Je had het elders ook over het maken van een compatibility list. Welnu vanaf heden kan ik daar met een paar componenten aan bijdragen. Inmiddels de Vera Lite aangeschaft en binnen.DRuw schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 18:19:
zie TS... ik kun je AutHomationHD aanraden.. (moet je even op het micasaverde topic kijken voor de beta, die is stukken mooier dan de officiele via de store)
Hier wat ervaringen. Meteen een heel verhaal. Misschien heeft iemand er wat aan.
Combinatie van Vera Lite met 4 x Greenwave Smart Plug (van Nuon webwinkel).
Zonder al te veel te lezen (beschrijving richt zich uitsluitend op de E-manager) ging ik naar "Add Devices", zette het ding aan, drukte op knopje en daar verschenen ze één voor één. Het benoemen van wat woonruimtes in Vera spreekt voor zich. Het hernoemen van de 4 stekkerschakelaars ook. Direct te bedienen met Aan/Uit en opgave van Watt verbruik van de aangesloten lampen. Weergave zou ook zomaar kunnen kloppen met wat erin zit. Doet wat ik ervan verwacht. nut van wieltje met kleuren is mij niet geheel duidelijk. Ding zelf zelfs nog een fractie compacter dan ik verwachtte. Opgenomen in Tijdschema van de Vera spreekt voor zich. Doel 1: mijn te dure, maar wel remote bedienbare tijdschakelaar is een feit.
Ik ben er blij mee.
Voor mijn derde Voucher ga ik straks de Smart Plug 6 bestellen. Wanneer ik inderdaad het verbruik hiervan niet aan de praat zou krijgen (ik las over problemen daarmee), dan neem ik dat voor lief. Het gaat mij primair om het schakelen. De standby killer die ik hiermee realiseren kan heft naar schatting ongeveer het permanente verbruik van de Vera Lite weer op.
Combinatie van de Vera Lite met Evergreen ST814 Temperature/Humidity sensor.
HAshop raadde mij aan om RFXcom te gebruiken, maar daarvan heb ik toch afgezien. (Zou betekenen:Nog een rfxcom reiceiver erbij. Huidig Irox spul heeft steeds onvoldoende bereik. (heeft dacht ik ook deze frequentie). Tevens wil ik ook graag op het device zelf af kunnen lezen en wilde dus niet uitsluitend een sensor.) Dan maar iets duurder.
Het apparaat wordt in één keer herkent door de Vera. Daarna eventjes wat moeizamer. (niet persee aan één of ander te wijten. Bedenk dat ik nog geen 10 minuten ervaring met deze apparatuur en de webinterface had) Toch vlot temperatuur in luchtvochtigheid verkregen, alsmede een derde component die iets over de batterij status zou kunnen zeggen. (komt echter niet in beeld)
Gedurende langere tijd (uren) gaven beide sensoren aan dat configuratie Failed. (rood icoon) Plots was dit echter toch verdwenen en lijkt het te functioneren, waarbij ik de frequentie op 900 sec. = 15 minuten heb staan.
Mogelijk was het apparaat steeds in zijn slaapstand(?) Het ding ziet er degelijk en voelt ook zo aan, hangt buiten onder een afdakje zeker nog weer 2 à 3 meter verder dan mijn oorspronkelijke Irox buiten sensor.
Het bereik lijkt tot op heden steeds perfect.
Een beetje rondkijkend in de Vera webapplicatie ben ik vlot in staat om een trigger aan te maken, die mij gaat waarschuwen als het batterij niveau onder de 10% zakt. De huidige batterij status krijg ik echter (nog steeds) niet in beeld. Enfin, dat lijkt iets voor later. De basis is er. Ik ben er blij mee.
Wat ik nog eens zou moeten uitzoeken is iets van een Android Widget / Windows bureaublad Gadget, waarmee die Temp en luchtvochtigheid in beeld heb zonder eerst van alles te moeten openen.
Om te constateren of de lampen aan staan heb ik geen applicatie nodig. Voor aflezen BuitenTemp en LV% is dat wel handig.
De combinatie van de Vera Lite met de Z-Wave.Me 06443 Wall Controller gaat het iets minder makkelijk.
Ik kreeg deze wel vlot in Vera zichtbaar, maar toen struikelde ik over de combinatie mijn gebrek aan ervaring + de uitermate povere gebruiksaanwijzing aan. Het is duidelijk dat die een basiskennis verwacht.
De begrippen 'groepen' en 'associaties' lijken mij daar in de weg te staan.
Het wordt mij duidelijk dat ik een trigger aan zou moeten maken in Vera, die reageert op de controller.
Het maken van Tijdschema's, Scenes en Triggers in de Vera Lite.
Ik maak in de Vera een scene AlleLampenAan en AlleLampenUit. Eenvoudig. Werkt perfect.
Ik maak in de Vera een tijdschema voor AlleLampenAan en AlleLampenUit. Eenvoudig. Werkt perfect.
Ik maak aan de scene AlleLampenAan een Trigger. Dan wil het minder.
Ik selecteer de Controller, die ik de naam Hoofdschakelaar heb meegegeven. Ik moet een Activeer of Deactiveer scene kiezen en selecteer Activeer Scene. Vervolgens kom ik in een tekstveld waar om het ID van de Scene gevraagd lijkt te worden.
Ik bekijk het velletje papier bij de controller waar staat dat Scene 1 = Single Click on Upper Part of Paddle.
Nou dat lijkt me wel wat. Ik vul dus 1 in een ga er van uit dat een klik aan bovenzijde van de controller zal leiden tot het activeren van de Vera Scene AlleLampenAan. Er gebeurt echter NIETS.
Hier moet ik dus nog even verder induiken. Wanneer iemand een stappenplan heeft, dan houdt ik mij natuurlijk zeer aanbevolen.
Toevoegen van mijn Foscam FI9820w IP camera aan de Vera Lite is ook nog geen succes. Het lijkt erop dat dit met het type (H.264) te maken heeft, dat anders benaderd wordt. Voor mij niet persee een must, want ik heb hier een aardige applicatie voor, maar het zou wel wat hebben om vanuit de Vera hiermee ook iets te kunnen. Daarvoor moet ik later maar eens kijken naar de mogelijkheden van de plugins of wellicht het aanpassen van bestaande plugins. Ik heb mij hier nog niet echt mee beziggehouden. Kijken kan geen kwaad.
Nu echter een toegevoegd niet werkende Foscam, die ik echter ook niet meer kan verwijderen. (!)
Om met de ervaringen on topic te blijven: "Dat is dan weer een wat mindere ervaring."
Android Applicatie voor de Vera Lite.
Na wat rondgekeken te hebben, ben ik inderdaad gevallen voor de AutHomationHD. Behoeft geen betoog. Ziet er aardig uit op de tablet. Beter dan Home Buddy wat ook werk, maar er naar mijn smaak net ff minder uitziet op tablet. Terugkoppeling van verbruik en icoontjes Lamp Aan en Lamp Uit is handig en werkt vlot.
Tot zover maar eventjes.
Jan
[ Voor 3% gewijzigd door janpep op 26-01-2013 14:32 ]