After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Inderdaad, ik zie het nu, we hebben het alle drie over dezelfde. (En als je terug zoekt in dit forum kom je 'em nog wel een paar keer tegen)Die had ik al genoemd
Die Duitse site is nog niet zo vraag hoor.lmno31 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:50:
Ik ben een complete noob op het gebied van programmeren maar toch wil ik het gaan proberen om mijn
Mijn meter is een ISKRA MT401-D2A52-V12G22-K0
Kunnen jullie mij vertellen waar ik zo'n optisch ding in Nederland kan vinden. (ik heb tot nu toe alleen een beetje vage Duitse site gevonden.)
Kijk ook eens op
https://www.domoticz.com/...831&hilit=Lesekopf#p45831
Hier vind je een simpel testprogramma voor windows waarmee je de meter kan uitlezen.
Metertest vraagt de meter om zich te identificeren en vervolgens leest hij hem uit.
Op een raspberry kan je de meter met Minicom uitlezen als je een bestandje naar de meter stuurt met de uitleescommando's.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Gezien ik thuis nog geen slimme meter heb wil ik eigenlijk deze aanvragen. Helaas zitten hier kosten aan verbonden.
Het idee is om de slimme meter dan te koppelen met een raspberr (of tijdelijk met mijn nas die ernaast staat).
Nu de vraag; Hoe zit het met de slimme meter (en met name de enexis). Zijn al deze meters te koppelen met een raspberry? Of moet je nog ergens opletten. Ik zat op youtube te kijken en zag een enexis slimme meter, maar het poortje lijkt wel verzegeld te zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe dit ongeveer werkt?
Ik heb ook Enexis als netbeheerder en bij mij werd een Kaifa MA105 geplaatst. Bij kennissen in dezelfde woonplaats werd er voor een 3-fasen aansluiting een MA304 opgehangen.
De kosten voor een voorrangsplaatsing van een slimme meter zijn rond de €72 dacht ik. Een enkele YouLess om je draaischijf/domme digitale meter (pulsled) uit te lezen kost ook rond de €70 euro. Met een slimme meter heb je voor hetzelfde geld dus twee (elektra + gas) apparaten die je kunt uitlezen.
Wat voor meter heb je nu? Als dat nog een draaischijfmeter is (Ferraris) en je wilt, of hebt zonnepanelen dan zou ik bij de draaischijfmeter blijven ivm gunstiger salderen.
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2015 15:46 ]
Bedankt voor deze duidelijk uitleg. Ik heb een Landis & Gyr type CM130df6 met dubbele meter. Ik had begrepen op tweakers dat deze niet terug kunnen lopen, maar dat is een beetje een aanname.ThinkPadd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:44:
Wat voor meter heb je nu? Als dat nog een draaischijfmeter is (Ferraris) en je wilt, of hebt zonnepanelen dan zou ik bij de draaischijfmeter blijven ivm gunstiger salderen.
Hoe zit het eigenlijk met de gas/energie meter? Komen daar twee aansluitingen uit (één voor gas en één voor electriciteit) die je moet aansluiten op b.v een raspberry?
[ Voor 20% gewijzigd door grote_oever op 17-07-2015 16:44 ]
Nee, de gasmeter wordt door de netbeheerder gekoppeld aan de electriciteitsmeter. De gas meterstand verschijnt vervolgens in de telegrammen uit de p1 poort van de electriciteitmeter.grote_oever schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:42:
[...]
Bedankt voor deze duidelijk uitleg. Ik heb een Landis & Gyr type CM130df6 met dubbele meter. Ik had begrepen op tweakers dat deze niet terug kunnen lopen, maar dat is een beetje een aanname.
Hoe zit het eigenlijk met de gas/energie meter? Komen daar twee aansluitingen uit (één voor gas en één voor electriciteit) die je moet aansluiten op b.v een raspberry?
Je hebt dus maar 1 kabel nodig voor beide.
Enig speurwerk en gepriegel met een multi-meter liet zien dat de RJ11-naar-USB converter 4 pinnen heeft aan de RJ11 kant, maar daarvan zijn alleen de middelste twee aangesloten. De buitenste twee hebben geen link met een USB-pin. En aangezien je om je slimme meter uit te lezen juist ook de buitenste twee pinnen van de RJ11 nodig hebt werkt dit dus niet.
TL;DR: voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten werkte in dit geval niet
Dat iets de goede connector heeft, betekent nog niet gelijk dat het werkt

Die USB-kabel met aan beide kanten dezelfde connector zou ik sowieso doorknippen en dan weggooien, gevaarlijk ding. Als je hem aansluit tussen twee computers dan heb je vuurwerk.
[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2015 09:52 ]
ik wilde eigenlijk ook een RJ11-naar-USB converter bestellen, maar toch goed dat ik er hier nog even op zoek voor we op de knop drukkenmthmulders schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:48:
Deze meneer dacht slim te zijn... en voor heel weinig dollars/euro's een verbinding te maken tussen zijn Raspberry Pi en zijn slimme meter. Dus voor een paar euro's een RJ11-naar-USB converter en een USB kabel met aan beide kanten een 'mannetje' op eBay besteld. Het past allemaal in elkaar, maar ik kreeg geen gegevens te zien.
Enig speurwerk en gepriegel met een multi-meter liet zien dat de RJ11-naar-USB converter 4 pinnen heeft aan de RJ11 kant, maar daarvan zijn alleen de middelste twee aangesloten. De buitenste twee hebben geen link met een USB-pin. En aangezien je om je slimme meter uit te lezen juist ook de buitenste twee pinnen van de RJ11 nodig hebt werkt dit dus niet.
TL;DR: voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten werkte in dit geval niet
Edit: nog een vraag aan de kenners.
Ik begrijp dus dat je een rj11 kabel nodig hebt met maximaal 4 draaden.
Zou ik dan deze kunnen gebruiken voor de andere kant?
[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 24-08-2015 16:12 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Als ik mijn vorige bericht edit, dan wordt dit mogelijk niet gezien
Ik heb het topic door zitten lezen, maar omdat veel links niet meer werken, kan ik helaas niet mijn antwoord vinden.
Is er ergens een schema te vinden om een kabel te maken van rj11 naar usb ?
Ik kan natuurlijk een kant en klare kabel bestellen, maar kom prijzen rond de €20 tegen.
Daarom wil ik er zelf mee aan de slag, maar helaas kan ik geen schema vinden.
Iemand tips?
2250 WP Zuid PVoutput

En waar staat die? -> 19roland70 in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

edit: Is overigens geen USB, maar je noemde een RPi
[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 24-08-2015 21:47 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ga er mee aan de slag
2250 WP Zuid PVoutput
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Die ken ik inderdaad, maar voor mij teveel letterss441558 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:59:
Hier vind je ook een aansluitschema.
http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/
Niet negatief bedoelt, maar het is zoveel om te lezen dat het mij halverwege wat begint te duizelen, maar ik ga er eens rustig voor zitten
2250 WP Zuid PVoutput
Het is niet een USB-connector met aan de andere kant een RJ11-connector. Er moet nog een stukje elektronica (USB naar serieël converter) tussen om het signaal voor je PC/Raspberry geschikt te maken.
Die linkjes naar USB-snoertjes en connectoren is leuk, maar je kunt er niks mee en je hebt kans dat je dingen sloopt op die manier

Mocht het je te ingewikkeld worden, op Marktplaats zit volgens mij iemand die kant-en-klare kabeltjes voor €15 aanbied dacht ik (heb verder geen banden met hem). Of plaats een oproep in V&A.
Ik heb deze aangesloten op de seriele ingang van de Raspberry en nu heb ik een USB poort bespaard voor iets anders,Raven schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:47:
Zoek met Google naar afbeeldingen met "p1 kabel" als zoekterm, een van de resultaten is
[afbeelding]
En waar staat die? -> 19roland70 in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
edit: Is overigens geen USB, maar je noemde een RPi
Voor de grafische uitlezing gebruik ik Domoticz.
[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 25-08-2015 20:50 ]
Gelukkig is er niks stuk gegaan. Een kabel van een niet nader te noemen webshop in Eindhoven doet 't wel. En dan heb ik er in elk geval nog iemand mee gewaarschuwd, naast mezelf
Ik snap dat'ie daar niet voor bedoeld isThinkPadd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 09:50:
Die USB-kabel met aan beide kanten dezelfde connector zou ik sowieso doorknippen en dan weggooien, gevaarlijk ding. Als je hem aansluit tussen twee computers dan heb je vuurwerk.
Het antwoord wat ik kreeg verwachte ik al, je krijgt een meter die op dat moment op voorraad is en kan met de monteur overleggen welke meter, deze zal wel enkele in zijn auto hebben liggen.
Nu is de vraag aan de kenners of er meters zijn die de voorkeur hebben?
Of maakt het eigenlijk niet uit welke meter je krijgt en zijn ze allemaal gewoon uit te lezen?
Heeft wellicht niet zoveel met dit topic te maken, maar dacht doe een poging omdat we het over het uitlezen hebben
[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 02-09-2015 10:48 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Is er eigenlijk software die makkelijk een leuke interface heeft? Waar je verbruik per kwartier, dag, maand, etc op kan zien? In domoticz lijkt het maar een beetje verstopt te zitten, of niet?
Dat heeft onder meer een display dat kan uitzoomen/inzoomen tussen jaren/maanden/dagen/gedetailleerd binnen dag. En je kan ook digitale of analoge metertjes direct het laatste verbruik per x live laten afbeelden.
Maar domoticz moet dat ook kunnen heb ik begrepen.
[ Voor 29% gewijzigd door Jaco69 op 02-09-2015 21:59 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Oscar Wilde
Voor mij is het 'nice to have' data maar zeker niet kritisch.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verder heb ik de code van mijn zelfgeschreven monitoring oplossing in SVN staan en die SVN server wordt op een soortgelijke wijze gebackupt.
http://eud.dx.com/product...le-844005859#.VhJvkPmqqko
Elke 10 sec. een duidelijk telegram zonder vreemde tekens. Als ik echter dezelfde kabel + dongle aan een RPI2 (Raspbian Wheezy) hang en met cu of minicom kijk, zie ik elke 10 sec. de cursor een paar keer verspringen maar geen data.. niets. Zowel met cu als minicom.
Een RPI1 met Raspbian geeft hetzelfde gedrag. Kan het zijn dat er drivers missen voor de ch341 chipset?
(Wat dan onder Windows blijkbaar gelijk goed gaat en op de RPi niet)
Nog even wat naslag gedaan en je kan de dongle inderdaad onder Windows met een tooltje 'inverteren', waardoor die het op de RPi ook zou moeten doen.
Hier de beschrijving : http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/
[ Voor 50% gewijzigd door Luppie op 05-10-2015 20:20 . Reden: Link toegevoegd voor het inverteren. ]
Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.
Wel een hele batterij aan drivers van de dx site:As long as you use the FTDI TTL Serial tot USB convertercable. Stay away from cheap alternatives as those mostly do not support the port configuration we need.
http://m5.img.dxcdn.com/CDDriver/CD/sku.5859.rar
Maar daar zie ik alleen drivers tussen staan en progs die ik niet durf te openen

Edit: Op http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals wordt gemeld dat de CH340 chipset nog niet wordt ondersteund door RPI, maar wel door Windows
[ Voor 12% gewijzigd door joenex1 op 06-10-2015 20:14 ]
Bus 001 Device 005: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
Dit zit dan weer aan de usb poort van mijn raspberry pi 2. Nu probeer ik data uit te lezen met :
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600--parity=none
screen /dev/ttyUSB0
Allemaal geven ze absoluut geen enkele output. Heeft iemand hier nog een idee?
