jOnAt schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:04:
[...]
In zekere zin wel: dat op de achterkant of in de specsheet niet 13MP staat kan voor sommige (kortzichtige) consumenten al een dealbreaker zijn. Uiteraard probeert HTC dit met de term Ultrapixel wel een beetje recht te trekken, maar feit blijft dat de 4MP camera qua aantal pixels geen vooruitgang is.
"Uiteraard probeert HTC dit met de term Ultrapixel wel een beetje recht te trekken, maar feit blijft dat de 4MP camera qua aantal pixels geen vooruitgang is."
Feit is dat hier helemaal niks rechtgetrokken wordt. Megapixels zijn gewoonweg niet de oplossing voor goede foto's bij low light. Hoe kleiner de de pixels hoe gevoeliger deze moeten zijn voor het licht wat erop valt. Als de sensoren zo ongelofelijk gevoelig moeten zijn zal de ruis ook toenemen op de foto's, omdat het opgevangen licht (energie) heel dicht bij de ruiswaarde in de buurt komt.
Dit is een andere aanpak aan de race "goede foto's". Dat 90% procent van de mensen denkt dat je met oneindig hoeveelheid pixels oneindig scherpe foto's maakt kan ik ook niks aan doen. Optiek is ook een super belangrijk punt als je kijkt naar ruis in foto's. Verder komen er nog gigantisch veel meer aspecten bij kijken.
Ik heb respect voor HTC dat ze een ander concept durven op te zetten, zoals hierboven gezegd wordt: Ik denk ook dat er over 1-2 jaar iedereen (apple ook) met ultrapixels gaan werken. Waarschijnlijk gaan ze niet veel hoger dan 8UP (misschien 13UP nog) maar dan worden de sensoren gewoonweg te groot en moet er weer wat anders bedacht worden om de kwaliteit te verbeteren.
[
Voor 14% gewijzigd door
HesRuud op 22-03-2013 13:18
]