Er is in elk geval dit bericht: https://twitter.com/JollaHQ/status/380226774698696704 Dat is zo dicht bij een "ja" als je het maar kan krijgen zonder "ja" te zeggen. Hier gaat het dan weliswaar om de Nexus-telefoons, maar dat is een stap in de goede richting (en als Nexus 4-eigenaar is dit tevens de belangrijkste stapBongoarnhem schreef op donderdag 28 november 2013 @ 22:31:
[...]
Jolla gaf in een twitter bericht aan dat de volgende missie was om SailfishOS op elke Android device beschikbaar te maken, iets wat nog nooit was gebeurd volgens hun. Mocht ik het bericht nog ergens vinden dan zal ik het delen. Ik zie het even niet meer terug.
[...]
Dan vraag ik me wel af hoe ze daar dan aan gaan verdienen? Naast hun eigen kosten hebben ze ook te maken met licentie-kosten voor bijv. HERE..
Daarnaast is er buiten TOH (en evt. steunen van Jolla) ook minder aanleiding om een Jolla-telefoon te kopen, voor hetzelfde geld heb je dan een fikse hardware-upgrade..
Daarnaast is er buiten TOH (en evt. steunen van Jolla) ook minder aanleiding om een Jolla-telefoon te kopen, voor hetzelfde geld heb je dan een fikse hardware-upgrade..
Ik denk dat het nu vooral een kwestie is van het opbouwen van naamsbekendheid en userbase. Als ze Sailfish zouden beperken tot de mensen die een telefoon van Jolla kopen, blijft je userbase erg klein terwijl je het grootste deel van die kosten toch wel maakt. Als het ze echter lukt huidige Androidgebruikers te verleiden om Sailfish te proberen en het deze mensen bevalt, zal in de loop der tijd zowel de verkoop van Jolla's eigen telefoons als de interesse van andere fabrikanten om een Sailfish-licensie af te nemen groeien en de hardwarekosten ook afnemen.
Het is natuurlijk een behoorlijk 'als-dan'-verhaal, maar ik denk wel dat het de meest haalbare manier is om nu voet aan de grond te krijgen in de huidige smartphone-markt: voor een boel mensen (buiten dit forum dan) is 'blind' een telefoon kopen met een geheel nieuw OS toch iets te veel van het goede. Kun je het daarentegen uitgebreid proberen op je huidige hardware, dan wordt het al een stuk interessanter.
Desalniettemin blijft de gebruikersgroep dan in eerste instantie beperkt tot tweakers en hobbyisten, maar dat is toch een belangrijke groep om binnen te halen. Huawei en al die andere Aziatische merken werden in eerste instantie ook alleen door deze groep naar Nederland gehaald, maar nu die merken in die groep geland en goed bevonden zijn zie je dat die in de gewone consumentenmarkt ook steeds meer aandeel krijgen.
Aanvulling: De versie die ze voor Androidtelefoons maken zou natuurlijk ook wat functionaliteit kunnen missen. Ik kan me goed voorstellen dat ze HERE een Jolla-exclusieve extra maken (of een betaalde extra in de 'Android-roms'), om op die manier de kosten te beperken.
Het is natuurlijk een behoorlijk 'als-dan'-verhaal, maar ik denk wel dat het de meest haalbare manier is om nu voet aan de grond te krijgen in de huidige smartphone-markt: voor een boel mensen (buiten dit forum dan) is 'blind' een telefoon kopen met een geheel nieuw OS toch iets te veel van het goede. Kun je het daarentegen uitgebreid proberen op je huidige hardware, dan wordt het al een stuk interessanter.
Desalniettemin blijft de gebruikersgroep dan in eerste instantie beperkt tot tweakers en hobbyisten, maar dat is toch een belangrijke groep om binnen te halen. Huawei en al die andere Aziatische merken werden in eerste instantie ook alleen door deze groep naar Nederland gehaald, maar nu die merken in die groep geland en goed bevonden zijn zie je dat die in de gewone consumentenmarkt ook steeds meer aandeel krijgen.