Edit: Mijn kabel aansluiting aan de usb kant is kapot. 1 draadje zit los. Ik ga die eerst repareren
[ Voor 10% gewijzigd door PainkillA op 30-10-2015 21:53 ]
Had een kabel besteld bij SOS
Nu zie ik dat dit een Future Technology kabel is
lsusb Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Ik krijg maandag een slimme meter daarom weet ik nog niet wat voor een het is.
Maar ik lees dat deze kabels niet lekker samenwert met een rpi ?
Althans dat was een bericht van 2013.
Nu zag ik net een reactie van @thinkpad dat het geen probleem was ? klopt dat ?
[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 31-10-2015 20:48 . Reden: even verder gelezen :) ]
2250 WP Zuid PVoutput
Volgens mij zijn de drivers voor de raspberry verbeterd en werken ook de recentere FTDI chipsets een stuk beter. Ik heb in elk geval geen enkel issue ermee.
Bedankt voor je reactieik222 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:33:
Heb zelf ook een FTDI kabel op een raspberry. Loopt al ruim 1,5 jaar stabiel zonder ook maar een enkele storing.
Volgens mij zijn de drivers voor de raspberry verbeterd en werken ook de recentere FTDI chipsets een stuk beter. Ik heb in elk geval geen enkel issue ermee.
Ik heb het topic nog eens door zitten lezen.
Wellicht vraag ik nu dingen die al bekend zijn, maar ik kwam er niet helemaal uit.
De hand
Eiding van Gejansen is gebaseerd op een seriële kabel.
Als ik morgen een slimme meter heb hangen.
En ik heb cu geïnstalleerd op mijn rpi ben ik dan klaar om te beginnen ?
Ik heb deze kabel besteld zoals aangegeven
Of moet ik nog zaken doorlezen voordat ik begin.
Dan wil ik dat graag weten
2250 WP Zuid PVoutput
De volgende stap is dan natuurlijk iets van software maken of installeren die daar geautomatiseerd wat mee kan.
Ga me nou niet op andere gedachten brengenThinkPadd schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:31:
Je kunt hem bijv. uitlezen met Domoticz op je Raspberry Pi, dan kun je automatisch grafieken laten maken.
Heb de rpi ook liggen om de omnik omvormer uit te lezen.
Zag dat er daarvoor op domoticz ook een script voor is dus dat is geen probleem
Ik ga eerst zo eens kijken en als ik de verleiding echt niet meer aankan ga ik kijken wat ik kan doen met domoticz
[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 01-11-2015 20:47 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb dus een rpi liggen om de slimme meter uit te lezen.
Nu wil ik de gegevens in ee database gaan zetten.
Echter ben ik benieuwd hoe jullie dit doen.
Ik heb een synology staan, maar die wil ik hiervoor niet gebruiken.
Dit omdat:
A. Deze 's nachts uit gaat omdat ik hem niet gebruik
B. Dat de schijven constant actief blijven
Daarom dacht ik van zou het een optie kunnen zijn om een USB-stick in de rpi te stoppen n hier de database op draaien.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar jullie oplossingen.
Het verbruik van de syno zal niet overdreven veel zijn, maar het zal meer een gewoonte zijn van mij dat hij 's nachts uit gaat
2250 WP Zuid PVoutput
De data schrijft hij dan weg op de SD-kaart. Wel zorgen dat je een automatische backup regelt (nachtelijke cronjob), de SD-kaartjes willen nog wel eens corrupt gaan.
Je argument van niet op de NAS willen draaien is een goede, ik had Domoticz eerst op m'n NAS draaien en daardoor bleven de twee schijven (RAID1) constant draaien, zonde van de energie. Nu draait het op een Intel NUC waar ik ESXi (hypervisor) op heb draaien, met o.a. een Ubuntu VM met daarin Domoticz.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2015 09:25 ]
Even een oud bericht van je naar voren halenThinkPadd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:20:
Probeer eens 115200 ipv 9600Ik lees dezelfde meter met een Arduino uit, zie link onder dit bericht.
Data is overigens wel geïnverteerd, maar daar heb je al rekening mee gehouden zie ik.
Ik had mijn slimme meter die zojuist geplaatst is aangesloten op mijn rpi.
Dit is een MA105C.
Aangesloten en even met putty kijken..... niks
Kreeg dus alleen connected en that's it.
Dan maar eens kijken in het topic het zal vast vaker voorgekomen zijn
En ja hoor even de waardes aanpassen zoals je hierboven aangegeven hebt en bingo :)~
edit: euhm, hoe krijg ik cu afgesloten ?
hij is nu lekker aan het spugen vanuit de meter en volgens de handleiding van gejansen moet je het volgende doen:
1
| ~. voor exit van het cu pakket. |
Bij mij reageert ie niet iemand een tip ?
[ Voor 15% gewijzigd door MdO82 op 02-11-2015 12:55 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Dit is mijn P1 poort van de slimm meter.
M1 gaat naar mijn gas aansluiting…
Enig idee hoe ik hier de p1 poort naar USB kan aansluiten op mijn pi?

[ Voor 4% gewijzigd door marcuzzz op 19-11-2015 09:24 ]
[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 19-11-2015 09:32 ]
Enig idee waar die poort zou kunnen zitten?
ik heb een slimme meter van Liander:

[ Voor 4% gewijzigd door marcuzzz op 19-11-2015 10:28 ]
Zoals je ziet is het klepje waar jij keek normaal gesproken verzegeld. Ik hoop niet dat je de verzegeling hebt verbroken, kun je problemen met je netbeheerder mee krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2015 10:32 ]
[ Voor 17% gewijzigd door marcuzzz op 19-11-2015 11:39 ]
Achter het klepje aan de voorkant zit je connectie naar de gasmeter als het goed is.marcuzzz schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:38:
Hmmm volgens mij heb ik daar geen RJ11 connector zitten. Dat had ik wel gezien...Ik ga vanavond nog x kijken... Wel balen anders... Ik heb met goedkeuring van Liander de verzegeling verbroken... Er staat bij mj echt P1 op het klepje. Mijn meter lijkt ook meer op het plaatje hierboven en daar zie je ook die RJ11 connector niet zitten...
