Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Hmm http://www.vmware.com/files/pdf/hpm-perf-vsphere5.pdfStefanvanGelder schreef op maandag 17 december 2012 @ 18:47:
Ik heb de gebruikerverwachting wat mij betreft genoeg toegelicht in de post hier vlak boven...
StefanvanGelder in "[BBG] Thuisserver januari 2013"
Thuisservers staan veelal in idle. Schijfspindown is eigenlijk alleen interessant voor een soort NAS. Binnen ESXi is dit moeilijk te realiseren.
Nu weet ik niet hoe dit betreft met je disks gaat, wellicht is dit mogelijk met slimme setup van je disk config.
D8 dat ik zoiets al in zuinige esxi server topic zag voorbij komen maar dat is wellicht beyond de scope van dit topic.
Tja vanalles
Maar dit topic gaat inderdaad niet over esxi specifiek dus daar kun je ook alleen geen rekening mee houden
[ Voor 24% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-12-2012 21:11 ]
Heb een nieuwe aangemaakt.
[ Voor 97% gewijzigd door Neptunus op 19-12-2012 09:58 ]
Sorry maar je bent hier verkeerd, open een nieuw topic en vraag daar de zelfde vraag, deze gaat over de BBG thuisserver, en niet over jouw specifieke vragen.Neptunus schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:35:
Hallo mede tweakers,
Ben ook bezig met een thuis server
Wat je nu doet is wat op de forums, topic kaping genoemd, en is eigenlijk niet wenselijk.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Om weer even terug te komen op de harde schijf keuze. Klopt het verbruik wel wat je aangeeft over de ST3000DM001? Op andere sites waar deze schijf is gereviewed zie je namelijk een aannemelijk een heel ander beeld. Op basis van dat beeld zou je eerder weer een WD Green kiezen.mux schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:39:
Alle bulkstorage devices, exclusief HDDs die bedoeld zijn voor videosurveillance (WD AV-GP etc.) en significant duurdere schijven zoals WD Black.
2TB 3,5" (+1 2,5"):
Model Pidle [W] Prijs [€] (WD Green WD20NPVT) 0,8 164 Toshiba DT01ABA200 3,3 83 WD Green WD20EARX 3,3 87 WD Red WD20EFRX 4,1 102 Hitachi 5K3000 4,4 87 Seagate Green ST2000DL003 4,5 91 Seagate 7200.14 ST2000DM001 5,8 84
3TB 3,5"
Model Pidle [W] Prijs [€] WD Red WD30EFRX 4,1 140 Toshiba DT01ACA300 5,2 125 WD Green WD30EZRX 5,5 120 Seagate 7200.14 ST3000DM001 5,8 120 Seagate STBD3000200 6,39 140
4TB 3,5"
Model Pidle [W] Prijs [€] Hitachi Deskstar 5K4000 4,6 200
Beste keuze voor zowel je portemonnee als energierekening is de Hitachi 5K4000: 1,15W/TB, 5ct/GB... áls je hem kunt vinden (is al heel lang brak verkrijgbaar). Daarna is het om het even tussen de Toshiba TD01ACA300, WD WD30EZRX en Seagate 7200.14 met allemaal ~4ct/GB en 1.8W/TB. 2TB schijven zijn ook interessant, met de WD20EARX als goede keuze, en theoretisch de Toshiba TD01ABA200 als leuke competitie, maar die schijf is wederom zo goed als niet verkrijgbaar.

http://nl.hardware.info/v...gstabel-19-12-2012-182302
De performance van de ST3000DM001 is natuurlijk wel veel beter, maar waar ga je dan voor? Over het algemeen ga je dan voor zuinigheid in een thuisserver. Een tussenvorm is er natuurlijk ook nog:
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
Alleen geen reviews te vinden...
[ Voor 105% gewijzigd door InflatableMouse op 21-12-2012 14:36 ]
Anandtech meet vrij onnauwkeurig, dus het verschil van ~10% dat je daar ziet kan best nog eens door meetnauwkeurigheid verklaard worden. De getallen die ik hier heb zijn van huidige generatie, nu verkochte fabrieksspecs en ik heb nog nooit meegemaakt dat die ook maar een fractie afwijken van de werkelijkheid. Het enige dat nog wel eens gebeurt is dat fabrikanten nieuwe versies uitbrengen en de specs updaten, maar dat online reviews een oude versie te pakken hebben (zoals veel is gebeurd met de WD20EARS pre-aug '11).StefanvanGelder schreef op woensdag 19 december 2012 @ 18:30:
[...]
Om weer even terug te komen op de harde schijf keuze. Klopt het verbruik wel wat je aangeeft over de ST3000DM001? Op andere sites waar deze schijf is gereviewed zie je namelijk een aannemelijk een heel ander beeld. Op basis van dat beeld zou je eerder weer een WD Green kiezen.
[afbeelding]
http://nl.hardware.info/v...gstabel-19-12-2012-182302
De performance van de ST3000DM001 is natuurlijk wel veel beter, maar waar ga je dan voor? Over het algemeen ga je dan voor zuinigheid in een thuisserver. Een tussenvorm is er natuurlijk ook nog:
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
Alleen geen reviews te vinden...
De WD30EZRS is inderdaad aanzienlijk zuiniger dan de EZRX, maar wordt nauwelijks meer verkocht. En in een BBG kun je niet een brak verkrijgbare schijf aanraden IMO.
Dat is wel overwogen. In die zin dat het een prima NIC is die ook werkt onder ESXi (5.1). Waar doel je precies op?Rukapul schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:33:
Is overwogen dat het geselecteerde AsRock B75 Pro3-M mobo een Realtek NIC heeft?
Ik geloof je direct. Maar ik zit nog een beetje met de onderbouwing... Voor buitenstaanders zal het namelijk over komen als 'iemand' die op het forum roept dat ze zuinig zijn. Maar (gerenommeerde) website geven een ander beeld. Toevallig geen blog hierover geschreven?mux schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:44:
[...]
Anandtech meet vrij onnauwkeurig, dus het verschil van ~10% dat je daar ziet kan best nog eens door meetnauwkeurigheid verklaard worden. De getallen die ik hier heb zijn van huidige generatie, nu verkochte fabrieksspecs en ik heb nog nooit meegemaakt dat die ook maar een fractie afwijken van de werkelijkheid. Het enige dat nog wel eens gebeurt is dat fabrikanten nieuwe versies uitbrengen en de specs updaten, maar dat online reviews een oude versie te pakken hebben (zoals veel is gebeurd met de WD20EARS pre-aug '11).
De WD30EZRS is inderdaad aanzienlijk zuiniger dan de EZRX, maar wordt nauwelijks meer verkocht. En in een BBG kun je niet een brak verkrijgbare schijf aanraden IMO.
[ Voor 65% gewijzigd door Stefanovic45 op 23-12-2012 10:08 ]
Ik doelde op de performance / CPU belasting die die NICs typisch geven bij snelheden van 100mbit/s en hoger wat als fileserver mogelijk relatief vaak optreedt. Die is relatief beroerd bij Realtek NICs. Daarom heb ik in m'n huidige server een losse Intel NIC zitten.StefanvanGelder schreef op zondag 23 december 2012 @ 10:04:
[...]
Dat is wel overwogen. In die zin dat het een prima NIC is die ook werkt onder ESXi (5.1). Waar doel je precies op?
Ben er zelf nu wat ingedoken en in mijn situatie loont de meerprijs van een mobo met Intel NIC niet. Dat zal voor de meeste mensen gelden. Zeker als je meeneemt dat CPUs relatief weer sneller zijn geworden.
Dat die Realtek NICs wat beroerder zijn dan die Intel NICs is niet zo heel erg raar. Ze zijn goedkoper gemaakt waardoor ze meer leunen op de cpu. Dat is ook de reden waarom ze goedkoper zijn dan die Intel dingen. Wat ik echter totaal niet begrijp is dat er hard wordt aangestuurd om er vooral een simpele thuisserver van te maken voor Jan en Alleman maar dat er dan moeilijk gedaan wordt over dit verschil in NICs. Als je dan toch al die kant op gaat boeit het totaal niet of er een Realtek of Intel kaartje in zit. Zeker niet als dingen over wifi gaan.
Er moet dus veel beter nagedacht worden: gaat de BBG weer over een goedkope thuisserver of mag het dit keer toch iets meer zijn waardoor de kwaliteit en mogelijkheden van de thuisserver ook omhoog geschroefd kunnen worden? Het kan niet allebei zoals men nu wil. Ik zou voor dat laatste gaan omdat we de goedkope al eens hebben gehad en virtualisatie al snel wat betere onderdelen vereist (zeker iets als ESXi) en de prijs daardoor ook wat hoger wordt. Vergeet niet dat we hier op een site zitten met mensen die IT als hobby hebben. Dan mag zoiets gerust wat kosten. Kijk eens wat je voor een budget van 400~600 euro zou kunnen krijgen. Als virtualisatie echt een harde eis is zul je meer moeten gaan spenderen op gebied van geheugen en i/o omdat dit de meest belangrijke componenten zijn (de cpu telt amper mee; voor i/o zou een ssd een optie kunnen zijn maar daarmee komen de kosten wel hoger te liggen dus vandaar het hogere budget). Ik denk niet dat je echt rekening moet gaan houden met iets als VT-d, dat zullen velen niet gaan gebruiken, het werkt niet met alles en het kan de prijs behoorlijk omhoog schroeven. Upgradebaarheid is misschien ook handig om mee te nemen. Gewoon laag beginnen zodat iemand in de loop der tijd kan upgraden. Daarmee kunnen kosten worden gespreid en is het beter te doen.
