Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10-2015
intricate schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:20:
- Ontzettend mooie vormgeving!
- Mooie bouw kwaliteit.
- Ambiances mooie toevoeging aan je sfeer.

Alvast een te verbeteren punten lijst:
- Simkaart eruit halen is lastig
Gewoon laten zitten

- Had persoonlijk toch liever gezien dat meldingen en mails etc. in een linker scherm net als op de N9. Vond ik overzichtelijker en makkelijker benaderbaar.
Vind ik ook, een echte feed.

- Mail systeem kan maar tot 30 dagen terug mails ophalen ook al gebruik je de optie onderaan om meerdere mails op te halen. Dit gaat hoop ik veranderen in de toekomst, want ik kan hier weinig mee voor werk.
Niet waar ik heb mails even opgehaald tot 9 November, das meer dan één maand & weken voor ik m'n Jolla kreeg.

- Vind het echt ruk dat android apps in 1 frame worden samengebundeld, en niet in losse tiles.
Van veel apps ben je afhankelijk van android (nog). BB10 heeft het toch wel een stuk beter voor elkaar, door ook android apps in individuele active frames te laten draaien.
SailFish is nog in beta en 'heavy' development.

- Laagste stand screen brightness mag van mij nog wel lager.
Ik gebruik enkel hoogste stand.

- Unlock to multitask scherm optie (nog) niet aanwezig. Je komt met double tap, of power knop altijd op het lockscreen terecht. Wil ik niet. Ik wil direct op het multitask scherm terecht kunnen komen.
Dat z.g. lockscreen wordt pas functioneel als je daar kan aanklikken, anders overbodig.

- Ook als je bezig bent in een app en je sluit het scherm af, dan kom je na het unlocken op je multitask scherm terecht, en niet de app waarin je bezig was (vind ik irritant).
Agree.

- Raar dat je in de agenda naar beneden moet pullen om de dagen van de week zichtbaar te krijgen, waarom niet gewoon standaard zichtbaar?
Kwestie van smaak, zo zie je op welke dagen er reeds afspraken staan, pullymenu, 2de optie moet standaard gevoel worden.

- Folders please :)
Agree.

Het zou een mogelijke vervanger kunnen worden van mijn Z10, maar heb sterk mijn twijfels op dit moment, wellicht in de toekomst.

Ik hoop dat de App store zich in een rap tempo uitbreidt, want draai liever native dan android.
Agree.

Ook is de integratie tot delen met de cloud, social media en mail op BB10 zoveel beter en super efficient dat ik nog geen OS ben tegen gekomen die hieraan kan tippen (iOS,Android, WP8 of Sailfish).
BB10 is gestolen MeeGo ;)
SailFish OS in under development, niet te vergelijken met grote bedrijven die al langer hun OS op de markt hebben.

Ik ga em in ieder geval nog een paar dagen uittesten, met name de accuduur tov van de Z10, want die vind ik gewoon ruk, haal doorgaans nauwelijks een dag met de Z10.

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Je hebt gelijk wat betreft mail account geschiedenis voor imap die ik voor Gmail gebruik, die kan ik verder terug halen.

Exchange van mijn werk kan ik niet verder dan 30 dagen terug halen (Op de Z10 wel ter vergelijking).
Hotmail exchange moet ik nog ff kijken of dat daar wel lukt.

Ik ben ook voor BB10 gegaan juist omdat er zoveel overeenkomsten met Meego zijn, en nog beter zijn uitgewerkt.
Noem het gestolen maar telefoon functionaliteiten worden/zijn steeds vaker gemeen goed. Elk OS implementeerd dingen die ook op andere OS-en zijn, en dat vind ik een goed iets.
Ik ben geen fanboy voor bepaalde merken. Ik wil een OS dat volledig op mijn wensen aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
intricate schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 00:38:
Je hebt gelijk wat betreft mail account geschiedenis voor imap die ik voor Gmail gebruik, die kan ik verder ........
Ik ben geen fanboy voor bepaalde merken. Ik wil een OS dat volledig op mijn wensen aansluit.
Als je hem vooral wilt testen ivm batterijduur, zorg dan dat je tohd.service uitschakelt middels:

systemctl stop tohd.service als root.
Dat is een bug die er nog uit wordt gehaald, dan kom je plots makkelijk over de dag heen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 30-01-2014 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01
Ik ben bezig met een app om mijn rapberry pi xbmc-box te kunnen bedienen, net als er voor Android is. Inmiddels is hij geschikt voor normaal gebruik, maar ik ben er nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
84hannes schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:27:
Ik ben bezig met een app om mijn rapberry pi xbmc-box te kunnen bedienen, net als er voor Android is. Inmiddels is hij geschikt voor normaal gebruik, maar ik ben er nog lang niet.
Mocht je app redelijk werken dan zou je deze via Openrepos kunnen distribueren mocht je daar behoefte aan hebben, dan krijg je ook sneller bugs aan het licht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
84hannes schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:27:
Er is hiervoor een app voor de Nokia N900, gemaakt door een (ex) Nokia medewerker, later heeft hij deze geport naar de Nokia N9 en daarna weer een KDE Plasmoid van gemaakt en is nu bezig aan een Ubuntu Touch port (werkt tegenwoordig ook voor Canonical). Toen ik mijn N9 pas had heb ik ook wat aan de N9 versie mee ontwikkeld.
Een paar weken terug heb ik ook nog gekeken voor een Sailfish port en daar een start mee gemaakt. Maar door gebrek aan (eigen) interesse (o.a. doordat ik ook geen Jolla telefoon heb, en mijn N9 ook niet echt gebruik voor XMBC) ligt dat alweer een tijdje stil. Maar misschien wel een handig punt om van op te pakken. Het originele project vind je hier en de start van mijn Sailfish port/branch staat hier.
Wat al erin zit: connecten (device discovery is niet getest/kan niet getest worden vanuit emulator), browsen van film en tv serie bibliotheken (library en files mode) en het starten van het afspelen van iets (muziek, afbeelding en PVR browsen zou ook moeten werken). Het "afstandsbediening" en "now playing" deel zou nog gemaakt moeten worden (GUI wise, onderliggende API deel kan zo hergebruikt worden). Daarnaast moeten er nog wat "kleine fixes" gedaan worden, zoals een initieel "not connected" scherm als je de app opstart terwijl je nog geen verbinding hebt (bv. door de app net geïnstalleerd te hebben), en het afhandelen van authenticatie als dat nodig is.

