Toon posts:

Luisterafspraak | waar op letten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin met een inleiding, mocht je er niet in interesseert zijn kan je beginnen met lezen in de volgende paragraaf. In mijn zoektocht naar een betere audio set ter upgrade van mijn huidige 'Philips supergeweldige alles-in-één die niet zuiver klinkt zonder bass boost aan en veel te veel verlichting' 2.1 set kwam ik vrij vlot op de gedachte dat ik voor Hi-Fi zou gaan, en heb vervolgens informatie ingewonnen en ben rond gaan kijken in diverse winkels waar ik niet wijzer van werd. Zodoende ben ik naar Snijders Hi-Fi gegaan en de beste man vertelde me dat het een leuk idee is dat ik daar naar op zoek ben, maar dat het vrijwel geen nut heeft om veel geld uit te geven aan de apparatuur als ik brakke speakers heb (klinkt logisch). Na een korte rondleiding door de winkel kwamen we aan bij de luisterruimtes gevuld met luidsprekers en diverse apparatuur waar hij een aantal voorbeelden gaf, waarna we een afspraak gemaakt hebben dat ik binnenkort langskom om op mijn gemak te luisteren naar verschillen tussen de luidsprekers en wat ik persoonlijk het beste geluid vind (waarna de keus van de overige apparatuur komt).

Toen we over de datum/tijd eens waren kreeg ik te horen dat ik bij voorkeur eigen muziek mee moest nemen zodat ik ook de verschillen merk, en hoe ik de muziek het best tot zijn recht vind komen, waarover ik dus een vraag heb; Ik luister namelijk naar veel verschillende soorten muziek, en de locatie waarop het systeem zal komen heb ik geen behoefte aan een 'voelbare' bass (ik weet niet of dit te regelen is met de bijkomstige apparatuur), en ik ben compleet nieuw in de wereld van Hi-Fi en heb totaal geen idee waar ik op moet letten, zou iemand me het wat duidelijker kunnen maken en misschien een aantal artiesten/liedjes aan kunnen raden ?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 08:42

mr.paaJ

generatie cmd+z

Belangrijkste is dat je muziek mee neemt die je echt goed kent. Dan merk je vanzelf wat wel en niet goed klinkt.
Neem niet teveel mee om een constante te hebben tijdens het vergelijken, maar genoeg om verschillende dingen te horen.

Je kunt op een hoop letten: stereobeeld, neutraliteit, bass impact, detail etc. Bedenk wat je belangrijk vindt, blijkbaar is dat in ieder geval niet een overweldigende hoeveelheid bas.
Speakers blijven het belangrijkst, met de rest van de apparatuur kun je nog wel verschillen maken maar vooral in de verfijning van het geluid.

Houdt ook in de gaten hoeveel je wil/kunt uitgeven.

[ Voor 46% gewijzigd door mr.paaJ op 24-04-2010 22:44 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Als je nieuw bent in de Hifi wereld, is het belangrijk te weten dat er heel veel dure dingen verkocht worden, waarvan het nut op z'n minst dubieus is. Koop alleen als je zelf verschil hoort en niet als het je aangepraat wordt met vage termen. Al is mijn ervaring bij snijders dat ze wel reëel daarin zijn.

Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is over het belang van goede speakers, als hifi-starter zou ik daar het absolute merendeel van mijn budget aan besteden. Daar is het meeste 'geluidsvoordeel' te boeken en zijn de hoorbare verschillen ook het grootst. Verschil tussen verschillende cd-spelers is in mijn ogen minimaal. Ook bij versterkers hoor ik vaak nauwelijks verschil, mits het volume van beide versterkers gelijk staat. Als je op normale kamervolumes speelt, hoef je ook echt niet te letten op het vermogen.

Kabels/interlinks moeten degelijk zijn, maar echt niet duurder dan een paar euro per meter. De goedkoopste bij een goede hifi winkel volstaan prima.

