DIY: zelfbouw draaitafel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ah, mijn fout, ben gewend dat een C gebruikt wordt om de 3e spoel aan te sluiten zoals bij 3 fase motoren van kolomboren en dat soort machines.
Zonder belasting draait hij eigenlijk ook niet zo goed, dan is er een kans dat hij draait, of dat hij gewoon stil blijft staan brommen.

Ledjes ga ik niet gebruiken, wordt gauw kitscherig denk ik. Gewicht moet ik nog even opnemen, ben ik ook wel benieuwd naar :)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

_ferry_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:06:
Ah, mijn fout, ben gewend dat een C gebruikt wordt om de 3e spoel aan te sluiten zoals bij 3 fase motoren van kolomboren en dat soort machines.
Ook dat klopt niet helemaal...een 3 fase motor kan uit zichzelf starten vanwege de verschuiving tussen de fases... Wikipedia: Faseverschuiving

Een enkelfase kan je met een aanloop condensator aansluiten...dit hoeft niet aangezien er ook motoren zijn die starten met alleen de hulpwikkeling...

De aanloopcondensator wordt bij een motor gebruikt om het aanloopkoppel te verhogen en de aanloopstroom te verkleinen.

Wikipedia: Eénfase-inductiemotor

Overigens, als 'ie zonder belasting ook niet goed draait heb je hem denk ik niet goed aangesloten...hoe heb je hem schematisch aangesloten ?

[ Voor 9% gewijzigd door Mike2k op 09-04-2013 10:46 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Gewoon de 2 grijze bij elkaar, op de nul. en de rode via de weerstand naar de fase. aftakking via de C naar de blauwe toe. Het maakte ook niet uit of ik rood en blauw omwisselde, of 1 van de 2 los liet. In elk geval waren beide spoelen dus wel aangesloten, anders kon hij niet draaien/brommen met 1 draad aangesloten.

Had gisteravond geen tijd, en misschien vanavond ook niet. Maar wil nog even gaan testen en meten wat nu de oorzaak is. Het motortje heeft niet zoveel koppel, is ook niet nodig want er is weinig draaiweerstand. Maar dan wil ik wel dat hij gewoon start en altijd dezelfde kant op draait :+

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou, het schijnt gewoon bij deze motor te horen, het lage koppel, namelijk 1Ncm, terwijl bijvoorbeeld een stepper van hetzelfde formaat 23Ncm doet. Maar die maken dan ook 100x zoveel trillingen ;)
Hier een filmpje:
[YouTube: http://youtu.be/2zCG0FOSo6E]
Heb even een stukje elektriciteitsdraad gebruikt, want die oranje riem is te zwaar voor dit. Het buigt niet voldoende om de pulley. Wel als je de motor verder weg plaatst, maar dan neemt de wrijving in zijn glijlager flink toe, waardoor hij afremt en meer trilt. Komende dagen eens op zoek naar een goede aandrijving, visdraad schijnt men ook te gebruiken.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:16
_ferry_ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:49:
Nou, het schijnt gewoon bij deze motor te horen, het lage koppel, namelijk 1Ncm, terwijl bijvoorbeeld een stepper van hetzelfde formaat 23Ncm doet. Maar die maken dan ook 100x zoveel trillingen ;)
Nee, dat is volgens mij niet zo. Als je een bipolaire stappenmotor (twee spoelen) neemt en die aanstuurt met 2 sinussen 900 in fase verschoven heb je wederom een synchrone motor met iets meer koppel.
Even iets verder brainwaven. Een microcontroller, 2 dacjes, klein stereo eindtrapje en gaan. B)
Dat zou ook met je huidige motor moeten kunnen, maar de spanningen zijn dan iets/veel hoger.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dat principe is eerder toegepast ja, heb ook even gespeeld met een stappenmotor met controller (niet met sinus, maar met pwm/microstep) dat gaf heel veel trillingen. Met een sinus zal dat waarschijnlijk minder zijn. Is iets waar ik in de toekomst wellicht mee aanbiedingen slag wil, mede omdat je daarmee de snelheid mooi kan regelen, zonder het gedoe met snaar omleggen.
Denk dat ik het idee van het vliegwiel beter kan laten varen, denk dat de voordelen nauwelijks opwegen tegen de nadelen. Dat wiel weegt pak m beet 300 gram, het plateau 2kg, en heeft een grotere diameter waardoor het effect ook sterker is. Daarbij is er meer slip, en 2 extra lagers die meer trilling en weerstand toevoegen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk.... Dat die motor simpelweg te licht is. Je kan spelen met de maten van de poelies, maar dan moet je dus ook je platter weer aanpassen.

