[BBG] Budget- en basissysteem maart 2013
Waar we in de vorige BBG het budget- en basissysteem links lieten liggen, worden ze wel weer meegenomen in de BBG van maart. Er is namelijk wel het een en ander veranderd of te verbeteren. Dit topic is de bedoeld om te discussieren over de inhoud van de systemen die op 1 november op de frontpage komen te staan. Voor persoonlijk advies kun je beter terecht in Desktop Aankoopadvies.De discussie sluit rond 23 februari, zodat wij nog voldoende tijd hebben om de systemen in te voeren en begeleidende teksten bij te typen.
Het budgetsysteem is een goedkoop systeem die hoofdzakelijk bedoeld zal zijn voor het surfen op internet, tekstverwerken en communicatie. Het budget is al enige tijd € 275. Ik ben echter wel van mening dat het budgetsysteem echt bedoeld is als instap pc. De prijs wil ik dus graag zo laag mogelijk houden, tenzij er echt goede redenen zijn om voor een ander component te gaan. Het budget van het basissysteem ligt op € 325. Een verschil van 50 euro klinkt weinig spannend, maar daarvan kunnen de belangrijkste onderdelen van een computer toch altijd net een stapje verbeterd worden. In het low-end segment liggen de prijzen dicht bij elkaar, waardoor iedere euro ook telt.
We beginnen met het budgetsysteem met een budget van € 275:
Er zijn een aantal verschillen waar te nemen. Zo zijn de Pentium Ivy Bridge processors eindelijk beschikbaar. De prijs is tevens in orde, daarom heb ik geen goede reden om er geen één in te stoppen. De Intel Pentium G2020 iets 100 MHz lager geklokt dan de G860, maar gezien het voordeel van een kleiner productieprocede, de betere grafische kern (ga ik even van uit, nog niet gecontroleerd) en de iets lagere prijs geeft voldoende reden om de processor op te nemen in de BBG.
De Samsung 830 ssd's zijn niet meer leverbaar, helaas. De ssd's waren snel en goedkoop. Omdat de Crucial M4 toch aardig duurder is dan een Samsung 840, wil ik toch pleiten voor de Samsung ssd. Met name het schrijven zal minder snel gaan, maar het blijft toch een budget pc
Het moederbord is beduidend goedkoper. Dit gaat uiteraard niet zonder concessies te doen op features. Zo missen we 2x sata-600 en 2x USB-3.0. Voor sommigen zal dit vreemd in de oren klinken omdat het een gevoel geeft alsof je terug gaat in de tijd. Toch is het echt niet zo dramatisch gesteld. De sata-300-bus zal de ssd qua prestaties minimaal negatief beïnvloeden. Qua schijfsnelheden is de sata interface bij deze ssd sowieso al niet de bottleneck, en ook bij het lezen zal de bottleneck meevallen. USB-3.0 mist ook. Wie vind het handig om achter zijn PC te kruipen om er een USB-3.0 apparaat op aan te sluiten? Ikke niet
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 36,45 | € 36,45 |
1 | ASRock Asrock H61M-DG3/USB3 | € 42,45 | € 42,45 |
1 | Chieftec Mesh CT-01B | € 55,80 | € 55,80 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 20,50 | € 20,50 |
1 | Samsung 840 series SSD 120GB | € 85,42 | € 85,42 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 240,62 |
Vervolgens het basissysteem:
Ik vond het basissysteem uit de vorige BBG al goed in verhouding, maar toch ga ik een poging doen om hem te verbeteren. In tegenstelling tot bij het budgetsysteem, heb ik hier gekozen voor een iets duurder moederbord. Dit moederbord is een paar euro duurder, maar biedt wel als voordeel dat er 4 geheugensloten beschikbaar zijn. Omdat we bij een Trinity systeem direct beide geheugensloten benutten en 4GB al geen overbodige luxe meer is, lijkt het me goed om een moederbord te kiezen met 4 geheugensloten. Een tweede voordeel van het moederbord is, is dat er een heatsink geplaatst is op de mosfets bij de cpu. In combinatie met de gekozen processor is dat natuurlijk wel fijn voor het eventuele overklokwerk.
Ik had het zojuist over USB-3.0 en het achter je computer kruipen vanwege het zoeken naar een USB-3.0-aansluiting. Omdat het Asrock moederbord over een interne USB-3.0-header beschikt, wil ik eigenlijk af van de Fractal Design Core 1000, een kast zonder USB-3.0 aansluiting aan de voorzijde. Het enige nadeel van deze kast vind ik het merk: MS-TECH. Gelukkig zit er geen voeding bij
Ook hier zat de Samsung 830 ssd in. Omdat we een iets ruimer budget hebben, vind ik dat we hier wel voor een Crucial M4 kunnen gaan.
1 | AMD A8-5600K Black Edition | € 88,95 | € 88,95 |
1 | ASRock FM2A75 PRO4-M | € 57,70 | € 57,70 |
1 | Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver | € 32,99 | € 32,99 |
1 | Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX | € 31,95 | € 31,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 33,25 | € 33,25 |
1 | Samsung 840 series SSD 120GB | € 85,42 | € 85,42 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 330,26 |
Het enige waar ik nog niet uit kon komen is de keuze voor een voeding. Ik kan natuurlijk weer gaan voor de
be quiet! System Power S6 300W, maar ik betwijfel of het de beste keuze nog wel is. Volgens mij gaat het tussen 4 verschillende voedingen:
- be quiet System Power S6
- Antel VP350P
- be quiet System Power 7
- Corsair VS350
De scherpe mensen onder ons is het misschien al wel opgevallen. In geen van beide systemen zit een dvd-speler. Met de heren van de BBG hebben we afgesproken dat we de dvd-speler voortaan optioneel aanbevelen, omdat hij eigenlijk zelfden tot nooit gebruikt hoeft te worden. Zelfs het installeren van Windows gaat vanaf een USB-stick, het gaat nog eens veel sneller ook!
Als laatste ook de randapparatuur:
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 59,95 | € 59,95 |
1 | LG E2242T-BN Zwart | € 108,30 | € 108,30 |
1 | Creative Inspire A220 | € 23,40 | € 23,40 |
1 | Logitech LS11 | € 14,95 | € 14,95 |
1 | Logitech K120 (Internationaal) | € 11,85 | € 11,85 |
1 | Logitech MK320 | € 26,99 | € 26,99 |
1 | Logitech RX250 (Zwart) | € 5,81 | € 5,81 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 251,25 |
Ik hoop dat jullie net zo gemotiveerd zijn als ik om er een mooie BBG van te maken. Andere voorstellen hoor ik graag en zal ik meenemen in het systeem, mits de genoemde argumenten goed genoeg zijn.
Changelog:
• Budgetsysteem: de pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed vervangen door de pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed. De processor is marginaal langzamer, maar toch een flink stuk goedkoper in budgettermen.
[ Voor 23% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-02-2013 18:45 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP