[BBG] Budget- en basissysteem maart 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 17:46

Waar we in de vorige BBG het budget- en basissysteem links lieten liggen, worden ze wel weer meegenomen in de BBG van maart. Er is namelijk wel het een en ander veranderd of te verbeteren. Dit topic is de bedoeld om te discussieren over de inhoud van de systemen die op 1 november op de frontpage komen te staan. Voor persoonlijk advies kun je beter terecht in Desktop Aankoopadvies.

De discussie sluit rond 23 februari, zodat wij nog voldoende tijd hebben om de systemen in te voeren en begeleidende teksten bij te typen.

Het budgetsysteem is een goedkoop systeem die hoofdzakelijk bedoeld zal zijn voor het surfen op internet, tekstverwerken en communicatie. Het budget is al enige tijd € 275. Ik ben echter wel van mening dat het budgetsysteem echt bedoeld is als instap pc. De prijs wil ik dus graag zo laag mogelijk houden, tenzij er echt goede redenen zijn om voor een ander component te gaan. Het budget van het basissysteem ligt op € 325. Een verschil van 50 euro klinkt weinig spannend, maar daarvan kunnen de belangrijkste onderdelen van een computer toch altijd net een stapje verbeterd worden. In het low-end segment liggen de prijzen dicht bij elkaar, waardoor iedere euro ook telt.

We beginnen met het budgetsysteem met een budget van € 275:

Er zijn een aantal verschillen waar te nemen. Zo zijn de Pentium Ivy Bridge processors eindelijk beschikbaar. De prijs is tevens in orde, daarom heb ik geen goede reden om er geen één in te stoppen. De Intel Pentium G2020 iets 100 MHz lager geklokt dan de G860, maar gezien het voordeel van een kleiner productieprocede, de betere grafische kern (ga ik even van uit, nog niet gecontroleerd) en de iets lagere prijs geeft voldoende reden om de processor op te nemen in de BBG.

De Samsung 830 ssd's zijn niet meer leverbaar, helaas. De ssd's waren snel en goedkoop. Omdat de Crucial M4 toch aardig duurder is dan een Samsung 840, wil ik toch pleiten voor de Samsung ssd. Met name het schrijven zal minder snel gaan, maar het blijft toch een budget pc ;)

Het moederbord is beduidend goedkoper. Dit gaat uiteraard niet zonder concessies te doen op features. Zo missen we 2x sata-600 en 2x USB-3.0. Voor sommigen zal dit vreemd in de oren klinken omdat het een gevoel geeft alsof je terug gaat in de tijd. Toch is het echt niet zo dramatisch gesteld. De sata-300-bus zal de ssd qua prestaties minimaal negatief beïnvloeden. Qua schijfsnelheden is de sata interface bij deze ssd sowieso al niet de bottleneck, en ook bij het lezen zal de bottleneck meevallen. USB-3.0 mist ook. Wie vind het handig om achter zijn PC te kruipen om er een USB-3.0 apparaat op aan te sluiten? Ikke niet :+ . Er zijn natuurlijk scenario's bedenkbaar waar USB 3.0 wel goed uit de verf zal komen. Ik wil die keuze alleen wel bij de gebruiker laten liggen. Daarom vind ik het een goed idee om dit moederbord als basis mee te nemen in het budgetsysteem, maar wel een verwijzing te maken naar de pricewatch: MSI H61MA-E35 (B3).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock Asrock H61M-DG3/USB3€ 42,45€ 42,45
1Chieftec Mesh CT-01B€ 55,80€ 55,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 20,50€ 20,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,42€ 85,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,62

Vervolgens het basissysteem:

Ik vond het basissysteem uit de vorige BBG al goed in verhouding, maar toch ga ik een poging doen om hem te verbeteren. In tegenstelling tot bij het budgetsysteem, heb ik hier gekozen voor een iets duurder moederbord. Dit moederbord is een paar euro duurder, maar biedt wel als voordeel dat er 4 geheugensloten beschikbaar zijn. Omdat we bij een Trinity systeem direct beide geheugensloten benutten en 4GB al geen overbodige luxe meer is, lijkt het me goed om een moederbord te kiezen met 4 geheugensloten. Een tweede voordeel van het moederbord is, is dat er een heatsink geplaatst is op de mosfets bij de cpu. In combinatie met de gekozen processor is dat natuurlijk wel fijn voor het eventuele overklokwerk.

Ik had het zojuist over USB-3.0 en het achter je computer kruipen vanwege het zoeken naar een USB-3.0-aansluiting. Omdat het Asrock moederbord over een interne USB-3.0-header beschikt, wil ik eigenlijk af van de Fractal Design Core 1000, een kast zonder USB-3.0 aansluiting aan de voorzijde. Het enige nadeel van deze kast vind ik het merk: MS-TECH. Gelukkig zit er geen voeding bij :)

Ook hier zat de Samsung 830 ssd in. Omdat we een iets ruimer budget hebben, vind ik dat we hier wel voor een Crucial M4 kunnen gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 88,95€ 88,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,70€ 57,70
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 32,99€ 32,99
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,25€ 33,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,26

Het enige waar ik nog niet uit kon komen is de keuze voor een voeding. Ik kan natuurlijk weer gaan voor de
be quiet! System Power S6 300W, maar ik betwijfel of het de beste keuze nog wel is. Volgens mij gaat het tussen 4 verschillende voedingen:
  • be quiet System Power S6
  • Antel VP350P
  • be quiet System Power 7
  • Corsair VS350
Hier een linkje naar een vergelijkingstabel.

De scherpe mensen onder ons is het misschien al wel opgevallen. In geen van beide systemen zit een dvd-speler. Met de heren van de BBG hebben we afgesproken dat we de dvd-speler voortaan optioneel aanbevelen, omdat hij eigenlijk zelfden tot nooit gebruikt hoeft te worden. Zelfs het installeren van Windows gaat vanaf een USB-stick, het gaat nog eens veel sneller ook!

Als laatste ook de randapparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 59,95€ 59,95
1LG E2242T-BN Zwart€ 108,30€ 108,30
1Creative Inspire A220€ 23,40€ 23,40
1Logitech LS11€ 14,95€ 14,95
1Logitech K120 (Internationaal)€ 11,85€ 11,85
1Logitech MK320€ 26,99€ 26,99
1Logitech RX250 (Zwart)€ 5,81€ 5,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,25

Ik hoop dat jullie net zo gemotiveerd zijn als ik om er een mooie BBG van te maken. Andere voorstellen hoor ik graag en zal ik meenemen in het systeem, mits de genoemde argumenten goed genoeg zijn.

Changelog:
• Budgetsysteem: de pricewatch: Intel Pentium G2020 Boxed vervangen door de pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed. De processor is marginaal langzamer, maar toch een flink stuk goedkoper in budgettermen.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-02-2013 18:45 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperChips
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-02-2024
Voor de psu zou de vp350p mijn keus zijn. OEM van de vp350p is delta, welke bekend staat als een van de beste.

Intel Core i5 3350P @stock, Club3D 7850 1gb RoyalKing @stock, 8gb corsair ram, 1TB hitachi HDD, Cooler Master Elite 342, Corsair CX430

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:59
Ik geef het maar even aan, maar het basissysteem is nu bijna 316 euro. Ik denk niet dat een goede voeding voor 9 euro te krijgen is, wat betekent dat we sowieso een euro of 20 over het budget heen gaan. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Ik vind de afzonderlijke componenten eigenlijk net wat te duur, vooral dan de combo processor, kast en geheugen. Ik wil het nog niet over het moederbord hebben, daar kan ik nog inkomen. Ook op de SSD kan in het beste geval slechts 7 euro bespaard worden, door voor hetzelfde model als in het budgetsysteem te gaan.

1. Combo processor + geheugen: Kunnen we in het basissysteem niet beter voor Intel gaan? Dat maakt het geheugen direct 10 euro goedkoper, aangenomen dat 4 GB voldoende is, natuurlijk. Ook de processor kan dan goedkoper. Nadeel is wel minder grafische kracht en ook iets minder processorkracht, dus tja.... In dat geval kunnen we ook voor een MSI B75MA-P45 moederbord gaan, ook dat is dan 5,5 euro goedkoper.

2. De kast vind ik eigenlijk niet mooi (dat is mijn mening), en mijns inziens vooral gekozen omdat er front usb3 opzit (wat hem ook duurder maakt). Kunnen we niet gewoon een Bitfenix Merc Alpha case of iets dergelijks nemen, in combinatie met een Antec VP350P?

Ik probeer straks nog een volledig systeem op basis van Intel te posten...

Basissysteem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,40€ 50,40
1MSI B75MA-P45€ 52,95€ 52,95
1BitFenix Merc Alpha€ 33,15€ 33,15
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G€ 34,69€ 34,69
1Antec VP350P€ 33,90€ 33,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,09

Voilà, hier is het. Weinig op aan te merken, behalve dan de processor, die had ik graag iets sneller gezien.