Ik heb nog een leuk linkje:
http://www.audioorigami.co.uk/Archive/FloppyDIYMotor01.htm

Wise enough to play the fool

• Bestla
  • Laatst online: 14:04

Bestla

Kvinne

@ _ferry_

Kun je ipv je huidige motor een jukebox draaitafel motor gebruiken?

Google eens naar jukeboxparts in NL.

Die motoren hebben in ieder geval voldoende koppel voor jouw zeer mooie draaitafel :)
Ik heb 1 reserve voor onze jukebox met de volgende specs:
Volts : 30
RPM : 300
HZ : 60/50 deze is 50 only

Airpax p/n A81743-M5

Afbeeldingslocatie: http://img829.imageshack.us/img829/2807/jb1g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/8123/jb2f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img546.imageshack.us/img546/7218/jb3f.jpg

Dit is de draaitafel motor van een RoweAmi R88 bouwjaar 1981 jukebox voor vinylsingles.
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/6734/jb4q.jpg

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

[ Voor 99% gewijzigd door Bestla op 10-04-2013 19:23 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Airpax is IIG hetzelfde merk (naam is gewijzigd) En misschien maar ietsjes zwaarder dan wat ik nu gebruik, het formaat scheelt niet zoveel.
(in de jukebox zal vast geen plateu van +/-2KG zitten. Wel onwijs gaaf zo'n jukebox! )

Hier ook nog een leuke pagina: http://www.altmann.haan.de/turntable/
Die heeft ook een stepper gebruikt als aandrijving, wel met de kanttekening erbij dat de vierkante steppers teveel koppel hebben (23Ncm bijv.) Jammer, daar heb ik er juist een stuk of 5 van liggen... Die dan maar voor een robot gebruiken die automatisch plaatjes gaat wisselen? :P

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 10-04-2013 19:45 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Overigens... Als je de motor dus moet helpen, èn hij kan twee kanten op draaien, is je condensator niet goed aangesloten. Lijkt mij.

• Mike2k
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

_ferry_ schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:44:
Airpax is IIG hetzelfde merk (naam is gewijzigd) En misschien maar ietsjes zwaarder dan wat ik nu gebruik, het formaat scheelt niet zoveel.
(in de jukebox zal vast geen plateu van +/-2KG zitten. Wel onwijs gaaf zo'n jukebox! )

Die heeft ook een stepper gebruikt als aandrijving, wel met de kanttekening erbij dat de vierkante steppers teveel koppel hebben (23Ncm bijv.) Jammer, daar heb ik er juist een stuk of 5 van liggen... Die dan maar voor een robot gebruiken die automatisch plaatjes gaat wisselen? :P
Nu ben ik niet zo heel goed thuis in motoren maar teveel koppel ?
Een te hoge snelheid kan ik begrijpen maar wat is er mis met (te)veel koppel ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Bestla

Bestla

Kvinne

_ferry_ schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:44:

Koop dan voor 400 a 500 euro een jukebox zoals wij gedaan hebben. Onze kostte 450 euro en speelt jaren probleemloos. (Andere voeding 20 euro en $100 voor een Kies/memory-upgrade )

Draaiplateau is ongeveer 1 kilo, en draait soepel maar niet echt vederlicht, eerder hufterproof. Toch draait de motor meteen op 45 rpm (strobomat op draaiplateau)
Ik zou het gewoon proberen. De kosten zijn het niet :)

Als ik in het filmpje zie, blijft hij niet eens draaien nadat hij op gang is geholpen. Draait je plateau wel soepel? If so, dan heeft je motor echt veels te weinig koppel of zit botweg niet goed aangesloten. Ik ben ook maar een leek op elektrogebied, maar ik zie wel verschil tussen mijn jukeboxmotor en die van jou als ik naar het in beweging zetten van het draaitplateau kijk. :)
En is die poelie van de motor niet erg groot in diameter? Kleiner is meer koppel , en dat via een vliegwiel laten lopen is misschien beter.