Aanvulling: De versie die ze voor Androidtelefoons maken zou natuurlijk ook wat functionaliteit kunnen missen. Ik kan me goed voorstellen dat ze HERE een Jolla-exclusieve extra maken (of een betaalde extra in de 'Android-roms'), om op die manier de kosten te beperken.
[ Voor 8% gewijzigd door RoelandO op 29-11-2013 11:54 ]
Juist een reactie gehad van JollaHQ via Twitter, alle drie niet ondersteund momenteel.Nas T schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:11:
[...]
Ik denk heel voorzichtig van wel. Want: ik denk dat het aan de kant van de USB-poort softwarematig alleen aangepast hoeft te worden, niet hardwarematig. Ik kan niet heel veel vinden over wat het technisch gezien inhoudt, dus het blijft even bij heel voorzichtig. En zo nee: dan zal er wel een uitbreiding op USB kunnen komen die het wel ondersteunt (blokje ertussen, daar je MHL-adapter op). Dat is theoretisch mogelijk, of het in de praktijk wordt uitgebracht is een tweede.
<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p><a href="https://twitter.com/Acizane80">@Acizane80</a> None of those supported for the moment.</p>— Jolla (@JollaHQ) <a href="https://twitter.com/JollaHQ/statuses/406374482387795968">November 29, 2013</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
De vraag is of de hardware wel geschikt is voor MHL en USB2Go, en dus of het puur een software-kwestie is dat het (nog) niet werkt. De N9 heeft een FM-transmitter in hardware, maar de antenne daarvoor ontbreekt, dus ondanks dat er wat gebeunde software beschikbaar is, heb je er weinig aan.acizane80 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:02:
[...]
Juist een reactie gehad van JollaHQ via Twitter, alle drie niet ondersteund momenteel.
Daar zijn ze niet echt duidelijk over, ze zeggen enkel dat zowel MHL, DLNA en usb otg niet ondersteund word. Persoonlijk ga ik DLNA missen, maar dit is bij mijn weten enkel een software matige aanpassing dus nog mogelijk met eventuele updates.Fuzzillogic schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:27:
[...]
De vraag is of de hardware wel geschikt is voor MHL en USB2Go, en dus of het puur een software-kwestie is dat het (nog) niet werkt. De N9 heeft een FM-transmitter in hardware, maar de antenne daarvoor ontbreekt, dus ondanks dat er wat gebeunde software beschikbaar is, heb je er weinig aan.
Usb otg is hardware en sw matig bepaald dus een grote ?
MHL weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit hardware matige ondersteuning nodig heeft.
Ik zie net in de Computer idee een klein stukje staan over de Jolla gsm.
Ze zijn notabene eerder dan Tweakers, al blijft het bij een klein stukje. Geen review, maar dat verwacht ik ook niet van de Computer Idee.
Ze zijn notabene eerder dan Tweakers, al blijft het bij een klein stukje. Geen review, maar dat verwacht ik ook niet van de Computer Idee.
Op onderstaande pagina kan je 11 video's vinden over handelingen binnen het OS.
http://jollanl.org/2013/11/29/jolla-support-videos/
http://jollanl.org/2013/11/29/jolla-support-videos/
Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi
Hmm, jammer dat de review niet positief is, maar gelukkig wel eerlijk.
Even samengevat:
, nee als je snapt dat die gestures ineens niet logisch zijn in andere situaties...en dus iets verder kijkt. We drukten in Windows ook op start om af te sluiten...
Dus behalve de kinderziektes rondom crashes/stabiliteit vind ik de tegenargumenten vergezocht. Ik denk niet dat Tweakers hier last van hebben, deze zijn sowieso geneigd iets verder te kijken. Ook jammer dat de reviewer niet meldt dat je er wel aan kan wennen (ergo: hij heeft niet de moeite genomen).
