Webwinkel wijzigt prijzen meerdere keren op 1 dag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493863

Topicstarter
Ik ben nogal teleurgesteld in wat ik momenteel meemaak met het bestellen van RAM.

Donderdag:
Ben op zoek naar geheugen en ik open tot 50 tabs in firefox met allemaal geheugen.
Ga dan elimineren op basis van kwaliteit, eigenschappen, prijs, etc....
Zo kwam ik uit op geheugen van 38,50 euro

Voeg toe aan winkelmandje, controleer de prijs niet meer ( heel stom van mij) en betaal.
Blijkt dat er 46,50 euro werd aangerekend voor deze geheugen module.
Dit wil zeggen dat op de tijdspanne van 1 uur ( toen ik de Tab opedeed ) en op moment van betaling, dat de prijs zomaar 8 euro is toegenomen.

Dit is kut, want ik had dit geheugen verkozen boven een andere net omwille van de prijs, want een gelijkaardig geheugen ( enkel andere look ) stond te koop aan 39,50 euro.
Ik had dit pas zondag door toen ik alles nog eens controleerde.

Toen ik controleerde op Zondag was de prijs plots gestegen tot 48,50 euro. Ik bespreek dit met een vriend van me en zeg "kijk, nu is die prijs plots 48,50 euro".
Hij kijkt op zijn computer en hij zegt "nee, de prijs is 42,90 euro.
Ik refresh, en de prijs verspringt naar 42,90 euro.

"Goed, dan zal ik morgen maar laten annuleren en laten vervangen door die andere van 39,50 euro"
Ik ga kijken naar die andere geheugen module, staat die plots aan 39,90 euro.
Nu ja, 40 eurocent, kan ik nog net mee leven.

Nu is het maandag morgend, ik wil de aanvraag voor wijziging gaan doen,
staat die nieuwe geheugen module dat ik dan in de plaats wou kopen, plots aan 41,50 euro ipv 39,90 euro

Dit zijn maar liefst 6 prijswijzigingen in een opgetelde tijdspanne van ettelijke uurtjes.

Is dit normaal?
Hoe kan je op een rustige manier deze producten gaan vergelijken als de prijs om het uur wijzigt?
Ik ben echt teleurgesteld, ik vraag me af of ik hier over kan klagen of komt dit vaak voor?

Ik heb nu echt zoiets van: misschien moet ik alles maar annuleren en bij een andere winkel gaan?

écht frustrerend eigenlijk :F

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 24-12-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
*snip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 24-12-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:50

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Komt dat niet gewoon omdat hun prijs gekoppeld is aan de prijs van de leverancier.
Dus zodra de leverancier de prijs/voorraad verandert wordt dit ook meteen op hun site aangepast aka blame leverancier niet 4launch?

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik heb even eea aangepast omdat de naam van de winkel niet heel relevant is. De naam staat nog steeds in het topic, maar niet meer zo prominent. Dit om directe onderbuik gevoelens uit de discussie te halen.

Mijn idee is dat zolang je geen bestelling je hebt gedaan de verkoper vrij is om de prijzen zo vaak te wijzigen als hij goed dunkt. Hier hebt je als consument geen hinder van aangezien je de vrijheid hebt om elders te kopen of van de koop af te zien. Het is een beetje zot dat het zo vaak gebeurt, maar dat is waarschijnlijk het resultaat van de prijskoppeling met hun leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wiste je dat je bij veel electronica zaken ook een lager bod kunt doen op apparatuur, dus niet de prijs op de stikker betalen? Dat is pas lastig vergelijken.

@mig... zo NIET prominent dat ik de naam niet kan vinden. ;) ;) >:)

Edit mig29: zie de post boven de mijne. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 24-12-2012 15:26 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
Het kan ook nog liggen aan de manier waarop dat je die site bezoekt. Als je doorklikt vanuit een prijsvergelijker krijg je soms lagere prijzen (soms ook hoger) te zien als dat je direct de url van die webshop had bezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49
Heel normaal is het voor computerwinkels misschien niet, ik kom niet vaak tegen dat prijzen van uur tot uur (meermaals) veranderen. Maar een winkel moet het helemaal zelf weten. Natuurlijk mag je er best over klagen, maar je hoeft niet te verwachten dat ze voor jou hun werkmethode aan gaan passen of dat ze je tegemoet gaan komen of iets.

Waarom je erover teleurgesteld bent, snap ik overigens niet helemaal. Dat het frustrerend kan zijn, kan ik begrijpen, maar als je vindt dat het niet kan, dan bestel je toch bij een andere winkel? Als er genoeg mensen zijn die het niet vinden kunnen/werken, dan merkt zo'n winkel dat vanzelf.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
Hahn schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:40:
Waarom je erover teleurgesteld bent, snap ik overigens niet helemaal. Dat het frustrerend kan zijn, kan ik begrijpen, maar als je vindt dat het niet kan, dan bestel je toch bij een andere winkel?
Volgens mij is het probleem van de TS niet de winkel, maar dat hierdoor het prijsvergelijken met de PriceWatch voor hem ondoenlijk wordt. Je checkt PW voor de laagste prijs, maakt je keuze en klikt door - tja, de winkel heeft z'n prijs alweer bijgewerkt.

Niet echt iets dat op te lossen is. Wat zou Tweakers dan moeten doen - slechts eens per dag de database vullen? Als de winkel ondertussen zijn prijzen wijzigt heb je daar niets aan. Mee leren leven is denk ik de enige mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
Sowieso is vergelijken in de pricewatch beetje onpraktisch op bepaalde punten. Als ik een laptop zoek klik ik aan wat dat ding moet hebben, sorteer ik op prijs en ga ik een aantal vergelijken. Daar staan dan laptops tussen die:
- niet op voorraad zijn
- alleen bij winkels te krijgen zijn waar ik geen zaken mee wens te doen
- alleen bij een prijsstunter voor dat bedrag te krijgen is, vaak ook nog verkeerde vermelding dan

Verder hebben een aantal shops een uurlijkse koppeling met hun inkoopkanaal. Als daar een prijs verandert, verandert de prijs in de shop ook mee. In principe zou dat dan ook doorgepusht kunnen worden naar de pricewatch, maar in de praktijk gebeurt dat maar eens per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn OP heeft niets te maken met Pricewatch of Tweakers.

Maar goed, weer een les bijgeleerd, ik wist niet dat de prijzen zo snel veranderden.

Het grootste probleem was gewoon dat ik onderdelen in mjin browser had openstaan op die webshop zelf, aan bepaalde prijzen.
En dat ik dan op "Voeg toe aan winkelmandje" klik
En dan blijken ze plots aan een andere prijs in het winkelmandje te zitten.

Als je dan de prijzen achteraf niet nogmaals controleert ( wat ik dus niet deed ), dan kan je voor verrassingen komen te staan blijkt nu.

Indien ik zo'n webshop zou bouwen,
dan zou ik een berichtje aan de klant tonen bij het toevoegen "opgelet, de prijs blijkt intussen een andere te zijn dan wat jij hier nu op dit moment op deze pagina ziet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En hoe kan zo'n webshop zien hoe lang jij die pagina al open hebt staan?
Je krijgt niet voor niets zo'n prijsoverzicht te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:51:
En hoe kan zo'n webshop zien hoe lang jij die pagina al open hebt staan?
Je krijgt niet voor niets zo'n prijsoverzicht te zien.
Javascript

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Webwinkels gaan nu eenmaal nooit "dicht", dus eigenlijk is er ook geen logisch tijdstip om de prijzen aan te passen. In een fysieke winkel zou dit bijvoorbeeld tijdens sluitingstijd zijn, zodat de ene dag de prijs anders is dan de volgende dag. Je zou als webshop natuurlijk kunnen kiezen voor een eenmalig aanpassingstijdstip van 0 uur in de nacht, maar dat is net zo willekeurig als tweemalig om 10:29 en 14:53 uur overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 11:48
haribold schreef op maandag 24 december 2012 @ 17:42: Je zou als webshop natuurlijk kunnen kiezen voor een eenmalig aanpassingstijdstip van 0 uur in de nacht, maar dat is net zo willekeurig als tweemalig om 10:29 en 14:53 uur overdag.
en dat is misschien weer 18:00 in New York. Webwinkels zijn lang niet altijd nationaal. Welkom op internet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je bedoeld met behulp van AJAX, Javascript an sich draagt daar geen steen aan bij want draait alleen lokaal. Ook is het niet iets wat je zou moeten willen als (web)winkel zijnde.

Elke (web)winkel heeft het volste recht om de prijzen aan te passen, daar zit verder geen limiet op qua aantal of tijden of wat dan ook.

Sterker nog, zelfs als jij de bestelling al hebt geplaatst mogen ze je alsnog een factuur na sturen om het restant bij te betalen of van de koop te ontzien uiteraard.

MAW: Als je wel had besteld en betaald, had je waarschijnlijk later alsnog een factuur gekregen.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 25-12-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 23:54

FaceDown

Storende factor.

