Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 118.089 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:53:
Als je de knipperende led wil aflezen, dan heb je o.a. een photodiode of phototransistor nodig met type 3296 potmeter voor het afstellen daarvan, die 3296 potmeters zijn van het soort waarbij je heel wat rondjes moet draaien om de waarde omhoog/omlaag te krijgen. Nauwkeurig in te stellen dus :) Met een LM393P zou je er een logische 1 en 0 van kunnen laten maken.
Kant en klare module voor dat doel: http://www.dx.com/p/1-cha...e-for-arduino-blue-151224 , al kun je dus zelf zoiets maken mbv een sensor, LM393P, een paar weerstandjes en een potmeter. Heb een circuit in Multisim staan mocht je geïnteresseerd zijn ;)

Wat betreft die IR interface, leesvoer: http://forum.arduino.cc/index.php/topic,147239.0.html
Thanks voor de info, maar ik was eigenlijk ook niet weer van plan zelf hele elektronische circuits na te gaan bouwen. Die module bij DX is dan misschien wel weer te doen. Het is de bedoeling dat je die aan de GPIO-poorten van de RPi knoopt neem ik aan?

Ik zat meer te denken aan een optische probe (voor IEC 62056) met USB-aansluiting, of eventueel RS-232 icm een RS-232 <--> USB converter. Maar het zou best kunnen dat ik een overgesimplificeerd beeld van het gebeuren heb en dat het veel te ingewikkeld is, vandaar dat ik het hier ook even vraag.

Wat bestaat er zoal aan software om het verbruik te loggen en in kaart te brengen? Graphen kan ik natuurlijk gewoon doen met rrdtool of Cacti, maar het zal me niets verbazen als hier speciale software voor bestaat, inclusief mooie webinterface en zo.
HansK3300 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:56:
Ook ik heb een ISKRA ME162, die ik wou uitlezen en zichtbaar maken op een webpagina. Ik had hier gelezen over een optische leeskop. Ik had al een Raspberry voor de verwerking van de gegevens van mijn zonnecellen. De leeskop heb ik bij volkszaehler.de besteld (<udo.volksz@gmail.com>) voor ca 35 EUR all-in
De leeskop wordt via USB aangesloten. In eerste instantie gebruikte ik de script ME162.py(Copyright (c) 2012 J. van der Linde), later heb ik zelf een C-programma geschreven dat de eigenlijke datatransfer op 9600 baud uitvoert. De omzetting naar een webpagina verzorgt de script get_iskra.sh (Written by Marco Bakker, embezon@mbsoft.nl), Vanwegeg privay redenen kan ik de link naar die pagina's hier niet tonen
Hans
Kijk, zoiets had ik in gedachten. Helaas lijkt het erop dat http://volkszaehler.de/ tegenwoordig niets meer is dan een parked domain met advertenties erop.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 06-08-2014 21:28 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor de pulsuitgang hoef je iig niet veel te bouwen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het deel links "simuleert" de analoge output van een sensor (denk daar dus een sensor voor in de plaats) en R2 regelt de LM393 die er een logische 1 of 0 van maakt, wat te zien is door de led aan de output (handig voor het afstellen) waarna je een kabeltje tussen output en microcontroller plaatst. Wel even opletten of die tot 3.3v of tot 5v op de input verwacht.

Maar als je per se die ir-interface wil gebruiken... Die ken ik verder niet helaas.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansK3300
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raven schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:20:
Voor de pulsuitgang hoef je iig niet veel te bouwen:
[afbeelding]
Het deel links "simuleert" de analoge output van een sensor (denk daar dus een sensor voor in de plaats) en R2 regelt de LM393 die er een logische 1 of 0 van maakt, wat te zien is door de led aan de output (handig voor het afstellen) waarna je een kabeltje tussen output en microcontroller plaatst. Wel even opletten of die tot 3.3v of tot 5v op de input verwacht.

Maar als je per se die ir-interface wil gebruiken... Die ken ik verder niet helaas.
Dat gaat toch boven mijn pet ben ik bang... :$ Een beetje solderen kan ik nog wel, maar met circuits bouwen heb ik echt 0 ervaring. Verder heb ik ook geen microcontroller oid (neem aan dat je hier een Arduino-achtig iets mee bedoelt?)
Thanks, hier kan ik wel wat mee. Kun je dat ding ook ergens bestellen?

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 06-08-2014 21:28 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Arduino, Raspberry Pi, als het maar een digitale ingang heeft. Al moet je bij de RPi nog een spanningsdeler (2 weerstandjes) gebruiken ivm max 3.3v op de pinnen.

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 06-08-2014 21:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansK3300
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02-2024
Met betrekking tot bestellen van de IR lees-schrijfkop: via email aan
udo.volksz@gmail.com
========================================================
Dear Udo,

I would like to order the
USB-IR-Schreib-Lesekopf with solder work done by you.

But I have some questions:

1. Do you deliver to the Netherlands?

2. Are the transport costs higher?

3. How and what do I pay? Is it 19.07 + 5.00 + Transport costs?

Regards,

Hans
==============================================
antwoord van hem:
Hello Hans,

€19,07 are only for the components of the USB-ir-head.

The price for the ready assembled USB-ir-head is €29,07.
Add €4,11 for shipping to the Netherlands.

You can pay via PayPal to this email address.
Once the money is received I will send you the ir-head.

Best Regards
Udo
==========================================
3 uur later bericht van hem dat betaling binnen was
deze bestelling was in november 2013
===================================================

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
dartheide schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:58:
Vraagje aan s441558 en of BlackBurn, hebben jullie geen problemen met het uitlezen van de meterstanden.

Ik spiek ook bij http://www.gejanssen.com. maar ik mis vaak (ongeveer 95%) de gasstanden. Iemand anders ook dit probleem?
Ideeën zijn welkom. :(
[...]
Ik had dit probleem ook een lange tijd met het uitlezen van mijn slimme meter, zowel met het script van gejanssen als met het script van embezon.nl. De oplossing bleek te zitten in het aanzetten van de software flow control met de volgende regel in het python script van Marco Bakker (www.embezon.nl)

code:
1
ser.xonxoff  = 1

Ik heb de verbetering doorgegeven aan Marco Bakker en imiddels (vanaf versie 1.61) staat dit standaard aan in zijn script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vandaag ook 2 IR-lezers besteld bij Udo, in mijn geval de TTL-versie aangezien ik 'm dan direct op m'n rPi of BeagleBone kan aansluiten, €24,72 p/s + €6,55 verzendkosten.

De BeagleBone heeft, als het goed is, zelfs 5 uart-poorten voor seriële communicatie, dus dat zou nog makkelijker moeten zijn om aan te sluiten zonder geklooi met usb-hub's e.d.

Bedoeling is om zowel de isKra ME162 als de Landys/Gyr UH50 uit te lezen en te loggen. Nu alleen nog bekijken of de analoge watermeter ook nog te monitoren valt.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:24
PAL86 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 07:34:
Probeer naar aanleiding van deze thread ook mijn Meter uit te lezen (Landis Gyr E350) maar krijg vreemde output. Heb een "PL2303 USB naar UART TTL" gekocht en deze aangesloten via een RJ11 stekker op de P1 port.

Mijn output is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
pal@raspberrypi ~ $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
Connected.
#´òËfff2ÖV6v2r6r6r6r6r6r6r6rV)Vi6´dë^4Vv6I¼+9=R{´dÛ^I"6VR!%Öi6´dk^#+
                                                                    !%Öi6´dÛ^#+
                                                                               !%Ö%
#Éû¯=Rû´2û¯#f!Q)Vi6´2û¯#+
+_+9=Vû##öëZJV%          +9=V{$46û¯
#f´òk)V%
#´òËfff2ÖV6v2r6r6r6r6r6r6r6rV)Vi6´dë^4Vv6¼+9=Rû´dÛ^IVy{+möÖykZ^%±IÛF-­È­9=mVRV´2Ö)V%±I»F/+9=+V("=TOY"meT|IìRÖe½Vû
                                                    ".VR!%Öi6´dë^#+
                                                                   !%Öi¶´d[^#+
                                                                              !%Ö%

Wat ik begreep is dat de E350 geen invert signaal verstuurd; ligt dit aan mijn kabel? of een instelling op mijn rPi? (overigens krijg ik dezelfde gegevens binnen via Windows 7, Putty)
Even een update. Blijkt dat het signaal nog geïnverteerd moet worden. Dit zou kunnen met een weerstand maar heb nu een kant en klare kabel besteld. Zodra de kabel er is laat ik weten of dit heeft geholpen zodat een ander met deze symptonen weet waar het aan kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weerstand en transistor:
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-tutorials.ws/logic/log14.gif

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:24
Met de nieuwe kabel krijg ik goede output :)! Zojuist de meter toegevoegd in Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 00:43

Lex2

Fotografieliefhebber

*schop om de discussie bijeen te houden*

Onlangs is hier een Kaifa MA105 geïnstalleerd met een digitale gasmeter. Ook ik ben geïnteresseerd in het zelf uitlezen van de slimme meter. Daarvoor heb ik een Raspberry Pi besteld en een FTDI USB naar Serial converter (plaatje).