Even samengevat:
Zo zie ik het: heel low-level intuïtief is het niet. Is dat erg: ja als je niet meer doet dan facebook/twittert en je telefoon vol met blingbling hangtYes, it sounds very reminiscent of the Nokia N9, but in practice it's highly unintuitive and unwieldy to the point where the entire UI paradigm can be considered broken. Screen transitions and in-app animations go from left to right, inviting the user to swipe from right to left to go back, but that’s not how you’re supposed to do it. A notification pops down from the top of the screen, but if you try to swipe down to view it, you're liable to unintentionally close your current app, or more annoyingly, lock the entire phone. Then there's the fact that a swipe from the middle of the screen produces a different result than a swipe from the edge. It all adds up to a frustrating learning experience. The user is forced to adapt around the operating system rather than the other way around.
.........duh......het is een andere swipe....Een swipe van het midden geeft een ander resultaat dan van de zijkant.
Goh...we vonden het bij windows ook zo moeilijk om iets te downloaden en te installeren in plaats van uit een store...Alas, not being an actual Android device, it lacks access to the Google Play Store, so you're left to fend for yourself with the limited Yandex and Jolla app stores and the downloadable Amazon Appstore. You can sideload app APKs if you wish, but that'd require that you understand what that process involves and where to find the requisite software. It's rough going.
Als het niet incidenteel is hoop ik dat het te maken heeft met nieuwigheid en dat Jolla dit héél snel oppikt (traagheid/inconsistentie/instabiliteit is de reden dat ik Android niet leuk vind). Sowieso is het vervelend.I've seen multiple apps crash and refuse to load, the onscreen keyboard also crashed and required a reboot, and there's a general slowness to activating apps that is not competitive with modern smartphone alternatives. That's to be expected from a beta software version, which is where Sailfish OS presently remains.
Dus behalve de kinderziektes rondom crashes/stabiliteit vind ik de tegenargumenten vergezocht. Ik denk niet dat Tweakers hier last van hebben, deze zijn sowieso geneigd iets verder te kijken. Ook jammer dat de reviewer niet meldt dat je er wel aan kan wennen (ergo: hij heeft niet de moeite genomen).
vrede in rust
@Nas T, Ik sluit mij volledig aan bij jou argumenten en wil toevoegen.
De reviewer zegt dat het os niet intuitief is, dit kan imo te maken hebben met het feit dat dit een andere systeem/werkwijze is. Dat is juist het punt van Sailfish vernieuwend en anders zijn.
Meesten onder ons weten dat je de Play Store naderhand kunt bij installeren (sideloaden), zelfs dat is niet nodig omdat er heel wat alternatieve store's zijn zoals bv; Aptoid.
Voor beta software vind ik dat hij occasioneel kan/mag vast lopen uiteindelijk is het een beta.
De reviewer zegt dat het os niet intuitief is, dit kan imo te maken hebben met het feit dat dit een andere systeem/werkwijze is. Dat is juist het punt van Sailfish vernieuwend en anders zijn.
Meesten onder ons weten dat je de Play Store naderhand kunt bij installeren (sideloaden), zelfs dat is niet nodig omdat er heel wat alternatieve store's zijn zoals bv; Aptoid.
Voor beta software vind ik dat hij occasioneel kan/mag vast lopen uiteindelijk is het een beta.
Volgens andere reviewers is het OS juist heel stabiel. Het toetsenbord zou alleen crashen bij Android apps volgens mij en dat dan die paar Android apps niet werken vind ik nou niet zo heel erg verschrikkelijk. Wat ik heb gelezen is BB10 erger qua Android apps. Deze reviewer is juist wel ontzettend tevreden:
http://seravo.fi/2013/jolla-phone-first-impressions
Verder kan ik absoluut niet begrijpen hoe de gestures niet intuitief kunnen zijn, dit spreekt alle andere reviewers tegen en ook mijn gevoel als ik zo die video's bekijk.