Edit: originele TMO thread en pagina van de app met screenshots.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 30-01-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Bedankt voor de feedback. Het is helaas vooral een kwestie van tijd: als ik er een uur per week in kan steken is het veel. Zodra de allerruwste kantjes er vanaf zijn ben ik van plan hem op OpenRepos te zetten, maar nu vind hij bijvoorbeeld mijn Raspberry middels een hardcoded url. ik weet hoe ik het moet oplossen, ben er alleen nog niet aan toe gekomen. Het bekijken van de genoemde code kan zeker helpen het proces te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Update 1.0.3.8 is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een veelbelovende update! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hem ook, kreeg eerst via openrepos al allerhande updates binnen, nu de complete via de Jola store.

[ Voor 9% gewijzigd door Bongoarnhem op 31-01-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
Updated, updated apps, updated openrepos apps, werkt :)

Update
Het ziet er naar uit dat 4G/LTE deels werkt ;)
https://openrepos.net/content/penguin/3g4g-radio-switcher

[ Voor 51% gewijzigd door Cinq-Marquis op 01-02-2014 15:54 ]

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cinq-Marquis schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 19:58:
Updated, updated apps, updated openrepos apps, werkt :)

Update
Het ziet er naar uit dat 4G/LTE deels werkt ;)
https://openrepos.net/content/penguin/3g4g-radio-switcher
Het schijnt je alleen wel je accu te kosten en je kan niet meer bellen en/of smsen, dus functioneel is het nog niet echt. Wel leuk om te testen!

Mijn batterij is sinds de update echt stukken beter. Veelvuldig op internet/Twitter/Facebook en 3 kwartier offline muziek via Cutify geluisterd en na 1,5 dag heb ik nog 19% over! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Met de 1.0.3.8 update werkt mitakuuluu (1.0.2.4) niet naar behoren:
appjes(berichten) zenden/ontvangen lukt, maar je kunt geen contacten meer toevoegen aan de lijst.
Er is een manier om contacten wel zichtbaar te krijgen, maar toevoegen lukt niet meer.

[ Voor 2% gewijzigd door Nas T op 05-02-2014 11:48 . Reden: onduidelijkheid over interpretatie "appjes" ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:14
Ik zag hem hier nog niet staan, maar je kan dus t/m 9 feb €40,- korting krijgen op een Jolla dmv de code "FOSDEM2014".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

topiqueje op de FP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
Boosdoenert gevonden, Mitakuuluu zuipt battery life :(

Nu met Mitakuuluu uitgeschakeld, dat aan/uit server app heb ik ook al verwijderd, en met zonder [!], ben ik weer terug naar richting 0,5%/u verbruik van voor de update FW & apps !!

Nu, na 10 uur, licht gebruik van 80% naar 72% ! :)

Update:
Na wat reboots om andere redenen, heb ik nu een verbruik over 12 uur van 5,5% !

[ Voor 13% gewijzigd door Cinq-Marquis op 04-02-2014 17:13 ]

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verhaalt van de frontpage is afkomsting uit de NY Times, er staat dat ze verwachten in het 2e kwartaal China te betreden met Sailfish. Ik neem aan dat ze op dat moment de beta fase hebben verlaten. En ze hebben minder dan 100.000 toestellen verkocht, dat is geen verassing uiteraard.

2 Nieuwe TOH te koop via de store en er is een dev kit uitgebracht om je eigen TOH te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Bongoarnhem op 04-02-2014 14:04 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
Net de twee TOH's besteld :)
Black & Aloe (Aloë).
Wel prijzig vind ik voor 5 cent plastic + €1,25 NFC Chip :(
€29 p/st x 2 + €4 verzendkosten + PoenPleitoskosten :(
>€62

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
Ik vind het te duur. De ontwikkelaar van de OH OLED gaat +/- 40 euro vragen, voor een daadwerkelijk nuttige TOH. 30 euro voor een stuk plastic gaat me te ver. Misschien later, als ze op eBay staan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
tiempjuuh schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:45:
Ik vind het te duur. De ontwikkelaar van de OH OLED gaat +/- 40 euro vragen, voor een daadwerkelijk nuttige TOH. 30 euro voor een stuk plastic gaat me te ver. Misschien later, als ze op eBay staan. >:)
Te duur vind ik ook, maar ach er is ook genot ivm the first one & unlike ;)
Kost een paar centen...

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Cinq-Marquis schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:45:
Boosdoenert gevonden, Mitakuuluu zuipt battery life :(

Nu met Mitakuuluu uitgeschakeld, dat aan/uit server app heb ik ook al verwijderd, en met zonder [!], ben ik weer terug naar richting 0,5%/u verbruik van voor de update FW & apps !!

Nu, na 10 uur, licht gebruik van 80% naar 72% ! :)

Update:
Na wat reboots om andere redenen, heb ik nu een verbruik over 12 uur van 5,5% !
Welke battery monitor gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
intricate schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:02:
[...]

Welke battery monitor gebruik je?
Gewoon de ingebouwde van Sailfish.
Is er een andere dan ? Native ? Of Android die echt werkt ??

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nas T schreef op maandag 03 februari 2014 @ 06:02:
Met de 1.0.3.8 update werkt mitakuuluu (1.0.2.4) niet naar behoren:
appjes(berichten) zenden/ontvangen lukt, maar je kunt geen contacten meer toevoegen aan de lijst.
Er is een manier om contacten wel zichtbaar te krijgen, maar toevoegen lukt niet meer.
En bij mij gefixt met Mitakuuluu 1.0.26

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
@Nas T: Als je zegt appjes zenden, bedoel je dan berichtjes zenden, of is het je gelukt Sailfish Apps te versturen via mitakuuluu? Ik kan namelijk alleen Media versturen, geen arbitraire bestanden.

[ Voor 20% gewijzigd door 84hannes op 05-02-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
84hannes schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:01:
@Nas T: Als je zegt appjes zenden, bedoel je dan berichtjes zenden...
Ja, berichtjes, posts aangepast. Ik neem aan dat Sailfish apps (.rpm files?) ook verzendbaar zijn?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:32
Vraagje voor de jolla gebruikers: hoe goed gaat Sailfish om met meerdere google calendars? Het is voor mij geen optie om over te schakelen naar een andere calendar provider maar langs de andere kant is de kalender voor mij de voornaamste bestaansreden van een smartphone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Tot op heden kan ik mijn kalenders inzien maar niet nieuwe items toeovegen. Als je comfortabel je google-agenda wilt gebruiken raad ik je aan even te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
Yep @Dryhte het werkt wel, maar slechts één kant op !
Dus van Google Calendar naar je Jolla phone, niet andersom !