En ik dacht bij deze meter dat er geen P1-poort zat, maar inderdaad zoals thinkpad zegt zal hij aan de rechterkant zitten
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb inmiddels het P1 kabeltje binnen en verbonden met rpi.
Heb net "cu" command geinstalleerd.
Enige vraag die ik nu nog heb en die kon niet 123 vinden. Ik heb in Domoticz bij hardware een Smart Meter Usb toegevoegd. Maar ik kan nu nergens iets vinden dat ik ook een device oid kan toevoegen mbt de Smart Meter. Ik ben nu deze link aan het doorlopen: http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/ en tot nu toe werkt dat. Maar ik dacht eigenlijk dat Domoticz misschien al wat functionaliteit had aangebracht, ook omdat er dus bij hardware de Smart Meter is toe te voegen. Wat zie ik over het hoofd?
Ik heb een restart van Domoticz over het hoofd gezien en of het installeren van het "cu" commando heeft misschien geholpen. Ik zie nu in ieder geval onder devices een Energy en Gas meter.
Oja @ MdO82 bij mij werkt het om ~. te kopieren en te plakken in de commandline
[ Voor 11% gewijzigd door marcuzzz op 21-11-2015 19:55 ]
Welke kabel heb je ?
dit kan je zien als je inlogt via ssh en lsusb intikt als root
Je zou zoiets moeten zien
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 004: ID 0718:0357 Imation Corp. Bus 001 Device 005: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT
Edit: ik had je bericht nog niet helemaal goed gelezen, maar je zag nu een electriciteit en gasmeter
[ Voor 69% gewijzigd door MdO82 op 09-12-2015 18:56 . Reden: lsusb zonder -l ]
2250 WP Zuid PVoutput
*De PCB is in meer type kits te koop, maar voor hier is alleen de P1-Port kit interessant.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

[ Voor 3% gewijzigd door Boinkie op 09-12-2015 19:14 ]
Omdat mijn ervaring is dat zulk soort PDFjes na een aantal jaar ineens offline zijn, hieronder de info even gequote:
LANDYS + GYR
TYPE G350 G4T t/m G6T
1. Druk één keer kort op de rode knop om het scherm te activeren.
2. Druk nog een keer op de rode knop en houd deze 8 seconden
ingedrukt.
3. Op het scherm wordt nu ‘>>>’ getoond. De gasmeter is dan
geactiveerd.
Ziet u ‘>>>’ niet op het scherm verschijnen?
Dan is het activeren niet gelukt. Herhaal dan de stappen.
Let u erop dat de informatie op het scherm van de gasmeter volledig is
verdwenen voordat u de stappen herhaalt
ITRON
TYPE RF1 G4 t/m G25
1. Druk één keer kort op de rode knop om het scherm te activeren.
U ziet dan rechtsonder in het scherm één of twee pijlen.
2. Druk nog een keer op de rode knop en houd deze 8 seconden
ingedrukt.
3. Op het scherm gaat nu de bovenste pijl 60 seconden aan en
vervolgens 60 seconden uit. Dit ‘knipperen’ betekent dat de
gasmeter geactiveerd is.
Gaat de bovenste pijl niet knipperen?
verdwenen voordat u de stappen herhaalt.
Zoekwoorden voor de search: slimme meter uitlezing, geen gasverbruik, gasuitlezing, gasmeter niet gekoppeld, smartmeter, smart meter, p1ELSTER
TYPE BK G4 t/m G25
1. Druk één keer kort op de grijze knop om het scherm te activeren.
2. Druk nog een keer op de grijze knop en houd deze 8 seconden
ingedrukt.
3. Op het scherm wordt nu ‘install’ weergegeven. De gasmeter is dan
geactiveerd.
Ziet u ‘Install’ niet op het scherm verschijnen?
verdwenen voordat u de stappen herhaalt
Misschien val ik zo ergens tussen met mijn probleem maar kwam in dit verhaal veel tegen over het wel en wee van het uitlezen van de slimme meter dus wie weet is hier iemand die mij verder kan helpen.\
Als eerste even wat info vooraf.
Al geruime tijd gebruik ik het script van mbsolget_p1 om mijn meter uit te lezen.
Voorheen was dat ISKRA ME 382 en dat heeft hier meer dan een jaar prima gewerkt (zie eventueel op de website nvbgm.nl)
Tot voor kort ben ik overgestapt naar 3 fasen en heb daarbij een Landis+Gyr 350 meter gekregen.
In het mbsolget script zit een functie in die je kunt aanpassen voor DMSR2 of 4
Dit gedaan en tevens naar de filesize gekeken van de temp file.
Maar ik blijf de volgende foutmeldingen houden.
Mijn eigen vermoeden is dat er om een of andere redenen door het AWK script file geen data gestored word. maar zeker ben ik er niet van.
Ik zal hieronder de data aangeven van de betreffende uit-lezingen misschien is er iemand die mij verder kan helpen. (bedenk wel dat dit bijna meer dan een jaar wel werkte)
na handmatig starten script:
root@RaspBerryPi01:/home/mbsolget# ./mbsolget_p1.sh
MBSolget P1 Telegram Catch v1.00
Control-C om af te breken
Poort: (/dev/ttyUSB0)
/XMX5LGBBFG1005000196
1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(151224121311W)
0-0:96.1.1(4530303330303033313133383535343135)
1-0:1.8.1(000002.292*kWh)
1-0:1.8.2(000006.229*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.165*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.153*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00001)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.179*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.025*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353631323434353139313135)
0-1:24.2.1(151224120000W)(00005.873*m3)
!27A2
./mbsolget_p1.sh: regel 283: [: : een geheel-getaluitdrukking werd verwacht
/home/mbsolget/data/p1.xml: 456.00 B 17.15 kB/s
./mbsolget_p1.sh: regel 330: [: : een geheel-getaluitdrukking werd verwacht
/home/mbsolget/data/p1.json: 483.00 B 14.49 kB/s
./mbsolget_p1.sh: regel 754: [: : een geheel-getaluitdrukking werd verwacht
/home/mbsolget/graphs/actual_eu.html: 2.07 kB 46.10 kB/s
root@RaspBerryPi01:/home/mbsolget#
Inhoud van de p1_temp.log:
/XMX5LGBBFG1005000196
1-3:0.2.8(42)
0-0:1.0.0(151224121541W)
0-0:96.1.1(4530303330303033313133383535343135)
1-0:1.8.1(000002.292*kWh)
1-0:1.8.2(000006.236*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.165*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.139*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00001)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:52.32.0(00000)
1-0:72.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:72.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:41.7.0(00.000*kW)
1-0:61.7.0(00.178*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.039*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353631323434353139313135)
0-1:24.2.1(151224120000W)(00005.873*m3)
!6347
edit je mbsolget.sh script file en zet optie remove files op 1 en us_clear op 0
voer het script 1 keer uit.
