Airsoft Sport legaal vanaf 15 januari in Nederland. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 29.794 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Beste mensen op het Tweakers forum.

Graag wil ik jullie bekend maken met het feit dat Airsoften vanaf 15 januari 2013 legaal zal worden in Nederland en daarmee de gehele sport wordt gereguleerd.

Meer informatie kunnen jullie vinden op onze website: *link verwijderd* of reageer hier op het forum.

Hopende jullie allemaal binnenkort terug te zien op de airsoft Battlefield!

Gr,
Ricardo

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 08-01-2013 14:40 ]

www.GamersNeeds.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-01 18:05

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Woohoo snel maar eens inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroTwo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 15:21
Vet hoor, ook al locaties bekent? Zie nog niet heel veel op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 11:44
Misschien een optie om de meer informatie hier neer te zetten en wat uitleg te geven over de sport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
site is al weer weg -.-

kan je hem even DMen anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de link verwijderd aangezien het nu meer als reclame/spam overkomt.

Flexa, zou je meer informatie kunnen geven in het topic, als je echt een discussie wilt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Hoe zit het met het in bezit zijn van een airsoft wapen in huis? Ik zou namelijk graag thuis een sluipschuttergeweer willen om me te vermaken in de tuin / in een weiland. Beetje het idee als met boogschieten, op een target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-610.html mag hopen dat dit niet als zogenaamde reclame wordt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroTwo
Ik mag hopen dat dit nog gewoon illegaal is, niet dat je over de dijk fietst en iemand schiet toevallig zijn doelwit mis met een sluipschuttergeweer ;)

Lid zijn van de "schietclub" dus, dan mag je hem thuis hebben liggen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ZeroTwo op 08-01-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammstein1987
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-08-2022
@ ZeroTwo. Daar zijn natuurlijk ook weer allemaal regels voor. Het is niet zo dat je ff met de hond gaat wandelen met een AEG in je hand.

Voor de mensen die nog niet weten wat Airsoft is: http://www.airsofters.nl/wat-is-airsoft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Je moet dus een lidmaatschap hebben bij een airsoftvereniging. Handig voor de mensen om dit te doen als ze al een airsoftwapen thuis hebben liggen. (illigaal dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Momenteel mag je vanaf 15 januari de apparaten hebben mits een lidmaatschap van NABV aanwezig is en daarvoor heb je weer een VOG nodig. Leeftijd van 18 jaar is ook verplicht.

Staat beschreven in artikel 17a:
Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het overdragen, voorhanden hebben en vervoeren van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van een bewijs van lidmaatschap kunnen aantonen lid te zijn van een door de Minister erkende airsoftvereniging.
en er staat ook nog een deel in 17b:
Van het verbod in artikel 13, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend voor het voorhanden hebben van airsoftapparaten voor de beoefening van de airsoftsport in verenigingsverband aan personen die ten minste de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en door middel van:
a. een bewijs van voorlopig lidmaatschap kunnen aantonen aspirant-lid te zijn van de airsoftvereniging, bedoeld in artikel 17a, eerste lid, of
b. een bewijs kunnen aantonen door de airsoftvereniging, bedoeld in artikel 17a, eerste lid, als introducé te zijn aangewezen.
Qua terreinen zal er nog wel weinig bekend zijn i.v.m. dat het nog maar net bekend is.

[ Voor 1% gewijzigd door XzeroD op 08-01-2013 14:51 . Reden: leeftijd erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexa
Zoals XzeroD al vermeld. We zijn ook druk bezig met een locatie. Binnenkort meer daarover op de website.

@gambieter: wij zijn een vereniging en hebben daarom geen winst doel met onze website. Ik zag het niet als spam, maar als bekend making van dit nieuws op tweakers.net.

www.GamersNeeds.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

Ik neem aan dat reeds bestaande schietverenigingen ook wel airsoft mogelijkheden gaan aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexa
Anoniem: 302316 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:00:
Ik neem aan dat reeds bestaande schietverenigingen ook wel airsoft mogelijkheden gaan aanbieden?
Dat is nog niet bekend, want je heb wel een lidmaatschap van de NABV nodig om een airsoftapparaat te houden.

www.GamersNeeds.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroTwo
Lijkt me ook lastig voor een schietvereniging om een terrein beschikbaar te stellen waar je met een x aantal personen een gevecht kan houden.
En ook niet heel leuk om met een bb-gun op een doelwit te schieten als je dit ook kunt doen met een echt geweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
ZeroTwo schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:10:
Lijkt me ook lastig voor een schietvereniging om een terrein beschikbaar te stellen waar je met een x aantal personen een gevecht kan houden.
En ook niet heel leuk om met een bb-gun op een doelwit te schieten als je dit ook kunt doen met een echt geweer?
nee maar voordat je in NL ook maar naar een echte sniper mag kijken duurt een tijdje.
terwijl je met een BB sniper binnenkort dus snel aan de slag kunt als je lid bent.

ik ben in iedergeval alvast opzoek naar een BB sniper :+
vroeger namelijk al een hoop illegaal naar binnen gesmokkeld van vakantie e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Denniz0229 op 08-01-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroTwo
Zeker, het is ook leuk om met een sniper aan de gang te gaan. Maar goed niet iedereen heeft de ruimte beschikbaar om in de achtertuin een doelwit op te zetten. En ik vraag me wel af of de Airsoft verenigingen ook banen net zoals bij de schietbaan zullen accommoderen.

Zoals Flexa zegt
Flexa schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 14:36:

[ Voor 28% gewijzigd door ZeroTwo op 08-01-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Volgens mij is het niet toe gestaan om dit in je achtertuin te doen, volgens mij alleen op terreinen die goed gekeurd worden door ministerie en gemeente maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroTwo
Nee maar als jij een weiland achter het huis hebt liggen, waarom niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Niet online
XzeroD schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:20:
Volgens mij is het niet toe gestaan om dit in je achtertuin te doen, volgens mij alleen op terreinen die goed gekeurd worden door ministerie en gemeente maar durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Nja, als er een goedgekeurd terrein in de buurt is vind ik het ook best. Ik wil namelijk altijd nog eens met iets dat op een sniper lijkt en voelt schieten. Verder hoop ik dat er ook snel meer info is komt over beschikbare terreinen etc, want een gevecht met BB guns staat al een tijdje in de planning met een stel vrienden (we wouden deze zomer naar België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Laatst online: 09:16
Heey Flexa En bram leuk om jullie hier te zien.

Misschien eens tijd om over een baan bij me ouders in het bos te gaan praten dan. Ooit wel over gesproken maar toen nog niet mogelijk. Nu wel en zeker een optie denk ik zo?!?

Laat me weten als jullie hier in nederland een event gaan organiseren dan zal ik er zeker bij zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door boombes op 08-01-2013 15:25 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

ZeroTwo schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:21:
Nee maar als jij een weiland achter het huis hebt liggen, waarom niet :p
Haha precies!
xPhantom schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:23:
[...]

Nja, als er een goedgekeurd terrein in de buurt is vind ik het ook best. Ik wil namelijk altijd nog eens met iets dat op een sniper lijkt en voelt schieten. Verder hoop ik dat er ook snel meer info is komt over beschikbare terreinen etc, want een gevecht met BB guns staat al een tijdje in de planning met een stel vrienden (we wouden deze zomer naar België).
Om steeds naar België te rijden is echt ellendig daarnaast kost het nog eens extra veel, dichterbij zou welkom zijn.

