Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
brrrr, 'draait de verwarming naar 22.5' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In de auto staat hij standaard op 24 graden, anders is het veel te koel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:02
Hier staat de verwarming op 26, maar in het weekend op 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

frG schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:17:
[...]

2 maanden omdat de IPad geleverd moest worden ;) ?
De Ipad is binnen 1 week geleverd en toen direct opgezegd. Voordat de nieuwe leverancier weer gas en elektra kan leveren ben je 5-8 weken verder. Dus ben ongeveer 2 maanden betalende klant geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Het Fantoom schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:15:
Hier staat de verwarming op 26, maar in het weekend op 28.
Run je een sauna?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tsurany schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:06:
In de auto staat hij standaard op 24 graden, anders is het veel te koel.
Je zou het beter wat lager kunnen zetten, om te voorkomen dat je achter het stuur in slaap valt. Als je de temperatuur wat lager instelt, blijf je veel beter geconcentreerd. :) Zeker bij de wat langere afstanden is dit effect goed merkbaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

offtopic:
Sommige autoverwarmingen zijn serieus fucked up. Als ik die van mij automatisch de lucht laat regelen moet ik hem 2 graden warmer zetten dan wanneer ik de luchtverdeling zelf instel

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Maasluip schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:15:
offtopic:
Sommige autoverwarmingen zijn serieus fucked up. Als ik die van mij automatisch de lucht laat regelen moet ik hem 2 graden warmer zetten dan wanneer ik de luchtverdeling zelf instel
Dat is ook wel een feit ja.
Er zijn er die je op 19 zet en je zit nog te puffen en bij andere op 24 en je zit nog te rillen.

@Het Fantoom
Verwarming op 26 -28 ... is dat wel de echte temperatuur?
Mogelijk dien je een correctie in te stellen in je thermostaat - dus kijk eens met een andere thermometer hoe warm het nu is.

Is het echt 26 ... dan kan je al in je blote gaan rondhuppelen, bij 28 al helemaal.
Het is natuurlijk wel een indicatie voor jullie weekend-activiteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:09:
[...]

Je zou het beter wat lager kunnen zetten, om te voorkomen dat je achter het stuur in slaap valt. Als je de temperatuur wat lager instelt, blijf je veel beter geconcentreerd. :) Zeker bij de wat langere afstanden is dit effect goed merkbaar.
Ik rij over het algemeen niet langer dan 30-50 minuten dus dat effect valt wel mee, je wordt wel iets minder alert maar je hebt het tenminste niet koud en dat is ook wat waard :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
chime schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:48:
[...]
Is het echt 26 ... dan kan je al in je blote gaan rondhuppelen, bij 28 al helemaal.
Dat kan bij 21 graden ook al..

Bij 26 graden begin ik alle ramen open te trekken omdat ik het veel te benauwd vind.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:46
Cocytus schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:28:
[...]

Tenzij je ziek, moe of uitgehongerd bent is er echt geen enkele reden om de verwarming hoger dan 20 graden te hebben. Hier staat 'ie standaard op 18, gewoon een iets dikkere trui aantrekken. Bij 22 graden loop ik in korte broek en t-shirt. Allemaal gewenning.
Bepaal jij dat?
Best apart dat jij meent een ander te kunnen voorschrijven hoe hoog de verwarming mag/moet staan en dat het anders maar opgelost dient te worden met een dikkere trui.
Als ik geen dikkere trui WIL aantrekken en in joggingbroek en t-shirt languit op de bank tv wil kijken bij een temperatuur van 22 graden terwijl het bij wijze van spreken buiten vriest dat het kraakt dan is dat wat mij betreft een hele goede reden.

En om het even verder door te trekken, hij kan ook standaard op 10 of lager.
Kwestie van een jas, sjaal en eventueel nog handschoenen aan en een muts op.
Allemaal gewenning >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon thermo ondergoed aan, je ramen open en verwarming afsluiten? Douchen kan ook op water van kamer temperatuur, 38 graden is overrated. Stoelen die bekleed zijn? Ga maar op een houten kist zitten.
Je kan altijd comfort opofferen voor geld, vraag is of je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 06:57
sommige mensen gaan wel heel ver om geld te besparen. Ik sluit me aan bij ninja(ennogeenstukvanzijnnick).

Ik spaar veel (maar dat is ook omdat ik nog thuis woon). Maar op bepaalde zaken besparen we (ik en vader) niet (cola, goed vlees,...) op andere zaken daarentegen is het budgetmerk qua eten.

De verwarming is ook zoiets. In de leefruimtes staat die automatisch zodat het rond de21 graden is op de momenten dat we thuis zijn. In de slaapkamers staat die dan weer niet aan. Ja je kan het overal op 17 graden houden, maar dat is gewoon niet fijn. En al zeker niet als ik achter m'n pc zit (ijsklompjes zijn niet zo gemakkelijk om te gamen).

Verder sparen om te sparen, tjah als het je hobby is waarom niet. Maar ik prefereer toch om nu te leven (wel met een gezonde buffer natuurlijk, maar niet met een bedrag om 6 jaar geen werk te overleven). Het geld wordt alleen maar minder waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik heb mij ook heel lang niet druk gemaakt om hoe warm het in huis is, hoeveel geld ik uitgaf enzovoorts.

Alleen met de recessie zijn er voor mij wel degelijk dingen veranderd waardoor sparen een soort "holy grail" is om bepaalde risico's af te dekken.

Mijn flat is bijvoorbeeld even snel 15.000 euro minder waard geworden. De hypotheek die ik heb, is in principe te hoog vergeleken met de waarde van de woning. Die moet ik dus aflossen als ik niet met een restschuld wil komen te zitten (ik wil hier immers niet eeuwig blijven wonen).

Mijn salaris is bevroren en er is een realistische kans dat ik volgend jaar wegbezuinigd word (is absoluut niet zeker, maar kan wel gebeuren.. het hangt van een aantal factoren af).

En dan ga je je zo langzamerhand toch afvragen hoe je het meeste kunt halen uit het geld dat je hebt. Ik wil geen restschuld als ik mijn woning zou verkopen, en ik wil ook niet in de problemen komen als ik het even met een ww moet doen totdat ik weer een baan heb. Dus een buffer is ook een vereiste.

Nou ja, en zo kom je naderhand tot de realisatie dat je serieus moet gaan sparen.

En dan ga je heel anders kijken naar alles. Dan doe je wel even een trui aan ipv onnodig te stoken. Het feit dat ik inmiddels serieuze besparingen ook echt heb gerealiseerd, heeft er dan wel weer toe geleid dat het ook een sport is geworden om er nog meer uit te halen. Dat wel, maar het heeft bij mij wel een oorzaak :)

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 29-01-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:31:
[...]
Genoeg mensen in de VS die géén auto hebben
Dat zijn écht niet de mensen die zo'n ding wel zouden kunnen betalen...
dus wat je nu zegt is echt onzin. Er is ook nog zoiets als de fiets!
:') je woont zeker in een stads gebied, dat je dat zo vanzelfsprekend vindt.
En als je je leven een beetje handig inricht (dus niet in de suburbs gaan wonen maar in de stad) dan heb je zelfs niet eens een fiets nodig, in de steden is het OV meestal best aardig geregeld.
Ja, IN de steden wel. Maar buiten de steden ben je serieus in het nadeel zonder auto daar. Het hele land, en de hele cultuur, is er op ingericht dat je een auto hebt en dat merk je direct als je er gaat wonen buiten een stad en er geen hebt.
Maar als ik je post lees dan heb je het stuk niet helemaal begrepen geloof ik.
Als ik jouw post lees dan heb je niet begrepen dat dat land buiten de steden ongeschikt is om te lopen/fietsen. Afgezien van de afstanden (de twee uur per dag die je "terugverdient" door geen auto te hebben zijn onvoldoende om de 10 mijl naar de supermarkt af te leggen, om maar een blommige zijstraat te noemen) en het sociale stigma ("wait... you don't have a car? why not?" grote ogen) kun je niet zomaar zeggen dat een aanzienlijk deel van die mensen goed zonder auto zou kunnen, gewoon omdat het hele land er op ingericht is dat je zelfstandig met de auto van hot naar her tuft.

Ja, in de steden gaat dat beter maar daarbuiten? "You're nobody if you haven't got a car." is daar gewoon waarheid. Geloof je me niet, vraag het wat mensen die er wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
Tsurany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:00:
[...]

Ik rij over het algemeen niet langer dan 30-50 minuten dus dat effect valt wel mee, je wordt wel iets minder alert maar je hebt het tenminste niet koud en dat is ook wat waard :)
Als je jezelf om een boom vouwt door de mindere alertheid zit je in ieder geval wel warm :+.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:57:
[...]
Als ik jouw post lees dan heb je niet begrepen dat dat land buiten de steden ongeschikt is om te lopen/fietsen.
De discussie of de auto sneller dan de fiets is, staat in principe los van het feit of de omgeving daarvoor geschikt is. Feit blijft, dat zolang je de vrije keuze hebt tussen fietsen en autorijden, fietsen in feite sneller is (als je kijkt naar het totaalplaatje).

Als ik in 1 of ander klein dorpje zou wonen waar 1 keer per uur eens een bus komt, zou ik ook zweren bij mijn auto. Woon ik echter in de stad, dan zou het ook zonder auto kunnen.

En ja, dat kan beiden in Nederland (en dus ook in de VS) zo zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 29-01-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt vindt dat je teveel spaargeld hebt,, los af op je hypotheek. Geen veiligere manier om met de huidige spaarrente en inflatie je spaargeld te besteden. En als je straks met pensioen gaat en je huis vrij is ben je de lachende derde, hoe laag je pensioen ook is want je woont voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:40:
[...]
De discussie of de auto sneller dan de fiets is, staat in principe los van het feit of de omgeving daarvoor geschikt is. Feit blijft, dat zolang je de vrije keuze hebt tussen fietsen en autorijden, fietsen in feite sneller is (als je kijkt naar het totaalplaatje).
Ho even. Jij noemt een totaalplaatje waar je vervolgens, naar smaak, elementen uit snijdt om je punt te maken. Het is niet "in feite sneller" als je er je baan door verliest. Dan ga je van 1600 uur in het jaar werken voor je auto naar 3200 uur per jaar scharrelen om rond te komen. Verder is de tijd van de auto verdienen opgeteld bij de tijd die die mensen erin verbrengen. Maar als je minder lang moet werken om je fiets te verdienen en er vervolgens veel langer op moet zitten is het erg situatieafhankelijk of het wel echt sneller was om te fietsen - en dan gaan we er al aan voorbij dat je goeie kans hebt dat je ander werk, en niet beter betaald, zult moeten zoeken om zonder auto te kunnen doen.

Je totaalplaatje is dus onvolledig. Slechte statistische onderbouwing is erger dan géén onderbouwing, want nu zijn er mensen die die berekening geloven. Jij, in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:46
Lethalis schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:34:
Ik heb mij ook heel lang niet druk gemaakt om hoe warm het in huis is, hoeveel geld ik uitgaf enzovoorts.

Alleen met de recessie zijn er voor mij wel degelijk dingen veranderd waardoor sparen een soort "holy grail" is om bepaalde risico's af te dekken.
Niet meer dan logisch en een kwestie van gezond verstand gebruiken om anders met geld om te gaan als de omstandigheden er naar zijn maar het staat wat mij betreft wel in schril contrast tot je eerdere opmerkingen.
Eerst een heel verhaal afsteken over allerlei besparingen en dat het meer een sport is dan noodzaak maar nu ineens een verhaal over een slechter toekomstperspectief, waardedaling van je flat waarmee je aangeeft dat er in jouw geval een noodzaak is.
Wat dat betreft verschillen we helemaal niet van mening, je moet zorgen dat je een bepaalde buffer hebt en als de toekomst er wat beroerder uit gaat zien doe je wat voorzichtiger met geld.
Dat haalde ik echter niet uit het bericht waar ik op reageerde, daar lees ik eerder dat veel mensen dom zijn en geen flauw idee hebben dat ze onnodig geld over de balk smijten omdat ze het anders doen dan jij en dat is waar ik het niet mee eens was en ben.

PS
Wees blij dat er nog mensen "geld over de balk gooien" en nieuwe dingen kopen, er rollen nog steeds geen tweedehands dingen uit de fabriek dus jij hebt die mensen keihard nodig om uberhaupt tweedehands dingen te kunnen kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:16
Ik blijf me erg eigenlijk maar aan irriteren die € 21.139 grens per persoon.

Ik wil graag een buffer voor mijn huis, maar ook voor een relatief nieuwe auto, daarnaast spaar ik voor niet werk gerelateerde studies en voor (wereld)reizen en je zit zo constant tegen de grens aan te hikken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Wat is er zo verschrikkelijk aan dan :? Ja, ik vind het ook onzin, ik zit er zelf ook tegenaan, maar het is niet alsof je niet meer dan 21k aan spaargeld mag hebben of dat het je meer geld kost dan dat het oplevert om meer dan 21k te hebben.

Het enige nadelige is dat alles wat boven de 21k uitkomt, minder rente oplevert. Maar als jij het gewoon op een renterekening zet, dan vang je er nog steeds genoeg rente over om bij de eindstreep meer rente te ontvangen dan dat je moet betalen. Het is minder dan wanneer die grens er niet zou zijn, maar het is niet anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 29-01-2013 20:41 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:26:
[...]
Dat haalde ik echter niet uit het bericht waar ik op reageerde, daar lees ik eerder dat veel mensen dom zijn en geen flauw idee hebben dat ze onnodig geld over de balk smijten omdat ze het anders doen dan jij en dat is waar ik het niet mee eens was en ben.
Ik heb nooit gezegd dat veel mensen dom zijn. Ik heb hoogstens gezegd dat ze het niet door hebben.

En dat is ook mijn eigen ervaring. Ik had nauwelijks door waar mijn geld nou eigenlijk allemaal aan opging. En dat kwam vooral omdat veel kleine dingen samen alsnog een groot bedrag zijn. Ik vond het heel normaal om een zorgverzekering van 170 euro per maand te hebben bijvoorbeeld. En zo vond ik nog veel meer dingen "normaal", waaronder dat het 22 graden in huis moest zijn. Inmiddels weet ik beter.

Mijn spaargedrag begon als noodzaak en is daarna sport geworden. Dat is hoe het zit iig.

Ik begon eerst gewoon met minder spullen te kopen en heb wat aan mijn verzekeringen gedaan. Dat was in principe genoeg om mijn problemen op te lossen. Inmiddels probeer ik alles efficienter te krijgen, gewoon omdat ik wil zien wat ik er nog meer uit kan halen :)
PS
Wees blij dat er nog mensen "geld over de balk gooien" en nieuwe dingen kopen, er rollen nog steeds geen tweedehands dingen uit de fabriek dus jij hebt die mensen keihard nodig om uberhaupt tweedehands dingen te kunnen kopen ;)
Ben ik eigenlijk ook heel blij mee :P

Hoe meer mijn gedrag afwijkt van de rest, hoe meer winst ik kan behalen. Als iedereen hetzelfde zou doen, heeft het geen enkel nut meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 29-01-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Jumpman schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:36:

Ik wil graag een buffer voor mijn huis, maar ook voor een relatief nieuwe auto, daarnaast spaar ik voor niet werk gerelateerde studies en voor (wereld)reizen en je zit zo constant tegen de grens aan te hikken.
Zie het als een progressieve belasting.
Vergelijk het met inkomstenbelasting, als je over de ca. 55.000 Euro per jaar gaat, ga je van het 42% tarief naar 52%. Nu kan je daar van balen en alle moeite doen om onder die 55.000 te blijven, bijvoorbeeld door de laatste paar weken onbetaald verlof te nemen. Maar ik ken niemand die dat doet, iedereen betaalt gewoon die extra belasting en prijst zich gelukkig met het hoge inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jumpman schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:36:

Die buffer kan je nog steeds opbouwen, alleen wordt er dan belasting geheven op het deel boven de €21.139. Dat gaat niet om vreselijke bedragen, 1.4% (€140 per €10.000, dwz dat er €9.860 overblijft). Het komt nu wat melodramatisch over ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
gambieter schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:04:
[...]

Die buffer kan je nog steeds opbouwen, alleen wordt er dan belasting geheven op het deel boven de €21.139. Dat gaat niet om vreselijke bedragen, 1.4% (€140 per €10.000, dwz dat er €9.860 overblijft). Het komt nu wat melodramatisch over ;)
Punt blijft dat wanneer je gezonde buffers (>€21.139) opbouwt, belasting moet betalen over het feit dat je geld hebt. Aan de andere kant worden schulden juist gesponsord (aftrekbaar, denk aan hypotheekschuld) door de belastingdienst. Daar kan ik me pas aan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Lethalis schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:40:
[...]

En ja, dat kan beiden in Nederland (en dus ook in de VS) zo zijn.
Het totaalplaatje is meestal dat je niet alleen gebruik maakt van je auto. Zodra je kinderen hebt en daarmee regelmatig iets verder weg wil dan de lokale kinderboerderij ontkom je er eigenlijk niet aan. En aangezien de meeste autokosten nauwelijks varieren met het aantal kilometers dat je ermee rijdt (afschrijving, verzekering, wegenbelasting) kun je het ding dan maar het beste ook zoveel mogelijk gebruiken. Die berekening voor Amerikanen is meer als eye-opener bedoeld.

Om even weer ontopic te komen. Ik vind de grens van 21k ook erg laag. Maar op de een of andere manier is alles er in Nederland op gericht om sparen te ontmoedigen. Ik spaar bijvoorbeeld alle kinderbijslag op, met als doel om het later aan iets belangrijks voor de kinderen te besteden, een bijdrage in studiekosten of rijbewijs o.i.d. Stel dat ik nu mijn baan zou kwijtraken en ik vind voorlopig geen nieuw werk. Dan mag ik dus eerst mijn spaargeld gaan opeten (dat in eerste instantie niet eens voor mezelf bedoeld was) voordat ik een uitkering krijg. Iemand die meteen al z'n geld op-holadieet krijgt wel meteen een uitkering. Hoe eerlijk is dat? De mensen die veel werken en sparen betalen dus ook nog gedeeltelijk het geld dat de verkwister opfeest. Er staat in feite een premie op geld verkwisten.

Die vermogensrendementsheffing wordt als oneerlijke belasting ervaren, en ik ben het daar mee eens. Ik vind het niet het risico waard om ermee te frauderen, maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen dat wel doen. Net zoiets als successierecht, dat is gewoon pure diefstal. En als de overheid er nu goede dingen mee deed, maar dat doen ze niet. Het geld gaat op aan uitkeringen, prestigeprojecten en Europa. Ondertussen zijn in Nederland het onderwijs, de zorgvoorzieningen en de pakkans bij misdrijven ver, maar dan ook ver onder de maat voor zo'n welvarend land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PhilipsFan schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:50:
Ondertussen zijn in Nederland het onderwijs, de zorgvoorzieningen en de pakkans bij misdrijven ver, maar dan ook ver onder de maat voor zo'n welvarend land.
Que? Ik vermoed dat dit vooral negatief sentiment is, en niet gebaseerd op enige feitelijke vergelijking. Nederland is een van de meest welvarende landen, maar bij welvaart hoort blijkbaar ook klagen over kleine ongemakjes, de First World Problems...
GioStyle schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:26:
Punt blijft dat wanneer je gezonde buffers (>€21.139) opbouwt, belasting moet betalen over het feit dat je geld hebt. Aan de andere kant worden schulden juist gesponsord (aftrekbaar, denk aan hypotheekschuld) door de belastingdienst. Daar kan ik me pas aan ergeren.
Die €21k is toch pp, dwz een getrouwd koppel heeft al €42k ontzegging. Em hypotheekschulden zijn omdat men huizenbezit als maatschappelijk positief ziet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
[...]

Juist, dat is beter verwoord ook mijn punt.

Er op los leven met weinig reserves en wat schulden is vele malen 'goedkoper' dan iemand die voorzichtig leeft en een buffer heeft.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jumpman schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 00:00:
Er op los leven met weinig reserves en wat schulden is vele malen 'goedkoper' dan iemand die voorzichtig leeft en een buffer heeft.
En toch doen weinig mensen het vrijwillig. Hoe zou dat komen?

Niet voor niets zijn juist die mensen het doelwit van allerlei louche leningsbureautjes (in het VK de "PayDay Loans") en staan de creditcards vol, en moeten ze uiteindelijk de schuldsanering in. Geen pretje, hoor. Dan is het misschien iets goedkoper, maar is dat je het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
gambieter schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 23:58:
[...]

Que? Ik vermoed dat dit vooral negatief sentiment is, en niet gebaseerd op enige feitelijke vergelijking. Nederland is een van de meest welvarende landen, maar bij welvaart hoort blijkbaar ook klagen over kleine ongemakjes, de First World Problems...
Ik weet niet wat jij verstaat onder kleine ongemakjes. Maar het is een feit dat de kwaliteit van het onderwijs de afgelopen 30 jaar verschrikkelijk achteruit is gegaan. Er is alleen maar bezuinigd, terwijl de economie juist (tot 2009) als een speer ging. Gemiddelde kinderen die van de basisschool af komen kunnen niet eens fatsoenlijk rekenen en spellen. Het nivo van hogescholen en (in mindere mate) universiteiten is gekelderd als gevolg van de bekostiging per uitgedeeld diploma. De studiefinanciering is in de loop van 20 jaar van een fatsoenlijke regeling afgebouwd tot een ordinaire lening, die veel aankomende studenten niet durven aangaan. Als je dus geen ouders hebt die voor je studie hebben gespaard >:) dan wordt het best wel een groot financieel risico om een studie te gaan doen. Probeer maar eens om een hypotheek te krijgen met je startersbaantje, beginnend gezinnetje EN 30k studieschuld. En dat terwijl kennis het enige is dat ons over zeg 50 jaar kan behoeden voor totale Chinese/Indiase economische wereldheerschappij.

De pakkans bij misdrijven, misschien is dat een sentiment. Maar ik meende laatst toch ergens te hebben gelezen dat de Duitse (en zelfs Belgische) politie een veel groter opsporingspercentage heeft, ik zal eens kijken of ik daar een bron voor kan vinden. Ik heb zelf het idee dat de politie het maar druk heeft met flitsen en boetes uitdelen aan fietsers die hun licht niet aan hebben, terwijl Nederland toch echt wel grotere criminelen kent.

Dat de zorgvoorzieningen veel beter zouden moeten dat lijkt me toch evident, daar is niet eens sentiment voor nodig. Ga eens kijken in een bejaardentehuis, waar de verpleging precies 10 minuten per patient heeft voor wassen, toiletteren en aankleden. En natuurlijk flink bijbetalen als je meer wc-papier nodig bent dan de norm van 3 velletjes per drol, of als je een begeleid wandelingetje van 10 minuten wilt. Zo bedanken we de generatie die ons heeft grootgebracht.

Maar ondertussen wel sloten met geld naar uitkeringstrekkers laten vloeien (en dan bedoel ik dus _niet_ de groep die volledig buiten schuld in de WW is beland, maar de groep bijstand-uitvreters die er 40 uur per week zwart bijklussen), gigantische prestige- en anderssoortige projecten laten falen (OV chipkaart, Betuwelijn, Fyra) en al dat geld dat naar Europa verdwijnt. Wat niet perse slecht hoeft te zijn, ik weet natuurlijk niet precies wat Europa ermee doet, misschien hebben we daar wel indirect weer voordeel van. Maar man, wat zijn de verhoudingen zoek. Je kunt dat toch echt niet meer scharen onder ongemakjes, dit is gewoon grootschalige incompetentie. Met ONS geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Jumpman schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 00:00:
[...]

Juist, dat is beter verwoord ook mijn punt.

Volgens mij heb ik, en vast ook anderen, het al wel eens eerder gezegd in dit topic maar dit is gewoon simpelweg fout. Je betaald helemaal geen belasting over het feit dat je geld hebt en het is helemaal niet duurder dan alles maar opmaken. Onder de streep ben je, ook na de box 3 heffing, nog steeds beter uit.

Je betaald belasting over het feit dat je geld jou een inkomen oplevert. Je krijgt immers rente of op andere manieren rendement over je vermogen. Dat is belast, niet het vermogen zelf. We rekenen voor het gemak altijd maar met 1,2% over je vermogen boven de grens maar dat is niet waar de belasting op ziet. De inkomsten die je door je geld genereert verhogen simpelweg jouw besteedbaar inkomen en zijn daarom belast met een heel schappelijk tarief. Zouden jullie dan liever zien dat deze inkomsten bij je andere inkomsten op worden geteld en in Box 1 worden belast :?

Dat menigeen hier het geld maar gewoon op de bank heeft staan zegt niet dat dat ook je enige optie is. Mijn eigen ouders hebben een deel bijvoorbeeld in wat onroerend goed geïnvesteerd en krijgen daardoor huuropbrengsten binnen. Dit gaat als snel richting een modaal jaar-inkomen, in jullie ogen zou dit dus volledig onbelast mogen blijven? Dat vind ik raar, het is toch gewoon een stukje inkomen? Nu wordt dit voordeel door het relatief lage tarief en het rekenen met een forfaitair rendement heel schappelijk belast. Het echte rendement ligt namelijk een stuk hoger :).
quote: Philipsfan
Wat niet perse slecht hoeft te zijn, ik weet natuurlijk niet precies wat Europa ermee doet, misschien hebben we daar wel indirect weer voordeel van.
Dat blijkt. Ik denk dat je je nog niet eens een voorstelling van de afloop van de schuldencrisis voor zou kunnen stellen indien we de EU niet hadden. Dan was er wel iets meer aan de hand geweest dan een paar 'ongemakjes'. Al zou die hele crisis misschien ook weer niet in deze proporties hebben kunnen bestaan zonder de EU, maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Dick op 30-01-2013 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dick schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 01:46:

Volgens mij heb ik, en vast ook anderen, het al wel eens eerder gezegd in dit topic maar dit is gewoon simpelweg fout. Je betaald helemaal geen belasting over het feit dat je geld hebt en het is helemaal niet duurder dan alles maar opmaken. Onder de streep ben je, ook na de box 3 heffing, nog steeds beter uit.

Je betaald belasting over het feit dat je geld jou een inkomen oplevert. Je krijgt immers rente of op andere manieren rendement over je vermogen. Dat is belast, niet het vermogen zelf. We rekenen voor het gemak altijd maar met 1,2% over je vermogen boven de grens maar dat is niet waar de belasting op ziet. De inkomsten die je door je geld genereert verhogen simpelweg jouw besteedbaar inkomen en zijn daarom belast met een heel schappelijk tarief. Zouden jullie dan liever zien dat deze inkomsten bij je andere inkomsten op worden geteld en in Box 1 worden belast :?

Dat menigeen hier het geld maar gewoon op de bank heeft staan zegt niet dat dat ook je enige optie is. Mijn eigen ouders hebben een deel bijvoorbeeld in wat onroerend goed geïnvesteerd en krijgen daardoor huuropbrengsten binnen. Dit gaat als snel richting een modaal jaar-inkomen, in jullie ogen zou dit dus volledig onbelast mogen blijven? Dat vind ik raar, het is toch gewoon een stukje inkomen? Nu wordt dit voordeel door het relatief lage tarief en het rekenen met een forfaitair rendement heel schappelijk belast. Het echte rendement ligt namelijk een stuk hoger :).
Zoals ik het in mijn eerdere post had verwoord komt het nogal zwart wit over. Ik weet dat ik belasting moet betalen over het feit dat ik met mijn spaargeld rendement maak. Elke euro boven de grens gaat de belastingdienst er van uit dat ik 4% rendement haal. Van die 4% rendement wil de overheid 30% hebben, wat neerkomt op 1,2% van het totaal min de vrijstelling. Maar nu komt het: op een gewone spaarrekening haal je in deze tijd geen 4%. Ik heb over 2012 geloof ik een rentepercentage gehad van 2,6%. Tel daarbij ook nog eens de inflatie erbij op en ik moet uiteindelijk geld toeleggen om de waarde van mijn spaarsaldo te waarborgen. Kortom, ik betaal om spaargeld te mogen hebben.

Wat betreft schulden sponsoren lijkt het me een duidelijk verhaal. Door de hypotheekrenteaftrek worden schulden aangemoedigd. Daarbij heb je ook nog eens de voordeel dat door de inflatie de schuld qua waarde daalt en dus minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Door de hypotheekrente aftrek worden schulden niet aangemoedigd, het huizen bezit is datgene wat daarmee aangemoedigd wordt en met dat huizenbezit juist het vormen van een stukje eigen vermogen. Dat (te)veel mensen in de afgelopen jaren steeds ook maar hun overwaarde verhypothekeert hebben is waar het mis ging, dat valt echter buiten de HRA. Maar dit is een geheel andere discussie.

Wat je spaargeld betreft: er is niemand die je verplicht om je geld op een spaarrekening te zetten. Als jij meent meer rendement te moeten krijgen op je geld dan moet je manieren zoeken om dat te realiseren, ook in deze tijd is dat echt prima te doen, het levert alleen wel iets meer risico op. Op die manier zou je dus kunnen stellen dat jij betaald om je geld op een veilige manier weg te zetten en dat is ook waar we langzaamaan naar toe gaan. Het wordt steeds gebruikelijker dat bij hogere saldi banken je een vergoeding gaan vragen voor het beheren van je geld. In dezen is het dus niet de overheid die je moet betalen om spaargeld te hebben, het is de bank.

Je eerdere stelling is trouwens ook niet te zwart/wit, hij is gewoon fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 30-01-2013 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GioStyle schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 02:07:
Maar nu komt het: op een gewone spaarrekening haal je in deze tijd geen 4%. Ik heb over 2012 geloof ik een rentepercentage gehad van 2,6%. Tel daarbij ook nog eens de inflatie erbij op en ik moet uiteindelijk geld toeleggen om de waarde van mijn spaarsaldo te waarborgen. Kortom, ik betaal om spaargeld te mogen hebben.
Stel dat de rente boven de 4% zou gaan, zou je dan vrijwillig meer dan die 1.2% betalen? Mensen zijn erg goed zich alleen de benadeling te herinneren, maar om niet de andere periodes mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:39:
[...]
Het is niet "in feite sneller" als je er je baan door verliest. Dan ga je van 1600 uur in het jaar werken voor je auto naar 3200 uur per jaar scharrelen om rond te komen. Verder is de tijd van de auto verdienen opgeteld bij de tijd die die mensen erin verbrengen. Maar als je minder lang moet werken om je fiets te verdienen en er vervolgens veel langer op moet zitten is het erg situatieafhankelijk of het wel echt sneller was om te fietsen - en dan gaan we er al aan voorbij dat je goeie kans hebt dat je ander werk, en niet beter betaald, zult moeten zoeken om zonder auto te kunnen doen.

Je totaalplaatje is dus onvolledig. Slechte statistische onderbouwing is erger dan géén onderbouwing, want nu zijn er mensen die die berekening geloven. Jij, in dit geval.
Jouw beredenering is net zo onvolledig, omdat je hem afhankelijk maakt van de locatie.

Zodra je naar een omgeving verhuist - zoals een stad - waarin het geen enkel probleem is om te leven zonder auto, raak je je baan er niet door kwijt en hoef je ook niet erg lang te fietsen (of met de metro / bus) voordat je ergens bent (werk, school, supermarkt etc).
[...]
Het totaalplaatje is meestal dat je niet alleen gebruik maakt van je auto. Zodra je kinderen hebt en daarmee regelmatig iets verder weg wil dan de lokale kinderboerderij ontkom je er eigenlijk niet aan. En aangezien de meeste autokosten nauwelijks varieren met het aantal kilometers dat je ermee rijdt (afschrijving, verzekering, wegenbelasting) kun je het ding dan maar het beste ook zoveel mogelijk gebruiken. Die berekening voor Amerikanen is meer als eye-opener bedoeld.
Als je kijkt naar Nederland, heb je ook met kinderen niet per se een auto nodig. Mensen kiezen ervoor, omdat ze persoonlijk vinden dat ze een auto nodig hebben, niet omdat het ook feitelijk zo is.

Ik rij zelf ook een auto. Maar dat is omdat ik een luie donder ben die geen zin heeft om door de regen te fietsen of op de bus te wachten. Er is echter een periode in mijn leven geweest, waar ik het bijna 2 jaar zonder auto moest stellen en dat ging ook prima. Het betekende wat eerder mijn nest uitgaan, zodat ik op de tijd bij de bushalte stond en mijn trein kon halen. Het betekende dat ik met het OV naar het strand ging, zelfs met het OV een weekendje weg ging of met de fiets of lopend naar de winkels. Ik ging ook met de trein en bus naar de Efteling bijvoorbeeld. Kan ook prima met kinderen.

Tsja, jammer dan. Het was zeker niet altijd even leuk om in zo'n ongeventileerd sardineblik van de RET of NS vervoerd te worden, maar het kan wel. Ik heb mijn auto niet nodig. Mijn leven was niet veel anders dan nu. Ik had ook gewoon een goedbetaalde baan, ging overal naartoe, etc.

Mijn vorige auto ging stuk (koppakking door, total loss) en ik had destijds niks gespaard.. dus toen kon dat ding naar de sloop en moest ik even een tijdje sparen voordat ik een betrouwbare auto kon kopen.

Wat misschien ook wel interessant is om te vermelden: ik voelde mij lichamelijk een stuk beter toen ik geen auto had. Ik moest toen noodgedwongen veel vaker lopen en fietsen namelijk en ik heb het idee dat dit alleen maar goed voor mij was. Inmiddels sport ik wel elke week, maar ook bij de fitness merk ik dat ik een schurfthekel aan cardio heb.. ik ga altijd krachttraining doen, waardoor mijn conditie eigenlijk nog steeds brak is.

[ Voor 48% gewijzigd door Lethalis op 30-01-2013 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Om even weer ontopic te komen. Ik vind de grens van 21k ook erg laag. Maar op de een of andere manier is alles er in Nederland op gericht om sparen te ontmoedigen. Ik spaar bijvoorbeeld alle kinderbijslag op, met als doel om het later aan iets belangrijks voor de kinderen te besteden, een bijdrage in studiekosten of rijbewijs o.i.d. Stel dat ik nu mijn baan zou kwijtraken en ik vind voorlopig geen nieuw werk. Dan mag ik dus eerst mijn spaargeld gaan opeten (dat in eerste instantie niet eens voor mezelf bedoeld was) voordat ik een uitkering krijg. Iemand die meteen al z'n geld op-holadieet krijgt wel meteen een uitkering. Hoe eerlijk is dat? De mensen die veel werken en sparen betalen dus ook nog gedeeltelijk het geld dat de verkwister opfeest. Er staat in feite een premie op geld verkwisten.
Niet waar dus. Ik zit in de WW helaas en hoef helemaal mijn spaargeld niet op te eten. Ben wel blij met mijn buffer want kan daardoor nu nog steeds onvoorziene uitgaven bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:04:
[...]
Niet waar dus. Ik zit in de WW helaas en hoef helemaal mijn spaargeld niet op te eten. Ben wel blij met mijn buffer want kan daardoor nu nog steeds onvoorziene uitgaven bekostigen.
Zodra je in de bijstand komt, wordt het wel een ander verhaal. WW gaat inderdaad nog wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dick schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 01:46:
[...]

[...]

Je betaald belasting over het feit dat je geld jou een inkomen oplevert. Je krijgt immers rente of op andere manieren rendement over je vermogen. Dat is belast, niet het vermogen zelf. We rekenen voor het gemak altijd maar met 1,2% over je vermogen boven de grens maar dat is niet waar de belasting op ziet. De inkomsten die je door je geld genereert verhogen simpelweg jouw besteedbaar inkomen en zijn daarom belast met een heel schappelijk tarief. Zouden jullie dan liever zien dat deze inkomsten bij je andere inkomsten op worden geteld en in Box 1 worden belast.
De correcte info moet zijn: De belasting rekent met een fictief rendement van 4% en heft daar 30% belasting over, dit maakt een netto aanslag van 1,2%. Daar de meeste mensen niet beleggen maar gewoon sparen tegen een fors lager rendement is deze heffing al jaren onterecht. Tevens verhoogd sparen niet je besteedbaar inkomen daar deze heffing in combinatie met inflatie zorgt voor een negatief rendement. Je moet op dit moment ongeveer 3,2 % rendement maken om quite te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:04:
[...]

Ik reken de WW niet tot de uitkeringen. Je hebt daar in feite zelf voor gespaard, want je betaalt er premie voor tijdens de jaren dat je werkt. Ik bedoel inderdaad de bijstand. En de kans dat je daarin terechtkomt is niet denkbeeldig, want de WW-duur is verkort en de kans om werk te vinden wordt alleen maar kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:14:
[...]

Zodra je in de bijstand komt, wordt het wel een ander verhaal. WW gaat inderdaad nog wel goed.
Wel volledige info geven dan. Tegen die tijd heb ik mijn geld allang contant ergens anders liggen. Heb geen 25 jaar gewerkt en netjes gespaard om me helemaal uit te laten kleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:20:
[...]

Ik reken de WW niet tot de uitkeringen. Je hebt daar in feite zelf voor gespaard, want je betaalt er premie voor tijdens de jaren dat je werkt. Ik bedoel inderdaad de bijstand. En de kans dat je daarin terechtkomt is niet denkbeeldig, want de WW-duur is verkort en de kans om werk te vinden wordt alleen maar kleiner.
Ook niet correct want we betalen al jaren geen ww-premie meer als werknemer. Was een slimme beslissing in de gouden jaren van de regering waardoor we nu tekort hebben in de ww-pot.

Tevens is de ww-duur nog niet verkort want die maatregel is nog niet bekrachtigd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:21:
[...]

Wel volledige info geven dan. Tegen die tijd heb ik mijn geld allang contant ergens anders liggen. Heb geen 25 jaar gewerkt en netjes gespaard om me helemaal uit te laten kleden.
Als dingen zo blijven doorgaan met onze regering en economie, zou het best eens kunnen zijn dat we zonder pensioen eindigen. Dan moet je het wel opeten of bij je kids op zolder gaan wonen ofzo.

Je hebt het niet altijd zelf in de hand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kortom, ik betaal om spaargeld te mogen hebben.
Ik wil deze quote eens even aangrijpen om op dit punt wat dieper in te gaan. Je impliceert dat het een schandaal is dat je betaalt om spaargeld te mogen hebben. Maar feitelijk is het niet meer dan logisch dat het hebben van geld op een spaarrekening geld kost.

Allereerst doet de bank een hoop voor je. Ze bieden je een website aan om je spaargeld mee te beheren en ze hebben op zijn minst een helpdesk om je ondersteuning te bieden. Veel belangrijker is echter dat zij risico lopen terwijl jij van elk risico bent vrijgesteld!

- ten eerste is de bank verantwoordelijk voor de bescherming van je geld. Zodra je je geld aan de bank geeft is er geen enkele manier meer waarop jij nog slachtoffer kan worden van diefstal. Zelfs wanneer je slachtoffer wordt van voorkombare internetcriminaliteit neemt de bank in de meeste gevallen de schade nog op zich.

- ten tweede ben jij beschermd tegen het risico dat de bank omvalt. Zelfs al gaat de bank volledig failliet, dan nog krijg jij je geld terug tot een som van 100.000 euro, een zeer ruim bedrag. Deze garantie van de overheid kost linksom of rechtsom geld.

- ten derde garandeert de bank dat jij ieder moment over het geld kan beschikken. De bank beschermt jou dus volledig tegen liquiditeitsproblemen.

Feitelijk loop jij dus geen enkel risico wanneer je je geld in een spaarrekening stopt. Waarom zou je dan rendement moeten krijgen? Gratis geld bestaat niet!

Want het risico dat jij niet loopt, loopt de bank wel. Vooral de derde garantie hierboven leidt ertoe dat de bank zeer beperkte investeringsopties heeft met jouw geld. Zodra de bank jouw geld voor lange tijd investeert, loopt deze immers direct het risico op liquiditeitsproblemen! Dat kan de bank dus slechts zeer beperkt doen, en het rendement op je spaargeld is voor de bank daarom niet erg hoog. De rente die je krijgt zal daarom normaal gesproken maximaal zo rond de inflatie liggen, met vermogensrendementsheffing kom je dan dus inderdaad negatief uit. En dat is precies zoals het bedoeld is.

Wanneer rentes hoog staan moet je je zorgen maken. Kennelijk krijg je dan een risicopremie voor het feit dat je je geld investeert, welk risico zou dat zijn? het Icesave debacle was daar een mooi voorbeeld van.

Spaarrekeningen zijn nuttig wanneer je je geld veilig wil bewaren voor later, maar als je geld wil verdienen aan geld, zal je risico's moeten nemen. Bijvoorbeeld door deposito's te nemen, als het geld langer vast staat heeft de bank meer investeringsmogelijkheden en kan het rendement dus hoger zijn. Of door te beleggen in aandelen, obligaties of zelfs derivaten. Die geven hogere rendementen bij uiteraard hogere risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-10 18:23

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:57:
[...]
Dat zijn écht niet de mensen die zo'n ding wel zouden kunnen betalen...
Droom verder. Hier heb je wat leesvoer:

http://www.theatlantic.co...mericans-buy-cars/255001/
Ja, in de steden gaat dat beter maar daarbuiten? "You're nobody if you haven't got a car." is daar gewoon waarheid. Geloof je me niet, vraag het wat mensen die er wonen.
Dus wat denk je dat die mensen zonder auto doen? Die gaan in de stad wonen, briljant! En anders moet je wat verder fietsen he. Niet elk stukje 'buiten de stad' ligt direct op 100km afstand van een stad.

Ik zit op genoeg amerikaanse fora waar ik genoeg contact heb met amerikanen die zonder auto prima kunnen leven daar. En ja er heerst een auto cultuur maar dat is bv in Frankrijk ook, en ook daar zie je steeds meer mensen fietsen.

Je doet nou net of je niet zonder auto kunt. ;w
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:39:
[...]

Ho even. Jij noemt een totaalplaatje waar je vervolgens, naar smaak, elementen uit snijdt om je punt te maken. Het is niet "in feite sneller" als je er je baan door verliest. Dan ga je van 1600 uur in het jaar werken voor je auto naar 3200 uur per jaar scharrelen om rond te komen. Verder is de tijd van de auto verdienen opgeteld bij de tijd die die mensen erin verbrengen. Maar als je minder lang moet werken om je fiets te verdienen en er vervolgens veel langer op moet zitten is het erg situatieafhankelijk of het wel echt sneller was om te fietsen - en dan gaan we er al aan voorbij dat je goeie kans hebt dat je ander werk, en niet beter betaald, zult moeten zoeken om zonder auto te kunnen doen.
Je moet de berekening ook niet letterlijk nemen maar je kan er wel eens nadenken over wat je auto je elke maand kost en of je dat je aantal uren dat je werkt om die auto te betalen het wel waard is. Even simpel voorbeeld, een beetje auto kost al snel 200 euro per maand alles inclusief (verzekering, MRB, afschrijving, brandstof, onderhoud etc). Bij iemand die 10 euro per uur verdiend betekent dat dus 20 uur werken. Dat is 5 uur per week van de 40 die je werkt. De vraag is dan of je die 5 uur die je moet werken om je auto te betalen (een uur per dag) opweegt ten de eventuele extra reistijd die je met de fiets hebt. In mijn geval scheelt het op de 10km afstand qua tijd ongeveer 5 minuten als ik met de auto ga of met de fiets. 20 minuten met de auto en 25 minuten met de fiets.

Als je pech hebt kan het ook andersom zijn, als je bv veel files hebt en is de fiets sneller én je verliest ook nog eens je uren door voor je auto te werken.

Je moet naar je eigen situatie kijken, en er zullen best mensen zijn waarbij de auto laten staan niet altijd haalbaar is. Als je inderdaad in schubbekutteveen woont en in een grote stad op 50km afstand werkt en er rijdt geen OV dan kan ik me voorstellen dat je de auto pakt en dat dat de logische vervoerskeuze is.
Woon je echter , zoals de gemiddelde Nederlander, op gemiddeld 12km afstand van je werk dan is de keuze voor de auto helemaal niet altijd zo vanzelfsprekend.
Lethalis schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:02:
[...]

Wat misschien ook wel interessant is om te vermelden: ik voelde mij lichamelijk een stuk beter toen ik geen auto had. Ik moest toen noodgedwongen veel vaker lopen en fietsen namelijk en ik heb het idee dat dit alleen maar goed voor mij was. Inmiddels sport ik wel elke week, maar ook bij de fitness merk ik dat ik een schurfthekel aan cardio heb.. ik ga altijd krachttraining doen, waardoor mijn conditie eigenlijk nog steeds brak is.
En al leef je maar 1 jaar langer door te fietsen of wandelen dan heb je al zoveel uren gewonnen dat dat altijd sneller is dan met de auto ;) >:)
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:43:
[...]

Ik wil deze quote eens even aangrijpen om op dit punt wat dieper in te gaan. Je impliceert dat het een schandaal is dat je betaalt om spaargeld te mogen hebben. Maar feitelijk is het niet meer dan logisch dat het hebben van geld op een spaarrekening geld kost.

Allereerst doet de bank een hoop voor je. Ze bieden je een website aan om je spaargeld mee te beheren en ze hebben op zijn minst een helpdesk om je ondersteuning te bieden. Veel belangrijker is echter dat zij risico lopen terwijl jij van elk risico bent vrijgesteld!
Ben ik niet met je eens. Een bank heeft baat bij jouw spaargeld omdat ze dat geld kunnen uitlenen aan anderen tegen een hogere rente. Een bank zonder spaargeld van mensen erop kan niet bestaan. Omdat ze zo blij zijn met het geld dat jij bij hun stalt krijg je daar rente over (uiteraard lager dan de rente die het kost als je geld van ze leent). Het is totaal niet logisch dat het geld KOST om geld bij een bank te stallen. Zij verdienen immers al aan jouw geld.

[ Voor 82% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2013 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@ Captain Proton:

Je gooit nu wel de bankkosten (of beheerskosten, of hoe de bank het ook noemt) op één hoop met de vermogensrendementsheffing, het garantiestelsel, de rente die je daarvoor krijgt, en wat de bank allemaal wel niet moet doen.

Imho zijn dat 2 gescheiden zaken:
1. De regering heeft inkomsten nodig, en haalt deze uit belastingen. De vermogensrendementsheffing is er daar een van.

2. De bank moet jouw rekeningen beheren, transacties doen, je een webportal aanbieden, een callcenter runnen, en heel soms zie je ook nog een baliemedewerker. Dát zijn de directe bankkosten die je aan je bank betaalt.

Wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met je conclusie, maar je onderbouwing gooi je me net wat te makkelijk op een grote hoop. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- ten eerste is de bank verantwoordelijk voor de bescherming van je geld. Zodra je je geld aan de bank geeft is er geen enkele manier meer waarop jij nog slachtoffer kan worden van diefstal. Zelfs wanneer je slachtoffer wordt van voorkombare internetcriminaliteit neemt de bank in de meeste gevallen de schade nog op zich.

- ten tweede ben jij beschermd tegen het risico dat de bank omvalt. Zelfs al gaat de bank volledig failliet, dan nog krijg jij je geld terug tot een som van 100.000 euro, een zeer ruim bedrag. Deze garantie van de overheid kost linksom of rechtsom geld.

- ten derde garandeert de bank dat jij ieder moment over het geld kan beschikken. De bank beschermt jou dus volledig tegen liquiditeitsproblemen.

Feitelijk loop jij dus geen enkel risico wanneer je je geld in een spaarrekening stopt. Waarom zou je dan rendement moeten krijgen? Gratis geld bestaat niet!

Want het risico dat jij niet loopt, loopt de bank wel. Vooral de derde garantie hierboven leidt ertoe dat de bank zeer beperkte investeringsopties heeft met jouw geld. Zodra de bank jouw geld voor lange tijd investeert, loopt deze immers direct het risico op liquiditeitsproblemen! Dat kan de bank dus slechts zeer beperkt doen, en het rendement op je spaargeld is voor de bank daarom niet erg hoog. De rente die je krijgt zal daarom normaal gesproken maximaal zo rond de inflatie liggen, met vermogensrendementsheffing kom je dan dus inderdaad negatief uit. En dat is precies zoals het bedoeld is.

Wanneer rentes hoog staan moet je je zorgen maken. Kennelijk krijg je dan een risicopremie voor het feit dat je je geld investeert, welk risico zou dat zijn? het Icesave debacle was daar een mooi voorbeeld van.

Spaarrekeningen zijn nuttig wanneer je je geld veilig wil bewaren voor later, maar als je geld wil verdienen aan geld, zal je risico's moeten nemen. Bijvoorbeeld door deposito's te nemen, als het geld langer vast staat heeft de bank meer investeringsmogelijkheden en kan het rendement dus hoger zijn. Of door te beleggen in aandelen, obligaties of zelfs derivaten. Die geven hogere rendementen bij uiteraard hogere risico's.
Er wordt op dit forum erg veel onterechte info gegeven. Het garantiestelsel wordt niet gefinancierd door de overheid maar door de banken tesamen. Dat de overheid geld investeerd in waarschijnlijk nu Sns is een heel andere zaak.

Tevens is de korte spaarrente niet meestal gelijk aan de inflatie maar afhankelijk van de geldmarktrente waarbij inflatie een van vele factoren die hierop van invloed zijn. Bij deposito's is dit de kapitaalmarktrente. Tevens speelt funding een grote rol.

Het zal duidelijk zijn dat ik geen technische achtergrond heb zoals de meeste Tweakers gezien mijn reacties. Dat is ook de reden dat ik mij heb ingelezen op het zonnepanelen forum omdat ik daar geen kaas van heb gegeten alvorens tot aanschaf over te gaan en ik zinvolle correcte info zocht. De info hier bevat helaas vele halve waarheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:47:
Ik zit op genoeg amerikaanse fora waar ik genoeg contact heb met amerikanen die zonder auto prima kunnen leven daar. En ja er heerst een auto cultuur maar dat is bv in Frankrijk ook, en ook daar zie je steeds meer mensen fietsen.

Je doet nou net of je niet zonder auto kunt. ;w
Ik heb in de VS gewoond, en je kunt daar inderdaad niet zonder auto. Door de urban sprawl heeft fietsen geen zin, bovendien zijn er geen fietspaden en is het klimaat of te koud, of te warm om te fietsen. Er zijn uitzondering zoals de stad New York, en daar wonen nogal wat mensen. De kans dat je daar eentje van tegen komt op een forum die zegt zonder auto te kunnen is wel reëel.

Je hebt gelijk wat autokosten betreft, een modale auto zoals een Astra, Golf of Passat kost iets van 700 tot 900 euro per maand. Gezien de modale Nederlander iets van 1600 - 1700 netto verdient staan autokosten in geen enkele verhouding meer tot de salarissen. In de VS kosten diezelfde auto's soms 50% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 03-10 18:23

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:19:
[...]

Ik heb in de VS gewoond, en je kunt daar inderdaad niet zonder auto. Door de urban sprawl heeft fietsen geen zin, bovendien zijn er geen fietspaden en is het klimaat of te koud, of te warm om te fietsen. Er zijn uitzondering zoals de stad New York, en daar wonen nogal wat mensen. De kans dat je daar eentje van tegen komt op een forum die zegt zonder auto te kunnen is wel reëel.
Ik geloof best dat als je in het buitengebied woont of in de suburbs het lastig is om de afstanden per fiets te overbruggen maar de trend is wel dat jongeren steeds meer in de steden gaan wonen en dus geen auto meer nodig hebben. De ruimtelijke ordening is het gevolg van jarenlang automobilisme, dat zie je in NL ook. afstanden worden daardoor te groot om te fietsen maar die trend lijkt nu wel te keren.

Geen fietspaden is overigens geen enkele reden om niet te fietsen natuurlijk. In Frankrijk bv zijn er ook nauwelijks fietspaden ,toch kun je overal prima met de fiets komen. En om eerlijk te zijn mogen de meeste fietspaden in dit land in de steden ook wel verdwijnen aangezien ze toch nauwelijks onderhouden worden of slecht ingericht zijn met haakse bochten, linke oversteekplaatsen etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]
Even los van het feit dat dit offtopic is wil ik er toch even op ingaan, want dit slaat _helemaal_ nergens op. Het is de core business van banken om geld uit te lenen, daar verdienen ze op. Ze kunnen dat alleen maar doen als ze ook geld hebben om uit te lenen, dus banken zijn compleet afhankelijk van partijen die geld over hebben. Als niemand geld zou sparen zouden de banken niks kunnen uitlenen en dus geen cent verdienen. De bank gebruikt dus ons spaargeld om rijk te worden. Tot zover is er nog niks raars.

Het moment dat de wereld volkomen op z'n kop staat is wanneer de banken beweren dat ze ons een gunst verlenen, en die algemene stemming heerst nu. Het is geen gunst van de bank dat ik mijn geld daar mag stallen, het is een gunst van mij dat ik mijn geld daar wil stallen! De beheerkosten zijn er inderdaad wel, maar die zijn de afgelopen jaren enorm gedaald (weet je nog, vroegah, vulden we met pen overschrijvingskaarten in, die met de post naar de bank gingen, handmatig (later machinaal) werden verwerkt, terwijl nu alles via internet gaat) maar de tarieven voor zelfs ook maar een bankpas zijn alleen maar gestegen! Dus de banken verdienen niet alleen aan rente op mijn geld, ze laten MIJ er ook nog eens voor betalen! Banken eten van twee walletjes en we zijn dat allemaal normaal gaan vinden, maar dat is het dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:23:
Ik geloof best dat als je in het buitengebied woont of in de suburbs het lastig is om de afstanden per fiets te overbruggen maar de trend is wel dat jongeren steeds meer in de steden gaan wonen en dus geen auto meer nodig hebben. De ruimtelijke ordening is het gevolg van jarenlang automobilisme, dat zie je in NL ook. afstanden worden daardoor te groot om te fietsen maar die trend lijkt nu wel te keren.
Het is waar dat ook in de VS steeds meer mensen zonder auto leven, maar dat doen ze ook uit financiële overwegingen. De middenklasse is heel hard aan het verarmen terwijl het tot zo'n 10 jaar geleden verreweg het rijkste land van de wereld was.

Wij hebben trouwens ook zonder auto in een stadscentrum in de VS geleefd. Het is min of meer te doen, maar ver van comfortabel. Veel winkels zoals Walmart, Ikea en Home Depot zijn alleen met auto te bereiken, je mist echt enorm veel zonder auto.

Overigens vind ik dat Nederland het ook niet goed doet. Veel te hoge kosten bij veel te lage salarissen. Ik kan alleen voor mezelf spreken maar mijn koopkracht is enorm gedaald sinds ik weer in Nederland woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik niet met je eens. Een bank heeft baat bij jouw spaargeld omdat ze dat geld kunnen uitlenen aan anderen tegen een hogere rente. Een bank zonder spaargeld van mensen erop kan niet bestaan. Omdat ze zo blij zijn met het geld dat jij bij hun stalt krijg je daar rente over (uiteraard lager dan de rente die het kost als je geld van ze leent). Het is totaal niet logisch dat het geld KOST om geld bij een bank te stallen. Zij verdienen immers al aan jouw geld.
Je gooit nu wel de bankkosten (of beheerskosten, of hoe de bank het ook noemt) op één hoop met de vermogensrendementsheffing, het garantiestelsel, de rente die je daarvoor krijgt, en wat de bank allemaal wel niet moet doen.

Imho zijn dat 2 gescheiden zaken:
1. De regering heeft inkomsten nodig, en haalt deze uit belastingen. De vermogensrendementsheffing is er daar een van.

2. De bank moet jouw rekeningen beheren, transacties doen, je een webportal aanbieden, een callcenter runnen, en heel soms zie je ook nog een baliemedewerker. Dát zijn de directe bankkosten die je aan je bank betaalt.

Wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met je conclusie, maar je onderbouwing gooi je me net wat te makkelijk op een grote hoop. :)
Volledig mee eens, maar ik heb niet geprobeerd iets anders te claimen. Vermogensrendementsheffing is simpelweg belasting, dat heeft niets te maken met de bank.

Maar de bank heeft wel degelijk meer kosten dan alleen maar personeelskosten en dergelijke. Reserveringen om risico's af te dekken leveren net zo goed kosten op. En een groot deel van deze kosten wordt wel degelijk afgedekt door aan jou minder rendement uit te keren dan wat de bank op je geld behaalt.
Er wordt op dit forum erg veel onterechte info gegeven. Het garantiestelsel wordt niet gefinancierd door de overheid maar door de banken tesamen. Dat de overheid geld investeerd in waarschijnlijk nu Sns is een heel andere zaak.
Dat klopt, schrijf ik iets anders? De banken dragen de kosten van de door de overheid ingestelde garantie, en die kosten komen natuurlijk uiteindelijk bij de spaarder terecht in de vorm van een lagere spaarrente. Want waar anders?
Tevens is de korte spaarrente niet meestal gelijk aan de inflatie maar afhankelijk van de geldmarktrente waarbij inflatie een van vele factoren die hierop van invloed zijn. Bij deposito's is dit de kapitaalmarktrente. Tevens speelt funding een grote rol.
Dat klopt, en er spelen nog veel meer factoren mee. In de praktijk is echter het effect dat deze rente over het algemeen zo rond het inflatiepercentage ligt. Wanneer dat niet zo is, is er duidelijk iets aan de hand. Denk jij dat het toeval was dat in de jaren voordat de crisis begon (waardoor bijna alle banken in zwaar weer terecht kwamen) de rentepercentages enorm opliepen? Natuurlijk niet. De banken hadden allang door dat het er voor een aantal van hen binnenkort erop of eronder zou zijn en probeerden zichzelf iets meer lucht te geven door meer geld aan te trekken, zelfs al kostte dit geld.
Even los van het feit dat dit offtopic is wil ik er toch even op ingaan, want dit slaat _helemaal_ nergens op. Het is de core business van banken om geld uit te lenen, daar verdienen ze op. Ze kunnen dat alleen maar doen als ze ook geld hebben om uit te lenen, dus banken zijn compleet afhankelijk van partijen die geld over hebben. Als niemand geld zou sparen zouden de banken niks kunnen uitlenen en dus geen cent verdienen. De bank gebruikt dus ons spaargeld om rijk te worden. Tot zover is er nog niks raars.

