Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
DRuw schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:19:
zie TS... ik kun je AutHomationHD aanraden.. (moet je even op het micasaverde topic kijken voor de beta, die is stukken mooier dan de officiele via de store)
Je had het elders ook over het maken van een compatibility list. Welnu vanaf heden kan ik daar met een paar componenten aan bijdragen. Inmiddels de Vera Lite aangeschaft en binnen.
Hier wat ervaringen. Meteen een heel verhaal. Misschien heeft iemand er wat aan.

Combinatie van Vera Lite met 4 x Greenwave Smart Plug (van Nuon webwinkel).
Zonder al te veel te lezen (beschrijving richt zich uitsluitend op de E-manager) ging ik naar "Add Devices", zette het ding aan, drukte op knopje en daar verschenen ze één voor één. Het benoemen van wat woonruimtes in Vera spreekt voor zich. Het hernoemen van de 4 stekkerschakelaars ook. Direct te bedienen met Aan/Uit en opgave van Watt verbruik van de aangesloten lampen. Weergave zou ook zomaar kunnen kloppen met wat erin zit. Doet wat ik ervan verwacht. nut van wieltje met kleuren is mij niet geheel duidelijk. Ding zelf zelfs nog een fractie compacter dan ik verwachtte. Opgenomen in Tijdschema van de Vera spreekt voor zich. Doel 1: mijn te dure, maar wel remote bedienbare tijdschakelaar is een feit.
Ik ben er blij mee.

Voor mijn derde Voucher ga ik straks de Smart Plug 6 bestellen. Wanneer ik inderdaad het verbruik hiervan niet aan de praat zou krijgen (ik las over problemen daarmee), dan neem ik dat voor lief. Het gaat mij primair om het schakelen. De standby killer die ik hiermee realiseren kan heft naar schatting ongeveer het permanente verbruik van de Vera Lite weer op.

Combinatie van de Vera Lite met Evergreen ST814 Temperature/Humidity sensor.
HAshop raadde mij aan om RFXcom te gebruiken, maar daarvan heb ik toch afgezien. (Zou betekenen:Nog een rfxcom reiceiver erbij. Huidig Irox spul heeft steeds onvoldoende bereik. (heeft dacht ik ook deze frequentie). Tevens wil ik ook graag op het device zelf af kunnen lezen en wilde dus niet uitsluitend een sensor.) Dan maar iets duurder.
Het apparaat wordt in één keer herkent door de Vera. Daarna eventjes wat moeizamer. (niet persee aan één of ander te wijten. Bedenk dat ik nog geen 10 minuten ervaring met deze apparatuur en de webinterface had) Toch vlot temperatuur in luchtvochtigheid verkregen, alsmede een derde component die iets over de batterij status zou kunnen zeggen. (komt echter niet in beeld)
Gedurende langere tijd (uren) gaven beide sensoren aan dat configuratie Failed. (rood icoon) Plots was dit echter toch verdwenen en lijkt het te functioneren, waarbij ik de frequentie op 900 sec. = 15 minuten heb staan.
Mogelijk was het apparaat steeds in zijn slaapstand(?) Het ding ziet er degelijk en voelt ook zo aan, hangt buiten onder een afdakje zeker nog weer 2 à 3 meter verder dan mijn oorspronkelijke Irox buiten sensor.
Het bereik lijkt tot op heden steeds perfect.
Een beetje rondkijkend in de Vera webapplicatie ben ik vlot in staat om een trigger aan te maken, die mij gaat waarschuwen als het batterij niveau onder de 10% zakt. De huidige batterij status krijg ik echter (nog steeds) niet in beeld. Enfin, dat lijkt iets voor later. De basis is er. Ik ben er blij mee.

Wat ik nog eens zou moeten uitzoeken is iets van een Android Widget / Windows bureaublad Gadget, waarmee die Temp en luchtvochtigheid in beeld heb zonder eerst van alles te moeten openen.
Om te constateren of de lampen aan staan heb ik geen applicatie nodig. Voor aflezen BuitenTemp en LV% is dat wel handig.

De combinatie van de Vera Lite met de Z-Wave.Me 06443 Wall Controller gaat het iets minder makkelijk.
Ik kreeg deze wel vlot in Vera zichtbaar, maar toen struikelde ik over de combinatie mijn gebrek aan ervaring + de uitermate povere gebruiksaanwijzing aan. Het is duidelijk dat die een basiskennis verwacht.
De begrippen 'groepen' en 'associaties' lijken mij daar in de weg te staan.
Het wordt mij duidelijk dat ik een trigger aan zou moeten maken in Vera, die reageert op de controller.

Het maken van Tijdschema's, Scenes en Triggers in de Vera Lite.
Ik maak in de Vera een scene AlleLampenAan en AlleLampenUit. Eenvoudig. Werkt perfect.
Ik maak in de Vera een tijdschema voor AlleLampenAan en AlleLampenUit. Eenvoudig. Werkt perfect.
Ik maak aan de scene AlleLampenAan een Trigger. Dan wil het minder.

Ik selecteer de Controller, die ik de naam Hoofdschakelaar heb meegegeven. Ik moet een Activeer of Deactiveer scene kiezen en selecteer Activeer Scene. Vervolgens kom ik in een tekstveld waar om het ID van de Scene gevraagd lijkt te worden.
Ik bekijk het velletje papier bij de controller waar staat dat Scene 1 = Single Click on Upper Part of Paddle.
Nou dat lijkt me wel wat. Ik vul dus 1 in een ga er van uit dat een klik aan bovenzijde van de controller zal leiden tot het activeren van de Vera Scene AlleLampenAan. Er gebeurt echter NIETS.
Hier moet ik dus nog even verder induiken. Wanneer iemand een stappenplan heeft, dan houdt ik mij natuurlijk zeer aanbevolen.

Toevoegen van mijn Foscam FI9820w IP camera aan de Vera Lite is ook nog geen succes. Het lijkt erop dat dit met het type (H.264) te maken heeft, dat anders benaderd wordt. Voor mij niet persee een must, want ik heb hier een aardige applicatie voor, maar het zou wel wat hebben om vanuit de Vera hiermee ook iets te kunnen. Daarvoor moet ik later maar eens kijken naar de mogelijkheden van de plugins of wellicht het aanpassen van bestaande plugins. Ik heb mij hier nog niet echt mee beziggehouden. Kijken kan geen kwaad.
Nu echter een toegevoegd niet werkende Foscam, die ik echter ook niet meer kan verwijderen. (!)
Om met de ervaringen on topic te blijven: "Dat is dan weer een wat mindere ervaring."

Android Applicatie voor de Vera Lite.
Na wat rondgekeken te hebben, ben ik inderdaad gevallen voor de AutHomationHD. Behoeft geen betoog. Ziet er aardig uit op de tablet. Beter dan Home Buddy wat ook werk, maar er naar mijn smaak net ff minder uitziet op tablet. Terugkoppeling van verbruik en icoontjes Lamp Aan en Lamp Uit is handig en werkt vlot.

Tot zover maar eventjes.
Jan

[ Voor 3% gewijzigd door janpep op 26-01-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:13
Jan. Goed stukje. In de faq staat hoe je je Foscam kan verwijderen, even het id nummer opschrijven en dan kun je met een url deze verwijderen:

Via je browser kun je met het device ID en de volgende URL het device verwijderen.
http://<VERAIP>:3480/data_request?id=device&action=delete&device=<device_ID>
Vervang <VERAIP> met je IP adres en <device_ID> met het nummer van je device. Je ziet meteen een OK melding en je bent klaar.

[ Voor 50% gewijzigd door screamhouse op 26-01-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
screamhouse schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 14:41:
In de faq staat hoe je je Foscam kan verwijderen, even het id nummer opschrijven en dan kun je met een url deze verwijderen:
Dank. Werkte meteen. Merkwaardig eigenlijk. Je zou verwachten dat het verwijderen vanuit de GUI op de achtergrond precies hetzelfde doet.
BTW. je spreekt over een FAQ. Waar haal je die vandaan? Ik kom in de http://docs5.mios.com, maar vond deze informatie daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
In de faq van dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Ik ga me vera uitbreiden met 2 FGBS001 en 1 2*1,5KW relais.
Het wordt even 2 alarm contacten verbouwen om deze via de fgbs aan te sluiten en daarbij ook nog een waterdichte temperatuur sensor erop(deze komt buiten te hangen).
De andere komt op uitgangen me alarm te zitten voor het monitoren van inbraak en brand alarmen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Dank. Ik zag dat ook toegevoegd is hoe de log bekeken kan worden. Daartoe is in de GUI erg weinig opgenomen. Het lijkt me toch voor de hand liggend dat je de logs ook zou willen kunnen bekijken?
Tevens zag ik dat er iets staat over hoe in te loggen is op de Vera. Dat moet natuurlijk ook ontdekt worden.

Ondertussen had ik dit gevonden. http://faq.mios.com
Dat is dan ook vast handig om toe te voegen.
Ik moet daar nog wat verder rondbladeren. Dan ontdek ik ook vast hoe ik de inmiddels aangesloten USBdisk kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 14:10
Kwam net trouwens ook nog het adres tegen van openwrt:
http://your_vera_ip/cgi-bin/webif/info.sh
Disclaimer is wel dat je niets verandert via die interface...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 09:27

Vern

technoob

Mooi stukje geschreven. Sluit graag even bij je aan.

Ik heb zelf sinds een maand of twee een Vera lite, maar kom nog niet verder dan simpel gebruik (tijdgebrek). Haal hier veel info weg van de die-hard gebruikers, dank. Aan de hand van het bericht van Jan kan ik nog wel wat ervaringen delen.
Combinatie van Vera Lite met 4 x Greenwave Smart Plug (van Nuon webwinkel).
Mooi om te lezen dat deze werken. Ben van plan om de SmartPlug aan te schaffen om stroomverbruik van diverse apparaten te monitoren (volgens Eneco Toon zitten we op 510% van het ingeschatte verbruik :X ).
Combinatie van de Vera Lite met Evergreen ST814 Temperature/Humidity sensor.
HAshop raadde mij aan om RFXcom te gebruiken, maar daarvan heb ik toch afgezien. (Zou betekenen:Nog een rfxcom reiceiver erbij. Huidig Irox spul heeft steeds onvoldoende bereik. (heeft dacht ik ook deze frequentie).
Ik heb getwijfeld of ik die RFXcom zou aanschaffen. Vond dat eigenlijk een afbreuk aan mijn keuze voor Z-wave. Juist voor Z-wave gekozen omdat ik van X-10 af wilde. Vanwege de 6 X-10 schakelaars die ik had toch maar RFXcom gekocht en echt geen spijt van. Schakelaars gebruik ik voor ondergeschikte lichtpunten. Het bereik lijkt verder en stabieler dan in de oorspronkelijke opzet. Verder heb ik drie sensoren van Cresta gekocht (€ 12 per stuk) die probleemloos temperatuur en luchtvochtigheid doorgeven. Die zullen mss niet nauwkeurig zijn, maar temperatuur is toch een kwestie van gevoel.

Aan Z-wave heb ik tot nu toe alleen nog wat dimmers gekocht van Duwi en Fibaro. Mooi spul, redelijk prijzig. Volgende aanschaf wss de 4-1 multisensor van Aeon, even goed bedenken hoe ik die wil toepassen.
Wat ik nog eens zou moeten uitzoeken is iets van een Android Widget / Windows bureaublad Gadget, waarmee die Temp en luchtvochtigheid in beeld heb zonder eerst van alles te moeten openen.
Om te constateren of de lampen aan staan heb ik geen applicatie nodig. Voor aflezen BuitenTemp en LV% is dat wel handig.
Dat zoek ik eigenlijk ook nog. Ben nog niet zover om permanent een tablet aan de muur te hangen als gebruiksunit. Dat zou mss een oplossing kunnen zijn ?
Het maken van Tijdschema's, Scenes en Triggers in de Vera Lite.
Ik maak in de Vera een scene AlleLampenAan en AlleLampenUit. Eenvoudig. Werkt perfect.
Ik maak in de Vera een tijdschema voor AlleLampenAan en AlleLampenUit. Eenvoudig. Werkt perfect.
Ik maak aan de scene AlleLampenAan een Trigger. Dan wil het minder.
Aan het maken van scenes, schema's moet ik nog wennen. Wat minder gebruiksvriendelijk dan bij X-10. Weet bv nog niet goed wanneer (lees: binnen welk tijdsspanne) je acties binnen 1 scene opneemt, of daar aparte scenes van maakt. Andere manier van denken misschien.
Toevoegen van mijn Foscam FI9820w IP camera aan de Vera Lite is ook nog geen succes. Het lijkt erop dat dit met het type (H.264) te maken heeft, dat anders benaderd wordt. Voor mij niet persee een must, want ik heb hier een aardige applicatie voor, maar het zou wel wat hebben om vanuit de Vera hiermee ook iets te kunnen. Daarvoor moet ik later maar eens kijken naar de mogelijkheden van de plugins of wellicht het aanpassen van bestaande plugins. Ik heb mij hier nog niet echt mee beziggehouden. Kijken kan geen kwaad.
Nu echter een toegevoegd niet werkende Foscam, die ik echter ook niet meer kan verwijderen. (!)
Om met de ervaringen on topic te blijven: "Dat is dan weer een wat mindere ervaring."
Dat ging bij mij in eerste instantie automatisch. 2 Foscam camera's, maar idd geen H.264. Het verwijderen van 1 van de camera's ging ook gemakkelijk (vraag niet hoe). Met het weer toevoegen was het even zoeken, plugin opnieuw geïnstalleerd en wat goochelen met settings. Nu staan ze weer mooi en functioneel tussen alle devices.
Android Applicatie voor de Vera Lite.
Na wat rondgekeken te hebben, ben ik inderdaad gevallen voor de AutHomationHD. Behoeft geen betoog. Ziet er aardig uit op de tablet. Beter dan Home Buddy wat ook werk, maar er naar mijn smaak net ff minder uitziet op tablet. Terugkoppeling van verbruik en icoontjes Lamp Aan en Lamp Uit is handig en werkt vlot.
Ik ben wat tijd kwijt geweest voor het zoeken naar een app voor de iPhone/iPad. Uiteindelijk gebruik ik Homewave. Voor de bediening vind ik dit de meest simpele en prettige app. Anderen hier in huis moeten er ook mee om kunnen gaan, dat is al een hele opgave. Het rommelen in de gui werkt toch het fijnste op mijn iMac.

@dRuw en Screamhouse: dank voor het opzetten van een apart topic _/-\o_

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
@janpep: Heb je de beta van authomation app van het micasaverde forum? Die is stukken mooier dan de store versie namelijk...
@vern: youre welcome. Iedereen die wat handigs heeft voor de TS mag het melden/pm-en!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@ DRuw je zou wat meer info erin kunnen zetten hoe je via HTML direct scenes / devices aan stuurt. Tevens dat als je wilt weten hoe je een waarde moet aanroepen je het via de setting en dan het advanced tabblad met je muis over de waarde heen moet gaan. Je krijgt dan een tooltip met de locatie. Maar misschien dat dat iets te ver gaat voor de gemiddelde gebruiker.

Een stukje handige plugins (must haves zeg maar) daar zou ik persoonlijk de WOL / Ping sensor en Variable Container voor willen aandragen. Eventueel Vacation Ghost voor de mensen die een thuis woon simulatie willen draaien en deze niet met de hand willen instellen.(heb zelf me eigen dmv scripting gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
@The-Source, als je een stukje aanlevert, gooien wij het erin :) ik heb hier geen ervaring mee. Voor de musthave zal ik een beginnetje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
screamhouse schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:30:
@The-Source, als je een stukje aanlevert, gooien wij het erin :) ik heb hier geen ervaring mee. Voor de musthave zal ik een beginnetje maken
Volgens mij heb ik een aardig stukje code al toegevoegd in 1 van de eerste post maar zal het nog een keertje doen.
[b]Aansturen apparaat via html[b]
code:
1
2
3
Aan: http://VeraIP:3480/data_request?id=action&DeviceNum=APPARAATNUMMER&serviceId=urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1&action=SetTarget&newTargetValue=1

Uit: http://VeraIP:3480/data_request?id=action&DeviceNum=APPARAATNUMMER&serviceId=urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1&action=SetTarget&newTargetValue=0'

In dit voorbeeld zou je dus een lamp aan / uit sturen zonder het dim level aan te passen. Om dat te doen zal de url na het apparaatnummer veranderd moeten worden.

Starten van scene via html
code:
1
http://VeraIP:49451/data_request?id=lu_action&output_format=xml&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:HomeAutomationGateway1&action=RunScene&SceneNum=SCENENUMMER

Waar in deze voorbeelden VeraIP moet vervangen voor je eigen ip-adres van je Vera, Apparaatnummer is het device id welke je terug vind in de setting tabblad van het apparaat.
Scenenummer vind je terug op het moment dat je opent om te wijzigen.

Verder heb ik net weer een nieuwe scene voor me zelf gemaakt die gewoon elke dat om iets voor 11 uur 's avond controleert of me server nog aanstaat zodat ik hem via RDP nog ff kan uitzetten (als dat nodig is). En die notificatie laat ik per mail versturen.

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 27-01-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
DRuw schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:04:
@janpep: Heb je de beta van authomation app van het micasaverde forum? Die is stukken mooier dan de store versie namelijk...
Yep. Ik heb je advies opgevolgd. (v.2.1.1.3) Ziet er zeker aardig uit. Zou toch graag het "menu links" met keuze van de ruimtes (mogelijk wat kleiner) permanent in beeld hebben of anders verticaal kunnen scrollen van ruimte naar ruimte.
Ook zit ik (ook in de Vera Gui) nog wat te rommelen met de alphabetische volgorde waarin de objecten worden getoond. (Een nummertje als voorvoegsel is onvoldoende en gaat b.v. de mist in wanneer je kiest voor alle ruimtes en bovendien vermengt het in gemixte staat apparaten met scenes.)
Denk nu aan een prefix van Ruimte,Apparaatsoort,Volgnummer
b.v. iets van KL01 = kamer, Lamp, nummer 1, terwijl KS01 Kamer, Scene, nummer 1 is.
Bij toevoegen van meerdere apparaten, scenes, sensoren etc. zal deze behoefte ongetwijfeld sterker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ruimte namen binnen de vera interface worden op volgorde van toevoegen geordend.
Maar in apps zoals bv home buddy staat het wel op naam geordend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
The-Source schreef op zondag 27 januari 2013 @ 19:51:
^^ ruimte namen binnen de vera interface worden op volgorde van toevoegen geordend.
Maar in apps zoals bv home buddy staat het wel op naam geordend.
Correctie: Dashboard toont ook op naam volgorde. Juist gedaan. 01-kamer, 02-Tuin, 03-Schuur gewijzigd in
01-kamer, 02-Schuur, 03-Tuin.
Apparaten (kleine a) , Sensoren (kleine s), Scenes (hoofletter S) dus nu ingezet. b.v.
Ka01-Hoeklamp = Eerste kamer apparaat.
Ks01-KamerTemp = Eerste kamer sensor
KS01-AlleLampenUit = Eerste kamer Scene
Enfin, met het aantal wat ik nu heb kan ik het zo ook nog wel overzien hoor, maar het is meer dat de boel dan niet zo door elkaar komt te staan. :)

Toevoeging: Projectje "Hoofdschakelaar" ook voor elkaar gekregen met de Z-Wave.Me 06443.
Met hulp van http://wiki.zwaveeurope.com/index.php?title=Use_ZME_06443_as_Scene_Controller_in_VERA
Twee acties waren door mij niet (correct) uitgevoerd, waardoor het niet ging werken.
1. Ik had de tripple-click actie nodig om het apparaat te configureren.
2. Tevens moesten de parameters 13 en 14 op 3 worden gezet.
Inmiddels zijn de Scenes AlleLampenAan en AlleLampenUit keurig via de schakelaar te regelen, waardoor de gebruiksvriendelijkheid wat groter is voor huisgenote als ik het tablet eens meeneem.
Weer een stap. Ik ben er weer blij mee.