Maar om terug te komen ik ben wel blij dat je verplichte registratie hebt om deze apparaten te mogen hebben, zo kan je mensen weren die mogelijk misbruik zullen maken. Deze zullen ze hoop ik ook wel vragen bij verkoop punten van deze apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
XzeroD schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:20:
nee alleen maakt het gelukkig niet zo'n lawaai als echte kogels en is de munitie niet geregistreerd.
dus zolang je niemand lastig valt kan je denk ik gewoon vrolijk target practice doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

Denniz0229 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:32:
[...]

nee alleen maakt het gelukkig niet zo'n lawaai als echte kogels en is de munitie niet geregistreerd.
dus zolang je niemand lastig valt kan je denk ik gewoon vrolijk target practice doen hoor.
Dat scheelt inderdaad een hoop, maar niet verbaasd op kijken als er straks een heel ME team voor je deur staat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:48

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Die gaan dan terugschieten met BB guns haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
altijd al zo één willen hebben, me Ahnuld; http://airsoftxsports.com/images//aegs/miniShort.jpg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:48

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Holy shit, dat is wel erg lomp. Nee doe mij maar een assault rifle met red dot/ACOG. Ik ga binnenkort weer naar Florida, dus ga daar voor het eerst schieten op de baan met een echt wapen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:24

vhal

ಠ_ಠ

Leuk..dalijk lopen er 20 gasten rond met airsoftguns op de Veluwe. Omdat het kan en mag zeg maar.

Prima voor hen dat ze het legaal maken maar de vraag is vervolgens "waar gaan we schieten dan?".

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53
Eindelijk!
vhal schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 17:39:
Leuk..dalijk lopen er 20 gasten rond met airsoftguns op de Veluwe. Omdat het kan en mag zeg maar.

Prima voor hen dat ze het legaal maken maar de vraag is vervolgens "waar gaan we schieten dan?".
Wordt er openbaar gepaintballed op de Veluwe dan :? Nee dus... Als je nou niks van de sport weet, ga je dan eerst inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Kaap schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 17:42:
Eindelijk!
Wordt er openbaar gepaintballed op de Veluwe dan :? Nee dus... Als je nou niks van de sport weet, ga je dan eerst inlezen.
Ik zou zeggen, informeer mij dan eens aangezien ik nu het idee krijg dat jij een airsoft pro bent ;)

Maar zeg eens Kaap, waar wordt er dan in NL geairsoft aangezien dit blijkbaar niet mocht in NL voor 15 januari? Worden paintballlocaties dan ook gebruikt voor airsoft?

In de regelgeving staat dat een ieder zich moet legitimeren als (aspirant) lid van een AS-vereniging? Worden deze wapens dan alleen verkocht aan leden of worden deze dan via de minder legale wegen verkregen? Hoe kan een leek zien dat het een airsoft wapen is aangezien de meeste replicas zijn. Art 17a is ook zo'n mooie...

Nu airsoftapparaten uitermate geschikt zijn voor be- en afdreiging, dient hierover voor de airsoftsportbeoefenaren, alsmede voor de handhavingspraktijk geen enkele onduidelijkheid over te bestaan.
Dat betekent dat airsoftsportbeoefenaren, om onder de vrijstelling te kunnen vallen, het bewijs van lidmaatschap waaruit de ministeriële erkenning blijkt, te allen tijde bij zich dienen te hebben en op eerste vordering dienen te kunnen tonen aan de betreffende opsporingsambtenaren. Zij moeten immers in iedere situatie kunnen beoordelen of sprake is van een vrijgestelde handeling van een voorwerp dat onder categorie I, onder 7°, van artikel 2, eerste lid, van de Wwm valt. Wordt aan één of meer van genoemde voorwaarden niet voldaan, dan is in beginsel sprake van een misdrijf.

Ik denk echt dat een politieman je om een lidmaatschapbewijs gaat vragen als er iemand rondloopt met een replica airsoft sniper rifle :P ;)

[ Voor 67% gewijzigd door vhal op 08-01-2013 20:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 22:53
Ben zelf een vrij fanatiek airsofter. Tot nu toe altijd in België gespeeld en daar in een kluis worden dan ook de replica's bewaard. Om het verhaal hierboven even te ontkrachten. Wanneer je op de site van de NABV (Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging) kijkt (zal niet linken), maar google weet genoeg, dan zul je lezen dat de regels hier in Nederland vrij streng worden.
* Je moet je bij de NABV registreren
* En je moet een VOG (verklaring omtrent gedrag) aanvragen. Voor diegene die dus iets op de kerfstok hebben staan, helaas, ben ik bang.

Verder word er hier in Nederland niet gespeeld nu, daar de replica's tot voor kort onder de wapenwet vielen.

Wat is airsoft (in een notendop):
Airsoft is een militaire simulatie strijd tussen 2 of meerdere teams.
Deze teams nemen het een hele dag op tegen elkaar in een fictieve strijd. Het is de bedoeling dat de realiteit zo dichtbij mogelijk benaderd wordt: de kleding, de omgeving, werken in teamverband en natuurlijk de wapens. Al deze zaken dienen er zo realistisch mogelijk uit te zien!

Het mooie van het spel, vind ik, is niet zozeer het knallen (al blijft het heerlijk hoor :p ), maar in teamverband je 'vijand' kapot spelen.

Ik weet uit betrouwbare bron dat er al partijen aardig ver zijn met locaties in Nederland. Bedenk ook dat er een hoop velden (denk aan: paintballocaties) zijn die gemakkelijk de boel kunnen aanpassen. Zodra alle plooien gladgestreken zijn, zullen de locaties als paddestoelen de lucht uitschieten.

Ik heb er in ieder geval ERRUG veel zin in! Niet meer continu naar België...

hier de officiële wetswijziging:
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-610.html

[ Voor 3% gewijzigd door pietertie op 08-01-2013 20:07 ]

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar blijft de 'replica' wet niet gewoon van toepassing in z'n geheel? Alles wat 'lijkt' op een echt wapen was toch verboden in Nederland? Of heb je daar juist vrijstelling voor als je in het bezit bent van NABV?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pietertie schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:05:
Wanneer je op de site van de NABV (Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging) kijkt (zal niet linken)
Mensen, doe nu niet te panisch over links plaatsen :) . Een algemene link is niets mis mee, mits functioneel en niet bedoeld om mensen naar een bepaalde site te halen (werving). Voor informatie is geen probleem, maar ondersteunend, niet als hoofddoel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Dank. Ik ken wel mensen die oude veldslagen uit de middeleeuwen naspelen, ws. valt dit dus onder dezelfde noemer mar dan ook met een spel element.

Vallen de "gele plastic balletjes" pistolen die je bijv in Spanje kan kopen in elke winkel op de hoek ook onder de catagorie BBguns?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
SinergyX schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:10:
Maar blijft de 'replica' wet niet gewoon van toepassing in z'n geheel? Alles wat 'lijkt' op een echt wapen was toch verboden in Nederland? Of heb je daar juist vrijstelling voor als je in het bezit bent van NABV?
Dit wordt dus verandert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:22
Dus, wat is een goede beginnersset voor een beginnende airsofter? En waar kan ik die het beste halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
De waar zal dan zeker voor reclame zorgen, maar ook hier is google een goede vriend (zoek is op airsoftwinkel belgie)
Een m4/16 is leuk om mee te beginnen. Oftewel, een AEG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammstein1987
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-08-2022
vhal schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:13:
Dank. Ik ken wel mensen die oude veldslagen uit de middeleeuwen naspelen, ws. valt dit dus onder dezelfde noemer mar dan ook met een spel element.

