Testing, one, two ...
[ Voor 95% gewijzigd door jroersma op 08-03-2013 12:46 ]

Weet iemand toevallig welk type hdmi aansluiting dIt playertje heeft 1.3 of 1.4??
Dit staat nl niet in de specs hier, arctic en op de doos.
Live youre Life and Enjoy every Day
Ja hoor ik had m de week daarna in huis.idaanx schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 20:22:
Zijn er al mensen die de remote nagestuurd hebben gekregen? Ik zit al zo'n 2 a 3 weken te wachten. Had wel al een tracking code gekregen maar die herkent de dhl site nog steeds niet.
En zo is dat, ik zie niet in waarom dat soort hulpmiddelen niets met Tweaken te maken zouden kunnen hebben.jokapo schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:46:
Creatief zijn is toch ook een soort van tweaken![]()
Weet iemand toevallig welk type hdmi aansluiting dIt playertje heeft 1.3 of 1.4??
Dit staat nl niet in de specs hier, arctic en op de doos.
Volgens deze (wat oudere) Nederlandstalige review zou het apparaat beschikken over 1.3a. Ik denk dat v1.4 ook niet veel toevoegt aan de mogelijkheden van dit apparaat, wel?
Ik vind vooral de verkoopprijs van dat moment wel heel erg vermakelijk
Testing, one, two ...
Ik schoot alleen een beetje in de lach door de o-p-i

Ja, gewoon aansluiting op moederbord loskoppelen.Ossi schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:58:
[...]
En weet iemand of het mogelijk is om de LED van de HDD uit te schakelen of los te koppelen? Dat geknipper vind ik nogal storend
Dat gaat je niet lukken. De LED zit op het moederbord gesoldeerd en zit gewoon vlak achter het gaatje in de behuizing. Je zou iets tussen de LED en het gaatje kunnen schuiven. De tape was nog niet eens zo'n gek idee.Bolletje schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 01:13:
[...]
Ja, gewoon aansluiting op moederbord loskoppelen.
Er zit trouwens ook een LED op de WIFI unit. Die knippert ook. Die zit wel binnen in de behuizing, maar je ziet hem in het donker wel knipperen door de luchtinlaten heen. Die kan je ook afplakken.
Gebruik je de wifi niet dan kan je het hele kaartje er uit halen. Het gebruikt tot mijn verbazing best veel stroom. De chip die er op zit wordt zo heet dat je hem niet kan vasthouden. Aanraken gaat net goed, maar langer dan een seconde of 5 wordt pijnlijk. Dus als je daar gaat afplakken, zorg er dan voor dat de tape niet op de controlerchip komt.
Als je de warmteproductie wat wilt verminderen zonder het kaartje er uit te halen, zet dan in de properties van het kaartje de powersaving op maximaal. Dan wordt hij echt veel minder heet. Dat zorgt er voor dat de warmte opbouw in het kleine kastje weer wat minder wordt. De convectiekoeling heeft het al zo moeilijk
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ben je ook van het probleem af
Je hebt er zo te zien nog niet echt naar gekeken.....de LED staat niet 'op pootjes' hij zit klem op het bord. Geen ruimte om te knippen. Je zou hem er uit kunnen proberen te solderen. Als je tenminste een soldeerbout met een punt zo groot als een speldenknop hebt en een heeeeeeel vaste hand om geen andere soldeerpuntjes die er naast zitten te beschadigen, of je multilayer printplaat te slopen.jokapo schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 09:28:
Als die zit vast gesoldeerd kan je toch ook de soldeerpuntjes doorknippen ?
Of gewoon met geweld en een tang de led fijnknijpen en hopen dat je dan geen sluiting maakt.
Mijn advies: Do het gewoon met een stukje tape tussen de led en de behuizing of prop iets in het gaatje.
[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 09-03-2013 09:59 ]
V&A aangeboden: Pulse-Eight USB - CEC Adapter. XBMC, MythTV en HTPC
Zat hij niet gewoon bijgeleverd in een klein wit doosje? Die van mij is kleiner dan verwacht, dus misschien verwacht je dat ie in een groter doosje zit. Logitech Harmony werkt net zo goed en waarschijnlijk zelfs beteridaanx schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 20:22:
Zijn er al mensen die de remote nagestuurd hebben gekregen? Ik zit al zo'n 2 a 3 weken te wachten. Had wel al een tracking code gekregen maar die herkent de dhl site nog steeds niet.
Uiteraard is het gebruik van hulpmiddelen (hoe simpel ook) gewoon een vorm van tweakenhardware-lover schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 20:43:
[...]
En zo is dat, ik zie niet in waarom dat soort hulpmiddelen niets met Tweaken te maken zouden kunnen hebben."je toestel tweaken totdat het helemaal naar je wens is..."
Zoiets was ook mijn bedoeling.Bolletje schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 01:13:
[...]
Ja, gewoon aansluiting op moederbord loskoppelen.
Ai, dat stemt niet echt hoopvol. Had eigenlijk verwacht dat het zoiets simpels zou zijn als een HDD-LED in een gewone computer die met een draadje naar het moederbord zou gaan. Jammer.Ortep schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 07:21:
[...]
Dat gaat je niet lukken. De LED zit op het moederbord gesoldeerd en zit gewoon vlak achter het gaatje in de behuizing. Je zou iets tussen de LED en het gaatje kunnen schuiven. De tape was nog niet eens zo'n gek idee.
Er zit trouwens ook een LED op de WIFI unit. Die knippert ook. Die zit wel binnen in de behuizing, maar je ziet hem in het donker wel knipperen door de luchtinlaten heen. Die kan je ook afplakken.
Gebruik je de wifi niet dan kan je het hele kaartje er uit halen. Het gebruikt tot mijn verbazing best veel stroom. De chip die er op zit wordt zo heet dat je hem niet kan vasthouden. Aanraken gaat net goed, maar langer dan een seconde of 5 wordt pijnlijk. Dus als je daar gaat afplakken, zorg er dan voor dat de tape niet op de controlerchip komt.