Houdt er ook rekening mee dat het om een thuisserver gaat en je dus niet gigantische hoeveelheden power nodig hebt. Als je 10 gebruikers moet bedienen is dat in 9 van de 10 gevallen al een erg groot aantal. Daarnaast valt een Windows server ook prima te configureren zonder GUI. Het is nogal een mythe om te denken dat er ontzettend krachtige hardware moet staan.
Nog even iets over virtualisatie en cpu's...er deed hier iemand de suggestie dat je fysieke cpu's/cores kunt toewijzen aan vm's in een hypervisor zoals ESXi/XenServer/Hyper-V maar dat is absoluut niet waar. Je kunt geen fysieke cpu's/cores toewijzen aan een vm bij deze genoemde 3. Je kunt alleen een vm uitrusten met meer dan 1 virtuele cpu (vCPU). Iets wat nota bene uitgelegd stond in het document waarnaar werd verwezen. Dit is en blijft 1 van de meest hardnekkige en veelgemaakte fouten bij virtualisatie. Of je een vm met meer dan 1 virtuele cpu moet configureren is nog maar de vraag. De meesten hebben daar geen baat bij. Het wordt dan ook hoofdzakelijk gebruikt om dingen die meer dan 1 cpu/core vereisen te testen of te bevredigen (sommige software weigert dienst als er niet minstens x aantal cpu/cores aanwezig zijn). Helaas leidt dit gebrek aan kennis tot heel veel performance problemen omdat men teveel virtuele cpu's aan 1 of meerdere vm's toewijzen. Bij virtualisatie is het van groot belang om de vm goed te configureren. Begin daarvoor altijd aan de wat lage kant en kijk wat de vm precies nodig heeft. Dat kun je dan omhoog schroeven tot het niveau wat nodig is, nooit meer. Virtualisatie is namelijk ook goed om leren springen met hardware en dat is bij deze guide vooral handig omdat je daarmee op power en dus kosten kunt besparen.
Edit: voor geheugen nog wel wat tips uit de praktijk. Zo'n Xeon cpu is heel erg leuk maar vereist ook al snel ECC geheugen en dan moet je oppassen. Wanneer je naar de 8GB modules gaat is het prijsverschil tussen de verschillende soorten nogal groot. Zo kun je voor de een iets van 80 euro betalen en voor de ander een dikke 200 euro (ergens halverwege 2012, zal inmiddels wel anders zijn). Ik heb voor mijn ESXi bak de X9SCM-F gekozen (zie verder mijn inventaris op t.net) en die vereist de duurste 8GB modules omdat iets anders gewoon niet werkt (op de site van Kingston is dat mooi na te pluizen en bij Supermicro zelf ook). Dan kun je beter een bordje kiezen met 4 slots en beginnen met 2x 4GB die je later naar 4x 4GB kunt upgraden. Die modules zijn heel wat betaalbaarder en aan 16GB hebben veruit de meeste mensen genoeg. Je kunt er de suggestie bij doen dat wie toch meent veel geheugen nodig te hebben meteen aan de 8GB kan beginnen (al dan niet 2x 8GB of 4x 8GB). Meer dan 32GB heeft doorgaans geen zin omdat moederbordjes en iets als ESXi dat niet ondersteunen in de gratis versie. Meer kan wel maar dan moet je de knip trekken en een moederbordje halen die dat aan kan plus een licentie aanschaffen voor vSphere (ESXi) die de limiet opheft. Het gebruik van een simpele i5 en een simpel desktop moederbordje is dus helemaal zo gek nog niet.
[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 26-12-2012 15:28 ]
Ik zat een beetje het met het zelfde inderdaad. Had al perongelijk een topic kaap gedaanppl schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:12:
Tja, dan zijn we snel klaar, alles is hoger dan 100mbit/s omdat we geen milibits kennen. M.a.w. als je dan toch alles goed wil doen zorg er dan ook voor dat je de juiste eenheden gebruikt. Het verschil tussen bits (b) en bytes (B ) is een factor 8 en dat is gigantisch.
Daarom had ik een nieuwe topic aangemaakt.
Net als jij zat ik meer te denken aan 400~600 euro. Ben erg nieuwsgierig met wat voor configuratie jij zou komen. Desnoots in mijn gestarte topic.
In het zuinige ESXi server topic heeft ook iemand dat bordje in bezit. Die config van hem zit meer rond de 400 euro en is ook wel een leuke. Z'n ervaringen staan er ook in. Wat de doorgifte van een onboard sata controller betreft...doe maar gewoon niet want dat geeft teveel ellende bij velen. Beter is een losse HBA zoals de inmiddels fameuze M1015 van IBM (maar die moet je wel met een andere firmware flashen). In beide gevallen betekent het wel dat je VT-d nodig hebt. Zonder VT-d kun je alleen maar usb apparatuur doorgeven aan een vm. Met VT-d zijn dat ook dingen als NICs, HBAs, videokaarten, enz. Als je dit wilt zul je dus goed moeten opletten welke cpu je pakt. Ik geloof dat de Core i5 in config 2 in de TS dit wel biedt. De prijs wordt met zo'n HBA + disks natuurlijk wel duurder (dat geldt dus ook wanneer je er een fileserver van zou willen maken en niks met virtualisatie wil doen).
Enig nadeel bij dit soort setups: geen remote management van de hardware maar daardoor kun je wel goedkopere setups uitzoeken.
Volgens mij gaat dat prima samen. Wat zou je concreet willen veranderen aan de configuratie zoals die nu in de TS beschreven staat?ppl schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:12:
Er moet dus veel beter nagedacht worden: gaat de BBG weer over een goedkope thuisserver of mag het dit keer toch iets meer zijn waardoor de kwaliteit en mogelijkheden van de thuisserver ook omhoog geschroefd kunnen worden? Het kan niet allebei zoals men nu wil.
Het budget wat je daar noemt ligt precies in verhouding met wat er wordt aangeboden als je alle upgrade opties meeneemt. Tevens zit er een vrij grote ssd bij waarop je meer dan genoeg iops hebt. Bulk storage kan op gewone harde schijven van 5400 RPM of eventueel 7200 RPM.Kijk eens wat je voor een budget van 400~600 euro zou kunnen krijgen. Als virtualisatie echt een harde eis is zul je meer moeten gaan spenderen op gebied van geheugen en i/o omdat dit de meest belangrijke componenten zijn (de cpu telt amper mee; voor i/o zou een ssd een optie kunnen zijn maar daarmee komen de kosten wel hoger te liggen dus vandaar het hogere budget).
Het kost weinig meer in mijn ogen. De CPU geen enorme krachtpatser en past prima bij een hypervisor die een stuk of 6 vm's draait. VT-d werkt ook alleen maar in het upgrade systeem. Het is niet in het basissysteem opgenomen omdat velen het inderdaad niet gebruiken.Ik denk niet dat je echt rekening moet gaan houden met iets als VT-d, dat zullen velen niet gaan gebruiken, het werkt niet met alles en het kan de prijs behoorlijk omhoog schroeven.
De configuratie zoals die nu in de TS staat is prima upgradebaar. Er is ruimte om te groeien tot 32 GB geheugen en harde schijven kunnen worden bijgeplaatst naar behoefte. Mocht je de power of een grotere kast niet nodig hebben, kun je natuurlijk prima uit de voeten met de budget CPU en kast die in het basissysteem worden aangeboden.Upgradebaarheid is misschien ook handig om mee te nemen. Gewoon laag beginnen zodat iemand in de loop der tijd kan upgraden. Daarmee kunnen kosten worden gespreid en is het beter te doen.
Houdt er ook rekening mee dat het om een thuisserver gaat en je dus niet gigantische hoeveelheden power nodig hebt.
Een Xeon zit niet in de configuratie, maar EEC geheugen i.c.m. een Xeon is alleen nodig op het moment dat deze processor gecombineerd wordt met een chipset die is bedoeld voor de servermarkt (C204 of C206 chipset). In combinatie met een B75 chipset kun je gewoon gebruik maken van non-ecc geheugen.Edit: voor geheugen nog wel wat tips uit de praktijk. Zo'n Xeon cpu is heel erg leuk maar vereist ook al snel ECC geheugen en dan moet je oppassen.