In theorie kan dit ook, want er is nog 25 euro budget op te doen. In de praktijk echter wordt dit verdomd moeilijk, aangezien er geen merkbaar betere intel processor te krijgen is voor 75 euro. Een Core i3 is al direct 100 euro.

[ Voor 49% gewijzigd door LievenD op 03-02-2013 20:51 . Reden: basissysteem toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345668

Opmerkingen
Overklokken lijkt me niet echt relevant voor een budget of basis systeem.
Waarom?
- Overklokken doe je wanneer het je hobby is, of wanneer je er duidelijk merkbaar betere prestaties voor terug krijgt.
- Een budget of basis systeem zal zelden de cpu maximaal belasten, 10% cpu utilization gemiddeld is, denk ik, al best veel. Die 20% betere prestaties ga je dus niet merken, omdat er veel meer factoren zijn die de prestaties beinvloeden en de 'wachttijd' er amper door verkort wordt. Bijvoorbeeld het opstarten van je browser of office programma: van 2 seconden naar 1.6 seconden. De meeste mensen zullen het verschil niet merken. Het is de (continu) extra energie consumptie, geluidsproductie en eventuele kosten dus absoluut niet waard.
- Wanneer de cpu wel flink belast wordt en dus daadwerkelijk een bottleneck vormt, dan is het de kosten en moeite wel waard. Dan maakt het bijvoorbeeld het verschil tussen of een game speelbaar is, of niet.

Een SSD is een must-have. Optioneel voor grootverbruikers als tweede opslagmedium een hdd.

Budget systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 37,90€ 37,90
1MSI B75MA-E33€ 48,04€ 48,04
1Spire CoolBox Coolbox 2215€ 38,45€ 38,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,08

Maar eens een andere kast. De Spire CoolBox behuizing staat pas sinds 11-11-2012 in de pricewatch. Met USB 3.0.

Het moederbord is met B75 chipset, voor 10euro krijg je er veel extra functionaliteit voor terug. Lijkt mij de investering waard.

8GB werkgeheugen, omdat er nog voldoende budget was. Een budget verlaging naar €250 lijkt me geen slechte keus.

Deze CPU is snel zat en de geintergreerde hd2500 (die niet zo genoemd wordt, maar het wel gewoon is) is dat ook. Ruim voldoende snel voor dingen als internet / office / facebook / filmpje kijken / torrents / multitasken.

Basis systeem

De be quiet voedingen vallen denk ik af, beiden hebben geen pci-e connector. Over de vs350 kan ik niet veel vinden. Naar mijn idee wordt het dan dus voorlopig de Antec VP350P.

Ik sluit me gedeeltelijk aan bij het basis systeem van LievenD. De behuizing zie ik liever anders. Een pricewatch: Nexus Thrio 310 Silent Case lijkt me beter, deze heeft namelijk wel USB3.0 aan de voorkant.
Dus:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75MA-P45€ 52,95€ 52,95
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 41,90€ 41,90
1Antec VP350P€ 33,99€ 33,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,93

Het voordel van het basis systeem ten opzichtte van het budget systeem:
- Betere voeding
- Betere behuizing (stiller, makkelijker installeren, kwalitatief betere constructie)
- Upgrade mogelijkheden
- Snellere cpu

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 345668 op 03-02-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:19
@MakTheEco:
Als je in het budgetsysteem 4GB zet ipv 8GB hou je net genoeg budget over om daar een VP350P in te zetten.
Het belangrijkste voor elk systeem is dat die het gewoon blijft doen. Helemaal voor mensen die geen hoog budget hebben en geen vervangende onderdelen kunnen betalen.
Een beetje betrouwbare psu lijkt me dan geen overbodige luxe.

De behuizing kun je dan vervangen voor de pricewatch: Fractal Design Core 1000 en als het goed is moet een G2020 dan ook net passen.

[ Voor 24% gewijzigd door wappiewappie op 03-02-2013 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een goede voeding is inderdaad wel belangrijk.

Dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon MS140€ 33,50€ 33,50
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,49€ 21,49
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,42

Ook de SSD vervangen door een goedkopere. De 840 (non Pro) is voor een budget gebruiker voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:09
Hoewel ik de kast nog nooi tin 't echt heb gezien: pricewatch: Sharkoon MS140 €33.50 en met front USB 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
LievenD schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 19:48:
Ik geef het maar even aan, maar het basissysteem is nu bijna 316 euro. Ik denk niet dat een goede voeding voor 9 euro te krijgen is, wat betekent dat we sowieso een euro of 20 over het budget heen gaan. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Ik vind de afzonderlijke componenten eigenlijk net wat te duur, vooral dan de combo processor, kast en geheugen. Ik wil het nog niet over het moederbord hebben, daar kan ik nog inkomen. Ook op de SSD kan in het beste geval slechts 7 euro bespaard worden, door voor hetzelfde model als in het budgetsysteem te gaan.

1. Combo processor + geheugen: Kunnen we in het basissysteem niet beter voor Intel gaan? Dat maakt het geheugen direct 10 euro goedkoper, aangenomen dat 4 GB voldoende is, natuurlijk. Ook de processor kan dan goedkoper. Nadeel is wel minder grafische kracht en ook iets minder processorkracht, dus tja.... In dat geval kunnen we ook voor een MSI B75MA-P45 moederbord gaan, ook dat is dan 5,5 euro goedkoper.

2. De kast vind ik eigenlijk niet mooi (dat is mijn mening), en mijns inziens vooral gekozen omdat er front usb3 opzit (wat hem ook duurder maakt). Kunnen we niet gewoon een Bitfenix Merc Alpha case of iets dergelijks nemen, in combinatie met een Antec VP350P?

Ik probeer straks nog een volledig systeem op basis van Intel te posten...

Basissysteem

Voilà, hier is het. Weinig op aan te merken, behalve dan de processor, die had ik graag iets sneller gezien.

In theorie kan dit ook, want er is nog 25 euro budget op te doen. In de praktijk echter wordt dit verdomd moeilijk, aangezien er geen merkbaar betere intel processor te krijgen is voor 75 euro. Een Core i3 is al direct 100 euro.
Het basissysteem wat je schets is eigenlijk hetzelfde als het budgetsysteem, maar dan met betere SSD en betere voeding. De AMD processor is qoa processorkracht al een klap sneller, laat staan als we de grafische prestaties erbij pakken. Tevens is de processor in idle toestand minimaal net zo zuinig. AMD heeft het idle verbruik goed weten aan te pakken met de Trinity serie.

Het systeem mag dan wel iets duurder zijn, maar is de investering absoluut waard. Dat we het budget iets overschrijven maken we weer goed door het budget van het budgetsysteem erg laag te houden ;)
Anoniem: 345668 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 17:06:
Opmerkingen
Overklokken lijkt me niet echt relevant voor een budget of basis systeem.
Waarom?
- Overklokken doe je wanneer het je hobby is, of wanneer je er duidelijk merkbaar betere prestaties voor terug krijgt.
- Een budget of basis systeem zal zelden de cpu maximaal belasten, 10% cpu utilization gemiddeld is, denk ik, al best veel. Die 20% betere prestaties ga je dus niet merken, omdat er veel meer factoren zijn die de prestaties beinvloeden en de 'wachttijd' er amper door verkort wordt. Bijvoorbeeld het opstarten van je browser of office programma: van 2 seconden naar 1.6 seconden. De meeste mensen zullen het verschil niet merken. Het is de (continu) extra energie consumptie, geluidsproductie en eventuele kosten dus absoluut niet waard.
- Wanneer de cpu wel flink belast wordt en dus daadwerkelijk een bottleneck vormt, dan is het de kosten en moeite wel waard. Dan maakt het bijvoorbeeld het verschil tussen of een game speelbaar is, of niet.
Overklokken is inderdaad van ondergeschikt belang in deze BBG. Normaliter zou ik er helemaal geen aandacht aan schenken, maar omdat het moederbord wat ik op het oog had een koeling had op de stroomtoevoer van de processor heb ik het toch maar even genoemd. Overklokken is natuurlijk niet aan te raden met de stock koeler, al zal een paar 100 MHz prima te doen zijn waarschijnlijk.
Een SSD is een must-have. Optioneel voor grootverbruikers als tweede opslagmedium een hdd.

Maar eens een andere kast. De Spire CoolBox behuizing staat pas sinds 11-11-2012 in de pricewatch. Met USB 3.0.

Het moederbord is met B75 chipset, voor 10euro krijg je er veel extra functionaliteit voor terug. Lijkt mij de investering waard.

8GB werkgeheugen, omdat er nog voldoende budget was. Een budget verlaging naar €250 lijkt me geen slechte keus.

