Phuncz schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:42:
[...]
Omdat stilstand gelijk is aan achteruitgang in onze maatschappij.
Het valt me telkens op hoe hard je gelooft dat modding tools zo belangrijk zijn voor een game, maar niet iedereen zit te wachten (letterlijk) totdat er een bende getalenteerde mensen iets nuttigs maken.
EA maakt ook de afweging tussen de kans dat het effectief iets gaat opbrengen (wel of niet genoeg momentum en talent actief eraan bezig) en de kans dat hun DLC gelijkwaardig opbrengt. EA heeft goede ervaring met DLC en micropayments, dus ik geef ze gelijk dat ze de logische keuze maken.
Ik zie de potentie die mod tools kunnen bieden terwijl anderen dit niet kunnen of niet willen zien.
En geloof me, ik wil niet in
elke game mod support: ik zou er veel kunnen opnoemen waar het totaal geen nut heeft.
Toch geldt dit niet voor Battlefield:
- Battlefield
had al in het verleden mod tools en de community maakte hier gretig gebruik van. Ook heb ik niet echt iets negatiefs hierover gehoord. Onlangs is Project Reality uit beta gegaan.
- Battlefield games bieden net de mogelijkheid om
sandbox maps te maken, met grote landschappen en wat je maar wil. Het potentieel is echt enorm met de Frostbite engine.
En terug, je lijkt een link te willen leggen tussen slechte DLC verkopen en het hebben van mod tools.
Die link bestaat niet, sorry...
[...]
Je laat het uitschijnen als een feit maar dat is het niet, bijna alle AAA games hebben geen mod-support, het zijn de kleinere studios en games die dit hebben. Maar wie zegt als straks alle AAA-games mod-support hebben dat dit beter is ?
Stel bv. dat we bijvoorbeeld nu 10% van de verkochte games mod-support hebben. Ineens is dat over een jaar 60%, want CoD, Battlefield, Diablo, World of Warcraft, FIFA en Need For Speed hebben ineens mod-support in deze voorbeeldwereld. Waar ga je ineens 6x zoveel talent vandaan halen ? Het is niet alsof iedereen plots wakker wordt met verborgen talent, niet iedereen is creatief aangelegd en heeft de voeling om veel tijd en moeite bij te dragen aan de community.
Wat je hoopt is zeer nobel hoor, maar het staat haaks op de realiteit.
Daar begrijp ik je. En idd, ik wil niet dat elke game het heeft.
Betreffende talent: talent vind je altijd. Ik ben verbaasd over hoe mensen leuke machinima's kunnen maken in BF3, zelfs zonder het hebben van spectator mode en mod tools. Om maar te zeggen: zelfs vanuit hoeken waar je niets vernieuwends verwacht, vind je leuke dingen.
En er zijn veel modders in de wereld hoor, ze zitten alleen vooral op mod forums van games die wel modding ondersteunen.

Martinspire schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:42:
Waarom gaat het hier ineens over modtools? Ze hebben toch al lang geleden aangegeven dat dit niet te doen is met de vele licenties die ze gebruiken? Sure, ze willen het graag vrijgeven, maar dat gaat ze dan gewoon enorm veel geld kosten.
Ik denk zelf dat het een kwestie van tijd is voor we weer een Battlefield met mod tools zien.
Vergeet niet dat redelijk wat DICE developers ook een job daar kregen doordat ze BF mods hadden gemaakt die erboven uit staken.
(in het vet gezet omdat het m'n conclusie is)
Waarom denk ik dat het een kwestie van tijd is? Omdat bij het vragen naar Commander Mode bij BF3 ze ook nooit zeiden dat ze het er niet instaken vanwege tijdsgebrek. 
Weet je wat ze deden? Ze downplayden het idee dat Commander Mode nog leuk onthaald zou worden in deze tijd. Analoog downplayen ze nu het nut van mod tools, maar in realiteit willen ze het wel als ze meer development time hadden.
Ik citeer een oud artikel
http://bf3blog.com/2011/0...nclude-commander-feature/Q: When I think about Battlefield 2, I always come back to the Commander position and the game within the game that arose from having Special Forces objectives. Are those returning in the proper sequel?
A: We could implement it, but the questions is “how do you get the threshold lower?” That’s not by making it more complicated. Our challenge is to make sure that anyone that just jumps into the game will get it. One of the biggest problems with Commander was that only two people could use it. Some people like it but most people didn’t care. They just cared that someone gave them an order or that their squad could play together having fun on their own more or less. Then the most hardcore people went into the Commander mode and learned how to use that. You could argue it was a great feature, but looking at the number you could also say that no one uses it. We tried in Bad Company 2 to give that t players, so you could issue orders to your squad, and you could use gadgets like the UAV that only the commander could use earlier — giving the power back to the players so everyone could use it. That made a big difference. More people could enjoy the game. We lowered the threshold for everyone because we gave it to everyone. We now know the boundaries are for keeping the strategic depth and complexity while lowering the threshold to get in.
Zien jullie de trend?
DICE downplayt het idee van Commander Mode een jaar of 2 geleden, en *BAM* nu zit het in BF4 met alles erop en eraan. Plus zelfs specator mode.
Ik vond net een artikel dat mijn standpunt staaft.
Developer says it's fearful exploits could arise after releasing mod tools to public; won't do mod support until it can do it "really well."
Battlefield developer DICE has explained why it chose not to offer mod tools for last year's Battlefield 3. Speaking during a GDC Europe session this week attended by Gamasutra, DICE general manager Karl Magnus Troedsson said the studio was fearful of the potential implications.
Mod tools for Battlefield 3? DICE didn't think it was a good idea.
Magnus Troedsson explained that DICE is aware that offering mod tools can help extend the life of a game like Battlefield 3. However, the company decided against it because it was "afraid of all the things that can come with releasing the code," including hacking exploits.
The developer also cited Battlefield 3 being a multiplatform release as a reason it chose not to make public mod tools. Magnus Troedsson said if DICE were to release mod tools, it would want to let console players in, too, and the studio was not prepared to do this.
"If we do mod support, we want to do it really, really well," he said. "We are not ready to do this yet."
DICE offered modding tools for Battlefield 3 predecessor Battlefield 2, which led to a range of offerings, including pirate and zombie mods.
Dus wat zien we? Tot op heden hebben ze nooit "NOPE" gezegd tegen het idee voor mod tools in de toekomst.
Ze willen het goed aanpakken om
- exploits tegen te gaan
- PC én consoles mods te geven
Dusja, only time will tell. Maar ik heb er geloof in dat het ooit komt.
Argumenten over tegenvallende DLC verkopen zijn uit de lucht gegrepen.
Case closed.