Vanavond ben ik hiermee aan de gang gegaan en ik heb aan het uiteinde van de FTDI naar Serial kabel een RJ11 stekkertje gemonteerd volgens het bekende schema.

1 = NC
2 = RTS (groen op FTDI kabel)
3 = GND (zwart op FTDI kabel)
4 = NC
5 = RXD (geel op FTDI kabel)
6 = NC

Effectief heb je dus op de RJ11 stekker, als ik het goed begrijp, pin 1, 2 en 4 in gebruik. De overige kabeltjes/pins, waaronder POWER, zijn dus niet in gebruik. Als ik de kabel vervolgens aansluit op de meter en de pi, en met het commando "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none" data probeer uit te lezen zie ik alleen 'Connected' in beeld verschijnen. Voor de rest gebeurd er niets en ik zie ook geen data verschijnen.

Heb ik wellicht een stap overgeslagen?

Ik heb zelf al gecontroleerd of de kabel goed is aangesloten en voor zover ik dat kan nagaan is dat het geval. Ook is de kabel voor zover ik kan zien goed gemonteerd en heb ik RXD geïnverteerd via de beschikbare software.

Is er iemand die mij hierbij input kan leveren? Alvast vriendelijk bedankt :)

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Probeer eens 115200 ipv 9600 ;) Ik lees dezelfde meter met een Arduino uit, zie link onder dit bericht.
Data is overigens wel geïnverteerd, maar daar heb je al rekening mee gehouden zie ik.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2014 22:21 ]

• Lex2

Lex2

Fotografieliefhebber

@ThinkPad: Dat had ik inderdaad ook al gelezen. Zojuist nog even weer geprobeerd en twee minuten gewacht. Helaas zonder resultaat. :(

code:
1
2
pi@raspberrypi ~ $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none
Connected.

Connected zegt hij ook als ik de kabel niet in de meter doe. Dat komt waarschijnlijk vanwege de chip in de FTDI-kabel. Windows herkent hem immers ook.

Voor de zekerheid ook maar even gechecked of ik lid ben van de dialout group en dat is inderdaad het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door Lex2 op 10-09-2014 07:37 ]

• ThinkPad
Prik de kabel eens in je laptop en probeer met Putty onder Windows (eerste tabje het bolletje 'Serial' aanklikken) om er data uit te trekken. Dan weten we iig of je de connector goed geknepen hebt.

Ik vraag me ook af of je de RTS wel goed hebt aangesloten. Die moet hoog worden gemaakt zodat de slimme meter gaat zenden. Ik verwacht daar eerder een rode draad (+5V) ipv een groene, wat meer een datalijn lijkt.

Meet anders even met je multimeter of je tussen GND en een van de andere pinnen 5V meet als de USB is ingeplugd. Als dat niet zo is zal de meter ook nooit beginnen met data versturen en kun je een eeuwigheid wachten zonder dat er wat gebeurt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2014 07:44 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 07:40:
Ik vraag me ook af of je de RTS wel goed hebt aangesloten. Die moet hoog worden gemaakt zodat de slimme meter gaat zenden. Ik verwacht daar eerder een rode draad (+5V) ipv een groene, wat meer een datalijn lijkt.

Meet anders even met je multimeter of je tussen GND en een van de andere pinnen 5V meet als de USB is ingeplugd. Als dat niet zo is zal de meter ook nooit beginnen met data versturen en kun je een eeuwigheid wachten zonder dat er wat gebeurt.
Precies dat is waarschijnlijk je probleem, ik heb zelf eerst dezelfde fout gemaakt met mijn FTDI kabel. Was zelf ook in verwarring gebracht door de benamingen van FTDI i.c.m. die in verschillende handleidingen. Uiteindelijk kun je inderdaad het beste ook de voltages checken in de sheet met specificaties, dan moet het goed komen.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 10-09-2014 08:21 ]

• ThinkPad
En als je een kabeltje uit China hebt dan zeggen de kleuren ook niks, die Chinezen draaien de kleuren ook wel eens om. Meten = weten ;)

• Lex2

Lex2

Fotografieliefhebber

Fantastisch! Dat was inderdaad het probleem :D Ik krijg de meterstanden nu binnen! Nu kan ik beginnen met het schrijven van een scriptje om ze weg te schrijven, en het inzichtelijk maken van het verbruik.

Dank voor jullie reactie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aan de mensen hier die met een Raspberry Pi hun slimme meter uitlezen: Hebben jullie ook last van verkeerde waarden?

Ik lees mijn meter uit met een Arduino, en schrijf de waarden weg naar een MySQL database. Ik heb soms alleen dat ik extreem hoge waarden, of niet kloppende waarden binnenkrijg (meterstand 107.867 ipv 107.865, terwijl het daarna weer 107.865 is) in m'n database krijg...
Ik kan nog niet goed de vinger er op leggen of dit nou gebeurt bij het uitlezen, of bij het wegschrijven..

En is er ook iemand die het met een Pi uitleest, en wegschrijft naar MySQL? Misschien moet ik dat eens proberen dan. Zou fijn zijn als iemand daar al bruikbare code/scripts voor heeft, scheelt mij een hoop werk.

Edit: Zie dat hier een Python script staat (beetje verstopt, het is "P1 Datalogger V7.rar") om slimme meter uit te lezen naar o.a. PVoutput en MySQL. Binnenkort eens kijken als ik tijd heb. Pi + USB/Serial heb ik wel liggen nl.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 16-09-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Python-script geschreven met een embedded "cu"-call. Zie https://github.com/sanderjo/P1

Een puur python script met gebruik van pyserial kreeg ik niet stabiel werkend: soms kreeg ik de hele P1-output, maar vaak alleen het eerste deel. :-(

Het gecombineerde python-cu-script werkt voor mij altijd op mijn Raspberry in combinatie met mijn Kamstrup slimme meter. Ook dankzij de retry-methode die erin zit. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 23:16 . Reden: typo ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 09:27
ik doe het helemaal in PHP :P gaan ook niet in een database maar ik upload wel een hele reut naar PVoutput en mindergas.nl

[ Voor 7% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 17-09-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2

Lex2

Fotografieliefhebber

ThinkPadd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 21:31:
Aan de mensen hier die met een Raspberry Pi hun slimme meter uitlezen: Hebben jullie ook last van verkeerde waarden?

Ik lees mijn meter uit met een Arduino, en schrijf de waarden weg naar een MySQL database. Ik heb soms alleen dat ik extreem hoge waarden, of niet kloppende waarden binnenkrijg (meterstand 107.867 ipv 107.865, terwijl het daarna weer 107.865 is) in m'n database krijg...
Ik kan nog niet goed de vinger er op leggen of dit nou gebeurt bij het uitlezen, of bij het wegschrijven..

En is er ook iemand die het met een Pi uitleest, en wegschrijft naar MySQL? Misschien moet ik dat eens proberen dan. Zou fijn zijn als iemand daar al bruikbare code/scripts voor heeft, scheelt mij een hoop werk.
Ik merk nu dat er op het scherm van de meter staat dat er 1,6 kWh wordt teruggeleverd, terwijl het telegram dat ik binnenkrijg alleen maar 0,999 kWh laat zien... :(

Gelukkig kloppen de netto getalletjes verder wel, voorzover ik kan zien.

Nevermind. Door een fout in de setup van mijn database werd het huidige verbruik en de opbrengst afgekapt op maximaal 0,999 kWh. Gelukkig zitten we qua verbruik praktisch niet boven de 1 kWh, maar de getallen over de teruglevering per 5 minuten zijn in 1 klap waardeloos :X (Het is gelukkig maar 5 dagen aan data omdat het script pas sinds afgelopen zondag actief is. De zonnepanelen hebben we nu 1 week).

Ik lees de meter uit met een Pi, met daarop een zelf geschreven Python script die iedere 5 minuten loopt en de waarden naar MySQL database wegschrijft. Ik kan je daar wel aan helpen. Wellicht dat je even een PB kunt sturen?
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 23:15:
Een puur python script met gebruik van pyserial kreeg ik niet stabiel werkend: soms kreeg ik de hele P1-output, maar vaak alleen het eerste deel. :-(
Hier heb ik zelf ook last van. Dit heb ik opgelost door een soort timeout in te bouwen waarna de seriële verbinding met de meter opnieuw wordt opgestart. Hierdoor loopt het script soms wel wat langer, maar wordt gemiddeld nog iedere 5 minuten volledige data weggeschreven in een database :)

[ Voor 27% gewijzigd door Lex2 op 19-09-2014 13:57 . Reden: Reactie op surfert toegevoegd; fout in eigen database setup ontdenkt. Mijn reactie is daarop aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mijn Arduino oplossing is inmiddels stabiel :) Voorheen las ik de meter uit met een software seriele poort. Nu op de hardware seriele poort aangesloten en het draait als een tierelier!

