Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies nodig : Nieuwe set-up woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

Momenteel zit ik met een Logitech Z-5500 in mijn woonkamer en dat begint meer dan erg te irriteren, aangezien dat ding niks kan hebben(DTS HD, Dolby True HD, enz). Daarnaast klinkt het gewoon voor geen meter vergeleken met mijn Alesis M1 Active MK2's bij mijn iMac. Op naar wat nieuws dus :)

Mijn vader heeft binnenkort een Onkyo TX-SR507 over. Leuke versterker die voor wat ik zoek ruim voldoende lijkt.
De versterker ben ik wel vrij zeker van, maar qua speakers totaal niet. Ik ben iemand die van alles luistert, van live concerten van Toto tot keiharde dubstep. De speakers moeten dus wel veelzijdig zijn.
Nu zat ik net al even wat te zoeken en zie ik bijvoorbeeld een de B&W 686 staan. Een hele klap geld als ik er daar 2 van moet hebben als fronts, maar opzich niet erg.

Maar wat moet ik dan met mijn rears? Moet ik daar net zulke 'dikke' speakers neerzetten? En moet ik nog een subwoofer hebben om die B&W's aan te vullen?

Ik hoop dat iemand mij een handje kan helpen in de voor mij redelijk nieuwe wereld van "custom" installaties thuis. :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

DennusB schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:17:
Momenteel zit ik met een Logitech Z-5500 in mijn woonkamer en dat begint meer dan erg te irriteren, aangezien dat ding niks kan hebben(DTS HD, Dolby True HD, enz).
Op die formaten zou ik me niet al te veel blindstaren. Dat ze dergelijke codecs tegenwoordig op elke instapset bieden wil niet zeggen dat ze ook nut hebben. Genoeg setjes waarbij dergelijke codecs geen meerwaarde bieden.
De speakers moeten dus wel veelzijdig zijn.
Nu zat ik net al even wat te zoeken en zie ik bijvoorbeeld een de B&W 686 staan. Een hele klap geld als ik er daar 2 van moet hebben als fronts, maar opzich niet erg.
Als je 225 euro een klap geld vindt, waarom dan niet goedkoper gaan? Er zijn ook speakers die voor 200 euro per paar gaan. Sowieso is gaan luisteren nog altijd het devies. Elke speaker heeft een eigen sound. Wellicht dat de sound van B&W je helemaal niet aanstaat. Of dat je een speaker vindt die gelijkwaardig presteert voor minder geld. Met een klein budget is tweedehands ook altijd een goede optie.
Maar wat moet ik dan met mijn rears? Moet ik daar net zulke 'dikke' speakers neerzetten?
"Dikke speakers" als rear heb je effectief alleen wat aan als je muziek luistert in meerkanaals stereo. En dan is de winst nog maar zeer klein en het bronmateriaal die het ondersteunt ook. Bij films zijn de rears voornamelijk voor effecten en dat kan een kleine speaker ook voortbrengen. Dus grote speakers als rear hoeft zeker niet aangezien ze puur voor de effecten zijn. Ik ken genoeg mensen die als fronts behoorlijke speakers hebben en als rear dan een paar melkpakjes.
En moet ik nog een subwoofer hebben om die B&W's aan te vullen?
Een subwoofer gebruik je voor films om het LFE-kanaal weer te geven (de .1). En verder gebruik je de subwoofer om het bereik van je speakers aan te vullen. En aangezien monitoren in de meeste gevallen niet dieper gaan dan vloerstaanders kan je wel zeggen dat je een subwoofer nodig hebt. Maar ik ben dan ook van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer is, ook voor vloerstaande speakers van vele duizenden euro's. Maar als je 225 euro voor een speaker al veel vindt en er dan nog een subwoofer bij zou moeten wordt het wel een relatief krap budget.

Edit:
Ik zet dit topic richting Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om een aankoopadvies gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 25-12-2012 13:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DennusB
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:23:
[...]

