Nieuwe thuisserver welke configuratie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
Hallo mede tweakers,

Ben ook bezig met een thuis server :) .

Een aantal componenten heb ik nog liggen:Mijn oude voeding wil ik hergebruiken (jaja zware overkill). De Scythe Mugen 2 Rev. B hoeft niet hergebruikt te worden. Maar als het past waarom niet. Wel beter dan de boxed koelers dacht ik zo.

Wil maximaal 350 euro uitgeven aan motherboard, cpu, geheugen (en als nodig gpu). Een must is 2x 1gigabit ethernet. Deze heb ik nu onboard gekozen. Een andere optie zou ook kunnen zijn via 1 of 2 PCI(e) card(s).

Mijn thuis server moet dienen als nfs/samba/mail/sabnzbd/sickbeard enz enz server. Hoe ik de boel ga configureren weet ik nog niet helemaal. Misschien wel met een paar virtuele omgevingen, maar misschien ook maar 1 OS installatie (waarschijnlijk debian stable).

Ben wel nieuwsgierig wat jullie er van vinden. Misschien heeft iemand wel een beter voorstel. Ik laat me dan ook verrassen!

Eerste keuze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 113,60€ 113,60
1Intel Desktop Board DQ77MK€ 123,50€ 123,50
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 67,80€ 67,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,90

Mogelijk de Intel Core i3 3220T Boxed nog vervangen door Intel Core i5 3330 Boxed.

Tweede keuze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 159,-€ 159,-
1Asus P8P67 EVO€ 102,70€ 102,70
1Asus EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)€ 27,45€ 27,45
2Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1600C11€ 33,95€ 67,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,05

Heb bij deze configuratie een gpu moeten opnemen omdat ik anders geen video output heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:05
Bij je eerste keuze kies je voor een 'T' model processor. Ik weet niet of je wat topics door hebt gelezen, maar over het algemeen wordt dit afgeraden. Het is namelijk een lager geclockte verzie van de niet 'T' versie. Idle verbruiken ze evenveel energie, alleen onder full load gebruikt de T versie minder (maar hij is dan ook lager geclockt). Voor zover ik het heb begrepen krijg je hetzelfde resultaat als je de normale versie lager clockt. Uiteindelijk heb je dus meer waar voor je geld bij de niet 'T' versie en zal je hetzelfde energieverbruik hebben.

Wat betreft het MOBO: je zou ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een goedkopere (link) met losse NIC te nemen, dan ben je in totaal goedkoper uit. Vooral als je geen VM's draait lijkt me dit best wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-07 21:16
De "Intel Core i5 3330 Boxed" heeft wel een IGP dus een speciale videokaart voor beeld is niet nodig. (tenzij je gaat gamen)

Voor energiezuinigheid is die voeding natuurlijk "dodelijk" maar dat is je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Het moederbord bij z'n tweede keuze heeft echter geen video out. Ik vraag me eigenlijk ook af waarom je bij de tweede keuze ook niet gebruik maakt van het Intel bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Voor de taken die je nu noemt heb je waarschijnlijk geen Core i3 of Core i5 nodig. Je kan meer dan €50 besparen door een pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed te nemen.

Als je het Intel moederbord alleen voor de dubbele ethernet hebt gekozen kan je voor minder geld deze 2 kopen:
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
EnerQi schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:17:
De "Intel Core i5 3330 Boxed" heeft wel een IGP dus een speciale videokaart voor beeld is niet nodig. (tenzij je gaat gamen)

Voor energiezuinigheid is die voeding natuurlijk "dodelijk" maar dat is je eigen keuze.
Zie reactie JarnoH. Daarom had ik een extra GPU toegevoegt.
Eärendil schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:58:
Als je het Intel moederbord alleen voor de dubbele ethernet hebt gekozen kan je voor minder geld deze 2 kopen:
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
Ik heb die intel ook gekozen omdat ik verwacht dat dit board erg betrouwbaar zal zijn. Het systeem staat straks 24/7 aan. Ik wou eigenlijk alleen een Asus of een Intel motherboard. Maar misschien is dit helemaal niet nodig. Wat denken jullie?

• JarnoH
Ik heb deze week ook een thuisserver besteld (zie mijn topic: link). Daar heb ik gekozen voor het ASrock mobo. Normaal gesproken koop ik ook altijd ASUS bordjes i.v.m. mijn goede ervaringen daarmee (gebruik momenteel met mijn desktop de P8Z68-Vpro en heb een stuk of 8 E45M1-M PRO's in gebruik).

De reden dat ik voor het ASrock mobo ben gegaan voor mijn thuisserver is omdat deze veel gebruikt wordt in combinatie met esxi (zie het zuinige esxi topic). Ik heb nu nog een aantal NIC's liggen die ik ga proberen in combinatie met het ASrock bodje. Wellicht dat ik later de Intel PRO/1000 GT ga kopen, deze is compatible met esxi (link).

O, hou ook ff in de gaten of je VT-D nodig hebt. Dit heeft de i3 namelijk niet!

[ Voor 4% gewijzigd door JarnoH op 20-12-2012 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
JarnoH schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:54:
Ik heb deze week ook een thuisserver besteld (zie mijn topic: link). Daar heb ik gekozen voor het ASrock mobo. Normaal gesproken koop ik ook altijd ASUS bordjes i.v.m. mijn goede ervaringen daarmee (gebruik momenteel met mijn desktop de P8Z68-Vpro en heb een stuk of 8 E45M1-M PRO's in gebruik).