Deze CPU is snel zat en de geintergreerde hd2500 (die niet zo genoemd wordt, maar het wel gewoon is) is dat ook. Ruim voldoende snel voor dingen als internet / office / facebook / filmpje kijken / torrents / multitasken.
De optionele harde schijf gaat er ook zeker weer inkomen. De processor is iets voordeliger maar ook weer langzamer... Wellicht dat de G1610 een goede optie is, ik ga dat dit weekend even uitzoeken. Wellicht dat er al wat benchmarks te vinden zijn, anders kijk ik naar het verschil tussen de G540 en G840. Die processoren zijn namelijk erg vergelijkbaar zo op het eerst oog.

Qua moederbord is het grootste pluspunt de frontusb en sata-600 aansluiting. Is het overwegen waard...
Basis systeem

De be quiet voedingen vallen denk ik af, beiden hebben geen pci-e connector. Over de vs350 kan ik niet veel vinden. Naar mijn idee wordt het dan dus voorlopig de Antec VP350P.

Ik sluit me gedeeltelijk aan bij het basis systeem van LievenD. De behuizing zie ik liever anders. Een pricewatch: Nexus Thrio 310 Silent Case lijkt me beter, deze heeft namelijk wel USB3.0 aan de voorkant.
Dus:

Het voordel van het basis systeem ten opzichtte van het budget systeem:
- Betere voeding
- Betere behuizing (stiller, makkelijker installeren, kwalitatief betere constructie)
- Upgrade mogelijkheden
- Snellere cpu
Jou basissysteem is even snel als het budgetsysteem zoals het er nu voor staat. Tevens mag er echt wel wat meer worden verwacht van een basissysteem dan wat de G2020 kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jou basissysteem is even snel als het budgetsysteem zoals het er nu voor staat. Tevens mag er echt wel wat meer worden verwacht van een basissysteem dan wat de G2020 kan bieden.
Tegen dat probleem liep ik ook aan. Maar in mijn filosofie maakt dat niet uit, want een basis systeem hoeft, naar mijn idee, wat betreft cpu/gpu prestaties niet heel veel anders te zijn als een budget systeem. Het gebruiksdoel is immers het zelfde. Het kan dus gewoonweg een budget systeem zijn van betere kwaliteit. Dus bijvoorbeeld: makkelijker te upgraden, stiller, energiezuiniger, langere levensduur. Dat zijn dus dingen die er bij een budget systeem, naar mijn idee, minder toe doen. Een snellere cpu en gpu 'an sich' doet er niet toe en zijn een mooie bijkomstigheid. Het is veel belangrijker wat een extra investering toevoegt aan de gebruikerservaring. Een 100mhz snellere cpu ga je namelijk niet merken, althans niet bij de taken waar deze systemen voor bedoeld zijn, en dat is dus eigenlijk al niet meer Best Buy. Dat geld kan dan beter geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld een full hd beeldscherm.
Iedereen heeft natuurlijk aan ander idee van gebruikerservaring. Het is maar waar je waarde aan hecht. ;)

Wat aanpassingen gedaan aan mijn budget voorstel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 37,40€ 37,40
1Spire CoolBox Coolbox 2215€ 38,90€ 38,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 20,19€ 20,19
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 80,20€ 80,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,73

Een andere SSD:
Kingston SSD van 120GB. Durven we dat aan, iets anders dan Intel, Samsung en Crucial?
Review Resultaat is een Silver Award.

Er blijft een flink budget over. Maar ik zie geen reden om dat op te gaan vullen. Het is immers een budget systeem, dus goedkoper is altijd beter. Bovendien wordt er niet op features en snappiness ingeleverd .

De g1610 zit ongeveer op het niveau van de g640, maar dan met een betere grafische kern. Passmark

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 345668 op 05-02-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De voeding van de Spire lijkt toch wel minder te zijn dan die van de AOpen systemen, die doorgaans toch wel als minimaal worden gezien bij de BBG systemen... TheMask heeft dit soort van gezegd in het voedingen topic :p

Verder vind ik het wel een goed punt om de G1610 in het budget systeem op te nemen. De leverbaarheid is nog niet super, maar die zal wel toenemen. Het duurdere moederbord heeft in mijn ogen te weinig meerwaarde als de front usb-3.0 niet benut kan worden...

De G1610 heb ik in ieder geval al opgenomen :)

Wat mij betreft zoeken we nog even door naar een mooie kast met front usb3.0. De pricewatch: Sharkoon MS140 heeft al eens in de BBG gestaan, maar de blauwe led vind ik behoorlijk storend. Hierdoor is die lang niet zo neutraal als de MS-Tech bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-02-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:53

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: Cooler Master Force 500 misschien een leuke kast voor het basissysteem? heeft USB 3.0 op de voorkant, en biedt volgens mij veel waar voor zijn geld.

voor het budgetsysteem:
de pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB is net 5 euro goedkoper, en daarmee kun je dan USB3.0 toevoegen aan je moederbord: pricewatch: ASRock Asrock H61M-DG3/USB3

laten we de kast vallen voor de pricewatch: Spire CoolBox Coolbox 2215 dan hebben we weer 6 euro te pakken, en daar is Sata600 ook al!

zo passen pricewatch: ASRock B75M-DGS en pricewatch: MSI B75MA-E33 dan in het budget, waar de MSI het met een VGA en HDMI moet doen, heeft de Asrock een DVI ipv de HDMI. de MSI heeft dan wel weer een bult USB-poorten extra (2x 2.0 + 4x 3.0) en ondersteuning voor 7.1 audio

[ Voor 67% gewijzigd door NLBUURMAN op 11-02-2013 09:46 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Op de SSD kun je een paar euro's besparen:

pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Het grote nadeel van de kasten is, is dat ze zeer slecht leverbaar zijn. Helaas is dat echt een knelpunt voor de BBG aangezien systemen vaak in een keer besteld worden. Tevens is de keuze voor ssd een lastige. De sandforce controllers zijn niet geliefd, maar het TLC geheugen van Samsung is evenmin een gok. Ik ga eens rondkijken in het ssd topic of ik daar iets over kan vinden :)

Edit: ik heb wellicht een mooie kast gevonden. Een chieftec kast. Kosten zijn ongeveer 55 euro, maar dan hebben we wel een compacte kast met front usb-3.0 :) Ik heb hem toegevoegd in de PW dus als die geaccepteerd is krijgen we een iets duidelijker beeld!

Nog een leuke: Cooler Master Elite 344. Goed om te zien dat front usb-3.0 ook naar de budgetkasten komt :)

Ik begin me toch zorgen te maken over het budget van het basissysteem. Het systeem is al ruim over het budget, waar kunnen we nog aan schaven? De chieftec kast is voordeliger dan een losse voeding en kast, tevens is een downgrade van de ssd wat mij betreft ook nog bespreekbaar...

[ Voor 54% gewijzigd door Stefanovic45 op 12-02-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zonet nog even wat kast-vergelijkingen gemaakt, en daarin vielen 2 kasten mij positief op, de pricewatch: Aerocool Qs-200 Advance en de pricewatch: Enermax Ostrog ECA3250-B (Zwart) beiden rond de 40 euro, maar met USB 3.0 op de voorkant, voeding onderin, bij de Bitfenix zelfs nog eSata op de voorkant en removable HDD-kooi.

een 120/128GB SSD is leuk, maar hoe snel is die vol? dit hangt natuurlijk af van het PC-gebruik en dus per situatie, maar in mijn beleving is 128GB te weinig. dan is een 1TB (of 500GB) 7200rpm-schijf wel prettig. dat neemt niet weg dat juist bij de 'minder krachtigere' systemen een SSD het sneller aan doet voelen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Inderdaad goede suggesties. Maar met betrekking tot het budget is de volgende configuratie wellicht interessant:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,50€ 57,50
1Chieftec Mesh CT-01B€ 53,90€ 53,90
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 31,95€ 31,95
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,99€ 84,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,29

Alleen het is de vraag wat de kwaliteit van de voeding precies is. Het gaat om deze voeding: http://www.chieftec.eu/de...arena-serie/gpa-350s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik heb de randapparatuur toegevoegd aan de TS. Hierin zijn geen wijzigingen opgenomen, alleen de harde schijf is qua grote verdubbeld terwijl het maar 13 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:46
@StefanvanGelder:
Voor iets meer kwaliteit qua voeding is er nog ruimte om voor de Antec te gaan. Met een iets goedkoper moederbord, geheugen en SSD (die overigens prima uit de testen komt) lukt dat.

Ik weet dat dual channel geheugen voordeel kan hebben, maar hiermee is het gemakkelijk later uit te breiden. En voor 21 euro heb je er een reepje bij maar kom je net boven het budget.
Je kan er nog voor kiezen alsnog de PRO-4M moederbord te nemen, dit zou nog binnen het budget kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,45€ 51,45
1Cooler Master Elite 344 zilver€ 32,49€ 32,49
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 21,50€ 21,50
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,28

Is het overigens een hele rare gedachte zowel een SSD als HDD te plaatsen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Travelstar Z7K500 HTS725032A7E630, 320GB SATA-600, 32MB, 7200rpm€ 42,42€ 42,42
1Cooler Master Elite 344 zilver€ 32,49€ 32,49
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 320,70

Edit: om hier nog aan toe te voegen: ik zie dat bij optie 2 zonder SSD zelfs aan het budget voldaan wordt voor het budgetsysteem (275). Je krijgt daarbij een veel sterkere CPU en GPU voor.
Overigens vind ik in het budget systeem sowieso een SSD teveel van het goede.