Als ik het goed begrijp wil je de i5 liever in de basisconfiguratie? Als dat het geval is vind ik de een gedeelte uit je vorige post wel vreemd:ppl schreef op donderdag 27 december 2012 @ 02:38:
Ik denk een combinatie van config 1 en 2 in de topicstart: config 1 maar dan met de i5 en de ssd (waarbij ik twijfel of je niet een 128GB kunt nemen; een Samsung 830 128GB zit rond de 100 euro en is groot genoeg voor een aantal vm's) wanneer virtualisatie 1 van de doelen is. ESXi kun je overigens prima kwijt op een el cheapo 4GB usb stickje maar dan moet je wel een aparte schijf hebben voor de datastore waar de vm's op staan (of je moet iets met iSCSI/NFS doen). Zo doende kun je die 128GB ssd helemaal voor een paar vm's claimen. Wil prima. Het Asrock bordje slikt iedere interessante Intel cpu voor LGA1155 wat 'm reuze interessant maakt dus daar kun je al veel mee spelen. Geldt ook voor de geheugenmodules. Als je dat bordje als platform neemt hoef je vrij weinig aan cpu en geheugen te doen.
Aan de hand van dit verhaal dacht ik eerst dat je de G860 te snel vond, je zou liever een nog mindere processor uitzoeken voor de basis. Dat is althans mijn interpretatie geweest. Ik zou je daarom willen vragen om met concrete voorstellen te komen zodat we direct over hetzelfde praten.Houdt er ook rekening mee dat het om een thuisserver gaat en je dus niet gigantische hoeveelheden power nodig hebt. Als je 10 gebruikers moet bedienen is dat in 9 van de 10 gevallen al een erg groot aantal. Daarnaast valt een Windows server ook prima te configureren zonder GUI. Het is nogal een mythe om te denken dat er ontzettend krachtige hardware moet staan.
Raidcontrollers lijken mij trouwens overkill voor onze doelgroep, of moeten we er toch een meenemen?
Zie een latere reactie van mij, daarin staat het wat meer beschreven. Ik probeer hiermee alleen wat meer discussie hierover op gang te brengen, ik zie veel geneuzel maar weinig discussie over wat er in die bbg moet en waarom. Ik heb namelijk sterk het idee dat men hier te simpel denkt en maar in het wilde weg configs aan het samenstellen is. Er wordt te weinig gefocust en gediscussieerd over het serveraspect. Ik heb hier nog niemand iets zien roepen over bijv. remote management van de hardware en ook is er weinig discussie over iets als RAID. Beiden zijn aspecten die toch wel van enigszins belang zijn voor wanneer het ding in de meterkast staat (favoriete plek voor velen) en men er een fileserver/NAS van wil maken. Ook het aspect van compatibiliteit met bepaalde OS's zoals Linux, FreeBSD (en daarmee dus ook iets als FreeNAS) mis ik in het geheel. Kiest men voor Windows dan moet daar ook een licentie bij de prijs worden opgeteld.StefanvanGelder schreef op donderdag 27 december 2012 @ 11:01:
Volgens mij gaat dat prima samen. Wat zou je concreet willen veranderen aan de configuratie zoals die nu in de TS beschreven staat?
Ik denk dat de 2e config ook beter aansluit bij het publiek wat hier komt. De focus van die config ligt veel meer bij de techniek terwijl de config van 200 euro veel meer ligt bij het budget. We moeten niet vergeten dat velen hier geen problemen hebben om 400 euro neer te tellen voor alleen een videokaart om maar eens iets te noemen. Daarnaast is het idee van zo'n guide ook meer "dit heb je nodig om iets leuks te doen, wil je meer dan kan dat maar dan heb je dit en dat nodig en kost het je zus en zo meer". Je hebt dus een duidelijk overzicht wat je er allemaal mee kunt en wat de kosten kunnen zijn zodat de een er een 400 euro systeem van kan maken en een ander er een 1000 euro systeem. Een goed voorbeeld is RAID, velen willen het maar hebben lang niet altijd een idee wat zo'n RAID setup nou kost. Kun je ook de WD RED vs Green discussie aanhalen.Het budget wat je daar noemt ligt precies in verhouding met wat er wordt aangeboden als je alle upgrade opties meeneemt. Tevens zit er een vrij grote ssd bij waarop je meer dan genoeg iops hebt. Bulk storage kan op gewone harde schijven van 5400 RPM of eventueel 7200 RPM.
In dit geval wel ja maar dat is lang niet altijd zo. VT-d configs kunnen best prijzig zijn en als het niet nodig is kun je er ook een goedkopere i5 in zetten en het bespaarde geld weer doorschuiven naar een ander onderdeel zodat de boel beter binnen het budget blijft. Maar als je dan toch van mening bent dat VT-d weinig meer kost waarom dit dan niet als standaard bombarderen en die i5 in de basis config zetten?Het kost weinig meer in mijn ogen. De CPU geen enorme krachtpatser en past prima bij een hypervisor die een stuk of 6 vm's draait. VT-d werkt ook alleen maar in het upgrade systeem. Het is niet in het basissysteem opgenomen omdat velen het inderdaad niet gebruiken.
Yup, het gekozen moederbordje van Asrock is hiervoor een uitstekend platform maar dit moet wel terugkomen in de guide zelf in het commentaar. Het moet dus wel gecommuniceerd worden.De configuratie zoals die nu in de TS staat is prima upgradebaar. Er is ruimte om te groeien tot 32 GB geheugen en harde schijven kunnen worden bijgeplaatst naar behoefte. Mocht je de power of een grotere kast niet nodig hebben, kun je natuurlijk prima uit de voeten met de budget CPU en kast die in het basissysteem worden aangeboden.
Een aantal mensen hier hinten op Xeon processoren en dan zit je al snel aan ECC geheugen. Als je daar weer een apart moederbordje voor gaat kiezen loert het gevaar van het duurdere ECC geheugen. Kortom, die Xeon is leuk maar biedt weinig meer dan een Core i5 terwijl de totale kosten een stuk hoger liggen.Een Xeon zit niet in de configuratie, maar EEC geheugen i.c.m. een Xeon is alleen nodig op het moment dat deze processor gecombineerd wordt met een chipset die is bedoeld voor de servermarkt (C204 of C206 chipset). In combinatie met een B75 chipset kun je gewoon gebruik maken van non-ecc geheugen.
Ook dit was meer ter aanleiding van wat anderen hier hebben gezegd en wat een nogal hardnekkig misverstand is wat virtualisatie betreft. Men denkt altijd dat er enorm veel GHz in de vorm van een dikke i7 nodig is maar dat is niet zo. In een groter bedrijf waarin veel vm's worden gedraaid zal het misschien wat van belang zijn hoewel je ook daar vm's over verschillende servers zult gaan spreiden. Je kunt dus beter kijken naar de prijs en de overige features van het ding zoals de GPU die er tegenwoordig bij op zit. Vm's worden tegenwoordig ook eerder beperkt door de hoeveelheid geheugen en i/o. Zoals gezegd kun je geheugen later wel bijplaatsen en is het verstandiger om laag te beginnen.Als ik het goed begrijp wil je de i5 liever in de basisconfiguratie? Als dat het geval is vind ik de een gedeelte uit je vorige post wel vreemd:
[...]
Aan de hand van dit verhaal dacht ik eerst dat je de G860 te snel vond, je zou liever een nog mindere processor uitzoeken voor de basis. Dat is althans mijn interpretatie geweest. Ik zou je daarom willen vragen om met concrete voorstellen te komen zodat we direct over hetzelfde praten.
De i5 heb ik dus niet gekozen vanwege de performance maar vanwege de goede virtualisatie mogelijkheden die deze cpu serie biedt (en deze versie in het bijzonder met z'n VT-d). Ook de reden waarom ik alleen bij Intel kijk en niet bij AMD (heeft te maken met support van de hypervisors, niet zozeer met hoe goed of slecht Intel/AMD is met virtualisatie). Voor wie helemaal los wil gaan met virtualisatie is deze cpu een wat betere keus dan die G860 (Neptunus overweegt virtualisatie). Niet vanwege de snelheid maar vanwege de features. Zou je er een fileserver/NAS-only van willen maken dan wordt de keuze lastiger. Als security een aspect speelt zou ik wederom de i5 nemen omdat deze wel AES mogelijkheden heeft en de G860 niet. Dat is mijns inziens ook echt het enige voordeel van de i5 boven die G860. Speelt security geen rol dan heb je aan die G860 dus genoeg.
Als je het meeneemt dan als optie want hypervisors kunnen geen softwarematige RAID aanmaken, dat wil wel wanneer je gewoon Linux (mdadm; dus niet de onboard fake raid van het mobo want dat werkt doorgaans niet in non-Windows systemen!), Windows, etc. draait (wellicht dat het daardoor wel weer met Hyper-V kan). Hebben mensen in ieder geval een idee wat zoiets kan gaan kosten.Raidcontrollers lijken mij trouwens overkill voor onze doelgroep, of moeten we er toch een meenemen?
[ Voor 8% gewijzigd door analog_ op 27-12-2012 17:42 ]
EDIT : De pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x heeft SAS aansluitingen... Daar had ik nog geen rekening meegehouden
Maar bij een hypervisor denk ik toch niet direct aan een extra raid controller en duurdere schijven. Hiervoor zul je wellicht eerder een apart systeem samenstellen waar je direct een storage systeem op draait met bijvoorbeeld ZFS. Je zult in de praktijk niet vaak ZFS virtueel draaien en dan daarop je VM's installeren... Het kan wel heb ik al eens gelezen, maar je zit een beetje met het kip en ei verhaal.