Als je de warmteproductie wat wilt verminderen zonder het kaartje er uit te halen, zet dan in de properties van het kaartje de powersaving op maximaal. Dan wordt hij echt veel minder heet. Dat zorgt er voor dat de warmte opbouw in het kleine kastje weer wat minder wordt. De convectiekoeling heeft het al zo moeilijk
Aha, dat geknipper aan de onderkant komt dus van binnenuit vanuit de WIFI-module?
Ik heb hem helemaal uitgeschakeld staan in apparaatbeheer, dan zou hij toch geen stroom meer moeten gebruiken?
Soldeerpunten doorknippen lijkt mij iets te rigoreus, net als het kapotknijpen van een LED.jokapo schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 09:28:
Als die zit vast gesoldeerd kan je toch ook de soldeerpuntjes doorknippen ?
Die tape moet je aan de binnekant plakken. Dat kan net tussen led en kast. Dan zie je er niets vanOssi schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:48:
Tape zou iets teveel opvallen vermoed ik en een black marker is niet dik genoeg qua laag denk ik.
Hij gebruikt wel degelijk stroom dan en wordt zelfs loeiheet. Hij wordt pas koeler als je hem op minimale power zet in de opties. Je kan hem er ook gewoon uit trekken. Dat spaart nog meer stroom, vermindert de hitte productie en verbetert de luchtstroom in de kast. Hetzelfde geld ook voor de TV unit die er in zitAha, dat geknipper aan de onderkant komt dus van binnenuit vanuit de WIFI-module?
Ik heb hem helemaal uitgeschakeld staan in apparaatbeheer, dan zou hij toch geen stroom meer moeten gebruiken?
Ooohw aan de binnenkant? Dat zou ik eens uit moeten gaan zoeken, ga m zo even voor het eerst openenOrtep schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:42:
[...]
Die tape moet je aan de binnekant plakken. Dat kan net tussen led en kast. Dan zie je er niets van
[...]
Hij gebruikt wel degelijk stroom dan en wordt zelfs loeiheet. Hij wordt pas koeler als je hem op minimale power zet in de opties. Je kan hem er ook gewoon uit trekken. Dat spaart nog meer stroom, vermindert de hitte productie en verbetert de luchtstroom in de kast. Hetzelfde geld ook voor de TV unit die er in zit
Moet nog geheugenuitbreiding doen en een SSD plaatsen, maar dat komt later ivm geldgebrek
Oh, dat had ik niet verwacht dat ie dan nog steeds stroom zou verbruiken. Ik wil m er niet uithalen, want ik heb geen idee waar ik dat ding moet bewaren. Voor Windows 7 was het niet nodig om aparte drivers te installeren, zou ik die alsnog moeten installeren? En voor de OpenElec-gebruikers is het helemaal niet mogelijk om hem uit te schakelen lijkt mij dan.
Ik ga eens sleutelen aan het apparaat, ff kijken wat ik beslis. De WIFI module zou ik eventueel nog in de doos kunnen dumpen natuurlijk.
DVB tuner heb ik er niet in zitten, had geen zin om 5 euro meer te betalen voor iets wat ik toch nooit van mijn leven zal gebruiken in dit apparaat
ik ben in de war met de IR ontvangerOrtep schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 09:57:
[...]
Je hebt er zo te zien nog niet echt naar gekeken.....de LED staat niet 'op pootjes' hij zit klem op het bord. Geen ruimte om te knippen. Je zou hem er uit kunnen proberen te solderen. Als je tenminste een soldeerbout met een punt zo groot als een speldenknop hebt en een heeeeeeel vaste hand om geen andere soldeerpuntjes die er naast zitten te beschadigen, of je multilayer printplaat te slopen.
Of gewoon met geweld en een tang de led fijnknijpen en hopen dat je dan geen sluiting maakt.
Mijn advies: Do het gewoon met een stukje tape tussen de led en de behuizing of prop iets in het gaatje.

welke opties bedoel je?? Zijn er gelukkig niet zo heel veel in windows en alle randsoftwareOrtep schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:42:
Hij gebruikt wel degelijk stroom dan en wordt zelfs loeiheet. Hij wordt pas koeler als je hem op minimale power zet in de opties. Je kan hem er ook gewoon uit trekken. Dat spaart nog meer stroom, vermindert de hitte productie en verbetert de luchtstroom in de kast. Hetzelfde geld ook voor de TV unit die er in zit
[ Voor 25% gewijzigd door jdwrist op 09-03-2013 16:23 ]
De configuratie van de wifi kaart zelf, in de propertiesjokapo schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 16:21:
welke opties bedoel je?? Zijn er gelukkig niet zo heel veel in windows en alle randsoftware
Arctic Cooling MC001 HTPC | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Foto 1: De eerste is van het geheugen wat meegeleverd wordt met de versie die op de Arctic site te bestellen was voor 194/199 euro.
Foto 2: Ik heb de Powerknop en de HDD-LED omcirkeld. Je kunt zien dat er een klein beetje ruimte tussen de HDD-LED en de behuizing zit. Dit is met de vingers niet te doen om te blinderen. Ik zal het met wat hulpmiddelen moeten doen binnenkort als ik nieuw geheugen heb.
Foto 3: Vreemd dat bij een compleet geleverd systeem er nog stickers verwijderd moeten worden aan de binnenkant... Dit zal ik pas doen als ik nieuw geheugen heb, dan hoeft ie ook niet weer los als het goed is.
Foto 4: Jumpertje om de BIOS mee te kunnen resetten
Foto 5: Ondanks dat het een volledig passief systeem is, is het wel mogelijk om een ventilator aan te sluiten, dat had ik niet verwacht. Zou het bord ook nog in andere systemen gebruikt worden?
Foto 6: Aan de kant waar de HDD zit lijkt het alsof er wat beschadigingen zitten op het mainboard. Hebben jullie dat ook? De foto is helaas net wat onduidelijk. Als hij weer opengaat probeer ik betere foto te maken hiervan.
bedoel je onder apparaatbeheer en dan bij de props van de WiFi kaart de instelling dat windows mag blablablaOrtep schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 16:28:
[...]
De configuratie van de wifi kaart zelf, in de properties
Vandaag, onaangekondigd bezorgd.