Ook kun je voor het basissysteem overwegen de SSD eruit te gooien en een AMD A10 te plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 15-02-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:29

P_Tingen

omdat het KAN

Volgens mij zou je voor 225 ook nog best een verdedigbaar budgetsysteem hebben:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,35€ 41,35
1Hitachi Travelstar Z7K500 HTS725032A7E630, 320GB SATA-600, 32MB, 7200rpm€ 42,42€ 42,42
1Cooler Master Force 500€ 33,49€ 33,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,20

En voor 250 euro kun je nog opwaarderen naar een A6:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,40€ 59,40
1Cooler Master Force 500€ 33,49€ 33,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,25

Ik denk dat het bedrag voor het budgetsysteem wel naar beneden kan. In ieder geval naar 250 en zelfs wel naar 225. Bedenk dat het een BUDGET systeem is, dus voor mensen die niet veel geld aan een computer kunnen of willen uitgeven. Met een A6-gebaseerd systeem kun je volgens mij prima internetten, youtube kijken en verslagen / brieven schrijven. En zelfs nog een niet al te veeleisend spelletje spelen. Een A8 in een budgetsysteem klinkt als "too much" en ja, hij zit erin omdat het kan, maar dat geeft misschien aan dat het budget te ruim is.

Voor het basissysteem denk ik dat een SSD een must is. Dat voegt zoveel toe aan je gebruikservaring dat het ruimschoots opweegt tegen een snellere processor. Als ik moest kiezen tussen ofwel van een A8 naar een A10 te gaan ofwel van HDD naar SDD dan hoef ik daar niet zolang over na te denken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
P_Tingen schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:34:
Ik denk dat het bedrag voor het budgetsysteem wel naar beneden kan. In ieder geval naar 250 en zelfs wel naar 225. Bedenk dat het een BUDGET systeem is, dus voor mensen die niet veel geld aan een computer kunnen of willen uitgeven. Met een A6-gebaseerd systeem kun je volgens mij prima internetten, youtube kijken en verslagen / brieven schrijven. En zelfs nog een niet al te veeleisend spelletje spelen. Een A8 in een budgetsysteem klinkt als "too much" en ja, hij zit erin omdat het kan, maar dat geeft misschien aan dat het budget te ruim is.

Voor het basissysteem denk ik dat een SSD een must is. Dat voegt zoveel toe aan je gebruikservaring dat het ruimschoots opweegt tegen een snellere processor. Als ik moest kiezen tussen ofwel van een A8 naar een A10 te gaan ofwel van HDD naar SDD dan hoef ik daar niet zolang over na te denken.
Wat het budgetsysteem ben ik het helemaal met je eens, deze kan wel omlaag naar €250,- als je er een A6 in gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Het budgetsysteem kan qua budget zeker omlaag. Het huidige systeem komt ook slechts op 225 euro uit. Hiervoor krijg je echter wel een snellere processor terug dan bij een A4.... In het geval van budget is de snelheid van de processor wel degelijk van belang, daarom kies ik hier liever voor cpu power, terwijl je in de praktijk weinig zal merken tussen de A8 en een vergelijkbare intel processor qua cpu kracht. Beide zijn sterk genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,45€ 57,45
1Cooler Master Elite 344 zilver€ 33,16€ 33,16
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 39,99€ 39,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,62€ 32,62
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 81,23€ 81,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,40

Crucial geheugen draait standaard op 1,35V dus met een iets hogere spanning zal die ook prima hoger geklokt kunnen worden. Zal toch sowieso handmatig ingesteld moeten worden aangezien die standaard toch op 1333MHz zal lopen.
Be Quiet staat er voorals nog omdat de Antec wat slecht leverbaar is, de Corsair en Be Quiet S6 zijn sowieso niet interessant.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Weet je hoe de kwaliteit van de Chieftec voeding is? Vergelijkbaar met AOpen of toch wel iets beter?
Het moederbord is eigenlijk alleen maar interessant als je ook usb 3.0 aan de voorkant hebt. In combinatie met de Chieftec kast is het wel een complete configuratie :)

[ Voor 91% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-02-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik verwacht dat de Aopen beter is, de Chieftec is een CWT GPA net zoals de Corsair VS serie en omdat die dus ook nog een stukje meer kost zou ik hem niet nemen.

Is jammer dat de In Win Z serie behuizingen met voedingen zo slecht leverbaar zijn, anders waren die de beste optie. pricewatch: In Win Z611 bijv.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Hij kost inderdaad wel een stukje meer. Maar ik denk wel dat je er genoeg voor terug krijgt. De bouwkwaliteit van de kast zelf is een stuk beter, tevens zit er front usb 3.0 op waardoor we jou moederbord goed kunnen opnemen in de BBG :) De kasten van AOpen zijn gemaakt van erg dunne panelen. Deze chieftec kast zal daarom steviger aanvoelen. Ik heb zelf zo'n Chieftec kast onder handen gehad en was daar erg over te spreken.

De voeding mag dan van gelijke kwlaliteit zijn, de kast heeft wel andere voordelen als je het mij vraagt...

Qua budget kan het ook prima uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1ASRock Asrock H61M-DG3/USB3€ 42,45€ 42,45
1Chieftec Mesh CT-01B€ 54,10€ 54,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als je een SSD in het budgetsysteem wil, wil je denk ik ook een mobo met SATA-600, anders is het een beetje zonde van het geld. Het Asrock moederbord ondersteunt dit niet. Is de ASRock B75 Pro3-M niet een betere keuze? Deze heeft SATA-600, hmdi, 4xDDR, B75 chipset, UEFI. Lijkt best compleet maar gaat alleen net over het budget heen.

Dat is weer op te lossen met de Kingston SSDNow V Series V300 120GB. Deze krijgt links en rechts goede reviews en lijkt me een prima te verdedigen keuze.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Chieftec Mesh CT-01B€ 55,10€ 55,10
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,95€ 78,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,14

Overigens vind ik het voor een budget systeem ook goed te verdedigen om een conventionele HD op te nemen ipv een SSD. Het blijft budget tenslotte. Dan kan de prijs naar beneden en als je de rest gelijk laat (mobo met name) dan kan er later alsnog een SSD worden ingeprikt; SATA-600 is aanwezig.

In de pricewatch vind ik al drie kandidaatschijven. De Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB lijkt me dan een goede keuze: goed beoordeeld & ruim verkrijgbaar.

En dan ziet het budgetsysteem zonder SSD er zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Sata-600 is niet perse nodig vind ik. De Samsung, maar ook de Kingston, zijn niet de rapste ssd's waardoor het limiet van ongeveer 260 MB/s geen enkel probleem is. Alleen de sequentiële leessnelheiden zullen duidelijk tegen een bottleneck aanlopen, maar dit is echter van ondergeschikt belang als je het mij vraagt.

Ik heb zo geen benchmark bij de hand maar ik kan me voorstellen dat er in goede benchmarks weinig weinig verschil in performance te meten is (zoals bij het opstarten van Windows of applicaties).

De Kingston SSD beschikt over een sandforce controller die eerst nog moet bewijzen of die wel echt zo betrouwbaar is. Hij is nog te nieuw om hier een oordeel over te vellen. De eerste reviews op Newegg.com zijn echter weinig belovend, al kan dat nog een verkeerd beeld geven. De Samsung 840 is natuurlijk ook een nieuwere SSD met potentieel kwalitatief minder goed geheugen, maar de controller van Samsung wekt wel meer vertouwen. Tevens zijn hier al wel veel reviews van beschikbaar op Newegg.

[ Voor 32% gewijzigd door Stefanovic45 op 20-02-2013 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

StefanvanGelder schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:28:Ik heb zo geen benchmark bij de hand maar ik kan me voorstellen dat er in goede benchmarks weinig weinig verschil in performance te meten is (zoals bij het opstarten van Windows of applicaties).
Tom's Hardware heeft hier wel een test mee gedaan en het maakt in real life idd niet veel uit. Toch heeft de ASRock B75 Pro3-M nog meer pluspunten die m.i. het prijsverschil meer dan goed maken. Het zorgt er nml voor dat de computer ook over een jaar (als de eigenaar weer wat gespaard heeft) nog weer goed uitgebreid kan worden met een goede monitor (want HDMI) en extra geheugen (want nog vrije slots over).

Als het niet zou passen in het budget zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen, maar waarom zou je voor dit verschil dan kiezen voor een minder product? Het is toch de BEST buy guide?