Het moment dat de wereld volkomen op z'n kop staat is wanneer de banken beweren dat ze ons een gunst verlenen, en die algemene stemming heerst nu. Het is geen gunst van de bank dat ik mijn geld daar mag stallen, het is een gunst van mij dat ik mijn geld daar wil stallen! De beheerkosten zijn er inderdaad wel, maar die zijn de afgelopen jaren enorm gedaald (weet je nog, vroegah, vulden we met pen overschrijvingskaarten in, die met de post naar de bank gingen, handmatig (later machinaal) werden verwerkt, terwijl nu alles via internet gaat) maar de tarieven voor zelfs ook maar een bankpas zijn alleen maar gestegen! Dus de banken verdienen niet alleen aan rente op mijn geld, ze laten MIJ er ook nog eens voor betalen! Banken eten van twee walletjes en we zijn dat allemaal normaal gaan vinden, maar dat is het dus echt niet.
Banken verdienen geld doordat zij in beheer gegeven geld (van o.a. spaarders) investeren tegen een hoger rendement. Maar hierbij moeten ze er wel rekening mee houden dat zij in liquiditeitsproblemen kunnen komen wanneer een spaarder geld opvraagt dat niet in de kluis zit maar geinvesteerd is in een of andere belegging. Want spaarrekeningen zijn vrij opvraagbaar. Zolang spaarders hun geld goed gespreid blijven opvragen gaat het allemaal wel goed, daarvoor kan een bank een (kleine) reserve aanhouden.

Maar spaarders vragen hun geld niet altijd goed gespreid op. Zodra er slecht nieuws naar buiten komt over een bank, kan het zomaar gebeuren dat een significant deel van de spaarders hun geld opvraagt. Daartoe moet de bank dus voldoende reserve aanhouden. De benodigde reserve hangt bovendien af van looptijd en risico dat op investeringen genomen is. Hier zijn uiteraard risicomodellen voor, maar al die reserves kosten geld: namelijk het gemiste rendement dat niet behaald is dankzij die reserve. En dat komt natuurlijk ook tot uiting in de rente die banken vervolgens aan spaarders uitkeren.

En dat is dus waarom spaarrekeningen niets opleveren. De bank kan weinig risico nemen met het spaargeld omdat het direct opvraagbaar is en behaalt daardoor dus weinig rendement. Voeg daar nog alle operationele kosten bij die ook uit het verschil tussen behaald rendement en betaalde rente moeten komen, en het wordt duidelijk dat op een spaarrekening weinig rente te behalen is. In de praktijk niet genoeg om inflatie en belasting te compenseren. Het heeft dus geen zin om sentimenteel te doen over boze banken die doen alsof het een recht is om een spaarrekening te openen, als je echt rendement wil op je geld, dan zal je zelf risico's moeten nemen. Je kan niet moeiteloos rijk worden. Een spaarrekening is niet meer dan een wat veiligere versie van een oude sok, op de langere termijn zullen spaarrekeningen altijd een verwaarloosbaar of zelfs in reeele termen negatief rendement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:21:
[...]

Lol
Heb je wel eens bijstand aangevraagd? Ik niet, maar ik weet wel dat je bankafschriften van een aantal jaren moet overleggen. Als jij een paar keer enkele k€ gepind hebt, zonder dat je kan aangeven waarvoor, krijg je geen bijstand, punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:42:
[knip]
. Een spaarrekening is niet meer dan een wat veiligere versie van een oude sok, op de langere termijn zullen spaarrekeningen altijd een verwaarloosbaar of zelfs in reeele termen negatief rendement hebben.
Zolang centrale banken doorgaan met hun uitzonderlijk ruim monetair beleid. Historische gezien zijn de huidige rentes extreem laag en niet in overeenstemming met een supply-demand evenwicht onder normale monetaire omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 17:40
Henk007 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 14:57:
[...]

Lol
Heb je wel eens bijstand aangevraagd? Ik niet, maar ik weet wel dat je bankafschriften van een aantal jaren moet overleggen. Als jij een paar keer enkele k€ gepind hebt, zonder dat je kan aangeven waarvoor, krijg je geen bijstand, punt uit.
Hoe zit het als je je spaarvermogen gebruikt om mee af te lossen op je lopende hypotheek voordat je in de bijstand zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Voor de bijstand telt vermogen in een eigen woning ook mee, maar er zijn uitzonderingen.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/36
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:17:
[...]

De correcte info moet zijn: De belasting rekent met een fictief rendement van 4% en heft daar 30% belasting over, dit maakt een netto aanslag van 1,2%.
Dat is dus precies wat ik zeg. Het is makkelijk om met die 1,2% te rekenen, maar het geeft voor de grondslag van deze belasting wel een verkeerd beeld.
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:17:Daar de meeste mensen niet beleggen maar gewoon sparen tegen een fors lager rendement is deze heffing al jaren onterecht. Tevens verhoogd sparen niet je besteedbaar inkomen daar deze heffing in combinatie met inflatie zorgt voor een negatief rendement. Je moet op dit moment ongeveer 3,2 % rendement maken om quite te spelen.
Volgens mij heb je de rest van mijn vorige post niet goed gelezen of niet goed begrepen. Niemand verplicht je om je geld tegen een mager rendement op de bank te laten staan. In feite is de enige reden om dat te doen de beperking van risico's, het is namelijk de meeste veilige manier. In mijn ogen zeer logisch dat dit dan ook het laagste rendement oplevert. Momenteel leven we in een tijd waardoor de rente zo laag is dat dit in combinatie met de inflatie en de vermogensrendementheffing een vermindering in koopkracht kan betekenen. De heffing zelf is echter totaal niet onterecht, het kiezen voor een fictief rendement is uiteraard een politieke keuze, maar ook in betere tijden was dit fictieve rendement niet anders en kon je nog gemakkelijker meer rendement kweken dan belast werd. In mijn ogen is het totaal niet onterecht om een vergoeding te betalen voor de diensten en risico's van de bank wat zich kan vertalen in een lagere rente. Indien je koopkracht dan achteruit gaat moet je niet de overheid aan kijken vanwege deze heffing maar de bank, vanwege de te lage rente. Wanneer je op je vermogen daadwerkelijk een interessant rendement wil halen en daarmee ook in koopkracht vooruit wil gaan dan zal je toch echt aan een wat actiever vermogensbeheer moeten doen. Uiteraard levert dat meer risico op en kost je dat meer tijd, dat is een keuze. Overigens zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden dan alleen (actief) beurs-beleggen om je vermogen wat beter uit te zetten dan op een spaarrekening.

Even terzijde, maar je besteedbaar inkomen gaat wel degelijk omhoog door het rendement op je vermogen, ook al levert dit door andere factoren je uiteindelijk geen extra welvaart op. Het is je koopkracht die dan niet stijgt, je besteedbaar inkomen is simpelweg je inkomen na belastingen, premies en inkomensoverdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dick schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 02:33:
Door de hypotheekrente aftrek worden schulden niet aangemoedigd, het huizen bezit is datgene wat daarmee aangemoedigd wordt en met dat huizenbezit juist het vormen van een stukje eigen vermogen. Dat (te)veel mensen in de afgelopen jaren steeds ook maar hun overwaarde verhypothekeert hebben is waar het mis ging, dat valt echter buiten de HRA. Maar dit is een geheel andere discussie.

Wat je spaargeld betreft: er is niemand die je verplicht om je geld op een spaarrekening te zetten. Als jij meent meer rendement te moeten krijgen op je geld dan moet je manieren zoeken om dat te realiseren, ook in deze tijd is dat echt prima te doen, het levert alleen wel iets meer risico op. Op die manier zou je dus kunnen stellen dat jij betaald om je geld op een veilige manier weg te zetten en dat is ook waar we langzaamaan naar toe gaan. Het wordt steeds gebruikelijker dat bij hogere saldi banken je een vergoeding gaan vragen voor het beheren van je geld. In dezen is het dus niet de overheid die je moet betalen om spaargeld te hebben, het is de bank.

Je eerdere stelling is trouwens ook niet te zwart/wit, hij is gewoon fout.
Het was geen stelling, het zijn feiten.

De rente van je schulden kan je ook van de belasting aftrekken. Dus het komt er gewoon op neer dat schulden worden aangemoedigd en de rente op je vermogen te zwaar wordt aangerekend. Punt.

"Veilige manier van geld wegzetten"? You serious? Kijk eens wat er gebeurt als iedereen zijn/haar spaargeld bij 1 bank weghaalt. Dan heeft de bank geen bestaansrecht meer. De banken in Nederland mogen blij zijn dat Nederlanders veel sparen, daardoor kunnen zij weer veel geld aan andere banken uitlenen etc.
gambieter schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 02:35:
[...]

Stel dat de rente boven de 4% zou gaan, zou je dan vrijwillig meer dan die 1.2% betalen? Mensen zijn erg goed zich alleen de benadeling te herinneren, maar om niet de andere periodes mee te nemen.
Prima, want sinds ik met geld omga heb ik nog nooit hoge rente (>4%) gehad.
[...]

Daar betaal ik toch al voor? Voor pakketten, rekeningen, creditcards etc..
Whut? Volgens mij doen de banken de laatste maanden steeds moeilijker wat betreft terugbetalen. Er was laatst nog een nieuwsitem erover op tv.
Terecht, dan moet de overheid maar iets doen aan het graaibeleid van de banken.
Hier betaal ik wederom maandelijks voor. En als je spaargeld vastzet en je wil toch per direct over je geld beschikken, dan mag je daar voor gaan betalen, het is maar waar je voor kiest. Oh, ook hier hetzelfde verhaal: als iedereen zijn/haar spaargeld weghaalt, dan kan de bank garanderen wat ie wil, maar dan is snel de koek op met liquiditeit.
Rendement dient er in mijn ogen voor om inflatie tegen te gaan.

Daar speelde een ander probleem mee, ze hadden van te voren afgesproken om een X aantal euro's binnen te halen. Dat vervolgens nog meer geld binnen werd geharkt was geheel onverstandig en dom.
Ik wil niet geld verdienen aan mijn spaargeld. Ik wil dat ik over een x aantal jaar hetzelfde kan kopen met het geld wat ik nu kan kopen. Niets vreemds aan.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 30-01-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:54:
[...]

Het was geen stelling, het zijn feiten.

De rente van je schulden kan je ook van de belasting aftrekken. Dus het komt er gewoon op neer dat schulden worden aangemoedigd en de rente op je vermogen te zwaar wordt aangerekend. Punt.
Lees je post eens terug. Jij stelde dat je belasting moet betalen om het feit dat je geld bezit, dat is simpelweg gewoon fout. Punt.

Ik weet niet hoe jij je aangifte doet, maar met uitzondering van de HRA kan je de rente van je schulden helemaal niet aftrekken. Punt.

De HRA heeft verder weinig met een vermogensheffing of andere schulden te maken. Als je toch daar op doelt dan ben ik zeker met je eens dat het fiscaal-juridisch een raar vehikel is waar een andere oplossing voor moet komen doordat een niet houdbare situatie er mee is gecreëerd. Het is echter wel een prachtig hulpmiddel geweest om het huizenbezit naar een (fors) hoger niveau te tillen en zo lang er geen overwaarde gefinancierd wordt (wat met de HRA in beginsel ook niet gebeurt) dan is op de schuld zelf ook weinig tegen, deze wordt in een gezonde markt immers verantwoord door het onderliggende vastgoed. De mensen die in de problemen komen door het overhouden van een restschuld bij verkoop is met name de groep die kort voor de schuldencrisis een huis heeft gekocht met een maximale hypotheek, een volledig aflossingsvrije hypotheek heeft gehad of steeds maar bij is gaan lenen. Het lijkt alsof men tegenwoordig totaal geen eigen verantwoordelijkheid meer hoeft en/of durft te nemen.

Als jij meent dat jij je bank al genoeg betaald en alsnog een te lage rente krijgt zal je op zoek moeten naar een andere bank, daar heeft de box 3-heffing bar weinig mee te maken. Zoals eerder aangegeven ben jij niet verplicht om je rendement door een bank te laten beperken. Als je hier geen zin of behoefte aan hebt dan is dat prima, als je de makkelijke weg kiest moet je alleen niet gaan klagen dat je dat niet het maximale resultaat oplevert. Dat jij persoonlijk van mening bent dat je met je spaargeld niets wil verdienen is leuk maar daar kan de rest van de wereld geen rekening mee houden, dat is namelijk niet echt een gangbare opvatting. In datzelfde stukje spreek je jezelf ook nog eens tegen trouwens, in dezelfde zin als dat je aangeeft geen geld op je spaargeld wil verdienen geef je ook aan dat je over een onbepaald aantal jaren nog steeds hetzelfde wil kunnen kopen. Als je met je geld niets verdient en toch de inflatie wil compenseren is dat simpelweg onmogelijk, belasting of niet. Door de belasting zou je wellicht wat meer moeite moeten doen om de inflatie te compenseren, geld verdienen met je spaargeld is dan dus een vereiste. Dat soort struisvogelpolitiek klinkt misschien leuk in de kroeg en op verjaardagen maar in de praktijk werkt het helaas echt niet zo.
quote: GioStyle
Prima, want sinds ik met geld omga heb ik nog nooit hoge rente (>4%) gehad.
Misschien moet je daar dan eens wat aan gaan doen. Als je daar geen zin in hebt is dat ook prima, dan moet je alleen niet de schuld van jouw verminderde koopkracht ergens anders neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dick schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 00:08:

Lees je post eens terug. Jij stelde dat je belasting moet betalen om het feit dat je geld bezit, dat is simpelweg gewoon fout. Punt.
Waren uw bezittingen op 1 januari 2012 in totaal meer waard dan 21.139 EUR?
Oh? Vandaar krijg ik een aanslag als ik mijn belastingopgave invul? En ja, ik stelde het al voor dat het te zwart/wit is, maar dat is waarschijnlijk niet de goede omschrijving. Te kort door de bocht past denk ik meer bij mijn opmerking. Het gaat om het belasten van het fictieve rendement wat je hebt met je vermogen. Punt blijft dat als je niet meer spaargeld hebt dat het dan ook niet belast wordt. Dus geen spaargeld hebben is niets hoeven af te dragen. Meer dan 21.139 EUR in bezit hebben betekent belasting afdragen. Lijkt me vrij duidelijk toch?