[ Voor 32% gewijzigd door janpep op 27-01-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@the-source

Ik heb gister mijn siri proxy aan de gang gekregen , en wil nu http commando's gaan sturen naar m'n vera lite ..
Is daar echt een stukje code voor nodig .?
Of reageerd de vera standaard al op http commando's .. Kan nog niet veel testen omdat ik nog geen dimmers heb ;-{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Aansturen van je vera kan via http commando's. De commando's zoals ik gepost heb gelden alleen binnen je eigen LAN. Voor extern gebruik zul je ook gebruikersnaam en wachtwoord mee moeten zenden.
De vera luisterd standaard al naar commando's dus geen extra software nodig. Je zou al kunnen testen door een virtuele on/off switch te installeren en een dummy scene die erbij hoort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Een z-wave device voor de vrouw gekocht.......

https://shop.ihome.eu/product_info.php?products_id=56

Benieuwd of ik het op de Vera werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 22:03
screamhouse schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:50:
Een z-wave device voor de vrouw gekocht.......

https://shop.ihome.eu/product_info.php?products_id=56

Benieuwd of ik het op de Vera werkend krijg.
Ik blijf mij verbazen met de producten die ik steeds voorbij zie komen. Wat is precies jou plan met dit product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Als ik op zakenreis ben kan vriendin met 1 druk op de knop alle lichten aandoen, of sms sturen of bellen.
Categorie: schijnveiligheid, maar ben toch benieuwd.
Als het goed werkt is het misschien iets voor mijn Al wat oudere vader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 22:03
Ben benieuwd of je het werkend krijg op de Vera. Laat je wat weten als je wat geprogrammeerd hebt? Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
er zijn van die kleine afstandsbedieningen hiervoor die iig werken he, van Qees en Zwave.me.
Beetje hetzelfde idee maar dan met 4 knoppen geloof ik.
Ben wel benieuwd of het werkt.
Ikzelf gebruik die scene controller in een dubbel inbouwframe bij mijn deur. die schakelt alles uit (incl verwarming) en alles aan (100%) als je naar beneden resp. naar boven drukt. alles aan gebruiken we nooit maar alles uit is ideaal:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:58
Eerder schreef ik al dat ik een X10 dimmer wil gaan vervangen voor een Zwave device, omdat deze kapot lijkt te zijn...

Nu ga ik deze waarschijnlijk vervangen voor een Fibare Micromodule dimmer, dus mag ik nog een losse schakelaar uitzoeken om te bedienen ook..
Op zoek naar impulsdrukkers dus, maar ja.. zelfs dan heb je nog meerdere varianten beschikbaar als ik op deze pagina kijk: http://www.elektrototaalm...lementen.aspx#numberpp=35

Wat zijn dus de verschillen tussen
- 2020US-205
- 2020US-205-101
- 2020US-206
- 2020US-500

En nog belangrijker dus.. welke moet ik hebben?
Die eerste twee in het rijtje lijken voor twee schakelaars te zijn, en zou ik dus niet moeten hebben, klopt dat?
Maar die andere 2 zijn voor zover ik kan zien allemaal een enkelvoudige schakelaar, maar wat zijn dan de wezenlijke verschillen? De ene heeft een maakcontact en de andere een wisselcontact... maar wat zegt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ de 202US205-101 is de enige die verkeerd is

Verschil met de 205 en 206 is dat de ene serie is en de andere wissel. De 206 moet je zien als een handmatig relais met C NO en NC de 205 is dan alleen C en NO

de 500 is een enkele variant terwijl de andere 2 contacten/ wippers heeft.

* dit is gezegd naar aanleiding van de info die de webshop zelf op de site heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
DRuw in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Ik heb dus de 206 welke in het echt overigens blauw is.
De 500 heeft de mogelijkheid een lichtje erin te zetten, wat niet werkt als je de fibaro aansluit volgens mij...
* info van de electraboer;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hebben andere ook problemen met het reloaden van de vera interface.
De mijne zegt continu dat deze niet op internet kan :( terwijl ik hem wel gewoon kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
screamhouse schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:06:
Als het goed werkt is het misschien iets voor mijn Al wat oudere vader
Hoeveel "Al wat oudere vaders" zullen daarvoor een Internet aansluiting met router en een Vera aanschaffen en bovendien de hele dag een knop om hun nek hangen? Ik denk dat hij ook gewoon zal kunnen bellen?

Vaak werkt het toch zo dat er eerst een behoefte moet bestaan. De oplossing voor een niet bestaand probleem werkt meestal niet. Zo doet mijn echtgenote ook liever de lampen zelf uit (met die handige knop (ja, dat wel), dan dat alles om 00:00 uur automatisch uit floept, omdat het bedtijd is. Ik had het leed al wat verzacht door er elke 2 minuten eentje uit te laten gaan, zodat je niet al pratend ineens in het donker zit, maar die scene is inmiddels ook al weer geschrapt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Het is bedoeld als alarmknop bij een val buiten bereik van telefoon of iets dergelijks...

Sinds 2 maanden heeft hij een ipad en snel internet heeft hij ook al jaren en zijn bouwjaar is 1931.
Qua infra zie ik geen issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Mijn vader is iets jonger, maar zou hier ook baat bij kunnen hebben.
@janpep: het is ook maar net hoe je je scenes bouwt, ik zou een vaste tijd waarop iets uitgaat niet acceptabel vinden, maar als er in de woonkamer na een bepaalde tijd geen beweging is mag het licht wel uit. Dan hoef je je alleen maar zorgen te maken over het juist plaatsen van je motionsensor.
Alternatief kun je ook die knop na middernacht en voor het licht wordt een all-off all-on functie geven, net zo veel gemak, minder indringend.
Overigens houd ik er niet van dat een knop op verschillende momenten van de dag anders reageert, maar dat kan bij jou heel anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Loekie op 30-01-2013 20:55 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Loekie schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:54:
@janpep: het is ook maar net hoe je je scenes bouwt,
Dat begrijp ik. Voor mij is het op dit moment ook meer wat experimenteren met de mogelijkheden die direct voor de hand liggen. Daarvan deel ik de ervaringen en vragen.
Met 1 knop alles Aan/Uit vind ik wel een zeer handige optie.

Het is een automatisme dat de laatste het licht uit doet. Als het een automatisme is, wordt het nimmer vergeten en behoeft het niet meer geautomatiseerd te worden. Als je dat toch doet, dan creëer je dus eerder een probleem. In mijn geval was het ingestelde schedule een duidelijk voorbeeld van de oplossing voor een niet bestaand probleem. Sterker: De oplossing werd als probleem ervaren :-)

Het uitdoen van het licht uit op grond van beweginsmelder (na 10 minuten geen beweging of iets dergelijks) klinkt wel "domotica", maar je kan ook stellen dat het licht dan 10 minuten onnodig aangestaan heeft. Op jaarbasis ga je dan niet besparen met je systeempje. Daarnaast: loop ik voor 11 minuten naar mijn schuur, dan kom ik in een donker huis terug HaHa.
Dat kan ook weer afgevangen worden en zo maak je je huis zo ingewikkeld dat je straks zelf niet meer begrijpt wat er gebeurt. Die richting wil ik liever niet inslaan.

Wel zie ik dat ik mijn basis systeem nu betrekkelijk eenvoudig met een aantal rookmelders en van die raam/deur sensors kan uitbreiden, om op die manier de veiligheid te vergroten. Ik denk dat dat de volgende stappen gaan worden. Dan komt je wel op het probleempje: Kom ik thuis of komt de inbreker binnen. (pingen van telefoon vond ik wel een leuke, alleen die staat niet altijd aan en van mijn echtgenote al helemaal niet. En zo zit ik dus alwéér oplossingen te bedenken voor zaken die nimmer een probleem waren.

Terzijde: Probleemloos bereik tot de zolder aan toe, dus ook daar kan een "denk-niet-dat-ik-op-vakantie-ben-lampje" geschakeld worden. Ook de SmartPlug 6 schakelt per aansluiting zoals verwacht.
Al met al vertoond mijn tablet inmiddels dus al een behoorlijk tegelpaneel met schakelaars.

Een laatste ervaring, die ik er meteen maar achterplak is de volgende.
Ik heb één van die smart plugs tussen mijn keuken boilertje gezet. Tesamen met de dataMine plugin zie ik het verloop over de dag van het gebruik. Dat geeft mij misschien wel wat informatie om te spelen. Is het bijvoorbeeld voordelirger om 'snachts uit te schakelen of is het opwarmen dan meer energie dan het op temperatuur houden. Ik zag dat dat ding vannacht nogal wat flinke verbruikspieken had. 's nachts tappen wij in de keuken nimmer warm water. Overigens geloof ik niet dat die plugin in zijn grafische toestand helemaal getrouw beeld van de werkelijkheid geeft, maar misschien moet ik daar eerst nog wat verder mee spelen.

Wel wat maf dat mijn boilertje met de icoon nu ook als Lamp te zien is. Is dat nog ergens te beinvloeden?
Mijn "Hoofdschakelaar" (z-wave.me controller) werd wel automatisch van een ander icoontje voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
janpep schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:31:
[...]

Dat begrijp ik. Voor mij is het op dit moment ook meer wat experimenteren met de mogelijkheden die direct voor de hand liggen. Daarvan deel ik de ervaringen en vragen.
Met 1 knop alles Aan/Uit vind ik wel een zeer handige optie.

Het is een automatisme dat de laatste het licht uit doet. Als het een automatisme is, wordt het nimmer vergeten en behoeft het niet meer geautomatiseerd te worden. Als je dat toch doet, dan creëer je dus eerder een probleem. In mijn geval was het ingestelde schedule een duidelijk voorbeeld van de oplossing voor een niet bestaand probleem. Sterker: De oplossing werd als probleem ervaren :-)
Dan zou je dus daar op in moeten haken door een master switch te programmeren die op weg naar slaapkamer door de laatste gebruikt wordt, het scheelt het rondje langs alle andere schakelaren.
Het uitdoen van het licht uit op grond van beweginsmelder (na 10 minuten geen beweging of iets dergelijks) klinkt wel "domotica", maar je kan ook stellen dat het licht dan 10 minuten onnodig aangestaan heeft. Op jaarbasis ga je dan niet besparen met je systeempje. Daarnaast: loop ik voor 11 minuten naar mijn schuur, dan kom ik in een donker huis terug HaHa.
Dat kan ook weer afgevangen worden en zo maak je je huis zo ingewikkeld dat je straks zelf niet meer begrijpt wat er gebeurt. Die richting wil ik liever niet inslaan.
Dat is maar net waar je vandaan komt, ik heb het nu bij mij thuis voor lichten die je een beperkte tijd gebruikt die na een interval uitgaan. Ik deel mijn huis met huisgenoten en ervaarde nog wel eens dat als ik 's avonds thuiskwam na mijn werk dat er niemand thuis was(of op eigen kamer) maar wel de hele avond licht had aangestaan in verschillende ruimtes, door sommige ruimtes een tijdsinterval te geven of te koppelen met PIR gebeurt het niet meer dat ik in een verlicht huis terugkom en andersom ook licht automatisch aangaat als ik binnenkom.
Ben met je eens dat je het niet ingewikkelder moet maken, daarom houd ik ook lokale bediening die ook bij uitval van Vera werkt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
The-Source schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:33:
^^ de 202US205-101 is de enige die verkeerd is

Verschil met de 205 en 206 is dat de ene serie is en de andere wissel. De 206 moet je zien als een handmatig relais met C NO en NC de 205 is dan alleen C en NO

de 500 is een enkele variant terwijl de andere 2 contacten/ wippers heeft.

* dit is gezegd naar aanleiding van de info die de webshop zelf op de site heeft gezet.
Ik probeer het nog even wat voor mezelf te visualiseren wat je nu zegt... :D
Gevoelsmatig vind ik het namelijk maf dat het niet uitmaakt wat voor impulsdrukker je gebruikt.

Ik neem aan dat NO en NC staan voor Normally Open en Normally Closed, maar staat de enkele C dan ook voor Closed? Want dat maakt de 206 dus een Closed, Normally Open Normally Closed. Hoe moet ik dat voor me zien?

En begrijp ik het goed dat de 500 dan alleen aan bijv de bovenkant een contact heeft? dat er dus niks gebeurt als je de wipper naar onderen drukt?

Wat ik in elk geval wil bereiken is dat ik met een korte tik aan de bovenkant het licht aanschakel, en met een korte tik aan de onderkant uitschakel. En langer ingedrukt houden boven om feller te maken, en onder om te dimmen.

Sorry voor de doorvragen, maar ik wil niet enkel maar een drukker bestellen omdat die nu eenmaal aangeraden wordt, maar ook begrijpen waarom ik juist die precies moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
dat krijg je volgens mij niet voor elkaar met een fibaro dimmer want wat jij beschrijft is de werking van een Duwi schakelaar.
dat zijn in feite 2 schakelaars in 1.
Ik heb die 206 (dat is gewoon een impulsschakelaar waarbij je hem inbouwt en je klikt altijdnaar een kant (ahfhankelijk hoe jhe hem inbouwd).
Ik druk hem naar beneden en licht gaat aan -> nog een druk naar beneden en licht gaat uit.
licht aan en indrukken en ingedrukt houden dimt hij op en dan loslaten en weer ingedrukt houden dimt hij omlaag.
2x klikken terwijl uit is vol aan.
jij hebt het over een schakelaar die intern 2 schakelaars heeft: een voor omhoog en een voor naar beneden en op die manier krijg je hem niet aangesloten op je fibaro module mijns inziens...

@The-Source: doet hij het weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Dat is inderdaad de functionaliteit zoals dat zit in bijv. de inbouwdimmer van Busch Jaeger, ik ging er daarom vanuit dat de Fibaro hetzelfde gedrag zou hebben.

't Zou jammer zijn als dat niet kan dus... De reden dat ik voor de Fibaro ging (heb elders in husi al de bovengenoemde van BJ tot volle tevredenheid) is omdat ik hier iets meer vertrouwen had in de werking van de dimmer bij dimbare spaarlampen, maar ook vanwege de mogelijkheid om hem te gebruiken bij niet-dimbare lampen, toch?

Bij mijn huidige X10 dimmers loopt het dimmen van spaarlampen niet altijd even lekker (krijg ze dan niet aan omdat ze onder hun minimale waarde zitten bij het opstarten), dus dat hoopte ik met de Fibaro beter voor elkaar te krijgen...

Die 206 impulsdrukker... die kan je dan ook nog aan de andere kant indrukken neem ik aan? Dus als je, zoals in jouw situatie, de drukker aan de onderkant gebruikt, zou je hem ook bovenop kunnen drukken, maar dan zonder dat er iets gebeurt?
heb je dan geen impulsdrukkers die ook maar aan 1 kant ingedrukt kunnen worden? Lijkt me nog net iets mooier dan, voorkomt misschien verwarring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
nee dus, die 206 is aan de onderkant (of de bovenkant als je hem op zn kop installeerd) in te drukken en daar zit gewoon een veer achter die hem in de stand terugbrengt.
dus dit voorkomt verwarring zoals je zelf zegt.
het is net een standaard schakelaar zoals gebruikt in een hotelschakeling maar dan komt hij in de oude stand terug als je hem loslaat (hij geeft alleen een puls, vandaar de naam).
Ps de fibaro dingen zijn van betere kwaliteit als de Duwi/zwave.me dingen hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
dat hij weer terugveert was me duidelijk, dat doet de Duwi ook.. Maar ik bedoelde meer of hij aan 2 kanten in te drukken is (waarbij 1 kant niks doet), of dat hij ook slechts aan 1 kant maar indrukbaar is... Oftewel... zit het wippunt in het midden van de schakelaar, of aan het uiteinde?

Ik heb even in paint een klein schemaatje gemaakt om het een beetje te verduidelijken wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/uitlegwipper.png

De zwarte balk is dus de schakelknop, waarbij hij in de bovenste situatie over het midden wipt, en aan beide kanten een contact kan maken op de blauwe punt en door de groene veer weer omhoog geduwt wordt.
In de onderste ligt het kantelpunt helemaal aan het andere uiteinde, en kan je hem daar ook niet eens indrukken dus...

[ Voor 47% gewijzigd door L201 op 31-01-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
De 206 is de onderste config. Leve paint;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
ah, kijk! Dan is dat wat ik nodig heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag me eerste fgbs001 geïnstalleerd en gelijk op me alarm aangesloten. FF 2 scènes aangemaakt eentje inbraak en of het systeem is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Nice! Nog voornemens voor verdere spullen/to-do's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ja nog een 2e fgbs voor notificatie binnenkomst schuur en bijkeuken en daarmee wat verlichting schakelen. En daarvoor plaats ik nog een extra fgs 2*1,5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Gisteren de panic button en de fibaro deursensor binnengekregen. De panic button redelijk snel geinclude gekregen, de Fibaro duurde wat langer (geen 3x, maar 18 keer klikken). Geen idee hoe ik de temp sensor op de Fibaro moest aansluiten, dus dat nog maar even niet gedaan. Gevonden. De panic button maakt 4 devices (motionsensors) aan. Wat mij niet duidelijk is waarom ze tripped blijven na het drukken op een knop. Dus nog wat uitzoekwerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:51

Tim Schuhmacher

abasios

Maar dit hierboven klinkt mij niet erg gebruiksvriendelijk. Is dat bij gewone gordijnbediening en lampen schakelen ook zo ingewikkeld? En ik las dat er gewerkt wordt aan UI 6 (meende ik), dus een nieuwe interface voor de Vera. Is dat iets over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
@hierboven: het is af en teo lastig om nieuwe producten aan de vera toe te voegen omdat micasaverde de software mogelijk moet aanpassen op nieuwe producten.
Als je standaard producten blijft gebruiken gaat dat gewoon goed hoor.
@screamhouse: hoe heb jij die deursensor aan de praat gekregen met die tempsensor erop?
ik heb er ook een (met net te weinig tijd om er echt voor te zitten) maar als je die tempsensor eraan koppelt ziet hij hem bij mij nog niet (ding gereset en dan krijg ik een Generic IO erbij met een motion sensor) maar volgens mij moet ik 2 motion sensors en nog iets krijgen warbij ik de laatste moet aanpassen naar D_temperaturesensor1.xml dacht ik gelezen te hebben.
Het omdraaien van de tempsensor werkt ook niet (zoals gesuggereerd op het mcv forum) want dan gaat de unit uberhaubt niet "aan".
De manual van die sensor is iig crap... die 3x klikken werkt niet, ik moet de onderste tmp indrukken en dan meedere malen op interne drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Het schakelmateriaal is inmiddels besteld... Wil nu even de Fibaro bestellen, maar zat me af te vragen of ik die extra weerstand ook nodig heb of niet? In welke situaties is die wel nodig, en in welke situaties niet?