Maaruh, als je internet acces hebt plaats je afspraken toch rechtstreeks in je Google Calendar ?
Komt het vanzelf bij de volgende update in je Jolla Calendar... :)

Ik bedoel... same difference...

[ Voor 47% gewijzigd door Cinq-Marquis op 05-02-2014 19:36 ]

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Hmm, Buienradar porten naar SailfishOS blijkt tot dusver hoofdzakelijk copy/paste te zijn van de N9-code :) Da's prettig want sommige dingen waren toch best tricky, en daar hoef ik me nu gelukkig de kop niet meer over te breken.

Nice new feature in QtQuick 2 is het Canvas-element, wat grafiekjes mogelijk maakt. Ik verheug me nu al op de fancy coverflow ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coderus blijft maar gaan met Mitakuuluu, 0.1-27 alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:32:
Coderus blijft maar gaan met Mitakuuluu, 0.1-27 alweer.
Niet :p
0.1-28 al.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Stiekem is dit forum, het echte enige tweakers forum over mobiele software, en daar mag je trots op zijn!
Samen met de show hier je app topics voor Windows Mobile, en Android natuurlijk.
De rest is allemaal consumenten gebrabbel.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fuzzilogic, je hebt, meen ik, de cursus software schrijven voor Sailfish gedaan via Eliadamy.

Hoe is die bevallen, kreeg je genoeg support en is het allemaal duidelijk uitgelegd?
Of is een "LOI" cursus leerzamer?

En kunnen we nu ook een Tweakers app van je verwachten? >:)

Al voldoet de mobiele website tegenwoordig meer dan voldoende.

Edit:

Ik heb sinds versie 0.1-28 van Mitakuuluu dat deze vastzit, hij start niet, na een minuut of vijf start hij toch op en geeft de melding Proces gestopt, hij is dan niet meer te sluiten oid zonder het killall commando of een reboot van de gsm.

[ Voor 45% gewijzigd door Bongoarnhem op 07-02-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Die cursus is net begonnen. Het helpt dat ik al wat ervaring heb, want de lessen zelf zijn tot dusver wat summier. Ik hoop dat het voldoende is als het straks op een punt komt waar mijn ervaring ophoudt... Maar supportforum ziet er actief uit, vragen worden snel en goed beantwoord.

En nee, ik ga niet werken aan een tweakers-app. Voor sommige dingen is een browser gewoon de beter tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
Hiervoor kun je http://tweakers.net/aanbod/ gebruiken, niet in een topic.

[ Voor 81% gewijzigd door janvanduschoten op 10-02-2014 09:28 ]

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door janvanduschoten op 10-02-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Offtopic, dus weg.

Iemand zijn Jolla al werkend gekregen met een carkit, en dan bedoel ik niet alleen basisfunctionaliteit, maar ook het adressenboek? Ik mis trouwens de mogelijkheid om de user agent te veranderen van de stock browser. Ongeacht wat er verteld wordt over het aanpassen van /home/nemo/.mozilla/mozembed/prefs.js, het werkt NIET of het wordt niet uitgelegd.

[ Voor 78% gewijzigd door janvanduschoten op 10-02-2014 09:36 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinq-Marquis
Voor de hackers:
https://sailfishos.org/sa...tml#disabled-pulley-menus
Duidelijk, goed geschreven, mijn vingers beginnen te jeuken ;)

Offtopic, dus weg.

[ Voor 71% gewijzigd door janvanduschoten op 10-02-2014 09:35 ]

"Never a dull moment"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
knip & weg.

Streep eronder

Het verbaast me wel dat er qua documentatie en example nog zo weinig nieuws komt op sailfishos.org. De laatste SDK is van december. En ja, het werkt allemaal wel, maar ik zit toch een aardige tijd te speuren hoe ik nou kompas in QML moet krijgen. Overigens was dat voor de Harmattan ook al zo'n speurtocht. Voor Harmattan was de platformdocumentatie wel op één centrale plek te vinden en was uitgebreid. Bij Jolla is het verspreid. Beetje bij Jolla, beetje bij Mer, beetje bij Digia...

Goed nieuws is wel dat er aan een simulator gewerkt wordt in de SDK, net zoals er voor de N9 was.

[ Voor 28% gewijzigd door janvanduschoten op 10-02-2014 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Weet iemand waarom de sd-kaart niet zichtbaar is bij het aankoppelen aan de pc? Het intern geheugen is wel zichtbaar en dat lijkt mij net het lastige deel. Ik hoop dat er ook een "mass storage" optie gaat komen voor de sd-kaart, zodat je daar bijvoorbeeld muziek op kan zetten en die in de auto via USB kan verbinden aan de radio. Dit kon met android via een app. Handig als je toch nog iets wilt kunnen als je om wat voor reden dan ook geen mogelijkheid hebt je telefoon werkend verbonden te krijgen.

Ik heb wel iets gezien met symbolic links, je maakt dan een symbolic link in /home/nemo naar je sd-kaart. Zoiets zou ik ook willen voor android: nu staat daar de map van Sygic met de kaarten, alleen dan ben ik dus (behoorlijk) beperkt aan het interne geheugen, aangezien ik de hele wereld kan downloaden. Ook gaat het niet echt goed met bestandssysteem-ondersteuning: ext4/btrfs (bestandssystemen voor Linux) werken, maar die zijn weer niet herkenbaar in Windows. Fat32 weer wel, alleen kent die een beperking in maximale bestandsgrootte...aaargh....
Jolla moet gewoon exfat-licenties kopen als nodig en dit fatsoenlijk integreren. Het is zo'n geklungel nu.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Nas T schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:15:
Jolla moet gewoon exfat-licenties kopen als nodig en dit fatsoenlijk integreren. Het is zo'n geklungel nu.
Microsoft moet maar eens de patenten om FAT en vriendjes voor een appel en een ei in licentie gaan geven.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Microsoft moet maar eens de patenten om FAT en vriendjes voor een appel en een ei in licentie gaan geven.
Of Microsoft moet eens wat meer bestandssystemen gaan ondersteunen, FAT is echt niet meer van deze tijd en NTFS wordt niet goed ondersteund door derden. ext4 en btrfs werken waarschijnlijk op 99% van de (linux-gebaseerde) devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Waarom zou je nog ergens FAT voor willen gebruiken? Dat Windows geen hedendaags FS anders dan NTFS ondersteunt is toch vooral een probleem van Windows (en daarmee hun gebruikers) dan van Jolla, imo. Ik hoop niet dat Jolla geld gaat verkwisten aan een exFAT-licentie. MTP is een work-around voor het probleem. Ik moet nog steeds een 64GB kaartje scoren, maar die gaat gewoon btrfs-geformateerd worden. Dat snapt mijn pc ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
H!GHGuY schreef op maandag 10 februari 2014 @ 12:48:
[...]
Is al:
Voor Linux bestaat een gratis kernelmodule waarmee exFAT gelezen kan worden, hoewel niet standaard geïntegreerd.
84hannes schreef op maandag 10 februari 2014 @ 14:44:
[...]