Met een Samsung 840 kom je dan 3 euro te hoog uit. Moet kunnen vind ik
(en anders maar weer terug naar de AOpen H425C behuizing)
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,61

Wil je overigens persé vasthouden aan een SSD voor een budgetsysteem? Ik stel me zo voor dat een budgetsysteem een computer is voor mensen die niet veel geld hebben, maar bv omdat de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan een computer aanschaffen. Dan wil je een goede, goedkope pc.

Als je in deze situatie zit, kan ik me voorstellen dat je als je dan moet kiezen tussen twee computers, je dan kiest voor de dertig euro prijsverschil en voor lief neemt dat hij dan minder "snappy" aanvoelt. En de WD is minder snel vol dan de SSD, dat scheelt ook weer.

En ja, een SSD voegt veel toe aan de gebruikservaring, maar als je dat wil, zou je dan niet gewoon het basissysteem moeten nemen? Daar hoort een SSD vind ik per definitie wel in thuis. Voor het budgetsysteem doe je nou eenmaal consessies omwille van een lagere prijs. Met de WD schijf zoals ik die voorstelde komt je systeem uit op €215. Als dat geen budget-pc is weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:26
Ik denk dat het gros van die mensen genoeg heeft aan 64GB, dan kom je ook 30 euro lager uit.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/674/282240;326926/

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 20-02-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een SSD is wat mij betreft een MUST.

Vandaag weer eens achter een pc gezeten zonder ssd. Met een Athlon II X4 640 niet de traagste pc, leek mij. Dat was dus zeer irritant!

Ik dacht namelijk 'eventjes' de virusscanner wat basic scans te laten doen.
Resultaat: vijf minuten later was ie pas klaar met een Rootkitscan. Op dit budget systeem gaat dat in circa 20 seconden. Yup, zelfde besturingssysteem en zelfde virusscanner en vergelijkbaar aantal gescande items.

Budget betekent niet: hoe slechter, hoe beter. Een ssd is zijn investering volledig waard. Met een €30 hogere totaal investering krijg je een systeem dat 10x zo snel aanvoelt.

Meer dan 120GB heb je niet nodig. Waarom? Omdat er niet extreem op gegamed wordt, en mensen die het vol krijgen met hun vakantie foto's kunnen ook wel een paar euro extra uitgeven voor een hdd. M'n ma heeft nu ongeveer 5GB aan vakantie foto's over de afgelopen 4 jaar, circa 2500stuks. Hogere kwaliteit heeft voor normaal gebruik weinig toegevoegde waarde.

Data kun je bovendien net zo goed op een hdd zetten. Voor installaties en budget hoeveelheden documenten/bestanden lijkt mij 120GB dus ruim voldoende. 64GB is relatief duur, dus kun je net zo goed voor die €30 duurdere 120GB versie gaan. Die is sneller en dan weet je zeker dat je voldoende ruimte hebt.

Voor de mensen die films en series downloaden: Ik neem aan dat je alles maar 1 keer kijkt, dus dan kunnen ze daarna 'shift+del -> enter', ofwel: definitief van de ssd verwijderen. En anders download je ze nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ok, eens, maar het budget- en basissysteem liggen zo wel dicht bij elkaar.

Want het budgetsysteem heeft in essentie gewoon goede onderdelen. Die zou ik ook zo voor het basissysteem gebruiken zonder 1 onderdeel te vervangen. Alleen heb je dan nog budget over. Wat wil je dan nog toevoegen? Koeler en HDD?

Dan kom je op zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,57

Omdat ik hier een tientje boven het budget zit, was ik geneigd het mobo weer te vervangen door de pricewatch: ASRock Asrock H61M-DG3/USB3 maar afgaand op de specs is die minder goed dan de Pro3-M. En die zit ook in het budgetsysteem. Ik zou het raar vinden dat er in het budgetsysteem beter spul zit dan in het basissysteem. Daarom maar weer de eerdergenoemde Aopen erin.

En dan past het mooi. Sterker nog, ik heb nog 43 cent over! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Alleen wat moet je met 2 voedingen? :P

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Haha, misschien 1 voor de heb en 1 voor de geef?

Foutje bij het aanklikken. Moest de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,90€ 32,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,22

Nog beter, want nu heb ik zelfs 78 cent over! :P

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

P_Tingen schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:43:
[...]

Met een Samsung 840 kom je dan 3 euro te hoog uit. Moet kunnen vind ik
(en anders maar weer terug naar de AOpen H425C behuizing)
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,61
en anders de B75 Pro3-M vervangen voor pricewatch: MSI P45 dan zit je er nog 10 cent boven...

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mooi mobo, enige verschil is zo te zien dat die geen HDMI heeft. Niet echt een bezwaar, tenminste niet voor het budgetsysteem. Voor het basissysteem zou ik hem er wil in willen houden; daar zaten we al onder budget.

Budgetsysteem:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI P45€ 52,95€ 52,95
1Chieftec Mesh CT-01B€ 55,80€ 55,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,12

• yorroy
Ik begrijp de combinatie van een zwakke celeron met een SSD niet in het budget systeem. 120GB raakt sneller vol dan je denkt, helemaal als je ook films en muziek download en daarbij ook nog 10GB aan vakantiefoto's hebt.
Daarbij ga je met een Celeron problemen krijgen als je een full hd filmpje met youtube gaat bekijken.

Voor een budget systeem zou ik hoe dan ook voor een AMD gaan of minstens een i3.
Mijn voorstel:

Budget systeem: € 250,-
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,40€ 59,40
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,95€ 51,95
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 43,33€ 43,33
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 25,02€ 25,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,94

Basis systeem: € 375,-
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 107,95€ 107,95
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 43,33€ 43,33
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 25,02€ 25,02
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,39

Deze systemen bieden goede onderdelen, in tegenstelling tot die Chieftec en Aopen kasten met voeding.
Daarbij USB 3.0 aan de voorkant.
Het moederbord biedt mogelijkheden tot upgraden in de toekomst, inclusief Sata600 voor SSD, en mogelijkheid tot toevoegen van videokaart in crossfire met in combinatie met de APU.
Je kan eventueel het budget terugschroeven naar €350,- als je een A8 neemt. Eventueel met iets goedkoper geheugen.
Ook is een A8/A10 veel toekomst gerichter door het hebben van een quadcore

Voor zij die zo nodig alle films willen bewaren die ze illegaal downloaden is er altijd nog de optie om een extra hdd aan te schaffen voor het luttele bedrag van €50. Een SSD uit het budget systeem laten bederft de pret voor zij die wel normaal budget pc gedrag vertonen, dus internet, office, multitasken, af en toe een film kijken.

Wat betreft de CPU:
Een quote:
I second the G530, I built my current HTPC with one and I coudn't be more impressed. Low power use, very fast (almost as fast as my wife's e8400), doesn't miss a beat on media playback.
De G1610 is sneller dan de G530, dus ik zie het probleem niet helemaal.

Tip: lees de topic start eens door.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Anoniem: 345668 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:18:
Voor zij die zo nodig alle films willen bewaren die ze illegaal downloaden is er altijd nog de optie om een extra hdd aan te schaffen voor het luttele bedrag van €50. Een SSD uit het budget systeem laten bederft de pret voor zij die wel normaal budget pc gedrag vertonen, dus internet, office, multitasken, af en toe een film kijken.
Hier ben ik het wel mee eens: hamstergedrag kan niet met budgetsysteem. Als je dat wil, moet je een iets duurder systeem nemen. Of een externe HD.

Voor een budgetsysteem vind ik een AMD A4 ook wel netjes. Icm 4Gb geheugen en een SSD kun je hier volgens mij heel erg goed budgetgedrag op doen (= youtube, internet, office).

Als je geen downloader bent, heb je aan 120Gb echt wel een hele tijd genoeg. Met vakantiekiekjes krijg je die niet zo snel vol. Een typische budgetgebruiker zal niet heel veel installeren. En met "niet heel veel" bedoel ik dat 20Gb voor Windows + max 15Gb aan programma's en 15Gb aan data al heel wat is. En dan heb je nog niet de helft vol van je SSD. Dus nog een 70Gb over. Lijkt me ruim genoeg voor een budgetsysteem.

Budgetsysteem € 250:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,45€ 41,45
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,32

[ Voor 71% gewijzigd door P_Tingen op 21-02-2013 16:14 ]

• Stefanovic45
Maar is de A4 wel een betere keuze? Op CPU gebied is die trager verwacht ik, dat ga je eerder merken dan een sterkere grafische kern... Ik ben nog geen benchmarks voorbij zien komen, ook niet kunnen vinden helaas... Goede benchmarks althans.

TS bijgewerkt! Ik vind beide systemen eigenlijk al wel goed zo ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-02-2013 18:44 ]

• mitsumark
De G1610 staat (nog) niet op de cpu support list.
Ik verwacht wel dat dat gaat komen, maar misschien iets om rekening mee te houden.