dan een ls -ln in je mbsolget folder en kijk hoe groot het bestand p1_temp.log is geworden.
deze size moet je nu aanpassen aan bijna het einde van het script file met de variabele: FSIZE=
daar staat of 453 of 678. 453 is de waarde voor dsmr2 meters en 678 voor de dsmr4 meters, zet dus op de plaats 678 de size van je bestand.schrijf bestand weg en voer het script nogmaals uit. nu zou deze wel goed moeten doorlopen. als het werkt de vorige 2 variabelen weer terug zetten op 0 en 1.
let op, het kan voorkomen dat na een stroomuitval je frame size weer niet klopt, uitvoering hierboven weer uitzoeken en aanpassen. ik heb dit probleem al 2 keer gehad na stroomstoring dat diagramsize was aangepast. succes
Ik heb een vraag omtrent de slimme meter uitlezen dmv domoticz.
Mijn vraag is niet zozeer domoticz gerelateerd, maar wellicht kan iemand mij een hint geven
Ik wil graag de eerste van de maand mijn meters uitlezen en de gegevens in een file stoppen.
Heeft iemand z'n constructie in gebruik ?
Zelf dat ik dit te doen via een crontab, maar wellicht kan iemand mij een verdere hint geven
2250 WP Zuid PVoutput
Je kan fhem gebruiken, deze logt default alles van domotica en ook de slimme meter naar files. Ik log alles ook naar files en gebruik gnuplot voor de grafiekenMdO82 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 10:41:
Iedereen allereerst de beste wensen![]()
Ik heb een vraag omtrent de slimme meter uitlezen dmv domoticz.
Mijn vraag is niet zozeer domoticz gerelateerd, maar wellicht kan iemand mij een hint geven
Ik wil graag de eerste van de maand mijn meters uitlezen en de gegevens in een file stoppen.
Heeft iemand z'n constructie in gebruik ?
Zelf dat ik dit te doen via een crontab, maar wellicht kan iemand mij een verdere hint geven
Dacht eerst dat er misschien in mijn eigen applicatie iets fout ging maar na controleren blijkt dat het gewoon echt zo uit de P1 poort komt. Elektra klopt overigens wel gewoon.
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 01-01-2016 22:40 ]
Ja, zie het Domoticz-topic: Domoticz - open source domotica systeem - deel 2ik222 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 22:39:
Hebben toevallig meer mensen hier er last van dat de slimme meter sinds de jaarwisseling de gas stand niet meer ververst in de telegrammen die uit de P1 poort komen? Heb vandaag toch behoorlijk wat gas verbruikt maar de stand is nog steeds exact gelijk aan die van vannacht 0.00 uur.
Dacht eerst dat er misschien in mijn eigen applicatie iets fout ging maar na controleren blijkt dat het gewoon echt zo uit de P1 poort komt. Elektra klopt overigens wel gewoon.
Deze staat vanaf het begin op 3573 terwijl de meter ondertussen al op 3880 staat, deze werkt dus al een aantal maanden niet.
Verdacht eerst domoticz ervan iets niet goed te doen maar wanneer ik op de rpi inlog om de gasstand direct uit te lezen krijg ik ook de oude stand te zien.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| pi@raspberrypi ~ $ cu -l /dev/ttyAMA0 -s 9600 --parity=none Connected. /ISk5\2ME382-1003 0-0:96.1.1(4B414C37303035313130303631323132) 1-0:1.8.1(02594.535*kWh) 1-0:1.8.2(02729.676*kWh) 1-0:2.8.1(01571.974*kWh) 1-0:2.8.2(03764.119*kWh) 0-0:96.14.0(0001) 1-0:1.7.0(0000.19*kW) 1-0:2.7.0(0000.00*kW) 0-0:17.0.0(0999.00*kW) 0-0:96.3.10(1) 0-0:96.13.1() 0-0:96.13.0() 0-1:24.1.0(3) 0-1:96.1.0(3234313537303032393632363539363132) 0-1:24.3.0(160102110000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3) (03573.170) 0-1:24.4.0(1) ! Connection to 192.168.1.41 closed. |
Dacht al dat het aan mijn meter lag, maar blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.
Heb het probleem al voorgelegd bij de meterbeheerder, maar nog geen reactie mogen ontvangen.
Voor het overzicht even een poll:
Poll: Ik heb problemen met uitlezing slimme meter
- Ja, mijn netbeheerder is Enexis
- Ja, maar ik heb een andere netbeheerder dan Enexis
- Nee, mijn netbeheerder is Enexis
- Nee, maar ik heb een andere netbeheerder dan Enexis
Ook een poll maken? Klik hier
(Staat ook op Domoticaforum.eu en het Domoticz forum)
Ik heb zelf, in Enexis gebied, nergens last van overigens (Kaifa kWh-meter en Itron gasmeter, draadloos gekoppeld).