[ Voor 18% gewijzigd door Bestla op 11-04-2013 16:54 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mike2k schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:24:
[...]

Nu ben ik niet zo heel goed thuis in motoren maar teveel koppel ?
Een te hoge snelheid kan ik begrijpen maar wat is er mis met (te)veel koppel ?
Nou, een grote sterke motor zal veel meer trillingen genereren dan een kleine motor welke gewoon genoeg koppel heeft om het plateau op snelheid te houden. Wat theoretisch voldoend is. Met veel koppel is er ook weer meer kans op slip. En je hebt overal wat speling of beweging, waarbij het koppel ervoor gaat zorgen dat de snaar gaat trillen, het plateau heen en weer schud, of zelfs de tafel danwel het motorgedeelte laat schudden.
Bestla schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:32:
[...]

Koop dan voor 400 a 500 euro een jukebox zoals wij gedaan hebben. Onze kostte 450 euro en speelt jaren probleemloos. (Andere voeding 20 euro en $100 voor een Kies/memory-upgrade )

Draaiplateau is ongeveer 1 kilo, en draait soepel maar niet echt vederlicht, eerder hufterproof. Toch draait de motor meteen op 45 rpm (strobomat op draaiplateau)
Ik zou het gewoon proberen. De kosten zijn het niet :)

Als ik in het filmpje zie, blijft hij niet eens draaien nadat hij op gang is geholpen. Draait je plateau wel soepel? If so, dan heeft je motor echt veels te weinig koppel of zit botweg niet goed aangesloten. Ik ben ook maar een leek op elektrogebied, maar ik zie wel verschil tussen mijn jukeboxmotor en die van jou als ik naar het in beweging zetten van het draaitplateau kijk. :)
En is die poelie van de motor niet erg groot in diameter? Kleiner is meer koppel , en dat via een vliegwiel laten lopen is misschien beter.
Die robotarm was maar een grapje, om op het jukebox idee in te spelen ;) Nee, die steppers komen vast nog wel eens van pas :) Hij blijft op zich prima op toeren nadat ik hem een zetje heb gegeven, dat is geen probleem.
Hier nog iemand die zijn twijfels had over het koppel:
http://www.vinylengine.co...iewtopic.php?f=18&t=22870
Maar de motor zit wel in draaitafels vaan meerdere fabrikanten, waaronder Rega.

Of de poelie de juiste diameter heeft weet ik niet, heb nog geen toerenteller, en ik heb ook nog niet echt serieus kunnen luisteren, al kan ik natuurlijk het aantal rotaties in een minuut tellen, maar hij klinkt nu wat te traag. 300mmx33,3rpm=9990 9990/250rpm=39.9mm. en nu is hij wat kleiner geloof ik, omdat ik 40mm staf had en die wat heb afgedraaid. Vanavond maar eens verder stoeien :)

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 11-04-2013 18:59 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Check :) gisteren even geteld, hij deed zo'n 32 toeren in 1 minuut, dus scheelt niet veel, en hoed genoeg voor de testfase. Motor met snaar van vislijn ging ook goed, klein zetje heeft ie nodig, maar dan is hij wel met 2 a 3 toeren op snelheid. En er waren wat mensen die last hadden van de knoop waarmee de 2 uiteinden aan elkaar zitten, maar ik heb ze gewoon tegen de soldeerbout gehouden en vervolgens aan elkaar gesmolten. Wel trilt het houten blok mee als hij op snelheid is dat is dan ook de reden waarom die apart geplaatst is ten opzichte van de platter. Maar het is bijvoorbeeld weer minder zodra je het blok stevig vastpakt. Even kijken of daar nog wat te verbeteren is. Wellicht wat extra massa toevoegen.

Maar een groter probleem zijn de 2 lagers voor de horizontale beweging. Die hebben wat speling. Dus ik heb een asje gemaakt waarbij ik ze wat voorspanning kan geven, maar dat heeft weer tot gevolg dat de weerstand toeneemt, en de arm op een gladde zijde van een LP niet vanzelf naar het midden gaat. Ook sprong de naald uit de groef. Terug naar de ontwerptafel dus, en kleinere lagers gebruiken, of deze lagers in een variant vinden met minder speling.