• Stefanovic45
Op zich een hele terechte opmerking, maar bij welk moederbord staat die wel op de cpu support lijst? Ik heb er een paar gecontroleerd, maar daar staan de nieuwe pentium en celeron processoren nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

StefanvanGelder schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 18:40:
Maar is de A4 wel een betere keuze? Op CPU gebied is die trager verwacht ik, dat ga je eerder merken dan een sterkere grafische kern... Ik ben nog geen benchmarks voorbij zien komen, ook niet kunnen vinden helaas... Goede benchmarks althans.

TS bijgewerkt! Ik vind beide systemen eigenlijk al wel goed zo ;)
Vergelijking A4 en G1610: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-G1610-vs-AMD-A4-5300
De G1610 lijkt inderdaad een iets betere keuze; iets goedkoper en zelfs iets sneller. Prima!

Edit: nog een vergelijking gevonden.
Op TomsHardware is een test hoe een stuk of 18 CPU's zich houden bij het gamen. Een daarvan is de Pentium G860. Als je vervolgens de Pentium G860 met de Celeron G1610 vergelijkt, zie je dat de Celeron zo ongeveer een score heeft van 90% van de Pentium . De A4 zit in die vergelijking op 66%. Het is een beetje gegoochel, maar de Celeron lijkt inderdaad beter te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door P_Tingen op 22-02-2013 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maar het is geen game systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Stimmt.

En dat is volgens mij de achilleshiel van dit topic. Iedereen stelt wat voor en iedereen wat anders. Dat is logisch, want iedereen heeft een ander doelgebruik voor ogen. maar wie koopt er nou een "budgetsysteem"? Het zou de discussie ten goede komen wanneer we een soort modelgebruiker zouden schetsen voor budget- en basissysteem.

Dat voorkomt discussie als "Maar het is geen game systeem". Want wie zegt dat? Wie zegt dat het budgetsysteem niet wordt gebruikt om te gamen?

Precies. Niemand. Het zou dus best kunnen. Of niet. En moeten we daar wel of niet rekening mee houden? Als we een soort modelgebruik voor ogen hebben, kunnen de discussies veel eenduidiger. Stel dat je bepaalt dat er op het budgetsysteem niet gegamed wordt en dat op het basissysteem mainstream spellen op medium instellingen speelbaar moeten zijn. Dan kun je in de discussie veel duidelijker maken waarom je een bepaalde processor / mobo / schijf wel of niet neemt.

Kijk hierboven maar eens voor twee heel verschillende kijken op de zaak:

MakTheEco
Een SSD uit het budget systeem laten bederft de pret voor zij die wel normaal budget pc gedrag vertonen, dus internet, office, multitasken, af en toe een film kijken.
yorroy
120GB raakt sneller vol dan je denkt, helemaal als je ook films en muziek download en daarbij ook nog 10GB aan vakantiefoto's hebt.
Een schets van hoe wij voor ogen hebben dat het systeem gebruikt gaat worden zou in dit geval een stuk verhelderend kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Review van Der Intel Celeron G1610 - Billig und sparsam op computerbase.de.

http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1172977

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuur
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-07-2024
Budget systeem:
Wat moet je er mee kunnen?
Surfen, email,youtube, tekstverwerken, simpele online spelletjes, vakantiefoto`s en filmpjes bekijken en op kunnen slaan.
Denk dat dat de lading wel dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 20:02
pricewatch unsorted: Asrock Asrock H61M-VG3 1155 H61 MATX VGA+SND+GLN+U2 SA (H61M-VG3)

Dat moederbord schijnt wel compatible te zijn vanaf bios 1.0 met de G1610. Plus hij is €7 goedkoper.
bron: http://www.asrock.nl/MB/o...sp?cat=CPU&Model=H61M-VG3

Verder zie je bij asrock dat bij veel mobo's het bios geupgrade moet worden voor de g1610. Dus of de Asrock H61M-DG3/USB3 de g1610 ondersteund vanaf bios 1.0 blijft discutabel.
bron: http://www.asrock.nl/support/cpu.nl.asp?s=1155&u=514

[ Voor 7% gewijzigd door MrWisent op 26-02-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 22:43
Gezien de doelgroep voor een budget systeem meestal weinig geeft om een pc, lijkt het me ook dat ze hem liever zo min mogelijk zien staan. De hoofdzakelijk voorgestelde tower behuizingen springen mijns inziens te veel in het oog, als je daarop let.

Is het niet mooi een zo compact mogelijke behuizing toe te passen voor het budget systeem?
(denk aan een slim-pc, barebone, htpc soort opstelling)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Danny the dog schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:12:
Gezien de doelgroep voor een budget systeem meestal weinig geeft om een pc, lijkt het me ook dat ze hem liever zo min mogelijk zien staan. De hoofdzakelijk voorgestelde tower behuizingen springen mijns inziens te veel in het oog, als je daarop let.

Is het niet mooi een zo compact mogelijke behuizing toe te passen voor het budget systeem?
(denk aan een slim-pc, barebone, htpc soort opstelling)
Op zich wel mee eens. Probleem is alleen dat je dan vaak aan een mini-itx bord zit en die zijn dan vaak weer duurder, waardoor je niet uitkomt met het budget.

Als het zou lukken, dan denk ik dat dat een goede aanvulling kan zijn. In het budget/basis systeem zit toch meestal weinig aan spullen. Nu we gekozen hebben voor SSD schijven al helemaal; nog kleiner en nog minder warmte-afvoer.

Aanvulling:
Mwoa, met de pricewatch: Asrock H61M-ITX en als behuizing de pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced kom je een heel eind:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock H61M-ITX€ 54,99€ 54,99
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,74€ 38,74
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,99€ 84,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,67

Dit mobo heeft alleen geen Sata-600, maar eerder hadden we al geconcludeerd dat dat niet zoveel uitmaakt.

[ Voor 65% gewijzigd door P_Tingen op 26-02-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 09:14
Alleen bevat de CM 120 geen voeding van zichzelf als ik het goed zie, dus die komt er dan nog bij bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Laatst online: 06-05 22:43
P_Tingen schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:39:
[...]
Op zich wel mee eens. Probleem is alleen dat je dan vaak aan een mini-itx bord zit en die zijn dan vaak weer duurder, waardoor je niet uitkomt met het budget.
Als je de filters op behuizingtype ITX plus form factor micro ATX zet, zie je dat er ook een aantal opties zijn waarbij je niet verplicht bent een ITX bordje te nemen. Al zou dat geen probleem zijn, als de prijs binnen de perken blijft.
Voorstel: LC-Power LC-1410mi (is incl. 200 Watt voeding)

Verder lijkt het me idd een mooie optie om te overwegen. Fijn dat meer mensen dat zien :)

Deze is trouwens ook érg mooi mi. Heeft ook een voeding, maar je wordt er erg door beperkt met 60W...

[ Voor 10% gewijzigd door Danny the dog op 26-02-2013 14:57 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mooi bakkie, die LC, maar "nadeel" is dat die maar bij 4 winkels is te bestellen. De BBG worden nogal eens 1:1 overgenomen door webshops en dan is het wel makkelijk dat de behuizing goed leverbaar is.

Met een totaal van 235 is er nog € 40 budget over, dus de CM120 zou kunnen.
Voor dat bedrag is er wel wat te koop.

Volgens mij is de discussie al gesloten, maar dit is wel een leuk discussiepunt voor de volgende BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Een tweede nadeel is, is dat er een erg brakkie voeding in die LC zal zit.

Maar de discussies zijn min of meer al afgesloten aangezien het al bijna de eerste van de maand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-03 20:02
Kan het veel kwaad dat de G1610 niet in de cpu supportlijst staat van het asrock bordje?
En als later blijkt dat ze een biosupdate aanraden, is dat erg? Dat laatste vroeg ik me altijd af. Ik heb zelf voor de zekerheid altijd mobo's gekozen waarbij de cpu vanaf de standaardbios ondersteund werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
wat hebben jullie een waardeloos budgetsysteem geplaatst.
Logisch, als je 40% van het budget aan een SSD uitgeeft, die alleen met zaken als kopieren, virusscan en dergelijke zijn voordeel heeft.
Leuk als je jiemands pc moet controleren op virussen (en wat gaat er gebeuren als iemand er toch een gewone harde schijf in gaat zetten -> ook op die schijf kunnen virussen komen), maar in het dagelijks gebruik heeft iemand veel meer aan een normale processor.

En ja, ik heb een pc met ssd (en nog een snelle ook), een pc zonder ssd en een laptop zonder ssd. Het opstarten van de pc gaat bij de 1e sneller, maar verder merk ik er echt weinig van.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Quacka schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:17:
Logisch, als je 40% van het budget aan een SSD uitgeeft, die alleen met zaken als kopieren, virusscan en dergelijke zijn voordeel heeft.
Leuk als je jiemands pc moet controleren op virussen (en wat gaat er gebeuren als iemand er toch een gewone harde schijf in gaat zetten -> ook op die schijf kunnen virussen komen), maar in het dagelijks gebruik heeft iemand veel meer aan een normale processor.