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2016 21:23 ]
Wat opvalt is dat de slimme meters - voor zover ik kan zien - bij iedereen gelijk zijn, namelijk de Iskra ME382. Dit in tegenstelling tot de gasmeters; die verschillen bij veel mensen die het probleem hebben.
De Iskra geeft echter geen foutmelding dus ik weet niet zeker of het daar aan ligt. Het rode knopje op de gasmeter doet bij mij niks, behalve dat er linksboven een pijltje wel of niet aanwezig is zodra de knop wordt ingedrukt.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Jij hebt geen Iskra meter, voor zover ik kan zien is het over alle netbeheerders verspreid en hebben alle getroffen en een Iskra ME382 of MT382. Ik heb ook dit probleem met een MT382. Iemand die geen Iskra meter heeft en dit probleem wel heeft om het tegendeel te bewijzen?ThinkPadd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:22:
Mijn, hele voorzichtige, conclusie is dat het alleen mensen met Enexis als netbeheerder lijkt te treffen.
Voor het overzicht even een poll:
Poll: Ik heb problemen met uitlezing slimme meterTussenstand:
- Ja, mijn netbeheerder is Enexis
- Ja, maar ik heb een andere netbeheerder dan Enexis
- Nee, mijn netbeheerder is Enexis
- Nee, maar ik heb een andere netbeheerder dan Enexis
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
(Staat ook op Domoticaforum.eu en het Domoticz forum)
Ik heb zelf, in Enexis gebied, nergens last van overigens (Kaifa kWh-meter en Itron gasmeter, draadloos gekoppeld).
[ Voor 77% gewijzigd door eew op 04-01-2016 13:52 ]
Dit topic is meer toegespitst op het uitlezen via een Raspberry Pi. Als je echter een Toon o.i.d. hebt dan kun je ook last hebben van dit probleem (het ligt immers aan de meter, niet aan de uitleestoepassing).
Posts m.b.t. ontbrekende gasstanden dus graag daar verder bespreken
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2016 13:48 ]
Ik wil deze aan een Pi hangen.
DSMR v4.0 P1 Companion Standard, sectie 4 (en/of 4.6).eth0 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 23:25:
Ik heb een Landig+Gyr, deze praat DSMR 4.0. Maar mij is niet duidelijk of ik hier direct TTL (5v) mee kan praten of Serial DB9 -12 / +12 volt?
Ik wil deze aan een Pi hangen.
Ik probeer een Kaifa MA304C uit te lezen.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
1
2
3
4
5
6
| $ lsusb Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 004: ID 0718:0357 Imation Corp. Bus 001 Device 005: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC |
[ Voor 85% gewijzigd door MdO82 op 17-01-2016 19:30 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Dan zie ik dit.MdO82 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:29:
Wat zie je als je lsusb intikt ?
code:
1 2 3 4 5 6 $ lsusb Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 004: ID 0718:0357 Imation Corp. Bus 001 Device 005: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC
Bus 001 Device 004: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp. SMC9512/9514 USB Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
en dit doe ik:
root@kali:~# sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity none
Connected.
zodra ik het proces via een andere terminal kill, want in deze reageert de Pi niet, dan krijg ik wel disconnected te zien.
Dit haal ik overigens uit /var/log/messages
an 17 16:49:37 kali kernel: [ 9.935869] usbserial: USB Serial support regist
ered for generic
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 9.978550] usbcore: registered new interface dr
iver pl2303
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 9.992950] usbserial: USB Serial support regist
ered for pl2303
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 10.002531] pl2303 1-1.2:1.0: pl2303 converter d
etected
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 10.017541] usb 1-1.2: pl2303 converter now atta
ched to ttyUSB0
[ Voor 50% gewijzigd door Meauses op 17-01-2016 19:54 ]
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Kan je helaas niet verder helpenMeauses schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:40:
[...]
Dan zie ik dit.
Bus 001 Device 004: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp. SMC9512/9514 USB Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
en dit doe ik:
root@kali:~# sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity none
Connected.
zodra ik het proces via een andere terminal kill, want in deze reageert de Pi niet, dan krijg ik wel disconnected te zien.
Dit haal ik overigens uit /var/log/messages
an 17 16:49:37 kali kernel: [ 9.935869] usbserial: USB Serial support regist
ered for generic
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 9.978550] usbcore: registered new interface dr
iver pl2303
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 9.992950] usbserial: USB Serial support regist
ered for pl2303
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 10.002531] pl2303 1-1.2:1.0: pl2303 converter d
etected
Jan 17 16:49:37 kali kernel: [ 10.017541] usb 1-1.2: pl2303 converter now atta
ched to ttyUSB0
Edit: bedacht me iets, kan je van iemand een andere kabel lenen om te kijken of die het doet ?
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 18-01-2016 19:25 ]
2250 WP Zuid PVoutput
2250 WP Zuid PVoutput
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat ga ik dan wel een keer proberen daarfranssie schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:53:
Ik lees mijn meter uit via rpi over WiFi, werkt prima als je maar bereik heeft.
Bedacht me dat stroom op die plek ook wel handig is
Goed het is de meterkast en er is stroom maar geen wcd.
Weet ook helemaal niet of dat überhaupt mogelijk is in de huidige situatie.
Andere vraag die mij zomaar te binnen schoot.
Dit topic is bedoelt voor de Raspberry, maar heeft iemand een Raspberry en arduino in gebruik voor bijvoorbeeld grafieken etc?
De slimme meter heeft 1 poort, maar kan je via een Turk 2 apparaten aansluiten voor het uitlezen?
Nu bestaan er splitters voor telefoonlijnen, maar werkt zoiets?
2250 WP Zuid PVoutput
Ik gebruik idd een splitter om, wanneer mijn Pi onderhoud nodig heeft, tijdelijk een tweede Pi de logging over te nemen. Werkt prima. Bij mij is het wel zo dat de 5V lijn gedeeld is (ik gebruik de seriële poort van de Pi om hem uit te lezen en geen USB). Dat heeft als nadeel dat als ik Pi 1 uitzet en de voeding er uittrek hij voeding via Pi2 krijgt. En dat kan Pi2 weer onderuit halenMdO82 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:40:
[...]