Op die formaten zou ik me niet al te veel blindstaren. Dat ze dergelijke codecs tegenwoordig op elke instapset bieden wil niet zeggen dat ze ook nut hebben. Genoeg setjes waarbij dergelijke codecs geen meerwaarde bieden.

[...]

Als je 225 euro een klap geld vindt, waarom dan niet goedkoper gaan? Er zijn ook speakers die voor 200 euro per paar gaan. Sowieso is gaan luisteren nog altijd het devies. Elke speaker heeft een eigen sound. Wellicht dat de sound van B&W je helemaal niet aanstaat. Of dat je een speaker vindt die gelijkwaardig presteert voor minder geld. Met een klein budget is tweedehands ook altijd een goede optie.

[...]

"Dikke speakers" als rear heb je effectief alleen wat aan als je muziek luistert in meerkanaals stereo. En dan is de winst nog maar zeer klein en het bronmateriaal die het ondersteunt ook. Bij films zijn de rears voornamelijk voor effecten en dat kan een kleine speaker ook voortbrengen. Dus grote speakers als rear hoeft zeker niet aangezien ze puur voor de effecten zijn. Ik ken genoeg mensen die als fronts behoorlijke speakers hebben en als rear dan een paar melkpakjes.

[...]

Een subwoofer gebruik je voor films om het LFE-kanaal weer te geven (de .1). En verder gebruik je de subwoofer om het bereik van je speakers aan te vullen. En aangezien monitoren in de meeste gevallen niet dieper gaan dan vloerstaanders kan je wel zeggen dat je een subwoofer nodig hebt. Maar ik ben dan ook van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer is, ook voor vloerstaande speakers van vele duizenden euro's. Maar als je 225 euro voor een speaker al veel vindt en er dan nog een subwoofer bij zou moeten wordt het wel een relatief krap budget.

Edit:
Ik zet dit topic richting Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om een aankoopadvies gaat.
Thanks voor al je advies :) Klinkt goed. Dat LFE kanaal is alleen te 'horen' met een sub dus? Dat is niet over je fronts te krijgen op het moment dat die ook laag kunnen? Want eigenlijk ben ik heel erg fan ven set-ups die fronts hebben die ook heel erg laag kunnen, waarom weet ik niet. Maar ik vind dat altijd erg strak klinken.
En even ter info : Die 225 euro voor 1 front vond ik veel geld, natuurlijk is het totale budget een stuk hoger :)

[ Voor 3% gewijzigd door DennusB op 25-12-2012 13:37 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je geen subwoofer hebt dan zal de receiver het geluid van de subwoofer over de fronts zetten, maar dat is heel anders dan wanneer dit over een subwoofer wordt gestuurd. Speakers zijn niet gemaakt om dergelijke tonen weer te geven. Als je overigens speakers wilt die ook erg laag kunnen dan zit je met die B&W's sowieso verkeerd (55 Hz op -3 dB). Er zijn voor minder geld ook zeker zuilen te vinden. En dan nog blijf ik erbij dat er voor elke set een passende subwoofer is :P

• DennusB
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 15:08:
Als je geen subwoofer hebt dan zal de receiver het geluid van de subwoofer over de fronts zetten, maar dat is heel anders dan wanneer dit over een subwoofer wordt gestuurd. Speakers zijn niet gemaakt om dergelijke tonen weer te geven. Als je overigens speakers wilt die ook erg laag kunnen dan zit je met die B&W's sowieso verkeerd (55 Hz op -33 dB). Er zijn voor minder geld ook zeker zuilen te vinden. En dan nog blijf ik erbij dat er voor elke set een passende subwoofer is :P
Haha ik zal binnenkort eens een MM inwandelen om wat speakers te beluisteren (jaja, advies is daar vaak klote, maar luisteren kan wel). Ik ben heel erg benieuwd wat er uit komt. Heeft iemand nog best of worst practices? Echt dingen waar ik op moet letten ? :P

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nadeel van de meeste ketens van Mediamarkt, BCC en Saturn is dat er niet overal een gesloten ruimte is en je dus op het gemak kan luisteren. Dat maakt het simpelweg wat lastiger. Maar je hebt weinige keuze aangezien je met dit budget bij de echte speciaalzaken niet heel ver komt.