Vallen de "gele plastic balletjes" pistolen die je bijv in Spanje kan kopen in elke winkel op de hoek ook onder de catagorie BBguns?
Het naspelen (correct me if I am wrong) valt onder de noemer LARPEN. Naar mijn mening is dit niet te vergelijken met Airsoften.

Tot nu toe valt dit idd onder de categorie BBguns. Dit zal dus vanaf 15-01 wel mogen. Hiervoor moet je wel lid zijn van de NABV. En er zijn nog meer regels die daar allemaal terug te vinden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Brammstein1987 op 08-01-2013 22:41 . Reden: aanpassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexa
Vanaf vandaag is de wetswijziging officieel van kracht, maar we kunnen pas in Nederland gaan spelen wanneer iedereen zijn NABV lidmaatschap heeft.

Er is zojuist bekend gemaakt dat het inschrijf systeem nog niet gereed is en dat we nog even geduld moeten hebben. Verder hebben ze bekend gemaakt dat het importeren van Airsoftapparaten uit het buitenland mogelijk is wanneer je lid bent van de NABV. Erkende wapenhandelaren zullen in Nederland de airsoftapparaten mogen verkopen.

1. Minimale leeftijd 18 jaar
2. Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)
3. Lidmaatschap Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging
4. Leden van de NABV dienen Airsoftapparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk.
5. Niet ingezetenen van Nederland die de Airsoftsport beoefenen, krijgen toestemming om aan evenementen in Nederland deel te nemen.
6. Leden van de NABV dienen hun Airsoftapparaten te vervoeren in een koffer, foedraal, tas mits deze afsluitbaar is.
7. Leden van de NABV hebben een vrijstelling voor Categorie 1 sub 7 voorwerpen die een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens voor het beoefenen van de Airsoftsport.
8. Organisatoren dienen te voldoen aan het kwaliteitslabel.
9. Leden van de NABV mogen thuis hun Airsoftapparaten onderhouden en testen.

Voor meer informatie over de sport en regels zie deze link: http://www.airsofters.nl/2013/01/15-januari-de-grote-dag/

www.GamersNeeds.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56

BLACKfm

o_O

Zijn wapens zoals deze (C02 replica's) Umarex dan ook legaal mits ze onder de 3,5 joules blijven ?

Of gaat het alleen maar op de 'speelgoed' variantjes. Beetje met plastic balletjes schieten is natuurlijk niks aan :+.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexa
Zover ik weet gaat het hier speciaal om airsoftapparaten die plastic BBs afschieten. Lees nog even goed te wetswijziging door en een vraag kan je altijd stellen aan de gemeente of direct aan de NABV.

www.GamersNeeds.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zal wel een stormloop komen bij de NABV voor aanvragen, maar ik ga het zeker aanvragen :)
(VOG zal geen probleem zijn :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
SinergyX schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:10:
Luchtdrukwapens zijn in Nederland legaal ongeacht de kracht. Enige criterium is dat ze niet mogen lijken op echte vuurwapens. Wat dat betreft heb je gelijk. (licht iets genuanceerder maar hier komt het op neer)

Heb zelf een .22 HW97k met een full-power veer (+23 joule) en een 3-9*42 AO milldot scope. zeer accuraat tot 100 meter wanneer ik JSB Exact Jumbo pellets(domed 5.52) gebruik.
Dit is een high-end veer buks.
(stop overigens nooit BB(ball-bearings) in een luchtbuks. Je brengt hiermee onherstelbare schade aan aan de loop van je luchtbuks.)

Je hebt echter ook PCP(pre-charged-pneumatics==> duikflessen). Aziatische(Samyang-massaproductie) en Amerikaanse(Quackenbush/XP, hand-made pareltjes) import gaat van .177 tot .72 cal. Deze zijn in Nederland gewoon legaal en geschikt om een olifant te one-shotten.

Waarschuwing:
Handhaving gebeurd door de politie, deze is slecht op de hoogte van dergelijke wetten. Mening luchtdrukschutter heeft onterecht zijn wapen moeten inleveren. (na een hoop moeite krijg je het dan wel weer terug) ,maar neem dan ook altijd een afschriftje van het wetsartikel mee waarmee jij kan aantonen dat je je BB-gun mag vervoeren/in bezit hebben. Zeker wanneer het op vuurwapen gelijkende exemplaren zijn, wil je gewoon niet de "hassle" van 2 maanden erachteraan moeten gaan om je gun terug te krijgen.
Flexa schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:52:
7. Leden van de NABV hebben een vrijstelling voor Categorie 1 sub 7 voorwerpen die een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens voor het beoefenen van de Airsoftsport.
Iemand die hier de letterlijke wettekst van beschikbaar heeft?
Want op basis van toekomstige jurisprudentie zou dit kunnen betekenen dat luchtbuksen (lode pelletschieters en dus niet plastic/stalen ballbearings) ook op vuurwapens mogen gelijken.

[ Voor 71% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar die luchtbuks valt dan toch niet onder de Airsoftsport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
SinergyX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:36:
Maar die luchtbuks valt dan toch niet onder de Airsoftsport?
Daarom ben ik benieuwd naar de letterlijke wettekst. Anders is dit mijns inziens discriminerend.

Overigens denk ik niet dat gewone luchtdrukverenigingen Airsoft gaan aanbieden.
Open dagen hebben in het verleden namelijk uitgewezen dat BB-schutters "slopers" zijn.
Ondanks dat BB's op bepaalde banen verboden waren schoten deze Tokkies toch, met als gevolg enkele gedupeerde verenigingen (honderden/duizenden Euro's aan Targets kapotgeschoten want die waren niet geschikt voor stalen 8-8 mm BB's, wel voor loden pellets)Ik denk dat je het dus met name in nieuwe verenigingen moet zoeken of verenigingen waar sterke leegloop is.

M.a.w. lood-schieters(sportschutters) zijn niet blij met BB-schutters

[ Voor 52% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_15-01-2013

Met de Cat1.sub7:
[andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
Maar is zo'n buks niet gewoon Cat4.sub4?
lucht-, gas- en veerdrukwapens, behoudens zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Nee, die gelijken onvoldoende op vuurwapens. Er zijn import gevallen van 4.4 bekend, maar alles wat je in Nederland kan kopen is legaal. Er zijn gevallen bekend die door de douane niet werden binnengelaten omdat ze een onderspanner hadden a la de Terminator Shotgun van Arnie.

Mijn HW97k is niet gelijkend omdat deze 2 "lopen" heeft (onderspanner)
Afbeeldingslocatie: http://i593.photobucket.com/albums/tt14/Ro7979/HW97K.jpg
deze airsoft is toch ook een luchtdrukwapen, maar dan wel geschikt voor bedreiging?