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 20:21
dat klein zetje is ook op te lossen met een hulpmotortje die zich na een tijdje weer ontkoppeld :P

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mwoh, dat aanduwen heeft wel stijl moet ik zeggen :)

Veel heel erg dure spelers hebben dit ook.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:45
MikeyMan schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:49:
Mwoh, dat aanduwen heeft wel stijl moet ik zeggen :)

Veel heel erg dure spelers hebben dit ook.
En dat aanduwen doe je dan op het vinyl zeker? Dan heb je meteen je vettige vingers op de lp staan wat ook niet bevorderlijk is voor je vinyl.... Het beste is gewoon een motor afmonteren die het werk aankan en die niet te veel trillingen afgeeft (wellicht de motor een eigen ophanging geven om te voorkomen dat deze trillingen door kan geven?)...

Edit:
Wellicht dat een Thorens TD-160 motor met H.A.T. Motor Tuning Kit (tuning kit te koop bij Hanze Hifi) uitkomst kan bieden (weet niet of een Thorens motor af te monteren valt op je speler)?

Zie voor meer info: http://www.audio-creative...-td-160-motor-tuning-kit/
De man had tevens een upgrade voor zijn Thorens uitgevoerd en het schijnt een positief effect te hebben gehad als het om trillingen en neven effecten gaat... Dan heb je een motor voor je platenspeler die sterk genoeg zou moeten zijn en waar bij je losse blok hout met motor minder zou moeten trillen dan in de huidige situatie...

[ Voor 35% gewijzigd door rcor op 14-04-2013 09:00 . Reden: Toevoeging omtrent motor upgrade van Thorens TD-160 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

rcor schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 23:22:
[...]

En dat aanduwen doe je dan op het vinyl zeker? Dan heb je meteen je vettige vingers op de lp staan wat ook niet bevorderlijk is voor je vinyl.... Het beste is gewoon een motor afmonteren die het werk aankan en die niet te veel trillingen afgeeft (wellicht de motor een eigen ophanging geven om te voorkomen dat deze trillingen door kan geven?)...
Wat dacht je van gewoon met je vinger de rand van het plateau een slag mee te draaien? Doe ik soms ook bij mijn ERA 6066, niks mis mee.

Als je last hebt van trillingen in het blok waar je motor in zit zou ik gewoon een andere motor zoeken, lijkt me heel lastig te ontkoppelen en waarschijnlijk draait die motor nu ook gewoon niet optimaal.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• rcor
mentalmadnizz schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:31:
[...]

Wat dacht je van gewoon met je vinger de rand van het plateau een slag mee te draaien? Doe ik soms ook bij mijn ERA 6066, niks mis mee.

Als je last hebt van trillingen in het blok waar je motor in zit zou ik gewoon een andere motor zoeken, lijkt me heel lastig te ontkoppelen en waarschijnlijk draait die motor nu ook gewoon niet optimaal.
Als je gemakkelijk bij de rand kunt komen van het draai plateau is dat idd geen ramp... en dat de motor ontkoppelen lastig is leek mij ook al... vandaar dat ik nog ff naar een andere optie gekeken heb... Hierbij leek de oplossing van de gemodificeerde Thorens motor een interessante optie die wellicht ook de oplossing kan zijn...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou, 100euro voor een printje met een paar condensators en weerstanden vind ik veel geld. En dan nog de motor erbij, tikt aardig aan. Hij gaat eerst maar gewoon eens spelen met deze motor, beetje finetunen enzo. Die motor is ervoor gemaakt, dus hij gaat zich maar eens bewijzen. Deze is ook nog te tunen, in de datasheet staat een schema met 2 potmeters om de stroom door beide wikkelingen af te stellen.
Maar eerst nog aluminium bestellen, want ik heb de horizontale lagerbus voorzien van een kleiner lager onderin (welke ook pakweg 1 cm lager zit, waardoor de totale hoeveelheid speling ook weer wat minder is). Maar ik ben een beetje door het aluminium heen, dus kan nog geen nieuw asje maken om de arm weer te monteren. Hopelijk ben ik dan van de speling of het stroef lopen verlost.

• Bestla

Bestla

Kvinne

Kan je misschien de massa van je draaiplateau verminderen door aan de onderzijde de boel uit te hollen ?