Of Microsoft moet eens wat meer bestandssystemen gaan ondersteunen, FAT is echt niet meer van deze tijd en NTFS wordt niet goed ondersteund door derden. ext4 en btrfs werken waarschijnlijk op 99% van de (linux-gebaseerde) devices.
FAT wordt ook zo goed als niet meer gebruikt. FAT32/exFAT/NTFS wordt voornamelijk ondersteund door Microsoft/Windows.
Ik draai het even om:
Linux moet maar eens exfat ondersteunen, er is geen enkel geheugenkaartje dat is geformatteerd volgens ext4/btrfs en Windows ondersteunt het ook al niet.
Mijn Galaxy S3 ondersteunde met stock firmware ook al exfat, dus ja, het is mogelijk. Ook dat Android apps naar het kaartje schrijven.

@Fuzzilogic:
Zie link, het is niet per se dat de licentie geld kost. Waarschijnlijk is het in belang van Microsoft dat kaartjes ondersteund worden. Als het geld kost zou ik als Jolla dit doen:
niet ondersteund bestands-systeem = format ext4/btrfs.
MTP heeft hier ook niks mee te maken zo ver ik weet...
Gebruik je Linux op de pc thuis?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Not really. Ga even naar de Engelstalige variant van Wikipedia:
Microsoft has not released the official exFAT file system specification[contradiction] , and a restrictive license from Microsoft is required in order to make and distribute exFAT implementations. Microsoft also asserts patents on exFAT which make it impossible to re-implement its functionality in a compatible way without violating a large percentage of them.[15] This renders the implementation, distribution, and use of exFAT as a part of free or open-source operating systems or of commercial software, for which the vendors could not obtain a license from Microsoft, legally difficult, especially in countries that recognize United States software patents.
Dat die "gratis module" niet standaard geintegreerd is in de Linux kernel is net daarom: patenten.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nas T schreef op maandag 10 februari 2014 @ 20:23:
er is geen enkel geheugenkaartje dat is geformatteerd volgens ext4/btrfs en Windows ondersteunt het ook al niet.
Het zijn volkomen open formaten, zonder royalties of beperkingen. De enig reden dat ik me kan bedenken dat ze het NIET integreren is omdat ze dan opeens alle royalties van (ex)FAT op geheugenkaartjes gaan mislopen.
Mijn Galaxy S3 ondersteunde met stock firmware ook al exfat, dus ja, het is mogelijk. Ook dat Android apps naar het kaartje schrijven.
Dat heeft jou dus geld gekost. Had niet gehoeven, want dat kaartje en mobiel werken ook prima met EXT.
MTP heeft hier ook niks mee te maken zo ver ik weet...
Met MTP is het filesysteem van het apparaat irrelevant. Je kunt op de Jolla prima een btrfs-geformateerde SD-kaart gebruiken terwijl je dankzij MTP gewoon de files kunt uitwisselen met een Windows-machine. Voor veel toepassingen voldoende. Android gebruikt tegenwoordig ook exclusief MTP, geen mass storage meer. Waarschijnlijk dezelfde reden: geen noodzaak meer om (ex)FAT te gebruiken.
Gebruik je Linux op de pc thuis?
Tevreden Win7 gebruiker. Totdat ik Win8 zag. Niet alleen Metro is een draak op de desktop, maar dat MS ook steeds meer de walled garden gaat maken van Windows viel bij mij ook niet in goede aarde. Toen vond ik het tijd voor een preemptive switch, dus sinds een jaar Linux. In de eerste maand 2x geboot naar windows, maar op een gegeven moment die HD maar gewoon losgekoppeld. Ik gebruik het simpelweg niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was aan het zoeken naar een goed hoesje voor mn Jolla, voor het te laat is, ik las dat DNA voor 15,- een mooie verkocht maar die is intussen uitverkocht.

Nu vond ik deze op Aliexpress.com alleen is het niet te zien of de camera vrij is. Het is mij net ff te verdacht.

Volgens dit verhaal op Together passen de Lumia 920 cases goed. Iemand hier ervaring mee? Het hoesje van DNA zag er wel goed uit, jammer dat mn fins zo slecht is(het stukje waar het hoesje kan worden besteld bestaat niet in het engels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb regelmatig last van vastlopers. Dan wil ik de Jolla aanzetten, backlight brandt wel maar er komt geen beeld. Oplossing is de phone uit en aan zetten, maar ja...
Weet iemand trouwens wat de beste poging is om voorstellen te doen voor ontwikkelaars van Jolla?
Ik zie sailfishos.org, talk.maemo.org, jolla.com, jollausers en jollatides...

Overal wel discussie, maar wat is de beste optie?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:30

yec

@ Nas T; Batterij 10 min uit je telefoon helpt wel behoorlijk. Om je eerdere vraag omtrent carkits te beantwoorden: De telefoon maakt gewoon verbinding met mijn carkit en ik kan bladeren door mijn contacten maar het geluid dat uit de speakers komt is niet echt goed. Ik begrijp wel wat de ander zegt maar mijn N9, N900, Iphone en andere android en WP toestellen hadden veel beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Nas T schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 13:13:
Ik heb regelmatig last van vastlopers. Dan wil ik de Jolla aanzetten, backlight brandt wel maar er komt geen beeld. Oplossing is de phone uit en aan zetten, maar ja...
Weet iemand trouwens wat de beste poging is om voorstellen te doen voor ontwikkelaars van Jolla?
Ik zie sailfishos.org, talk.maemo.org, jolla.com, jollausers en jollatides...

Overal wel discussie, maar wat is de beste optie?
Ik heb daar nu en dan ook last van. Oplossing is dan om het scherm weer uit te swipen en vervolgens weer aan te doen. 99% van de keren gaat dat goed.

Om voorstellen aan Jolla te doen moet je together gebruiken, maar de meeste applicatiedevs hangen op TMO rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
tiempjuuh schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:09:
[...]