En qua luisteren:
Nieuwe speakers kopen: Hoe moet ik luisteren?
Welke muziek en films om te luisteren...
Luisterafspraak | waar op letten ?

• DennusB
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:37:
Nadeel van de meeste ketens van Mediamarkt, BCC en Saturn is dat er niet overal een gesloten ruimte is en je dus op het gemak kan luisteren. Dat maakt het simpelweg wat lastiger. Maar je hebt weinige keuze aangezien je met dit budget bij de echte speciaalzaken niet heel ver komt.

En qua luisteren:
Nieuwe speakers kopen: Hoe moet ik luisteren?
Welke muziek en films om te luisteren...
Luisterafspraak | waar op letten ?
Voor de 2e keer : Het budget staat totaal niet vast, ik riep maar iets. Het kan omlaag maar zeker ook omhoog :) Ik zal eens gaan kijken waar ik ga luisteren! Thanks iig

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Als ik jou was, zou ik wel een bedrag als maximum hebben voordat je naar winkels gaat te luisteren. Als je dat niet doet, dan hebben de verkopers geen leidraad om mee te werken en kan het heel snel heel duur uitpakken. En een weg terug is dan een stuk moeilijker aangezien het vaak wel lekkerder klinkt (in de wat duurdere segmenten).

Het advies om eens in de tweedehands markt te gaan kijken vind ik een goeie, alleen is (uitgebreid) luisteren dan vaak een probleem. Stel dat je de B&W's koopt en je wilt daarna nog een subwoofer, dan kun je bij speciaalzaken vaak je speakers gewoon meenemen en laten aansluiten in hun opstelling. Op die manier kun je dan kijken wat voor sub het beste bij je speakers matcht.

• DennusB
  • Niet online
GoeiedagEem schreef op woensdag 26 december 2012 @ 09:52:
Als ik jou was, zou ik wel een bedrag als maximum hebben voordat je naar winkels gaat te luisteren. Als je dat niet doet, dan hebben de verkopers geen leidraad om mee te werken en kan het heel snel heel duur uitpakken. En een weg terug is dan een stuk moeilijker aangezien het vaak wel lekkerder (in de wat duurdere segmenten).

Het advies om eens in de tweedehands markt te gaan kijken vind ik een goeie, alleen is (uitgebreid) luisteren dan vaak een probleem. Stel dat je de B&W's koopt en je wilt daarna nog een subwoofer, dan kun je bij speciaalzaken vaak je speakers gewoon meenemen en laten aansluiten in hun opstelling. Op die manier kun je dan kijken wat voor sub het beste bij je speakers matcht.
Maar wat is een redelijk budget dan? De receiver heb ik dus al, maar wat is dan normaal om nog te spenderen aan 5 (of met sub = 6) speakers?

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
DennusB schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:42:
[...]

Maar wat is een redelijk budget dan? De receiver heb ik dus al, maar wat is dan normaal om nog te spenderen aan 5 (of met sub = 6) speakers?
Hangt allemaal van je eisen af, mag het ook 2dehands zijn? Als je goed zoekt heb je voor 1000€ relatief goed materiaal. Je kan natuurlijk ook een deftige set vloerstaanders kopen en nadien uitbreiden. Dan heb je ook al een relatief goede bass t.o.v. boekenplankspeakers.

• DennusB
  • Niet online
Nicklazzz schreef op woensdag 26 december 2012 @ 18:49:
[...]