Ben er happy mee.
Drivertje downloaden?.. Bij mij werkt de AB gewoon op W7 met XBMC of WMC..teuntje1967 schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 17:47:
Ik heb op mijn Arctic nu windows 7 en xbmc geinstalleerd. Kan ik de remote van arctic nu niet meer gebruiken? Hij reageert tenminste niet meer. Ik heb het forum even doorgenomen en vind alleen iets over eup. Dat heb ik in ieder geval uit staan
Ik wil hem gebruiken icm OpenELEC/XBMC. Zijn er verder nog overwegingen om hem niet te nemen? Werkt digital audio via S/PDIF goed?
[ Voor 6% gewijzigd door xxxneoxxx op 10-03-2013 10:05 ]
Weet niet welke versie jij hebt... Maar... Hdd?xxxneoxxx schreef op zondag 10 maart 2013 @ 10:05:
Ik zal trouwens vast wel daft zijn, maar waar dient het los meegeleverde plaatje voor eigenlijk? Zit bij mij een apart zakje bij met een plaatje, met bovenin een puntje en wat losse schroefjes. Iemand enig idee?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Foto van wat je bedoelt?xxxneoxxx schreef op zondag 10 maart 2013 @ 10:18:
De versie van Amazon. En nope, hdd plaatje is het niet, rechthoekige plaatje voor de HDD is een andere. Ga vanmiddag sowieso een HDD inbouwen, en de ingebouwde tuner er uit pogen te slopen. Mogelijk valt het nut ervan daarbij op z'n plaatst, we'll see.
Sure:

Recht stukje metaal, loopt uit in een puntje in een zakkie met schroefjes erbij.
Bovenop de SSD die klaar is om er verder ingebouwd te worden en de openelec USB 3 stick om een indicatie te geven van de grootte.
[ Voor 19% gewijzigd door xxxneoxxx op 10-03-2013 13:12 ]
Los van het feit of dat streamen wel of niet goed zal gaan (gaat prima hoor), waar overweeg jij hem te bestellen? Volgens mij is hij voor de lagere prijzen nergens meer te krijgen?Streamert schreef op zondag 10 maart 2013 @ 04:38:
Kan iemand aangeven of deze MC001 volledig geripte blurays (32GB/40Mb/s) kan afspelen? Ik heb nu een Zbox AD12, maar vindt 'm nog veel lawaai maken en overweeg over te stappen naar een MC001.
Ik wil hem gebruiken icm OpenELEC/XBMC. Zijn er verder nog overwegingen om hem niet te nemen? Werkt digital audio via S/PDIF goed?
Testing, one, two ...
Control Panel -> Hardware and Sound -> Power Optionsjokapo schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 19:41:
bedoel je onder apparaatbeheer en dan bij de props van de WiFi kaart de instelling dat windows mag blablabla
Change Plan Settings
Change advanced power settings
Wireless Adapter Settings
Power Saving Mode: Maximum Power Saving
Komt mij niet bekend voor...xxxneoxxx schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:11:
[...]
Sure:
[afbeelding]
Recht stukje metaal, loopt uit in een puntje in een zakkie met schroefjes erbij.
Bovenop de SSD die klaar is om er verder ingebouwd te worden en de openelec USB 3 stick om een indicatie te geven van de grootte..
Zou het een onderdeel zijn om de optische drive mee vast te zetten?
Goeie vraag, heb je tips?hardware-lover schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:43:
[...]
Los van het feit of dat streamen wel of niet goed zal gaan (gaat prima hoor), waar overweeg jij hem te bestellen? Volgens mij is hij voor de lagere prijzen nergens meer te krijgen?
Zoiets denk ik. Dingetje open gehad, kan het niet echt plaatsen. Qua vorm past het rechts naast de harddisk uitsparing zo ongeveer, maar geen mogelijkheid tot vastzetten van de boel en het nut an ik ook niet ontdekken.Ossi schreef op zondag 10 maart 2013 @ 18:23:
[...]
Komt mij niet bekend voor...
Zou het een onderdeel zijn om de optische drive mee vast te zetten?
Amazon.de en arctic site in de gaten houden lijkt mij, meer kan je niet doen me dunkt.
[ Voor 21% gewijzigd door xxxneoxxx op 10-03-2013 18:55 ]
Het viel op, dat er af en toe een stottering in het beeld zat, tijdens het afspelen. Zijn dit chapters in een x264 bestand of is dit het probleem van 24p wat omgezet wordt in een andere frames per second?
Ik vind het vreemd dat die 24p, 60p etc in XBMC niet kan selecteren... klopt dit, of waar kan ik dit elders terug vinden?
Kijk hier eens:
CeesKees in "[HTPC] Arctic Cooling MC001 series Barebone HTPC"
Veel voorkomende problemen en oplossingen! , nummer 4.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Zijn die settings ook relevant voor XBMC onder windows 8? Die link is namelijk voor OpenElec....Nnoitra schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:14:
[...]
Kijk hier eens:
CeesKees in "[HTPC] Arctic Cooling MC001 series Barebone HTPC"
Veel voorkomende problemen en oplossingen! , nummer 4.
Dus ga de config info die daar staat gewoon ff lezen, je vraag wordt er beantwoord
En XBMC vragen horen eigenlijk --> [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV
[ Voor 26% gewijzigd door Nnoitra op 11-03-2013 00:13 ]
Wellicht handig om het ook even in de topicstart te vermelden. Er zullen wel meer mensen zijn die windows draaien op hun MC001.Nnoitra schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:09:
Het zijn generieke XBMC settings, alleen de XVBA setting is puur voor openelec.
Dus ga de config info die daar staat gewoon ff lezen, je vraag wordt er beantwoord![]()
En XBMC vragen horen eigenlijk --> [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV
Ik dacht dat dit een Windows 8 + CCC driver gerelateerde instelling was, waarom ik de settings in XBMC niet zie. Uiteraard begrijp ik dat de XBMC vragen elders thuis horen.
Thanks zal es gaan neuzenOrtep schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:58:
[...]
