toch lijken naar te luisteren!
Het gerucht dat door het grote aantal overgelopen CoD gamers je nauwelijks nog aan teamplay/squadplay kunt doen zonder VOIP is dus niet echt correct. Ik heb gisteren echt genoten.
En ze waren zelfs niet een hoog level, de ene was level 2 en had denk ik nog geen defibs:
Had wel een grappige situatie met hem:
- hij was in het water naar een ladder aan het zwemmen
- ik kwam aangelopen over die grote brug en ging direct naar die ladder om hem een health pack te smijten wanneer hij op de begane grond stond
- direct daarna werd ik beschoten
- hij overleefde en killde ze
- maar toen zag ik via die "in-game head camera" dat hij naar mijn dode lichaam bleef staren, zoals een kleine puppy die naar zijn overleden moeder keek

Ik had hem al genoeg gerevived dus ik denk dat hij het jammer vond dat hij nog geen defibs had of niet wist hoe ze te equippen.
Hij had me later op Battlelog toegevoegd dus it seems dat die ook fun had.
Maar chat of VOIP communicatie was er dus niet. Ik maakte is een grapje in het Engels toen we beiden prone lagen voor 2 tanks at A, maar hij antwoordde niet.
Om maar te zeggen dat dat Waypoint System verrassend genoeg nu al gebruikt wordt, zelfs al is de game nog niet uit.
De match daarop werd ik in een totaal andere squad gesmeten maar daar werd ook gewoon het Waypoint System duchtig gebruikt.
Edit: maar
altijd werkt het dus ook niet. Ik wil de Battlefield community niet ophemelen.
Ook andersom leek het te werken: toen ik geen squad leader meer was, klikte ik op REQUEST FOR ORDER en vrijwel onmiddellijk gaf de squad leader een command.
Ik denk dat veel mensen spontaan zelf geen Waypoints gaan aanduiden omdat ze schrik hebben om als een Hilter aanzien te worden.
Ik raad dus aan om zeker op REQUEST FOR ORDER te klikken als je hen wil aanmoedigen dit wel te doen.
Wat ik hiermee maar wil zeggen is:
- dat Waypoint System
- die Commo-rose
- dat in-game head display
helpen allemaal meer dan ik dacht dat ze zouden helpen.
Ik heb het probleem bij VOIP dat ik mij minder lijk te concentreren in de game als ik praat of te aandachtig luister, waardoor ik in ongelukkige situaties kom.
Ieder zijn ding: als er mensen zijn die perfect tactisch kunnen spelen met VOIP erbij, doe gerust verder. Maar ik heb het in BF3 al paar keer geprobeerd en ik merkte wel de facepalm-situaties direct op.
En dat in-game head display biedt je echt veel situational awareness vooraleer je spawnt. Je weet waar je squad mate zich bevindt omdat je je snel kan orienteren als je de map begint te kennen. Daarnaast zie je ook of je onmiddellijke enemy fire mag verwachten of niet.
Ook briljante momenten als er nog maar 1 squad mate alive is en je als een bezetene naar dat in-game head display kijkt om te zien wat hij doet en te hopen dat hij overleeft.
En oh boy,
de clusterfuck situaties at B zijn soms brilliant. Als je met je eigen + eventueel een andere squad opgesloten zit in die ondergronde ruimte en er boven 2 enemy tanks staan en er telkens enemies langs de trappen komen. De momenten dat ik niet heb gedacht "JA NU IST OVER JONGES" en dat we toch bleven overleven doordat velen health packs in het wilde weg smeten. We zaten dus in die ruimte waar je de rolluiken naar omlaag kunt doen + de vestiaire ruimte ernaast.
Op een gegeven moment was het wel game over want er kwam A GODDAMN TANK naar beneje in de ruimte.
[
Voor 11% gewijzigd door
Asgaro op 09-10-2013 11:55
]