En ja, ik heb een pc met ssd (en nog een snelle ook), een pc zonder ssd en een laptop zonder ssd. Het opstarten van de pc gaat bij de 1e sneller, maar verder merk ik er echt weinig van.
Ik ben het volledig met je eens, en heb het hier ook aangegeven.
Maar vergeet niet dat de discussie hierover al geweest is en men "democratisch" heeft gekozen dat een SSD blijkbaar meerwaarde biedt ten opzichte van een snellere processor.
Ik zou zeggen: meng je volgende keer in de discussie voordat deze gesloten is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:31
yorroy schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:11:
[...]

Ik ben het volledig met je eens, en heb het hier ook aangegeven.
Maar vergeet niet dat de discussie hierover al geweest is en men "democratisch" heeft gekozen dat een SSD blijkbaar meerwaarde biedt ten opzichte van een snellere processor.
Ik zou zeggen: meng je volgende keer in de discussie voordat deze gesloten is ;)
Je zet democratisch wel tussen aanhalingstekens maar jij was de enige die er tegen was in de discussie. En de meeste (waaronder ik) vinden de SSD zeker een meerwaarde en zou dan ook niet meer terug willen naar een gewone HDD. Dat alleen opstarten, kopieren en virusscan sneller zijn is natuurlijk onzin. Alles werkt sneller, programmas starten sneller op bestanden worden sneller geladen, je gehele pc wordt in het dagelijks gebruik gewoon een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
realmadridsi schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:35:
[...]

Je zet democratisch wel tussen aanhalingstekens maar jij was de enige die er tegen was in de discussie. En de meeste (waaronder ik) vinden de SSD zeker een meerwaarde en zou dan ook niet meer terug willen naar een gewone HDD. Dat alleen opstarten, kopieren en virusscan sneller zijn is natuurlijk onzin. Alles werkt sneller, programmas starten sneller op bestanden worden sneller geladen, je gehele pc wordt in het dagelijks gebruik gewoon een stuk sneller.
Daarmee bedoel ik alleen aan te geven dat er geen officiële telling is geweest, democratisch heeft daardoor nogal een zware lading.
Overigens geef ik ook aan dat als het merendeel wel een SSD wil ik dat ook prima vind.

Discussie kan met de volgende BBG weer verder gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Tja, toch moeten jullie volgende keer beter nadenken of een dergelijk advies wel juist is.
Ik zal niemand met een dergelijk budget aanraden om te bezuinigen op de rest van de onderdelen, om maar een SSD in het systeem te krijgen.

Overigens was mijn ssd het niet met mij eens. Sinds ik hier vandaag kritiek op jullie keuze heb geplaatst, zit mijn ssd ruzie met mij te maken. Al 4x is mijn systeem gecrashed. (het blijkt een firmware-probleem te zijn) Leuk hoor die SSD. Ik heb dergelijke problemen nog nooit gehad met een ouderwetse harde schijf. Die hebben tenminste geen eigen mening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Quacka schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 19:35:
Tja, toch moeten jullie volgende keer beter nadenken of een dergelijk advies wel juist is.
Ik zal niemand met een dergelijk budget aanraden om te bezuinigen op de rest van de onderdelen, om maar een SSD in het systeem te krijgen.

Overigens was mijn ssd het niet met mij eens. Sinds ik hier vandaag kritiek op jullie keuze heb geplaatst, zit mijn ssd ruzie met mij te maken. Al 4x is mijn systeem gecrashed. (het blijkt een firmware-probleem te zijn) Leuk hoor die SSD. Ik heb dergelijke problemen nog nooit gehad met een ouderwetse harde schijf. Die hebben tenminste geen eigen mening....
Ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn ssd's hier thuis.. het is niet omdat jij toevallig een slechte vast hebt, dat alle ssd's ook zo zijn .. er kan zoveel meer mislopen met een hdd dan met een ssd..

Ik heb vroeger wel al problemen gehad met hdd's, maar dan kom ik toch ook niet tot de conclusie dat alle hdd's gewoon slecht zijn? :X

welke ssd heb je overigens?
en heb je windows al hergeïnstalleerd?

---------------------------------

anyways, voor de mensen die zeggen dat je beter in een betere cpu ofzo had geïnvesteerd, zeg ik het volgende:
Op een Intel Core 2 Duo E8500 (passmark van een 2200) met 3gb ram kan je nog windows 8 virtueel draaien terwijl native Windows xp ook draait zonder problemen.. Alles was nog perfect mogelijk zonder haperingen..

Een g1610 heeft een passmark van ~2650 dus dan investeer je beter in een ssd dan een cpu..

[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 01-03-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
De enige? Neeuh
http://forum.crucial.com/...ror-on-M4-64GB/td-p/76392

Geen probleem overigens, firmware updaten en het probleem is verholpen. Ik vond het meer grappig dat het probleem juist vandaag ontstond. Juist op het moment dat ik de onzinnigheid van investeren in een SSD zat te bediscussieren. En nee, je hebt me verre van overtuigd. Gewoon omdat ik zelf de voordelen niet of nauwelijks zie. Gewoon praktijkervaring. Een SSD heeft voordelen, maar het heeft ook nadelen (relatief weinig ruimte, gezeur met firmware ;), de levensduur van een ssd.
Mijn ervaring is al 10-20 jaar dat een te zwakke processor uiteindelijk meer ergernis oplevert dan wat meer snelheid op korte termijn. Het is beter een goede basis te kopen, verder te sparen en dan alsnog die SSD erin. Dan heb je voldoende opslag, een goed systeem & een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
hoeveel denk je dat ze er zo verkopen? :+
Best weinig problemen dan.
er zijn evenveel problemen met ram geheugen (dead on arrival enz), en gelijk welke andere producten..

daarbij heb je net snelheid op lange termijn met die ssd :> ipv een trage hardeschijf die alleen meer trager & trager wordt. Windows zal ook alleen maar beter & beter geprogrammeerd worden? -> minder eisen e.d.

[ Voor 38% gewijzigd door SmokingCrop op 01-03-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
twe
Quacka schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 09:17:

Dat 40% van het budget op gaat aan een ssd is helemaal niet relevant. Wat in mijn ogen wel relevant is, is de vergelijking tussen een harde schijf en een ssd.. De door ons gekozen ssd kost 85 euro. Een harde schijf van 500GB kost 50 euro. Je investeert dan 35 euro in een enorme verbetering van de gebruikerservaring.

Zoals hierboven ook al is aangeven is, is een ssd niet alleen handig bij de installatie van Windows. Het blijft een hele goede investering. Op een gegeven moment zal een systeem steeds meer vervuilt worden doordat er extra dingen worden geïnstalleerd. Als je dan je pc opstart is er niets frustrerender dan je harde schijf lampje continue te zien branden, maar je systeem is niet vooruit te branden.

Nee, een ssd is zeker niet altijd handig voor de installatie en het kopiëren van bestanden. juist naarmate een systeem meer vervuilt wordt komt een ssd meer tot zijn recht. Je kunt de budget pc nog wel meer budget maken door de genoemde 35 euro te bespraken, maar we zijn qua budget al omlaag gegaan van 275 euro naar 225 euro. Een enorme vooruit gang als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Naar mate een SSD voller raakt, gaat deze ook minder presteren. En een pc die vervuild raakt, zal dus ook voller raken.
Het was al minder erg geweest als er in de tekst gewezen was op een alternatief

Bijvoorbeeld:
"Wij kiezen voor een een snelle SSD, omdat dit het opstarten van programma's aanmerkelijk verkort.
Het nadeel van een SSD is de relatief kleinere opslagruimte. Voor de prijs van de SSD kan ook een 2 TB-harde schijf gekozen worden."

Dan is het in elk geval een ander verhaal. Maar dan nog zou ik eerder een (goedkopere) ouderwetse harde schijf plaatsen en dan de tekst:
"Het liefst zouden wij een SSD in het systeem plaatsen, omdat dit het opstarten van programma's aanmerkelijk verkort. Het nadeel van een SSD is de hogere aanschafsprijs in combinatie met een lagere opslagruimte. Bij de opties kunt u een geschikte SSD-upgrade vinden."

Of iets dergelijks natuurlijk.

Wat je met het overgebleven budget doet kan me niet schelen, ik heb liever een advies van 200 euro, dan 40% van het budget aan opslag uitgeven.
Trouwens positief dat je reageert op mijn kritiek. En natuurlijk had ik ook van te voren mee kunnen doen in de discussie, maar ik heb helaas niet altijd evenveel tijd voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Quacka schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 22:11:
Naar mate een SSD voller raakt, gaat deze ook minder presteren. En een pc die vervuild raakt, zal dus ook voller raken.
maar veeel minder erg dan op een HDD..
reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest
-> boot = geen verschil
-> workstation = 12%
en dat is als er nog maar 4gb vrij is om hun test te doen..