Ik heb daar nu en dan ook last van. Oplossing is dan om het scherm weer uit te swipen en vervolgens weer aan te doen. 99% van de keren gaat dat goed.

Om voorstellen aan Jolla te doen moet je together gebruiken, maar de meeste applicatiedevs hangen op TMO rond.
Weer aan swipen of de powerbutton werken niet. Ook niet nadat de achtergrondverlichting weer uit is, of na even wachten. Dat de applicatiedevs op TalkMaemoOrg rondhangen komt uit het verleden, neem ik aan, daar moet je dus zijn voor extra zaken en/of hobbyklussen ;)
yec schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 14:56:
@ Nas T; Batterij 10 min uit je telefoon helpt wel behoorlijk. Om je eerdere vraag omtrent carkits te beantwoorden: De telefoon maakt gewoon verbinding met mijn carkit en ik kan bladeren door mijn contacten maar het geluid dat uit de speakers komt is niet echt goed. Ik begrijp wel wat de ander zegt maar mijn N9, N900, Iphone en andere android en WP toestellen hadden veel beter geluid.
Ik zal de carkit testen, heb geloof ik een parrot CK3100. Hoe heb je je telefoonboek gesynchroniseerd? Ik bedoel dat ik de namen uit mijn telefoonboek in mijn carkit heb staan, dus niet selecteer op het toestel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nas T schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:18:
[...]

Weer aan swipen of de powerbutton werken niet. Ook niet nadat de achtergrondverlichting weer uit is, of na even wachten.
Ik heb hetzelfde euvel. Display verlicht, maar zwart beeld. Bediening werkt dan wel, althans bij aanraking krijg ik haptic feedback van de unlock-knoppen. Bekend euvel. Wel jammer dat het dan weer weken duurt voordat ze hier met een oplossing voor komen... Niet iedereen kent de workaround...

Swipe je wel van boven naar beneden, alsof je een app sluit? Dat werkt bij mij wel.
Ik zal de carkit testen, heb geloof ik een parrot CK3100. Hoe heb je je telefoonboek gesynchroniseerd? Ik bedoel dat ik de namen uit mijn telefoonboek in mijn carkit heb staan, dus niet selecteer op het toestel.
Als ik Together mag geloven is dit niet out-of-the-box mogelijk. Hack. (Mooi he, open devices ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:57
Vraag: ik heb mijn Jolla een tijd terug besteld (pre-order), maar heb hem nog niet definitief gekocht. Ben namelijk gaan twijfelen of dit een goede vervanger voor mijn Lumia 920 is. Dan moet je denken aan accuduur, camera, scherm enzovoort. Kunnen jullie dit toestel aanbevelen als daily driver? En iemand misschien ervaring met de overstap van Windows Phone naar Sailfish? Zo ja, is dat bevallen?

De reden waarom ik voor Jolla koos toen met de pre-order, was vanwege de software. Die blijft mij erg aanspreken. Desondanks is hardware toch ook erg belangrijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Ossebol op 12-02-2014 20:56 ]

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ossebol schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:55:
Vraag: ik heb mijn Jolla een tijd terug besteld (pre-order), maar heb hem nog niet definitief gekocht. Ben namelijk gaan twijfelen of dit een goede vervanger voor mijn Lumia 920 is. Dan moet je denken aan accuduur, camera, scherm enzovoort. Kunnen jullie dit toestel aanbevelen als daily driver? En iemand misschien ervaring met de overstap van Windows Phone naar Sailfish? Zo ja, is dat bevallen?

De reden waarom ik voor Jolla koos toen met de pre-order, was vanwege de software. Die blijft mij erg aanspreken. Desondanks is hardware toch ook erg belangrijk.
Wat doe je met je huidige 920 allemaal behalve natuurlijk foto's maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Muziek luisteren, Netflix bekijken, navigeren en sociale netwerken checken.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muziek gaat goed, zowel via Cutespotify als vanuit de mediaspeler. Er is nog ruimte voor verbetering maar het werkt goed.

Netflix zal via een Android app gaan, ik heb het nog niet getest maar goede kans dat het werkt. Een native app is er(nog) niet.

Navigeren zou moeten kunnen via de MAP applicatie, ik heb deze nog niet getest, via een Android app gaat het niet want de GPS doet het niet icm Android apps.

Sociale netwerken gaat behoorlijk, er is een FB app die nog wordt ontwikkeld. Standaard maakt de telefoon gebruik van de mobiele FB site die het behoorlijk doet.

Voor Twitter is er Tweetian wat zeer goed werkt.

Mbt tot foto's kan ik heel kort zijn, dat is 3x niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Is het mogelijk om foto's automatisch in de cloud te laten opslaan - even los van welke dienst je gebruikt? Bij mijn Lumia 920 worden bijvoorbeeld alle kiekjes automatisch naar Skydrive geüpload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen flauw idee, misschien dat het kan met een Dropbox of Mega app voor Android.
Ik zal het proberen met Mega, Dropbox zit al vol.

• ronaldinho
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 00:27
Heb geen Jolla, maar een BB Z10, maar toen ik daar de dropbox app installleerde en vervolgens voor de eerste keer de app opstartte en had ingelogd, kon ik de app wel zo instellen dat hij elke foto die ik met mijn phone zou nemen hij deze automatisch zou uploaden naar mijn dropbox (mits je internetverbinding natuurlijk aan staat ;) )

Verwijderd

Ik gebruik mij Jolla nu al 2 weken. Moet zeggen dat voor beta software behoorlijk tevreden ben. Ben alleen niet zo tevreden over de accu duur met de TOH fix lukt het mij met redelijk normaal gebruik nog niet fatsoenlijk de dag door te komen. Heb wel mitakuuluu aan staan en begreep dat deze veel opslurpt. Gebruikt deze zoveel dat als ik deze uit zet makkelijk 3 dagen door kom?
Bij mijn agenda die ik met caldav synchroniseer met google krijg ik geen alarm, is dit nog intestellen?
Ook loopt mij toestel om de dag wel een keer vast (het toestel schakelt zich dan zelf uit) hier heb ik nog geen logica achter kunnen ontdekken. Is dit herkenbaar?

Verder tevreden Jolla gebruiker!