[ Voor 93% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Altijd duidelijk toch, zo'n wet? :P

Maar dit zijn natuurlijk airsoft BB's (dus gewoon plastic), die hebben afaik al eigen verenigingen die nu bv spelen in belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
SinergyX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:51:
Altijd duidelijk toch, zo'n wet? :P

Maar dit zijn natuurlijk airsoft BB's (dus gewoon plastic), die hebben afaik al eigen verenigingen die nu bv spelen in belgie.
Ow oke dus dat zijn ook van die plastic, spacey ogende apparatjes zoals Afbeeldingslocatie: http://my.tbaytel.net/coopers/BaikalIZHReview/THE%20BAIKAL%20IZH-61_files/image001.gif en niet die m4 die ik aanhaalde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nee, dat kunnen ook gewoon 'lookalikes' zijn, vandaar de vrijstelling van cat1.sub7.

Dit is ook een airsoft gun:
Afbeeldingslocatie: http://www.airsoftgi.com/images/airsoft_CA_M249mkII_A.jpg

Nu weet ik niet hoe het precies zit met de kleur, ik weet dat in Engeland de 'aparte' kleuren (fel oranje bv) gewoon legaal zijn, maar de 'echte' kleuren moet je wel een licentie hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door SinergyX op 15-01-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Wat raar dat zulke wapens legaal worden. Van de andere kant, ze moeten zo te horen in een wapenkast (hopelijk wordt dit gecontroleerd) worden opgeslagen en je hebt een VOG nodig. Dat is al stukken strenger dan de aanschaf van een dodelijke luchtbuks.
(in hoeverre zijn deze wapens dodelijk i.c.m. stalen BB's? FPE/Joules)

Ik voorzie namelijk een substantiele stijging van het aantal overvallen met dergelijke wapens als iedereen maar een mp5/ak47/m16 look-a-like mag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 15:55
Nou heb ik een beetje op de NABV site rondgekeken maar ik kan niets vinden over de hoogte van de contributie.Iemand hier die daar iets meer over weet?
Wat ik graag zou willen is een aantal replica's kopen en deze "displayen"in m'n huis. Wat ik echter begrijp van de wetgeving is dat de wapens alleen thuis bewaard mogen worden wanneer ze achter slot en grendel liggen. Zou een vitrine met slot aan deze regel voldoen en, als de glazenwasser ze ziet, staat de politie dan rap aan de deur of hebben zij een database met NABV leden bv.

Wat betreft de discussie hierboven denk ik dat er een misverstand is over de BB. eL_Jay denkt dat het om stalen kogeltjes gaat en dat de wapens van plastic zijn(wat kan), maar BB's in airsoft zijn gemaakt van plastic en zijn zeer licht van gewicht waardoor de kinetische energie snel afneemt naarmate de afstand toeneemt, en er dus relatief weinig schade mee kan worden toegediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53
eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:17:
Wat raar dat zulke wapens legaal worden. Van de andere kant, ze moeten zo te horen in een wapenkast (hopelijk wordt dit gecontroleerd) worden opgeslagen en je hebt een VOG nodig. Dat is al stukken strenger dan de aanschaf van een dodelijke luchtbuks.
En je vindt het niet raar dat ze overal ter wereld legaal zijn behalve in Nederland :?
(in hoeverre zijn deze wapens dodelijk i.c.m. stalen BB's? FPE/Joules)
BB's zijn van plastic en tenzij je point blank schiet, niet dodelijk. Net zo dodelijk als een paintbal geweer dus. En dus minder dodelijk dat een sterke luchtbuks.
Ik voorzie namelijk een substantiele stijging van het aantal overvallen met dergelijke wapens als iedereen maar een mp5/ak47/m16 look-a-like mag kopen.
Totdat jij met statistieken uit andere landen waar airsoft legaal is komt, stel ik je in het ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo goed als niet dodelijk :P
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Impact_energy_dependence_on_distance_on_airsoft.pdf/page1-220px-Impact_energy_dependence_on_distance_on_airsoft.pdf.jpg

Een paintbal gun doet aanzienlijk meer schade/pijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
morerevs schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:19:
Wat betreft de discussie hierboven denk ik dat er een misverstand is over de BB. eL_Jay denkt dat het om stalen kogeltjes gaat en dat de wapens van plastic zijn(wat kan), maar BB's in airsoft zijn gemaakt van plastic en zijn zeer licht van gewicht waardoor de kinetische energie snel afneemt naarmate de afstand toeneemt, en er dus relatief weinig schade mee kan worden toegediend.
Zulke dingen won ik 10-15 jaar terug op de kermis :P. Blij dat in ieder geval ernstig lichamelijk letsel er niet mee is toe te brengen (i.t.t. zware luchtbuksen, die iedereen zomaar mag kopen)

Doet niets af aan het feit dat het zorgelijk is dat je zomaar Replica's van beruchte wapens mag hebben.
Bij wijze van een Ak47 van hout en staal, die plastic schiet. Wanneer je die richt op een pomp-bediende, ziet die het verschil niet (tenzij het een connaisseur is, en weet dat
Kaap schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:25:
[...]

En je vindt het niet raar dat ze overal ter wereld legaal zijn behalve in Nederland :?
[...]

Totdat jij met statistieken uit andere landen waar airsoft legaal is komt, stel ik je in het ongelijk.
1 Nee, want op vuurwapens gelijkende wapens zijn waren gewoon verboden in Nederland omdat ze gebruikt kunnen worden voor bedreiging. Hier ben ik het persoonlijk mee eens. Verschillende gewapende overvallen zijn gedaan met een look-a-like FEIT

2 Statistieken heb ik niet, maar wanneer elke huis tuin en keukenwinkel echte, zware kwaliteit AR look-a-likes mag verkopen aan iedere willekeurige klant (er is mij niets bekend over een aangescherpte aanschaf-procedure) dan zie ik het als logisch gevolg dat deze wapens in toenemende mate voor minder florisante doeleinden worden gebruikt. Immers er was geen legaal aanbod van dergelijke wapens, dadelijk wel.
Jij mag daarin van mening verschillen en je mag vinden dat ik ongelijk heb, maar mij in het ongelijk STELLEN vind ik erg arrogant aangezien jij ook geen cijfers hebt die jou mening bevestigen.

[ Voor 37% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:28:
Doet niets af aan het feit dat het zorgelijk is dat je zomaar Replica's van beruchte wapens mag hebben.
Bij wijze van een Ak47 van hout en staal, die plastic schiet. Wanneer je die richt op een pomp-bediende, ziet die het verschil niet (tenzij het een connaisseur is, en weet dat
Daarom ben je dan ook geregistreerd en heb je een VOG nodig. Als je 1x de fout in gaat, einde oefening.

Daarnaast, deze wapens zijn al jaren gewoon te koop, al jaren halen mensen deze in huis. Het is niet opeens dat nu ze in Nederland mogen, er massaal misbruik van gemaakt gaat worden, juist de mensen die zich laten registreren zullen dit absoluut niet doen.

Alsof een pompbediende het uitmaakt of hij een AK47 of zo'n HW97k tegenover zich ziet?
eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:28:
2 Statistieken heb ik niet, maar wanneer elke huis tuin en keukenwinkel echte, zware kwaliteit AR look-a-likes mag verkopen aan iedere willekeurige klant (er is mij niets bekend over een aangescherpte aanschaf-procedure) dan zie ik het als logisch gevolg dat deze wapens in toenemende mate voor minder florisante doeleinden worden gebruikt.
En dat mag dus niet :) Slechts een aantal winkels mogen ze gaan verkopen én enkel aan NABV leden.

