Ik heb zojuist dezelfde reactie ontvangen van Vodafone. De reactie die hier al eerder is aangehaald "onmiskenbare vergissing blablabla"
Alleen al de wijze waarop ze dit afhandelen vind ik persoonlijk schandalig. Niet in gaan op argumenten, enkel verschuilen achter een disclaimer. Enkel om die reden zou je dit al door moeten zetten. Gelijk of niet, dit kan zo niet.
Aangezien ik al wat ervaring heb opgedaan in de Bol.com zaak kan ik zien dat Vodafone dezelfde koers vaart als Bol.com destijds deed. Niet reageren op argumenten en vasthouden aan die 'kennelijke vergissing'. Dit gaat dus richting een geschillencommissie.
Ik heb de geschillencommissie telecommunicatie gemaild en gevraagd of er een mogelijkheid bestaat tot een groepsklacht. Dit probleem deed zich in de bol.com zaak ook al voor. Wij waren met 58 man/vrouw sterk en wilden 1 klacht indienen. Daar doen ze dus héél moeilijk over. Het beste wat ze uiteindelijk konden doen was 58 klachten individueel indienen (25 euro per persoon) en het dan in 2 of 3 zaken behandelen. Erg bureaucratisch allemaal.
Afijn, in deze casus is een groepsklacht in eerste instantie ook niet logisch. Ik heb ze wel gevraagd of die mogelijkheid bestaat, altijd fijn om te weten dat je dat kunt doen. Echter zijn er in deze casus erg veel verschillen onderling.
- Op welke datum heb je besteld?
- Welk abonnement heb je gekozen?
- Nummerbehoud?
- Nieuw contract of verlengen?
En ga zo maar door. Dit alles kan dus van invloed zijn op je bewijsvoering. Een groepsklacht is vanwege deze diversiteit in mijn ogen niet gemakkelijk aanhangig te maken. Zoveel mensen, zoveel verschillen, een geschillencommissie zal je snel niet ontvankelijk verklaren denk ik.
De kans is dus groot dat iedereen afzonderlijk een klacht moet gaan indienen bij de geschillencommissie.
Ik stel voor om wel eerst nog Vodafone een kans te geven. We stellen een standaard brief op en iedereen kan die met zijn eigen gegevens versturen naar Vodafone. Zo maak je het hun ook niet te makkelijk. 50 verschillende mails beantwoorden is een stuk lastiger (en voor ons gunstiger m.b.t. eventuele fouten) dan 1 mail namens 50 gedupeerden.
Een lang verhaal, maar zo gaan dit soort dingen nou eenmaal. Je gelijk hebben en het krijgen... daar zitten weken en soms zelfs maanden tussen en (als je het alleen doet) erg veel tijd. Ook niet onbelangrijk: mocht je naar de geschillencommissie stappen dan kost dat je € 50,84. Vodafone weet dit ook en stuurt daarom daar op aan, wetende en/of hopende dat er een grote groep afvalt.
Wat nu? Naar mijn idee moeten we/jullie nu het volgende doen:
- Zet alle bewijzen op een rijtje. Stuur een DM naar mij, dan zet ik alles in de OP. Overzicht is alles.
- Wacht even op een reactie van de geschillencommissie of bel zelf even naar ze op.
- Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem contact met ze op en vraag om advies.
In het weekend kunnen we verder kijken wat we gaan ondernemen. Een brief is zo opgesteld, maar daar heb je wel een duidelijk overzicht van alle bewijzen voor nodig.