• Fuzzillogic
TOH-fix is niet meer nodig met de 1.0.3.8 firmware. Als je nog niet 1 dag door kunt zul je toch echt eens naar je software moeten kijken. Gisterochtend Jolla van lader gehaald, nu 65% accu over. Ik heb geen permanent openstaande connecties. Google-diensten komen er bij mij niet in, net als whatsapp, want gecentraliseerde diensten met ook nog eens grove privacy-problemen. [edit] Prachtig hoe whatsapp zelf mijn punt onderstreept: https://github.com/github...er/2014-02-12-WhatsApp.md

Ik heb nog geen enkele vastloper of crash gehad. Wel een keer problemen gehad met verbinding, met bijbehorende knipperde rode en groene led. Ik kon nog een normale reboot doen, anderen lukt dat niet altijd. Op Together lees ik dat de gebruikte versie van ConnMan achterloopt, wat veel van deze problemen kan verklaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Fuzzillogic op 14-02-2014 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
@FPauw zit je veel op GSM/2G-netwerken? Ik heb een paar dagen 3G uitgezet om energie te besparen en dat was niet goed voor de stabiliteit van de telefoon, ik gebruikte ten nog versie 1.0.2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fuzzillogic schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:44:
...Als je nog niet 1 dag door kunt zul je toch echt eens naar je software moeten kijken. ...
Met behulp van Crest (jolla store) kun je processen bekijken en wat ze aan resourcen slurpen. Processen kun je daar ook sluiten.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn werk heb ik vaak gsm/g2. Ik heb nu de gegevens van een aantal accounts aangepast:
Facebook laat ik niet meer syncen en IM is nu uit.
Bij Google heb ik de IM uit gezet.
En Twitter is nu uit omdat ik dit toch nooit bekijk.
Mitakuuluu is nog wel continu aan. Ik zie in Crest 4 Mitakuuluu processen actief met 0% cpu gebruik.

Hopen dat dit wat verbeterd.

En het intensiefste proces in Crest is harbour-crest zelf ha ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 14:52:
Op mijn werk heb ik vaak gsm/g2. Ik heb nu de gegevens van een aantal accounts aangepast:
Facebook laat ik niet meer syncen en IM is nu uit.
Bij Google heb ik de IM uit gezet.
En Twitter is nu uit omdat ik dit toch nooit bekijk.
Mitakuuluu is nog wel continu aan. Ik zie in Crest 4 Mitakuuluu processen actief met 0% cpu gebruik.

Hopen dat dit wat verbeterd.

En het intensiefste proces in Crest is harbour-crest zelf ha ha.
Qua processen dus niet heel vreemd, denk dat je het in je mobiele verbinding moet zoeken. 2G is niet per se zuiniger, per byte kost het meer energie dan 3G. 2G is alleen zuiniger op het moment dat de verbinding continu volle bak aan het werk moet. dat kan liggen aan een bug, synchronisatie die continu verbinding vraagt en voornamelijk afstand tot masten. vooral dat laatste kan behoorlijk effect hebben op accuduur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Jolla heeft aankondigingen klaar staan voor MWC en Jolla 2 komt waarschijnlijk in 2015, bron.

Persoonlijk had ik eerder gehoopt op de Jolla 2, voor eind dit jaar. Ik denk dat ik het huidige model links laat liggen, in ieder geval voor nu, en hoopte daarmee op een eerdere release van een opvolger. O.a. omdat ik het idee heb dat het OS nog niet volwassen genoeg is (wat weer gebaseerd is op bovenstaande posts), en de review waaruit naar voren komt dat de hardware ook niet op alle vlakken goed is (slecht scherm). Maar wie weet, misschien koop ik hem over een aantal maanden toch nog (al is het maar voor testen van onderstaande).

In other news, ik ben weer een aantal dagen lekker bezig geweest met het bouwen van een Sailfish app van XBMCRemote, en heb een eerste merge request ingediend. Hopelijk wordt dit binnenkort gemerged en kan er een eerste alpha/beta worden uitgebracht. Daarnaast ben ik intussen alweer bezig met het implementeren van de over gebleven features. Kleine start gemaakt aan het now playing scherm, en ATM bezig met het uitbreiden van de active covers m.b.t. de verschillende statussen waarin de app kan verkeren (niet verbonden, niet aan het afspelen, aan het afspelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu met de aanpassing van mijn accounts de dag door gekomen, denk dat ik nu 1.5 dagen haal! Meer als een halve dag winst. Als die synchronisatie zoveel kost moet daar nog heel wat aan verbeterd worden.

Hopelijk wordt de update frequentie bij accounts net als bij de N9 toe gevoegd dat kan dan veel in verbruik schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk dat het switchen tussen Wifi/2G en 3G zeer veel moeite en energie kost.

Ik hoopte ergens 2g uit te kunnen zetten maar je kan alleen 3G uitzetten. Ik woon aan de rand van de stad en heb thuis een 3G repeater van Vodafone. Zodra ik bellen de deur uit loop valt soms de verbinding weg, dit was met mijn vorige telefoons nooit geen probleem maar de Jolla heeft daar wat moeite mee.

Ik merk ook dat als ik de wifi uitzet en op de 3G blijf dat dit ook erg scheelt, temeer omdat ik thuis 2 wifi netwerken heb. Hierop is dus ook nog veel winst te behalen. Ik heb hierop al een stem uitgebracht op Together en er zijn er meer die die mening delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die naar de Jolla meet gaan in Utrecht?
Ik ben helaas verhinderd door vakantie.

• tiempjuuh
Ik zou in principe wel kunnen, nu alleen m'n ouders nog lief aankijken. Hopen dat zij het wel een goed idee vinden om mij in het duistere Utrecht los te laten. :P

Enfin, ik zal als ik vanmiddag thuis ben eens vragen. Er is in principe een goede treinverbinding tussen Apeldoorn en Utrecht dus daar zal het niet aan liggen. Het lijkt mij erg gezellig elkaar eens te ontmoeten. En het toetsenbord natuurlijk! :D

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:26

lohost

iemand had al localhost :-(

tiempjuuh schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:32:
Ik zou in principe wel kunnen, nu alleen m'n ouders nog lief aankijken. Hopen dat zij het wel een goed idee vinden om mij in het duistere Utrecht los te laten. :P

Enfin, ik zal als ik vanmiddag thuis ben eens vragen. Er is in principe een goede treinverbinding tussen Apeldoorn en Utrecht dus daar zal het niet aan liggen. Het lijkt mij erg gezellig elkaar eens te ontmoeten. En het toetsenbord natuurlijk! :D
Nou meld je vooral aan. Dirk, maker van het toetsenbord, heeft zojuist bevestigd. Dus alleen daarom is het al de moeite naar Utrecht te komen. Los van de andere Jolla gebruikers te ontmoeten. Wel heel graag even aanmelden op http://jollanl.org/events/jollanl-meet-n-greet-28-maart/

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed nieuws van Jolla vandaag.

