Thuisserver met Virtualisatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:07
Beste tweakers,

Ik heb de afgelopen anderhalve maand het zuinige esxi topic en nog wat meerdere topics in de gaten gehouden omdat ik een zuinige server wil bouwen waar ik enkele VM's op wil draaien.
Echter weet ik niet zo goed waar ik mijn vraag voor advies (met betrekking tot de samenstelling, is deze goed voor mij doel?) en andere tips kan plaatsen. Vandaar dat ik hier een topic voor heb gemaakt. Ik heb de vraag ook in het eerder genoemde topic gesteld, maar heb de indruk dat dit toch niet helemaal op zijn plaats is geweest.

De server ga ik gebruiken voor het volgende:
- Virtuele router (vandaar de extra netwerkkaarten);
- Virtuele nas en Open VPN server (hier zullen in het begin 10-15 vpn verbindingen via draaien, maar later tot ongeveer 50 of 100);
- Wat ruimte voor extra VM's om mee te spelen (windows 7, windows 8 of windows server 2008).

Nu heb ik op basis van dit topic en andere informatie die ik heb gevonden de volgende wenslijst gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 159,-€ 159,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,48€ 57,48
1Cooler Master Silencio 550€ 63,-€ 63,-
1Longshine LCS-8337TXR€ 13,30€ 13,30
1TP-Link TL-WN851ND€ 14,50€ 14,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 66,45€ 66,45
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,73

Ik heb zelf nog 2x 2tb HDD's liggen voor de data en ben van plan om een kleinere HDD te gebruiken voor de OS'en van de VM's. Esx-i start op vanaf een usb stick en draait vervolgens in memory. Nu vraag ik me af of ik zal gaan merken dat één hdd voor de VM's (1 HDD i.v.m. het stroomverbruik) te traag is en of ik hier dus beter een SSD voor kan gaan nemen en hoe groot deze dan zal moeten zijn. De HDD's heb ik al in bezit dus ik was eigenlijk van plan om het hier eerst mee te gaan proberen. Qua prijs wil ik niet echt hoger gaan zitten tenzij het met dit systeem niet gaat lukken (als het mogelijk is wil ik proberen met dit systeem 4-5 jaar gebruik te maken). Er zullen in de toekomst meer HDD's toegevoegd worden omdat 2x2 TB waarschijnlijk niet voldoende zal zijn.

Alvast bedankt voor jullie advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:14

Tjark

DON'T PANIC

Een SSD zal sneller zijn, maar door je opzet van USB boot, zou je vrij eenvoudig kunnen beginnen met je VM's op een schijf op te slaan, en als je dan de snelheid nodig hebt, eenvoudig een kopie van de VM files naar een SSD maken en de schijf door de SSD om te wisselen.

Maar met 128GB voor VM's zou je toch al een heel eind moeten komen, verwacht ik.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Hoi Tjark, bedankt voor je snelle reactie. Dat is inderdaad precies wat ik van plan was :) jouw opmerking bevestigd gelukkig dat dit mogelijk is. Ik wil in het begin inderdaad kijken of de HDD een vertragende factor is. Wanneer ik meer VM's ga draaien zal wellicht blijken dat een SSD beter is, vervolgens is dit prima over te zetten.

Dit geldt overigens ook voor de 16GB memory, wanneer ik meer nodig heb is er makkelijk nogmaals 16GB bij te prikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik kan het mis hebben maar die i5 heeft volgens mij geen GPU ingebakken toch?

Volgens mij start tie dan neit eens op, maar nogmaals, mischien heb ik het mis.

Ik zou voor 32GB gaan trouwens ... voor ESX geldt meer=beter, en het kost geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Houd er overigens rekening mee dat niet alle hardware geschikt is voor ESXi. Er is een hardware compatibility list opgesteld door VMware waar je even moet nagaan of er wel ondersteuning is voor de hardware die je hebt gekozen. Ik twijfel bijv over je NIC, wellicht dat je daar drivers voor moet installeren. Maar houd er rekening mee dat deze niet direct herkent zal worden.