Bij een normale gloeilamp van >60Watt sowieso niet, maar gezien de ontwikkelingen zijn die straks toch niet meer te vinden, en ben je dus aangewezen op een gloeilamp <60W of een spaarlamp als je hem wilt dimmen... Is hij dan nodig?
En wanneer ik er een niet dimbare spaarlamp inzet en de fibaro dus gewoon als schakelaar ga gebruiken.. is die weerstand dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Deze bedoel je? http://www.wirelesswonen....Fibaro-Dimmer-Bypass.html
Ik weet niet precies waar die grens ligt qua wattage. Ik zou die dan pas bestellen als je ze nodig hebt en zolang je de huidige lampen gebruikt hoef je daar toch niet aan.
Ik heb bijvoorbeeld in het appartement wat ik voor mijn huidige huis had in de 5 jaar dat ik hem had exact 1 lamp vervangen (en dat was in de periode tussen verkoop en oplevering in }:O )
Je hebt trouwens een pmmetje: wil graag weten waar je die schakelmateriaal hebt besteld (ik heb ze online niet kunnen vinden voor een normale prijs toendertijd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Die bedoel ik inderdaad... Ik heb ze besteld bij die link die ik hierboven geplaatst heb (5,77 voor die drukker dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
The-Source schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:55:
Zo vanmiddag maar ff wat scenes 2 in 1 gemaakt. Wat het schakelen door middel van nfc tags ook betrouwbaarder maak. (als je toggle functie via tag gebruikt kan je ook eerst de verkeerde scene starten)
Nu nog even bedenken wat ik nog meer ga doen met die tags ;)
Ben wel even nieuwsgierig hoe je dat gedaan hebt? Middels point and click of luup? Wil hier ook aantal scenes terugdringen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ variabele container gebruiken zodat je daar 5x een status bij kunt houden en als je wilt zou je ook in 1 'device' 10 waardes kwijt kunnen omdat je de naam zelf ook kunt uitlezen en wijzigen via luup ;)

Ik haal eerst via luup de huidige waarde op. En daarna dmv een if then else code sectie doe ik me schakelingen. Aan het einde van de Then zet ik de waarde weer om en idem bij het einde van Else.
En die waarde neem ik natuurlijk ook weer mee als ik in andere scenes waarbij ik hetzelfde apparaat schakel. In bijna al me scenes doe ik wel wat via Luup omdat ik nogal vervelend precies ben in hoe iets geschakeld wil hebben :P

In de NFC tag zet ik dan puur de url om de scene te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Daar was ik al 'bang' voor ;)
Wilde me er toch al meer in verdiepen, kun je toch wat meer mee.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ kijk maar eens naar het script wat ik op pagina 1 heb gepost.. Dan zie je wel aardig wat mogelijk is. Zo is er tegenwoordig ook al een thuis woon simulatie plugin maar ik heb me eigen dmv luup gemaakt. Kan dat script ook wel eens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
The-Source schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 07:33:
Kan dat script ook wel eens posten.
Ik ben er benieuwd naar. Wat voorbeeldjes helpen om even de syntax en opbouw van de scripts te begrijpen. Eenmaal op weg kom ik wel een eind (denk ik).

Ik kwam ook al snel op de gedachte zowel de aan als de uit in één Scene te doen, waarmee het een aanuit schakelaar wordt, die via icoontje ook de huidige status terugkoppelt. Ik heb echter de plek van b.v. lampaan, lampuit iconen nog niet gevonden.
In pseudocode zo iets als....
If schakelaar = aan then
schakelaar=uit
if ischakelaar=uit then icoontje=x
else
schakelaar=aan
if schakelaar=aan then icoontje=y.
end if

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 19:47
Naar verwachting komt morgen met VeraLite binnen met P0 kabel. Iemand inmiddels ervaring met de Smart plug 6? Wil die aanschaffen in tweevoud voor de computer en de tv/audio. Ben met name benieuwd of het uitlezen van energieverbruik goed gaat met de Vera.
@janpep: jij ging er toch ook een kopen?

[ Voor 15% gewijzigd door Volture op 03-02-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2020
Volture schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:57:
Naar verwachting komt morgen met VeraLite binnen met P0 kabel. Iemand inmiddels ervaring met de Smart plug 6? Wil die aanschaffen in tweevoud voor de computer en de tv/audio. Ben met name benieuwd of het uitlezen van energieverbruik goed gaat met de Vera.
Gebruik al enkele weken de greenwave 6 plug van Nuon om mijn mediahoek te schakelen. Je krijgt 7 devices,waarvan zes te bedienen zijn. De vera mist de mogelijkheid om per plug het vermogen te meten. Alleen plug een geeft vermogen aan. Hier ontbreken een aantal parameters.
Het schakelen doet de vera, smorgens enkele plugs aan en snachts alles uit. Met de app AutHomation op de smartphone kun je alle plugs afzonderlijk bedienen. De losse plug van Nuon meet het vermogen wel goed.

palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
catr schreef op zondag 03 februari 2013 @ 12:06:
[...]

Gebruik al enkele weken de greenwave 6 plug van Nuon om mijn mediahoek te schakelen. Je krijgt 7 devices,waarvan zes te bedienen zijn. De vera mist de mogelijkheid om per plug het vermogen te meten. Alleen plug een geeft vermogen aan. Hier ontbreken een aantal parameters.
Het schakelen doet de vera, smorgens enkele plugs aan en snachts alles uit. Met de app AutHomation op de smartphone kun je alle plugs afzonderlijk bedienen. De losse plug van Nuon meet het vermogen wel goed.
Ok, bedankt! Ga 'm denk ik toch halen. Dat is de meest voordelige manier om veel apparaten onafhankelijk te kunnen schakelen. Ik zit aan een zelfde scenario te denken. Ik heb het vermoeden dat ik daar aardig wat geld mee kan besparen. We hebben een UPC mediabox en die schijnt ook in standby niet zuinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Denk er dan wel aan dat je opnames met degelijke dingen niet werken he;)
ik heb ook een dergelijk idee maar mijn settopbox moet aanblijven voor de dingen die ik opneem.
Plus kan het met sommige apparatuur niet helemaal lekker werken omdat die hun IP verliezen tot hij weer aan is gegaan. Mijn Onkyo kan ik bijvoorbeeld niet meer met mijn app bedienen als de stroom eraf is geweest tot hij weer aan is geweest... houd daar dus ff rekening mee;)
Ik zou het trouwnes niet uitrekenen als ik jou was... de daadwerkelijke besparing t.o.v. de investering is over het algemeen nou niet de reden om met zwave te spelen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
janpep schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:36:
[...]

Ik ben er benieuwd naar. Wat voorbeeldjes helpen om even de syntax en opbouw van de scripts te begrijpen. Eenmaal op weg kom ik wel een eind (denk ik).

Ik kwam ook al snel op de gedachte zowel de aan als de uit in één Scene te doen, waarmee het een aanuit schakelaar wordt, die via icoontje ook de huidige status terugkoppelt. Ik heb echter de plek van b.v. lampaan, lampuit iconen nog niet gevonden.
In pseudocode zo iets als....
If schakelaar = aan then
schakelaar=uit
icoontje=x
else
schakelaar=aan
icoontje=y.
end
Heb je code hierboven aangepast zodat het beter klopt.
Hier de code die ik gebruik voor de simulatie
Let op dat ik me schedules gewoon in de scene heb toegevoegd dus elke dag een wordt door die schedules de code gerund. Alleen in de via een variable container heb ik een aan / uit voorwaarde die eigenlijk alles bepaald of de code uitgevoerd wordt. Met de code return false wordt de hele scene gestopt.
Volgorde van uitvoering is als volgt binnen de vera. Start: handmatig/ trigger/ schedule uitvoering: eerst Luup daarna eventuele gekozen apparatuur via de interface.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
local t = os.date('*t')
local dag = t.wday
local denonid = 59
local vakantie = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable3", 58)

dag = tonumber(dag)
-- zondag = dag 1 zaterdag = dag 7
if vakantie == "uit" then
return false
else

-- Denon aan zetten, 2sec wachten en op TV/CBL input
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","On",{}, denonid)
luup.sleep(2000)
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:InputSelection1","Input1",{}, denonid)

--zondag
if dag == 1 then
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1", "On", { }, 61) -- tv aan
end

--maandag
if dag == 2 then 
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1", "On", { }, 61)
end

--dinsdag
if dag == 3 then 
end

--woensdag
if dag == 4 then 
end

--donderdag
if dag == 5 then 
end

--vrijdag
if dag == 6 then 
end

--zaterdag
if dag == 7 then 
end
end

In deze code bewust niet gekozen voor else if omdat het gewoon niet meer overzichtelijk is dan. Code zou met else if theoretisch wel sneller uitgevoerd kunnen worden omdat bij dag 1 de andere dagen niet meer hoeven te worden gecontroleerd.

Via de interface laat ik een countdown timer lopen van ongeveer 2 uur en daarna wordt me automatisch van huis script gestart die ook draait wanneer ik normaal langer van huis ben.
Van huis luup code
code:
1
2
3
4
5
luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable1","On",58) -- vanhuis true
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 63) -- denon douche uit
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 64) -- denon keuken uit
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 61) -- tv uit
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:DiscretePower1","Off",{}, 59) -- denon main uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Volture schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:57:
Ik heb deze inmiddels binnen. In de Vera moeiteloos toegevoegd, waarna hij het hele apparaat ziet als 1 "master device" met 6 "embedded schakelaars".
Alle keurig afzonderlijk te schakelen.
Aantal Watt verschijnt wel bij het "master device" kan niet beoordelen of opgegeven wattage klopt.
Bij de afzonderlijke 6 lijkt verbruiksaanduiding soms wel/ soms niet aanwezig te zijn, maar telt niet (0 Watt). Alles wekt de indruk dat er wel iets is, maar dat het niet fatsoenlijk tevoorschijn komt.
Ik heb nog onvoldoende kaas gegeten van het geheel om de capabilities te begrijpen, laat staan ermee te gaan rommelen.
Mijn gevoel zegt dat het gewoon niet goed wordt herkent/aangeroepen.
De dataMine plugin ziet van de afzonderlijke stekkers wel kwh maar geen Watt.
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
The-Source schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:21:
Heb je code hierboven aangepast zodat het beter klopt.
Je bedoelt dat je mijn check eruit gehaalt hebt, die controleert of hij ook daadwerkelijk uitgegaan is alvorens het icoontje te wisselen. :)
Evengoed bedankt voor de input. Ik ga het bestuderen.

Wat betreft al je afzonderlijke If's... typisch gevalletje voor gebruik van een Case. Kent luup dat niet? Heb ik me nog niet verder in verdiept.

Nog even vermeldenswaard is dat ik het ondertussen al heel eenvoudig heb opgelost met de "Virtual ON/OFF Switches" plugin. Deze is als trigger ingezet in respectievelijk de "AlleLampenAan" en "AlleLampenUit" scene. Vervolgens de scenes van dashbord verwijderd en de virtuele knop ervoor in de plaats.

[ Voor 38% gewijzigd door janpep op 03-02-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ nou het icoontje binnen de interface veranderd uit zichzelf wanneer deze gestuurd word. Controle of hij daadwerkelijk is uitgegaan is niet nodig omdat het 2weg communicatie is. Dan zou je beter een try loop moeten maken zodat deze On Error een actie kan doen. Maar niet uit of ik via LUUP, html, app of UI een apparaat aan zet het icoontje binnen de UI veranderd direct. Apps, eigen html zullen de gegevens moeten reloaden.