Let trouwens op bij het kopen van speakers, dat ze allemaal een andere gevoeligheid hebben. Daarom zal de ene speaker een luider spelen (en daardoor schijnbaar beter klinken) dan de andere op dezelfde versterker-stand.

iRacing Profiel

Verwijderd

Je gaat gegarandeerd over je budget als je kwaliteitsverschil gaat horen. Ik dacht voor €1000,- klaar te zijn. Ondertussen bijna 3x zo veel verder :X

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Cliché zin maar o-zo-waar:
De kwaliteit van de set is zo goed als de slechtste schakel.

Een set moet in evenwicht zijn. Heb je een goede set speakers, een goede versterker en een bagger CD speler dan klinkt het geluid nog steeds niet geweldig.
Ook niet elke speaker en versterker klinken goed met elkaar. Ook al zijn het beide prima dingen.

Het "probleem" wat je er gratis bij krijgt met serieus goede speakers en versterker, is dat je ook duidelijker verschil gaat horen in CD spelers (of platenspelers, wat je wil).

Natuurlijk hoef je niet alles in één keer te kopen, maar vergeet niet dat dit zeker wel belangrijk is.
Het is vooral een kwestie van luisteren. En zodra je een betere set hebt, valt je ineens op dat er meer geluid in de muziek zit dan je dacht. Met name details. Daarom moet je ook muziek meenemen om te luisteren die je vaak gehoord hebt. Er gaat een wereld voor je open. ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:53:
Toen we over de datum/tijd eens waren kreeg ik te horen dat ik bij voorkeur eigen muziek mee moest nemen zodat ik ook de verschillen merk, en hoe ik de muziek het best tot zijn recht vind komen, waarover ik dus een vraag heb; Ik luister namelijk naar veel verschillende soorten muziek, en de locatie waarop het systeem zal komen heb ik geen behoefte aan een 'voelbare' bass (ik weet niet of dit te regelen is met de bijkomstige apparatuur), en ik ben compleet nieuw in de wereld van Hi-Fi en heb totaal geen idee waar ik op moet letten, zou iemand me het wat duidelijker kunnen maken en misschien een aantal artiesten/liedjes aan kunnen raden ?
Qua artiesten en liedjes kunnen wij niks aanraden. Je moet de muziek meenemen die jij het beste kent zodat je weet of de zaken die je hoort al in de opname zaten of dat het de invloed van speakers en apparatuur is.
Ik zou wel enigzins gevarieerde muziek meenemen. Dus wat akoestische muziek en wat electrisch versterkt, wat klassiek en wat rock, dus een doorsnede van de soorten muziek waar je meestal naar luistert. Want een speaker die goed met klassiek klinkt, komt met rock misschien niet zo goed uit de verf, en vice versa.

Qua apparatuur: Reken er niet op dat je met electronica nog veel kunt bijregelen aan het geluid. Als de speakers niet goed zijn, kun je daar met electronica niet veel meer aan veranderen. De speakers hebben van alle componenten veruit de grootste invloed op het geluid.
Dat is ook een reden voor het volgende advies: Koop eerst de speakers, neem ze mee naar huis en luister er een paar maanden naar voordat je electronica gaat kopen. Tegen die tijd ben je vertrouwt met het geluid van de speakers en kun je het beste beoordelen welke electronica het beste bij die speakers past.

En nog een tip: Koop niks tenzij je zelf hebt gehoord dat het meerwaarde heeft. In de Hifi-wereld verdienen veel mensen een heleboel geld aan allerlei onderdelen en tweaks die geen noemenswaardige invloed op het geluid hebben maar waar goedgelovige mensen wel veel geld voor neertellen. Dus koop niks tenzij je het verschil zelf hebt gehoord.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 11:09
Snijders is een goede winkel. Neem wat fijne cd's mee en laat je door Snijders wat sets voorzetten. Lekker de tijd voor nemen en nog geen beslissingen nemen. Kun je een dag later eens gaan nadenken of het echt bijzonder was wat je gehoord hebt en hoeveel dat je waard is. Ik zou geen koop beslissing nemen tijdens de luistersessie. Eerst even laten bezinken.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-11 13:30
I double Startac, er is veel duur spul op de markt waarvan de meerwaarde erg twijfelachtig is. Koop het inderdaad alleen maar als je daadwerkelijk zelf verschil hoort. Niks is zo'n bloated markt als de audiofiele wereld waar sprookjes en door engeltjes met goud ingelegde connectoren hand in hand gaan.

