CRXDelSol schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:00:
Als je allemaal goed naar de aflevering kijkt, de computer leerde simulaties te draaien en kansberekeningen te doen, je ziet de simulaties qua uitkomst steeds verbeteren, missie voltooid, de meeste 'assets' gered. Echter in de allerlaatste optie, waarin Shaw dood gaat, geeft de computer ook aan dat et geen andere mogelijke 'zetten' meer zijn. Waardoor de laatste de enige mogelijke was, en je moet je dan als kijker voorstellen dat dat de onvermijdelijke zet is die 'The Machine' doet en het team doorheen drukt via Root. Daarom dat laatste stukje met die popup van dat er niet meer mogelijke zetten zijn,
checkmate (referentie naar dat schaak stukje)
Hmm, de les uit het schaken was toch dat iedereen gelijk is en dat ook the machine met een vorm van bounded rationality zit. Ook al gaat alles nog zo snel.
En dat zag je in de simulaties. In alle simulaties ging het slecht, de laatste gaf op het allerlaatst de assets maar een 2.x% kans geloof ik. En toen kwam powerup Shaw langs, waarmee de kans voor de assets steeg. Ik heb even gezien of Shaw ook een asset was in de vergelijking. Ik dacht van niet.
Dat was de verklaring die ik meepakte. Schaken is in principe een gesloten systeem. De stukken staan op het bord en de regels zijn er. De zich afspelende situatie was er ook één, vanuit het oog van de machine. Echter, de machine wist niet dat Shaw er ook bijzat. (Ze kwam door een rioolbuis ofzo, waar geen camera's zitten, lijkt mij.) Tegelijk zou het dat ook weer sterk maken dat ze niet opeens een asset was. Ze zat niet in het spel, ze was de externe onbekende factor.
Tsja, ik vind het zonde dat Shaw eruit is, toch een mooie personage. Letterlijk en figuurlijk. Harold stoorde ik mij in deze episode toch wel een beetje aan. Alsof hij een klein kind is die opeens iets anders gaat doen: even leuk naar de muur kijken, leuk verhaaltje over auto's en gewoon ongedekt rondlopen. Werkelijk? Nu nog...?
Eerlijk gezegd vond ik de simulaties wat irritant dat teveel daarvan exact hetzelfde was. Start van het verhaaltje, zelfde scene, ... dat hadden ze wat sneller mogelijk houden door minder exact dezelfde inhoud te tonen. Dat met Lionel en Root was dan wel weer grappig. Grapje in de simualatie, ah what the hell, laten we dat maar doen.