Control Panel -> Hardware and Sound -> Power Options
Change Plan Settings
Change advanced power settings
Wireless Adapter Settings
Power Saving Mode: Maximum Power Saving
* 2x 2GB geheugen
* Intel 330 180GB SDD (had ik nog, wilde niet werken in MacBook pro)
* windows MCE remote
* break out box IR (arctic staat uit het zicht)
* xbmc frodo, xbmcstarter
OpenELEC arctic 2.99.4 met Frodo gedraaid. Werkt goed, maar dus geen DTS-MA en TrueHD.
En ook geen Blu-ray.
Dus naar Windows 7 x86 SP1 (x64 had choppy graphics update in xbmc GUI).
Nu het probleem:
Tijdens Windows updates en driver installaties regelmatig spontaan reboots.
Lijkt dat het optreedt bij verwerken veel files. Misschien dat ie te warm wordt.
Ik heb arctic 2 keer open gehad, zal toch niet dat dan de coolpads niet meer
goed plakken?
Straks moet ie nog een keer open als de slim blu-ray arriveert.
Iemand iets dergelijks gezien? Denk dat ik even 'restart on error' uit moet zetten
in Windows want ik zie niks in event log.
Hoop niet dat de Intel SSD teveel stroom trekt. Hij is een stuk hongeriger dan bv een Crucial.
Oh, nog even toevoegen dat ik xbmc ook een paar uur had draaien, gewoon in standaard menu, zonder dat ik 'm gebruikte en toen bleef ie wel draaien.
[ Voor 7% gewijzigd door Nouja op 12-03-2013 13:11 ]
En m.b.t. deze opmerking "(x64 had choppy graphics update in xbmc GUI)", welke versie van de AMD drivers heb jij gebruikt onder Win-64?
[ Voor 53% gewijzigd door hardware-lover op 12-03-2013 14:26 ]
Testing, one, two ...
Als deze niet uit staat, doe dat eerst maar es.
Windows x64 heeft weinig voordelen ten opzichte van x86 op de Arctic. Enige die ik zo kan bedenken is dat je meer dan 3.2Gb van je geheugen aan kunt spreken. Maar daar tegenover staat weer dat X64 zwaarder is voor de processor en iets langzamer boot.
Stroomverbruik zal hoogstwaarschijnlijk geen issue zijn.
Btw: moet ie voor het plaatsten van een DVD/Bluray open? Is dat niet gewoon een kwestie van erin pluggen en klaar is kees?
Geheugen betrouwbaar? OpenELEC draaide prima. Nooit een spontane reboot gedaan. Denk dat geheugen wel snor zit. Reepjes komen uit een andere machine, daar hebben ze prima gewerkt.hardware-lover schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:24:
Weet je zeker dat je geheugen-bankjes 100% betrouwbaar zijn?
En m.b.t. deze opmerking "(x64 had choppy graphics update in xbmc GUI)", welke versie van de AMD drivers heb jij gebruikt onder Win-64?
AMD drivers heb ik 13.1 gebruikt. x64 versie. Nu draai ik 13.1 x86 versie nadat ik bij de meegeleverde versie (11.4) heel veel events zag voorbij komen (sorry, ben even de naam van het event kwijt). Dacht dat dat misschien de crashes veroorzaakt. Maar ook bij 13.1 crashes.
Heb je de TS wel doorgelezen?HD audio in windows doet het niet!
Gebruik in iedergeval ATI Catalyst Driver versie 12.8
Anders is het een windows of XBMC configuratie setting die niet goed staat.
[ Voor 63% gewijzigd door CeesKees op 12-03-2013 14:44 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Testing, one, two ...
Maar zag zo niet de relatie tussen mijn crashes en de HD audio die niet werkt.
Ik heb niet het hele forum doorgelezen nee. Alleen een paar searches gedaan op crash, reboot etc.
Zal die versie installeren dan. Bedankt voor de tip.
"Ik tankte diesel en nu doet m'n auto niks meer.. Ja, op de tankdop staat wel dat er benzine moet maar ik zag de relatie zo niet; brandstof is brandstof, toch? Dacht dat de motor gewoon oververhit was, tis ook warm buiten enzo.."
Maar lees gewoon even de TS door voor simpele dingen zoals drivers, (HD)audio output en settings.
Scheelt heel veel onnodige en al heel vaak gestelde vragen
Overigens is er hoogstwaarschijnlijk geen relatie tussen je crashes en de HD audio
lees deze nog es even
[ Voor 20% gewijzigd door Nnoitra op 12-03-2013 15:09 ]
OpenELEC arctic 2.99.4 met Frodo gedraaid. Werkt goed, maar dus geen DTS-MA en TrueHD. << dat is algemeen bekend maar..., "En ook geen Blu-ray." << wat bedoel je hiermee Nouja?
Testing, one, two ...
Eerlijk gezegd kun je daaruit niet direct afleiden dat de XBMC GUI met de 13.x drivers loopt als stroop van een lepel, dat staat hier vermeld in dit topic.CeesKees schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:43:
Je moet ook 12.8 draaien (staat in de TS) dan gaat het wel goed...
[...]
Heb je de TS wel doorgelezen?
Testing, one, two ...
En anders even de search of google gebruiken om te achterhalen wat een mogelijke oorzaak van een trage gui kan zijn.
Proactief zijn en zelf nadenken is niet strafbaar, al lijken veel mensen (ook buiten tweakers) er een schijthekel aan te hebben

No offence
Ik bedoel hiermee dat ik begrepen heb na wat onderzoek dat Blu-ray support niet aanwezig is als je OpenELEC draait. In ieder geval geen DTS-MA support voor de Linux AMD drivers. Erg jammer.hardware-lover schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:10:
Onderstaande reactie begrijp ik ook niet helemaal van Nouja;
OpenELEC arctic 2.99.4 met Frodo gedraaid. Werkt goed, maar dus geen DTS-MA en TrueHD. << dat is algemeen bekend maar..., "En ook geen Blu-ray." << wat bedoel je hiermee Nouja?
Blu-ray onder Windows heb ik mij nog niet zo heel erg in verdiept, maar zo te zien is er PowerDVD voor nodig. Die wordt ook geleverd bij de MC001-BD versie, zag ik. Oudere 10 versie.