De slimme meter heeft 1 poort, maar kan je via een Turk 2 apparaten aansluiten voor het uitlezen?
Nu bestaan er splitters voor telefoonlijnen, maar werkt zoiets?
"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.
Nou dan gebruik ik wel een verlengkabel met ieder een eigen voedingBozevkwa schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:57:
[...]
Ik gebruik idd een splitter om, wanneer mijn Pi onderhoud nodig heeft, tijdelijk een tweede Pi de logging over te nemen. Werkt prima. Bij mij is het wel zo dat de 5V lijn gedeeld is (ik gebruik de seriële poort van de Pi om hem uit te lezen en geen USB). Dat heeft als nadeel dat als ik Pi 1 uitzet en de voeding er uittrek hij voeding via Pi2 krijgt. En dat kan Pi2 weer onderuit halenIets om misschien op te letten,
2250 WP Zuid PVoutput
Er is vandaag een nieuwe (slimme) meter geplaatst met een P1-poort. De vorige meter had alleen een optische communicatiemogelijkheid. Het lijkt me dus dat een P1-poort een stuk makkelijker is.
Wat heb ik (naast een RPi) nodig om de meter uit te lezen?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Je hebt een USB-kabel nodig om de meter uit te lezenCompizfox schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:11:
Had een tijd geleden al het idee om hier iets mee te gaan doen, maar er is nooit iets van gekomen.
Er is vandaag een nieuwe (slimme) meter geplaatst met een P1-poort. De vorige meter had alleen een optische communicatiemogelijkheid. Het lijkt me dus dat een P1-poort een stuk makkelijker is.
Wat heb ik (naast een RPi) nodig om de meter uit te lezen?
2250 WP Zuid PVoutput
Thanks.MdO82 schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:15:
[...]
Je hebt een USB-kabel nodig om de meter uit te lezen
Misschien iets voor in de TS?
Als ik het goed lees is die "Slimme Meter kabel" (sic) gewoon een USB-to-RS232-converter met een 6P4C-connector eraan, of niet? Dat moet ook wel goedkoper dan €20 kunnen lijkt me.
Ik las wel [1, 2] dat niet alle chips even goed werken omdat het signaal geïnverteerd is.
Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden (met CH340G chip), zou dat werken? Of anders deze/deze met FT232RL chip.
1: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4970
2: http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/
[ Voor 41% gewijzigd door Compizfox op 26-02-2016 20:48 ]
Dat dacht ik ook. Maar het is niet 'gewoon', het is 3.3 V met een geinverteerde rx-pin (!).Compizfox schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:25:
Als ik het goed lees is die "Slimme Meter kabel" (sic) gewoon een USB-to-TTL-converter met een 6P4C-connector eraan, of niet? Dat moet ook wel goedkoper dan €20 kunnen lijkt me.
Dat laatste kan heel gemakkelijk met FTDI chips, een kwestie van de settings in de onboard EEPROM aanpassen. Scheelt hobbyconstructies met extra weerstandjes en transistoren.
Nu hoor ik je denken: geen probleem, die hebben ze wel op eBay. Dat dacht ik ook. Kabeltje geknepen, EEPROM flashen en.. niet dus. Of die Chinese namaak heeft uberhaupt geen EEPROM, of ze hebben hem doelbewust readonly gemaakt sinds de FTDI-affaire.
En toen kocht ik alsnog zo'n duur prefab kabeltje. Die overigens flink in prijs is gestegen, kapitalisme
3.3 V is gewoon valid RS-232 toch? Als ik het zo lees zijn de signaalniveaus van RS-232 nogal losjes gedefinieerd (van 3 to 15 volt).Thralas schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:41:
[...]
Dat dacht ik ook. Maar het is niet 'gewoon', het is 3.3 V met een geinverteerde rx-pin (!).
Volgens de links in mijn vorige post (zie edit) zou het met FT232RL-chip automatisch goed moeten gaan. Ik kwam in elk geval niets tegen over flashen.Dat laatste kan heel gemakkelijk met FTDI chips, een kwestie van de settings in de onboard EEPROM aanpassen. Scheelt hobbyconstructies met extra weerstandjes en transistoren.
Nu hoor ik je denken: geen probleem, die hebben ze wel op eBay. Dat dacht ik ook. Kabeltje geknepen, EEPROM flashen en.. niet dus. Of die Chinese namaak heeft uberhaupt geen EEPROM, of ze hebben hem doelbewust readonly gemaakt sinds de FTDI-affaire.
En toen kocht ik alsnog zo'n duur prefab kabeltje. Die overigens flink in prijs is gestegen, kapitalisme
Niet helemaal. Geloof ik.Compizfox schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 20:45:
3.3 V is gewoon valid RS-232 toch? Als ik het zo lees zijn de signaalniveaus van RS-232 nogal losjes gedefinieerd (van 3 to 15 volt).
En de P1-standaard zegt:The RS-232 standard defines the voltage levels that correspond to logical one and logical zero levels for the data transmission and the control signal lines. Valid signals are either in the range of +3 to +15 volts or the range −3 to −15 volts with respect to the "Common Ground" (GND) pin; consequently, the range between −3 to +3 volts is not a valid RS-232 level.
Overigens dus ook geen 3.3V TTL, maar 5 V. Denk ikLogical levels are specified as follows:
SPACE “0” as > 4V
MARK “1” as < 1 V
Check je bronnen nog eens goed. Je moet de FTDI chips zeker wel flashen. De artikelen die je linkt gaan met name over de CH340G, die schijnt het dan wel weer 'gewoon' te doen, maar wordt (in kabelvorm) meestal geleverd met een DB9 connector.Volgens de links in mijn vorige post (zie edit) zou het met FT232RL-chip automatisch goed moeten gaan. Ik kwam in elk geval niets tegen over flashen.