Nogmaals, deze wapens/props zijn al jaren in omloop, dat ze nu 1 aspect legaliseren, maakt niets uit voor mogelijk misbruik ervan.

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 15-01-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kaap schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:25:
[...]

Ik neem aan dat de kleuren moeten opvallen toch? En als gelijkend mogen zijn dan kan je ook geen statistieken overleggen. Want je weet niet hoeverre een overval met een vuurwapen met een echt vuurwapen gepleegd is en welke met een neppe..Tenzij er geschoten is natuurlijk maar dat is meestal niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
SinergyX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:34:
[...]

Daarnaast, deze wapens zijn al jaren gewoon te koop, al jaren halen mensen deze in huis. Het is niet opeens dat nu ze in Nederland mogen, er massaal misbruik van gemaakt gaat worden, juist de mensen die zich laten registreren zullen dit absoluut niet doen.

Alsof een pompbediende het uitmaakt of hij een AK47 of zo'n HW97k tegenover zich ziet?
Kun je in Nederland al jaren legaal AR look-a-likes kopen? Volgens mij namelijk niet. Zeker zware metalen varianten ben ik nog niet tegen gekomen.
Wat betreft registratie ben ik het helemaal met je eens. Dat vind ik ook goed geregeld. Ik zou alleen graag willen zien dat verkoop enkel aan geregistreerden mag geschieden(mooi dat dat goed geregeld is) en dat eventueel dergelijke look-a-likes worden geregistreerd.

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:37:
Kun je in Nederland al jaren legaal AR look-a-likes kopen? Volgens mij namelijk niet. Zeker zware metalen varianten ben ik nog niet tegen gekomen.
Wat betreft registratie ben ik het helemaal met je eens. Dat vind ik ook goed geregeld. Ik zou alleen graag willen zien dat verkoop enkel aan geregistreerden mag geschieden en dat eventueel dergelijke look-a-likes worden geregistreerd.
Nu mis je een punt.. een overvaller koopt niets legaal.

Maar betekend niet dat je ze niet kan kopen, ik kan zo 2 adressen in Engeland noemen waar ze deze dingen al jaren verkopen 'tegen een meerprijs' aan niet geregistreerde mensen. Daarnaast kan je ze in Belgie ook gewoon kopen (waar het al tijdje legaal is).

Ben jij geregistreerd met jouw luchtbuks? Kan je ook gewoon overval mee plegen, wapen = wapen, al was het zelfs maar een mes.

Daarnaast zijn er zelfs overvallen gepleegt met zwartgespoten klapperpistooltjes en waterpistolen. Die dan ook maar meteen aan banden leggen?

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 15-01-2013 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Daar kan je in een rechtstaat helaas lastig rekening mee houden bij het maken van wetten.

Feit is dat je iets legaal toegankelijk maakt dat tot voorheen illegaal was.

Ik vind de aanschaf/registratie-procedure zoals omschreven voldoende de risico's afdekken.

Voor mij persoonlijk blijft het frapant dat ik nu door een (prive) bos kan lopen waar ik mensen met 99,9% gelijkende AR15's, Saiga's en AK47's soldaatje zie spelen, volkomen legaal.

Het is niet dat ik jullie je sport niet gun, maar in mijn perceptie van wat in Nederland als normaal wordt beschouwd moet wel het een en ander gewijzigd worden. Want waar ik vroeger soldaatje speelde met plastic meuk met rode toetjes op de loop, lijken deze kinderen van groot formaat nu op paramilitaire eenheden die zich voorbereiden op het einde der tijden.

[ Voor 28% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je loopt toch ook niet zomaar door een bos waar de kogels van hobby-kleiduifschieters rondvliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
SinergyX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:00:
Je loopt toch ook niet zomaar door een bos waar de kogels van hobby-kleiduifschieters rondvliegen?
Jawel, sterker nog, ik kom wel eens in bossen waar gejaagd wordt.
Daarnaast ben ik ook eens een "paintball-bos" tegengekomen ;)

Wat is eigenlijk het (sportief) doel van airsoft?
Is het feitelijk een soort van soldaatje spelen a la paintball? Of is als iemand geraakt wordt dat die voor de rest van de heat is uitgeschakeld? Zo ja, hoe wordt dit gecontroleerd?
Hoe ziet een rondje officieel (is dat er uberhaupt? bijv. WK airsoft in viermanssquad) airsoft eruit?

[ Voor 34% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
Flexa schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 14:36:
Beste mensen op het Tweakers forum.

Graag wil ik jullie bekend maken met het feit dat Airsoften vanaf 15 januari 2013 legaal zal worden in Nederland en daarmee de gehele sport wordt gereguleerd.

Meer informatie kunnen jullie vinden op onze website: *link verwijderd* of reageer hier op het forum.

Gr,
Ricardo
Ik heb het gezien. Zolang de discussie binnen de wettelijke kaders blijft heb ik er geen problemen (meer) mee.
Persoonlijk vind ik het niks maar da's mijn eigen mening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:20

Stoney3K

Flatsehats!

eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:47:
Voor mij persoonlijk blijft het frapant dat ik nu door een (prive) bos kan lopen waar ik mensen met 99,9% gelijkende AR15's, Saiga's en AK47's soldaatje zie spelen, volkomen legaal.
Zo gaat het dus niet worden. Als je het over een 'door de minister goedgekeurde' lokatie hebt op openbaar terrein, dan betekent het dus ook dat de boel moet worden afgezet, met een veilige zone die groot genoeg is zodat er niet een verdwaalde wandelaar (of de hond) een BB in zijn oog krijgt, of dat iemand een AEG voor een echt wapen aanziet.

Goed kans dat er uiteindelijk iemand van de NABV wordt aangewezen om in zo'n situatie te controleren en toezicht te houden. Je moet dan ook toestemming vragen bij de lokale politie-korpschef.

Feitelijk is het niet zo spannend, vooral twee perimeters met rood/wit afzetlint en bordjes "AIRSOFT-MATCH IN UITVOERING - MEER INFORMATIE BIJ TOEZICHTHOUDER <telefoonnummer>" om misverstanden te voorkomen.

Dit geldt ook alleen op openbaar terrein voor zover ik het nu in de RWM kan lezen. Op besloten lokaties, zoals een (sport)hal, staat het je vrij om een schietbaan, CTF of CQB parcours te bouwen zolang het maar geen verwarring kan veroorzaken of onveilige situaties voor omstanders (of toeschouwers) kan opleveren.

Feitelijk: Als je in je eigen garage op kaartjes wil schieten is er sowiezo niks aan de hand. Als je nu met z'n allen een grote garage wil huren om elkaar te bestoken, mag dat volgens mij ook gewoon, zolang je die lokatie wel voor buitenstaanders afsluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 17-01-2013 09:53 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 16:46
eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:28:
[...]

