Helaas is dat voor 'n rechter al schier onmogelijk, laat staan voor "ons buitenstaanders". Toch vinden wij het met z'n allen makkelijker te oordelen van de zijlijn, dan wellicht zelfs de rechter die wél zoveel mogelijk info heeft.
@gambieter: is 't appels met peren vergelijken? Ik vergeleek de mening die gevormd wordt op basis van een paar berichtjes in de pers, dus appels met appels (mi). Bij de een was de globale uitslag "ze zijn opgepakt, dus ze zullen wel iets gedaan hebben", bij de ander "hij is volslagen onschuldig".
Zowel bij de treinbrand, als bij de grensrechter waren we er niet bij, en moeten we op basis van wat berichtjes in de pers oordelen of de mensen terecht zijn opgepakt, en of er misschien toch sprake is geweest van uitlokking. In beide gevallen lijkt er weinig tot geen ruimte te zijn voor grijswaarden, iets wat ik sowieso vreselijk vind.
L1nt schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:05:
Zelfs al had die grensrechter dat geroepen, het is geen excuus.
Ga het niet zo draaien dat het z'n eigen schuld is dat deze zielige jongentjes dit hebben moeten doen. Want zo komt het over.
Het is inderdaad nooit 'n excuus, en ik ben het met je eens dat het zo over kan komen, maar niet hoeft.
Net zoals de daders de keuze hadden om te reageren op een vermeende uitlokking, heb jij de keuze om deze uiting als pleit voor onschuld te zien. Ik zie het niet als pleit voor onschuld, jij volgens mij wel. Ik zie het hooguit als poging om wat nuance aan te brengen: "de daders waren geen engeltjes, en hebben onder provocatie verkeerde dingen gedaan". Tsja, dat mag een advocaat m.i. best naar voren brengen. Provocatie is nog steeds een verzachtende omstandigheid. Provocatie leidt (meestal) niet tot het vrijpleiten van schuld, gelukkig, maar kan wel van invloed zijn op de straf.
Zoals gezegd, iemand die geprovoceerd wordt, kan er vrijwel altijd ook voor kiezen om weg te lopen.
[
Voor 33% gewijzigd door
Ardana op 11-01-2013 12:12
]