Zo, de eerste dag zit erop, enorm gemengde gevoelens bij deze beta.
Dat BF4 een geweldige game wordt, dat wil ik wel geloven, maar deze beta build is een gigantische teleurstelling. Zeker gezien de verwachtingen die de BF3 beta opwekte.
Het begon meer dan gruwelijk met een potje CQ large waarin Battlefield moment na moment voorbij kwam. Heli's, tanks, boten, snipers alles ging op de meest fantastische manier ten onder en ik zat er helemaal in. Veel voertuigen, geniale gevechten om de sky scraper etc. etc.
Maarrrrr, toen kwam de realisatie dat het aantal wapens en gadgets ronduit treurig was. Leuk die battlepacks, maar er zit niets nieuws in behalve een andere variant van dezelfde grip oid. Jippiekayee. Overigens is de load-out altijd weer spannend, want het wordt op de meest random manier onthouden. Soms alles goed, soms wat goed, soms niets.
We hebben met ons squad gezamenlijk ALLE vormen van crashes, bugs, disconnects, etc wel voorbij zien komen. Bij mij liep het nog het stabielst van iedereen, maar ook daar kwamen twee vage vastlopers voorbij, maar voor 1 jongen was het ronduit onspeelbaar, elk 1,5 potje wel een nieuwe soort crash.
Dan de framedrops, het loopt heel steady over het algemeen met de nieuwe drivers, ruim 70 fps+ op een 6870, maar dan komen af en toe leipe CPU spikes voorbij die voor een overgeclockte 4670 niet voor zou mogen komen met bizarre framedrops/input lag tot gevolg. Het lijkt inderdaad alsof er actief een debugger meedraait die af en toe bijna full-load trekt, we hebben het gevoel dat daar geen failsafe op zit, maar gewoon crasht als hij tegen iets aanloopt en hopla, disconnect.
Tenslotte de campers.... "iedereen mag spelen zoals hij/zij dat wil", ja amehoela, ga thuis maar op je eigen dak zitten met je luchtbuks. Wat voor gigantische chronisch-lafbek-syndroom moet je hebben als je alleen je lol kan halen uit campen op een dak en ronde na ronde verliezen. De hoogste boom en een paar miljoen volt voor de elektrische stoel. Bij CQL is het nog enigszins te overzien, maar domination is gewoon "Strike at/for C Roof" geworden.
"Yay! Recon met C4, nu kunnen we eindelijk wat aan tanks doen" jaja utopia, elevator campen dat is het enige wat die NSB-ers kunnen. Nog geen recon in de buurt van een tank gezien. Overigens is bolt action snipen nu echt kinderlijk eenvoudig, dus zien we nóg meer van die droeftoeters in publics. Kan niet wachten....
De servers, I3D faalt weer als vanouds met de welbekende serverbased lag en servers die er om de haverklap uitvallen. 4netplayers.de is echt een enorme verbetering en de enige servers waar ik nog op speel, want ook die Zweedse servers laten het veel afweten.
Last but not least, de gunplay is nog een beetje vaag. Het voelt bij vlagen een beetje MOH/consolig aan, meestal behoorlijk scherp maar af en toe ook zeer sponzig. Ik heb nog lang niet het gevoel van controle en feedback wat BF3 wel had.
Dus ja, al met al behoorlijk teleurgesteld in deze beta, die verwachtingen had Dice best wel wat beter kunnen managen, wat mij betreft weer een behoorlijk PR faal dit.
Btw: de Type88 is echt briljant om mee te spammen!