Jawel, sterker nog, ik kom wel eens in bossen waar gejaagd wordt.
Daarnaast ben ik ook eens een "paintball-bos" tegengekomen ;)

Wat is eigenlijk het (sportief) doel van airsoft?
Is het feitelijk een soort van soldaatje spelen a la paintball? Of is als iemand geraakt wordt dat die voor de rest van de heat is uitgeschakeld? Zo ja, hoe wordt dit gecontroleerd?
Hoe ziet een rondje officieel (is dat er uberhaupt? bijv. WK airsoft in viermanssquad) airsoft eruit?
Zo ziet dat er uit, YouTube: Airsoft War Skirmish Battle in South Carolina @ Redfox , en je moet zelf natuurlijk ook een beetje eerlijk zijn als je geraakt wordt :p

Wat vinden jullie van de jaarlijkse 84 euro die een lidmaatschap gaat kosten ?

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik ben blij voor de Airsoftspelers uit NL, dat na heel lang praten het eindelijk mogelijk is je wapens en speelvelden in NL te krijgen. Wie had dit gedacht na alle incidenten met echte vuurwapens in de afgelopen jaren, waarbij de vuurwapenbezitters jaar in jaar uit met meer restricties te maken kregen.

Ik heb tot een jaartje of 8 geleden veel Paintball gespeeld in zowel bossen als op SupAir velden. We hebben als team meegedaan aan het toenmalige P8CE NL-kampioenschap als de Millennium Series Editie in Amsterdam. We zijn NL-Kampioen geweest in onze divisie en een jaar later 2de geworden in de hogere divisie. Helaas heb ik de middelen er niet meer voor om te spelen, gezien het feit dat paintball een erg dure sport is.

Hoe verhouden de kosten van Airsoft zich? Ik vind real life situaties waarbij je (Veilig) op elkaar kan schieten zeker interessant en als de kosten van Airsoft een stuk lager liggen dan Paintball ben ik zeker geïnteresseerd om me daar verder in te gaan verdiepen en eventueel te gaan spelen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
@Zethiel Mag ik vragen waar je die 84 Euro vandaan hebt? Ik kijk regelmatig op de site van NABV maar het ledenregistratie gedeelte is nog niet online.
Als dit de enige kosten zijn om te kunnen verzamelen vind ik dit wel meevallen. De meeste hobbies kosten nu eenmaal geld, bv sportschool abbo's zitten rond de 30 Euro per maand dus die 7 Euro kan er dan ook wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
morerevs schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:34:
@Zethiel Mag ik vragen waar je die 84 Euro vandaan hebt? Ik kijk regelmatig op de site van NABV maar het ledenregistratie gedeelte is nog niet online.
Als dit de enige kosten zijn om te kunnen verzamelen vind ik dit wel meevallen. De meeste hobbies kosten nu eenmaal geld, bv sportschool abbo's zitten rond de 30 Euro per maand dus die 7 Euro kan er dan ook wel bij.
Dat gedeelte is inderdaad nog offline en gaat naar verwachting nog enkele weken duren, de kosten zijn gisteren bekend gemaakt, http://www.airsofters.nl/...sport-bond-van-nederland/ en dan iets naar onderen.

En inderdaad, 7 euro per maand is niks om je druk over te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Zethiel op 23-01-2013 11:39 ]

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Ah! Dank! Weer een site om in de gaten te houden. Aan de commentaren te lezen zijn er in ieder geval 2 mensen die het toch prijzig vinden. Ik ben eigenlijk alleen van plan 3 of 4 modellen te displayen in huis(afhankelijk van de regels wat betreft opslag) dus is het niet prijzig. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit bovenop de kosten van het sport gedeelte moet betalen om je wapens voor onderhouds doeleinden dichtbij te hebben, dit wel als een aanslag gezien kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
morerevs schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:46:
Ah! Dank! Weer een site om in de gaten te houden. Aan de commentaren te lezen zijn er in ieder geval 2 mensen die het toch prijzig vinden. Ik ben eigenlijk alleen van plan 3 of 4 modellen te displayen in huis(afhankelijk van de regels wat betreft opslag) dus is het niet prijzig. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit bovenop de kosten van het sport gedeelte moet betalen om je wapens voor onderhouds doeleinden dichtbij te hebben, dit wel als een aanslag gezien kan worden.
Die 2 berichten zijn volgens mij van dezelfde persoon :)
Heb je op dit moment al wapens en zo ja, waar heb je deze gekocht en hoe zijn je ervaringen daarmee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Niet online
Hoe zit het inderdaad met de opslag qua regels? Ze moeten achter slot en grendel, is er nog een keurmerk oid voor de sloten? Mag het in een soort van vitrinekast met een zwaar (cijfer?) slot? Ik zou namelijk ook graag een of 2 wapens in een glazen display willen zetten op mijn slaapkamer. En die 84€ per jaar valt erg mee vind ik, ik had het persoonlijk wel iets duurder verwacht.

Kan overigens niet wachten tot het voorjaar is, er zijn al plannen voor een dagje airsoft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morerevs
Als je belooft het niemand te vertellen...ik heb ooit in een grijs verleden een Desert Eagle CO2 gbb gekocht in Duitsland, en dat was best leuk om op Lego figuurtjes mee te schieten. Hij schiet 4,5 mm ronde kogeltjes en er gaan er 20 in. Helaas begon de nozzle te lekken bij het CO2 patroon, dus op dit moment is ie meer voor de show. Alleen kon dat dus niet vanwege de wetgeving.
Wat ik graag zou willen is 1 sniper rifle met scope en bipod,bv een http://www.redwolfairsoft...cate_338_Sniper_Rifle.htm
En dan 1 of 2 assault rifles zoals een G36c /k en een Scar. Voor de rest een paar pistolen bv 1911 of Hicapa 5.1.
En dan zoals xPhantom zegt iets van afsluitbare vitrines om te showen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Blijf het toch een rare wet vinden, is er kennelijk zo'n grote groep die dit graag wil? Ik snap niet waarom het perse met replica achtige wapens moet..Paintballguns zien er toch ook niet als M16's uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
Mr_gadget schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:35:
Blijf het toch een rare wet vinden, is er kennelijk zo'n grote groep die dit graag wil? Ik snap niet waarom het perse met replica achtige wapens moet..Paintballguns zien er toch ook niet als M16's uit?
Ow nee ? je hebt ook veel paintball wapens die er ook "echt" uitzien, http://tinyurl.com/blxhtdg

[ Voor 5% gewijzigd door Zethiel op 23-01-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Veelal omdat bij paintball het gaat om de sport en functionaliteit (een AK past geen Co2 patroon op), bij airsoft gaat het meer om de simulatie en 'het spelen ervan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Dat komt, omdat Paintball markers Klasse 4 vuurwapens zijn en daarmee al in de wapenwet omschreven stonden. Tippmann's A5 en ook eerdere modellen kon je zeker wel voorzien van de nodige attachments zodat ze redelijk op echte wapens leken, maar daar kwam je dan meteen in hetzelfde vaarwater als de airsoft wapens die nu met voorwaarden toegestaan zijn.

Maar de meeste paintballmarkers zien er niet zo uit, omdat je met paintball 1 uitstekend item hebt: Je hopper (ballenhouder/magazijn). Hierdoor doe je het "echt" uitzien van de marker teniet en zonder heb je er bijzonder weinig aan. Daarnaast is het schieten met een paintball totaal niet te vergelijken met een vuurwapen/airsoft. Wind heeft heel veel effect op de bal en bij een slechte match tussen de diameter van de bal en de loop, kan de bal alle kanten opgaan, zodra deze de loop verlaat. Daarom zie je bij toernooi spelers ook dat men kiest voor een betere kwaliteit ballen en lopen met speciale inserts, zodat je de loop kan matchen met de ballen die je hebt gekocht.