Waarom moet er een raidcontroller + dure schijven in?
[ Voor 93% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-12-2012 18:39 ]
Voor zover ik weet, werkt TLER alleen via hardware raid, voor zover ik het begrijp, dus weet ik niet of de M1015 TLER ondersteund, maar als je alleen de SATA porten van de controller gebruikt voor software raid, werkt TLER naar zo ver ik weet helemaal niet.StefanvanGelder schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:24:
Op het moment dat we een raid kaart meenemen zijn de WD RED schijven ook weer behoorlijk interessant of niet?
Daarnaast denk ik dat dat je te ver gaat voor een BBG, en hooguit een optie moet zijn, denk zelf dat een BBG HS gewoon een simpele file server moet zijn met extra uitbreidingsmogelijkheden.
Gewoon een simpele basis, met extra upgrade opties.
Denk een installatie (video)guide van Linux zou een hele goede extra aanvulling zijn voor de HS BBG, daar het veel simpeler is dan de meeste denken, en een uitleg van T-net zal een hoop mensen over de streep halen.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Zou je een droom configuratie posten welke jij voor je ziet? Rond de 400~600 euro. Misschien hebben we dan iets concreets om over te kletsen.ppl schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:27:
[...]
Voor wie helemaal los wil gaan met virtualisatie is deze cpu een wat betere keus dan die G860 (Neptunus overweegt virtualisatie).
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3470 Boxed | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Intel Desktop Board DQ77KB | € 118,- | € 118,- |
1 | BitFenix Prodigy Zwart | € 66,70 | € 66,70 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC | € 62,50 | € 62,50 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 59,- | € 59,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 475,10 |
Probleem is dat je onmogelijk een substantiele raid set kan kopen voor dat bedrag zonder in te boeten op andere vlakken. Daarom exclusief schijven (2x64GB SSD kan er nog net bij, of een LSI controller). Op de voeding kan je nog 30 euro halen als je down grade naar een Be Quiet L7 300W geval.
Als je zonder vpro met vtd wilt gaan is m-atx route waarschijnlijk goedkoper vanwege moederbord kosten (er is enkel de asus Asus P8H77-I die nog wat s-ata poorten aanbied). Als je ook geen vt-d wenst is een i3 3220 waarschijnlijk je best bet. Scheelt weer 60 euro.
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | MSI B75MA-P45 | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Fractal Design ARC MINI | € 74,10 | € 74,10 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC | € 62,50 | € 62,50 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 59,- | € 59,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 409,50 |
[ Voor 50% gewijzigd door analog_ op 28-12-2012 04:24 ]
8 Sata poorten is helemaal geweldig. Maar hoe regelt de gemiddelde tweaker verder zijn storage.
Ik wil graag raid 5, dus ik kan een software raid 5 aanleggen. Hoeft niet zo snel, 1 film tegelijk streamen is genoeg.
Maar hoe doet de rest dit, gebruiken jullie het ook als software raid 5, of hangen jullie er toch een raid controller bij? Of hangen jullie er gewoon schijven in als JBOD of hebben jullie 'gedeelde schijf' D t/m J?
Wat mij tegenhoud bij een raid controller is dat het 1 geld kost en 2 als hij kapot gaat, ben ik mijn gegevens kwijt of ik moet precies de zelfde raid controller op de kop tikken. Best leuk als je een bedrijf hebt, dan leg je er 1 op spare, maar ik ben maar een arme consument.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Een Seasonic G-Serie 360Watt gaat niet werken op met een Intel Desktop board DQ77KB (helaas).

Iemand een idee voor een goede 19V voeding die qua aansluiting op het moederbord wel past?
Gaat bijvoorbeeld een Seasonic 19V adapter wel werken?
pricewatch: Seasonic Power Adapter 120Watt (19V)
Wat zijn je argumenten achter deze setup?analog_ schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:33:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 3470 Boxed € 168,90 € 168,90 1 Intel Desktop Board DQ77KB € 118,- € 118,- 1 BitFenix Prodigy Zwart € 66,70 € 66,70 1 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC € 62,50 € 62,50 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 59,- € 59,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 475,10
De processor is vergelijkbaar, alleen iets duurder. Hiervoor krijg je wel een hogere kloksnelheid terug, maar verder zie ik weinig verschil.
Verder zie ik een Mini-ITX moederbord, maar die heeft weinig sata aansluitingen, is duur en heeft weinig mogelijkheden qua geheugen. Tevens zie ik gewone modules terwijl er op het moederbord alleen so-dimms passen
De kast is mooi compact, maar wel erg duur en kan niet bijzonder veel schijven herbergen...
Ik zie dus weinig reden om deze componenten in de bbg te zetten
Ook hier zie ik weer een dure kast die, buiten dat hij compacter is, geen voordelen biedt ten opzichte van de Nexus kast.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 3330 Boxed € 159,- € 159,- 1 MSI B75MA-P45 € 54,90 € 54,90 1 Fractal Design ARC MINI € 74,10 € 74,10 1 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D169DS1SC € 62,50 € 62,50 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 59,- € 59,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 409,50
Het moederbord is vergelijkbaar met het Asrock moederbord, alleen het Asrock moederbord schijnt wat zuinger te zijn. Verder biedt die twee extra sata poorten.
Je kunt inderdaad met software raid aan de slag. Raid 5 is wel snel met lezen, maar trager met schrijven. Raid 5 gebruik je over het algemeen niet om je snelheid op te krikken, maar om je data te beveiligen tegen het uitvallen van schijven.mhr-zip schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 07:25:
Even een gedeeltelijk relevante vraag over de b75-pro3.
8 Sata poorten is helemaal geweldig. Maar hoe regelt de gemiddelde tweaker verder zijn storage.
Ik wil graag raid 5, dus ik kan een software raid 5 aanleggen. Hoeft niet zo snel, 1 film tegelijk streamen is genoeg.
Maar hoe doet de rest dit, gebruiken jullie het ook als software raid 5, of hangen jullie er toch een raid controller bij? Of hangen jullie er gewoon schijven in als JBOD of hebben jullie 'gedeelde schijf' D t/m J?
Wat mij tegenhoud bij een raid controller is dat het 1 geld kost en 2 als hij kapot gaat, ben ik mijn gegevens kwijt of ik moet precies de zelfde raid controller op de kop tikken. Best leuk als je een bedrijf hebt, dan leg je er 1 op spare, maar ik ben maar een arme consument.
Er zijn vele opties beschikbaar om je data te beveiligen tegen schijfuitval, ik heb onbelangrijke data op een enkele schijf staan en van belangrijke data wil je sowieso een back-up buiten huis dus dat staat in de cloud.
Ik las alleen dat iemand zei dat als je raid levels configureert via je onboard sata controller op je moederbord (dus software raid), dat dit vaak niet goed herkent werd in ESXi. Is dat ook echt zo?
[ Voor 13% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-12-2012 12:01 ]
De keuze voor de kast is maar een voorbeeld hoe m-itx meer dan genoeg kan bieden. BitFenix Prodigy heeft ruimte voor 2x 3.5" + 3x 3.5" of 5x 2.5" + 2x 2.5" + 1x 5.25" of anders de Lian Li PC-Q08 (6x 3.5" + 1x 2.5" + 1x 5.25"). Uiteindelijk is het alternatief veelal een kant-en-klare nas dus waarom niet eens de competitie aangaan in hun 'formaat'.
De twee extra s-ata poorten die de asrock biedt via een asmedia controller zijn als je de topics erop naleest niet altijd bruikbaar . Ik heb hem zelf met een h77-pro4 en krijg em in OpenIndiana, NexentaStor of ESXi niet geboot als hij enabled staat.
De 3470 is de goedkoopste gen3 i5 processor met vt-d en vpro, de i5 3330 is de goedkoopste zonder vpro, de i3 3220 is de beste keuze als je ook geen vt-d nodig hebt. Vpro is de enige motivatie achter een Q77 chipset aangezien het anders weinig toevoegt boven een b75, h77 op een extra nic na.
ESXi kan niet booten van fakeraid/software raid.
Op onze thuisservers zal ESXi toch meestal geïnstalleerd worden op een usb stick. Als je er maar VMFSen op kunt aanmakenanalog_ schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:54:
ESXi kan niet booten van fakeraid/software raid.
VPRO is wel aardig... Zijn er meer mensen van overtuigd dat deze techniek een must is voor een thuisserver?
Uiteindelijk gaat het toch om de gehele afmeting van de kast. Mooi dat het een Mini-ITX kast is, maar als de kast meer inhoud heeft dan de fractal Core Design 1000 is het hele voordeel van Mini-ITX weg. Daarnaast hebben Mini-ITX borden over het algemeen ook minder mogelijkheden om uit te breiden.De keuze voor de kast is maar een voorbeeld hoe m-itx meer dan genoeg kan bieden. BitFenix Prodigy heeft ruimte voor 2x 3.5" + 3x 3.5" of 5x 2.5" + 2x 2.5" + 1x 5.25" of anders de Lian Li PC-Q08 (6x 3.5" + 1x 2.5" + 1x 5.25"). Uiteindelijk is het alternatief veelal een kant-en-klare nas dus waarom niet eens de competitie aangaan in hun 'formaat'.