Link: http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Bedankt voor de feedback! :D

Wat betreft de GPU, deze i5 beschikt over Intel HD graphics 2500.
Omdat ik de VM's via remote desktop of i.d. ga benaderen en er naar mijn weten niets gebeurd op de GPU lijkt me dit prima. De 32GB zal inderdaad een optie zijn wanneer ik tegen de grens van 16GB aan begin te hikken. Dit wordt mijn eerste server waarmee ik VMs wil gaan draaien, dus ik heb zelf niet echt een idee hoe snel de 16GB onvoldoende zal zijn. Maar ik zal dus rekening houden met het feit dat er waarschijnlijk nog een extra 16GB aangeschaft zal moeten worden. InflatableMouse, denk je dat 32GB wel voldoende zal zijn voor mijn gebruik (begroot op 5 jaar)?

De NIC zal ik inderdaad eens checken (bedankt voor de link :))! Ik heb nog enkele NIC's liggen afkomstig van wat Tyon servers, deze ga ik sowieso eerst eens proberen.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie! :)

Edit:
Ik kan de NIC niet vinden als supported bij VMware ESXi. Echter, zou VT-D er niet voor moeten zorgen dat je de kaart kunt "doormappen"?

De Intel PRO/1000 GT zou dus een betere optie zijn (zie: VM-HELP)?

[ Voor 16% gewijzigd door JarnoH op 17-12-2012 14:34 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

5 jaar kan ik niet voorspellen. Toen Vista uitkwam 4 jaar geleden zat ik met 4GB. dat is nu verviervoudigd :P.

Let er op dat dat mobotje maar 32GB max ondersteunt. Persoonlijk zou ik het volproppen. als je een paar vmtjes hebt draaien krijg je de smaak te pakken en wil je meer.

Waarom wil je die extra nic? Als je een extra nic moet kopen, neem dan een intel pro/1000 of zo. maar waarom dan geen mobo met dual nic, is dat niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Het was de bedoeling Vista begin 2006 uit te brengen, maar Vista verscheen uiteindelijk op 30 november 2006 voor bedrijven, en op 30 januari 2007 voor consumenten.

Windows Vista is op 22 oktober 2009 opgevolgd door Windows 7.

4 jaar geleden werd windows 7 geintroduceerd !
Tijd gaat hard :)

[ Voor 8% gewijzigd door Weezer-DC op 17-12-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
De extra NIC is voor de virtuele router. De onboard NIC ga ik gebruiken voor de LAN. Ik heb gekozen voor dit MOBO omdat deze zuinig schijnt te zijn en veel wordt geadviseerd op het zuinige esxi topic wat ik noemde in mijn eerste post.

De intel PRO1000 GT heb ik inderdaad gevonden als compatible met esxi en goede reviews.

Eigenlijk heb ik ook geen MOBO kunnen vinden met een dubbele onboard NIC die me geschikt leek (wellicht raadt je er een aan?). Als je de prijs van mijn huidige MOBO met een Intel PRO1000 GT bij elkaar optelt, ligt dit zo rond de €90-€100. Dit lijkt me ook een best wel schappelijke prijs.

De wifi kaart is overigens ook voor die router doeleinden. Dan kan ik met mijn mobiel en laptop gebruik maken van wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Ik heb de componenten besteld. De NIC en WIFI kaart heb ik nog niet besteld aangezien ik hier nog alternatieven voor heb liggen die ik eerst eens wil proberen. Daarnaast heb ik alle onderdelen op de memory (niet op voorraad en vrij prijzig) na bij 4Launch gehaald (ik probeer altijd zoveel mogelijk onderdelen hier te kopen, omdat ik het dan op kan halen en ik heb tot nu toe erg prettige ervaring met de service), die de processor erg duur aanbieden t.o.v. andere aanbieders. Echter was de voeding daar weer heel veel goedkoper dan bij alle andere aanbieders (slechts €57, ipv €70) vandaar dat ik uiteindelijk heb gekozen voor de i5 3470. Deze is daar namelijk maar 3 euro duurder dan de i5 3330. Daarnaast is voor zo ver ik kon vinden enkel de kloksnelheid bij de 3470 met .2ghz per core hoger (wellicht dat dit iets uit maakt in die 5 jaar, al verwacht ik het eigenlijk niet).

Wanneer de server af is zal ik mijn ervaringen omtrent de VM's op de HDD delen en het stroomverbruik meten.

Bedankt voor het advies allemaal! :D

[ Voor 7% gewijzigd door JarnoH op 18-12-2012 22:27 ]

Pagina: 1