Naast de grote groep bosspelers is er ook een groep supair speler en die willen niets te maken hebben met het imago van "rambo spelen in het bos" wat paintball voor de meesten is. Daarom spelen ze op grasvelden met luchtkussenobjecten, in fel gekleurde kleding en markers die meer space age zijn dan wapen replica's.

Afbeeldingslocatie: http://www.rettet-woodland-paintball.de/wp-content/uploads/2009/12/spieler_supair.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.unrealpaintball.co.uk/images/park/Arena_Icons/Supairlarge1.jpg

Maar als je er naar zoekt, zijn de M16 paintball markers zeker wel te vinden. Je moet er alleen nog een luchttank aan hangen en een hopper. Deze worden vooral in de USA gebruikt voor Massive woodland games waar niet zelden bekende veldslagen worden nagespeeld. Ook paintballtanks en mijnen zijn aanwezig. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.rap4.com/images/T68_Gen5/T68_Gen5_VN_M16_Gun.jpg

Maar affijn, deze thread gaat over airsoft, niet over paintball. Dat laatste heb ik jaren gedaan en daar kan ik genoeg over vertellen. Wil je meer weten, dan stuur maar een DM. :D

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 24-01-2013 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SinergyX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:25:
[...]

Veelal omdat bij paintball het gaat om de sport en functionaliteit (een AK past geen Co2 patroon op), bij airsoft gaat het meer om de simulatie en 'het spelen ervan'.
Natuurlijk niet bij alle disciplines van airsoft. Bij het (populaire) mil-simmen wel, maar je kan natuurlijk net zo goed kaart, parcours, indoor CQB of bijvoorbeeld capture-the-flag spelen.

Dat mensen bij milsims graag willen dat hun replica's er echt genoeg uitzien kan ik me wat bij voorstellen, maar als je bekijkt dat dit in Nederland al een uitzonderingspositie had (Cat. 4, net als paintballmarkers en handbogen):

Afbeeldingslocatie: http://www.bordeaux-airsoft-team.com/airsoft/Thunder%20Maul%20airsoft%20AEG.jpg

Je mag hem niet mooi vinden, maar het hanteert ook net zoals een echt wapen. (Onder de plastic kappen zit gewoon een M16 AEG verstopt). En deze mag je in Nederland gewoon hebben, aan de muur hangen of whatnot, zolang je hem net als je paintball-gear maar niet pontificaal over straat sleurt.

Voor alle niet-milsim disciplines is zo'n ding prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Persoonlijk lijkt mij paintball toch een stuk leuker/spannender omdat je daarbij wel pijn ervaart.
Desalniettemin veel plezier en ik hoop dat ik ze niet op straat tegen kom. Ik bel gewoon de politie als er een gek met aan AK, AR of SAW staat te zwaaien (echt of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
en jij denkt dat een 6mm BB kogeltje met 500FPS geen pijn doet? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
Naar verwachting kan er vanaf vanavond worden ingeschreven.
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het registratiesysteem en zullen de komende dagen gebruikt worden voor het uitgebreid testen van dit systeem. De website van de NABV zelf is reeds verhuisd naar onze nieuwe, zwaar beveiligde private server.

Als alles gaat zoals gepland starten we dinsdag 12 februari 2013 om 20:00 met de inschrijvingen.

Met vriendelijke Airsoftgroet,

Het Bestuur
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Denniz0229 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:32:
en jij denkt dat een 6mm BB kogeltje met 500FPS geen pijn doet? :9
Afhankelijk van de afstand, door de lage massa is een kunststof bb zijn energie zo kwijt door de frictie met lucht.
Tot hoeveel meter schiet een sub-pro, 350 a 800 euro kostende airsoft-gun accuraat, of is airsoft echt spray'n'pray en CQB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
exacte data heb ik niet voor je.
maar een sniper schiet op 300 meter nog vrij accuraat.
ik heb er zelf 1x mee mogen schieten en zat toen ongeveer 50cm van mijn target af.

voor exactere info zul je een andere bron moeten raadplegen.

en het klopt inderdaad dat de energie snel afneemt, maar binnen 50m wil je echt niet geraakt worden door een semi-proffesioneel airsoft wapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Denniz0229 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:37:
en het klopt inderdaad dat de energie snel afneemt, maar binnen 50m wil je echt niet geraakt worden door een semi-proffesioneel airsoft wapen.
Hebben ze voor dat soort situaties geen point-blank regel? Of word je met een replica van meer dan 400FPS gewoon in de wedstrijden verboden om iemand dichtbij op de korrel te nemen (en neem je dus maar een sidearm/PDW mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Denniz0229 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:37:
Wat is de massa van een dergelijke BB? Dan kan je de impactforce berekenen.

Een paintball is pointblank max 300fps, maar het lijkt me dat de massa van een paintball hoger ligt. Voordeel van een paintball is dat deze kan vervormen en hierdoor de impactforce over een groter oppervlak kan verspreiden. Bij paintball zijn de bouncers ook de meest pijnlijke hits, omdat de puntdruk hoog blijft. Bij een break voel je het nog steeds goed, maar dan dissipeert de druk over een groot oppervlak. (nog steeds is de impact van dichtbij genoeg voor dubbele blauwe plekken.)

Spelen ze met airsoft met fullface maskers net als paintball of alleen oogbescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uit wiki:
Airsoft wordt met plastic balletjes van 6 mm gespeeld, ook genaamd BB's. deze BB's bestaan in verschillende gewichten, van 0,12 gram tot 0,50 gram
Ik had al eerder een grafiek gepost, dingen hebben amper impact op afstand. Bescherming is altijd handig, zo'n 6mm balletje in je oog of neusgat lijkt me niet echt fijn :P

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 13-02-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 12-06 22:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klopt het dat de FAQ (http://www.nabv.nl/airsoftsport/faq.html) niet up-to-date is?

Zo ja, zouden jullie die kunnen updaten (of de nieuwe regels hier op een rijtje zetten)?

Het lijkt me namelijk erg interessant om een airsoftwapen te importeren, puur voor de lol. Maar het is me nog niet duidelijk of je daar een lidmaatschap/vergunning voor moet hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zit even nog met die VOG, bel net de gemeente, blijkbaar moet daar de aanvraag door 2 partijen worden gedaan. Ik moet een deel invullen en de 'belanghebbende partij' (meestal werkgever, nu dus NABV), maar op de voorwaarde van NABV staat weer dat je bij de aanvraag deze direct moet meesturen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
SinergyX schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:56:
Ik zit even nog met die VOG, bel net de gemeente, blijkbaar moet daar de aanvraag door 2 partijen worden gedaan. Ik moet een deel invullen en de 'belanghebbende partij' (meestal werkgever, nu dus NABV), maar op de voorwaarde van NABV staat weer dat je bij de aanvraag deze direct moet meesturen :/
Wilt u lid worden van de NABV? Vul dan onderstaande gegevens in, onze secretaris zal vervolgens uw VOG aanvraag digitaal indienen. U ontvangt vervolgens een email van Dienst Justis waarna u de VOG aanvraag online kunt controleren en betalen. U heeft een DigiD en iDeal nodig om deze aanrvaag af te ronden.