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 01-03-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccc
  • Laatst online: 07-05 12:59

Ccc

Hi,

Ik heb het basis systeem gekocht en ben deze in elkaar aan het zetten.

Hoe of waar plaats ik de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ccc schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:19:
Hi,

Ik heb het basis systeem gekocht en ben deze in elkaar aan het zetten.

Hoe of waar plaats ik de SSD?
De elite heeft geen standaard plek voor een 2,5" schijf. Je kan hem los op de bodem leggen of een 3,5" bracket voor je SSD kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccc

Ccc

Ik koop een systeem op advies van de bbg, maar die is dus niet compleet want ik heb nog een bracket nodig. Erg jammer vind ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Inderdaad erg slordig. Maar in ieder geval bedankt voor de melding! Ik heb het toegevoegd aan de bbg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik ben een budgetsysteem aan het uitzoeken voor mijn zoontje, en was eigenlijk van plan het systeem uit de BBG te bestellen.
Heb toch wat dingen bekenen en wat ik toen tegenkwam zijn 2 issues:
1. de kast die genoemd wordt heeft GEEN voedig. Ik heb uiteindelijk wel ergens de kast inclusief voeding gevonden, maar dan voor ong. het dubbele bedrag uit de pricewatch
2. het genoemde moederbord geeft volgens de website van asrock geen ondersteuning voor de G1610 processor. Bij andere moederborden van Asrock staat hij wel bij de supported cpu list.

Al met al heeft de BBG me op een spoor gezet, maar ga uiteindelijk toch een systeem bestellen dat hier wezenlijk van afwijkt. In deze thread vraag ik nog om wat inzichten mbt mijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Holybuck schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:36:
Ik ben een budgetsysteem aan het uitzoeken voor mijn zoontje, en was eigenlijk van plan het systeem uit de BBG te bestellen.
Heb toch wat dingen bekenen en wat ik toen tegenkwam zijn 2 issues:
1. de kast die genoemd wordt heeft GEEN voedig. Ik heb uiteindelijk wel ergens de kast inclusief voeding gevonden, maar dan voor ong. het dubbele bedrag uit de pricewatch
- Welke BBG systeem bedoel je?
- BBG budget heeft een meegeleverde voeding, bij het basis systeem wordt een andere behuizing aan geraden met een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W .
2. het genoemde moederbord geeft volgens de website van asrock geen ondersteuning voor de G1610 processor. Bij andere moederborden van Asrock staat hij wel bij de supported cpu list.

Al met al heeft de BBG me op een spoor gezet, maar ga uiteindelijk toch een systeem bestellen dat hier wezenlijk van afwijkt. In deze thread vraag ik nog om wat inzichten mbt mijn keuzes.
Normaliter werkt deze CPU wel op dit moederbord, de CPU support list geeft niet altijd alles aan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-12-2023
Quad schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:44:
[...]
- Welke BBG systeem bedoel je?
De basic BBG
- BBG budget heeft een meegeleverde voeding, bij het basis systeem wordt een andere behuizing aan geraden met een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W .
Voor € 38 krijg je de voeding niet meegeleverd. Goedkoopste wordt dan € 55. Dat scheelt bijna € 20. Dan kies ik ervoor een ('iets') beter reviewde voeding en een losse kast te kopen. Max ICT levert dat ding zonder voeding:
Bedankt voor uw mail.

Bovenstaande artikel word zonder voeding geleverd.

Ik hoop dat ik u hierbij voldoende heb geïnformeerd.

Mocht u verder nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

xxxx
--------------------------------------------------

Max ICT BV

Internet www.maxict.nl

Tel: 013-5774574
Fax: 013-8505662

--------------------------------------------------
Normaliter werkt deze CPU wel op dit moederbord, de CPU support list geeft niet altijd alles aan.
Misschien wel, maar ik heb nergens (behalve in deze BBG) iets kunnen vinden over de combinatie. Beetje lullig als blijkt dat het toch niet werkt, probeer dan maar eens (zonder kosten) dat opgelost te krijgen, Heb je een bron waaruit blijkt dat de combinatie wel werkt?

Begrijp me goed, ik waardeer de BBG's enorm, maar wanneer ik een voorgestelde setup bestel en er lijken haken en ogen aan te zitten meld ik deze. Dat de prijslijst extra kosten oplevert wanneer je gaat bestellen realiseer ik me (van alle artikelen laagste prijs, excl verzendkosten), maar 50% extra voor een behuizing is wel substantieel op het totaalbedrag.
Supported CPU vind ik ook nogal iets anders dan supported RAM. Een nietwerkend ram reepje kun je over het algemeen wel ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barisko
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:24
Voor het basissysteem wordt Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX aangeraden. Op dit moment kost deze € 47,65 incl. verzendkosten. Voor slechts 5 euro meer heb ik tweemaal zoveel geheugen, namelijk deze: Kingston HyperX Beast KHX18C9T3K2/8X.
Nu is mijn vraag: wat is precies het verschil tussen de HyperX en de HyperX Beast serie? Voor vijf euro meer lijkt het mij een goed idee om Kingston HyperX Beast KHX18C9T3K2/8X aan te schaffen. Of zie ik dat verkeerd?

En maak het heel veel uit als het geen 1866MHz geheugen is? Volgens de BBG heeft "de gekozen processor heeft baat bij snel geheugen". Echter geheugen met 1600MHz is al snel 16 euro goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Barisko op 19-03-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Laatst online: 17:02

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het originele advies is inderdaad niet meer actueel; de prijs is erg gestegen en dat setje is niet meer goed leverbaar.

HyperX Beast kan je ook prima nemen. Beetje andere koeling. Kijk anders even op de productpagina van het moederbord of het eventueel op de QVL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barisko
Er van uitgaande dat je met QVL de "Geheugen ondersteuninglijst" lijst bedoeld.

Ik zie geen van de genoemde twee geheugenmodules op de lijst staan. Noch het geheugen dat wordt aangeraden in de BBG (Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX) noch de Kingston HyperX Beast KHX18C9T3K2/8X.

Je geeft aan dat het originele advies niet meer actueel is. Wat zou nu de beste keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Wat betreft compatibiliteit tussen de Intel g1610 en het Asrock moederbord kan ik melden dat het wel snor zit :) Ik heb het systeem zelf ook gekocht en de processor wordt netjes herkent. De chieftec kast wordt inderdaad ook geleverd zonder voeding, dat is echter een apart product. Ze staan ook beide in de PW. MaxICT heeft het product zelf niet goed gekoppeld verwacht ik.

Voor het geheugen: pak vewoon het goedkoopste geheugen wat op 1866MHz draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ehm, bij de G1610 heb je geen 1866Mhz geheugen nodig, de controller is zelf max 1333Mhz.. Wat dus inhoudt dat het geheugen terugklokt op 1333mhz en als je 1600Mhz wilt halen je dus moet OC'en en dat kan denk ik niet.

Bij de APU van AMD natuurlijk weer wel, daar hoort wel 1866Mhz bij.

[ Voor 49% gewijzigd door Quad op 19-03-2013 19:07 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Inderdaad... Daar ging de vraag ook over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barisko
Mijn vraag gaat over het basissysteem, niet het budgetsysteem. Over de AMD processor in combinatie met ASRock moederbordje.

Ik zie nu dat de tekst van de BBG is aangepast met de volgende tekst:
"Het voorgestelde geheugen is inmiddels sterk in prijs gestegen. Ook is het setje veel minder goed leverbaar. Gezien de kleine prestatieverschillen kan er in dit geval ook gegaan worden voor de 1600MHz-uitvoering. Die is beter leverbaar en goedkoper."
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013

Super!

[ Voor 66% gewijzigd door Barisko op 19-03-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Het is jammer dat er geen setje van 4GB is die betaalbaar is en op 1866MHz draait. Als je kijkt naar 8GB setjes zie je wel dat je nog voor minder dan 60 euro zo'n setje op de kop kunt tikken. Wat mij betreft is 8GB op 1866MHz dan nog het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccc

Ccc

StefanvanGelder schreef op maandag 11 maart 2013 @ 18:54:
Inderdaad erg slordig. Maar in ieder geval bedankt voor de melding! Ik heb het toegevoegd aan de bbg.
Ik heb een oude floppy drive gesloopt en de ssd daarin gebouwd. :)
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is niet voor persoonlijk advies! Daarvoor is DAA in het leven geroepen. Lees daarbij eerst goed dit bericht en neem het beleid in die andere subfora goed door.

De BBG omvat deze keer de volgende systemen:
[BBG] Storage maart 2013
[BBG] Budgetgame- en basisgamesysteem maart 2013
[BBG] High-end gamesysteem maart 2013