Vanaf de maart update verlaten ze de beta fase en zal er voor Android een app komen die mensen kan laten kennis maken met Sailfish en zn gestures.

Daarnaast zal er een cloud oplossing komen van F-secure voor Jolla gebruikers die automatisch data opslaat met een gratis account van 5GB genaamd Younited.

En voor de gamers hebben ze in samenwerking met Rovio een speciale TOH gemaakt en zal tevens Angry Birds voor Sailfish gaan verschijnen.

Helaas geven ze nog geen harde datums van alles behalve van de einde beta fase. Deze zou vanaf de maart update verlaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hier staat:
The Sailfish community has already ported Sailfish OS into several devices including major
versions of popular Samsung Galaxy, Google Nexus, and Sony Xperia.
Ik kan dit niet terugvinden helaas...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nas T schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:02:
Hier staat:

[...]

Ik kan dit niet terugvinden helaas...
Hier staat wel een filmpje, dit is alleen nog erg basic. Ik zag wel wat foto's op Twitter voorbij komen met meerdere Android toestellen waarop Sailfish leek te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Ossebol schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:55:

Ik heb in principe dezelfde vraag, kom ook van een Lumia 920 af, alleen mijn focus ligt iets anders.
De muziekspeler is voor mij heel erg belangrijk, samen met de geluidskwaliteit op zowel oordoppen, bluetooth en speakers. Kan de muziekspeler makkelijk afspeellijsten aanmaken (op de telefoon zelf, danwel computer)? En hoe gaat hij om met een grote muziekbibliotheek? De mijne is momenteel meer dan 10GB. En verder iets minder belangrijk: de geluidsopname kwaliteit. Met de 920 is het mogelijk op een festival geluid op te nemen en dit was toch wel een aangename verrassing.
Ook merk je bij de Lumia er heel weinig van dat een app langzaam op start of iets dergelijks en aangezien de hardware in de jolla niet high-end is vroeg ik me af hoe jullie dit ervaren? Is het OS net zo geoptimaliseerd als WP8 voor de hardware?

Zijn er vaak compatibiliteits problemen met Android apps, of kan je over het algemeen wel alles draaien?

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:44
Nog een filmpje met drie Android toestellen die op Sailfish draaien, waaronder de Nexus 4 en de Galaxy S5: http://www.mobilelinuxnew...r.com&utm_campaign=buffer

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vind het erg spijtig dat er zo weinig 'coverage' is voor Jolla. Ik had graag een video gezien, waarop arnoud de Sailfish launcher en Sailfish zelf had laten zien op een Android toestel: erg jammer!

Ik dacht dat het een beetje volgens de aard van tweakers, we de iets kleinere innoverende bedrijven en apparaten konden zien, minder coverage voor de grote releases als de S5 dat komt inmiddels mijn neusgaten uit. Over de S5 kan ik wel lezen op nu.nl. Hier wil ik lezen over bedrijven als Jolla en bijvoorbeeld hun TOH project (een nederlander heeft een hardwarekeyboard voor de Jolla uitgeprind).

Uiteraard als er straks een item voor Sailfish komt (ik ben vooral geinterseerd in de software en het Android aspect) dan neem ik al mijn woorden terug...
Tweekzor schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:32:
[...]

Ik heb in principe dezelfde vraag, kom ook van een Lumia 920 af, alleen mijn focus ligt iets anders.
De muziekspeler is voor mij heel erg belangrijk, samen met de geluidskwaliteit op zowel oordoppen, bluetooth en speakers. Kan de muziekspeler makkelijk afspeellijsten aanmaken (op de telefoon zelf, danwel computer)? En hoe gaat hij om met een grote muziekbibliotheek? De mijne is momenteel meer dan 10GB. En verder iets minder belangrijk: de geluidsopname kwaliteit. Met de 920 is het mogelijk op een festival geluid op te nemen en dit was toch wel een aangename verrassing.
Ook merk je bij de Lumia er heel weinig van dat een app langzaam op start of iets dergelijks en aangezien de hardware in de jolla niet high-end is vroeg ik me af hoe jullie dit ervaren? Is het OS net zo geoptimaliseerd als WP8 voor de hardware?

Zijn er vaak compatibiliteits problemen met Android apps, of kan je over het algemeen wel alles draaien?
Software draait soepel en vlug daar heb ik niks over te klagen. Ik heb helaas alleen Spotify op mn Jolla staan dus over een grote muziek bibliotheek kan ik je weinig vertellen.

Het geluid heb ik nog niet getest, helemaal niet op een festival oid. Al moet ik zeggen dan de Lumia lijn wel uitblinkt in geluid en video. Dat is toch wel een heel sterk punt waar een kleine speler als Jolla(denk ik) nog niet tegenop kan.

De Android apps draaien over het algemeen goed, ze kunnen niet altijd bij je bluetooth en/of gps maar de apps die ik gebruik daarmee kan ik uit de voeten.
Ik gebruik apps voor mn Synology, Flitsmeister, Shazam en een apps voor de sportuitslagen.

Het is een fijne bijkomstigheid na de N900 en N9 dat er eigenlijk overal wel een app voor is, echter voor dagelijks gebruik heb ik er maar 2 of 3 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Bedankt voor je antwoord, ik heb hem inmiddels besteld inclusief een zwarte other half. Waar zit de accu eigenlijk in? Zit die in toh, of in de telefoon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Ik zal hier ook even reageren. Ik heb sinds een week of 2 een Jolla.

The Other Half is niet zozeer aparte component, maar meer een battery cover. De batterij zit gewoon op de normale plek in de telefoon.

Afbeeldingslocatie: http://seravo.fi/wp-content/uploads/2013/11/2013-11-28-08.59.38.jpg

Nog een filmpje met Other Halves:
YouTube: Jolla Hacking Area & Sailfish OS on Android Hardware Walk Through

[ Voor 19% gewijzigd door Jozz op 28-02-2014 11:00 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Ah duidelijk, ik had er echt het beeld van gekregen dat de achterkant volledig mee er af ging. Het is dus gewoon een aparte cover met een kleine NFC tag. Vandaar ook dat de cover met fysiek toetsenbord een stuk dikker is, hij moet nog onder de rest van de telefoon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
Mijn Jolla is inmiddels binnen. Nu wil ik alleen wat updates installeren, maar als ik naar settings => about product ga, en ik check for updates, dan blijft deze op 'checking...' staan. Hoe kan ik de nieuwe updates installeren?