Hier onder zit het ook in de code verwerkt maar deze code heb ik ook maar geknipt en geplakt naar mij eigen mail adres dus hoe die smtp error echt werkt weet ik (nog) niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
local server = luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:SecuritySensor1", "Tripped", 95)

if (server == "1") then

-- begin code voor notificatie via mail
local smtp = require("socket.smtp")

local SMTP_SERVER = "smtp.jouwprovider.nl"
        local SMTP_PORT = "25"
        local USER_SENDING = "<afzender.mail@adres-naar.keuze>"
        local USER_RECEIVING = "<je.eigen@mail-adres.com>"

local from = USER_SENDING
        local rcpt = {USER_RECEIVING}

local mesgt = {
            headers = {
                to = USER_RECEIVING,
                subject = "Server moet nog uit."
            },
            body = "Server staat nog steeds aan.."
        }

local r, e = smtp.send{
            from = from,
            rcpt = rcpt, 
            source = smtp.message(mesgt),
            server = SMTP_SERVER,
            port = SMTP_PORT,
          }

if (e) then
            luup.log("Yikes " ..  e)
        end

-- eide notificatie code

end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik wil ook starten met domotica en heb me al behoorlijk intensief ingelezen hier op Tweakers en ook op het micasaverde forum. Als controller denk ik aan een Vera Lite omdat deze betaalbaar is en er al veel ervaring mee is en diverse plugins beschikbaar zijn. Ook kan ik middels een RFXcom ook mijn bestaande KAKU stekkers en Somfy (RTS) zonwering mee aansturen. De Fibaro Homecenter vind ik veel te duur en de Zipabox ziet er zeer interessant uit en is ook redelijk betaalbaar maar hier is nog geen ervaring mee.

Ik wil starten met de nodige lampen binnen en buiten te schakelen. Hiervoor is het plan een aantal Fibaro inbouw-modules aan te schaffen maar ook een aantal DuWi-Busch Jaeger inbouwschakelaars. Die laatste omdat de inbouwdozen bij ons niet overal diep genoeg zijn (40 mm) en we ook Busch-Jaeger schakelmateriaal al hebben (SI en cremewit).

ik wil dit ook meteen combineren met een inbraakbeveilingings-systeem met enkele bewegingssensoren , raam-deur contacten en een sirene. Daarover heb ik nog wel enkele vragen.
Ten eerste over de betrouwbaarheid van de Zwave sensoren die op dit gebied beschikbaar zijn: daarover lees ik vaak dat die veel minder betrouwbaar zijn dan de dedicated alarmsystemen en ook nog eens duurder. Met name op het micasaverde forum zijn velen erg positief over DSC-sensoren en systemen en daar is ook een plug-in voor, echter deze producten zijn in Nederland niet te krijgen. Wat is de mening en ervaring van de specialisten hier op Tweakers: zijn de Zwave bewegingsmelders en raam-deur contacten betrouwbaar (en reageren ze ook snel genoeg) OF moet ik kiezen voor een Visonic of Honeywel dedicated alarm-systeem en dat koppelen aan de Vera ?
Ten tweede hoe zit het met de sabotage-gevoeligheid: Is beveiligings-systeem middels Vera makkelijk te "hacken"? En ben je niet totaal afhankelijk van de stroomvoorziening, stel dat een inbreker van buiten uit kortsluiting weet te veroorzaken zodat de stroom uitvalt en dus ook meteen de internet-voorziening weg is. Of is dit op te lossen middels een battery-pack of zo, waar dan modem, router en Vera op aangesloten worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tja laat ik het even makkelijk zeggen, ben beveiligingsmonteur, sensoren die draadloos communiceren & goedgekeurd zijn voor alarmsystemen moeten beschikken over Jamming detectie. Standaard z-wave spul heeft dat niet. Vaak zit er ook geen contact op die sabotage signaleert. Dus een volwaardig alarm systeem met z-wave componenten red je niet.
2e punt je doormelding dit kan alleen persoonlijke meldingen zijn want een vera kan niet op een PAC. Dus je moet je internetlijn ook aan een UPS hebben. En dan heb je nog een punt van dat een mailtje / sms nou niet echt hoge prioriteit hebben op het internet waardoor er toch wel vertraging kan optreden.

Mijn advies zou zijn begin dus gewoon met een vera en wat lichtsturingen en ga dat rustig aan uitbouwen. Wil je echt een alarm systeem kijk dan daar eerst op een forum wat je kunt gebruiken en wat je kwijt bent aan interface modules. Zo word in Nederland de Honeywell Galaxy veel gebruikt maar er is qua Honeywell panelen tot nu toe alleen ondersteuning voor de Vista serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Domotica != security.
Je kunt wel het een en ander beveiligen met Z-wave en bijv een Vera, maar verwacht niet hetzelfde als bij een dedicated securitysystem. Ik zou zelf kiezen voor koppeling tussen bijv Visonic en dan een Vera waarbij je de werking van de Visonic niet aantast.
Batterypacks etc zijn vast mogelijk, maar moet je niet willen.

Waar je trouwens met een Vera wel voor op moet passen is dat security niet extreem goed uitgedacht is, zodra je op het zelfde netwerk zit zijn zaken als passwords voor IP-cams etc gewoon uit te lezen.

Edit: wat hierboven gezegd wordt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Loekie op 03-02-2013 22:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Weet iemand of er ook mogelijkheden zijn om bijv. mijn mediacenter via zwave uit te laten schakelen?
Ik zou graag zo'n Nuon 6-ports powerswitch bij mijn tv+zooi neer willen leggen, om zo 's nachts makkelijk alles uit te schakelen wat ik niet gebruik. Nu kan in 90% van de gevallen mijn mediacenter ook wel offline, tenzij hij iets aan het opnemen is...

Echter mijn HTPC simpelweg via de stekker uitknallen lijkt me niet erg bevoorderlijk voor de stabiliteit van Windows op den duur, dus ik zou deze graag een message willen geven zodat hij zichzelf netjes uit kan schakelen, waarna de stroom er daarna pas afgehaald wordt...

Zou dat middels luup in Vera of dmv een zwave usb stick in de htpc misschien mogelijk zijn? Of nog makkelijkere oplossingen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
een relais je off knop laten bedienen?
je kunt in windows ergens instellen dat als je de power knop indruk hij afsluit dus als je die draadjes van die knop splitst en er een relais op zet heb je het geregeld.
Wel dat relais binnen 5 seconden weer aan laten schakelen anders gooit hij hem alsnog keihard uit;)
Ook moet het wel een potentiaalvrije relais zijn anders frituur je je moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:10

HeroS

SmartHome Nerd

Anders gewoon een http command sturen vanaf de Vera en dan windows netjes afsluiten.
http://samanathon.com/win...-with-the-command-prompt/

Of via de Task Manager de computer altijd uitschakelen op een vast tijdstip en dan de power eraf gooien via de switch.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Het mooiste zou zijn om de HTPC zelf te laten vertellen wanneer hij uitgaat(of evt stdby verbruik meten) en ook door te geven wanneer deze weer gewekt zou moeten worden voor volgende opname(als je idd compleet uitschakeld door power uit te schakelen.
Kun je aan MCE(?) middels een script toevoegen wat z'n volgende wake-time zou moeten zijn? Dan kun je icm vera vast een scene bouwen/toevoegen die HTPC op juiste moment weer wekt door power in te schakelen en daarmee vervolgens je HTPC te starten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
HeroS schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:01:
Anders gewoon een http command sturen vanaf de Vera en dan windows netjes afsluiten.
http://samanathon.com/win...-with-the-command-prompt/

Of via de Task Manager de computer altijd uitschakelen op een vast tijdstip en dan de power eraf gooien via de switch.
Jammer dat het gene waar jij aan refereert geen http commando is maar je het tooltje, wat in windows ingebakken zit, aanroept. Namelijk het programma shutdown dat is dus geen http commando.
Je zou het wel via ssh kunnen proberen maar dat is niet ff makkelijk te doen.
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,11663.0.html

Een andere optie is: via email.
http://www.tech-recipes.c...om-mobile-phone-or-email/

En dan zou je me eerder mail code kunnen gebruiken binnen je scene ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Een relais ga ik liever niet aan beginnen.. naast het feit dat ik de powerknop juist bewust uit heb geschakeld ivm kleine kinder vingertjes die anders de hele tijd mijn pc aan/uit zetten, zie ik die modificatie ook wat minder zitten, althans... zou mezelf er dan echt even goed in moeten lezen... Maar zoals gezegd is de powerknop juist van die functie ontheven :D

cmd != http inderdaad..
Ik zat zelf ook al even te denken om een webservice te schrijven die je aan kan roepen, maar ik heb zo het vermoeden dat een dergelijke service niet de juiste permissies heeft om windows dan weer af te sluiten.

Windows standaard op een vast tijdstip uit laten schakelen kan, maar dat wil ik eigenlijk juist niet! Als ik een keertje langer opblijf wil ik tenslotte niet dat mijn mediacenter ineens uitgaat en ik zonder muziek zit... dat mag hij pas doen wanneer ik ook naar bed ga!

Die mailoplossing vindt ik wel een mooie om te onthouden, ook voor andere dingen :D Outlook draait echter niet op mijn htpc, en als het even kan zou ik dat ook graag zo houden...

Ik merk wel dat je toch snel in de wat houtje-touwtje oplossingen zit.. Via een cmd zou eigenlijk mijn voorkeur hebben, dit is de meest directe oplossing zo'n beetje. Zit ik alleen nog met het triggeren van een dergelijke .bat
Heeft er iemand ervaring met een zwave usb stick en de mogelijkheden daarvan? Al is dat gelijk wel weer een prijzige oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Waarom wil je van "buitenaf" je PC het signaal geven om uit te schakelen?
Kan de PC niet beter zelf bepalen wanneer hij klaar is?