Ja goed punt. Ik dacht ook al dat ie erin geschoven kan worden. Aan de andere kant zie ik hierboven opmerkingen over dat vreemde overgebleven metalen plaatje. Ik heb zelf het vermoeden dat die voor de slimdrives gebruikt zou moeten worden om vast te zetten. Nog niet onderzocht.Nnoitra schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:38:
Btw: moet ie voor het plaatsten van een DVD/Bluray open? Is dat niet gewoon een kwestie van erin pluggen en klaar is kees?
Manual rapped niet over slimdrive plaatsing.
Vraag mij ook af of je dat frontje op elke slimdrive kan plaatsen. Nou ja goed. Maar even onderzoeken als ie binnen is.
[ Voor 25% gewijzigd door Nouja op 12-03-2013 16:23 ]
Ah, duidelijk. HD-Audio onder Linux info klopt idd maar..... hardware-lover in "[HTPC] Arctic Cooling MC001 series Barebone HTPC"Nouja schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:15:
[...]
Ik bedoel hiermee dat ik begrepen heb na wat onderzoek dat Blu-ray support niet aanwezig is als je OpenELEC draait. In ieder geval geen DTS-MA support voor de Linux AMD drivers. Erg jammer.
Blu-ray onder Windows heb ik mij nog niet zo heel erg in verdiept, maar zo te zien is er PowerDVD voor nodig. Die wordt ook geleverd bij de MC001-BD versie, zag ik. Oudere 10 versie.
Aanvulling: En met die meegeleverde PowerDVD kan je niet zo heel veel, die loopt eigenlijk helemaal niet zo lekker. Ik heb er in ieder geval heel snel Total Media Theater (5) opgezet en dat draait stukken beter met de Arctic. Ik moet je wel bekennen dat dit meer om te proberen was, ik gebruik het niet echt.
[ Voor 19% gewijzigd door hardware-lover op 12-03-2013 16:27 ]
Testing, one, two ...
Vraag is idd wat er met een retail disc gaat gebeuren ivm decoding. Proberen waard, zou ik er een hebben.
Goed, het is duidelijk dat ik eens flink door het Forum moet gaan struinen. Bedankt voor de links! Veel geleerd in korte tijd.
Deze BR info is natuurlijk XBMC gerelateerd maar soms kan het geen kwaad om duidelijk te maken wat er theoretisch met deze Arctic haalbaar zou kunnen zijn.
Testing, one, two ...
Op 02-03 afgegeven bij een PostNL steunpunt, had met Jens (Arctic contact via Amazon.de) afgesproken met verzenden te wachten tot mijn laatste bestelling binnen zou zijn. Op 06-03 afgeleverd bij Arctic DE, op vrijdag 08-03 alweer retour gestuurd en vandaag (12-03) alweer in huis gekregen. Moederbord vervangen, alles opgelost. Gemaakte verzendkosten (à €20,80) zijn volledig vergoed door Arctic (DE). Met de aftersales zit het dus wel snor!
Testing, one, two ...
(Corsair Mac Memory SO-DIMM DDR3 CL9 1333 4GB geen ECC)
Gelukkig heb ik die in mijn iMac kunnen swappen met 2 2GB reepjes die wel werkten.
Damn you social life
Meteen ff een nieuw kopje bovenaan in de TS toegeveogd met een link naar de nieuwste Arctic MC001 build
Huidige software build: 2.99.5 (OpenELEC Arctic MC001)
OpenELEC Testing - ARCTIC_MC x86_64 Version:2.99.5 (3.0 RC 5)
[ Voor 60% gewijzigd door AngelDust op 13-03-2013 09:11 ]
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
.. en die werkte dus wel weer bij mij. Ik heb dit geheugenreepje besteld bij de mycom op 3 februari en gestopt in mijn MC001-N besteld bij Amazon op 3 februari. Zouden er verschillen zitten tussen diverse batches van de MC001 ... of wellicht dit crosair geheugen?Nouja schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:18:
Nog even ter info. Misschien staat het al ergens vermeld maar ik had een reepje 4GB SO-DIMM besteld 'Mac Memory' stond erop. Die werkte dus niet in de Arctic...
(Corsair Mac Memory SO-DIMM DDR3 CL9 1333 4GB geen ECC)
Gelukkig heb ik die in mijn iMac kunnen swappen met 2 2GB reepjes die wel werkten.
Nikon D7000
Ik heb de MC001-XBMC ontvangen nog voor dat de eerste Arctic release uitkwam. Ik heb tot nu toe nog geen update voorbij zien komen. Auto update staat aan. Ik wil nu achterhalen welke versie Openelec ik geleverd heb gekregen. De General of al een eerste Artic versie? En welk versienummer?
Dit nummer zou getoond worden in het Arctic bootscherm. Daar staat linksboven wel een string maar dat gaat zo snel weer weg en ik zie niet iets herkenbaars zoals 2.99.5 (3.0 RC 5) of zo?
Hoe kan ik nu zien welke versie ik heb? Kan ik naar een bestandsdatum in één van de mappen kijken?
NB: Ik heb dit volledige topic doorgelezen :-)
Mijn gerepareerde MC001-E heeft nu een moederbordje gekregen waarop nog een IS0301 BIOS versie staat en niet de allerlaatst beschikbare IS0418. Misschien ligt daar wel een oorzaak waarom hetzelfde geheugen soms wel en soms niet werkt. Ik heb opnieuw een geheugenbankje uit een van de BR versies genomen en dat werkt met het oudere bios prima. Ik ga hem nog wel bijwerken naar de laatste 0418.veryip schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:08:
[...]
.. en die werkte dus wel weer bij mij. Ik heb dit geheugenreepje besteld bij de mycom op 3 februari en gestopt in mijn MC001-N besteld bij Amazon op 3 februari. Zouden er verschillen zitten tussen diverse batches van de MC001 ... of wellicht dit crosair geheugen?
Edit: maar eens even de USB stick met daarop OE 2.99.4 geplaatst en dit keer werkte de auto_update functie prima. Feilloos bijgewerkt naar 2.99.5.
[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 13-03-2013 13:24 ]
Testing, one, two ...
Welkompsychosammie schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:48:
Ik heb de MC001-XBMC ontvangen nog voor dat de eerste Arctic release uitkwam. Ik heb tot nu toe nog geen update voorbij zien komen. Auto update staat aan. Ik wil nu achterhalen welke versie Openelec ik geleverd heb gekregen. De General of al een eerste Artic versie? En welk versienummer?
Dit nummer zou getoond worden in het Arctic bootscherm. Daar staat linksboven wel een string maar dat gaat zo snel weer weg en ik zie niet iets herkenbaars zoals 2.99.5 (3.0 RC 5) of zo?
Hoe kan ik nu zien welke versie ik heb? Kan ik naar een bestandsdatum in één van de mappen kijken?

Misschien dat het ergens binnen XBMC staat, in de system settings / info gok ik dan.
Anders, als je een toetsenbord aangesloten hebt, zodra het bootscherm met het versienummer getoond word op de 'pause' knop meppen
En ongeacht welke versie/build je nu het draaien, je kunt gewoon updaten naar de MC001/Generic build via deze manier.
De auto-update feature hapert wel eens heb ik het idee...
Mijn pas afgeleverde OpenElec versie heeft ook die oude bios.hardware-lover schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:08:
[...]
Mijn gerepareerde MC001-E heeft nu een moederbordje gekregen waarop nog een IS0301 BIOS versie staat en niet de allerlaatst beschikbare IS0418.
Vraag mij af hoe het updaten van die bios met OE gedaan moet worden.
Voor Windows staat op de Arctic site wel een aanwijzing! Voor OE niet
Er zijn diverse manieren om het BIOS bij te werken, in het geval men alleen beschikt over OE dan zou men in een andere PC een bootable media aan kunnen maken met daarop een autoexec waardoor het bios automatisch wordt bijgewerkt naar die versie die op het bootable media geplaatst is.WimGal schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:29:
[...]
Mijn pas afgeleverde OpenElec versie heeft ook die oude bios.
Vraag mij af hoe het updaten van die bios met OE gedaan moet worden.
Voor Windows staat op de Arctic site wel een aanwijzing! Voor OE niet
AFUDOS IS_0418.ROM /P /B /N /C
http://www.arctic.ac/en/s...5677c7a88d662e01412ce549a
http://www.ami.com/Support/amibiossupport/
Testing, one, two ...
Dat is een mooie oplossing! Even terug naar MS_DOS booten en dan updaten.
Ik denk dat ik daar toch nog maar even mee wacht. Zie er op dit moment nog geen reden voor.
Maar dank voor het mee denken.
( Jammer dat er niet zo een programma voor Linux is. Live distro's genoeg. )
Ik heb een kale MC001 met 0418 bios. Daar werkte het 4GB Corsair 'mac memory' reepje in ieder geval niet in (3 beeps bij starten, continu). Maakt niet uit welke bank.hardware-lover schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:08:
[...]
Mijn gerepareerde MC001-E heeft nu een moederbordje gekregen waarop nog een IS0301 BIOS versie staat en niet de allerlaatst beschikbare IS0418. Misschien ligt daar wel een oorzaak waarom hetzelfde geheugen soms wel en soms niet werkt. Ik heb opnieuw een geheugenbankje uit een van de BR versies genomen en dat werkt met het oudere bios prima. Ik ga hem nog wel bijwerken naar de laatste 0418.
Edit: maar eens even de USB stick met daarop OE 2.99.4 geplaatst en dit keer werkte de auto_update functie prima. Feilloos bijgewerkt naar 2.99.5.
Inbouwen was inderdaad een kwestie van 'naar binnen schuiven'.
Heb ook 12.8 AMD drivers geinstalleerd (mobility versie).
Nu zoek ik nog een progje om te stress testen, inclusief file i/o stressen. Tips? (win 7 x86 SP1)
Heb hem inmiddels via bootable MSdos SD kaartje bijgewerkt naar de IS_0418_SLIC.ROMWimGal schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:51:
@ hardware-lover
Dat is een mooie oplossing! Even terug naar MS_DOS booten en dan updaten.
Ik denk dat ik daar toch nog maar even mee wacht. Zie er op dit moment nog geen reden voor.
Maar dank voor het mee denken.
( Jammer dat er niet zo een programma voor Linux is. Live distro's genoeg. )
Testing, one, two ...
Eerst dacht ik dat het kwam doordat standaard SATA drivers geinstalleerd waren.
Nadat ik die naar intel update gegeven heb, nog maar eens een backup maken met True Image.
Hierbij gaat de CPU load naar 100% (alle 4 de 'cores').
Na ongeveer een minuut spontane reboot.
Ik heb alle PC health settings in BIOS uit staan.
Heb ook 'restart after failure' uitgezet, maar aangezien de CPU over z'n nek gaat, krijg ik dus ook geen BSOD meer.
Wat is bij jullie de idle temp onder Windows? Hier 50C beide cores. 1% CPU load.
Edit: Ok, nu ben ik helemaal lost. Temp meter laten lopen, Backup gestart. Backup succesvol. Geen crash!
1ste core kwam tot 57C max
2de core kwam tot 60C max
Nu overigens wel met de BIOS health settings aan. Alles op minimum. Zal toch niks uitmaken zeker?
Edit2: Poging 3. Toch weer gecrashed. Nu CPU temp op 57C. Ik denk niet dat dat het probleem is. Balen dat ik nergens een error zie. Misschien toch issues met de Intel 330 SSD.
Edit3: Dit voorspelt niet veel goeds: http://communities.intel.com/message/184872
[ Voor 37% gewijzigd door Nouja op 13-03-2013 19:49 ]

Testing, one, two ...
Ik ben nog steeds aan het stoeien met Intel Rapid Storage en ICH7 drivers.
Nog steeds reboots.
Als dat niks brengt een 2.5" HD erin en alles opnieuw installeren
de SSD is en dan maar RMA met dat ding.
Hoe heb je stress test gedaan? heeft speedfan daar een optie voor?
Waarom probeer je OpenElec niet uit om te kijken of je systeempje dan wel probleemloos blijft draaien? Of heb je dat al uitgetest? Ik heb binnen andere topics ook al eens gezien dat een bepaald type SSD het hele systeem instabiel maakte. Volgens mij was dat met een Zotac mini PC. Daar kwam de geplaatste SSD als oorzaak uit de bus.
[ Voor 33% gewijzigd door hardware-lover op 13-03-2013 22:28 ]
Testing, one, two ...
Nu DVD aan het spelen, kijken of de arctic dat wel volhoudt.
Ik heb nieuwste versie intel drivers geinstalleerd, ook voor de ICH7 chipset.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Laatste dagen alleen het probleem dat mijn Arctic niet meer lijkt te reageren op mijn Logitech Harmony...
'XBMC' zet de tv en stereo wel goed, maar slingert de Arctic niet aan.. en 'All off' laat de Arctic aan staan en sluit de rest wel af..

Bier fan Fryske grûn!
Ik heb er wel rubberen plakpootjes onder gezet zodat de warmte er aan de onderkant ook nog weg kan.
Nog geen storingen gehad al voelt het aluminium wel flink warm aan.
Is dat bij de mensen die hem staande gebruiken ook zo?
Ik gebruik mijn Arctic gewoon staand bovenop een kastje. Ook dan wordt de zijkant behoorlijk warm. Nu is "warm" natuurlijk een subjectief begrip.jokapo schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 10:44:
Ook hier ligt het kastje op z'n kont zijkant, met de aluminium zijde naar boven, boven op mn humax 5200.
Ik heb er wel rubberen plakpootjes onder gezet zodat de warmte er aan de onderkant ook nog weg kan.
Nog geen storingen gehad al voelt het aluminium wel flink warm aan.
Is dat bij de mensen die hem staande gebruiken ook zo?
Het beste kun je een keer kijken via de bios wat zijn temperatuur is als je hem laat staan of laat liggen (zowel binnen als buiten een kast(je).
Feit blijft wel dat de hele architectuur van de Arctic zo is gebouwd dat hij staand zijn optimale airflow heeft
Dat kan ook via XBMC zelf (Althans, mijn AEON skin laat het zien) als je naar Systeem -> Hardware gaat.. en dan 1 van die tabs, laat ook de temperatuur zien...teuntje1967 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:48:
[...]
Ik gebruik mijn Arctic gewoon staand bovenop een kastje. Ook dan wordt de zijkant behoorlijk warm. Nu is "warm" natuurlijk een subjectief begrip.
Het beste kun je een keer kijken via de bios wat zijn temperatuur is als je hem laat staan of laat liggen (zowel binnen als buiten een kast(je).
Feit blijft wel dat de hele architectuur van de Arctic zo is gebouwd dat hij staand zijn optimale airflow heeft
Bier fan Fryske grûn!
De enige vorm van airflow is de warme lucht die stijgt aangezien er geen fan is die koudere lucht naar binnen blaast.
De warmte die onderin gegenereerd wordt (wifi/tuner) gaat mooi omhoog langs alle componenten en verwarmt dan ook meteen even het CPU koelblok mee
Leg je 'm op z'n zij, dan zal de wamte misschien iets langer blijven hangen.
Al met al zal het, denk ik, niet echt heel veel schelen qua temperatuur; staand of liggend.
Testing, one, two ...
Dat bedoelde ik dushardware-lover schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:45:
Natuurlijk is er airflow ook al is er geen actieve ventilator in het systeem en is de luchtverplaatsing minimaal, hoe ontstaat wind? De lucht die verwarmt wordt stijgt op, dat gaat ietsje gemakkelijker als het apparaat rechtop staat omdat het uitlaatrooster aan de bovenzijde zit (staand geplaatst).
En deze smiley
Overigens stijgt de warme lucht niet makkelijker (op als hij staat) vanwege het uitlaat rooster.
Als hij ligt, stijgt de warme lucht net zo makkelijk; alleen minder ver/hoog en niet direct uit het kastje omdat de aluminium plaat het grotendeels tegenhoud / wat meer weerstand bied
Wat dus ook in m'n vorige post stond.
[ Voor 67% gewijzigd door Nnoitra op 14-03-2013 14:13 ]
Nu is de Arctic via HDMI aangesloten op de TV. Muziek en soms een film wil ik over de versterker laten lopen. Dat kan alleen via een optisch kabeltje (oude versterker). Is het mogelijk dat te doen zonder configuratie wijzigingen in BIOS, Openelec of XBMC? Dus kan het apparaat geluid geven over zowel HDMI als optisch tegelijk?
De allereerste hit op google.......
http://openelec.tv/forum/...-optical-at-the-same-time
Ik ga denk ik cursussen "hoe gebruik ik google" geven, daar moet een markt voor zijn.. Althans, zo lijkt het af en toe..
[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 14-03-2013 14:28 ]
http://xbmc.org/natethoma...13-gotham-february-cycle/
Bier fan Fryske grûn!
Als we er vanuit gaan dat alles op Google te vinden is, dan is dit forum niet meer nodig. Ik vraag het liever aan de expertsNnoitra schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:20:
Ik ga denk ik cursussen "hoe gebruik ik google" geven, daar moet een markt voor zijn.. Althans, zo lijkt het af en toe..
Er zijn genoeg topics gesloten en posts gedelete met de mededeling; "dat er wel een klein beetje inzet van de user verwacht wordt".
Door zelf wat onderzoek werk te doen is niemand ooit minder geworden; wie weet leer je ook nog es wat nieuws.
Ik reageer ook maar gewoon op basis van wat Google zegt, dus ja.. In hoeverre is wat ik net zei dan nog voor voldoende voor jou?
[ Voor 13% gewijzigd door Nnoitra op 14-03-2013 16:33 ]
Lijkt een bugje te zijn tussen TV en de MC001.AngelDust schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:57:
Laatste dagen alleen het probleem dat mijn Arctic niet meer lijkt te reageren op mijn Logitech Harmony...
'XBMC' zet de tv en stereo wel goed, maar slingert de Arctic niet aan.. en 'All off' laat de Arctic aan staan en sluit de rest wel af..
Als je TV uit gaat voordat XBMC afgesloten is, blijft ie hangen in het afsluit process.
Handmatig uitdrukken of rebooten via SSH is dan de enige optie.
Oplossing voor de Harmony's!
Ga naar "settings" van de XBMC activiteit
Dan "review the settings for this activity"
Dan "Yes, but I want to add more control of options and devices for this Activity.", 'Next' & 'save'
Dan paar keer op 'next' klikken om je orginele settings te behouden.
Zodra je op het "When you leave this Activity, these devices are turned off and the following actions occur " scherm komt , kun je acties opgeven die uitgevoerd moeten worden als je de Activitie beëindigt.
Voeg hier toe:
"TV" --> 'send this infrared delay' 10 seconds
"AV" --> 'send this infrared delay' 10 seconds (als je HDMI niet rechtstreeks naar je TV gaat, maar via de AV).
De tijd in seconden kun je steeds naar beneden aanpassen tot het niet meer goed gaat. Dan zet je 'm weer 1 stapje omhoog
Bedankt! Nou weet ik eindelijk waar dat extra ijzeren plaatje voor is.WimGal schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:52:
DVD / BD installeren?
Kijk even hier:
https://dl.dropbox.com/u/...%20Drive%20on%20MC001.pdf
Hij werkt overigens ook prima zonder hoor.
Ow, dr is een oplossing voor dus... weer geen nieuwe TV voor mijNnoitra schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 20:11:
[...]
Lijkt een bugje te zijn tussen TV en de MC001.
Als je TV uit gaat voordat XBMC afgesloten is, blijft ie hangen in het afsluit process.
Handmatig uitdrukken of rebooten via SSH is dan de enige optie.
Oplossing voor de Harmony's!

Ga naar "settings" van de XBMC activiteit
Dan "review the settings for this activity"
Dan "Yes, but I want to add more control of options and devices for this Activity.", 'Next' & 'save'
Dan paar keer op 'next' klikken om je orginele settings te behouden.
Zodra je op het "When you leave this Activity, these devices are turned off and the following actions occur " scherm komt , kun je acties opgeven die uitgevoerd moeten worden als je de Activitie beëindigt.
Voeg hier toe:
"TV" --> 'send this infrared delay' 10 seconds
"AV" --> 'send this infrared delay' 10 seconds (als je HDMI niet rechtstreeks naar je TV gaat, maar via de AV).
De tijd in seconden kun je steeds naar beneden aanpassen tot het niet meer goed gaat. Dan zet je 'm weer 1 stapje omhoog
[ Voor 7% gewijzigd door AngelDust op 15-03-2013 08:03 ]
Bier fan Fryske grûn!
Nee hoor, er is geen oplossing! Gewoon die nieuwe TV kopen!AngelDust schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 08:03:
Ow, dr is een oplossing voor dus... weer geen nieuwe TV voor mij![]()
Randvoorwaarden: 1) de vriendin leest hier niet mee. 2) ik zeg niks in ruil voor berenburg/whisky

hahahaha ik zal t tegen dr zeggenNnoitra schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:39:
[...]
Nee hoor, er is geen oplossing! Gewoon die nieuwe TV kopen!
Randvoorwaarden: 1) de vriendin leest hier niet mee. 2) ik zeg niks in ruil voor berenburg/whisky![]()
Nnoitra schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:39:
[...]
Nee hoor, er is geen oplossing! Gewoon die nieuwe TV kopen!
Randvoorwaarden: 1) de vriendin leest hier niet mee. 2) ik zeg niks in ruil voor berenburg/whisky![]()
Whisky: vandaag over een week, beerenburg: morgen over een week
[ Voor 10% gewijzigd door AngelDust op 15-03-2013 13:04 ]
Bier fan Fryske grûn!
Ah! Inderdaad, plaatje toch voor slimdrive. Had al zo'n vermoeden, kwam ik er niet achter hoe.Ateq schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 07:21:
[...]
Bedankt! Nou weet ik eindelijk waar dat extra ijzeren plaatje voor is.
Hij werkt overigens ook prima zonder hoor.
De arctic moet toch open om de Intel SSD te vervangen, kan ik dat gelijk meepakken.
Ik gebruik de arctic overigens vrijstaan, op z'n voet. Geen hitte problemen. Had ik al aangetoond met temp waarden. Nee, het is echt de Intel 330 SSD. Veel mensen problemen mee onder Windows en OS-X.
Nu heeft Intel de 335 uitgebracht, die de kwaaltjes kennelijk niet meer heeft.
Hij gaat RMA. Hoop dat Samsung 840 beter werkt.
Ik gebruik de MC001 staande en in de 1e instantie werd het koelblok aan de bovenzijde behoorlijk warm. Geen instabiliteit, maar toch..
Totdat.. Ik de wifi adapter in Windows energiebeheer op min. Verbruik (oid) plaatste.. En dat scheelt dus echt aanzienlijk.. Hij wordt nu nog maar lauw en het stroom verbruik is nu in Windows desktop idle 22 watt gemeten met een cresta van de gamma..
Klopt. Die Wi-Fi adapter wordt vreselijk heet. Je kan hem net 2-3 seconden aanraken en dan moet je je vinger al weghalen. En als je onderin al begint met hete lucht in je system dan zal het bovenin minder koelen natuurlijk. Bovendien blokkeert de Wi-Fi adapter ook nog (een beetje) de luchtstroom. Dus als je hem niet gebruikt moet je hem er gewoon even uitvissen. Hetzelfde geldt voor de TV module die er in zit. Gewoon even er uit halen. Scheelt in nog meer in warmte dan alleen op laag vermogen zetten en verbetert de luchtstroomWim H schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:29:
Totdat.. Ik de wifi adapter in Windows energiebeheer op min. Verbruik (oid) plaatste.. En dat scheelt dus echt aanzienlijk.. Hij wordt nu nog maar lauw en het stroom verbruik is nu in Windows desktop idle 22 watt gemeten met een cresta van de gamma..
Lees eerst de openingspost voor relevante informatie!
Berichten dat de levertijd lang is kunnen ook achterwege worden gelaten.