Dan zou je motor minder moeite hebben om die massa in beweging te zetten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En meer resonantie. Als het ding goed gelagerd is zal dat het probleem ook niet zijn.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Bestla schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:10:
Kan je misschien de massa van je draaiplateau verminderen door aan de onderzijde de boel uit te hollen ?

Dan zou je motor minder moeite hebben om die massa in beweging te zetten.
Maar dat is juist het hele punt van zo'n plateau. Door het redelijk zwaar te maken heb je minder last van snelheidvariaties (Massatraagheid) en minder last van laagfrequente terugkoppeling en minder invloed van het lager.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ik vond het idee van een hulp motor bij spin-up eigen wel een goede. Maar zoals al vaak genoemd, hebben de duurdere spelers zelfs soms nog een helpende hand nodig.

• Bestla

Bestla

Kvinne

Dan zou ik toch gaan voor een directdrive oplossing al dan niet ontkoppelbaar voor het opstarten. Is goed uit het zicht te bouwen.

Maar _ferry_ maakt een mooie draaitafel, en zo'n aparte motorunit heeft wel wat swung. d:)b

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-11 10:00

EraZor

Don't mention the war

Nog updates? (vroeg de geïnteresseerde meelurker...)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nee helaas, heb wel wat aluminium besteld, wat ik moet afhalen, maar nog geen mailtje gehad dat het klaarligt. misschien gaan ze er vanuit dat ik vanzelf wel een keer langskom ofzo. Maar dat is nog niet gelukt, die zaak zit ongeveer 20km verderop, en zit er voor mijn werk soms pal naast, maar afgelopen periode juist weer niet. Zal je altijd zien. Met dat alu kan ik verder met de horizontale lagers, en als dat fatsoenlijk draait kan ik hem in feite aansluiten, beetje afstellen, en vervolgens een plaatje draaien :) Al is ie dan nog verre van "af" ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou, de moed zakt me onderhand wel in de schoenen. Vandaag een nieuw asje gemaakt, past mooi. Maar nog steeds een klein beetje speling op dat grote lager. En de naald skate nauwelijks over de plaat. Heb steeds meer het vermoeden dat ik er gewoon heul veul tijd in moet stoppen, om ook maar einigzins acceptabel resultaat te behalen. Heb nu weinig zin om verder te gaan, ondanks dat ik al zo ver ben gekomen. Misschien moet ik maar gewoon een debut carbon kopen ofzo, en dan de arm daarvan overzetten op mijn speler :? Alle losse armen zijn zo duur, ook een 2e hands SME bijvoorbeeld.

Of het over een andere boeg gooien, en een toonarm bouwen zonder lagers, door hem aan een touwtje te hangen en met 2 magneten de boel op spanning te houden. Ook een techniek die best goed schijnt te werken.

Wilde vanochtend een plaat luisteren op de technics, maar die klinkt ook opeens niet goed, waarschijnlijk een draadje los, 1 kanaal is erg zacht, en bromt als ik de andere loshaal.

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 09-05-2013 12:20 ]

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:36

jjust

Het leven is een strijd

Dat zijn altijd vervelende momenten. De moet zakt in je schoenen en het is moeilijk voor te stellen hoe je het gaat afkrijgen. Als ik kijk naar wat je al bereikt hebt en hoeveel vakmanschap erin zit ben ik er van overtuigd dat het je gaat lukken. Misschien is het goed om hem even één of twee weken links te laten liggen grote kans dat de motivatie wel terugkomt. Ik denk dat je je later voor je kop slaat als je nu niet doorzet. Hoop dat je toch nog de motivatie kan opbrengen. Ik vind het in ieder geval zeer interessant om te volgen. (en ben stiekem ook wel jaloers op je technische vaardigheden.)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-11 09:28
Zijn juist alleen maar redenen om extra trots te zijn als je straks klaar bent ;)

• Bestla

Bestla

Kvinne

Ik heb voor _ferry_ nog wel een Technics SL - D2 staan met arm, maar zonder element.Is de Technics arm modificeren een optie? Het hele lager huis gebruiken icm met je eigen carbonbuis?
Gratuit af te halen. DM me maar als je hem wilt hebben.

