Helaas heb je het wel over hyper-v 2012 specifiek, Xen/Vmware/virtualbox enzv kunnen anders werken.
Daarom houd ik me advies globaler.
Het hele punt is dat als je continue meer als X verbruikt en top Y dat dit het best in de optimale waarde(n) van je PSU kan liggen. als dit 20W is voor X dan kan je IMHO daar weinig op besparen. ga je naar 50W en hoger voor X dan loont het meer en meer de moeite.Nu ik toch bezig ben. Qua stroom verbruik van een thuis server ben ik het wel een beetje eens met player-x.
Als ik naar mijn eigen homeserver kijk, dan draaien daar 2 tot 3 VM's op en staat mijn server 90% van de tijd uit zijn neus te vreten met een gemiddeld verbruik aan het stopcontact van 24W en pieken naar 125W tijdens booten. Overdag is er niemand thuis dus doet hij niets, 's avonds wordt er het een en ander gestreamed en gegamed en 's nachts is hij nieuwsgroepen aan het leegtrekken. Mailserver is het niet dat draait met opzet in "de wolk".
Y in dit geval is de wat je gebruikt als je "actief" gebruik maakt van je Thuisserver.
Voor mij is X=180W en Y=240W (meer getweaked)
Bij aanschaf van een PSU is je "verdienste" de efficentie van X en Y, Brons,zilver en Goud of zelfs Titanium PSU's zijn het efficientst als ze 50% belast zijn. Dus je Y rond die 50% houd is waar je winst ook zit.
Heb je al bv een Brons PSU en je upgrade naar Goude PSU dan moet je Y van PSU A en B van elkaar aftrekken om je Winst de investering waard is.
Gaat het zoals in deze BBG om een nieuw systeem, dan denk ik dat het lastig word om je Y te berekenen.
Misschien is het handig om percentages van diverse onderdelen (nic,cpu,mobo etc) in de Start post te vermelden?.
90% idle is natuurlijk mooi, maar ik trek in twijfel of dit realistisch is. en is dan BV een NAS van merk X niet beter? zeker in combinatie met zuinige laptop schijfjes ofzo.
Draai je namelijk diensten zoals
- dhcp
- download (torrent/usenet)
- antivirus centraal (of per vm/client)
- wsus
- en andere diensten die "internet activiteit" generen
Dan gaat je 90% idle denk ik niet meer op 2,4 uur (10% van 24 uur) ook al is bv een update 5 minuten, je moet een spinup/powerdown tijd ook meenemen.
Ik zou het realistischer vinden dat je 50% tot 60% van de tijd idle draait, (de tijd dat je slaapt/werkt) en je gezins leden er ook geen gebruik van maken wat nog steeds zeer netjes is.
Tuurlijk kan je tweaken dat je 80% tot 80% "idle" kan draaien, maar de "verslijt" je dan je hardware dan niet sneller? (in dit geval doel ik meer op powerup/powerdown) Naast het feit van spinup/down Meer verbruik?
Ga je rekenen met je PSU dan is die je "winst" voornamelijk te halen onder "load" de rest van de waardes (full load en idle) zijn niet relevant genoeg om mee te rekenen. hoewel elke W ongeveer 2,- kan kosten. vind ik 40,- p.j niet genoeg om de prioriteit te leggen,
Ter voorbeeld, 100Mbit/s instellen Vs 1GB/s scheelt bij idle 2W, echter je merkt dat je performance "brak" word.
Dit zijn naar mijn mening tweaks die je later wilt doen, in eerste stantie is het belangrijk het systeem in te richten zoals je het wilt, Je doet er verstandig aan een "week agenda" + applicatie lijst er naast te leggen + papier van wat je gebruikt (en wanneer) zoals auto updates etc ..
PS veel diensten, kan je ook verhuizen naar Home routers zoals bv de fritzbox valt met tel net te benaderen en kan je "advanced" dhcp instellen.
Voor VM's is een ZFS/SSD setup inderdaad handiger als je meerdere hebt, ZFS is dan een compromis tussen Dure SSD en ruimte gebruik. Punt is dat je veel IOPS tot je beschikking wilt hebben.
In het ZFS topic kan je vinden dat:
- SSD + HDD (met name de caching functie) 1 tot 2 weken kan duren voordat je "nut" eruit haalt.
Het kost mij veel tijd om te tweaken, zeker ook omdat mijn gezin ook mijn server benut.(nadeel van alles op 1 PC draaien..)
Als ik het over zou doen, zou ik denk ik uitwijken naar 3xMini-itx + ssd & NAS, echter wat ik nu heb is het Tweak gehalte enorm. Zeker de uitdaging van 6 servers (win+linux) en 2 Full working desktops met eigen GPU is erg extreem. Hmm nee die mini-pc's + nas zullen erg in de buurt zijn van wat ik nu heb maar minder krachtig.
Zeker een leuke start als aanschaf als de CPU (AMD turon) genoeg power bevat voor je doel.KaptKeefmenneke schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 11:50:
Is de kant en klare server van HP geen optie? Is nu heel aantrekkelijk geprijst. HP Proliant Microserver N40L (664447-425), een dual core Turion is lekker zuinig en voor de meeste taken snel genoeg en er zit 4gb geheugen in. Er zit ook een mooie kast omheen waar 4 schijven in passen.
pricewatch: HP Proliant Microserver N40L (664447-425)
Vraag me af (zonder echt diep gekeken te hebben)
- max ram = ?
- VT-D(intel benaming) oftewel passthrough van hardware voor VM's enable mogelijk is.
- PSU efficient genoeg is (normale PSU of "custom?"
- Wel "merk" NIC + sata controller (neem niet aan dat omdat het HP is per default goed zit)
Ik hoor er mensen die er wel tevreden mee zijn, maar ja als tweaker is dat wat je zoekt ?
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 15-12-2012 17:30 ]
Tja vanalles