CptChaos schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:15:
[...]
Je bedoeld met behulp van AJAX, Javascript an sich draagt daar geen steen aan bij want draait alleen lokaal. Ook is het niet iets wat je zou moeten willen als (web)winkel zijnde.

Elke (web)winkel heeft het volste recht om de prijzen aan te passen, daar zit verder geen limiet op qua aantal of tijden of wat dan ook.

Sterker nog, zelfs als jij de bestelling al hebt geplaatst mogen ze je alsnog een factuur na sturen om het restant bij te betalen of van de koop te ontzien uiteraard.

MAW: Als je wel had besteld en betaald, had je waarschijnlijk later alsnog een factuur gekregen.
Dat is natuurlijk onzin. Als jij een bestelling doet is er een bindende koopovereenkomst. Die kan de webwinkel alleen ontbinden indien er sprake is van een overduidelijke foutieve prijs. Bijvoorbeeld een tv voor een euro.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-07 10:01
CptChaos schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:15:
[...]

Ondanks dat het boven mij ook al gezegd is: dit is inderdaad de grootste onzin. Als ik een product mij wordt aangeboden voor prijs x, en ik koop dit product, dan is dit een tweezijdige bindende overeenkomst. Hier moet de webwinkel zich aan houden. Er zijn wel een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld dus als de prijs overduidelijk fout is, maar niet als een product van 36 euro opeens 42 hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
FaceDown schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:40:
Dat is natuurlijk onzin. Als jij een bestelling doet is er een bindende koopovereenkomst. Die kan de webwinkel alleen ontbinden indien er sprake is van een overduidelijke foutieve prijs. Bijvoorbeeld een tv voor een euro.
Nou, zo 'natuurlijk onzin' is dat ook weer niet. Een grote nederlandse webshop had tot voor kort (voor 27-11-2012) in zijn algemene voorwaarden staan:
In geval van aantoonbare wijziging van een of meer van de kostprijs bepalende factoren zoals
inkoopprijzen, levertijden, koersen, lonen, betalingen, rechten, lasten, vrachten en dergelijke na
totstandkoming van de overeenkomst, is <shop> gerechtigd de overeengekomen prijzen
dienovereenkomstig te wijzigen, een en ander voor zover zulks niet bij de Wet is verboden en
ongeacht of de wijziging voor <shop> al dan niet voorzienbaar was ten tijde van het sluiten van de
overeenkomst. De afnemer heeft bij een wijziging te wijten aan <shop> het recht tot ontbinding van
de overeenkomst van de verkoop van het desbetreffende product of dienst.
Daar ga je dan mee accoord bij het bestellen - dus zou het zomaar kunnen dat een dag na het plaatsen van de bestelling je een prijsverhoging doorberekend krijgt, ook als je praat over een kleine verhoging (bijv. 200 euro naar 210 euro). Je hebt dan wel het recht om te ontbinden.
(genoeg topics hier geweest van mensen die precies dat meemaakten en de conclusie was vaak toch gewoon 'slikken of stikken'.)
Maar deze voorwaarden zijn dan dus onderdeel van de overeenkomst.

Overigens heeft deze webwinkel onlangs andere voorwaarden voor zijn overeenkomsten ingesteld, en deze lijken overgenomen te zijn van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, die dat weer in overeenkomst met de consumentenbond lijkt te hebben opgesteld. Bovengenoemde voorwaarde staat daar in elk geval niet meer in, dus *of* die voorwaarde is onwettelijk, *of* webwinkel is wat klantvriendelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Onwettig is die niet. In de wet staat een lijst van onredelijk bezwarende bepalingen. Daar staat het achteraf verhogen van de prijs wel genoemd, maar met als uitzondering wanneer het recht op ontbinden is toegevoegd. Dus zo lang je bij zo'n verhoging mag ontbinden, dan is die voorwaarde niet explicoet als onredelijk bezwarend bestempeld.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 12:18:
Onwettig is die niet. In de wet staat een lijst van onredelijk bezwarende bepalingen. Daar staat het achteraf verhogen van de prijs wel genoemd, maar met als uitzondering wanneer het recht op ontbinden is toegevoegd. Dus zo lang je bij zo'n verhoging mag ontbinden, dan is die voorwaarde niet explicoet als onredelijk bezwarend bestempeld.
Er staat inderdaad dat het recht op verhogen van de prijs binnen drie maanden onredelijk bezwarend is in het geval de koper dan niet het recht heeft om te ontbinden. Alleen is het zo dat het artikel waarin deze bepaling staat de gevallen opsomt die sowieso onredelijk bezwarend zijn. Het betekent dus niet dat wanneer je een recht op ontbinding hebt, het recht op verhoging van de prijs opeens niet meer onredelijk bezwarend is. Je zou dan overigens ook kunnen redeneren dat een prijsverhoging na vier maanden zonder recht op ontbinding volkomen redelijk is, omdat het ook buiten die bepaling valt. Iedereen voelt wel aan dat dit niet het geval kan zijn.

Inderdaad heb je dan dus niets aan de expliciete wettekst, maar moet je op basis van de algemene "regels" rond onredelijk bezwarende bedingen een oordeel gaan vormen. Helaas is er over het wijzigen van prijzen na of rond het sluiten van de overeenkomst juridisch nog veel onduidelijk. Wat ook merkwaardig is, is dat een prijsverhoging door de verkoper na sluiten van de overeenkomst maar voor levering vaak verdedigd wordt als toegestaan of redelijk. Als je iets koopt en geleverd krijgt en twee maanden later komt de verkoper nog eens met een prijsverhoging aanzetten, dan zal bijna niemand dat meer redelijk vinden. Terwijl de levering op zich niets verandert aan de overeenkomst.

[ Voor 18% gewijzigd door haribold op 28-12-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:38
Dat zijn gewoon dagprijzen gekoppeld aan de prijzen van de leverancier.

Het werkt natuurlijk 2 kanten op: het kan ook goedkoper worden, maar dan had je hoogstwaarschijnlijk dit topic niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 09:30
Stel een geheugenmodule kunnen ze inkopen bij 6 leveranciers.
Per leverancier duurt de prijzenupdate bijvoorbeeld 1.5 uur (ja, dat kan), de tweede prijsupdate uis dus pas anderhalf uur later.
De prijs kan bepaald worden aan de hand van een set van regels, waarbij prijs vaak een belangrijke factor is maar levertijd en betrouwbaarheid kan zeker ook meespelen.

Hierdoor kan gedurende dag de prijs veranderen.
Doordat de marges bij computerhardware zeer klein zijn kun je er niet zomaar een dag mee wachten om prijzen te updaten want voor je het weet moet een winkel met verlies verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Gaat nog leuk worden als winkels dadelijk dynamische prijzen gaan toepassen, niet zozeer gebaseerd op de prijslijst van de leverancier, maar ook locatie, weekdag, tijdstip, OS, verwijzende site enz.

Zoals laatst bv een artikel, dat Apple gebruikers hogere prijzen krijgen omdat die nu eenmaal meer geld voor spullen over hebben.

Er is/zijn/waren sites die bezoekers via de Tweakers Pricewatch een x-korting gaven die bezoekers via bv Google niet kregen.

Op bepaalde dagen en tijden zullen bezoekers makkelijker wat kopen, kan je de prijzen ook weer iets duurder maken enz enz.

Je moet wel goede data hebben over al deze dingen en genoeg bezoekers om te testen, maar de 'grote jongens' hebben dit al of gaan het krijgen.

Daarbij al een jaar of 3 geleden gehoord via Kieskeurig medewerkers dat electronicaprijzen meerdere keren per dag wisselen. Met een directe koppeling naar een webshop kunnen die prijzen dus ook meerdere keren per dag wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:05:
...
Zoals laatst bv een artikel, dat Apple gebruikers hogere prijzen krijgen omdat die nu eenmaal meer geld voor spullen over hebben.
...

En inux-gebruikers hebben toch nog meer over voor bepaalde spullen?

IMHO is het prima dat een winkel zijn prijzen vaak wijzigt, als uiteindelijk maar duidelijk is wat de koopprijs is en als de winkel zich hieraan gebonden ziet. Dat laatste zal natuurlijk lang niet altijd het geval zijn, dat het in NL (op het oog althans) zo makkelijk is via de AV hier ook onderuit te komen is volgens mij een slechte zaak.

Andere topics hierover zijn als ik me goed kan herinneren onder andere Is dit normaal bij 4Launch?, Webshop wil niet leveren ondanks het product in voorraad is en Verhoging prijs na orderbevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54

AMDFreak

Intel is zo..

De benzineprijs wisselt ook soms 2-3x per dag, bij dezelfde benzinepomp.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij de benzinepomp heb je het product vaak al in de tank hebt als je gaat betalen, wat gebeurt er als de prijs veranderd terwijl je naar de kassa loopt? Terugpompen? Helaas krijgt men de AV niet voordat men begint te tanken natuurlijk... En kan de prijs tijdens het tanken veranderen? De eerste 20 liter zijn 40 cent goedkoper dan de tweede 20 liter. De literprijs dus altijd goed in de gaten houden.

[ Voor 44% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2013 16:01 ]

Pagina: 1