Niet echt interessant voor thuisservers vind ik.
[ Voor 47% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-12-2012 13:30 ]
Je kan ook op software of fakeraid geen datastore maken, enkel AHCI of IDE mode. Anders kan je natuurlijk je storage virtualiseren (==VMware VSA).StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:25:
[...]
Op onze thuisservers zal ESXi toch meestal geïnstalleerd worden op een usb stick. Als je er maar VMFSen op kunt aanmaken
VPRO is wel aardig... Zijn er meer mensen van overtuigd dat deze techniek een must is voor een thuisserver?
[ Voor 17% gewijzigd door analog_ op 28-12-2012 13:32 ]
Edit: Aj, raar maar waar: de Intel nic (Intel® 82579LM) die op dat moederbord zit wordt standaard niet ondersteunt door ESXi 5.1. Je kunt de juiste drivers toevoegen doormiddel van ESXi customizer, maar het is toch jammer.
[ Voor 25% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-12-2012 14:05 ]
Persoonlijk heb ik het er niet voor over en ook niet nodig.
Zelfde kun je zeggen voor vt-d. Zolang meerwaarde en meerprijs duidelijk worden aangegeven zoals nu in de ts dan is het goed. Vt-d heb ik in mijn net bestelde systeem wel, maar dat is puur om te hobbyen en om de optie van een htpc onder een Windows guest eens te verkennen.
Als je nog aan het systeem gaat sleutelen dan zou ik dat vooral in de vorm van extra opties en alternatieven doen zoals je ook voor vt-d hebt gedaan.
Qua opzet was ik het al wel van plan zoals je het ook aangeeft. We beginnen met een basissysteem en daarnaast adviseren we diverse upgrades waarbij wordt uitgelegd wat de upgrade precies zal toevoegen. Mensen kunnen dan zelf overwegen om of ze het de extra investering waard vinden
[ Voor 33% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-12-2012 14:46 ]
Ik zou het houden bij informatie over TLER en de melding dat deze schijven wel aardig wat duurder zijn. Je ziet op diverse fora hier aardig wat discussie over ontstaan, met name over het nut bij thuisgebruikers die vaak ook simpel consumentenspul gebruiken ipv dure Areca RAID kaartjes. Daarom is het verstandig om er even een paar woordjes aan te wijden.StefanvanGelder schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:24:
Op het moment dat we een raid kaart meenemen zijn de WD RED schijven ook weer behoorlijk interessant of niet?
De M1015 is trouwens een kaart die wanneer hij middels VT-d doorgestuurd wordt naar een vm eigenlijk alleen maar als HBA wordt gebruikt en niet als RAID kaart. De meesten gebruiken een of ander OS dat ZFS ondersteund en bouwen middels ZFS een RAID array (RAIDZ of RAIDZ2). TLER is hier niet nodig. Meestal wordt deze vm gebruikt als NAS voor algemene data opslag en niet zozeer voor opslag van de vm's. Er zijn wel een aantal mensen die zo'n vm gebruiken als datastore, gewoon omdat het kanMaar bij een hypervisor denk ik toch niet direct aan een extra raid controller en duurdere schijven. Hiervoor zul je wellicht eerder een apart systeem samenstellen waar je direct een storage systeem op draait met bijvoorbeeld ZFS. Je zult in de praktijk niet vaak ZFS virtueel draaien en dan daarop je VM's installeren... Het kan wel heb ik al eens gelezen, maar je zit een beetje met het kip en ei verhaal.
Op storage gebied is er van alles bezig. Er is een tijdlang een trend geweest om alles naar een SAN of NAS om te zetten: gewoon 1 centrale storage plek voor alles. Wat je nu ziet is dat men daar weer van terugkomt en teruggaat naar een mee decentraal karakter waarbij men vrij snel voor lokale storage kiest (goedkoper maar ook veel minder complex en daardoor ook robuuster). Natuurlijk kun je bij een hypervisor leuk gebruik maken van centrale storage in de vorm van live migrations maar die mogelijkheden zitten vaak in de versie waarvoor je moet betalen. Het is ook nog maar de vraag of je het op deze wijze zou willen doen. Je biedt een service aan en dat kun je ook op een 2e losse hypervisor doos doen waarbij je op service niveau gaat clusteren (een MySQL cluster ipv een ESXi cluster). Voor thuis zal dit alles niet gelden en is lokale storage prima.
Dure schijven hoeven niet zozeer maar RAID als optie opnemen is wel handig omdat je hier op het forum toch regelmatig mensen voorbij ziet komen die dat als wens hebben in hun server. Als het een fileserver/NAS gaat worden is het al bijna een must omdat een RAID array nou eenmaal wat makkelijker is dan je data verspreiden over de afzonderlijke disks. Het grote probleem hier is dat de onboard RAID van het moederbord alleen in Windows werkt. Gebruik je een ander OS dan heb je eigenlijk geen andere keus dan een losse RAID kaart (die dan wel iets als Linux, ESXi en FreeBSD kan supporten). Dat komt omdat je voor fake RAID de nodige drivers moet gaan installeren. Dat kan onder Linux en FreeBSD nog wel als daar drivers voor zijn (en dat is nog maar de vraag) en je die 2 OS's niet op de RAID array zet. Bij ESXi kun je niet zomaar eventjes een driver toevoegen, dat kun je eigenlijk wel vergeten. Zonder deze drivers worden de disks als losse disks gezien en niet als 1 disk.Waarom moet er een raidcontroller + dure schijven in?
Ook niet in voorgaande ESXi versies. Die driver is ooit eens door iemand op het internet gemaakt en staat her en der op internet. Er zijn een aantal mensen die er succes mee hebben maar ook een aantal die dat niet hebben. Het kan dus vriezen en het kan dooien. Als alternatief zou je 'm middels VT-d wel door kunnen geven aan een vm zodat deze een dedicated fysieke NIC heeft. Handig als het een vm is die veel netwerkverkeer trekt of waarvoor je graag een losse NIC wil hebben (denk aan een firewall/router).StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:56:
Edit: Aj, raar maar waar: de Intel nic (Intel® 82579LM) die op dat moederbord zit wordt standaard niet ondersteunt door ESXi 5.1. Je kunt de juiste drivers toevoegen doormiddel van ESXi customizer, maar het is toch jammer.
De processor moet het hebben, het moederbord moet het supporten en het moet natuurlijk wel aan staan (wat waarschijnlijk ook betekent dat het BIOS/UEFI het moet ondersteunen; geldt ook voor VT-x). In dit geval support het moederbord het wel maar de G860 cpu het niet en die i5 in config 2 juist weer wel. Je hebt niet per definitie die Q77 chipset nodig. De X9SCM-F heeft een C204 chipset en doet ook gewoon VT-d (mits je een cpu hebt die het support).StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:45:
Hoeven alleen de processor en de bios het te ondersteunen of moet je moederbord ook vt-d support hebben? Ik vermoed van wel, maar dan zou een B75 chipset voor VT-d niet afdoende zijn...
Verschilt niet veel van je 2e voorstel. Meeste info komt uit het zuinige server topic.StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:45:
Mag ik vragen wat voor hardware je hebt besteld? Ik ben namelijk een beetje in de war betreffende VT-d. Hoeven alleen de processor en de bios het te ondersteunen of moet je moederbord ook vt-d support hebben? Ik vermoed van wel, maar dan zou een B75 chipset voor VT-d niet afdoende zijn...
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 136,95 | € 136,95 |
2 | Corsair CMV16GX3M2A1333C9 | € 60,- | € 120,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 59,95 | € 59,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 533,80 |
Mobo geeft in user manual vt-d optie weer en heb verder ook nergens gelezen dat het geen vt-d zou ondersteunen. Van mobo heb ik tevens gecheckt voor bekende problemen onder linux voor netwerk, video/hdmi en audio.
CPU is hier al genoeg over gezegd.
PSU is arbitrair omdat hij iets beter leverbaar was bij mij in de buurt. Is iets duurder dan de Be Quiet, maar dan heb je gold vs bronze en iets robuster als ik mux mag geloven.
Geheugen gewoon goedkoop.
Schijf is speciaal geval. Neem 'm omdat hij iets zuiniger is. Je kunt 'm echter niet zomaar aanraden in een BBG omdat je voor gebruik als primare single eerst de TLER instelling moet wijzigen voor veilig gebruik.
Geen kast want ik bouw de meuk gewoon in een 10+ jaar oude ATX kast.
Helaas is een van de leveranciers traag en kan ik nog niets zeggen over hoe het werkt.
Inderdaad. Toch vreemd dat er officieel geen support is, maar fabrikanten kunnen zelf ook heel goed knutselen... Is al vaker gebleken...Rukapul schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:37:
[...]
Mobo geeft in user manual vt-d optie weer en heb verder ook nergens gelezen dat het geen vt-d zou ondersteunen. Van mobo heb ik tevens gecheckt voor bekende problemen onder linux voor netwerk, video/hdmi en audio.
Hoe ben je van plan de TLER van de Red aan te passen? Ik begreep namelijk dat die aanpassing die smartctl.exe kan doen, ongedaan gemaakt wordt door een power-cycle. Een andere tweaker die het op die manier aangepast heeft, jesper86, heeft dat kunnen bevestigen.Rukapul schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:37:
[...]
Schijf is speciaal geval. Neem 'm omdat hij iets zuiniger is. Je kunt 'm echter niet zomaar aanraden in een BBG omdat je voor gebruik als primare single eerst de TLER instelling moet wijzigen voor veilig gebruik.
Hoor graag of er nog een andere manier is die ik niet gevonden heb, want ik zou graag de Reds gebruiken (in een DIY-NAS met ZFS), maar dat de TLER aanpassing niet persistent is, weerhoudt me daarvan...
Ik zat te denken aan een Raid 5 setup en dan in combinatie met iets als http://www.informatique.nl/892767/mede8er-med600x3d.htmlStefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:54:
Je kunt inderdaad met software raid aan de slag. Raid 5 is wel snel met lezen, maar trager met schrijven. Raid 5 gebruik je over het algemeen niet om je snelheid op te krikken, maar om je data te beveiligen tegen het uitvallen van schijven.
Er zijn vele opties beschikbaar om je data te beveiligen tegen schijfuitval, ik heb onbelangrijke data op een enkele schijf staan en van belangrijke data wil je sowieso een back-up buiten huis dus dat staat in de cloud.
Ik las alleen dat iemand zei dat als je raid levels configureert via je onboard sata controller op je moederbord (dus software raid), dat dit vaak niet goed herkent werd in ESXi. Is dat ook echt zo?
Maar is dit ook snel genoeg om de bestanden te 'streamen' over je netwerk? Of gaat dit haperen? En is het ook snel genoeg voor HD-bestanden?
En maakt het voor de snelheid van je software raid 5 nog uit of je dit doet met 3 hardeschijven of met bijv. 8 hardeschijven?
Vooralsnog neem ik niets mee in de BBG over softwareraid of met een hardwarematige raidcontroller. Vind ik meer iets voor een storage minded BBG. Wat vinden jullie?
Wat is daar geknutsel aan dan? Kwam ook berichten tegen dat Intel B75 borden vt-d ondersteunen. Ook berichten als FireDrunk in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" lijkt dit bevestigen.StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:27:
[...]
Inderdaad. Toch vreemd dat er officieel geen support is, maar fabrikanten kunnen zelf ook heel goed knutselen... Is al vaker gebleken...
Het enige wat mist lijkt de bevestiging in de speclijst te zijn eigenlijk.
Mocht de settting niet persistent zijn dan neem ik het smartctl commando op in m'n Linux bootscript. Daar laat ik het hiervoor bij aangezien het offtopic is.ESteg schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:45:
[...]
Hoe ben je van plan de TLER van de Red aan te passen? Ik begreep namelijk dat die aanpassing die smartctl.exe kan doen, ongedaan gemaakt wordt door een power-cycle. Een andere tweaker die het op die manier aangepast heeft, jesper86, heeft dat kunnen bevestigen.
edit:
VT-d / passthrough op AsRock B75 Pro3-M werkt, maar hangt wel af van de hardware: http://hardforum.com/show...p=1038950687&postcount=13 . Wat meer duiding dat dit ook geldt voor bepaalde onboard chipsets hier: Pantagruel in "Zuinige ESXi Server"
en hier nog een bevestiging dat het in principe werkt gelinkt: Pantagruel in "Zuinige ESXi Server"
[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2012 10:52 ]
Het ging niet om die mediaplayer. Meer om de combinatie, wat de bedoeling is. Er draait in de familie namelijk nog een software raid 5, en die stottert met film kijken. En ze kunnen niet vinden waar het aan ligt, heb er zelf nog niet goed naar gekeken (moet ik nog maar eens doen van de vakantie). Maar zelf zou ik niet zo graag 800 euro uitgeven voor iets dat vervolgens hapert.StefanvanGelder schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:38:
@ mhr-zip. We zitten wel in het discussietopic over een thuisserver voor de BBG dus ik kan niet teveel ingaan op die detailsDaarnaast weet ik het ook echt niet of die mediaspeler voldoet. Voor streamen van HD content zijn alle harde schijven tegenwoordig wel snel genoeg. Ik zou je informatie zoeken in topics die daarvoor geschikter zijn.
Vooralsnog neem ik niets mee in de BBG over softwareraid of met een hardwarematige raidcontroller. Vind ik meer iets voor een storage minded BBG. Wat vinden jullie?
Maar ik zie wel uit naar een "Storage BBG".
En dan een software raid 5 als budget, en een hardware raid 5 (of 6) als optie?
En ik vond mijn vraag: 'En maakt het voor de snelheid van je software raid 5 nog uit of je dit doet met 3 hardeschijven of met bijv. 8 hardeschijven?' ook wel hardware relevant. Want als hij met 8 hardeschijven trager wordt, is het misschien beter om uit te zien naar een hardware raid 5. En bij 3 hardeschijven een software raid 5. Maar dit mag ook wel aanbod komen bij de "Storage BBG".
[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 30-12-2012 08:57 ]
Punt is dat dit een topic is om de volgende BBG te bepalen. Waarbij we discussiëren over de onderdelen die hier het beste in het budget passen. Je bent hier een probleem wat je hebt aan het neerzetten en verwacht een antwoord. Dat past beter in een ander of eigen topic.
Kleine kanttekening: het gaat daar om het doorgeven van een PCI (dus geen PCIe!) kaart en de onboard sata controller. Deze 2 zaken leveren sowieso al problemen op ongeacht de gebruikte hardware (cpu+mobo). Het wordt ook niet aangeraden om je onboard sata door te geven aan een vm, daarvoor kun je beter een losse PCIe HBA gebruiken, werkt betrouwbaarder. PCI kaarten zijn lastig omdat ESXi dit niet herkent. De reden waarom het vaak wel kan komt doordat de PCI poort(en) aan een PCI-PCIe bridge zitten en dat is dus gewoon een stukje PCIe dat je door kunt geven aan een vm. Zoals je verder kunt lezen geef je dan wel alles wat op zo'n bridge zit door aan 1 vm. Je kunt dus niet 2 PCI kaarten aan 2 verschillende vm's doorgeven. Heb je nog oude PCI kaarten doe je zelf dan een lol en vervang dat door PCIe spul wanneer je dit soort setups wil maken.Rukapul schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:31:
edit:
VT-d / passthrough op AsRock B75 Pro3-M werkt, maar hangt wel af van de hardware: http://hardforum.com/show...p=1038950687&postcount=13 . Wat meer duiding dat dit ook geldt voor bepaalde onboard chipsets hier: Pantagruel in "Zuinige ESXi Server"
en hier nog een bevestiging dat het in principe werkt gelinkt: Pantagruel in "Zuinige ESXi Server"
Het is overigens sowieso wel aan te raden om eerst even goed op internet rond te zoeken of een bepaalde PCIe kaart ook goed doorgegeven kan worden aan een vm. Sommige kaarten willen nog wel eens bokken. Op Hardforum zitten er zat mensen die veel met dit soort dingen spelen. Daar is ook aardig wat informatie te vinden over PCIe passthrough (wat wel en wat niet werkt).
[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 30-12-2012 19:32 ]
Eisen:
Energiezuinig en stil
19" case
Waar ik nog over twijfel:
Aparte harddisk, usb of ssd voor het OS? Gaan de schijven idle als het OS staat te niksen?
Raid 1 + dagelijkse backups of alleen dagelijkse backups?
Lijstje so far
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 55,95 | € 55,95 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 65,85 | € 65,85 |
1 | Codegen 4U-500 | € 67,80 | € 67,80 |
1 | Crucial Ballistix BLS8G3D1609DS1S00 | € 30,86 | € 30,86 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,45 | € 37,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 315,81 |
Beste wensen overigens aan iedereen, en speciaal aan het Tweakers team!
[ Voor 22% gewijzigd door sorcees op 01-01-2013 12:27 ]
Cititzen of Ladonia
Is dit aan te raden of is de meerwaarde van een Xeon processor overbodig voor Windows server 2012 en TFS?

[ Voor 98% gewijzigd door D4NG3R op 02-01-2013 04:12 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Voor thuisgebruik vind ik een Xeon processor en bijhorend ECC geheugen overkill, als ik me niet vergis dien je ook een server moederbord hiervoor te hebben en zal je Xeon niet ondersteund worden op een standaard exemplaar.reaper_unique schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:13:
Ik zou graag een server in elkaar steken voor .Net development. Hierdoor is het serveradvies erg handig maar uit wat ik hier lees, kan ik verstaan dat een Xeon processor niet echt nodig is? Ik had een goedkope Xeon in gedachte met ECC geheugen maar dit op een standaard moederbord zeg maar.
Is dit aan te raden of is de meerwaarde van een Xeon processor overbodig voor Windows server 2012 en TFS?
Even een inkopper: Gelijk welke config qua RAID je overweegt, RAID is geen backup. RAID overweeg je voor andere zaken: snelheid, zeer groot volume, betere bedrijfs zekerheid mocht er één of twee schijven defect gaan.Tricq schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:54:
Leuk topic. Ik ben een server voor thuis aan het samenstellen die 24/7 aan gaat. Nog nooit gedaan ook. Het is voor Apache, oracle en ftp op windows server 2008. Misschien wel ESXi om een beetje aan te klooien.
Eisen:
Energiezuinig en stil
19" case
Waar ik nog over twijfel:
Aparte harddisk, usb of ssd voor het OS? Gaan de schijven idle als het OS staat te niksen?
Raid 1 + dagelijkse backups of alleen dagelijkse backups?
Lijstje so far
Backup komt op het toneel wanneer het toch fout gaan met je RAID config.
Ik zou een aparte hdd doen voor het OS, schijven kunnen inderdaad in IDLE modus gaan wanneer er geen activiteit is.
Als je ECC geheugen met je Xeon E3 wilt gebruiken dan moet je een C2xx gebaseerd moederbord gebruiken. De C206 en C216 hebben 2x SATA 6 Gbps, de C216 heeft ook USB 3.0. De C202 en C204 hebben geen SATA 6 Gbps en ook geen USB 3.0.
ECC is vooral fijn als er belangrijke data in het geheugen staat die niet corrupt mag. Bij een fileserver is dit niet het geval en om nou te zeggen dat een media stream belangrijke data bevat, nee.hyperschaap schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:33:
Ik vind het altijd aanbevelenswaardig ECC geheugen te gebruiken voor een server. Maar iedereen moet dat maar voor zichzelf bepalen.
SQL of Exchange thuis draaien lijkt me buiten de insteek van deze BBG (simpele instap server). Waarmee ECC volgens mij geen plaats heeft in deze BBG.
while (! ( succeed = try ()));
[ Voor 97% gewijzigd door hyperschaap op 02-01-2013 19:35 . Reden: verandering van inzicht ]
Tip... er zijn moederborden met een Z77 chipset die VT-d ondersteunen.StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:56:
Ik ben me even aan het verdiepen in vPro. Ik kwam erachter dat je voor VT-d ook een Q77 chipset moet hebben? Als dat het geval is, kunnen we als upgrade beter een Q77 bordje erbij pakken. De pricewatch: Asrock Q77M vPro lijkt me dan de beste optie?
Hier kwam ik per toeval achter toen ik in het bios van mijn Z77A-GD65 zat te rondneuzen...hé VT-d???
Ik kon dit activeren met mijn 2600 (non-K).
Heb er verder weinig aan want ik gebruik het niet ik heb het niet nodig met huidige setup.
Via dit linkje http://wiki.xen.org/wiki/Talk:VTd_HowTo vond ik er naast de GD65 nog een paar:
MSI: Z77A-GD80, Z77A-GD65, Z77A-GD55, Z77A-G45, and Z77A-G43
Gigabyte: GA-X79-UD5 (rev. 1.0), GA-X79-UD7 (rev. 1.0) and GA-Z77X-D3H (rev. 1.0)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Zien jullie nog iets in een storage BBG? Het idee hierachter is dat je storage puur sang samen stelt. Wellicht een simpele NAS onderzoeken, maar ook een zelfbouw server waarbij je hogere performance hebt en meer schijven in kwijt kunt.
Raid 1, snelheid is niet echt nodig maar ik wil graag een mirror hebben mocht 1 schijf falen. Ik heb inmiddels een HP DL380 g4 met 2x 3.6ghz xeon op de kop getikt met een 10 72gb 15k schijven voor in totaal 100 euro. Gelukkig dat ik nog even verder heb gekeken want dit scheelt me 300 euro. De data zal nu dan als raid 1+0 opgeslagen gaan worden op 4 schijven. Het is een server om zelf een beetje mee te spelen, maar het is voornamelijk voor een bekende die momenteel bij amazon zit en zich scheel betaald. Hij gebruikt niet eens 10gb en 4 a 5 uur per maand.ennekke schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:09:
[...]
Even een inkopper: Gelijk welke config qua RAID je overweegt, RAID is geen backup. RAID overweeg je voor andere zaken: snelheid, zeer groot volume, betere bedrijfs zekerheid mocht er één of twee schijven defect gaan.
Backup komt op het toneel wanneer het toch fout gaan met je RAID config.
Ik zou een aparte hdd doen voor het OS, schijven kunnen inderdaad in IDLE modus gaan wanneer er geen activiteit is.
Hij hoeft inmiddels niet meer 24/7 aan, met ILO kan hij makkelijk op afstand aan worden gezet.
wat dus gewoon niet werkt.
Heb van alles geprobeerd maar er zit gewoon geen raid op dat mainboard
helaas in de pricewatch wel aangevinkt.
Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn
In de bios je controllers op raid zetten ipv. ahci of ide. Ik vermoed inderdaad dat je de enige bent aangezien het ook enkel onder Window werkt.Dysan schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:14:
Ben ik nu de enige die het ASRock B75 Pro3-M wil gaan gebruiken icm RAID?
Heb van alles geprobeerd maar er zit gewoon geen raid op dat mainboard![]()
[ Voor 10% gewijzigd door analog_ op 06-01-2013 16:19 ]
Raid op het mobo worden de meeste mensen ook niet echt blij van. Maak anders even een ander topic aan voor het probleem. Dan krijg je waarschijnlijk wat meer respons op je probleem. Plaats desnoods ook nog even een linkje naar dat topic vanuit hier.Dysan schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:14:
Ben ik nu de enige die het ASRock B75 Pro3-M wil gaan gebruiken icm RAID?
Heb van alles geprobeerd maar er zit gewoon geen raid op dat mainboard![]()
[ Voor 29% gewijzigd door smeerbartje op 06-01-2013 20:22 ]
Thanks; maar iéts meer power is wel gewenst; ik heb nu onderstaande lijst van componenten. Dit servertje is nu een jaar of twee oud en aan vervanging toe

[ Voor 9% gewijzigd door smeerbartje op 06-01-2013 20:42 ]
Er is feitelijk maar één zinnig bord dat klein en twee ethernet poorten heeft. De Intel Desktop Board DQ77KB of zie gallery: analog_ - mini wenslijst voor meer suggesties. Helaas niet passief, je zal dan specialistische oplossingen moeten zoeken, ik dacht dat er pas een fabrikant was vermeld in DIY server, ZFS of Zuinige ESXi topic. Ze boden passieve industriële atom/i5/i7 producten die begonnen rond de 250 LBP aan.smeerbartje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:21:
Ik ben op zoek naar een zo klein mogelijk moederbordje waar linux prima op draait, passief gekoeld en mét twee NICs aan boord (die dus ook door linux (Ubuntu server 12.10) standaard worden herkend). Wordt een projectje van me; 't ding gaat m'n internet routeren, sabnzb, mysql, php, etc. Hoef niet supersnel te zijn, zuinig is mooi meegenomen. Iemand tips?
[ Voor 3% gewijzigd door analog_ op 06-01-2013 21:50 ]
Intel D2500CC. Passief, 2 Intel NICs, bevat een modernere Atom dan jouw voorstel. Maar het is slecht leverbaar, en op Pricewatch zie je prijzen voor batches van 10. Maar je kan ze altijd bellen...smeerbartje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:21:
Ik ben op zoek naar een zo klein mogelijk moederbordje waar linux prima op draait, passief gekoeld en mét twee NICs aan boord (die dus ook door linux (Ubuntu server 12.10) standaard worden herkend). Wordt een projectje van me; 't ding gaat m'n internet routeren, sabnzb, mysql, php, etc. Hoef niet supersnel te zijn, zuinig is mooi meegenomen. Iemand tips?
Azerty heeft hem per stuk, wacht tijd kan wel rampzalig zijn.Free rider schreef op zondag 06 januari 2013 @ 23:35:
[...]
Intel D2500CC. Passief, 2 Intel NICs, bevat een modernere Atom dan jouw voorstel. Maar het is slecht leverbaar, en op Pricewatch zie je prijzen voor batches van 10. Maar je kan ze altijd bellen...
http://nl.hardware.info/r...itx-met-intel-b75-chipsetsmeerbartje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:21:
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Wow, dat is een heel fijn bordje voor een klein servertje!!!
@jcvjcvjcvjcv manual = gebruiksaanwijzing
Ik heb inmiddels contact per email gehad met Asrock en Wake on USB wordt ondersteund!
[ Voor 18% gewijzigd door FRoSTy op 29-01-2013 15:01 ]
www.onbereikbaar.nl
Verwijderd
1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 54,95 | € 54,95 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 57,10 | € 57,10 |
1 | Hitachi Deskstar 7K250 HDT722525DLA3, 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 64,25 | € 64,25 |
1 | Fractal Design Core 1000 | € 30,93 | € 30,93 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Zalman ZM600-HP | € 105,99 | € 105,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 333,17 |
Er moet nog wel het eea aan gebeuren (nog 4/8GB RAM en een stel identieke schijven, maar dat komt wel goed.
Nu draait er Archlinux met QEMU-KVM op, echter valt de performance me nogal tegen. Kopieren van/naar een VM gaat met ongeveer 30MB/s (begint rond de 72MB/s, maar zakt erg snel..). Ik heb verschillende drivers en image formaten geprobeerd, echter zonder succes...
Hoe zit het met de performance van ESXi 5.1, met dergelijke hardware?
[ Voor 98% gewijzigd door martdj op 31-01-2013 11:04 ]
Weet je zeker dat je schijven niet iets anders aan het doen zijn tijdens de kopieeractie? Als je OS van je vm ook maar iets moet doen op de schijf zakt je performance natuurlijk meteen in. Het is maar 1 schijf en die kan maar 1 ding tegelijk. Dat gaat met ESXi niet beter worden.ihre schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:30:
Van rondliggende hardware en enkele nieuwe componenten heb ik ook een servertje in elkaar gezet:
Nu draait er Archlinux met QEMU-KVM op, echter valt de performance me nogal tegen. Kopieren van/naar een VM gaat met ongeveer 30MB/s (begint rond de 72MB/s, maar zakt erg snel..). Ik heb verschillende drivers en image formaten geprobeerd, echter zonder succes...
Hoe zit het met de performance van ESXi 5.1, met dergelijke hardware?
Niemand voelt hier iets voor voor de aankomende BBG? In dat geval ga ik niet eens moeite doen om iets op te zettenStefanvanGelder schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:52:
Zien jullie nog iets in een storage BBG? Het idee hierachter is dat je storage puur sang samen stelt. Wellicht een simpele NAS onderzoeken, maar ook een zelfbouw server waarbij je hogere performance hebt en meer schijven in kwijt kunt.
Bijvoorbeeld: ik dek al zo'n beetje de zuinige en kleine NAS-oplossingen met mijn BBG (die langzamerhand wat oud begint te worden).
Dus in welke richting wil je het gooien? Windows storage spaces? ZFS? Gaan er VMs op? Waarom? Gaat hij RAID doen? Waarom? Welke range van storage ga je doen? Hoe ga je het eeuwig vergeten achtergeschoven kindje backups in de BBG opnemen? etc.
Back-up zal een kindje blijven vrees ik. Backups moeten ook buitenshuis staan en dat is vaak lastig. Vele TB's in de cloud. De server zal vooral moeten dienen als opslag medium voor mensen die bulkdata als bijvoorbeeld .films hebben.
Deze situatie komt denk ik het vaakst voor, maar ik kan er naast zitten.
Ik zal morgen wel eens een voorbeeld idee posten. Mocht je nog je mening hierover kwintalen dan hoor ik dat graag!
[ Voor 35% gewijzigd door Stefanovic45 op 30-01-2013 20:33 ]
"Laten we overal RAID in stoppen omdat we hebben gehoord dat dat misschien wel eens nuttig is, en ook nog eens niet nadenken over backups"
Da's gewoon zonde. BBGs zijn ontzettend goed gelezen stukken waar veel mensen bijna blindelings hun keuzes op baseren. Een goede BBG betekent dat een hoop mensen iets moois bouwen. Je hebt de power om de wereld te verbeteren!
Heb je zelf ook concrete ideeën wat veel mensen aanspreekt? Zfs vind ik zelf wel een heel interessant bestandssysteem, maar hoe veel mensen hebben de performance nodig? De extra features die zfs biedt kosten weer extra knaken aan geheugen een ssd(s).
Qua storage raad ik al snel een Synology of Qnap aan. Het is nog niet zo simpel om zelf een nas te maken die het net zo goed doet. (En ja, ik heb van alles gehad, ook ZFS, maar ook een Adaptec 5805)
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Nou, alleen al RAID-Z is een 100x upgrade boven elke vorm van software of hardware RAID-0/1/5/10. Je hoeft niet persé L2ARCs of ZILs aan te leggen om nuttig gebruik te maken van ZFS. En ik wed dat als je CiPHER of FireDrunk of zoiemand lief aankijkt, ze best een installatie-tutorial willen aanwijzen of schrijven voor het opzetten van zoiets als ZFSGuru.
Vervolgens kun je daarbinnen een VM aanmaken in qemu (oid) die servertaken kan doen. Zo heb je een heel veelzijdig systeem dat redelijk makkelijk is op te zetten en wegdoet met alle nadelen van traditionele RAID NASsen.
Aan de andere kant heb je ESXi, en dat is IMO toch wel een apart verhaal met een aparte BBG waard. ESXi is veel strikter op je hardwarekeuze. En zelfs als je hardware hebt die compatible is, kan het best zijn dat je door nog een paar hoepels moet springen voordat het goed werkt (zoals ik zelf heb gemerkt deze week
Ik ben inmiddels wel overtuigdmux schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:47:
Nou, alleen al RAID-Z is een 100x upgrade boven elke vorm van software of hardware RAID-0/1/5/10. Je hoeft niet persé L2ARCs of ZILs aan te leggen om nuttig gebruik te maken van ZFS. En ik wed dat als je CiPHER of FireDrunk of zoiemand lief aankijkt, ze best een installatie-tutorial willen aanwijzen of schrijven voor het opzetten van zoiets als ZFSGuru.
Vervolgens kun je daarbinnen een VM aanmaken in qemu (oid) die servertaken kan doen. Zo heb je een heel veelzijdig systeem dat redelijk makkelijk is op te zetten en wegdoet met alle nadelen van traditionele RAID NASsen.
Aan de andere kant heb je ESXi, en dat is IMO toch wel een apart verhaal met een aparte BBG waard. ESXi is veel strikter op je hardwarekeuze. En zelfs als je hardware hebt die compatible is, kan het best zijn dat je door nog een paar hoepels moet springen voordat het goed werkt (zoals ik zelf heb gemerkt deze week).
Wat voor hardware komt er in de beurt van een goed ZFS systeem?
Ik heb zelf ook al even nagedacht:
1 | Intel Xeon E3-1225V2 Boxed | € 196,40 | € 196,40 |
1 | Intel Desktop Board DQ77MK | € 118,20 | € 118,20 |
5 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 113,88 | € 569,40 |
1 | Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1600C11 | € 142,95 | € 142,95 |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 118,50 | € 118,50 |
2 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 94,- | € 188,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.333,45 |
Processor:
Goedkoopste Ivy bridge Xeon met geïntegreerde graphics.
Moederbord
Moederbord met Q77 chipset voor metname vPro.
Harde schijven
5 schijven voor optimale raid-z indeling, verder snelle schijven.
SSD's
Twee ssd's vanwege mirroring van ZIL.
Geheugen
Het moederbord ondersteunt maximaal 32GB intern geheugen. Omdat het ZFS is stoppen we het direct maar vol
Raidcontroller
Omdat het moederbord niet genoeg aansluitingen heeft voor alle schijven een raidcontroller. Nog meer redenen?
Dat maakt totaal toch alweer bijna 1400 euro, terwijl we nog niet eens een voeding en case hebben. De prijs zal velen afschrikken denk ik. Er is te besparen door de twee ssd's los te laten, dat levert 200 euro op. Verder kan er nog zo'n 100 euro worden bespaard op het moederbord en processor. Indien je de ssd's loslaat kan wellicht ook de raid controller over boord? Aangezien je toch niet de hardwarematige raid gebruikt heeft die verder geen functies toch?
Zal ik eens een start maken met een BBG topic, of voegt dit in jullie ogen nog steeds te weinig toe?
Bijvoorbeeld: Config 1 is op basis van een Asrock B75 mobo met een G530 CPU, twee harde schijven en een energie efficiente voeding. OS eventueel op een SSD zodat de harde schijven kunnen downspinnen. Daarmee zou je al een hele leuke basis thuisserver kunnen bouwen met een bescheiden budget. Ik stel me voor dat het gros uiteindelijk een NAS zoekt en met zoiets heb je meer keuze in OS (met of zonder virtualisatie of complete hypervisor), wel of geen ZFS en kun je toch Gbit snelheden halen wat op kant en klare NASsen niet altijd werkt.
Bij config 2 kun je dan een AMT/vPro config voorstellen met een Q77 chipset en vPro/iGPU CPU. Deze wordt dan duurder, maar kan verantwoord worden vanwege de remote management mogelijkheden, het wegstoppen in een meterkast etc. Eventueel een linkje met AMT howto en dan kan de Tweaker zelf die afweging voor die meerwaarde maken.
Bij config 3 kun je uitpakken voor de echte multiterabyte opstellingen. Hierbij kan beargumenteerd worden waarom een extra controller nodig is en de voors en tegens van SSD caching voor ZFS builds. Daarbij kom je vast uit bij jouw opzet, maar is het wel duidelijk waar die extra kosten zijn gaan zitten en kan de Tweaker weer de afweging maken of dat voor hem of haar ook te rechtvaardigen is.
c202/c204 + Xeon e3 = ECC
c206/c216 + Xeon e3 = AMT + ECC
q77 + i5/i7 vPro = AMT
C206 is cougar point (sandy bridge platform based) en heeft geen USB3. C216 is panther point (ivy bridge platform based) en heeft wel USB3, helaas wordt de c216 alleen voor dure workstation moederborden gebruikt.
Q77 = c216 - ECC
Als stroomverbruik ook uit maakt dan zouden de 3470T/3570T/3770T ideaal zijn, let op de eerste is een dual core met HT, de tweede een quad zonder HT, de laatste een quad met HT.
[ Voor 77% gewijzigd door |sWORDs| op 02-02-2013 20:25 ]