Het aanmaken van een Jolla account doet wonderen. Nu upgraden over m'n 3g verbinding...

[ Voor 17% gewijzigd door Freeaqingme op 28-02-2014 14:17 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pytox
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-10-2020
Iemand een idee wanneer er een nieuwe update komt? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Laatst online: 13-07 19:27
Pytox schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 18:51:
Iemand een idee wanneer er een nieuwe update komt? :-)
Begin maart: https://together.jolla.co...elease-is-in-early-march/

Er schijnt behoorlijk wat verbeterd/toegevoegd te worden:

[ Voor 17% gewijzigd door Jozz op 28-02-2014 20:42 . Reden: Video toegevoegd. ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een mogelijke lijst van zekere updates. Weinig wat nog niet bekend was.

Hier een leuk interview met Marc Dillion en de plannen voor de aanstaande tijd.

[ Voor 42% gewijzigd door Bongoarnhem op 01-03-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand de Nokia X store aan de praat gekregen?

Ik heb het via de uitleg in dit forum geprobeerd maar de store blijft updaten en afsluiten, ondanks vliegtuigmodus.

Mooi hoesje, wel aan de prijs maar inclusief TOH.

[ Voor 19% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-03-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Bongoarnhem schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 07:42:
Iemand de Nokia X store aan de praat gekregen?

Ik heb het via de uitleg in dit forum geprobeerd maar de store blijft updaten en afsluiten, ondanks vliegtuigmodus.

Mooi hoesje, wel aan de prijs maar inclusief TOH.
Ik heb de store kunnen installeren en deze draait verder prima, maar hij kan geen apps installeren.

Heeft iemand verder nog alternatieve appstores aan te raden voor Jolla? Yandex heb ik al geinstalleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweekzor op 12-03-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Ik vond Aptoide redelijk compleet als Appstore.
De klantenservice van Jolla heeft mij begin deze week een update beloofd. Dat begin is naar mijn mening vanmiddag om 12:00 uur afgelopen, maar mijn telefoon ligt thuis dus ik kan het niet checken. Iemand al de update van maart ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Nee, maar ik heb er ook niet zo'n haast mee hoor. Ik heb persoonlijk andere prioriteiten dan een firmware update. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Op sommige dagen herstart mijn telefoon tot wel een paar keer per uur. Op andere momenten herstart ik hem regelmatig omdat er verbindingsproblemen zijn (vooral publiek WiFi op werk lijkt te lastig voor mijn Jolla). Ik hoop dat al die problemen opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
84hannes schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:57:
Op sommige dagen herstart mijn telefoon tot wel een paar keer per uur. Op andere momenten herstart ik hem regelmatig omdat er verbindingsproblemen zijn (vooral publiek WiFi op werk lijkt te lastig voor mijn Jolla). Ik hoop dat al die problemen opgelost zijn.
Al een factory reset geprobeerd?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:27
84hannes schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:57:
Of het meerdere keren per uur was weet ik eigenlijk niet, maar ik haal mn jolla tegenwoordig ook regelmatig uit mn zak en zie dan dat hij net opnieuw opgestart is.. mag pin weer invoeren.

Wat mij ook opvalt is dat als je er een beveiligingscode op hebt en het toestel gelocked is, hij dat niet je mail e.d. synchroniseert.. doe hij pas weer als je de code unlocked.

Van de week kreeg op eens update in beeld, echter was het met zelfde versie nummer 1.0.3.8. toch geïnstalleerd, heb ik opeens een jolla tutotial over hoe swipen werkt..

[ Voor 0% gewijzigd door mr_zippey op 13-03-2014 13:26 . Reden: typo ]

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Laatst online: 16:09
Mijn Jolla wilde zondag ook een aantal keer opnieuw starten.
ik heb de accu er uit gehaald en na een minuut terug gezet. daarna geen problemen meer gehad.

Volgens @jollahq op Twitter, krijgen we begin volgende week een update

[ Voor 19% gewijzigd door Nienix op 14-03-2014 16:27 ]

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nienix schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:28:
Mijn Jolla wilde zondag ook een aantal keer opnieuw starten.
ik heb de accu er uit gehaald en na een minuut terug gezet. daarna geen problemen meer gehad.
Dit helpt idd erg goed tegen verschillende kleine bugs.

De verbindingsproblemen waren bij mij bijna helemaal verdwenen zodra ik de wifi uitschakelde. Kom ik echter in een gebied waarbij er veel geschakeld tussen 2g en 3g dan heeft het toestel daar ook moeite mee. Evenals het schakelen tussen verschillende accespoints.

Ik heb op Together gestemd op een bug hierover. Goed om dit oom te doen mocht je dat nog niet hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Jolla ‏@JollaHQ 4m

Sorry for the wait, we're still rowing upstream on the final stretch for update which will be out early next week. Thanks for your patience!
Early March, Week 10, Next week, en nu weer early next week. Als developer snap ik maar al te goed dat er vlak voor een release opeens nog showstopper-issues de kop op kunnen steken, maar het zou helpen als ze deze eens benoemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit zou de update zijn die Sailfish van het beta label afhelpt.

Het moet wel een verdomd goede, er zijn genoeg issues die niet bij een volwassen OS horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 17:15:
Dit zou de update zijn die Sailfish van het beta label afhelpt.

Het moet wel een verdomd goede, er zijn genoeg issues die niet bij een volwassen OS horen.
Ik ga er niet van uit. Er zitten nog best wat issues in die al verholpen hadden kunnen èn moeten zijn, zoals het bereikbaar maken van het externe geheugen via pc en dan niet via een workaround met symbolic links...

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar ik hoop (geen launcher) dat Sailfish straks te downloaden is voor de Galaxy S3, eventueel in dual boot. Ik zie nog steeds geen fatsoenlijke gesproken offline navigatie, en Sygic via Android werkt...half...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ach, de N9 was ook pas vanaf PR1.2 verlost van de grootste problemen en redelijk stabiel te noemen. PR1.3 doet het best goed, maar ook daar heb ik met enige regelmaat toch services moeten herstarten om de boel draaiende te houden.

Afgezien van de red/green-blink-bug heb ik geen noemenswaardige problemen gehad met de stabiliteit van Jolla. Geen crash, nooit accu hoeven verwijderen of hard te resetten.

Mijn gok is dat de komende update de meeste systeembugs eruit haalt, dat Alien Dalvik verbeterd is, en dat er vanaf nu ook meer gewerkt kan worden aan nieuwe features en/of beter UX.
Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste