Ik heb dit vijfde seizoen pas vanavond afgekeken. De 100e aflevering: the day that the world went down was toch wel na if-then-else de meest shocking aflevering. Ik had Root echt een ander einde gegund, of naja een fatsoenlijkere manier van doodgaan. Niet zo lullig op deze manier. Ze was samen met Shameen toch altijd al chicks with guns + deelde de voorliefde voor de machine met Finch. Het is wel mooi om de overgang van Root haar lijfelijke aanwezigheid naar de stem van de machine te zien. Is ze toch nog een met haar eigen god, God riep haar tot zich en zo

Naast de dood van Carter toch wel de meest brok-in-mijn-keelmoment dit seizoen.
Harry going on the dark side was wel een fijne afwisseling. Dat ie eindelijk tot inkeer kwam dat zijn huidige plan van aanpak hen nergens noemenswaardig heen wist te brengen anders dan te overleven. Het morele dilemma en hoe de machine hem van de scenario's voorzag: what if the machine was taken out of the equation

En dan gewoon kort alle scenario's bij langs gaan voor iedereen. Carter gewoon chief in office

Root die voor Samaritan werkt en Greer

Shaw die gewoon haar oude werk voortzet. En tja John had bij gebrek aan een doel in zijn leven weinig meer om voor te leven. Dus ook dat scenario vond ik geloofwaardig.
De finale-aflevering vond ik her en der wel verwarrend. We horen Root haar voice-over van aflevering 1, we zien Harold op het dak, we zien hoe het komt dat ie in zo'n deplorabele staat verkeert. Dat de machine in root als vertegenwoordigend persoon vervolgens weer Finch bij staat op dat dak though

En later John in zijn dying seconds. Maar we zagen de zoon van Fusco en diens familie bij zijn begrafenis, dus toen die Jeff Fusco wist te verwonden dacht ik: dus zo issie aan zijn eind gekomen. Tot die ene badcop opdook en met Fusco wou afrekenen. Dat kon ook de manier zijn waarop ie zijn einde zou vinden. Maar het eindigt dus met Fusco en Shaw in een koffietentje samen met Bear

Waar heb ik dan naar zitten kijken

In feite heeft Finch nu gewoon de tactieken van Greer en Samaritan afgekeken en benut voor de machine dat ie in een satelliet rondom de aarde wist te overleven aan het virus, om later terug te keren als de storm is gaan liggen.
Zeker na die aflevering waarbij eenmaal geredde personen dus een eigen team wisten te formeren met vervangers voor Reese/Shaw, Finch, Carter/Fusco kan het zo weer opgepakt worden door een nieuw team. Out with the old, in with the new. The tables have turned, time for new players to join for a chess play. Toch wil ik nog wel meer zien van Carter/Fusco en Shaw/Root. Voor mij part in een alternatief scenario waarbij er voor allen een happy ending was omdat de machine nooit aanwezig was geweest. Dus uitdiepen wat ze ons als teasers nu hebben opgedist in de finaleaflevering. Hoeft niet meteen maar de optie tot is wel gegeven.