EJSEJS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:46:
Nog een ander vraagje, ik kwam op mijn zoektocht over de LA7408 deze
site met Calibration and Picture Settings tegen. Maar ik snap de instellingen over "20PT WHITE BALANCE" niet echt. Is er hier iemand die mij daar wat uitleg over kan geven ? Of heeft iemand nog een andere site waar ik de juiste/mooiste instellingen voor de LA7408 kan vinden ?
20P White balance, of 20 punten witbalans, is het balans tussen rood, groen en blauw van zwart naar wit. Met behulp van speciale meetapparatuur kun je de witbalans van een televisie uitmeten. De uitmeting in een grafiek ziet er zo uit:
De cijfers onderin geven aan hoeveel "wit" er wordt weergeven, 0 is zwart en 100 is 100% wit. De 100 aan de zijkant geeft aan wat het perfecte punt is en de andere cijfers geven de afwijking aan. De kleuren geven aan hoeveel er van die kleur weergeven wordt.
In het voorbeeld is te zien dat op 50% blauw op zo'n 95 zit en groen op zo'n 105. Dat betekent dat wanneer het beeld op 50% wit zit (grijs dus), dat er iets teveel groen wordt weergeven en iets te weinig blauw. Dit zorgt dus voor een groene tint.
Met gebruik van het witbalans kun je dit beïnvloeden. Het ligt aan het aantal punten in hoeverre je dit nauwkeurig kunt beïnvloeden. Zo kun je dus zorgen dat je op 50% wit iets meer blauw wilt en iets minder groen zodat deze twee kleuren op de 100 streep komen en grijs ook echt grijs is zonder groene tint.
LET OP!
Het overnemen van andermans instellingen resulteert niet tot een betere afstelling van de televisie. Ieder paneel is anders, ook al is het type televisie hetzelfde. Iedere televisie zal dus een andere instelling nodig hebben voor het perfecte resultaat. Anders zouden alle televisie al met de juiste instellingen uit de fabriek komen.
HIER BETER UITGELEGD