Anoniem: 16233 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 15:14:
[...]
1. Welke games zijn er (de nieuwse en de toekomstige) sneller op AMD en/of op Intel, en dan spreek ik niet over 5 a 10 % ...
Oudere games moeten hier al niet meegenomen worden, vermits deze CPU's beiden snel genoeg zijn om alle oude games op max settings te spelen. Dus belangrijker is naar de "engines" te kijken en welke zullen gebruikt worden voor de toekomstige far cry's, grid, cod, battlefields , simcity, civilzation 6, ...
Crysis blijft toch een beetje een klasse apart, voor de types die het maximale uit hun pc's willen halen en dat in zo een game terug willen zien.
Welke games er verder in de toekomst beter zullen lopen blijft toch een beetje koffiedik kijken. Je geeft zelf aan 5 jaar geleden een quad core te hebben aangeschaft en een game als Crysis maakt daar goed gebruik van, maar zelfs nu zijn er nog zat games die ook prima op een snelle dual core draaien. Een paar posts terug had iemand een grafiek van Assassin's Creed 3 gepost waarin je duidelijk ziet dat er bij lange na niet optimaal gebruikt wordt gemaakt van vier cores.
2. Vergelijking bij overklokken. Hoe presteren beide CPU's indien ze overklokt zijn, en dan bedoel ik natuurlijk niet met stikstof of vloeistof, maar gewoon met een deftige CPU koeler op lucht, want dat is mijns inzien wat de meeste tweakers hier zullen doen. Hoe ver gaan ze ook in overklokken, en zitten we dan nog met dezelfde benchmarks ? Het zou goed kunnen zijn (ikzelf weet het niet) dat een FX-8350 overklokt sneller werkt per core dan een overklokte i5-3570 ...
Ik heb geen directe vergelijkingen klaar liggen van de 3570k en 8350 wat betreft overklokken, maar de lagere tdp en verbruik van de Intel's maakt het wel makkelijk om je cpu, zonder al teveel extra's goed koel te houden.
Deze site geeft aan dat de 3570 wat beter zou overklokken, maar echt uitgebreid is de site niet.
Wat betreft de nieuwe consoles die beiden met AMD zullen werken en waarschijnlijk beiden een octocore zullen hebben het volgende : Waarschijnlijk zijn de gamedeveloppers nu al bezig met hun games voor deze octocores te ontwikkelen, dus zolang zal het niet duren voor deze op de markt komen ...
Het is nog maar de vraag hoeveel cores de games mogen gaan gebruiken. Best kans dat 1 à 2, of misschien zelfs 3 cores gereserveerd gaan worden voor het systeem zelf. Al die data die Sony op de achtergrond wil gaan bijhouden, het direct streamen of opnemen van je gameplay wordt natuurlijk niet zomaar gedaan.
Daarbij duurt het altijd een tijdje voordat er echt optimaal gebruik gemaakt wordt van de consoles. Het duurt nu nog een jaar voordat ze uitkomen en zeker nog een jaar voordat er echt een beetje goed gebruik van wordt gemaakt. Dan zijn we dus al weer twee jaar verder en aangezien er nog genoeg extra kracht uit de quad core's te halen is weet ik niet hoe snel pc games op meer dan 4 cores zullen overstappen.
Ik haalde hiervoor ook al de Steam Hardware Survey aan die laat zien dat 48% nog gebruikt maakt van een dual core en 43% van een quad. Slechts een magere 5% zit op meer dan 4 cores. De developers gaan die 95% (als je de single cores meetelt) van de mensen natuurlijk niet zomaar in de kou laten staan.