De reden dat ik voor het ASrock mobo ben gegaan voor mijn thuisserver is omdat deze veel gebruikt wordt in combinatie met esxi (zie het zuinige esxi topic). Ik heb nu nog een aantal NIC's liggen die ik ga proberen in combinatie met het ASrock bodje. Wellicht dat ik later de Intel PRO/1000 GT ga kopen, deze is compatible met esxi (link).

O, hou ook ff in de gaten of je VT-D nodig hebt. Dit heeft de i3 namelijk niet!
Thanks voor je reactie. Ik ga tussen kerst en oud en nieuwe ook iets bestellen. Dan nog even goed uitzoeken wat ik wil. Ik laat het nog weten. En ik ga natuurlijk je andere topic ook in de gaten houden.

ESXi lijkt me interessant om eens mee te spelen (kan ik mijn spullen veel beter verdelen). Alleen beetje wisselende verhalen in combinatie met de intel DQ77MK. Ben namelijk wel weg van dat motherboard.

[ Voor 7% gewijzigd door Neptunus op 23-12-2012 12:52 . Reden: Iets toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 11:04

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Zoals eerder al vermeld werd ga je door die 850W voeding het hele concept van zuinige server al overboord gooien. Het zal met die voeding nauwelijks wat uitmaken of je componenten nu 25W of 45W verbruiken omdat de belasting ver beneden de 10% belasting ligt.

Je investeert beter in een degelijke voeding me een laag vermogen. Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Huntkey Jumper 300G€ 63,10€ 63,10
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,60

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De vraag is of hij met de besparing in energie die nieuwe voeding binnen afzienbare tijd kan terugverdienen ... bij 20W verschil uit de muur komt dat neer op een terugverdientijd van 3 jaar. Dat zou nog te verantwoorden zijn, minder echt niet.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 11:04

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

redfoxert schreef op zondag 23 december 2012 @ 13:06:
De vraag is of hij met de besparing in energie die nieuwe voeding binnen afzienbare tijd kan terugverdienen ... bij 20W verschil uit de muur komt dat neer op een terugverdientijd van 3 jaar. Dat zou nog te verantwoorden zijn, minder echt niet.
Die voeding kan je nog perfect aanbieden op V&A. De netto investering is dan veel lager dus de terugverdientijd nog een stukje korter :)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Die 16GB RAM zal wel van pas komen als je eens iets wilt virtualiseren. Misschien gaat de CPU wel wat te traag worden voor virtualisatie.
Hou er rekening mee dat bij virtualisatie je harde schijf ook gedeeld word door de virtuele machines, deze kan wel eens erg traag gaan worden. Een SSD kan een oplossing voor dit probleem bieden.

Als je belang hecht aan snelheid op je netwerk moet je eens kijken naar de "Intel® PRO/1000 PT Dual Port" NIC. In combinatie met een switch die LACP ondersteund (bij mij is dat een Dell powerconnect 2824) haal ik thuis vlotjes 220 - 235MB/s. Dit kaartje heb ik via amazon op de kop kunnen tikken voor €140.

Indien je het nog wat sneller wilt kan je naar de Quad variant kijken.

Om het zo snel te krijgen heb je wel storage nodig die zo snel gaat, ik gebruik 5 schijven van Western Digital (2TB) in RAID0 die samen gemakkelijk 400MB/s halen, als back-up heb ik een identieke RAID setup in een andere machine zitten die regelmatig synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
Wouter.S schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:57:
Zoals eerder al vermeld werd ga je door die 850W voeding het hele concept van zuinige server al overboord gooien. Het zal met die voeding nauwelijks wat uitmaken of je componenten nu 25W of 45W verbruiken omdat de belasting ver beneden de 10% belasting ligt.

Je investeert beter in een degelijke voeding me een laag vermogen. Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Huntkey Jumper 300G€ 63,10€ 63,10
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,60
Helemaal mee eens. Ik heb al besloten om een andere voeding te kopen. Ik hou mijn oude PC nog even. Daar zit die voeding in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
christoforius schreef op zondag 23 december 2012 @ 13:30:
Die 16GB RAM zal wel van pas komen als je eens iets wilt virtualiseren. Misschien gaat de CPU wel wat te traag worden voor virtualisatie.
Hou er rekening mee dat bij virtualisatie je harde schijf ook gedeeld word door de virtuele machines, deze kan wel eens erg traag gaan worden. Een SSD kan een oplossing voor dit probleem bieden.

Als je belang hecht aan snelheid op je netwerk moet je eens kijken naar de "Intel® PRO/1000 PT Dual Port" NIC. In combinatie met een switch die LACP ondersteund (bij mij is dat een Dell powerconnect 2824) haal ik thuis vlotjes 220 - 235MB/s. Dit kaartje heb ik via amazon op de kop kunnen tikken voor €140.
Leuk idee LACP maar denk dat het voor mijn configuratie een beetje overkill is.

Internet<>modem(met wifi)<>server<>switch<>max 8 PC's

De apparaten die verbinden met wifi mogen alleen via VPN naar mijn interne netwerk.

Als ik met samba/nfs iets van 75MB's haal is voor intern helemaal prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Neptunus op 24-12-2012 11:43 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik was hiermee dus ook bezig maar dan nog een stuk breder. wenslijsten+uitleg teksten.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Wel 1 opmerking: bij de maxi verwijs je naar de X9SCM-iiF waarvan inderdaad beide NICs door ESXi worden ondersteund. De versie die je in je tabelletje hebt staan is de X9SCM-F waarvan 1 NIC het wel doet in ESXi en de andere niet (je kunt die wel middels VT-d doorgeven aan een vm met een OS die er wel support voor heeft). De juiste is de volgende link: X9SCM-iiF.
Pagina: 1