Nieuwe speakers kopen: Hoe moet ik luisteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-07 06:17
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort voor ~400 euro een mooi stereosetje speakers te kopen. Ik heb momenteel al 2 jaar een Logitech Z-4 waar ik meestal een uur of 2 a 3 per dag naar luister, met achtergrondmuziek. Ik ben al enkele winkels afgeweest om te luisteren, maar ik heb het idee dat ik voor mijn budget niet aan mijn trekken kom, de ene speaker heeft te weinig hoog, de andere geen stereobeeld etcetera. Nu had ik het idee eens naar goede studiomonitoren te kijken, omdat die zo min mogelijk kleuren en omdat het idee van neutraal, ongekleurd geluid me wel aanspreekt.

Ik ga binnenkort weer een paar speciaalzaken af om te gaan luisteren, maar ik vind het moeilijk om te beoordelen wat goed en wat niet goed klinkt, en welke zaken een kwestie van gewenning zijn. Zou het kunnen dat ik onwillekeurig nijg naar speakers die 'net zo gekleurd' klinken als mijn huidige Z-4's, omdat ik die zo gewend ben?

Alvast hartelijk dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 20:33

DarkSide

theres no place like ::1

Belangrijk is om te luisteren naar wat JIJ mooi vindt. En niet meteen er vanuit gaan dat duurder ook beter is. Misschien is dit wel zo, maar misschien is jouw smaak anders. Het beste wat je kunt doen is luisteren naar CD's die je goed kent. Waarvan je weet daar hoor ik dat instrument op de achtergrond. En dan kan je kijken of je dit ook op je 'toekomstige' speakers hoort. En natuurlijk eventueel nog meer hoort. Ook hoe de details klinken.
Of de speakers die jij mooi vindt dan 'gekleurd' zijn maakt mij inziens niet uit. Jij moet er naar luisteren niet ik. Neem gewoon de tijd. En als je naar speciaalzaken gaat moet je vragen of je speaker ook terug mag brengen. Mijn speakers mocht ik binnen een maand terugbrengen omdat mijn acoustiek anders is dan de testruimte.

suc6 en veel plezier

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:10
Je kunt het beste naar een audio speciaal zaak gaan, niet naar bijvoorbeeld de mediamarkt. Vaak kun je bij die bedrijven een afspraak maken, dan neemt iemand gewoon de tijd voor je. Van te voren kun je je voorbereiden door naar muziek te luisteren, bij voorkeur ook muziek die je zelf mooi vind.

Ook wat hier boven gezegd word is vrij handig om te doen, vraag of je het spul zonder problemen weer terug kan brengen, of thuis eens kan testen. Zo heb ik een subwoofer gehad, die volledig in het niet viel bij de rest van mijn speakers, dus weer terug mogen brengen.

Maak er vooral iets leuks van trouwens, het moet natuurlijk wel een leuke aangelegenheid zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 00:28
Als je gaat luisteren zorg dan dat je cd's meeneemt met muziek waar je zelf vaak naar luistert en waar je dus bekend mee bent. Neem overigens wel originele cd's mee (dus geen mp3 -> cd). Neem daarnaast voldoende tijd om te luisteren; het is niet erg om uren (of dagen) in een winkel te zitten en te luisteren. Op die manier kun je ook enigszins wennen aan het geluid. Verder moet je je realiseren dat de bron en de versterker die gebruikt worden ook veel invoed hebben op het geluid.

Een luistertip: probeer eens de Monitor Audio BR2. Past in je budget en ik ben altijd onder de indruk van het geluid dat deze speakers produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Zjosh schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:24:
Van te voren kun je je voorbereiden door naar muziek te luisteren, bij voorkeur ook muziek die je zelf mooi vind.
Oke, maar ik luister die muziek op mijn huidige set (waarvan ik wel een aantal tekortkomingen ken, maar niet allen, denk ik) Stel dat ik nu straks een setje tegenkom die eigenlijk perfect weergeeft, en foutjes in een bepaalde mix laat horen die ik nu niet hoor... Ik bedoel, wordt mijn keuze niet teveel beinvloed doordat ik gewend ben aan mijn huidige setje, of maakt dat eigenlijk niet uit?

Ik ben al wel een beetje audiofiel in wording, dus ik zal echt geen MP3-tjes (Of Vorbisjes zoals ik gewend ben) meenemen, gelukkig ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 30-04-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 20:11

Hakker

a.k.a The Dude

zoals al gezegd neem vooral muziek mee die jij luisterd en goed ken. Hou je van meerdere stromen neem dan van elk een cd mee. Tevens kan je bij speciaal zaken ook heel goed advies inwinnen over welke combinaties tussen receiver/versterker, boxen en draad goed werken en welke minder. Zo hebben ze bij speciaal zaken soms bizar goeie combinaties waar je zelf nooit op was gekomen.

Het belangrijkste is tijd nemen. Soms ben je rustig een dag bezig. je kan ook bij de eerste al raak schieten. Zo was ik bij 1 zaak 4 uur bezig om iets te vinden, maar elke keer klonkt het net niet. Ik kwam bij toeval een andere zaak tegen en daar was ik binnen een kwartier klaar gewoon omdat daar het kwartje viel.

Uiteindelijk is het allemaal emotie dus kan alleen jij beslissen wat een goeie keuze voor jouw is en wat niet.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Hakker schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:38:
Hou je van meerdere stromen neem dan van elk een cd mee.
Jah, dat is ook onderdeel van het probleem: ik luister eigenlijk alles, klassiek, jazz, soundtrack, rock, pop, metal, beetje trance, en vooral in de metal een hoop (muzikaal nogal verschillende) stromingen... dat worden lange luistersessies dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Laatst online: 28-06 20:11

Hakker

a.k.a The Dude

valt wel mee hoor meestal hoor je al redelijk snel of iets mooi klinkt of niet :D

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Houd er natuurlijk wel rekening mee dat zo'n audio-zaak de akoestiek in de luisterruimtes natuurlijk uitstekend heeft geregeld en qua interlinks, versterker,stands ook geen budget-spul heeft. Als je thuis op je slaapkamertje van 3x3 gaat luisteren kan het anders klinken, ook de positie t.o.v. de speakers kan dan anders zijn.
Luister dan vooral op het volume waar jij straks op gaat luisteren, veel harder of zachter heeft dan toch geen zin.

Ik had een budget van ongeveer 350 Euro per speaker en ben uiteindelijk bij de B&W 685 uitgekomen. Maar met een budget van 200 Euro per speaker is je keus bij een audio-zaak ook wel heel beperkt denk ik.

Hiervoor had een Klipsch GMX-2.1 setje. Erg fijn geluid kwam er uit, maar het blijven toch PC-speakers.
Bovendien heb je dan ook nog een versterker nodig. Combinatie van versterker & speakers bepaalt natuurlijk of het, in jouw ogen, goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:56
smesjz schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:02:
Houd er natuurlijk wel rekening mee dat zo'n audio-zaak de akoestiek in de luisterruimtes natuurlijk uitstekend heeft geregeld en qua interlinks, versterker,stands ook geen budget-spul heeft. Als je thuis op je slaapkamertje van 3x3 gaat luisteren kan het anders klinken, ook de positie t.o.v. de speakers kan dan anders zijn.
Luister dan vooral op het volume waar jij straks op gaat luisteren, veel harder of zachter heeft dan toch geen zin.

Ik had een budget van ongeveer 350 Euro per speaker en ben uiteindelijk bij de B&W 685 uitgekomen. Maar met een budget van 200 Euro per speaker is je keus bij een audio-zaak ook wel heel beperkt denk ik.

Hiervoor had een Klipsch GMX-2.1 setje. Erg fijn geluid kwam er uit, maar het blijven toch PC-speakers.
Bovendien heb je dan ook nog een versterker nodig. Combinatie van versterker & speakers bepaalt natuurlijk of het, in jouw ogen, goed klinkt.
Dat valt wel mee. Er zijn behoorlijk wat boekenplank speakers te vinden voor 200 euro per stuk, zelfs voor 100~150 euro per stuk zijn er nog best wat merken en types beschikbaar.

Ben zel met moraunt-short 902i begonnen en die zitten ook in die prijsklasse. En die klinken peroonlijk erg goed. Nuurlijk kan alles altijd beter, maar dan heb je ook een butget nodig waar dat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ook de Quad L serie valt net in je budget denk ik? De oude 12L's heb ik nieuw voor 500,- voor een paartje gehaald. Dat zijn in ieder geval zeer volwassen luidsprekers.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 30-04-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In de koopjeskelder van Corrupt hebben ze vaak leuke spullen voor weinig geld. De JBL Northridge E-80 bijvoorbeeld, kost momenteel maar 149,- euro. Voor dat geld is dit een leuke zuilspeaker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:40
warp schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:56:
In de koopjeskelder van Corrupt hebben ze vaak leuke spullen voor weinig geld. De JBL Northridge E-80 bijvoorbeeld, kost momenteel maar 149,- euro. Voor dat geld is dit een leuke zuilspeaker. ;)
Heb je het niet zo op die winkel, of is het een typefout? :D

Je zou trouwens ook eens moeten luisteren naar de Monitor Audio silver series, ook zeer goede luidsprekers.

[ Voor 9% gewijzigd door PHiXioN op 30-04-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-07 18:54

R-B

Blokkert

Ik zit zelf ook beetje rond te kijken naar speakers in zelfde prijsklassen..

Ben op moment de volgende merken / series tegekomen:

Jamo S 602 (rear)
Jamo S 604 (rear / front)
Jamo S 406 of Jamo S 606 (vloerstaanders)

Mordaunt Avant i series

JBL Balboa

Maargoed, nu nog zaak vinden (in de buurt :P) waar ik het kan luisteren.. :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
PHiXioN schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:55:
Heb je het niet zo op die winkel, of is het een typefout? :D
Was meer een grapje. Ik heb verder niets met of tegen die winkel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 21:38
Ik doe ook even een suggestie, ik heb de Mordaunt Short 906 destijds voor 229 euro per stuk gekocht. Ik vind deze bijzonder fijn klinken. Inderdaad je eigen cd's meenemen naar een audiospeciaalzaak en gewoon een paar speakers kiezen die binnen je budget passen en daar lekker naar gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Luisteren in een winkel of showroom heeft geen zin. Je moet speakers altijd beluisteren in combinatie met jouw egien apparatuur en vooral in jouw eigen luisterruimte. De akoestiek van een winkel of showroom is nooit representatief.Ik zou dus op zoek gaan naar een winkel waarbij je speakers mag lenen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ari3 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:30:
Luisteren in een winkel of showroom heeft geen zin. Je moet speakers altijd beluisteren in combinatie met jouw egien apparatuur en vooral in jouw eigen luisterruimte. De akoestiek van een winkel of showroom is nooit representatief.Ik zou dus op zoek gaan naar een winkel waarbij je speakers mag lenen.
Dan kom je toch echt wel op de dure speakers, en niet zoals de TS aangeeft 2 speakers voor €400,-

Voor de rest idd muziekcd's meenemen van je favoriete muziek en goed luisteren (originele cd's is wel een aanrader!)

[ Voor 10% gewijzigd door cypher21 op 01-05-2009 09:06 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:28

Saffie_time

Why use this? 42!

Als je een goede versterker hebt (en die in de nieuwe setup wil behouden) is het verstandig om die mee te nemen naar je luistersessie. Een beetje fatsoenlijke zaak sluit die wel aan voor je.
Er zit nogal wat verschil in geluid met 2 verschillende versterkers. Je weet dan in ieder geval of de combinatie die je maakt lekker voor jou gehoor is of niet.
In ieder geval heel veel succes gewenst en bovenal plezier!

Ik weet niet waar je woont maar voor mij was de trip naar deze winkel zeer de moeite waard.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ook misschien wel een belangrijke tip van een verkoper die ik ooit heb gekregen: ga niet boven je budget luisteren! Als je echt niet meer te besteden hebt (we praten namelijk al over best veel geld!) luister er dan niet naar. Mocht dit namelijk beter klinken dan ben je behoorlijk afgeleid van de speakers die je wel kan kopen en ben je daar niet echt tevreden meer mee.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

bartvl schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 09:49:
Ook misschien wel een belangrijke tip van een verkoper die ik ooit heb gekregen: ga niet boven je budget luisteren! Als je echt niet meer te besteden hebt (we praten namelijk al over best veel geld!) luister er dan niet naar. Mocht dit namelijk beter klinken dan ben je behoorlijk afgeleid van de speakers die je wel kan kopen en ben je daar niet echt tevreden meer mee.
Ja en? Hij zegt ook "audiofiel in wording" te zijn dus blijkbaar geeft hij wel wat om audio/muziek. Ik zou juist het hele segment gaan beluisteren en DAN kijken of je nu 400 euro voor een setje wilt uitgeven of er achter komt dat je beter het (drie)dubbele wilt uitgeven aan iets waar je echt tevreden over bent.
Ik ben voor een vriend van me ook in "de winkel" op zoek gegaan naar luidsprekers voor 200/stk. De Kef iQ30 deed het heel aardig, zeker voor het formaat/geld.
Een stapje (100 euro) hoger levert het segment van kleine vloerstaanders of de wat betere boekenplank luidsprekers. Kef iQ50, kleine B&W's

Genoeg leuks op de markt, ook op marktplaats!

Dit is dus geen koopadvies, maar een mogelijke tip om aan te geven wat je voor welk geld kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Nujah, ik zie hier allemaal HiFi spulletjes (met losse versterker) terwijl ik ook wel erg gecharmeerd ben van actieve speakers, en daarbij vooral studiomonitoren... Is daar wat voor/tegen te zeggen?

Ook om het nogmaals even te onderstrepen, ik startte dit topic vooral met de vraag of mijn keuze niet teveel beinvloed wordt door wat ik nu gewend ben. Ik heb nu bijvoorbeeld een aantal opnames waarvan de crashbekkens echt belabberd klinken, een beetje metallic warbling zoals je hoort bij MP3-compressie, maar ik weet niet of dat aan de opname ligt of aan mijn speakers. Crashes zijn nu eenmaal geluidstechnisch moeilijk dingen. Dat gaat overigens over echte CD's.

In ieder geval hartelijk dank voor de vele reacties :)

[ Voor 27% gewijzigd door ktf op 01-05-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

ari3 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:30:
Beetje onzin aangezien Nederland juist goeie winkels heeft met aparte luisterkamers :) Je beoordeelt een speaker in eerste aanleg op het geluid en houd daarbij rekening met je eigen wensen, waarbij luisteren met je eigen collectie altijd de voorkeur geniet.

@TS :

Binnen je budget zijn er best wel mogelijkheden maar je moet zelf op pad gaan om die 400euro goed te besteden, voor speaker aankopen bestaat geen review anders dan dat het alleen een technisch plaatje weergeeft, gebruikte componenten en manier van filteren. En of je nu een budget van 400 of 40.000 euro hebt maakt voor een goeie audiowinkel helemaal niet uit, in die zin, ze nemen rustig de tijd voor je en laten je lekker je gang gaan. Hier wat leuke aanbiedingen die misschien de moeite waard zijn voor je :

http://www.raf.nl/webshop/index.php?cPath=146_345_341

Goeie aktieve speakers zijn nauwelijks binnen je budget maar er is wel wat, zoals de Alesis Monitor One Active MKII of een setje Roland DM 2100. Houd wel rekening met aktieve monitors dat het vaak near field speakers zijn, dus wat anders dan een hifi speaker :

Wikipedia: Studio monitor

Gewoon veel en flink gaan luisteren, dan kom je altijd wel een leuke speaker tegen die je bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Audio is gewoon lastig.

Zo denk ik namelijk verliefd te zijn op 2 x Kef iQ90 samen met een Marantz SR4003. Maar tja liefde. Bij de raf is trouwens goed te luisten. Maar er zijn meer audio zaken waar je goed kan luisteren. Stassen Hifi schijnt zelfs 23 kamers te hebben maar daar moet je dan ook voor naar Venlo..

Gisteren was er bij de RAF een Vrijmarkt, ik was net te laat anders had ik 2 x een Kef iQ90 gehad voor 528 per stuk...

Je kunt ook teveel luisteren waardoor je uiteindelijk door de bomen het bos ook niet meer kan horen..

[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 01-05-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Anoniem: 50893 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:10:
Goeie aktieve speakers zijn nauwelijks binnen je budget maar er is wel wat, zoals de Alesis Monitor One Active MKII of een setje Roland DM 2100.
Er zijn er wel veel meer actieve monitors binnen mijn budget hoor, deze winkel zit bij mij in de buurt, en daar hebben ze een vrij ruim aanbod.

Over dat budget: het is niet zo strak als ik het geformuleerd heb :P Ik begon maanden geleden te zoeken voor 80 euro per speaker, momenteel zit dat dus al op 200, maar als ik in luistersessies echt veel verschil hoor wil ik best hard sparen om er 1000 euro per speaker van te maken :) Ik heb het dus nu over actieve speakers, ik heb gehoord dat bij passief + versterker het budget 50/50 moet zijn, maar 35/65 lijkt me realistischer... Of niet?

Ik heb ook al zitten kijken (ik heb ze dus nog niet gehoord) naar de Adam A7, en dat zag er wel goed uit. Mij werd gezegd 'duurder is beter', vooral bij studiomonitoren, als je met marges van ~ 100 euro werkt... Klopt dat een beetje?

Edit: Misschien wel handig om te vermelden waar ik het voor wil gebruiken: voornamelijk voor computergeluid (achtergrondmuziek) en af en toe voor voorgrondmuziek en aangezien ik muzikant ben wil ik op termijn misschien echt gaan monitoren. Is een monitor misschien 'te hard' of 'te saai' om gewoon naar te luisteren? Ik hou wel van neutraal luisteren over het algemeen. Het near-field idee is daarom niet zo'n probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door ktf op 01-05-2009 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 16:08

JT

VETAK y0

Ergens tussen 35/65 en 50/50 lijkt me wel prima richtlijn ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Anoniem: 50893 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:10:
[...]

Beetje onzin aangezien Nederland juist goeie winkels heeft met aparte luisterkamers :) Je beoordeelt een speaker in eerste aanleg op het geluid en houd daarbij rekening met je eigen wensen, waarbij luisteren met je eigen collectie altijd de voorkeur geniet.
Dat NL goeie winkels en dito luisterkamers heeft zal ik niet betwisten, maar dat je eigen luisterruimte uiteindelijk doorslaggevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ktf schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:34:
[...]

Er zijn er wel veel meer actieve monitors binnen mijn budget hoor, deze winkel zit bij mij in de buurt, en daar hebben ze een vrij ruim aanbod.

Over dat budget: het is niet zo strak als ik het geformuleerd heb :P Ik begon maanden geleden te zoeken voor 80 euro per speaker, momenteel zit dat dus al op 200, maar als ik in luistersessies echt veel verschil hoor wil ik best hard sparen om er 1000 euro per speaker van te maken :) Ik heb het dus nu over actieve speakers, ik heb gehoord dat bij passief + versterker het budget 50/50 moet zijn, maar 35/65 lijkt me realistischer... Of niet?

Ik heb ook al zitten kijken (ik heb ze dus nog niet gehoord) naar de Adam A7, en dat zag er wel goed uit. Mij werd gezegd 'duurder is beter', vooral bij studiomonitoren, als je met marges van ~ 100 euro werkt... Klopt dat een beetje?

Edit: Misschien wel handig om te vermelden waar ik het voor wil gebruiken: voornamelijk voor computergeluid (achtergrondmuziek) en af en toe voor voorgrondmuziek en aangezien ik muzikant ben wil ik op termijn misschien echt gaan monitoren. Is een monitor misschien 'te hard' of 'te saai' om gewoon naar te luisteren? Ik hou wel van neutraal luisteren over het algemeen. Het near-field idee is daarom niet zo'n probleem.
Luisteren, veel luisteren en dan kopen :)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
ktf schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:40:
Nujah, ik zie hier allemaal HiFi spulletjes (met losse versterker) terwijl ik ook wel erg gecharmeerd ben van actieve speakers, en daarbij vooral studiomonitoren... Is daar wat voor/tegen te zeggen?
Hou er rekening mee dat monitoren een ander doel hebben dan HiFi speakers. Monitoren zijn doorgaans accurater, bedoeld om van zeer dichtbij te beluisteren (near field listening), èn ontworpen voor studioruimten die een heel andere accoustiek hebben dan de gemiddelde woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-07 16:08

JT

VETAK y0

warp schreef op zondag 03 mei 2009 @ 14:42:
[...]

Hou er rekening mee dat monitoren een ander doel hebben dan HiFi speakers. Monitoren zijn doorgaans accurater, bedoeld om van zeer dichtbij te beluisteren (near field listening), èn ontworpen voor studioruimten die een heel andere accoustiek hebben dan de gemiddelde woonkamer.
Studiomonitoren hebben gewoon een zo vlak mogelijke frequentiecurve :) Zie niet in waarom je dat niet kan gebruiken buiten een studio.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01
ktf schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:34:
[...]

De Adam A7 is mijn inziens de enige goede monitor in die prijsklasse. Behringer moet je je niet aan wagen, dat klinkt vrij beroerd, van KRK wordt ik persoonlijk vrij snel luistermoe, de rest is ook maar matig, Genelec klinkt alleen goed als het groot is. Eerste volgende goede monitor komt van Dynaudio, dat gaat richting de 500 euro. Enige uitzondering als het echt low budget moet zijn is dacht ik de phonic p8a, kost geen reet, maar is wel de enige die in balans klinkt.

Enige is dat je alsnog een voorversterker nodig hebt om het volume te regelen, met lijn uitgangen NA de volumeregeling (dus geen 'tape out').

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:01:
[...]

Studiomonitoren hebben gewoon een zo vlak mogelijke frequentiecurve :) Zie niet in waarom je dat niet kan gebruiken buiten een studio.
Mijn persoonlijke ervaring is dat, en conform de manuals, bij kleine monitoren het effectief bereik 1 meter is, casual werkafstand. Betreed je buiten die 1 meter dan merk je vaak al een ander klankbeeld en met name het lage gedeelte ga je dan erg missen. Natuurlijk kun j er hoge vermogens door heen gooien om het "hard" te laten klinken maar dan zijn vaan juist de near field monitoren, in deze klasse niet voor ontwikkeld. Met name de bassdriver is vrij soepel ontwikkeld en vinden een hoge uitsturing niet leuk. Dat word wat anders als jet met grotere monitoren gaat werken, die vaak meer mensen hetzelfde beeld moet kunnen laten horen in een grotere bewerkinsruimte. Daarmee verval je gelijk in een andere prijsklasse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
JT schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:01:
Ik zeg niet dat je ze niet buiten een studio kunt gebruiken. Dat vlakke, klinische, dode en koude geluid wordt overigens door veel mensen niet erg gewaardeerd. En zie verder ook wat Parabellum opmerkt.

Om thuis lekker muziek te luisteren, heb ik liever wat leuke zuilspeakers dan monitoren. Of het moeten Mackie of Dynaudio monitoren zijn, maar die vallen ver buiten het budget van de TS. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Ik kan hier mijn vraag wel even stellen

De Jamo S606 zuilen.

Deze zijn er in 1 kleuren, zwart en Dark Apple (ofzo :P)

Alleen, 1 raar ding. Waarom zijn de zwarte zoveel goedkoper?

Wat linkjes:
http://www.kieskeurig.nl/...6/prijzen/262433/#prijzen

4Launch Zwart:
http://www.4launch.nl/sho...-stuks--zwart-/kieskeurig

4Launch Dark Apple:
http://www.4launch.nl/sho...s--hout-zwart-/kieskeurig

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:58
R-B schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:35:
Ik kan hier mijn vraag wel even stellen

De Jamo S606 zuilen.

Deze zijn er in 1 kleuren, zwart en Dark Apple (ofzo :P)

Alleen, 1 raar ding. Waarom zijn de zwarte zoveel goedkoper?

Wat linkjes:
http://www.kieskeurig.nl/...6/prijzen/262433/#prijzen

4Launch Zwart:
http://www.4launch.nl/sho...-stuks--zwart-/kieskeurig

4Launch Dark Apple:
http://www.4launch.nl/sho...s--hout-zwart-/kieskeurig
Misschien dat de niet-zwarte wel van hout is en de zwarte niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

Dan mogen ze niet allebij hetzelfde wegen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
R-B schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:15:
Dan mogen ze niet allebij hetzelfde wegen? :P
Omdat zwart de meest verkochte kleur is, en omdat ze anders met een dure (anderskleurige) voorraad blijven zitten, vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer peer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11-2023
tja.. het zijn niet alleen de speakers ;)
een goeie versterker is ook altijd wel aan te raden.
ik heb zelf Dynaudio speakers elk 180 watt geloof ik.
deze hebben veel bereik en zien er gewoon saai zwart uit als speakers (wat toch wel weer wat heeft)
samen met een een Quad 303 voor en eind versterker geeft top geluid! alleen valt wel buiten je budget ;)
met een 2e hands set kom je al een stuk dichterbij..
Dynaudio speakers zijn vrijwel niet te slopen -> goede optie voor 2e hands :)
dus het moet wel te halen zijn met een redelijke versterker erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door meneer peer op 04-05-2009 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163951

Als je echt voor het meerst neutrale wil gaan kan je best wat meetapparatuur meenemen. Zo laag mogelijke harmonische vervorming en zo plat mogelijke frequentie response.

Het is heel normaal dat iemand gekleurd geluid lekkerder vindt klinken. Planar en ribbon tweeters worden bijvoorbeeld vaak als helder en sprankelend ervaren terwijl dat gewoon door de harmonische vervorming komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Op sommige plaatsen kan je het Syrincs setje nog vinden ( 2 topjes en 1 sub)...

Kost rond de 500-700 euro en is absoluut value for money.... is een studio monitor (dus behoorlijk ongekleurd geluid)

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:45
Ik zou voor dynaudio gaan. Ik heb deze thuis staan en ben er erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 18:37
Ik denk dat je in het begin zeker afgeleid gaat zijn door wat je gewent bent maar het verschil tussen 'goed' en 'slecht' geluid zeker zal opmerken...en aangezien Goes voor jou in de buurt is zou ik ook is bij http://www.echoaudio.nl gaan kijken...in sommige gevallen kun je daar speakers kopen op zicht en als het je niet bevalt kun je ze voor een vergelijkend (prijs) paar omruilen.Die mogelijkheid is er iig in terneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
blamefull schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:19:
Ik denk dat je in het begin zeker afgeleid gaat zijn door wat je gewent bent maar het verschil tussen 'goed' en 'slecht' geluid zeker zal opmerken...
Kijk, daar heb ik wat aan ;) Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb er zeker iets aan gehad.
Pagina: 1