3.3 ligt tussen 3 en 15, dus het leek mij dat dat zou moeten werken. Hoe dan ook, het schijnt te werken met die USB-to-serial dingen...Thralas schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:04:
[...]
Niet helemaal. Geloof ik.
[...]
En de P1-standaard zegt:
[...]
Overigens dus ook geen 3.3V TTL, maar 5 V. Denk ik
Ah, OK. Ik heb op dx.com zo'n unit gevonden met een CH340G chip. Denk dat ik die maar bestel dan.[...]
Check je bronnen nog eens goed. Je moet de FTDI chips zeker wel flashen. De artikelen die je linkt gaan met name over de CH340G, die schijnt het dan wel weer 'gewoon' te doen, maar wordt (in kabelvorm) meestal geleverd met een DB9 connector.
EDIT: Zie net dat die TTL is in plaats van RS-232. Dat gaat niet werken denk ik?
EDIT: Ik lees nu hier dat cd CH-340 chip helemaal niet werkt op de RPi. Weet iemand of dat nog steeds zo is? De info zou outdated kunnen zijn.
Welke USB-to-RS232-converter (liefst van dx.com of ebay of zo) kan ik het beste nemen?
[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 27-02-2016 19:57 ]
Mijn vriendin ziet weer eens reclame over Toon en krijgt meterstanden van de Nuon door met grafiekjes en nu ineens moeten "we" energiebewust gaan worden of zoiets (zucht).
In plaats van een "gesloten" systeem wil ik eens gaan kijken wat ik zelf allemaal kan doen met de KAIFA MA105c die we hier hebben hangen.
Ik had nog een Arduino Yun liggen maar aangezien ik niet echt data makkelijk kan wegschrijven naar een database (ga echt niet mijn SQL bak hiervoor opstarten telkens,de NAS is echt fileserver only en Arduino en Pi achterelkaar is dubbelop volgens mij) heb ik zojuist een Raspberry Pi 3 besteld (stond al op verlanglijstje)
De reden voor de Pi 3 is dat ik in de meterkast geen UTP heb liggen, aangezien onze AOP aan de compleet andere kant van het huis ligt (was vroeger de kortste route naar de gevel)
Ik heb nu besteld:
Slimme Meter kabel (ivm inverten data ? )
Raspberry Pi 3 B Starter Kit compleet
Behuizing zwart
8GB Micro SDHC
2A Micro-USB voeding
en zit te kijken om eerst te beginnen met iets van http://www.domoticz.com/ (ja, ik weet het niet echt Tweaker waardig, maar ben niet echt goed thuis in C, PHP of CLI Linux om meteen van alles zelf te gaan knutselen) al dan niet met een tablet die ik nog ergens heb liggen.
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Iemand die mij op weg kan helpen hiermee? Ik ben er niet helemaal zeker van welke chip de juiste is.Compizfox schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 22:52:
Ah, OK. Ik heb op dx.com zo'n unit gevonden met een CH340G chip. Denk dat ik die maar bestel dan.
EDIT: Zie net dat die TTL is in plaats van RS-232. Dat gaat niet werken denk ik?
EDIT: Ik lees nu hier dat cd CH-340 chip helemaal niet werkt op de RPi. Weet iemand of dat nog steeds zo is? De info zou outdated kunnen zijn.
Welke USB-to-RS232-converter (liefst van dx.com of ebay of zo) kan ik het beste nemen?
[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 06-03-2016 02:40 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Bedankt. Ik heb dan een RPi 1, hopelijk werkt het daar ook op. Ik zag ook dat de CH340G die ik op dx.com had gevonden TTL is in plaats van RS-232. Ik zie dat de twee benamingen vaak door elkaar gebruikt worden. Hoe zit dat? Strikt gezien is het iets anders en zou het niet moeten werken toch? Of is het in de praktijk zo dat dit soort modules beide standaarden ondersteunen?klump4u schreef op zondag 06 maart 2016 @ 09:04:
Ik heb 2 CH340 USB to RS485 converters draaien op mijn pi 2b om de omvormers uit te lezen, werden meteen herkent. Dus denk dat de chip wel draait.
http://www.ebay.nl/itm/221926005113
Lijkt mij opzich prima en heeft ook de chipset die wordt aangeraden.
Heb hem in ieder geval besteld voor het geld, iemand ervaring met deze kabel?
5120Wp Oost/West - PV Output
Dat is wel met PL2303-chipset, die niet automatisch het signaal inverteert. Het schijnt dat je deze moet herprogrammeren daarvoor en dat dat niet gaat bij sommige Chinese namaak.JustinoFTW schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:35:
Na het lezen van het topic, en wat op internet gespeurt te hebben kom ik de volgende kabel tegen.
http://www.ebay.nl/itm/221926005113
Lijkt mij opzich prima en heeft ook de chipset die wordt aangeraden.
Heb hem in ieder geval besteld voor het geld, iemand ervaring met deze kabel?
en dat B + A dezelfde data krijgt .. (al is het om troubleshooten te vergemakkelijken, door mogelijke storing te vermijden)
Overgens wat is het gevolg van het missen ? dit hangt ook af van de data die je ontvangt (duh) als je vanuit de PI meterstanden gestuurd krijgt ipv van verschillen tja dan zou ik er geen moer om geven. Bij verschillen opgegeven krijgen .. Yikes.
Tja vanalles
Ik ben alleen nog niet 100% zeker over de pinout.
Op http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/ wordt gesproken over de RTS, GND en RxD pinnen:

Mijn unit heeft echter iets andere pinnen:

BLK, GND, VCC, TXO, RXI en GRN dus.
Op de achterkant zitten ook een aantal gaatjes:

(DCD, DTR, RTS, RI, DSR en CTS).
Is het de bedoeling dat ik pin 2 van de 6p4c-connector aan dat 'gaatje' gelabeld met RTS soldeer? Of heb ik alleen die 'pinnen' nodig? En wat doe ik met RxD? Moet die gewoon aan RXI (de ontvangende pin zover ik kon vinden)?
Dit topic is gesloten.