Ik weet niet hoe jij je aangifte doet, maar met uitzondering van de HRA kan je de rente van je schulden helemaal niet aftrekken. Punt.
Paar vragen verderop op het belastingformuliertje:
Had u op 1 januari 2012 schulden?
Dat klopt, ik bedoelde daar ook niet de rente, maar de rest van de schulden, mijn fout. Vul daar een fictief bedrag in en hocus pocus het te betalen bedrag aan belasting gaat naar beneden.
Welke schulden geeft u aan in box 3?
- Schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
- Negatief saldo op een bankrekening
- Schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die horen bij een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
- Schulden voor de financiering van de tweede woning (bijvoorbeeld een vakantiehuisje) of andere onroerende zaken
- Schulden volgens de Wet studiefinanciering
- Erfbelasting

Als jij meent dat jij je bank al genoeg betaald en alsnog een te lage rente krijgt zal je op zoek moeten naar een andere bank, daar heeft de box 3-heffing bar weinig mee te maken. Zoals eerder aangegeven ben jij niet verplicht om je rendement door een bank te laten beperken. Als je hier geen zin of behoefte aan hebt dan is dat prima, als je de makkelijke weg kiest moet je alleen niet gaan klagen dat je dat niet het maximale resultaat oplevert. Dat jij persoonlijk van mening bent dat je met je spaargeld niets wil verdienen is leuk maar daar kan de rest van de wereld geen rekening mee houden, dat is namelijk niet echt een gangbare opvatting. In datzelfde stukje spreek je jezelf ook nog eens tegen trouwens, in dezelfde zin als dat je aangeeft geen geld op je spaargeld wil verdienen geef je ook aan dat je over een onbepaald aantal jaren nog steeds hetzelfde wil kunnen kopen. Als je met je geld niets verdient en toch de inflatie wil compenseren is dat simpelweg onmogelijk, belasting of niet. Door de belasting zou je wellicht wat meer moeite moeten doen om de inflatie te compenseren, geld verdienen met je spaargeld is dan dus een vereiste. Dat soort struisvogelpolitiek klinkt misschien leuk in de kroeg en op verjaardagen maar in de praktijk werkt het helaas echt niet zo.

Misschien moet je daar dan eens wat aan gaan doen. Als je daar geen zin in hebt is dat ook prima, dan moet je alleen niet de schuld van jouw verminderde koopkracht ergens anders neer leggen.
Nee, de belastingdienst heft teveel belasting, that is. Duidelijk. Leuk en aardig een schatting maken met wat voor rendement je met je spaargeld kan halen, maar waarom niet gewoon naar het daadwerkelijke rendement kijken en daar belasting over heffen.

Dat doe je toch ook niet bij je inkomen? Oh ik verdien ongeveer y, dan betaal je maar x aan belasting. Nee, je kijkt precies hoeveel iemand verdient en gaat aan de hand daarvan loonbelasting inhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 31-01-2013 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
GioStyle schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 01:00:
Oh? Vandaar krijg ik een aanslag als ik mijn belastingopgave invul? En ja, ik stelde het al voor dat het te zwart/wit is, maar dat is waarschijnlijk niet de goede omschrijving. Te kort door de bocht past denk ik meer bij mijn opmerking. Het gaat om het belasten van het fictieve rendement wat je hebt met je vermogen. Punt blijft dat als je niet meer spaargeld hebt dat het dan ook niet belast wordt. Dus geen spaargeld hebben is niets hoeven af te dragen. Meer dan 21.139 EUR in bezit hebben betekent belasting afdragen. Lijkt me vrij duidelijk toch?

[...]

Paar vragen verderop op het belastingformuliertje:
[...]

Dat klopt, ik bedoelde daar ook niet de rente, maar de rest van de schulden, mijn fout. Vul daar een fictief bedrag in en hocus pocus het te betalen bedrag aan belasting gaat naar beneden.
Je hebt in de gaten dat die schulden alleen maar af te trekken zijn omdat deze een negatieve invloed hebben op je vermogen en daarmee dus juist je box 3 heffing verlagen? Het heeft geen enkele zin om wel een bepaald bedrag aan schulden te kweken. Als je € 100.000 leent zullen je bezittingen stijgen met dat bedrag maar je schulden echter ook, het resultaat voor je vermogen is dus € 0,-. Als je dit niet begrijpt en als stimulering van lenen ziet dan is het einde zoek.
Dat je boven een bepaald vermogen belastingplichtig bent over het fictieve rendement daarvan zegt nog altijd niet dat dat vermogen zelf of puur het hebben daarvan belast wordt. Hoe graag je het ook wil, dat is nou eenmaal niet de grondslag en het object van de heffing. Je begrijpt blijkbaar wel hoe de heffing zelf in elkaar steekt maar wil maar niet snappen waar deze op gebaseerd is. Wat je zegt over het belasten van het feit dat je een vermogen boven een bepaalde grens hebt is niet te zwart/wit of te kort door de bocht, het is en blijft gewoon fout. Je kan prima stellen dat door de huidige lage rentestanden je het niet eens bent met het forfaitaire rendement of het überhaupt heffen van vermogensbelasting, ik deel die mening niet, maar daar ben je uiteraard vogelvrij in. Het is en blijft echter fout om te zeggen dat je belasting betaald vanwege het feit dat je geld bezit. Je betaald die belasting vanwege het feit dat je geacht wordt een bepaald rendement op je geld te behalen. Dat is de heffingsgrondslag en niets anders.
Nee, de belastingdienst heft teveel belasting, that is. Duidelijk. Leuk en aardig een schatting maken met wat voor rendement je met je spaargeld kan halen, maar waarom niet gewoon naar het daadwerkelijke rendement kijken en daar belasting over heffen.

Dat doe je toch ook niet bij je inkomen? Oh ik verdien ongeveer y, dan betaal je maar x aan belasting. Nee, je kijkt precies hoeveel iemand verdient en gaat aan de hand daarvan loonbelasting inhouden.
De Belastingdienst heft exact die belasting, en vaak zelfs minder, waarvoor zij formeel toestemming heeft en deze wettelijk is vastgesteld. Als je vindt dat er teveel en te hoge belastingen bestaan in Nederland dan moet je de regering aankijken, niet de Belastingdienst. Of er daadwerkelijk te veel en te hoge belastingen zijn in Nederland is een politieke discussie die hier denk ik niet echt op zijn plaats is. De effectieve belastingdruk is in Nederland trouwens helemaal niet zo schrikbarend hoog, zeker niet als je naar het voorzieningenniveau kijkt.

De keuze voor het forfaitaire rendement is wederom een politieke, maar hou er rekening mee dat als je daadwerkelijke rendement op dezelfde manier als LB belast zou worden je een stuk meer kwijt zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dick op 31-01-2013 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Leuk en aardig een schatting maken met wat voor rendement je met je spaargeld kan halen, maar waarom niet gewoon naar het daadwerkelijke rendement kijken en daar belasting over heffen.
Daarmee zou je in feite mensen straffen die wèl iets met hun geld doen en (als ze boffen) daar een hoog rendement zouden hebben behaald. Je zou dus kunnen zeggen dat de overheid stimuleert om wat met je geld te gaan doen, verbouwing, nieuwe keuken, nieuwe zussemezo of investeren in bedrijven die wel actief zijn in de samenleving. Ik beleg zelf ook niet maar vind niet dat zij die wel actief zijn daarvoor moeten worden 'gestraft'.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarmee zou je in feite mensen straffen die wèl iets met hun geld doen en (als ze boffen) daar een hoog rendement zouden hebben behaald. Je zou dus kunnen zeggen dat de overheid stimuleert om wat met je geld te gaan doen, verbouwing, nieuwe keuken, nieuwe zussemezo of investeren in bedrijven die wel actief zijn in de samenleving. Ik beleg zelf ook niet maar vind niet dat zij die wel actief zijn daarvoor moeten worden 'gestraft'.
Op zich is het zo gek niet om meer belasting te heffen over hogere rendementen, zo werkt het bijvoorbeeld bij loonbelasting. Loonbelasting wordt niet geheven over het aantal uren dat je werkt (investering), maar over wat je daarmee verdient (rendement).

Maar het is natuurlijk wel bijzonder lastig om een rendementsafhankelijke heffing in te voeren. Er zijn talloze truuks denkbaar om rendement op papier te verminderen en het ontwijken of ontduiken van een rendementsafhankelijke heffing zou direct een nieuwe nationale sport worden. het huidige systeem is een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dick schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 02:15:

Dat je boven een bepaald vermogen belastingplichtig bent over het fictieve rendement daarvan zegt nog altijd niet dat dat vermogen zelf of puur het hebben daarvan belast wordt. Hoe graag je het ook wil, dat is nou eenmaal niet de grondslag en het object van de heffing. Je begrijpt blijkbaar wel hoe de heffing zelf in elkaar steekt maar wil maar niet snappen waar deze op gebaseerd is. Wat je zegt over het belasten van het feit dat je een vermogen boven een bepaalde grens hebt is niet te zwart/wit of te kort door de bocht, het is en blijft gewoon fout. Je kan prima stellen dat door de huidige lage rentestanden je het niet eens bent met het forfaitaire rendement of het überhaupt heffen van vermogensbelasting, ik deel die mening niet, maar daar ben je uiteraard vogelvrij in. Het is en blijft echter fout om te zeggen dat je belasting betaald vanwege het feit dat je geld bezit. Je betaald die belasting vanwege het feit dat je geacht wordt een bepaald rendement op je geld te behalen. Dat is de heffingsgrondslag en niets anders.
Ik weet prima hoe de heffing werkt en waar ie op gebaseerd is.

Fout? Fout? Hier praat je jezelf toch echt tegen. Wat ik al in een van mijn posts heb uitgelegd is gewoon correct en precies hetzelfde zoals jij het hier neerplempt.

Zoals ik het in mijn eerdere post had verwoord komt het nogal zwart wit over. Ik weet dat ik belasting moet betalen over het feit dat ik met mijn spaargeld rendement maak. Elke euro boven de grens gaat de belastingdienst er van uit dat ik 4% rendement haal. Van die 4% rendement wil de overheid 30% hebben, wat neerkomt op 1,2% van het totaal min de vrijstelling.
Man, man..Het wil maar niet doordringen he?

Stel je hebt persoon X en Y. X heeft geen spaargeld en Y heeft 100.000 euro. Voor de rest hebben X en Y dezelfde inkomen etc. Uiteindelijk zal Y meer belasting moeten betalen dan X.

Ik weet dat het komt door de heffing die boven de 21k wordt geheven, maar het voelt wel als een straf: je hebt spaargeld en je moet vervolgens meer belasting afdragen, dan iemand die geen spaargeld heeft. ;w
De effectieve belastingdruk is in Nederland trouwens helemaal niet zo schrikbarend hoog, zeker niet als je naar het voorzieningenniveau kijkt
Hier kan ik het echt niet mee eens zijn, maar ik ga hier niet verder op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GioStyle schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:19:
offtopic:
Auw, weet je hoe je eigen posts juist overkomen? :D
Stel je hebt persoon X en Y. X heeft geen spaargeld en Y heeft 100.000 euro. Voor de rest hebben X en Y dezelfde inkomen etc. Uiteindelijk zal Y meer belasting moeten betalen dan X.

Ik weet dat het komt door de heffing die boven de 21k wordt geheven, maar het voelt wel als een straf: je hebt spaargeld en je moet vervolgens meer belasting afdragen, dan iemand die geen spaargeld heeft. ;w
Dat is als zeggen dat iemand die een hoger salaris heeft zich gestraft voelt omdat deze meer belasting moet betalen. Je kunt altijd je spaargeld weggeven en dan heb je die "straf" niet, maar dan heb je ook dat spaargeld niet. Juist door het spaargeld heb je wat extra's, en zit je in een veel betere positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat klopt, dat is ook een asociaal beleid. Vlaktaks zou veel socialer zijn; gelijkheid voor iedereen.
gambieter schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:22:
[...]

offtopic:
Auw, weet je hoe je eigen posts juist overkomen? :D
Nou, zeg het eens meneer de mod.

[ Voor 52% gewijzigd door GioStyle op 31-01-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
[...]

Fout? Fout? Hier praat je jezelf toch echt tegen. Wat ik al in een van mijn posts heb uitgelegd is gewoon correct en precies hetzelfde zoals jij het hier neerplempt.

[...]

Stel je hebt persoon X en Y. X
Y is dan ook 100K meer waard dan X.

Je betaald geen belasting op het bedrag dat je spaart. Je betaald belasting op de rente hiervan. De overheid kan ook gewoon zeggen belasting op alle spaargeld. gelijk voor iedereen, ook diegene die minder dan 21 K hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Tarkin schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:38:
[...]

Y is dan ook 100K meer waard dan X.

Je betaald geen belasting op het bedrag dat je spaart. Je betaald belasting op de rente hiervan. De overheid kan ook gewoon zeggen belasting op alle spaargeld. gelijk voor iedereen, ook diegene die minder dan 21 K hebben
X heeft ook 100K in de economie gepompt, want dat geld is ook niet zomaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
dan heeft X op dat moment meer belasting betaald. tussen 19-21% van dat bedrag. ik ga het nu niet uitrekenen, maar het gevoel zegt me dat je die 100K een tijdje moogt laten staan op een spaarrekening eer je 20K belasting betaald hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Tarkin schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:53:
dan heeft X op dat moment meer belasting betaald. tussen 19-21% van dat bedrag. ik ga het nu niet uitrekenen, maar het gevoel zegt me dat je die 100K een tijdje moogt laten staan op een spaarrekening eer je 20K belasting betaald hebt...
Een jaartje of 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
dus je beseft dat je geklaag over belasting op spaargeld geen hout snijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die BTW moet je alsnog betalen hoor, je krijgt geen vrijstelling ervan zodra je je spaargeld uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tarkin schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:38:
Je betaald geen belasting op het bedrag dat je spaart. Je betaald belasting op de rente hiervan.
Nee, dat was vroeger. Nu betaal je belasting over een fictief (forfaittair?) rendement. Dat komt in de praktijk gewoon neer op een vermogensbelasting van 1.2%. De rente is hierbij volstrekt irrelevant.
Het zou aanzienlijk eenvoudiger zijn als de overheid dat ook gewoon zo zou noemen, i.p.v. "30% van 4%". Ambtenaren die zichzelf bezig houden met ingewikkelddoenerij, zoals wel vaker.
Nu maakt het niet uit hoe ze het noemen, en welk percentage van welk andere percentage ze nemen, feit is dat het 1.2% van je spaargeld (boven de drempel) kost.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 31-01-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GioStyle schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:15:
Dat klopt, dat is ook een asociaal beleid. Vlaktaks zou veel socialer zijn; gelijkheid voor iedereen.
Dat heeft niets met sociaal te maken, maar is juist individualistisch. Door alleen naar het inkomen te kijken en niet naar het bezit krijg je juist veel grotere ongelijkheid.
Nou, zeg het eens meneer de mod.
Omdat je het zo vriendelijk vraagt: je bent een beetje aan het drammen :) . De verschillende stelsels hebben allemaal hun pro's en con's, het is niet dat eentje specifiek asociaal is of oneerlijk.
RemcoDelft schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:46:
Nee, dat was vroeger. Nu betaal je belasting over een fictief (forfaittair?) rendement. Dat komt in de praktijk gewoon neer op een vermogensbelasting van 1.2%.
Het zou aanzienlijk eenvoudiger zijn als de overheid dat ook gewoon zo zou noemen, i.p.v. "30% van 4%". Ambtenaren die zichzelf bezig houden met ingewikkelddoenerij, zoals wel vaker.
Nu maakt het niet uit hoe ze het noemen, en welk percentage van welk andere percentage ze nemen, feit is dat het 1.2% van je spaargeld (boven de drempel) kost.
Het is inderdaad een etiketje. Maar ik voorspel dat de klachten niet zouden verminderen als het een ander etiket krijgt, want de belasting blijft hetzelfde. Ik heb zelf niet zo'n probleem met de huidige belastingopzet (tenminste, had ik niet toen ik in NL woonde ;) ) omdat meer inkomen en meer bezit boven de streep positief blijven uitpakken. Alleen is de toename niet lineair maar logaritmisch, dwz des te hoger je komt des te minder snel de stijging. Dat is imo goed verdedigbaar met het huidige niveau van de schalen in de belasting :)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 31-01-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 10:20:
Maar het is natuurlijk wel bijzonder lastig om een rendementsafhankelijke heffing in te voeren. Er zijn talloze truuks denkbaar om rendement op papier te verminderen en het ontwijken of ontduiken van een rendementsafhankelijke heffing zou direct een nieuwe nationale sport worden. het huidige systeem is een stuk simpeler.
Maar dat gebeurt nu ook al. Er is waardepapier wat alleen uitkeert als je de hele rit volmaakt waardoor er geen tussentijdse waarde opbouw is en je dus ook geen VRH betaalt. Juist daarom is het onredelijk dat iemand wel VRH over spaargeld moet betalen maar niet over waardepapierconstructies.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 02-10 11:37
Nee vroeger betaalde je inkomstenbelasting over je rendement EN DAARNAAST APART nog vermogensbelasting over je vermogen (0,8%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
[...]

[...]

Ik spreek mijzelf helemaal niet tegen en we zeggen al zeker niet hetzelfde. Het enige wat ik je probeer duidelijk te maken is dat jij een verkeerde opvatting van de grondslag en verantwoording van deze belasting hebt. Hoe de belasting berekent wordt begrijp je wel, maar dat juist dat (fictieve) rendement dus de juridische grondslag en het subject van de heffing is wil er blijkbaar bij jou maar niet in. Misschien vind jij dat wel niet van belang en vind je dat het door het fictieve rendement met een gelijk tarief een onredelijke heffing, natuurlijk, dat kan. Blijven zeggen dat het een belasting is die ziet op het feit dat je vermogen hebt is en blijft hoe dan ook fout. Als we in een maatschappij zouden leven waar je totaal geen rendement op je spaargeld zou kunnen krijgen, (let wel, dan zouden we een stuk slechter af zijn dan nu) zou er ook geen vermogensrendementheffing kunnen bestaan.

Wat je voorbeeld betreft is het toch ook volstrekt logisch dat Y meer belasting betaald dan X? Uitgaande van zo'n 3% rente heeft Y, na belastingen, nog steeds ruim € 2.000 meer te besteden dan X. Stel nu dat Y wat slimmer is en 5% op zijn geld weet te halen, dan is zijn netto inkomen ineens ruim € 4.000 hoger dan dat van X. Door de belastingvrije voet bestaat er alsnog een progressieve belastingdruk bij deze heffing. Waarom vind jij dat het extra inkomen van Y onbelast moet blijven? Het daadwerkelijke rendement belasting in plaats van werken met een forfaitair tarief maakt bij dit soort bedragen echt nauwelijks uit, het zou hier een verschil van € 60,- opleveren in het voordeel van Y. In het geval hij 5% weet te halen levert het echter een verschil op van € 540,- ten gunste van de Belastingdienst.
[...]
Hier kan ik het echt niet mee eens zijn, maar ik ga hier niet verder op in.
Dat kan en is je goed recht. Ik vraag mij alleen toch echt af of dat ook nog daadwerkelijk ergens is gebaseerd of puur een onderbuikgevoel zoals dat bij zovelen leeft.
RemcoDelft schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:46:
[...]

Nee, dat was vroeger. Nu betaal je belasting over een fictief (forfaittair?) rendement. Dat komt in de praktijk gewoon neer op een vermogensbelasting van 1.2%. De rente is hierbij volstrekt irrelevant.
Juridisch gezien maakt het wel degelijk uit hoe het genoemd wordt. Onze inkomstenbelasting is gebaseerd op het bronnenstelsel. Zonder bron waaruit inkomen voortvloeit is er geen belasting mogelijk, een van de kenmerken van een bron is dat door het inkomen de bron zelf niet aangetast wordt. Een heffing op het vermogen sluit niet aan bij dit beginsel en is daarom niet wenselijk. Hoewel het effectief uit te rekenen is als een percentage van het vermogen is dit niet de rechtvaardiging van deze belasting. Er is hier echt geen sprake van 'ingewikkeldoenerij' van ambtenaren, het is de noodzakelijke juridische grondslag van deze belasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 31-01-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat gebeurt nu ook al. Er is waardepapier wat alleen uitkeert als je de hele rit volmaakt waardoor er geen tussentijdse waarde opbouw is en je dus ook geen VRH betaalt. Juist daarom is het onredelijk dat iemand wel VRH over spaargeld moet betalen maar niet over waardepapierconstructies.
Kan je me hiervan een bron geven? Want dit zou juist niet moeten kunnen met de huidige regels. Het maakt nu helemaal niets uit waarin je je vermogen stopt: een spaarrekening, aandelen, een oude sok, het "waardepapier" waar je over spreekt. Het is allemaal vermogen waarover een fictief rendement van 4% wordt gerekend en daarvan 30% belast, wat zoals RemcoDelft zegt neerkomt op een 1.2% belasting op vermogen.

RemcoDelft
Ambtenaren die zichzelf bezig houden met ingewikkelddoenerij, zoals wel vaker.
De reden is politiek: een pure vermogensheffing was ideologisch onaanvaardbaar voor rechtse partijen omdat daarmee bezit werd bestraft, een vermogensrendementsheffing was ideologisch wel haalbaar maar in de praktijk onacceptabel voor diezelfde partijen omdat dit moeilijk uitvoerbaar is en bovendien de eigen achterban van rijke beleggers met hoge rendementen onevenredig hard raakt. Voor linkse partijen was het niet hebben van enige vermogensheffing onacceptabel en alle partijen waren het erover eens dat de overheid het geld wel nodig heeft, dus is dit ingenieuze compromis bedacht dat zowel ideologisch als praktisch verdedigbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dick schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 18:28:
Ik spreek mijzelf helemaal niet tegen en we zeggen al zeker niet hetzelfde. Het enige wat ik je probeer duidelijk te maken is dat jij een verkeerde opvatting van de grondslag en verantwoording van deze belasting hebt. Hoe de belasting berekent wordt begrijp je wel, maar dat juist dat (fictieve) rendement dus de juridische grondslag en het subject van de heffing is wil er blijkbaar bij jou maar niet in. Misschien vind jij dat wel niet van belang en vind je dat het door het fictieve rendement met een gelijk tarief een onredelijke heffing, natuurlijk, dat kan. Blijven zeggen dat het een belasting is die ziet op het feit dat je vermogen hebt is en blijft hoe dan ook fout.
Je kan het juridisch noemen hoe je wilt, feit is dat je 1.2% belasting over je vermogen betaald. Vreemd dat deze belasting altijd zoveel weerstand oproept van mensen die perse willen beweren dat het niet zo is...
Juridisch gezien maakt het wel degelijk uit hoe het genoemd wordt.
Voor juristen en ambtenaren wellicht, omdat die hun baan danken aan het ingewikkeld houden van simpele dingen. Voor de rest van Nederland is het gewoon 1.2% vermogensbelasting. En dat klopt ook.
Hoewel het effectief uit te rekenen is als een percentage van het vermogen is dit niet de rechtvaardiging van deze belasting.
Ook hier: 99% van de belastingbetalers interesseert zich niet in de "rechtvaardiging" hiervan, die ziet gewoon 1.2% afgetikt worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 08:02:
RemcoDelft

[...]

De reden is politiek: een pure vermogensheffing was ideologisch onaanvaardbaar voor rechtse partijen omdat daarmee bezit werd bestraft, een vermogensrendementsheffing was ideologisch wel haalbaar maar in de praktijk onacceptabel voor diezelfde partijen omdat dit moeilijk uitvoerbaar is en bovendien de eigen achterban van rijke beleggers met hoge rendementen onevenredig hard raakt. Voor linkse partijen was het niet hebben van enige vermogensheffing onacceptabel en alle partijen waren het erover eens dat de overheid het geld wel nodig heeft, dus is dit ingenieuze compromis bedacht dat zowel ideologisch als praktisch verdedigbaar is :)
Tnx voor de uitleg. Komt precies neer op wat ik al zei: ambtenaren die zichzelf bezig houden (met niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
RemcoDelft schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 08:17:
[...]

Je kan het juridisch noemen hoe je wilt, feit is dat je 1.2% belasting over je vermogen betaald. Vreemd dat deze belasting altijd zoveel weerstand oproept van mensen die perse willen beweren dat het niet zo is...
feit is ook dat je bij de huidige rentetarieven nog meer rente krijgt dan dat je belasting moet betalen. op 2% dan haal je nog altijd iets van een 800€ netto rendement (ok, je geeft de fiscus 1200 € maar je geld levert nog iets op. Minder dan de inflatie, maar beter dan in een oude sok stoppen. Dan betaal je geen 1200 euro, maar krijg je ook geen 2K per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tarkin schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:17:
[...]

feit is ook dat je bij de huidige rentetarieven nog meer rente krijgt dan dat je belasting moet betalen. op 2% dan haal je nog altijd iets van een 800€ netto rendement (ok, je geeft de fiscus 1200 € maar je geld levert nog iets op. Minder dan de inflatie, maar beter dan in een oude sok stoppen. Dan betaal je geen 1200 euro, maar krijg je ook geen 2K per jaar)
Eigenlijk kan je die 1.2% gewoon bij de inflatie optellen, dan zit je op 3.7% over 2012...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws voor al diegene die klagen over 1,2% belasting met teveel geld in achtergestelde obligaties van Sns bank. Die hoeven over dit bedrag geen belasting meer te betalen :) . Sorry voor dit cynische grapje maar ik ben blij dat ik belasting mag betalen want dit beteketent dat ik er riant bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
gambieter schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:06:

Dat heeft niets met sociaal te maken, maar is juist individualistisch. Door alleen naar het inkomen te kijken en niet naar het bezit krijg je juist veel grotere ongelijkheid.
Zie voorbeeld hieronder: ik heb al belasting betaald over het bezit door middel van loonbelasting, vervolgens mag ik nog een keer aftikken. Dat heeft inderdaad niets met sociaal te maken. Ja, hooguit sociaal voor de socialisten.

Wat je voorbeeld betreft is het toch ook volstrekt logisch dat Y meer belasting betaald dan X? Uitgaande van zo'n 3% rente heeft Y, na belastingen, nog steeds ruim € 2.000 meer te besteden dan X. Stel nu dat Y wat slimmer is en 5% op zijn geld weet te halen, dan is zijn netto inkomen ineens ruim € 4.000 hoger dan dat van X. Door de belastingvrije voet bestaat er alsnog een progressieve belastingdruk bij deze heffing. Waarom vind jij dat het extra inkomen van Y onbelast moet blijven? Het daadwerkelijke rendement belasting in plaats van werken met een forfaitair tarief maakt bij dit soort bedragen echt nauwelijks uit, het zou hier een verschil van € 60,- opleveren in het voordeel van Y. In het geval hij 5% weet te halen levert het echter een verschil op van € 540,- ten gunste van de Belastingdienst.
Rente houdt in een inflatievergoeding (want je kan het geld immers pas later uitgeven, maar je wil wel minstens hetzelfde kunnen kopen later), een risicopremie (je leent geld uit waaraan risico's vastzitten), en de kosten van de lening zelf.

Jij ziet alles veel te rooskleurig, want je houdt totaal geen rekening met de inflatie. Stel de rente is 3%. De inflatie in Nederland is over het jaar 2012 gemiddeld 2.5%. (Bron) Vervolgens moet je ook nog vermogensbelasting afdragen. Dus als je 100.000 euro hebt tegen 3% rente wegzet, heb je aan het eind van de rit 103.000 euro. Inflatie is 2.5%. Dus je vermogen moet met 2.5% groeien om dezelfde koopkracht te behouden: 102.500 euro.
Vrijgesteld vermogen is in 2012 vastgesteld op 21.139 euro.
100.000 - 21.139 = 78.861 euro waarover je vermogensbelasting moet betalen.
1,2% van 78.861 euro = 946 euro.

Dus de 103.000 euro die je hebt verdiend is meer dan genoeg om de inflatie te dekken, want 103.000 > 102.500 euro. Echter moet je ook nog eens vermogensbelasting van 946 euro betalen.

103.000 - 102.500 - 946 = -446 euro.

Persoon X ziet dus de waarde van zijn spaargeld verdampen, terwijl persoon Y allang heeft genoten, ook al heeft hij al BTW belasting betaald, want persoon X moet dat nog gaan doen als hij zijn spaargeld gaat uitgeven. Nu kan je wel zeggen, ja maar dan had hij meer rendement moeten maken met zijn spaargeld! Nee, de belastingdienst moet minder belasting heffen.