Ik heb er 2, en ik zit te denken aan een modificatie waarbij ik de directdrive gebruik icm met een plexi platter.
En de huidige body weg te gooien, en een tafel from scratch bouwen. Je bracht me op een idee, alleen heb ik geen draaibank. ;) ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 09-05-2013 16:56 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
True true... komt tijd komt raad, en vast ook wel een oplossing.
Zal nog eens kijken of ik nog iets beters met deze lagers kan maken, en anders wordt het een arm die hangt aan een draadje en vanonder door een magneet wordt aangetrokken. Clearaudio gebruikt dat bijvoorbeeld ook. Maarja, genoeg andere merken die net als mij gewoon kogellagers gebruiken. Keuzes ;)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou, ik heb nog geen plaat gespeeld, maar het voelt nu veel beter dan de vorige keer. Toen was het kiezen tussen speling of te stroef. Nu skate de naald over de plaat als hij draait, dat is goed, en ik voel geen speling, en dat is ook goed :D
Kost weer wat uurtjes en wat tools, dat dan weer wel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o8EjFZk37O43L5kHdSBiwnkh/full.jpg
Een greep uit de selectie:
- Een meetklok, had ik eigenlijk al veel eerder moeten kopen. Aangezien je in de draaibank maar aan 1 kant kan werken, moet je soms wel eens het werkstuk omdraaien, als je dan geen klok hebt, weet je nooit of ie weer netjes recht in de klauw zit. En zodoende kan het ene lager dus schuin ten opzichte van de andere komen. Nu niet meer. Bij de huidige lagerbus zat er maar 0,03mm verschil tussen de ene kant na het omdraaien. Kan ik mee leven :P
- Een Knurling tool. Om dat mooie rasterpatroon mee te maken wat je vaak op gereedschappen en knopjes ziet
- blokhaakje, om de beitelhouder weer netjes haaks te kunnen stellen.
- diverse beiteltjes, plaatjes, houdertjes, omdat ik er nog niet genoeg had :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5fkXmJDxYHvs6HsWLOytZXPZ/full.jpg
Hier was ik de as af aan het snijden, links het dikke deel wat in de arm komt te zitten, het midden deel is 8mm, waar het grote lager overheen gaat, en onderaan een stukje van 5mm diameter voor het kleine lager.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y2jCsFN0Tno6emzPT3Yp5nlU/full.jpg
En hier ging het vooral om, het nieuwe lagerhuis. Deze is wat langer dan de vorige, nauwkeuriger gemaakt, en aan de onderkant zit een schroefje+veertje waarmee ik wat spanning op de lagers kan zetten om de speling weg te werken. Eerst liep het nog wat stroef, maar nadat ik overal wat tikjes gaf met het handvat van een schroevendraaier zette de lagers zich goed in hun huis,, en toen draaide het prima! Klein blij momentje :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7J1WUHPSUjqJ0yVq421x1n4V/full.jpg
En dan kan ie weer in elkaar, en kon ik met de anti-skating aan de gang. Zo'n slingerend gewichtje is niet zo'n spectaculair gezicht, dus toen leek het mij wel wat om dat gewichtje in de holle carbon buis te hangen. Sierrandje onderaan, en een bovenkantje welke het draadje geleid, en klaar. Moet nog wat mooier draad pakken, maar dit lag in de buurt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cbhPyWBl2DQ3RRrTXgCGg8a7/full.jpg
En de arm-houder, mooi he? :+
Moet nog even bedenken hoe ik de definitieve versie ga maken, maar voor een ander project had ik een styrofoam snijder gemaakt, dus kon hem mooi even proberen.
Denk dat ik net zoals bij de anti skating een carbon buisje neem. Maar daar moet dan van aluminium nog een mooi U-vormig houdertje op waar de arm in blijft liggen. Even verzinnen hoe ik dat leuk kan maken.

Maar misschien ga ik wel eerst verder met het maken van een poelie die de plaat op de juiste snelheid laat draaien, da's iets belangrijker.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Klein vreugdedansje:
[YouTube: http://youtu.be/mingh42LduE]
De naald die er nu op zit is ruk, een vervangingsnaald voor de stanton, met nogal beroerde geluidskwaliteit. Dus ik kan nog niet echt conclusies trekken.