Zo start ik 's avonds als ik klaar ben mijn MainMaintenance.Bat, die wat klussen uitvoert, backup maakt en dan de boel afsluit. Je kan overwegen je mediaprogramma via een batch op te starten zonder extra (kostbare of ingewikkelde) fratsen.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
@echo off
:::: Start programma en wacht tot het weer afgesloten wordt.
Start /w StartHierMijnMediaProgramma.exe
::: en indien afgesloten gaat het automatisch verder met....
Shutdown /s /f /t 120 /c "Sluit nu alles af."
::: That's All
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Wil je je PC weer aan hebben, dan zag ik ergens dat er een WakeOnLan plugin voor de Vera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Omdat het een mediacenter is... ik zit er niet achter met een muis en toetsenbordje.. En als we aan het begin van de avond tv of een filmpje kijken en daarna andere dingen doen, dan gaat de tv uit, maar mediacenter blijft aan staan... En als ik dan naar bed ga heb ik geen zin om de tv weer aan te zetten, en met de a/b van de mediacenter die pc af te sluiten. Nu staat dat ding eigenlijk altijd 24 uur per dag aan, juist omdat die handeling er gewoon vaak bij inschiet.

Dus ik wil het liefst dat hij gewoon uitgaat, wanneer ik een scene 'bedtijd' start en alle lichten uit worden gedaan. Op dat moment weet ik ook zeker dat ik geen muziek meer ga luisteren of een filmpje ga kijken.

En mocht ik mezelf die discipline nog wel op kunnen leggen om toch elke keer weer de tv aan te zetten, ab te zoeken, etc... dan moet ik dat mijn vrouw ook nog eens duidelijk zien te maken.
Daarnaast wil ik het gewoon omdat ik wil dat het kan :D

Die WOL plugin voor de Vera klinkt wel interessant in elk geval, die ga ik eens opzoeken!

[ Voor 19% gewijzigd door L201 op 05-02-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
L201 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:48:
ik zit er niet achter met een muis en toetsenbordje..
Misschien dan toch maar weer de Aan/Uit knop beschikbaar maken en in plaats van een "disable alles wat niet mag" de kinderen opvoeden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Volgens mij ben jij niet in een positie om iets zinnigs over de opvoeding van mijn kinderen te kunnen zeggen...

edit: en wie weet blijkt dat de powerknop weer activeren de beste oplossing is, maar ik wil eerst de andere mogelijkheden onderzocht hebben... Ik kan me niet voorstellen dat er geen andere manieren zijn namelijk

[ Voor 49% gewijzigd door L201 op 05-02-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Gaat het om WMC? Gaat die niet auto in standby oid? Ik gebruik zelf mythtv en die kun je auto in standby laten gaan en vervolgens laten starten als hij iets op moet nemen, dit kan bij sluiten in bios geschreven worden. In principe kun je iets dergelijks doen op de vera, je kunt als ik mij niet vergis, d.m.v speciale link ook direct een scene op de vera zetten die in dit geval niets anders doet dan htpc weer van stroom te voorzien voordat opname gestart moet worden of op een vaste tijd.
Als je het buiten vera zoekt zou MCE Standby helpen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
De VeraLite is binnen. Heb twee vraagjes:

- welke App(s) kan ik uit de store installeren voor het uitlezen van gas en electra?
- als ik het IP adres vast in wil stellen, welk interface moet ik dan configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Vooruitlezen van de meter staat stukje in de startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23
L201 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:21:
edit: en wie weet blijkt dat de powerknop weer activeren de beste oplossing is, maar ik wil eerst de andere mogelijkheden onderzocht hebben... Ik kan me niet voorstellen dat er geen andere manieren zijn namelijk
Kun je niet vanuit de HTPC elke 5 minuten een variabale opvragen vanuit de Vera zodra die zegt slaapstand zet je de HTPC uit. Dat opvragen kan in een simpel tooltje zonder webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ ff een variabele opvragen is niet zo simpel als gezegd omdat je met opvragen eigenlijk alle variabele binnen krijgt.
Ik ga het zelf oplossen door de genoemde email variant en dan samen met pegasus mail (want ik vind Outlook wat duur voor alleen uitschakelen ;) )
Mooiste is dan dat ik echt een hele veilige reeks random data in de mail kan zetten zodat niet per ongeluk een spammer me server uitschakeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:51

Tim Schuhmacher

abasios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
't blijft altijd prachtig om te zien wat voor applicaties mensen verzinnen! Vindt die tweet variant ook goed verzonnen, maar zou in dit geval dan toch eerder voor de mailversie gaan denk ik.

Ga tweetmypc weleens downloaden om er even mee te spelen :)
Ook MCE Standby ga ik eens bekijken. 't Gaat om een Win7 bak met mediacenter inderdaad

Bedankt voor alle input dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik heb inmiddels de Fibaro dimmer (FGD211) even in een testopstelling aangesloten op de 2020US-206 impulsdrukker. En met testopstelling bedoel ik dan dat hij gewoon even aan een stekker en een verhuisfitting gekoppeld is, zodat ik makkelijk even draadjes kan wisselen, etc indien nodig

Nu is hij inmiddels include in mijn Zwave netwerk, en ik kan hem vanuit mijn Vera bedienen. Echter via de impulsdrukker werkt het nog niet helemaal zoals ik zou willen. 1x klikken is aan of uit, afhankelijk van zijn status.. bij het langer ingedrukt houden gebeurt er niks, totdat ik hem loslaat, dan gaat hij ook naar uit/aan. Oftewel hij dimt niet...

Ligt dit aan een instelling in de Fibaro, of heb ik de fibaro dan misschien op de verkeerde connecter van de drukker aangesloten? Sx zit nu op de L ingang van de drukker, en S1 op een pijltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Wellicht leuk om even te lezen voor de Veralite met RFXCOM combi (vertaald uit het frans:) http://translate.google.n...fxcom-a-votre-veralite%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern

Vern

technoob

L201 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:13:
Ik heb inmiddels de Fibaro dimmer (FGD211) even in een testopstelling aangesloten op de 2020US-206 impulsdrukker. En met testopstelling bedoel ik dan dat hij gewoon even aan een stekker en een verhuisfitting gekoppeld is, zodat ik makkelijk even draadjes kan wisselen, etc indien nodig

Nu is hij inmiddels include in mijn Zwave netwerk, en ik kan hem vanuit mijn Vera bedienen. Echter via de impulsdrukker werkt het nog niet helemaal zoals ik zou willen. 1x klikken is aan of uit, afhankelijk van zijn status.. bij het langer ingedrukt houden gebeurt er niks, totdat ik hem loslaat, dan gaat hij ook naar uit/aan. Oftewel hij dimt niet...

Ligt dit aan een instelling in de Fibaro, of heb ik de fibaro dan misschien op de verkeerde connecter van de drukker aangesloten? Sx zit nu op de L ingang van de drukker, en S1 op een pijltje.
Ik heb de Fibaro dimmer ook in combi met een BJ pulsdrukker. Weet ff niet welke. Iig is 1* drukken uit of aan. En ingedrukt houden op- of afdimmen. Schakelaar in huiskamer met een draad van en naar de Fibaro in een koof in de gang. Ik heb parameter 20 aangepast, maar dat was volgens mij voor de LED's. Alles is zwaar ingebouwd, dus ff snel kijken is er niet bij :/ , maar het moet dus kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ als je er dubbel op drukt gaat hij gelijk naar 100% aan, misschien leuk om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Vern schreef op zondag 10 februari 2013 @ 09:31:
[...]

Ik heb de Fibaro dimmer ook in combi met een BJ pulsdrukker. Weet ff niet welke. Iig is 1* drukken uit of aan. En ingedrukt houden op- of afdimmen. Schakelaar in huiskamer met een draad van en naar de Fibaro in een koof in de gang. Ik heb parameter 20 aangepast, maar dat was volgens mij voor de LED's. Alles is zwaar ingebouwd, dus ff snel kijken is er niet bij :/ , maar het moet dus kunnen.
Ik zal je ook maar niet vragen om je drukker even los te maken ;) Maar dit is inderdaad wat ik ook in gedachten had, en dus mijn bedoeling is. Ik had stiekum gehoopt dat iemand nog wist op welke aansluitingen die twee draden aan waren gesloten, er zijn immers 4 mogelijkheden (N, L en twee keer met een pijltje).

Moet alle combinaties maar eens gaan proberen dan :(

Edit: zijn er hier trouwens ook mensen met ervaring met een wandzender

[ Voor 9% gewijzigd door L201 op 10-02-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ ik heb er 1 en deze heb ik na het toevoegen binnen het z-wave netwerk ge-associeerd met een fibaro dimmer. En dat werkt perfect. Omhoog drukken is aan, omhoog ingedrukt houden word het feller, omlaag drukken is uit en ingedrukt houden... je raad het al dan dimt het.

Over je aanslutingen, ik mag hopen dat je wel weet waar de N en L voor staan :?
En zonder dat je zegt wat je zelf hebt denk ik dat je een schakelaar hebt waar een lampje in kan? en dat de 2 pijltjes uitgangen zijn voor de aansluiting van de L; waarschijnlijk wisselschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
die wandzender heb ik ook en als je hem als combi met de vera gebruikt (dus niet direct geassocieerd zoals hierboven) dan werkt hij wel maar het is een !#$#%!ding om met vera verbonden te krijgen...
Als ie eenmaal werkt is het best maar ik heb hem eerst in een hoek gegooid en een week niet naar gekeken.
Heb je al naar die parameters gekeken of die goed staan?
Je aansluitingen kunnen dan wel kloppen maar als je dan je parameters verkeerd heb dan heb je het "niet door" en ga je een goede aansluiting weer omvogelen...
Gooi anders eens een fototje neer hier om mee te kunnen kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
Bereikbaarheid van Z-wave nodes valt zwaar tegen.
Is misschien bekend waardoor het zenden/ontvangen op deze frequentie verstoord kan worden?
Of hebben anderen ook problemen met het bereik?
Of is het valsheid in geschrifte, wanneer ik her en der lees over een bereik van 30 meter binnen en 100 meter buiten?
Ik plaatste zo'n smart plug 1 in de schuur voor een buitenlamp (op zo'n 15 meter van de Vera) en constateer dat hij het soms wel/ soms niet doet. (vaker niet dan wel). Melding: "Waiting for node to reply after x retries" en tot slot "Transmit failed with code: 2" . Wanneer ik daarna in de http://docs5.mios.com naar deze code zoek, vind ik overigens niets. Mooi zo'n niets zeggende melding.