Nadat wij het originele exemplaar van uw VOG per post hebben mogen ontvangen op ons secretariaat zullen wij uw lidmaatschap activeren en zal de contributie (a 84 Euro per verenigingsjaar) afschreven worden. Uw lidmaatschap is actief zodra uw betaling is ontvangen en u thuis uw ledenpas ontvangen heeft met begeleidende brief.
gewoon via NABV op de site lid worden.
hun vragen hem dan aan bij de gemeente en jij hoeft alleen te betalen ;)
Compizfox schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:44:
Klopt het dat de FAQ (http://www.nabv.nl/airsoftsport/faq.html) niet up-to-date is?

Zo ja, zouden jullie die kunnen updaten (of de nieuwe regels hier op een rijtje zetten)?

Het lijkt me namelijk erg interessant om een airsoftwapen te importeren, puur voor de lol. Maar het is me nog niet duidelijk of je daar een lidmaatschap/vergunning voor moet hebben.
FAQ is inderdaad niet up to date, die mensen hebben het nu te druk met andere zaken.

maar je moet lid zijn van de NABV om ze te mogen importeren en bezitten.
let wel, je moet ze dan in een afsluitbare kast bewaren. (of ze dat ooit gaan controleren is een 2e...)

[ Voor 20% gewijzigd door Denniz0229 op 13-02-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Denniz0229 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:40:
gewoon via NABV op de site lid worden.
hun vragen hem dan aan bij de gemeente en jij hoeft alleen te betalen ;)
Daar zit probleem, ik heb geen Digid (ooit eens gehad, maar nooit geactiveerd, zie de meerwaarde totaal niet). Daarom wilde ik het 'ouderwets' via de formulieren doen :P

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:31

Sincery

YEAP !

Airsoft is best een leuke bezigheid/ hobby.
Ik heb dit een paar keren gedaan in Belgie, iedereen verplicht in complete uniformen.
Je kon daar wapens naar keuze huren voor een dagje inclusief munitie, ( 50,- Euro contant + ID kaart je moest 18 jaar of ouder zijn ).
Mijn eerste keer dat ik mee deed had ik een wapen gehuurd, de 2e keer had ik zelf een M-15 auto wapen gekocht volledig uit staal gemaakt, met 3 magazijnen en een sniper scope.
Voor Nederlanders was er de optie om je zelf gekocht wapens in een kluis achter te laten in Belgie als de dag om was, echter namen sommige de wapens mee naar huis, aangezien deze toch vrij prijzig waren in aanschaf ondanks het risico.

Al met al, was een leuke tijd, met een BBQ achteraf, we praten overigens wel 7 jaar terug in de tijd dat ik voor het laatst geairsoft hebt.
Maar goed, je word ouder ;), en minder fut om heel de dag rond te rennen en in de modder te liggen dus heb alles verkocht met de tijd.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Denniz0229 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:40:
FAQ is inderdaad niet up to date, die mensen hebben het nu te druk met andere zaken.
OK, misschien is het dan een tip om de FAQ er tijdelijk helemaal af te halen.
De informatie op de site is namelijk nu tegenstrijdig en veroorzaakt verwarring.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SinergyX schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:56:
Wat zijn trouwens de voorwaarden voor die VOG categorie schietsport?

Ik heb geen strafblad en gedraag me altijd keurig netjes (afgezien van af en toe 10 kilometer te hard op de A2 :+), maar ik heb wel een medisch dossier waar heel mooi "Autismespectrumstoornis" in staat.

Gaan en mogen ze daar überhaupt naar kijken en een VOG preventief weigeren? Ik kan me zo'n situatie namelijk wel voorstellen na die ellende in Alphen :(

• Zethiel
Stoney3K schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:48:
[...]

Ik heb geen strafblad en gedraag me altijd keurig netjes (afgezien van af en toe 10 kilometer te hard op de A2 :+), maar ik heb wel een medisch dossier waar heel mooi "Autismespectrumstoornis" in staat.

Gaan en mogen ze daar überhaupt naar kijken en een VOG preventief weigeren? Ik kan me zo'n situatie namelijk wel voorstellen na die ellende in Alphen :(
Volgens deze link kijken ze alleen naar je strafblad.
Wanneer krijg ik een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)?

U krijgt een VOG als uit het onderzoek voor een VOG blijkt dat u geen strafbare gedragingen op uw naam heeft staan. Als er wel sprake is van strafbare gedragingen, beoordeelt Justis of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Zo zijn voor het beroep van onderwijzer andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant.

Bij het onderzoek raadpleegt Justis het Justitieel Documentatiesysteem. In dit register staan gegevens over de afwikkeling van strafbare feiten; van veroordelingen tot niet vervolgde zaken en transacties. Daarnaast kan Justis politieregistergegevens bij het onderzoek betrekken en inlichtingen inwinnen bij het Openbaar Ministerie en de Reclassering. De gegevens worden in samenhang gewogen en beoordeeld.
en zie ook http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=221075

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Stoney3K schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:48:
[...]

Ik zou ze aanklagen voor discriminatie als ze het doen. Zou toch te belachelijk voor woorden zijn. Mogen mensen met dyslectie of ADHD dan ook geen airsoft spelen?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Compizfox schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:08:
Ik zou ze aanklagen voor discriminatie als ze het doen. Zou toch te belachelijk voor woorden zijn. Mogen mensen met dyslectie of ADHD dan ook geen airsoft spelen?
Ziekte of aandoening kan een risico vormen, net als mensen met zware epilepsie geen rijbewijs krijgen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Compizfox schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:08:
[...]

ADHD is (net als ASS) misschien zelfs ook zo'n glad stuk ijs.

Misschien dat dat een aantal jaren terug nog over het hoofd werd gezien, maar na het hele drama in Alphen werd bekend dat er toch redelijk kwistig omgesprongen werd met wapenvergunningen en VOGs. En dan krijgt iemand met een hele rits aan stickertjes ineens een wapenvergunning waarna ie het op een postal zet.

Laten nu net de stickertjes ADHD en Autisme tegenwoordig hartstikke mode zijn en loopt de media er continu over te roeptoeteren, waardoor er mensen (onterecht) op één hoop worden gesmeten met die gek in Alphen, of met Anders Breivik. En dan gaat Justitie ineens vragen stellen die nergens voor nodig zijn.

Dat ze op psychische stoornissen screenen zou me niet verbazen, want iemand die schizofreen of manisch-depressief is geef je ook geen VOG voor de schietsport. Maar de vraag is wel hoe ver het medisch beroepsgeheim dat af moet schermen.

Je komt wel snel op glad ijs omdat je mensen een vergunning weigert op gedrag wat ze potentieel vertonen, niet omdat ze iets op hun kerfstok hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 14:30
Volgens mij valt alles wat in je medisch dossier staat onder beroepsgeheim en komt dat niet naar boven bij aanvraag van een VOG en zelfs een vuurwapenverlof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Compizfox schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:37:
[...]

OK, misschien is het dan een tip om de FAQ er tijdelijk helemaal af te halen.
De informatie op de site is namelijk nu tegenstrijdig en veroorzaakt verwarring.
even ter info: het is niet mijn website en ben er op geen enkele manier mee geassocieerd.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.