Hangt allemaal van je eisen af, mag het ook 2dehands zijn? Als je goed zoekt heb je voor 1000€ relatief goed materiaal. Je kan natuurlijk ook een deftige set vloerstaanders kopen en nadien uitbreiden. Dan heb je ook al een relatief goede bass t.o.v. boekenplankspeakers.
Liever nieuw, 2e hands mag, maar alleen als dat echt uit maakt en alles nog netjes is.
Ik denk inderdaad dat ik begin met 2 goed klinkende, mooie vloerstaanders. Als rears heb ik momenteel nog wel even wat kleine speakertjes. Die kan ik altijd later, na een goede luistersessie dan nog aanschaffen :)

• DennusB
  • Niet online
Toch nog even een vraag : Welke situatie zouden jullie eerder doen?

Situatie 1 :
2x Yamaha NS 555 (http://hificorner.nl/speakers/vloerstaand/ns-555.html)
Geen subwoofer

Situatie 2:
2x Monitor-Audio RX1 (http://hificorner.nl/speakers/boekenplank/rx1bo.html)
Wel subwoofer (als ik dat na beluisteren thuis nodig vind)

Ik ben benieuwd naar jullie mening :)

• GoeiedagEem
Monitor Audio maakt erg goede speakers. Ik heb een tijdje op het punt te staan om de voorganger van deze speaker aan te schaffen (de BR1 meende ik). Uiteindelijk niet gedaan omdat ik tweedehands geschikter B&W speakers kon kopen.

Mijn voorkeur zou dus ook naar de Monitor Audio speakers uitgaan, aangezien dat ook een echt "speakermerk" is. In tegenstelling tot Yamaha, wat ook receivers, cd-spelers etc. maakt. Overigens wil dit laatste niet zeggen dat deze speakers slecht zijn.

Wat eventueel nog wel belangrijk is bij het aanschaffen van vloerstaanders of boekenplankspeakers, is de grootte van je huiskamer / zithoek. Hoe is de opstelling en hoe ver zit je bij de opstelling vandaan? Ook belangrijk: kun je de sub straks makkelijk plaatsen en hoe ver komen de speakers bij de muur vandaan te staan.

Wellicht dat je een schetsje oid kunt maken van hoe je opstelling eruit komt te zien.

Edit: ik zie nu dat de RX1 die je overweegt 300 euro per stuk gaan kosten. De BR1 waren een stuk goedkoper, dus die zaten nog op een klasse lager dan deze RX1 speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door GoeiedagEem op 30-12-2012 11:05 ]

• DennusB
  • Niet online
Thanks GoeiedagEem, ik zal straks even een schets maken en hier plaatsen.
Even tussendoor : Wat vinden jullie van deze speakers : http://hificorner.nl/spea...nd/cr-30-4-blackwood.html ?
Passen mooi bij m'n interieur, en zover ik kan zien en googlen zijn het prima speakers!

• GoeiedagEem
Als het binnen je budget past en je vindt ze mooi, dan is dat in elk geval mooi meegenomen. Alleen speakers koop je hoofdzakelijk om wat ze kunnen presteren in een stereo of home cinema opstelling. Ik zou me dus niet teveel blindstaren op wat men op Google zegt over de speakers. Smaak is natuurlijk heel persoonsgebonden, dus ik zou zeker gaan luisteren.

Ik heb zelf op het punt gestaan om mooie Boston Acoustics boekenplankspeakers aan te schaffen. Deze speakers waren mooi van kleur, pasten dus prima in mijn interieur en waren van een goede prijs. Ik had ook wel redelijk wat gelezen over de speakers, veel positieve verhalen. Dus ik naar de winkel om ze te beluisteren in combinatie met een Yamaha stereoversterker. Klonk niet verkeerd, TOTDAT hij de Monitor Audio speakers liet spelen in combinatie met dezelfde versterker. Dag en nacht verschil. De Boston speakers klonken heel "Amerikaans": hard en schel. Dit in tegenstelling tot de Monitor Audio speakers: "Engels", warm en veel meer detail.