Als de smart plug zich dichterbij in de kamer bevindt werkt het perfect. Klaarblijkelijk is het bereik tot de schuur onvoldoende.
Wanneer ik in de keuken (tussenin op 5 meter van de vera en 10 meter van de schuur) een smart plug bij plaats, constateer ik dat dat NIETS uitmaakt. Mijn humeur wordt er niet beter van.
Is MESH netwerk soms een engels synoniem voor SNERT netwerk of zie ik iets over het hoofd?
Werken de Smart Plugs soms niet als repeater? Anders valt mij dit heel zwaar tegen en doet het absoluut niet wat wordt beloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Plaats je smart plug eens net binnen het bereik en zo dicht mogelijk bij de schuur.
Login op je vera -> setup -> z-wave settings -> repair -> Go

De vera gaat dan geforceerd zoeken naar de beste routes om zijn signalen kwijt te kunnen. Misschien dat het je netwerk wat beter word. Anders gewoon ff support inschakelen en tech support aanzetten in je vera zodat zij je log kunnen bekijken en eventueel de daadwerkelijk oorzaak kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
L201 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:11:
Edit: zijn er hier trouwens ook mensen met ervaring met een wandzender
Aanvankelijk wat tobben om aan de praat te krijgen. Je moet het allemaal maar raden of ergens in de hooiberg de juiste speld vinden. Dit heeft mij geholpen:
http://wiki.zwaveeurope.com/index.php?title=Use_ZME_06443_as_Scene_Controller_in_VERA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
The-Source schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:45:
Over je aanslutingen, ik mag hopen dat je wel weet waar de N en L voor staan :?
Eeeuh.. ja, ik ben bekend met fase en nul...
En ik heb op zolder bij het verbouwen ook al mijn electra zelf aangelegd en getrokken, dus mijn basiskennis is prima, maar dan heb je niet te maken met een schakelaar die je op een S1 of Sx aan moet sluiten ;)
The-Source schreef op zondag 10 februari 2013 @ 14:45:
En zonder dat je zegt wat je zelf hebt denk ik dat je een schakelaar hebt waar een lampje in kan? en dat de 2 pijltjes uitgangen zijn voor de aansluiting van de L; waarschijnlijk wisselschakelaar.
Ik meen dat ik al aan had gegeven dat ik een 206 had?

Voor wat betreft die wandzender.. Ik wil daar de Fibaro mee kunnen gaan bedienen inderdaad, zodat ik die als hotelschakeling kan gebruiken. Hij is inmiddels in mijn Zwave netwerk opgenomen in die zin dat ik hem in de Vera zie, en middels de onderste knop ook dingen aan kan sturen. Echter op de bovenste knop wordt er helemaal niet gereageerd lijkt het wel..

Ik zal die link nog even bekijken.. heb hem nu ook even opzij gelegd om het even te laten rusten, ga er later wel weer eens naar kijken. Vind de juiste werking van de fibaro nu belangrijker.

[ Voor 25% gewijzigd door L201 op 10-02-2013 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
The-Source schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:10:
Plaats je smart plug eens net binnen het bereik en zo dicht mogelijk bij de schuur.
Dank voor de Tip. Van het resultaat wordt mijn humeur nog niet veel beter.
"Results for the Z-Wave 'Heal' completed at: 10-FEB-2013 16:17. Hover over any device to see the other devices that can see it."
- Wanneer ik hover over any device, gebeurt er.... NIETS.
- Veel nodes geven meerdere rode sterretjes, zonder dat hierbij enige uitleg vermeld wordt.
- Een aantal nodes (b.v. het exemplaar dat niet werkte) geven een groen vinkje bij Configured. Andere (die probleemloos functioneren) krijgen een rood teken zonder uitleg. Ik ga eerst maar eens kijken of ik hier weer wat info over kan vinden. Mijn vrees, dat het product feitelijk een bouwpakket blijkt, dat je met veel try en error mogelijk kan laten doen wat je wilt, lijkt wel werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Even een update over de aansluitingen... Ik heb de juiste combinatie inmiddels gevonden welke werkt. En voor het geval die vraag in de toekomst ook nog eens komt maar even het juiste aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3EF9D7DC-9B47-4BB9-B3FE-3A71E8AA05E3-6573-000008709F023E0E.jpg

In mijn testopstelling had ik gewoon even een blauwe en zwarte draad gepakt tussen de fibaro en de schakelaar. Blauw zit aangesloten op de Sx in/uitgang, en zwart op de S1. Oftewel Sx is verbonden met L en S1 met de rechter van de twee 'pijltjes'. Bij het linker pijltje kan je wel aan/uit klikken, maar niet dimmen.

[ Voor 8% gewijzigd door L201 op 10-02-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern

Vern

technoob

L201 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 17:05:
Even een update over de aansluitingen... Ik heb de juiste combinatie inmiddels gevonden welke werkt. En voor het geval die vraag in de toekomst ook nog eens komt maar even het juiste aansluitschema:
[afbeelding]

In mijn testopstelling had ik gewoon even een blauwe en zwarte draad gepakt tussen de fibaro en de schakelaar. Blauw zit aangesloten op de Sx in/uitgang, en zwart op de S1. Oftewel Sx is verbonden met L en S1 met de rechter van de twee 'pijltjes'. Bij het linker pijltje kan je wel aan/uit klikken, maar niet dimmen.
Ja, zo had ik 'm geloof ik ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het overigens ook mogelijk om de vera een http commando te laten sturen als de fibaro handmatig bediend wordt ,bijvoorbeeld voor een status bevestiging.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janpep
The-Source schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:10:
UIteindelijk lijkt dit toch wel uitgemaakt te hebben! Het werkt nu. Echter nog met een smartplug in de keuken er tussenin. Later zal ik eens proberen die daar weg te halen en dan de repair nog eens herhalen. Zien wat het resultaat is en of hij hem dan ook nog ziet.

Volgende puntje waar ik tegenaanloop....
Is het mogelijk een scene te starten vanuit een scene?
Waar ik aan denk is het volgende:
Ik heb een Scene "MediaUit", die als een standby killer werkt. Schakelt TV, Versterker en BlueRay speler uit.
Deze zit in een tijdschema, maar de enkele keer dat ik nog langer zit te kijken naar een laat journaaltje, wil ik natuurlijk niet dat de apparatuur ineens uitknalt. Waar ik aan denk is het volgende.
Scene MediaUit heeft LUUP code, die checkt of de lampen nog aan zijn. Als dat niet het geval is, gaat de Media apparatuur uit. Is dat wel het geval, dan gaat hij voor 5 minuten in een Sleep om vervolgens zichzelf weer op te starten. Eventueel een LOOP binnen de LUUP.
Hoe pak ik dit aan? Betere suggesties zijn uiteraard welkom.

[ Voor 46% gewijzigd door janpep op 11-02-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2013 @ 20:58:
is het overigens ook mogelijk om de vera een http commando te laten sturen als de fibaro handmatig bediend wordt ,bijvoorbeeld voor een status bevestiging.. ?
Moet de vera een URL 'ophalen' of echt iets aan data verzenden?
Voor het ophalen/ aanroepen van een URL moet je even zoeken naar wget op het micasaverde forum. Want afhankelijk van je situatie staat er vast wel wat bruikbaars tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
@The Source,
Probeer de fgbs001 van fibaro door de veralight te laten herkennen. Druk op de + toets op de vera, de oranje led gaat knipperen, druk vier maal op knop B van de fgbs001. De vera gaat zoeken, maar tenslotte staat boven in het blauwe scherm " 0 node found ". Voeding 8x1.5 batterijen. Twee temperatuursensors aangesloten. Op de bruine voedingsdraad staat 3.3v.
Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou ik heb wel echt 12V voeding (eigenlijk 13,7v) op een FGBS001 en ik had nadat me Vera in inleer modus stond aan 1* drukken genoeg.
Me volgende FGBS die ik ga plaatsen (waarschijnlijk zaterdag) gaat er wel 1 worden met temperatuur sensor. De gene die ik al ingeleerd hebt wordt herkend als 3x een motion sensor. 1 daarvan weet ik eigenlijk niet waarvoor deze is maar de andere zijn je 2 contacten die je kunt aansluiten.
De kleuren weet ik niet uit me hoofd waar alles op zit maar gewoon via het schema van het boekje zou het goed moeten zijn. Let wel op dat als je 8* een oplaadbare batterij hebt gebruikt dat je dan maar 9.6V hebt ipv 12V bij niet oplaadbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
The-Source schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:24:
Nou ik heb wel echt 12V voeding (eigenlijk 13,7v) op een FGBS001 en ik had nadat me Vera in inleer modus stond aan 1* drukken genoeg.
Me volgende FGBS die ik ga plaatsen (waarschijnlijk zaterdag) gaat er wel 1 worden met temperatuur sensor. De gene die ik al ingeleerd hebt wordt herkend als 3x een motion sensor. 1 daarvan weet ik eigenlijk niet waarvoor deze is maar de andere zijn je 2 contacten die je kunt aansluiten.
De kleuren weet ik niet uit me hoofd waar alles op zit maar gewoon via het schema van het boekje zou het goed moeten zijn. Let wel op dat als je 8* een oplaadbare batterij hebt gebruikt dat je dan maar 9.6V hebt ipv 12V bij niet oplaadbare.
Heb 8 aa batterijen van 1.5 volt, was echt 12V voedingsspanning. Ook de voeding voor de tempsensor klopt, die moet 3.3v zijn. De zwarte draad staat rechtop, dat is de antenne. De fgbs001 ligt naast de vera. De outputs 1 en 2 gebruik ik niet. Ook zonder de temperatuursensors geen herkenning. Aangesloten volgens diagram 4 van de folder. Kan eventueel de voedingsspanning nog verhogen, eventueel via regelbare labvoeding.
Mag tot 30v.

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste