DaannO schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:53:
[...]
Dit is echt onzin

Ik ga even niet in op het advertentie verhaal omdat dat simpelweg nergens op slaat, wel zal ik vertellen hoe het gegaan is.
Het klopt dat een paar journalisten over de wereld inderdaad een pre-productie model krijgen. Ze vermelden dan netjes met welke software-versie ze het toestel hebben getest. De review mag dan op een bepaalde datum gepubliceerd worden die door HTC vast gesteld is (dus iedereen publiceert tegelijkertijd of later). Het argument dat het voor views is gaat dan al niet op omdat je dan tegelijkertijd op 1001 websites tegelijkertijd de review kunt lezen, zo ook op bijv Tweakers.
Nu ga jij de mist in, een aantal grote (android)blogs hebben gewoon hun volledige review gemaakt op basis van het pre-productie exemplaar zonder daarbij vermelding te maken dat het nog niet de final versie van het toestel betrof.
Veel websites hebben inderdaad een productiemodel vier dagen voor publicatie gekregen. Hierop stond versie 1.28.401.3 van de software. Probleem is dat de bron van al die commotie niet bekend heeft gemaakt welke firmware zij hebben lopen testen op hun toestel. Als wij een preproductie binnen krijgen of een presale unit dan vermelden we dat altijd erbij omdat we reviews inderdaad vroeg publiceren, echter heeft dat niets te maken met views krijgen. Dat is een keuze van de fabrikant om het toestel vroegtijdig aan ons te verschaffen. Immers; HTC had ook kunnen wachten tot twee weken voordat het toestel daadwerkelijk in de winkels lag om het toestel te verschaffen.
Het hele adv-verhaal, is geen analyse van mij, maar van één van Nederlands grootste en meest bekende telefoon reviewers

Overigens zal het ongetwijfeld bij AAP iets anders liggen. Maar ik ben er van overtuigt dat grote blog's uit bijvoorbeeld de USA inderdaad haantje de voorste willen zijn om maar veel hits te scoren. Dus ja, het hele adv. verhaal van mijn bron lijkt mij zeer plausibel.

Inmiddels heeft de bron ook een statement van HTC erbij gezet dat het hier niet om een speciale update ging. Wij hebben waarschijnlijk, want we weten nog steeds niet welke software ze op hun toestel hebben staan, de zelfde firmware getest en daarbij viel de camera alsnog niet positief op en was niet merkbaar beter. Sterker nog, in het productiemodel wilde de camera in het donker geen foto's maken als ik hem bediende via de Facebook-app of Instagram of Twitter

Dit alles neemt overigens niet weg dat er een prima camera in het toestel zit, maar simpelweg niet zo goed zoals HTC ons doet beloven. Dat is imho wel een belangrijk verschil.
Dat laatste is natuurlijk een persoonlijke conclusie, maar goed. Elke fabrikant zou claimen dat hun apparaat de beste foto's zou maken. Overigens het is wel vreemd dat sommigen juist erg positief over de camera zijn, terwijl jij een wat andere uitspraak doet.... Een beetje van, prima camera maar niet meer dan dat.....
Ik kan je vertellen dat ik op Youtube foto's en film's heb gezien waar voor mij de HTC One duidelijk als beste uit de test kwam. Dit in vergelijking met een Lumia 920. iPhone 5 en een Samsung GS3....
Het is dus denk ik maar net waar je de focus oplegt. Ik zie steeds meer reviews verschijnen die erg positief oordelen over de camera met de final firmware.
Maar goed, het is maar wat je er mee wil doen.... Voor 15x10 foto's en facebook/youtube/twitter werk is 4 Megapixel natuurlijk meer dan genoeg.