Uiteindelijk heeft deze luistersessie mij doen besluiten om B&W speakers te doen kopen (gezien de geschikte prijs) in combinatie met de beluisterde Yamaha stereoversterker.

• DennusB
  • Niet online
GoeiedagEem schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:03:
Als het binnen je budget past en je vindt ze mooi, dan is dat in elk geval mooi meegenomen. Alleen speakers koop je hoofdzakelijk om wat ze kunnen presteren in een stereo of home cinema opstelling. Ik zou me dus niet teveel blindstaren op wat men op Google zegt over de speakers. Smaak is natuurlijk heel persoonsgebonden, dus ik zou zeker gaan luisteren.

Ik heb zelf op het punt gestaan om mooie Boston Acoustics boekenplankspeakers aan te schaffen. Deze speakers waren mooi van kleur, pasten dus prima in mijn interieur en waren van een goede prijs. Ik had ook wel redelijk wat gelezen over de speakers, veel positieve verhalen. Dus ik naar de winkel om ze te beluisteren in combinatie met een Yamaha stereoversterker. Klonk niet verkeerd, TOTDAT hij de Monitor Audio speakers liet spelen in combinatie met dezelfde versterker. Dag en nacht verschil. De Boston speakers klonken heel "Amerikaans": hard en schel. Dit in tegenstelling tot de Monitor Audio speakers: "Engels", warm en veel meer detail.

Uiteindelijk heeft deze luistersessie mij doen besluiten om B&W speakers te doen kopen (gezien de geschikte prijs) in combinatie met de beluisterde Yamaha stereoversterker.
Luisteren ga ik morgen sowieso even :) Was eigenlijk meer benieuwd of iemand hier ervaring heeft met Wharfdale speakers. Dan kan diegene me vast wel vertellen hoe ze klinken (warm of kil)!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

DennusB schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:39:
[...]

Luisteren ga ik morgen sowieso even :) Was eigenlijk meer benieuwd of iemand hier ervaring heeft met Wharfdale speakers. Dan kan diegene me vast wel vertellen hoe ze klinken (warm of kil)!
Wharfedale is Brits en klinken dus vrij warm. Ik heb wel wat ervaring met de oudere series (type ontgaat mij zo ff), maar wel i.c.m. Denon versterker. Deze klinkt, m.i., wat strakker dan een Yamaha. Japans is vaak wat "wolliger", lekker voor jaren '80, maar Denon/Brits vind ik wat lekkerder voor klassiek en dingen die een wat gedetaileerder beeld hebben, maar ook dat is persoonlijk voorkeur natuurlijk. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• DennusB
  • Niet online
WhizzCat schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:36:
[...]

Wharfedale is Brits en klinken dus vrij warm. Ik heb wel wat ervaring met de oudere series (type ontgaat mij zo ff), maar wel i.c.m. Denon versterker. Deze klinkt, m.i., wat strakker dan een Yamaha. Japans is vaak wat "wolliger", lekker voor jaren '80, maar Denon/Brits vind ik wat lekkerder voor klassiek en dingen die een wat gedetaileerder beeld hebben, maar ook dat is persoonlijk voorkeur natuurlijk. :)
Goed om te horen dat ze warm klinken, daar houd ik wel van. Het zal hier voor nu dus met die Onkyo versterker komen te staan :) Ik ga komende week maar eens een zaak opzoeken die die Wharfedale's heeft staan! Ben erg benieuwd

• DennusB
  • Niet online
Even voor de mensen die het leuk vinden om te lezen : Ondertussen staat de Jamo S606 HCS 5 in de woonkamer bij mij :)
Afbeeldingslocatie: http://207.67.68.82/images/c/554/800x800.aspx
Geluid klinkt erg tof, en vooral de downfiring subwoofer produceert een erg lekker laag. Wel ben ik benieuwd wat voor voordelen het oplevert op m'n fronts bi-wired aan te sluiten, zowel de speakers als de versterker hebben die optie... maar wat levert het op?

Pagina: 1