Ik wil eerst de AT440mla testen met de test LP op de huidige Technics. De prestaties, met name qua tracking noteren, en dan vergelijken met het element op deze draaitafel. Nu had ik wat last van een naald die versprong, maar de tafel staat nog niet echt stabiel, maar ik had niet meer plek :P

De basis+arm+platter weegt overigens 9KG.

En wat mij vrij snel opviel is dat ik meer geluid hoor komen vanaf de toonarm/element in vergelijking met de andere platenspeler. Weet niet of dat wenselijk is, je zou denken dat er dan iets resoneert ofzo.

Oh, en de snelheid, ik heb 2 groeven op de poelie, bij de ene draait de stroboschijf ietsjes achteruit, bij de andere groef ietsjes vooruit. Kwestie van beide groeven opmeten en daar tussenin gaan zitten als ik straks de echte poelie (van acryl) maak.

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 15-05-2013 10:05 ]

• Bestla

Bestla

Kvinne

Kijk, dat is weer goed nieuws _ferry_ :)

• Killer

Killer

Hatseflats!

_ferry_ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:03:
En wat mij vrij snel opviel is dat ik meer geluid hoor komen vanaf de toonarm/element in vergelijking met de andere platenspeler. Weet niet of dat wenselijk is, je zou denken dat er dan iets resoneert ofzo.
Dat is absoluut geen slecht teken. Dat is zelfs een goed teken. Dat wil zeggen dat de naald goed de groove volgt en er maximaal energie uithaalt (in ieder geval meer dan eerst). Het element/naald maakt altijd geluid, gewoon door de mechanische beweging van de naald/cantilever. Doordat je element aan een holle buis zit, versterkt deze buis het geluid enigzins, wat wederom alleen maar wil zeggen dat je koppeling van element naar buis erg solide is.

Niets om je druk over te maken dus.

Het enige negatieve wat je erover kunt zeggen is dat je element intern niet optimaal gedempt is, maar dat los je alleen maar op met een ander element. Voor de 1 is het een probleem, voor de ander niet. Maar uiteindelijk gaat het om het geluid dat uit je luidsprekers komt. Zolang het geluid uit de arm dat niet overstemt op lage volumes, zou het voor mij geen probleem zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Killer op 16-05-2013 00:23 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Like! :Y

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Kleine update, momenteel ben ik bezig met wat details, namelijk:
- motorunit voorzien van een nieuwe motorplaat, zonder gat voor het vliegwiel, want die laat ik achterwege.
- motorunit in de olie gezet
- acryl pulley gemaakt met 33,3 en 45 toeren selectie (33,3 heb ik getest, 45toeren heb ik berekend, dus hopelijk draait die ook de juiste snelheid)

En nu voetjes aan het maken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o5y6jCoyhkKpIZkA660yeo5z/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mLYdkmz9FqvhOe1R9QPFASHv/full.jpg
Op zich zou aluminium nog wat mooier kunnen zijn, maar dit werkt veel sneller, omdat het niet zo hard is, en het bovendien uit 2 delen bestaat. Een soort van sjoelschijf, met daarin een uitsparing waar dan weer het stukje buis van 30mm samen met de rubberen voet in past. Even in elkaar lijmen, boutje er in draaien en klaar.
In theorie kan ik ook nog olie er tussen doen, waardoor het schommelingen tegengaat. Want een gewicht op 4 rubbers neigt om wat na te schudden na een schok. Al heeft een draaitafel als het goed is niet echt te maken met grote schokken waarbij de hele speler heen en weer schud, maar meer met kleine trillingen.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Superknap en erg interessant om te volgen :). En ik ben jaloers op je skills en handigheid!

• rcor
_ferry_ schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:47:
Kleine update, momenteel ben ik bezig met wat details, namelijk:
- motorunit voorzien van een nieuwe motorplaat, zonder gat voor het vliegwiel, want die laat ik achterwege.
- motorunit in de olie gezet
- acryl pulley gemaakt met 33,3 en 45 toeren selectie (33,3 heb ik getest, 45toeren heb ik berekend, dus hopelijk draait die ook de juiste snelheid)