Ik trek de waarden uit de meter en stuur ze naar de database als een INT (integer). Gehele getallen dus. Pas in m'n scripts die wat met de data doen maak ik er weer decimalen van (simpelweg de waarde delen 1000 is genoeg). Op die manier ben ik er vrij zeker van dat er onderweg niks gebeurt met waarden na de komma ofzo die eraf vallen.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Laatst online: 06-03-2021
Hi,

Gebruik op dit moment FTDI kabel (prolific 2303 kreeg ik niet werkend, niet geinverteerd RxD).
RTS via +5V.
RaspberryPi met alle laatste patches. Image gebouwd volgens de instructies voor SBFspot (v2), nu v3 maar die is nog niet in gebruik.

Krijg nu wel data binnen via cu danwel het script van Ge Jansen.

Echter bij opstart van het python programma mist een van de if statements en wordt een variabele dus niet gevuld. Op een of andere manier lijkt het dat ik bij eerste run deel van het bericht vanuit de P1 mis. Op zich raar want een print van de ontvangen regel ziet er perfect uit. Echter hij valt dus niet in de juiste elif. En stelt ook niet de variabele waarde vast.

Raar want bij herhaald starten loopt het daarna wel als een trein, en kan ik de sqlite3 database mooi vullen met alle waardes.Blijft ook goed lopen daarna (uren).

Heb ook al serial.flushInput() als eerste in de loop opgenomen, maar dat helpt dus niet.

Dus het kan werken, maar op een of andere manier raak ik in de eerste cycle, meestal, niet in sync met de smartmeter.

Iemand nog tips waar het aan zou kunnen liggen of hoe ik wel direct alles in eerste run meekrijg. Dit moet natuurlijk later bij iedere start van de Pi gaan draaien en blijven draaien.

Alvast dank!

PS: Inmiddels een lees loopje aangebracht dat het eerste telegram uitleest totdat "!" gevonden wordt.. Daarna zijn alle problemen verdwenen en draait alles continue zonder problemen door.

[ Voor 6% gewijzigd door pa3fat op 24-09-2014 21:34 ]

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wie o wie kan mij een suggestie geven wat ik nog kan proberen. Ik heb een RPI (had ik al) aangesloten met een FTDI USB naar serieel TTL kabel (5V TTL) kabel (deze). Hier heb ik zelf een RJ-11 stekker op gemaakt met de volgende pin-out:

M.b.t. (kleur) code's, hier de datasheet (pagina 5).
1-
2VCC (~5V)rood
3GNDzwart
4-
5RXDgeel
6-

Het is dan wel een 4-pins RJ-11 maar dat moet volgens mij prima lukken - hij klikt ook goed in de slimme meter. Dat is trouwens een E350 van Liander - DSRM 4.0.

Nu komt het, ik krijg er op geen enkele manier data uit. Het volgende heb ik geprobeerd:
  • Geinverteerd signaal op RXD aan/uit
  • cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600
  • cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200
  • Bovenstaande cu commando's met de RPI én ook met een Ubuntu laptop geprobeerd.
  • Met een multi-meter de spanning op VCC gecontroleerd, die was 5.1 volt (met de Ubuntu laptop).
  • In plaats van VCC op #2 had ik eerst RTS (groen); werkte toen ook niet (las later pas dat er 5V op RTS moest.
Het enige wat er gebeurd met cu is dat ik een nieuwe regel krijg met Connected en that's it. Ik heb ook al twee keer dezelfde stekker geknepen, lijkt ook allemaal goed. Maar nog steeds 0,0 data. Ik heb heel veel topics en de bekende sites/blogs doorgenomen maar ik ben door mijn ideeën heen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer eens om je GND en RXD aan de GND en TXD van een ander apparaat te knopen, en dan een beetje met elkaar babbelen. Dan weet je in ieder geval of je IETS kunt ontvangen.

Of als je pech hebt doet de P1 poort op je meter gewoon niks, schijnt ook heel af en toe wel eens voor te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Eerst heb ik een 1kOhm weerstandje besteld die ik tussen de VCC en RXD ga solderen. Ik zocht op het exacte type meter en toen kwam ik al wat info tegen dat deze meter die aanpassing vereist. Wanneer ik het getest heb zal ik mijn post bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Het weerstandje was inderdaad wat er nog ontbrak aan de schakeling. Als ik nu met mijn laptop test m.b.v. Putty krijg ik netjes data binnen :)

Maar via de RPI krijg ik niets binnen, de vorige keer viel het me al op dat er net geen 5V op de VCC komt te staan. Het was toen iets van 4,85V uit mijn hoofd. Hoe krijg ik dit op 5V? Nu gaat de meter natuurlijk geen data zenden. Ik heb de RPI al aangesloten gehad op netstroom met een 1A 5V adapter - is dit onvoldoende? Of gebruiken jullie allemaal een 'powered USB hub'?

edit: Er zit trouwens ook een WiFi dongle in (zo'n nano stickje). Kan dit net het verschil zijn van net geen 5V? Maar zou de RPI dat niet moeten kunnen aanvullen als er netstroom is?

[ Voor 15% gewijzigd door Razr op 03-10-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Laatst online: 06-03-2021
Je hebt pin2 (of als je oude telefoonkabel gebruikt 1e pinnetje) RTS aan +5 (usb spanning)?

En het volgende commando op de command line van de PI?:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

[ Voor 15% gewijzigd door pa3fat op 04-10-2014 18:30 ]

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Het probleem lag bij mijzelf, het weerstandje zat niet goed gesoldeerd. Ik heb het nu even opnieuw netjes vast gesoldeerd en nu werkt het perfect.

Alleen lijken de waarden wat 'raar'. Volgens de meter leveren we alleen maar terug en verbruiken we helemaal niets :P. We hebben niet eens zonnepanelen o.i.d.

1-0:1.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000268.546*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000279.007*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.000*kW)
1-0:2.7.0(00.474*kW)
0-0:17.0.0(999.9*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.7.21(00002)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
1-0:31.7.0(002*A)
1-0:21.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.474*kW)

Zelfs de totalen (1.8.1 / 1.8.2) staan op nul. Het lijkt wel aannemelijk dat de actuele teruglevering eigenlijk het actuele verbruik moet voorstellen (2.7.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vreemd. Hoe lang hangt je meter er al? Lijkt haast of hij verkeerdom is aangesloten. Zou je netbeheerder maar eens polsen hoe en wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 15:05
Ik probeer de IR schreib-lesekopf ttl, uit te kunnen lezen op mijn Pi
De IR schreib-lesekopf ttl heb ik als volgt aangesloten
.
Pin 4 5V
Pin 6 Gnd
Pin 8 TxD GPIO 14
Pin 10 RxD GPIO 14

Vervolgens heb ik installatie gedaan volgens gejanssen.

Het bestand P1uitlezen.py heb ik zo aangepast
ser.port="/dev/ttyAMA0"

Het lukt mij maar niet om een waarde uit de IR schreib-lesekopf.
Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd, maar wat...

Wie is het gelukt om met een IR schreib-lesekopf ttl de waarde uit gelezen van Landis + gyr Domrstic
ZME120ACd of sowieso om de IR schreib-lesekopf ttl uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-08 09:50
IR schreib-lesekopf ttl klinkt alsof TTL (5V) waarden verwacht worden. De Raspberry pi uitgangen zijn niet van TTL nivo.

Ik heb zelf de USB IR schreib-lesekopf en die werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Laatst online: 20:45
Ik heb het ook bijna aan de praat lijk het. Maar de output of liever de input is nog niet helemaal lekker. Volgens mij mis ik een stukje. Of is mijn Serial naar USB niet inverted?

Hardware:
* Raspberry Pi Debian Weezy bereikt via Putty op SSH
* UTP cable 1 kant RJ11 (p1) andere Kant RJ45
* DB9 Female naar RJ-45 Female Modular Adapter (RTS --> 7, GND --> 5, RxD --> 2)
* Serial naar USB (usb naar db 9p seriële poort kabel)

Dit krijg ik nu binnen bij draaien 'cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none':
--------
/I*=%MT382-1003

0-0:96.1/1(5A424SS*J363l&6-L(kR
sB.1(05560.67M5=/=L(kR
sBsC+2Bs#C*kWh)
1-0:2.8/1(00000/001*kWhjc!kRsB.2(00000.001*k)
0-0:96/14.0(0001)
1-0;1.7.0(0000.96*k]k
1-0:2.7/0(0000.00*kW)
0-0:17.0/0(0999.00*kW)
0-0;96.3.10(1)
0-0;96.13.1()
0-0:N)BJk
0-1:24.1/0(3)c!j
:96.1.0(323830&313030&323135&6&[C

0Kl'6rB
#
207200000jJ(60j
KCj
S#s.1)(m3jc! "r)
0-1;24.4.0(ljc(j

--------
Er komt dus wel wat uit maar het is nog een rommeltje.
Iemand enig idee hoe dit te kunnen verbeteren?