Kortom, in deze tijd betaal je belasting om spaargeld te mogen hebben. Period.

Dat kan en is je goed recht. Ik vraag mij alleen toch echt af of dat ook nog daadwerkelijk ergens is gebaseerd of puur een onderbuikgevoel zoals dat bij zovelen leeft.
Hier heb je een bron. :>

Oh, en trouwens.. Je doet je naam eer aan. :>

[ Voor 16% gewijzigd door GioStyle op 01-02-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GioStyle schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:13:
Zie voorbeeld hieronder: ik heb al belasting betaald over het bezit door middel van loonbelasting, vervolgens mag ik nog een keer aftikken. Dat heeft inderdaad niets met sociaal te maken. Ja, hooguit sociaal voor de socialisten.
Die 100,000 bezit hoeft helemaal niet uit loon te zijn opgebouwd, net zoals de 100,000 die de ander niet heeft niet hoeft te komen door uitgavenpatroon. Giften, erfenissen, kansspelen, en daar tegenover uitgaven, diefstal, etc. Je bent ontzettend binair bezig hier.
Period.
Of je nu punt of period zegt, het is nog steeds een vervelende manier van discussieren. Jij bepaalt niet of iets de waarheid is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
gambieter schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:39:
[...]

Die 100,000 bezit hoeft helemaal niet uit loon te zijn opgebouwd, net zoals de 100,000 die de ander niet heeft niet hoeft te komen door uitgavenpatroon. Giften, erfenissen, kansspelen, en daar tegenover uitgaven, diefstal, etc. Je bent ontzettend binair bezig hier.

Of je nu punt of period zegt, het is nog steeds een vervelende manier van discussieren. Jij bepaalt niet of iets de waarheid is :)
Dus omdat ik het niet op een andere manier heb verkregen rechtvaardigt het dat ik twee keer belasting mag betalen? Oh wacht, niet 2 keer, maar elk jaar weer. Dank je.

Als een persoon roept dat ik maar vanuit onderbuikgevoelens praat, dat ik dingen zeg die niet waar zijn, gedrag spiegelen etc.. Dat is pas vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:48:
[...]

Dus omdat ik het niet op een andere manier heb verkregen rechtvaardigt het dat ik twee keer belasting mag betalen? Oh wacht, niet 2 keer, maar elk jaar weer. Dank je.

Als een persoon roept dat ik maar vanuit onderbuikgevoelens praat, dat ik dingen zeg die niet waar zijn, gedrag spiegelen etc.. Dat is pas vervelend.
Maar je betaalt niet 2x belasting over je loon. Die 1,2% komt voort uit belasting op het rendement dat je spaargeld opleverd. Doordat de overheid van 4% rendement uitgaat en de spaarrentes nu zo laag zijn, wordt dat spaargeld minder waard, als je de inflatie meerekend. En dat is jammer. Misschien is het inderdaad rechtvaardiger als die rekenrente van 4% naar beneden wordt bijgesteld.

Maar ik betwijfel of de overheid er voor moet zorgen dat spaargeld ten alle tijden z'n waarde kan behouden. Als je je geld op een spaarrekening zet, loop geen risico en je kan altijd je geld opnemen. Op dit moment verliest het dan een klein beetje waarde. Is dat zo erg, terwijl je 0 risico loopt?

Als je toch meer rendement wilt ontvangen op je spaargeld, dan kan dat door meer risico te nemen, of het langer vast te zetten. Zet het 10 jaar vast, krijg je mooi 2,9% spaarrente, zonder extra risico. Je kan het alleen niet vrij opnemen. Maar je spaart toch voor later? Als je toch maar voor een paar jaar spaart dan is dat effect door die 1,2% belasting nog minder erg.

Je kan ook gaan beleggen met je spaargeld, die risico's variëren van klein tot groot, de rendementen variëren ook. Als je gaat beleggen kun je betere rendementen halen dan door alleen te sparen. Dan kan je vermogen zelfstandig prima toenemen, ondanks inflatie en belasting.

Dat die belasting van 1,2% nu aan zou zetten tot het uitgeven en lenen van geld - ipv sparen - lijkt me onzinnig. Lenen kost meer dan sparen. Je spaart toch om later geld te hebben. Als je het uitgeeft dan heb je het niet meer. De meeste dingen waar je het aan uitgeeft, verliezen (veel) sneller hun waarde dan je spaargeld.

Zelfs al zou je loon (of wat dan ook) meer dan 1 keer belast worden, so what? Kijk naar het grote plaatje. De overheid moet net zoveel geld binnen krijgen als ze uitgeeft. Of je nou 1 keer belasting over iets betaalt, over vaker, de totale belasting blijft hetzelfde. Maar als je al die verschillende belastingen door 1 belasting vervangt, krijg je toch veel ongelijkere (onrechtvaardigere?) belastingdruk, met duidelijkere 'verliezers' en 'winnaars'. Zal er veel meer onvrede over de belastingdienst zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door Artjuh op 01-02-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is dat zo erg, terwijl je 0 risico loopt?
0 risico tot 100k. Volgens jouw redenatie zou >100k weer onbelast op de spaarrekening mogen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
stok schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 20:10:
[...]

0 risico tot 100k. Volgens jouw redenatie zou >100k weer onbelast op de spaarrekening mogen staan.
Wablief, welke redenatie? Ik zeg nergens dat er geld is dat niet hoeft te worden belast.

En 0 risico tot wel meer dan 100k als je bij meerdere banken zit. Natuurlijk bestaat helemaal 0 risico niet, maar een lager risico dan met een spaarrekening (ook boven 100k) kan ik me zo 123 niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frips
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 08:57
Zolang onze regering zo nu en dan een bank overneemt, zal er flink belasting betaald moeten worden. Vermogensbelasting betalen is niet leuk, maar het is in ieder geval een redelijk eerlijke manier om de meest vermogende mensen iets meer te laten betalen. Vergeleken met de enorme smak geld die ik elk jaar als inkomstenbelasting moet betalen stelt het zowieso niet veel voor. Ik kan me niet druk maken om die 1.2%. Als ze die 1.2% zouden terugschroeven, dan gaat een andere belasting (b.v. de 52%) weer omhoog. Linksom/rechtsom...het geld moet betaald worden.

Ik heb trouwens wel wat geld gestopt in een aantal fondsen van Triodos met een klein belasting voordeel. Het rendement is niet geweldig, maar als ik nergens een goeie rente krijg dan heb ik bij Triodos nog de hoop dat er iets nuttigs met het geld wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frice
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 14:44
Er zijn veel die willen dat vadertje staat alles voor hen regelt en dat het niets kost maar zo werkt het nou eenmaal niet. Op inkomen uit arbeid betaal je belasting en op inkomen uit vermogen betaal je belasting. Dat de waarde van het geld daalt is iets waar de regering ook niet veel aan kan doen. In de VS bijvoorbeeld wordt waardestijging van je woning (en dat komt wel weer) ook als inkomen gezien waarover je belasting moet betalen. In Nederland hebben we het zo slecht nog niet.

En die heisa over de nationalisatie van SNS snap ik ook niet zo. De kosten daarvoor zijn eenmalig en kan rechtstreeks gefinancierd worden door de staatsschuld te verhogen. Hoeft dus niet op de begroting van dit jaar te leunen. Er wordt tegenwoordig bijna geen rente op de staatsschuld betaald (met dank aan onze zuidelijke vrienden) dus met een beetje geluk kan over een paar jaar het grootste deel (of meer) van die kosten weer worden teruggestort als de bank gerepareerd en verkocht is. En dan nog is het bedrag maar een paar procent van de kosten die voor ABNAMRO en ING zijn gemaakt.

Dat sparen wordt belast en lenen wordt gesubsidieerd hoort bij het kapitalistische model waar sparen als schadelijk wordt ervaren (want dat is geld dat uit de economie onttrokken wordt) en lenen wordt gestimuleerd. Mits de schuld niet te hoog wordt ten minste. Door te sparen hoop ik me een beetje te onttrekken aan dat model, maar hopelijk doen niet al te veel mensen dit want het resultaat is dan een slechte economie. Gelukkig gaan de meeste mensen voor instant gratification, oftewel wat er binnen komt gaat er meteen weer uit. Prima.

Beetje off topic maar wat ik me wel afvraag is waarom het geld 'lenen' wordt genoemd in plaats van geld 'huren'. Er is volgens mij niets anders waar je over moet betalen zolang je het hebt en wat dan 'lenen' wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
De vermogensrendementsheffing (30% van 4% fictief rendement of kortweg 1,2% over je rendement) is niks anders dan een inkomstenbelasting. Je hebt een inkomen over je spaargeld. Vroeger betaalde je daadwerkelijk vermogensbelasting. Dus een percentage over het totale spaargeld dat je had. Nu alleen over de (fictieve) rente.

Je had dat spaargeld ook in een woning kunnen stoppen en vervolgens die woning kunnen verhuren en zo een inkomen kunnen genereren.
Voor diegenen tégen de VRH: Moet je over de huurinkomsten dan inkomstenbelasting betalen?
Zo ja, waarom dan niet over de VRH? En zo nee: dus verhuurders kunnen inkomsten genereren zonder inkomstenbelasting te betalen?

[ Voor 43% gewijzigd door Arthas op 02-02-2013 10:08 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
frice schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 09:57:
Dat de waarde van het geld daalt is iets waar de regering ook niet veel aan kan doen.
Klopt helemaal, inflatie is een natuurwet. /sarcasm
Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon
[Milton Friedman 1912-2006]

Afbeeldingslocatie: http://nieuws.goudmarkt.nl/image.axd?picture=2011%2F2%2FInflatie+USA+1800-2007.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Henk007 op 02-02-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 02-10 19:59
Arthas schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 10:07:
De vermogensrendementsheffing (30% van 4% fictief rendement of kortweg 1,2% over je rendement) is niks anders dan een inkomstenbelasting. Je hebt een inkomen over je spaargeld. Vroeger betaalde je daadwerkelijk vermogensbelasting. Dus een percentage over het totale spaargeld dat je had. Nu alleen over de (fictieve) rente.
Vermits het bepaald word over een fictief rendement komt het dus wel neer op een vermogensbelasting en niet op een inkomstenbelasting.
Als het effectieve rendement belast werd dan gaf ik je gelijk.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Adion schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 11:32:
[...]

Vermits het bepaald word over een fictief rendement komt het dus wel neer op een vermogensbelasting en niet op een inkomstenbelasting.
Als het effectieve rendement belast werd dan gaf ik je gelijk.
Wat als jouw spaarrekening 6,5% rente had gegeven? Had je dan hetzelfde gezegd? Je hoeft immers maar over 4% van je rendement 30% VRH te betalen.

Daar wringt namelijk de schoen. De overheid bepaalt het fictieve rendement om één reden. Iedereen heeft een verschillend effectief rendement, waardoor het ondoenlijk wordt om iedereen navenant te gaan belasten over dit werkelijke rendement. Vandaar dat het fictieve rendement wordt vastgesteld. Je kunt erover discussiëren of dit fictieve rendement dan te hoog of te laag is. Maar iedereen heeft de kans om zijn rendement meer dan 4% te laten zijn. (of liever meer dan 6%, inflatie meenemend)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
Arthas schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 12:20:
[...]
Maar iedereen heeft de kans om zijn rendement meer dan 4% te laten zijn. (of liever meer dan 6%, inflatie meenemend)
Iedereen heeft ook de kans om zijn rendement meer dan 50% te laten zijn, waar is die 4% op gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 02-10 19:59
Ik ben Belg, en in Belgie is het al zo dat het rendement effectief belast word. (Wel 21% nu geloof ik ipv 30%)
Ik zie ook niet waarom dat moeilijk zou moeten zijn. Laat gewoon de bank deze belasting afhouden en doorstorten. Een belastingvrij deel zou je eventueel kunnen bekomen door je interesten op te geven in je belastingsaangifte zodat je dat deel terug kan krijgen.

Uiteraard is het nu leuker voor mensen met een hoger rendement, maar dat is nogal een onzinnige discussie, want dan kan je ook redeneren dat geen belasting nog leuker is.
Het lijkt me dan ook belangrijker dat de belasting ook eerlijk aanvoelt, en bij een belasting op inkomen kan ik dat begrijpen, maar belasting op vermogen (waar je dus al eerder inkomensbelasting op betaald hebt) vind ik zelf niet eerlijk.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Adion schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 12:31:
Ik ben Belg, en in Belgie is het al zo dat het rendement effectief belast word. (Wel 21% nu geloof ik ipv 30%)
Ik zie ook niet waarom dat moeilijk zou moeten zijn. Laat gewoon de bank deze belasting afhouden en doorstorten. Een belastingvrij deel zou je eventueel kunnen bekomen door je interesten op te geven in je belastingsaangifte zodat je dat deel terug kan krijgen.

Uiteraard is het nu leuker voor mensen met een hoger rendement, maar dat is nogal een onzinnige discussie, want dan kan je ook redeneren dat geen belasting nog leuker is.
Het lijkt me dan ook belangrijker dat de belasting ook eerlijk aanvoelt, en bij een belasting op inkomen kan ik dat begrijpen, maar belasting op vermogen (waar je dus al eerder inkomensbelasting op betaald hebt) vind ik zelf niet eerlijk.
Er is een verschil tussen Nederland en Belgie, in Belgie wordt -als ik het goed herinner- de rente op spaartegoeden belast. In Nederland wordt alle vermogen belast, dus ook vermogen belegd in aandelen, obligaties, onroerend goed (behalve het huis dat de bezitter zelf bewoont), futures, opties enz. Omdat het rendement van die bezittingen lastig is te bepalen is er dus gekozen voor een fictief rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Het Fantoom schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 12:31:
[...]

Iedereen heeft ook de kans om zijn rendement meer dan 50% te laten zijn, waar is die 4% op gebaseerd?
Geen idee, ik ben niet de persoon die dat heeft bepaald :) Ik denk een gemiddelde over 10jaar deposito's en spaarrekeningen? Ben trouwens blij van, dat het rendement niet op die 50% is gesteld ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Arthas op 02-02-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 20:59
Adion schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 12:31:
Dat geldt toch ook voor BTW, accijnzen, OZB en weet ik wat voor andere belastingen? Die komen in feite ook bovenop de loonbelasting.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Toen de huidige belastingwetgeving werd ingevoerd was dit al tientallen jaren de algemene norm voor risicoloze langetermijnbeleggingen. Met het dalen van de rentes is men "vergeten" om in de Belastingwet het percentage aan te passen.
Pagina: 1 2 3 Laatste