c-style schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:01:
Het absurde aan de microtransacties van de camo's is dat het de makers eigenlijk vrij weinig inspanning heeft gekost. Het is eigenlijk gewoon een plaatje veranderen in de bestanden van het spel. Als we gewoon dedicated servers hadden met mod tools waren deze camo's en meer gewoon door andere spelers gemaakt.
Kijk naar Oblivion of Skyrim: complete overhauls, script extenders, nieuwe wapens en armor, nieuwe huizen, dorpjes en veel meer. Allemaal voor niets. Daar heeft voor de modders uren werk in gezeten,
Kijk naar een game als Left 4 Dead 2: complete nieuwe campaigns en maps, dedicated servers met zelf in te stellen player-limits en settings.
In beide gevallen is er niet echt "officiele" support, al is er bij Left 4 Dead 2 wel minstens 1 campaign als officiele update door Valve uitgebracht. Dat was dan het werk van 1 modder.
Kijk je nu naar Black Ops II: wat nieuwe camo's, extra CaC-sets en wat nieuwe reticles. Het laatste geval stelt ongeveer net zoveel voor als een zelfgemaakt PNG'tje. De standaard reticles vind ik in sommige gevallen maar matig ontworpen.
Wat is het verschil? In de eerste 2 gevallen komt de content vanuit de community, zit er serieus behoorlijk wat werk in en is het volledig gratis. Er is dan wel geen "officiele" support, maar de community brengt zelf ook genoeg support in. Black Ops II stelt de mini-creaties beschikbaar voor (vind ik, inmiddels wel duidelijk) relatief belachelijke prijzen zonder dat je kunt kiezen of je alleen een camo wilt. Je zit opgescheept met die extra reticles die je eigenlijk misschien niet eens wilde.
Het andere grote verschil is hoelang zo'n game meegaat. In geval van de TES games zitten er meerdere jaren tussen elke nieuwe release. Oblivion's release dateert alweer uit 2006 en nog steeds zijn daar mods volop in ontwikkeling. Left 4 Dead 2 draait ook al jaren mee en wordt, mede dankzij de beschikbare mods en dedicated server, nog steeds redelijk veel gespeeld.
Black Ops II heeft, net als iedere nieuwe CoD, voor de massa maar 1 jaar houdbaarheid. Dat maakt de aangeboden mini-mods in ieder geval voor mij een stuk minder interessant. In de volgende CoD zou je die weer gewoon opnieuw aan mogen schaffen, zoals het er nu uit ziet.