BVD

EDIT: Opgelost . Zie post: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43383513]

[ Voor 6% gewijzigd door miena21 op 11-12-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik lees elders dat je hem moet instellen op 9600bd, 7 bits even parity.
Verder is het een rj11 connector (6 pins) en geen rj45 ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Speedy-Andre schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:12:
Ik lees elders dat je hem moet instellen op 9600bd, 7 bits even parity.
Verder is het een rj11 connector (6 pins) en geen rj45 ;)
Die 7 bits even parity kan ik en keer proberen.
Hoe kan je die 7 bit met cu runnen?

cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=even en voor de bits?

Nee ik heb een normale utp met aan de ene kant een 6P6C plug voor de p1 en aan de andere kant een 8P8C voor de omzetter naar Serial: http://www.miniinthebox.c...01.html?litb_from=sysmail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Deze pagina gezien? http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

Die legt het allemaal heel duidelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Bedankt voor het eerste resultaat van Google te delen ;) Deze tutorial was inderdaad mijn basis, maar met alle respect voor de heer Janssen maar het mist wat extra informatie in mij ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSec
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-07 13:38

TheSec

Waarom ?

Ik heb deze ook gevolgt. maar ik kreeg geen output. i.v.m. -s 9600 ik moest mijne op -s 115200 zetten.. Misschien een idee dat we een lijst opstellen welke meter welke instellingen nodig heeft want het lijkt er op dat verschillende meters andere instellingen vereisen ?

wat je nog kunt checken of de FTDI chip de signaal(rs232) wel invert.. helaas kan dat alleen onder windows..
http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/

Check met een volt meter of de juiste pin de hele tijd op 5V gehouden word..

Niet schieten is altijd mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
TheSec schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:50:
Ik heb deze ook gevolgt. maar ik kreeg geen output. i.v.m. -s 9600 ik moest mijne op -s 115200 zetten.. Misschien een idee dat we een lijst opstellen welke meter welke instellingen nodig heeft want het lijkt er op dat verschillende meters andere instellingen vereisen ?

wat je nog kunt checken of de FTDI chip de signaal(rs232) wel invert.. helaas kan dat alleen onder windows..
http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/

Check met een volt meter of de juiste pin de hele tijd op 5V gehouden word..
Ik heb hem ook op 115200 gezet maar ik krijg dan alleen 'connected' zonder output. De 5V ga ik even controleren. De FTDI tool herkent mijn rs232 kabel niet lijkt het. Of moet ik hiervoor de kabel aangesloten laten op de P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
miena21 schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:52:
[...]

Ik heb hem ook op 115200 gezet maar ik krijg dan alleen 'connected' zonder output. De 5V ga ik even controleren. De FTDI tool herkent mijn rs232 kabel niet lijkt het. Of moet ik hiervoor de kabel aangesloten laten op de P1?
Wat voor meter heb je? Iets hierboven vind je nog posts van mij waar ik een weerstandje moest solderen (1k) tussen de data en +5v lijn. Als ik dat niet deed kreeg ik ook alleen een 'Connected' maar de meter gaat dan dus geen data zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Razr schreef op maandag 08 december 2014 @ 16:19:
[...]

Wat voor meter heb je? Iets hierboven vind je nog posts van mij waar ik een weerstandje moest solderen (1k) tussen de data en +5v lijn. Als ik dat niet deed kreeg ik ook alleen een 'Connected' maar de meter gaat dan dus geen data zenden.
Meter is een ISKRA

Bij 9600 snelheid krijg ik wel data maar niet goed Zie boven. Ik weet niet of jij op 9600 ook resultaat kreeg? of ook alleen connected?

Met commando:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=even

of
cu -l /dev/ttyUSB0 -7 -s 9600 --parity=none

Krijg ik hetzelfde warrige resultaat. Ook op 7 bits wazig en als ik het hele zooitje op windows 7 draai en vervolgens via Putty de seriele poort probeer uit te lezen is het resultaat ook hetzelfde.

Ik heb het idee dat mijn serial <-> usb kabel niet helemaal in orde is.

Deze is het: usb naar dp 9p

[ Voor 22% gewijzigd door miena21 op 08-12-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSec

TheSec

Waarom ?

@Meina21

Je had het over een rare dp 9p naar rj45 naar rj 11 ? mogelijk zit daar een slecht contact ?

Ik heb de volgende kabel en deze werkt.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop levering was best snel met post gewoon de volgende dag! Deze kabels worden getest voor je hem ontvangt dan weet je zeker dat er niks met de kabel is. Zo nu en dan wil der ook nog wel eens zo ver ik gelezen heb een slechte meter tussen zitten. Mijn advies probeer een andere kabel of probeer wat je hebt iets beter te fixen dan van dp 9p naar rj 45 en dan rj11 is natuurlijk een beetje vaag :P

kort door de bocht zou de parity en snelheid goed moeten zijn omdat het bericht in zijn geheel wel goed overkomt maar de data er tussen in af en toe niet goed. Wat me eigenlijk meer doet denken aan kortsluiting tijdens overdracht waardoor de waardes veranderen(brak signaal) of de meter is niet goed ? maar zonder met een andere kabel er bij te meten zul je dat nooit weten..

Zou dus "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none" wel aanhouden als goed voor nu..

sry bericht is beetje rommelig geworden.. hoop dat je door de bomen het bos nog kunt zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
TheSec schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:33:
@Meina21

Je had het over een rare dp 9p naar rj45 naar rj 11 ? mogelijk zit daar een slecht contact ?

Ik heb de volgende kabel en deze werkt.
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop levering was best snel met post gewoon de volgende dag! Deze kabels worden getest voor je hem ontvangt dan weet je zeker dat er niks met de kabel is. Zo nu en dan wil der ook nog wel eens zo ver ik gelezen heb een slechte meter tussen zitten. Mijn advies probeer een andere kabel of probeer wat je hebt iets beter te fixen dan van dp 9p naar rj 45 en dan rj11 is natuurlijk een beetje vaag :P

kort door de bocht zou de parity en snelheid goed moeten zijn omdat het bericht in zijn geheel wel goed overkomt maar de data er tussen in af en toe niet goed. Wat me eigenlijk meer doet denken aan kortsluiting tijdens overdracht waardoor de waardes veranderen(brak signaal) of de meter is niet goed ? maar zonder met een andere kabel er bij te meten zul je dat nooit weten..

Zou dus "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none" wel aanhouden als goed voor nu..

sry bericht is beetje rommelig geworden.. hoop dat je door de bomen het bos nog kunt zien ;)
Thanks . Ik heb net voor de zekerheid de kabel nog even doorgemeten. Aan het eind die op rj11 die in de p1 gaat heb ik op pin 2 en 4(niet gebruikt, maar deze zit op pin 7 van de serial) allebei +/- 5V (afhankelijk van de voeding. heb er 3 geprobeerd met beste resultaat van 4,96V)

Kabel is wel een beetje brak dus morgen even nieuwe proberen te maken of een nieuwe bestellen. Ik ben bang dat het een nieuwe bestellen wordt...

edit: ik vind €22,50 btw nog wel redelijk wat centjes voor een relatief envoudige kabel. Als je met de rPI erbij optelt zit je al snel op €60.

[ Voor 9% gewijzigd door miena21 op 08-12-2014 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSec

TheSec

Waarom ?

@mein21,

Uit me hoofd zo even snel moet pin 2(checked) De hele tijd 5V zijn anders start de meter niet met verzende van data elke 10 seconden. Maar gezien je al eerder data ontvangen hebt zou dat niet het probleem moeten zijn maar ik adviser wel de opstelling te gebruiken waarbij je zo dicht mogelijk bij de 5V komt. ik weet niet hoe exact je meter 5V wil hebben of dat een lichte afwijking mag..

Succes ;)

edit:
Pin 2 is RTS.

[ Voor 3% gewijzigd door TheSec op 08-12-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RTS = Request to Send. Die moet inderdaad hoog (5V) worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Nieuwe kabel gemaakt maar helaas nog steeds niet het goede resultaat. Alles nog scrambled. Nu op zoek naar een nieuwe RS232 kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Scrambled klinkt meer als dat je een bitje moet inverteren. Bij FTDI kan dat vaak door met software de USB naar serial converter te herprogrammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je moet het signaal van de MT382 inverteren, zie ook: http://blog.hekkers.net/2012/10/27/a-smarter-smart-meter/

Ik heb het bij mijn slimme meter (Kaifa MA105) als volgt gedaan: http://iproto.nl/uploads/Ian/p1_uitlezen_arduino_BS170.jpg ik had de BS170 toevallig nog liggen. Maar met een BC547 kan het ook, die is wat goedkoper denk ik.

Zie ook de rest van de schema's hier: http://www.iproto.nl/post...%26quot%3B+meter+uitlezen

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSec

TheSec

Waarom ?

Meina21 heeft het inverte al goed staan..

hij krijgt namelijk de volgende output.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
/I*=%MT382-1003

sB.1(05560.67M5=/=L(kR
sBsC+2Bs#C*kWh)
1-0;1.7.0(0000.96*k]k
0-0;96.3.10(1)
0-0;96.13.1()

0Kl'6rB
#
207200000jJ(60j
KCj
S#s.1)(m3jc! "r)
0-1;24.4.0(ljc(j

omdat er dus wel goede en slechte characters tussen zitten gaat er tijdens de overdracht dus iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
TheSec schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:18:
Meina21 heeft het inverte al goed staan..

hij krijgt namelijk de volgende output.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
/I*=%MT382-1003

sB.1(05560.67M5=/=L(kR
sBsC+2Bs#C*kWh)
1-0;1.7.0(0000.96*k]k
0-0;96.3.10(1)
0-0;96.13.1()

0Kl'6rB
#
207200000jJ(60j
KCj
S#s.1)(m3jc! "r)
0-1;24.4.0(ljc(j

omdat er dus wel goede en slechte characters tussen zitten gaat er tijdens de overdracht dus iets mis.
Dat was ook mijn idee... het stukje na de USB-RS232 doorgemeten en dit ziet er prima uit. Dus ik ben bang dat de Chineense USB-RS232 toch wat foutjes maakt. Ik ga een nieuwe bestellen en hou jullie op de hoogte.

tot zover bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
He in dit laatste schema staat dat de RxD op de pins 6 moet ipv Pin 2 wat meneer Janssen aangeeft.
Maakt dit nog iets uit? Ik heb hem nu namelijk op pin 2 en mijn gebruikte kabel lijkt verdacht veel op degene in jouw voorbeeld.

Edit: Hierbij het aansluitschema van jouw link

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o8ntzCl.png

[ Voor 9% gewijzigd door miena21 op 10-12-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Geen idee welk schema je bedoelt (plaatje?) want ik zie nergens de 6e pin gebruikt worden :P Niet zomaar wat gaan omdraaien, straks blaas je de poort van je meter op en kun je helemaal niks meer uitlezen :P

Maar is ook niet van toepassing, als dat verkeerd zou zitten dan zou je helemaal niks binnenkrijgen. Je krijgt nu wel data uit de meter, dus die aansluiting is goed. Alleen je USB>Serial dingetje is waarschijnlijk niet helemaal lekker ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSec

TheSec

Waarom ?

Wat ik nog zat te denken misschien dat tijdens de overdracht de RTS onder de dremple waarde valt waardoor je misvormde data ontvangt.. ? persoonlijk zou ik het eerst in je kabel zoeken..

Misschien is een foto van je kabel een optie ? met wat duidelijkere uitleg hoe deze in elkaar steekt.? Dan kunnen we misschien iets beter het probleem pin-point-en :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Ik ben nu niet thuis dus kan helaas geen foto's maken.
Maar de aansluiting is redelijk straightforward.

Raspberry Pi
- USB - RS232(onderdeel A)
- Omzetter (onderdeel B ) RS232 naar RJ45
- RJ45 plug gekrimpt op standaard modem lijn met 4 pins die in de P1 gaat.

Met omweg van plugjes en converter is dit het schema:
P1 (uitgaande van 4 pins) : RS232 9 pins
pin 1 (RTS) : pin 4
pin 2 (GND) : pin 5
pin 3 (NC) : NC
pin 4 (RxD) : pin 2

Onderdeel A

Onderdeel B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSec

TheSec

Waarom ?

Misschien dat er in het RJ45 stukje iets niet helemaal lekker loopt. Tevens weet ik niet hoe efficient dit voor de RTS lijn is. Je had al aangegeven dat deze net onder de 5V tipte..

Als je de RJ45 stekker van je P1 kabel haald en direct op de RS232 maakt(gebruik de poortmount van onderdeel B.)

Heb je nog andere devices op USB aangesloten ? indien Ja, zou ik deze er af halen.

[ Voor 0% gewijzigd door TheSec op 10-12-2014 12:33 . Reden: B ) is een smilie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
Waarschijnlijk is het gewoon je USB <-> serial convertortje.
Officieel hoeft hij het ook niet te ondersteunen namelijk. Hij is bedoelt om USB <-> RS232 te converteren. RS232 heeft signaal niveau's die ook negatief gaan. De P1 poort werkt met TTL niveau's (0..5V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
TheSec schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:32:
Misschien dat er in het RJ45 stukje iets niet helemaal lekker loopt. Tevens weet ik niet hoe efficient dit voor de RTS lijn is. Je had al aangegeven dat deze net onder de 5V tipte..

Als je de RJ45 stekker van je P1 kabel haald en direct op de RS232 maakt(gebruik de poortmount van onderdeel B.)

Heb je nog andere devices op USB aangesloten ? indien Ja, zou ik deze er af halen.
Directe volt op de RS232 is precies hetzelfde als op de rj11.

Nieuwe usb-serial is besteld

EDIT:

Nieuwe kabel is binnen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QeRdexc.png

Werkt perfect. Toch de USB-Serial kabel verkeerd. Ik heb vanuit China wel een nieuwe converter besteld om te kijken of ik het goedkoper aan de praat krijg dan via degene die ik nu heb . Voor de toekomstige opstellingen.

En nu een leuke tool programmeren om ten alle tijden het te kunnen uitlezen op mijn Smartphone!

Iedereen erg bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door miena21 op 11-12-2014 19:41 ]

• ThinkPad
Kijk eens wat de hardware en vendor ID is van de kabel. Dan kun je zorgen dat je een cheapo kabel met een gelijkwaardige chip besteld.

Ik vermoed een FTDI chip.

Met
lsusb
kun je het HW & vendor ID wel opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
ThinkPadd schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:18:
Kijk eens wat de hardware en vendor ID is van de kabel. Dan kun je zorgen dat je een cheapo kabel met een gelijkwaardige chip besteld.

Ik vermoed een FTDI chip.

Met
lsusb
kun je het HW & vendor ID wel opvragen.
Goeie. Bedankt .
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QjwJlDT.png

Inderdaad FTDI chip. Ik heb nu deze besteld in china dus dat moet redelijk overeen komen.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kijk, dat dacht ik al ;) 0403:6001 = FT232 chip.
Allemaal leuk en aardig dat smartmeterdashboard kabeltje, maar echt bijzonder is het dus niet. Een no-name kabeltje die ook een FT232 chipje heeft doet het net zo goed waarschijnlijk.

Wel even oppassen met het aansluiten van dat China kabeltje op een Windows PC. Als je pech hebt is het een namaak FTDI chip en wordt hij gelijk gebrickt wanneer Windows de drivers binnenhaalt. Zoek maar eens op #FTDIgate ;)

Als je hem alleen op linux gaat gebruiken loop je geen gevaar daarmee. Dat hij dan namaak is maakt ook niet zo veel uit, zal voor dit doel prima werken waarschijnlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2014 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:41:
Kijk, dat dacht ik al ;) 0403:6001 = FT232 chip.
Allemaal leuk en aardig dat smartmeterdashboard kabeltje, maar echt bijzonder is het dus niet. Een no-name kabeltje die ook een FT232 chipje heeft doet het net zo goed waarschijnlijk.

Wel even oppassen met het aansluiten van dat China kabeltje op een Windows PC. Als je pech hebt is het een namaak FTDI chip en wordt hij gelijk gebrickt wanneer Windows de drivers binnenhaalt. Zoek maar eens op #FTDIgate ;)

Als je hem alleen op linux gaat gebruiken loop je geen gevaar daarmee. Dat hij dan namaak is maakt ook niet zo veel uit, zal voor dit doel prima werken waarschijnlijk.
We zullen zien wat het resultaat is. Begin 2015 weten we meer :-)

Bedankt voor je feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:41:
Volgens mij heeft de fabrikant die driver teruggetrokken. Speelt niet meer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:20
Ik heb gewoon een FTDI kabeltje op ebay besteld, bijvoorbeeld deze.
Hieraan een RJ11 (5V, GND, RXD) gemonteerd.
Met het tooltje FT Prog het RXD signaal ge-invert. Daarna het python scriptje van Ge Janssen gebruikt.

En dit werkt goed met de meter ISKRA MT382 :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 20:05

Ma®tin

Hallo

Hier een mt382 rechtstreeks op de gpio van de rpi aangesloten, alleen een SN7406N van een paar dubbeltjes ertussen voor het inverteren.
Werkt nu al vanaf september non-stop uitstekend.

Eerst even proberen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/Eindresultaat.jpg

Kreeg netjes output:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/Screen%20Shot%202014-11-04%20at%2021.14.36.png

Daarna solderen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/RPI_slimme_meter/7.jpg

Scripts werken en grafieken worden netjes gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/Screen%20Shot%202014-11-04%20at%2021.31.45.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/Screen%20Shot%202014-11-04%20at%2021.37.01.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/Screen%20Shot%202014-11-05%20at%2021.43.09.png

Dit is hoe het nu is aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Slimme_meter/Aansluitschema.png

Was wel even zoeken om het werkend te krijgen, soms staat er gewoon teveel informatie op het internet... :X

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

• ThinkPad
Goede informatie, dank :)
Kan inderdaad ook prima via de GPIO seriële poort. Een USB > Serial kabeltje is vaak makkelijker omdat die het signaal vaak automatisch al inverteren.

Als je trouwens nog op zoek bent naar een manier om de grafieken wat flitsender te krijgen kun je eens naar mijn blogpost kijken: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database
Ik lees de slimme meter uit met een Arduino.

Mindergas, upload automatiseren ??? is wellicht ook interessant voor je. Staan wel wat Bash/Python scriptjes in dat topic.

Waarmee heb je dat onderste bedradingsschema getekend trouwens? Ziet er wel handig uit.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2014 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 20:05

Ma®tin

Hallo

@ThinkPad, Grafieken ga ik nog een keer mee aan de gang.
Had je blog al eens gelezen, staat mooie info in.
Het schema is getekend met Fritzing, opensource en beschikbaar voor osx, linux en windows.

Heb het geheel trouwens ook nog aan dropbox geknoopt, elk uur wordt er een textbestandje met datum- en tijdnotatie in een weekfolder ge-upload. (soort van platte text database zeg maar... :P )
Dit ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Tweakers/Screen%20Shot%202014-12-19%20at%2014.08.26.png

En elk bestand heeft dan de volgende inhoud:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18244675/Tweakers/Screen%20Shot%202014-12-19%20at%2014.11.37.png

Dan heb ik in ieder geval gegevens beschikbaar om ooit mooie(re) grafieken mee te maken. :)

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
Voor mooie grafieken en analoge of digitale meters kan je ook emoncms gebruiken.

Je kan het ook gebruiken om de waarden (in een MySQL database) op te slaan maar dat doe ik zelf direct vanuit m'n python script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Ik probeer met een PL2303HX gebaseerde serial-USB kabel + een RPI een Kamstrup 382JxC meter uit te lezen. Tot nu toe heeft dat alleen maar rommel opgeleverd:

cu -l /dev/ttyUSB0 -7 -s 9600 --parity=even
Connected.
(ZYUvYumM|$$vv":2e=NoV{
#4r[>}'Ir2vvVvvv2f'ff+9=R{
4dk^dd6K2!qh)Vi64d[^fdd[:VR!%Vi6dk^I6K6<+9=R{
d[^ed2;&!qh)V%
#I{/=R{
42{/#!Q)Vi62{/#+
+9=V{
+_+9=V{ $46{/
##vkZJV%
#f4rk)V%
#4v;"2fefef2VvVVV66VV)V%1IK#/eV2R2rvvvvVy{-mvVykZ^%1I[F+-H-9=mVRr2{>-9=Vk;F/+9=+V~.
Disconnected.

Ik heb het volgende geconstateerd:
  1. er komt iedere 10 seconden data binnen; ik denk dus dat de pin-out/kabel goed is
  2. RxD gaat iedere 10 seconden even van 0 naar 4.5 V; ik denk dus dat de meter niet inverteerd
  3. ik heb ook een baudrate van 115200 geprobeerd maar dan komt er helemaal niets
  4. ik heb alle combinaties van databits [7 of 8] en parity [none of even] geprobeerd; dit geeft wel andere maar nog steeds onleesbare output
Heet iemand een idee hoe ik hier uit kan komen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Data geïnverteerd denk ik. Of hardwarematig oplossen door het signaal weer te de-inverteren, of een andere kabel nemen die dat automatisch voor je doet. Bij een FTDI kabel is het een instelling om de data te inverteren.

Zie ook dit bericht, waar iemand zegt dat zijn Kamstrup 382 het signaal inverteert idd: http://www.circuitsonline...w/message/1440050#1440050

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ThinkPadd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:45:
Data geïnverteerd denk ik. Of hardwarematig oplossen door het signaal weer te de-inverteren, of een andere kabel nemen die dat automatisch voor je doet. Bij een FTDI kabel is het een instelling om de data te inverteren.
Dat was ook mijn eerste gedachte maar dan begrijp is niet dat RxD op 0V staat en eens in de 10 seconden naar 4.5V gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door cville op 21-01-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
Het is TTL niveau dus 5vdc.
Je moet er een scope aanhangen om de data te zien.

Geinverteerd is niet op signaal niveau maar data niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
elpino.rv schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:44:
Het is TTL niveau dus 5vdc.
Je moet er een scope aanhangen om de data te zien.

Geinverteerd is niet op signaal niveau maar data niveau.
Bedankt! Dat lijkt me inderdaad aannemelijk [het is 35 jaar geleden dat ik voor het laatst een digitale schakeling bouwde :) ]

Op zoek naar de componenten voor een inverter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Ik heb het werkend met het volgende schema[/url] nadat ik R1 verlaagd had van 100k naar 22k.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jpe8fs.jpg

Output:

/KMP5

0-0:96.1.1
1-0:1.8.1(01889.407*kWh)
1-0:1.8.2(01393.361*kWh)
1-0:2.8.1(00743.340*kWh)
1-0:2.8.2(01584.461*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(0000.58*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(999*A)
0-1:24.1.0(3)
0-1:96.1.0
0-1:24.3.0(150122180000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(01586.797)
0-1:24.4.0(1)
!

Nu nog de software :)

Hier onder voor de liefhebbers nog de layout van het printje waar ik de definitieve op gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2lcris.jpg

De transistor kan ook door een ander NPN type vervangen worden en de weerstanden komen ook niet zo nauw.

[ Voor 28% gewijzigd door cville op 24-01-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 10:18
Ik ben ook van plan om de slimme meter uit te gaan lezen met mijn raspberry, echter heb ik niet zo heel veel verstand van elektronica. Maakt het uit wat voor hex inverter je koopt?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
cville schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:43:
[..]
Hier onder voor de liefhebbers nog de layout van het printje waar ik de definitieve op gemaakt heb:

[afbeelding]
[..]
Gek schema, het lijkt net of de verbindingen zo van links naar rechts doorlopen. Maar jij zal wel de printbaantjes doorgeschuurd/gesneden hebben? (ergens halverwege, ter hoogte van de onderkant van de chip ofzo).

Waar is dit mee getekend trouwens? Ik doe het vaak met Fritzing.
Erkel schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 11:56:
Ik ben ook van plan om de slimme meter uit te gaan lezen met mijn raspberry, echter heb ik niet zo heel veel verstand van elektronica. Maakt het uit wat voor hex inverter je koopt?
Wat voor meter heb je? Niet alle meters spugen de data geïnverteerd uit namelijk. Kan best dat het gewoon werkt zonder te inverteren.

Of je koopt een kabel gebaseerd op een FTDI chip, dan kun je de data door de chip laten inverteren (even instellen met FTprog), hoef je zelf niks te solderen :) DM anders even, ik wil evt. wel een kabeltje voor je maken.

[ Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 29-01-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
ThinkPadd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:33:
[...]

Gek schema, het lijkt net of de verbindingen zo van links naar rechts doorlopen. Maar jij zal wel de printbaantjes doorgeschuurd/gesneden hebben? (ergens halverwege, ter hoogte van de onderkant van de chip ofzo).

[...]

Wat voor meter heb je? Niet alle meters spugen de data geïnverteerd uit namelijk. Kan best dat het gewoon werkt zonder te inverteren.

Of je koopt een kabel gebaseerd op een FTDI chip, dan kun je de data door de chip laten inverteren (even instellen met FTprog), hoef je zelf niks te solderen :) DM anders even, ik wil evt. wel een kabeltje voor je maken.
Bedankt voor het aanbod, maar het is toch leuker om het zelf te doen :). De meter is een iskra mt-382, en wat ik er over kan vinden is dat het wel geinverteerd is (Kan de bron even niet vinden). Ik heb een tijdje terug via ebay de SN7406N (werd in een eerder bericht hier vermeld) gekocht, maar deze is vooralsnog niet geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Erkel schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor het aanbod, maar het is toch leuker om het zelf te doen :). De meter is een iskra mt-382, en wat ik er over kan vinden is dat het wel geinverteerd is (Kan de bron even niet vinden). Ik heb een tijdje terug via ebay de SN7406N (werd in een eerder bericht hier vermeld) gekocht, maar deze is vooralsnog niet geleverd.
De Iskra MT-382 is inderdaad wel geinverteerd, ik heb deze meter thuis namelijk ook.