En nu voetjes aan het maken:
[afbeelding]
[afbeelding]
Op zich zou aluminium nog wat mooier kunnen zijn, maar dit werkt veel sneller, omdat het niet zo hard is, en het bovendien uit 2 delen bestaat. Een soort van sjoelschijf, met daarin een uitsparing waar dan weer het stukje buis van 30mm samen met de rubberen voet in past. Even in elkaar lijmen, boutje er in draaien en klaar.
In theorie kan ik ook nog olie er tussen doen, waardoor het schommelingen tegengaat. Want een gewicht op 4 rubbers neigt om wat na te schudden na een schok. Al heeft een draaitafel als het goed is niet echt te maken met grote schokken waarbij de hele speler heen en weer schud, maar meer met kleine trillingen.
Zitten je mooie voetjes er inmiddels onder gemonteerd? Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat en het uiteindelijke gewicht van de gehele speler, dat ik het niet kon laten om te vragen hoe ver je inmiddels met het project bent...

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Goed, hij zit in elkaar, op wat restpuntjes na dan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U95kaumTAylNmcsyLzzFleo0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3lYFonM8UagI4IauAMhuZEZX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XSfxwlFherzMUilWZrOTb8MX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eILePkk4A8pV0ofT1AAgVlZD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ht1hJbVUorlX67FoWLYiSOWR/full.jpg

Goed, de conclusie voorlopig:
- Toonarm presteert volgens mij best goed, hij heeft minder moeite met het afspelen van diverse testtracks dan de technics.
- Hij is mooi :P
- Voetjes absorberen de trillingen erg goed, mijn bureau trilt altijd best wel mee op de bass, maar de draaitafel die er op stond trilde niet mee :)
- tikken met mijn vinger op de plint is erg goed hoorbaar door de speaker. Met name als ik richting de hoeken tik.
- de motor is hoorbaar.
- het signaal-ruis niveau is niet zo hoog. De afscherming heb ik nu beter dan voorheen, maar ik hoor een tikje door de speakers vanwege ESD zodra ik de toonarm aanraak.

Al met al, ben ik toch niet zo erg tevreden :/ Vanwege het gedoe met de motor, het redelijk gecompliceerde gebruik, en het formaat. (laat staan als er nog een stofkap op moet) Nu ik druk bezig ben met de meubels en andere spullen voor mijn woning aan te schaffen heb ik de neiging om toch maar gewoon een kant & klare platenspeler aan te schaffen. Een Pro-ject Debut Esprit bijv, of een RPM 5.1, maar die wil ik dan in het wit :P

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 10-07-2013 15:45 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

kraats

Ik rol

Jammer dat je toch niet helemaal tevreden bent. Vond het een geweldig project om te volgen!
Ik vind 'm erg mooi geworden, maar snap je minpuntjes ook wel.. Is toch een kunst om een perfecte tafel te bouwen, blijkbaar. ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Bestla

Bestla

Kvinne

En nu? gaat die tafel de verkoop in, of verhuist hij naar de schuur/zolder?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nou, ik ga nog even kijken wat ik met extra bitumen kan doen, en goeie koppeling van het motor gedeelte aan de ondergrond dmv spikes. En dan nog meer luisteren. Ik dacht dat er best veel ruis op zat, maar het had ook wel te maken met het hogere volume waar ik op speelde. Maar de komende weken zal er niet veel aan gebeuren... Krijg volgende week de sleutel van m'n huis :9

• Killer

Killer

Hatseflats!

1 woord: RESPECT! _/-\o_

En ach, die min-puntjes los je ook wel op als je weer tijd hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Killer op 14-07-2013 00:37 ]

• rcor
_ferry_ schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:47:
Nou, ik ga nog even kijken wat ik met extra bitumen kan doen, en goeie koppeling van het motor gedeelte aan de ondergrond dmv spikes. En dan nog meer luisteren. Ik dacht dat er best veel ruis op zat, maar het had ook wel te maken met het hogere volume waar ik op speelde. Maar de komende weken zal er niet veel aan gebeuren... Krijg volgende week de sleutel van m'n huis :9
Ik blijf het knap vinden... Het zou mij niet lukken om een complete platenspeler te maken... Dus je mag ondanks de paar schoonheidsfoutjes eigenlijk niet klagen... Je zou eigenlijk best wel trots op jezelf mogen zijn dat hij zo goed en mooi geworden is.... Probeer er in ieder geval van te genieten zou ik zo zeggen...

Pagina: 1 2 Laatste