Het is verstandig om met de speakers te beginnen, daar zit het meeste onderlinge verschil in kwaliteit in. Versterkers en vooral de (digitale) mediaspelers zit vaak minder verschil. realiteit is dat je voor het hoogste kleine extra beetje kwaliteit tig keer de prijs moet neertellen. Tenzij je genoeg geld te besteden hebt zou ik dan ook verder niet naar al die high end meuk kijken. Meestal zijn de 2-weg stereo speakers van merken als Yamaha, Philips en Sony zeer goed te doen en zul je voor het geld geen miskoop mee doen.

trickier word het als je naar audiofielere merken gaat kijken als je een wat hoger budget hebt. Eenvoudig gezegd; je zal teveel betalen voor een klein beetje extra kwaliteit. Ik zie vaak op fora peperdure modellen voorbij komen die qua bouw en geluidskwaliteit ver onderdoen voor bijvoorbeeld studiomonitoren die juist gebouwd zijn op een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van het geluid. Probleem is alleen dat niet alle consumenten "natuurgetrouw" willen en soms de voorkeur geven aan dingen zoals "vette bas" en "surround/enhancement/Wow effecten". Mocht je het laatste niet zo interresant vinden dan kan ik absoluut gewoon (passieve) studio/reference monitoren aanraden.

De volgende aankoop zou een goede versterker kunnen zijn. Hier geld eigenlijk hetzelfde, een degelijke versterker van iets zoals yamaha/philips/sony zal helemaal geen miskoop zijn, met een hoger budget is vaak studiospul ook weer de betere keus als je niet geeft om surround/enhancement/Wow. In de regel geld dat hoe minder knopjes/toonregeling, etc erop zitten hoe minder dit het originele geluid van de orginele media (nadelig) beinvloed.

Mocht je vaak muziek op een erg zacht volume afspelen dan is "loudness" een welkome functie, zodat erg zachte elementen (frequentiegedeeltes) in de muziek enigszin gecompenseerd worden en niet wegvallen bij het lage volume. Mocht je de behoefte hebben om zo natuurgetrouw mogelijk te willen luisteren dan is een "source direct" functie erg welkom, dit schakelt tussenliggende toonregeling uit.

Verder is ook de plaatsing van je speakers en de kamer waar je in luistert belangrijk, vloerbedekking, gordiijnen etc hebben meestal een gunstig effect op ongewenste reflectie maar kan ook hoge frequenties dempen, let erop dat jouw kamer anders is als de ruimte waar jij je luisterafspraak hebt! meer info: http://www.soundfountain.com/amb/speaker.html

wat het luisteren betreft, vertrouw echt gewoon op je eigen gehoor met muziek die je goed kent, bij voorkeur met originele CD's en niet gebrande MP3's. De verkoper kan je veel aanpraten, maar als jij het verschil niet hoort zal het er echt-echt-echt-werkelijkwaar er ook niet voor je zijn! Zoals gezegd er heersen veel sprookjes in de audiofiele wereld waar zelfs de verkoper mogelijk in geloofd.

Verwijderd

Luistersessies zijn leuk! :) Zoals mensen hierboven ook al zeiden, neem muziek mee die je goed kent. Je kan ontzettend je best gaan doen om naar allerlei zaken te luisteren die mooie namen hebben, maar volgens mij moet je gewoon goed gaan zitten, kop koffie dr bij en luisteren wat je mooi vind. Er gaan je vanzelf dingen opvallen.

Zelf heb ik nog maar een paar luistersessies gehad, en was de eerste keer bang dat ik geen verschil zou horen, of dat ik niet audiofiel genoeg zou zijn. Was me dat even een verassing! :) Een middagje luisteren is leuk, en je hoort steeds meer verschillen in de sets. Combineer dat met jouw persoonlijke voorkeur, en je zou tot een prima keuze moeten komen. Het enige jammere is dat er net iets boven je budget altijd een betere speaker is. ;)

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 22:52
Luisteren is inderdaad leuk, je hoort ook zo veel verschil tussen speakers!
Toen ik ging luisteren voor mijn zelfbouw speakers (vifa premium 11) toen vond ik ze het mooiste klinken en ze waren nog betaalbaar ook, maar iemand anders die mee was vond de grotere speakers mooier, maar ik vond de bas te overheersend.
Het is heel persoonlijk wat je mooi vind, maar ik persoonlijk let veel op details die je op sommige speakers wel en op sommige niet hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag dus geluisterd, nam twee CD's mee en m'n iPod om te horen of er nu echt zo'n groot verschil is tussen MP3 en 'normale' CD.
Tot mijn verbazing is het inderdaad zo, en na twee lijstjes gemaakt te hebben met de plus en minpunten van de verschillende luidsprekers heb ik een top vijf gemaakt, vervolgens naar de kaartjes gekeken die boven de luidsprekers stonden en dat ook genoteerd, voorlopige keuze verteld aan de verkoper en dat mijn eerste keus afviel vanwege de prijs (voor een beginner op Hi-Fi gebied vind ik €799 per stuk gewoon te veel) en vervolgens gaf hij me een mooi aanbod voor de tweede keuze waarop ik eerst naar huis ben gegaan en nog even nagedacht heb over de keuze etc. en ben vervolgens weer terug gegaan om te vermelden dat ik ze neem.

Ik had het zelf niet verwacht maar er zit echt een groot verschil tussen luidsprekers! Nu maar hopen dat als ik ergens anders ben niet ineens delen van de muziek kwijt ben wat ik nu wel hoor (ik hoorde bij vrijwel elk lied dingen die ik er nog nooit in had gehoord).

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

ST10©DE

Dus.............

Wat was je shortlist en wat heb je uiteindelijke aangeschaft?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20

Gotez

42

ben ook wel benieuwd!

Verwijderd

Topicstarter
Klipsch WF 35
Klipsch RF 52
Hepta Three
Audio Physics Yara 2 classic
Bowers & Wilkins 685

Mijn keuze ging uit naar de Klipsch RF 52 (voornamelijk omdat ik nummertje één op mijn lijst een beetje duur vond met 799 per stuk, nummer twee komt me een stuk beter uit, daarvan heb ik er twee genomen voor 450 en een stuk kabel omdat hij niet verder wou zakken, en ik had toch 10 meter nodig).

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

ST10©DE

Dus.............

Verwijderd schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 00:46:
Klipsch WF 35
Klipsch RF 52
Hepta Three
Audio Physics Yara 2 classic
Bowers & Wilkins 685
Ik begrijp de reden niet waarom je de B&W 685 er bij had zitten? Een 684 of 683 lijkt me meer overeenkomen met de andere speakers?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je hebt inmiddels speakers gekozen, maar de volgende luistersessie komt er nog aan, namelijk een versterker ;) En ja, koop niet zomaar een versterker, maar match deze met je speakers, want er is echt hoorbaar verschil. B&W moet je bijv. absoluut niet combineren met mijn versterker, is mijn mening. Terwijl dezelfde B&W op een andere versterker fantastisch kan klinken.
Als je gaat luisteren, neem dan vooral ook muziek mee waarvoor je gaat zitten. Ik heb cd's die alleen als achtergrond muziek spelen, en cd's waar ik echt naar luister. Het mag duidelijk zijn dat die laatste bij mij zwaarder wegen in hoe ze weergegeven worden dan de eerste.

Een bijeffect bij mij van de laatste luistersessie was, dat bepaalde cd's zwaar in aanzien gedaald zijn... Bepaalde favorieten op m'n iPod, klonken (vanaf de originele cd) op veel sets helemaal nergens naar, omdat de mastering blijkbaar maar matig was uitgevoerd. Het maakte dus niet uit welke set er aanstond voor de duidelijkheid. Vooral als je kritisch gaat luisteren blijken veel rock/metal cd's heel erg tegen te vallen.

Wat betreft het verschil dat je hoorde tussen je iPod en cd, dat ligt vrijwel helemaal aan de iPod. Dat is namelijk een verschrikkelijk slechte bron voor weergave op een set. Als je een speler gebruikt met een digitale uitgang, zal het verschil een stuk kleiner zijn (hoewel in een aantal gevallen nog steeds hoorbaar). Mijn ervaring met draagbare mediaplayers (en GSM's met media-mogelijkheden) is dat hun line-out gewoon slecht te noemen is, mede omdat deze gecombineerd wordt met de koptelefoon uitgang. Het geluid van een draagbare speler kenmerkt zich vrijwel altijd met dat er veel ruis in zit, het geluid "plat" klinkt, dynamiek mist en vaak een raar klankbeeld heeft (het klinkt dof, of juist boemerig, bedoeld om tekortkomingen van de kleine koptelefoons te compenseren, maar op een grote set juist nadelig werkt).

@vlaaing peerd
Loudness is een functie die je tegenwoordig nog maar weinig nodig hebt bij een thuis-set, imo. Vroeger zakte de gevoeligheid van een speaker bij lage volumes heel hard in (effectief nam het frequentiebereik gewoon af), waardoor het geluid negatief werd beïnvloed. Mijn huidige versterker heeft geen loudness, en ik mis het ook totaal niet, zelfs niet als de versterker op fluistervolume staat (Cambridge Audio Azur 540R receiver met Monitor Audio RS8 speakers). Hetzelfde geldt voor de set bij mijn ouders (Harman/Kardon receiver (type weet ik niet uit m'n hoofd) met JBL MK1000 speakers). Beiden waren geen absurd dure sets en zitten volgens mij redelijk in het budget van de TS (misschien er iets boven). Tegenwoordig zou ik loudness-functie eerder omschrijven als een manier om de technische tekortkomingen van een speaker te compenseren, iets wat alleen nodig is bij echte budget-speakers of de speakers van een setje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik heb ook wel eens luister tests vanaf mijn iPod classic gedaan.. Maar op mijn huidige set, als ik de analoge uitgang van mijn iPod -> voorversterker vergelijk met mijn laptop -> optisch -> Hongkong DAC -> voorversterker vergelijk... -niet- normaal wat een verschil :p
Niet luisteren vanaf iPod dus!

Verwijderd

Wel als je van plan bent om thuis ook enkel te luisteren vanaf een iPod.

Zoals deepbass909 al aangeeft is dat niet aan te bevelen, maar als dat de thuissituatie nu eenmaal is...

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 08:42

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een iPod met lossless files en een Line-Out kabel / dock is niet heel verkeerd en een goedkope, makkelijke eerste stap. Een losse speler klinkt wel een stuk beter. Dat kan een CD speler zijn, maar ook bijvoorbeeld een Mac Mini met geluidskaart / DAC. (icm iPod Touch als remote O+ )

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• alamont
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 15:34
@vlaaing peerd
Loudness is een functie die je tegenwoordig nog maar weinig nodig hebt bij een thuis-set, imo. Vroeger zakte de gevoeligheid van een speaker bij lage volumes heel hard in (effectief nam het frequentiebereik gewoon af), waardoor het geluid negatief werd beïnvloed. Mijn huidige versterker heeft geen loudness, en ik mis het ook totaal niet, zelfs niet als de versterker op fluistervolume staat (Cambridge Audio Azur 540R receiver met Monitor Audio RS8 speakers). Hetzelfde geldt voor de set bij mijn ouders (Harman/Kardon receiver (type weet ik niet uit m'n hoofd) met JBL MK1000 speakers). Beiden waren geen absurd dure sets en zitten volgens mij redelijk in het budget van de TS (misschien er iets boven). Tegenwoordig zou ik loudness-functie eerder omschrijven als een manier om de technische tekortkomingen van een speaker te compenseren, iets wat alleen nodig is bij echte budget-speakers of de speakers van een setje.
Loudness heeft niet alleen met de speakers te maken maar meer met het gehoor bij lage volumes.
Afbeeldingslocatie: http://www.santafevisions.com/csf/images/overviews/sound/2_loudness/response/eqlou.gif
Bij lage volumes hoor je hoge en lage frequenties relatief minder hard als op een hoger volume. Dus bij een hoger volume zakt je perceptie van volume minder in bij hoge en lage frequenties.
Pagina: 1