De makkelijkste optie is een FTDI kabel bestellen met een goede chipset, dan kan je zoals eerder gezegd het inverteren simpelweg met ftprog regelen.

Zelf heb ik inmiddels bijna een jaar deze kabel naar volle tevredenheid in gebruik: http://www.antratek.nl/ft...-serieel-ttl-kabel-5v-ttl. In tegenstelling tot veel berichten op internet werkt deze prima met een Raspberry Pi. Mijn Raspberry draait inmiddels al bijna een jaar 24/7 en is nog nooit vastgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
ThinkPadd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:33:
[...]

Waar is dit mee getekend trouwens? Ik doe het vaak met Fritzing.
Dat is ook zo [doorlopen]. Doorsnijden was niet nodig; ik heb de layout zo gekozen dat het onderbreken van printbanen voorkomen kon worden.

Dit is getekend met Visio

Een en ander werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Nou heb het hier ook werkend. Python scriptje aangepast dat de data naar mysql wordt weggeschreven, en een mooi grafiekje gemaakt met highcharts, die live update met het huidige verbruik.

Erg leuk om mee te spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik heb een tijd geleden een Landis+Gyr E350 meter gekregen en wil deze ook gaan uitlezen. Dit gaat helaas niet van een leien dakje.

Momenteel heb ik een USB FTDI printje aan de RPi hangen welke zich netjes meldt als /dev/ttyUSB0. Ik heb de firmware aangepast zodat het signaal wordt geinverteerd en middels een pull-up wordt het signaal netjes tussen de 0 en 5 volt aangeboden.

Het uitlezen van het signaal werkt in de basis:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
johan@domoserv ~/smartmeter $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none
Connected.
/Xblaatlangserienummer

1-3:0.2.8(40)
0-0:1.0.0(150131201743W)
0-0:96.1.1(blaatlangserienummer)
1-0:1.8.1(000139.770*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:1.8.2(000135.690*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.197*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:17.0.0(999.9*kW)
0-0:96.7.21(00002)
0-0:96.7.9(00000)
1-0:99.97.0(0)(0-0:96.7.19)
1-0:32.32.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:31.7.0(001*A)
1-0:21.7.0(00.197*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(blaatlangserienummer)
0-1:24.2.1(150131200000W)(00281.860*m3)
0-1:24.4.0(1)
!26C2

Op de voor mensen wel bekende site heb ik een python script gehaald welke deze output redelijk goed vangt maar niet perfect.

Het python script wacht namelijk tot er X regels van het P1 telegram binnen zijn. Dat werkt, zolang het script voor het verzenden van de data begint te luisteren. Gebeurt dit tijdens het verzenden van de data door de meter, dan komen niet de juiste hoeveelheid regels binnen en gaat het script wachten totdat er weer regels binnenkomen bij het nieuwe bericht.
Wat het script zou moeten doen is wachten op het begin van het bericht (/Xblabla) en wachten tot alles binnen is (!blablachecksum?).
Ik ben helaas geen held in Python dus ik moet me daar verder in verdiepen of een robuuster script vinden. Via bash ga ik het niet werkend krijgen want uitlezen van de seriele poort met cat geeft een hoop fouten heb ik gemerkt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Erkel schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:10:
Nou heb het hier ook werkend. Python scriptje aangepast dat de data naar mysql wordt weggeschreven, en een mooi grafiekje gemaakt met highcharts, die live update met het huidige verbruik.

Erg leuk om mee te spelen!
Bedoel je met live update dat er steeds een nieuw datapunt toegevoegd wordt i.p.v. dat je een volledige screen refresh moet doen? Ik heb dat ook geprobeerd maar het is me nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
[b][message=43674223,noline]

Op de voor mensen wel bekende site heb ik een python script gehaald welke deze output redelijk goed vangt maar niet perfect.

Het python script wacht namelijk tot er X regels van het P1 telegram binnen zijn. Dat werkt, zolang het script voor het verzenden van de data begint te luisteren. Gebeurt dit tijdens het verzenden van de data door de meter, dan komen niet de juiste hoeveelheid regels binnen en gaat het script wachten totdat er weer regels binnenkomen bij het nieuwe bericht.
Wat het script zou moeten doen is wachten op het begin van het bericht (/Xblabla) en wachten tot alles binnen is (!blablachecksum?).
Ik ben helaas geen held in Python dus ik moet me daar verder in verdiepen of een robuuster script vinden. Via bash ga ik het niet werkend krijgen want uitlezen van de seriele poort met cat geeft een hoop fouten heb ik gemerkt.
Ik ben ook bezig om dit probleem op te lossen maar ben er nog niet uit. Je moet met de volgende scenarios rekening houden:
  • het begin van het datagram ontbreekt [komt vaak voor]
  • het eind van het datagram ontbreekt [komt heel weinig voor]
  • een ander programma maakt gebruik van dezelfde poort
Om het netjes te doen gebruik ik Python functies maar het doorgeven van de parameters wil nog niet goed lukken. Hier wat output van mijn testprogrammma dat elke 9-11 seconden [random] probeert de P1 poort uit le lezen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/16lirf6.jpg

In ieder geval krijg ik nu uitsluitend complete datagrammen binnen, echter wel vaak met enkele tientallen seconden vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik heb het al enigszins opgelost met het volgende script gebaseerd op scripts van http://www.embezon.nl:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
import sys
import os
import stat
import serial
import datetime
import locale

p1_telegram  = False
p1_timestamp = ""
p1_teller    = 0
p1_log       = True

#Set COM port config
ser          = serial.Serial()
ser.baudrate = 115200
ser.bytesize = serial.SEVENBITS
ser.parity   = serial.PARITY_EVEN
ser.stopbits = serial.STOPBITS_ONE
ser.xonxoff  = 1
ser.rtscts   = 0
ser.timeout  = 20
ser.port     = "/dev/ttyUSB0"

#Show startup arguments
print ("MBSolget P1 Telegram Catch %s" % version)
print ("Control-C om af te breken")
print ("Poort: (%s)" % (ser.name) )

#Open COM port
try:
    ser.open()
except:
    sys.exit ("Fout bij het openen van poort %s. "  % ser.name)

while p1_log:
    p1_line = ''
    try:
        p1_raw = ser.readline()
    except:
        sys.exit ("Fout bij het lezen van poort %s. " % ser.name )
        ser.close()

p1_str  = p1_raw
    p1_str  = str(p1_raw)
    p1_line = p1_str.strip()
    print (p1_line)

if p1_line[0:1] == "/":
        p1_telegram = True
        p1_teller   = p1_teller + 1
        f=open("/var/log/smartmeter/p1_temp.log", "w")
    elif p1_line[0:1] == "!":
        if p1_telegram:
            p1_teller   = 0
            p1_telegram = False
            p1_log      = False
            f.write (p1_line)
            f.write ('\r\n')
            f.close()
            os.chmod("/var/log/smartmeter/p1_temp.log", stat.S_IRWXU | stat.S_IRWXG | stat.S_IRWXO)
    if p1_telegram:
        f.write (p1_line)
        f.write ('\r\n')

#Close port and show status
try:
    ser.close()
except:
    sys.exit ("Fout bij het sluiten van %s. Programma afgebroken." % ser.name )

Dit script bleef hangen op een fout, parameter teveel bij str(), "utf-8" weggehaald, parameters seriele poort aangepast en lokatie bestand veranderd in waar het hoort, /var/log :)

De maker van dit script zag net zoals ik wat er fout ging en heeft er voor gezorgd dat het script wacht op "/blabla" en pas stopt met de log bij "!".

Het lijkt nu redelijk robuust te werken, nu maar eens kijken hoe ik alles netjes en ordelijk ga loggen...

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wat ik zelf doe (in mijn geval in PHP) is zorgen dat ik gewoon altijd elke telegram ontvang, daarmee vermijd ik het probleem met een ongelukkig startmoment van een script. Mijn applicatie is dus een loop waarmee ik in principe continu luister, om het CPU gebruik binnen de perken te houden wacht ik direct na het ontvangen van een telgram dan wel 6 seconden. Dat kan makkelijk omdat een slimme meter toch maar 1 keer per 10 seconden een telegram stuurt.

Maar goed ik heb dan ook een iets andere setup waarbij het ontvangen van de data gescheiden is van de opslag en presentatie ervan. Ik heb dus een losse applicatie die niets anders doet dan elke 10 seconden het telegram van de slimme meter ontvangen en dit klaar zetten in CSV formaat op de webserver. Zo heb ik ook een losse applicatie die elke 2 seconden mijn PV omvormer uitleest en deze data in een CSV klaar zet.

Vervolgens heb ik dan een centrale applicatie die alle intelligentie doet. Die applicatie gebruikt dus de beide CSV's als bron en zorgt vervolgens middels een worker elke minuut voor opslag in een database. Daarnaast heeft deze applicatie de frontend die dus zowel live informatie als alle historische informatie kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
cville schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 22:00:
[...]

Bedoel je met live update dat er steeds een nieuw datapunt toegevoegd wordt i.p.v. dat je een volledige screen refresh moet doen? Ik heb dat ook geprobeerd maar het is me nog niet gelukt.
Ja die live update. Om te beginnen haal ik via een ajax request de laatste 50 records op, en vervolgens elke 10 seconden de nieuwe records, het was ff puzzelen maar nu werkt het.

De code is nog erg veel prutswerk omdat ik het graag iets werkends wilde hebben. Ga het morgen en maandag opnieuw en netter doen en dan plaats ik het wel hier als er animo voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:58

Zorian

What the fox?

Mochten mensen die vage niet-werkende scripts ook net als mij zat zijn, dit werkt bij mij perfect:
Domoticz - Open source domotica systeem
Allicht enigszins overkill gezien het doel, maar als je puur grafiekjes wil maken en kosten wil berekenen is dit je beste vriend. Image op de SD schrijven, aankoppelen, aanzetten en klaar ben je. Geen vage scripts enzo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Zorian schreef op zondag 01 februari 2015 @ 01:14:
Mochten mensen die vage niet-werkende scripts ook net als mij zat zijn, dit werkt bij mij perfect:
Domoticz - Open source domotica systeem
Allicht enigszins overkill gezien het doel, maar als je puur grafiekjes wil maken en kosten wil berekenen is dit je beste vriend. Image op de SD schrijven, aankoppelen, aanzetten en klaar ben je. Geen vage scripts enzo nodig.
Ik vind het vooral leuk om het zelf te doen. Maar ga toch een poging wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Inmiddels heb ik wat code bijeen gehackt, en krijg nu fatsoenlijke resultaten.
Laatste stap is een cronjob aanmaken o.i.d.

Nou vroeg ik me af, wat is wijsheid:
1. Cronjob aanmaken dat python script start bij boot, seriele poort openen, loop maken in het script, en daarmee om de minuut een waarde wegschrijven.

2. Cronjob aanmaken dat python script iedere minuut uitvoert

Bij de 2e variant wordt er exact op de minuut uitgevoerd (NTP), maar wordt de seriële poort >1200x geopend en gesloten op 1 dag. Kan dit kwaad?

Ik ben geen Python programmeur dus doe voorzichtig met me... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:10:
Inmiddels heb ik wat code bijeen gehackt, en krijg nu fatsoenlijke resultaten.
Laatste stap is een cronjob aanmaken o.i.d.

1. Cronjob aanmaken dat python script start bij boot, seriele poort openen, loop maken in het script, en daarmee om de minuut een waarde wegschrijven.

Bij de 2e variant wordt er exact op de minuut uitgevoerd (NTP), maar wordt de seriële poort >1200x geopend en gesloten op 1 dag. Kan dit kwaad?

Ik ben geen Python programmeur dus doe voorzichtig met me... :+
Ik heb zelf een cronjob gemaakt, die elke minuut start, en net zolang luistert naar de seriele poort totdat er een volledige output is ontvangen. Het kan gebeuren dat je op een gegeven moment maar halve / gedeeltelijke data binnen krijgt als de data precies wordt verstuurd wanneer het scriptje luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Erkel schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 16:07:
[...]

Ik heb zelf een cronjob gemaakt, die elke minuut start, en net zolang luistert naar de seriele poort totdat er een volledige output is ontvangen. Het kan gebeuren dat je op een gegeven moment maar halve / gedeeltelijke data binnen krijgt als de data precies wordt verstuurd wanneer het scriptje luistert.
Die heb ik ook inderdaad :P
Met wat hulp van http://anonymousysrants.b...iteitsmeter-kamstrup.html
Gekoppeld aan de gelikte php grafieken van CurlyMo.

Heb je nog wat gedaan om de SD-kaart te ontlasten?

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-02-2015 16:27 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
Ik heb zelf al een tijdje een Raspberry Pi draaien met een P1 kabel voor het uitlezen van de slimme meter. Daarnaast een temperatuursensor in de woonkamer en sinds kort ook een uitleeskabel voor mijn Wamtemeter (Stadsverwarming).

De kabels heb ik bij http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop gevonden, en ik draai sinds kort Domoticz, waarin je alles kunt combineren. Ik heb al contact gehad met de maker van Domoticz om ook het uitlezen van de warmtemeter te integreren in Domoticz.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:10:

Ik heb voor 1. gekozen. Zo'n 2 jaar heb ik een python2 script dat bij opstarten start en met een lus de meter uitleest, Met een time.sleep() wordt een paar seconden gewacht voor de meter weer uitgelezen wordt.
Er worden alleen waarden weggeschreven als er andere waarden zijn.

Als je script stabiel is vind ik dit de beste manier omdat een sleep minder inpact heeft dan elke keer opnieuw opstarten. Voordeel voor cron is dan weer dat het niet uitmaakt als je script een keer crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 19:15
Geeft de slimme meter via de P1 poort ook door wat het momentaan verbruik is in watt, en/of de actuele teruglevering?

Volgens mij kan dit niet meer middels het pulslampje geregistreerd worden, omdat deze zowel voor verbruik als levering knippert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 09:44
Ik dacht slim te zijn en een gebruikte currentcost ENVIR te kopen om deze aan te sluiten op de P1 poort van mijn slimme meter.

Na het ding binnen te hebben tot de ontdekking gekomen dat deze niet op de P1 aangesloten kan worden en aansluiten met de klem op de fasedraad niet mogelijk is (verzegelde stoppenkast). Dat gaat hem dus niet worden.

Aangezien ik nog een ongebruikte RPI heb liggen en een synology ds114 nas heb draaien wil ik daar eens mee aan de slag gaan.

Ik moet echter een kabel hebben om de PI op de P1 poort van de slimme meter te hangen. Ik kan er wel online 1 kant en klaar kopen voor € 18,95, maar dat is dan ook de enige. Ik zie geen andere aanbieders van die dingen. Het ziet er uit als een simpele USB kabel met een rj45 stekker aan de andere kant.

Ik heb al wat zitten lezen over mensen die zelf een kabel hebben gemaakt, maar dat ziet er een stuk ingewikkelder uit.

Iemand een goed alternatief voor zo een kabel ?

Als ik DOMOTICZ draai op mijn Synology NAS kan ik daar dan de usb kabel op aan sluiten (zo makkelijk zal het wel niet zijn) of moet de RPI er tussen (die kan ook DOMOTICZ draaien, image is zo te downloaden). Of gebruik ik de RPI standalone en hang ik hem alleen aan mijn netwerk en de P1 poort ?

Wellicht domme vragen, maar ik kom er niet helemaal uit. Wellicht wil iemand me een schopje in de goede richting geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
Noppesnada schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:13:
Als ik DOMOTICZ draai op mijn Synology NAS kan ik daar dan de usb kabel op aan sluiten (zo makkelijk zal het wel niet zijn) of moet de RPI er tussen (die kan ook DOMOTICZ draaien, image is zo te downloaden). Of gebruik ik de RPI standalone en hang ik hem alleen aan mijn netwerk en de P1 poort ?
Als je NAS in de meterkast staat hoeft de raspberry pi er niet tussen. De USB in de NAS en DOMOTICZ erop zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Domoticz op de NAS installeren is een eitje, pak deze handleiding erbij: Verwijderd in "Domoticz - Open source domotica systeem" en je bent zo klaar.

P1 kabel plug je in de USB-aansluiting van de NAS en dan kun je in Domoticz je meter uitlezen.
En Domoticz op een DS114 werkt prima, heb zelf ook een DS114.

Als je het eenmaal werkend hebt is dit script ook leuk: http://tweaken.blogspot.n...den-naar-mindergasnl.html daarmee kun je je meterstand vanuit Domoticz automatisch uploaden naar Mindergas.nl. Zorgt voor een hoop inzicht :Y

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 09:44
Dus als ik je goed begrijp heb ik de RPI helemaal niet nodig en kan ik een P1 kabel vanuit de slimme electrameter rechtstreeks aansluiten op de USB poort van de DS114 ?

Dat zou wel ideaal zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Zoveel posts, zoveel oplossingen....

RPI 2 met p1 -> usb kabel van sossolutions
p1.py script van smartdasboard aangepast zodat hij de waardes als json opslaat
Waardes in de Json file worden weer elke minuut dmv een cronjob in de database gezet
In de Database allemaal views aangemaakt, dag,week,maand, jaar etc....

En hier zijn de plaatjes
  • alleen electriciteit verbruik, ik heb (helaas) geen smart gasmeter/watermater en zonnepanelen
  • geinspireerd op enelogic
  • bootstrap 3
  • highcharts
  • responsive design
  • navigeer door de grafieken

[ Voor 21% gewijzigd door timoline op 13-03-2015 15:52 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.