Nickrsd schreef op maandag 01 april 2013 @ 09:44:
zojuist een g27 gescored:) hoop dat het een fijne ervaring geeft tov. de dfgt, ik verwacht geen wonderen.
maar het ziet er een stuk degelijker uit, dat zeker! stuur,pedalen ziet er veel fraaier uit.
maar hoe rijden jullie met dit? shiften jullie met de flippers? of met de H-bak? dat lijkt me wel onwijs wennen/moeilijker dan met flippers.. en met shiften.. gebruiken jullie altijd de clutch? of automatische clutch? voorheen reed ik met schakelpookje,maar wel met automatische clutch.
hoe doen jullie dat? en misschien ook wat basic good settings voor de G27?
Ik heb lang een G25 gehad dus die is wel vergelijkbaar. Shiften kun je gewoon kiezen (zelfs per auto), flippers of H-bak. In de G25 kon je de H-bak ook nog omtoveren tot sequentiele shifter (omhoog/omlaag trekken), maar dat kan officieel niet voor de G27 geloof ik. Je kunt er wel wat elastiekjes omheen spannen en dan werkt het volgens mij net zo goed (zoek maar eens op youtube).
Ik reed zelf altijd met sequentiele shifter als de auto dat in het echt ook had, en anders flippers. H-bak wel eens geprobeerd in de Lotus 79 bijvoorbeeld maar is toch erg lastig (maar met wat oefenen gaat het wel hoor).
De koppeling hoef je eigenlijk bijna nooit te gebruiken. In de meeste auto's kun je opschakelen zonder te koppelen en gewoon terwijl je vol gas geeft. In sommige auto's moet je even beetje liften om te kunnen schakelen. Terugschakelen is in de meeste auto's ook zonder koppeling: je moet wel even blippen (beetje gas bijgeven om de rpms van de motor en de wielen te matchen). Als je tijdens het remmen even kort blipt en dan terugschakelt zullen de meeste auto's prima schakelen. Dat is wel even wennen aan het begin maar met wat oefening wordt het automatisch. Als je met links remt kun je met rechts gewoon blippen, als je met rechts remt moet je iets als heel&toe toepassen om toch te kunnen blippen (lastig, vooral met pedalen zonder load cell rem).
Daarnaast heb je nog shift aides: auto blip en auto clutch:
Auto blip wil zeggen: automatisch koppelen en automatisch blippen bij terugschakelen. Je hoeft dan nergens aan te denken, alleen aan je flippers trekken en klaar. Je verliest er wel wat tijd mee omdat hij bij opschakelen ook heel traag koppeling in, gas los, schakelen, koppeling uit, gas erop doet en dat duurt veel te lang vergeleken met gewoon schakelen. Ligt aan de auto, maar bij sommige auto's scheelt het wel 0.5s per rondje.
Auto clutch: automatisch koppelen als het nodig is. Je moet in de meeste auto's wel nog zelf blippen want als de koppeling niet nodig is wordt hij ook niet gebruikt. Je verliest hier wat minder tijd mee maar nog steeds een klein beetje.