Aangezien mijn bijdragen van gisteren hier
Gevolgen Cookiewet (en implementatie daarvan) een moderator blijkbaar onwelgevallig waren en weggecensureerd zijn plaats ik ze conform de daar gegeven verwijzing naar dit topic dan maar hier. Naar aanleiding van een implementatie van de cookiewet die ik tegenkwam bij MediaMarkt maakte ik o.a. de volgende bijdragen:
Ik vind de 'oplossing' die Fok, Omroep.nl en nu helaas ook Tweakers.net gekozen hebben een zeer slechte zaak omdat men daarmee juist de mensen chanteert om meer van hun privacy op te geven om überhaupt de site te kunnen bekijken. Dat is zeker niet de bedoeling van deze wet en die wordt in deze gevallen wat mij betreft ook misbruikt.
Vroeger kon je die sites gewoon bezoeken als je de cookies in je browser blokkeerde zij het dat bepaalde zaken evt. niet mogelijk waren maar het lezen van de meeste pagina's was gewoon mogelijk zonder cookies te accepteren. Dat gaat nu dus niet meer. Schande.
Ik zag gisteren voor het eerst hoe het blijkbaar wel kan en wat mij betreft zet men daarmee de nieuwe standaard voor hoe het hoort.
Bij de MediaMarkt krijg je nu dit te zien:
Waarna je na het klikken op 'Instellingen' kunt kiezen voor de volgende opties.
De default die je krijgt als je direct op 'Accepteren' klikt.
De versie die je gebruikt als je 'Anonieme statistieken' selecteert.
De versie die je krijgt als je 'Basis' selecteert en die je privacy volledig respecteert en alleen functionele cookies gebruikt die nodig zijn om bijv. een winkelwagentje bij te houden bij het on-line bestellen.
En zó hoort het dus Tweakers. Daar kunnen jullie, en vele andere site-eigenaren wat mij betreft, een puntje aan zuigen.
En:
RobIII schreef op maandag 07 januari 2013 @ 20:54:
[...]
Verder kun je nog steeds, net zoals in de jaren '90, gewoon in je browser 3rd party cookies kinderlijk eenvoudig blokkeren dus schei uit met die poeha over dat 't vroeger allemaal beter was. Er is geen kont veranderd behalve dat je er nu expliciet op gewezen wordt (of: moet worden).
Lees anders gerust ook even
hier mee.
Volgende keer even beter lezen wat ik daadwerkelijk zeg en niet wat jij denkt dat ik zeg.
Vroeger kon je niet alleen third-party cookies blokkeren (daar heb ik het dus ook helemaal niet over - ik gebruik nergens de term 'third-party' en DUS bedoel ik 'first-party') maar ook first-party cookies en dan kon je nog het overgrote deel van de functionaliteit van een site gebruiken. Dat dit nu niet meer kan is waar ik en vele anderen over vallen.
Dat is wel even een HEEL GROOT verschil tussen vroeger en nu. En dat je nu gedwongen wordt om first-party cookies te accepteren wil je een site überhaupt kúnnen bekijken en die dus niet meer(!) in je browser kan blokkeren wat vroeger wél kon kan volgens mij niet de bedoeling van de wet zijn en er is dus een hele dikke kont veranderd.
En toen iemand beweerde dat je zonder first-party cookies te accepteren nog gewoon Tweakers kunt bezoeken:
Nee. Als ik in Iron ook first-party cookies blokkeer ("Block sites from setting any data") kom ik Tweakers niet op. Dan kom ik alleen maar op deze pagina uit:
https://secure.tweakers.net/my.tnet/cookies/
Klik ik dan op het logo en ga ik weer naar de homepage dan krijg ik het keuzescherm weer. Ja en Nee leiden me dan direct weer terug naar die eerste pagina en daar op Akkoord klikken heeft geen enkel effect. Je blijft tot in eeuwigheid op die pagina zitten. Vroeger kon je wel op de site komen zonder first-party cookies te accepteren. Nu dus echt niet meer.
En MediaMarkt geeft heel netjes de keuze tussen wel of niet statistieken verzamelen wat Tweakers in elk geval m.b.t. haar eigen statistieken verzamelende cookies zou kunnen bieden.
Daarnaast kun je waarschuwen dat, als je er voor kiest geen cookies te willen hebben, je dan ook in je browser third-party cookies moet blokkeren als je die ook niet wilt hebben en dat je die anders nog steeds krijgt ook al krijg je geen cookies van Tweakers omdat Tweakers die niet kan tegenhouden omdat die direct door browserrequests aan andere domeinen door die domeinen geplaatst worden.
Dan wéten ze dat ze nog third-party cookies krijgen als ze die niet zelf in hun browser blokkeren. Dan licht je de mensen ook correct en volledig voor en kunnen ze een geïnformeerde keuze maken en kunnen ze toch de site nog bekijken ook al blokkeren ze first-party cookies. Het hoort niet uit te maken of dat blokkeren van first-party cookies door de site zelf gebeurt of door de browser van de bezoeker.
En toen werd o.a. als 'oplossing' gesuggereerd dat je dan maar één cookie van Tweakers moest accepteren en de rest blokkeren:
Alleen vertelt MediaMarkt heel netjes dat ze alleen maar functionele cookies gebruiken als je daar voor KIEST.
En één cookie accepteren? Tweakers serveert bij het accepteren meer dan één cookie uit. Ik neem aan dat wil je bij Tweakers hetzelfde bereiken dat je dan eerst alle cookies moet accepteren en als dan alle cookies geplaatst zijn moet je first-party cookies in je browser blokkeren en handmatig alle cookies van Tweakers op één na verwijderen? Moet je wel uitzoeken welke dat is. Niet echt helemaal hetzelfde als dat inderdaad zou werken. Ook kun je er dan niet voor kiezen om cookies bij het sluiten van je browser te laten wissen want dan kun je de volgende keer die hele 'song and dance' opnieuw doen.
Overigens. Het zou wel eens niet zo héél moeilijk kunnen zijn om alle verwijzingen naar externe domeinen uit een pagina die Tweakers uitserveert weg te laten filteren als men aangeeft geen cookies te willen hebben. Dan kan men ook geen third-party cookies meer ontvangen.
Toegegeven. Veel pagina's zullen er dan wel eens behoorlijk 'stuk' uit kunnen zien maar dat is dan de consequentie van het weigeren van (alle) cookies.
Maar die verschillende opties zou je dus, net als de MediaMarkt, aan de bezoekers kunnen aanbieden. Dan hebben ze een échte keuze. Nu is het accepteren of donder maar op en dat komt niet bijzonder sympathiek over. Het ergert mij ook flink dat omroep.nl dat als publiek gefinancierde site ook doet. En ik weet dat ik daar zeker niet de enige in ben.
Zijn jullie hier ook weer bij.