Ik vind wel dat die reviewer bij de the Verge een beetje aan het overdrijven is, op deze manier krijgt een nieuw OS natuurlijk nooit de kans, als ze er gelijk bij de kleinste dingen er al een heel drama van maken
Het is notabene nog de eerste versie!
http://seravo.fi/2013/jolla-phone-first-impressions
Verder kan ik absoluut niet begrijpen hoe de gestures niet intuitief kunnen zijn, dit spreekt alle andere reviewers tegen en ook mijn gevoel als ik zo die video's bekijk.
Ik vind wel dat die reviewer bij de the Verge een beetje aan het overdrijven is, op deze manier krijgt een nieuw OS natuurlijk nooit de kans, als ze er gelijk bij de kleinste dingen er al een heel drama van maken
Het is notabene nog de eerste versie!
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2013 17:59 ]
Nog een review via cnet
http://youtu.be/feYgWvGT0AA
Instructies voor het installeren van de play store op je Jolla.
jollafin.blogspot.fi/2013/11/play-store-for-jolla.html?m=1
http://youtu.be/feYgWvGT0AA
[ Voor 55% gewijzigd door acizane80 op 29-11-2013 19:24 ]
Zelf vind ik de review van The Verge ook erg negatief. Als je vind dat het teveel bugs bevat, concludeer dan dat je over een tijdje weer wil proberen, maar schiet het niet meteen af.
Verder zijn de swipes e.d. iets waar je aan gewend bent.. Zo probeer ik vaak dubbeltap als ik ń telefoon in mń handen heb
.
Ben het voor de rest dan ook eens met Nas T en acizane80.
Verder zijn de swipes e.d. iets waar je aan gewend bent.. Zo probeer ik vaak dubbeltap als ik ń telefoon in mń handen heb

Hoezo zou omlaag swipen dan wel intuitief zijn? Wat dat betreft is het vooral wat je gewend bent..A notification pops down from the top of the screen, but if you try to swipe down to view it, you're liable to unintentionally close your current app or, more annoyingly, lock the entire phone.
Ben het voor de rest dan ook eens met Nas T en acizane80.
Ik vind deze veel mooier op zijn blog... Ben benieuwd wat carmagedon doet. Die heb ik namelijk al in de playstore staan en zou ik dus kunnen downloaden.acizane80 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 19:09:
http://jollafin.blogspot....orking-good-on-jolla.html
Voor wie geïnteresseerd is in hoe de telefoon precies werkt: op het YouTubekanaal van Marcus Lundqvist (let niet op zijn accent) zijn al enkele video's te vinden van Jolla en SailfishOS. Interessant: lang niet alle Androidapps als Foursquare werken. Whatsapp daarentegen wel, zo reageert hij bij één van de filmpjes.
"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky
Ik vermoed dat sommige Android apps niet werken omdat ze gebruikmaken van de keihard gesloten google API's, die google dus ook niet vrijgeeft aan third parties. Het goede nieuws is dat deze wellicht wel door de gebruiker zijn toe te voegen, met wat gehack. De play store app schijnt iig al geinstalleerd en gebruikt te kunnen worden.
Misschien wordt het nu echt eens tijd dat consumenten bewust worden in wat voor een houdgreep ze gehouden worden door Apple, Microsoft, Google, en dat ook Google hooguit nog maar de schijn van openheid heeft. Maar ik besef ook dat consumenten dat inzicht grotendeels zullen missen...
Misschien wordt het nu echt eens tijd dat consumenten bewust worden in wat voor een houdgreep ze gehouden worden door Apple, Microsoft, Google, en dat ook Google hooguit nog maar de schijn van openheid heeft. Maar ik besef ook dat consumenten dat inzicht grotendeels zullen missen...
Ik ben kijkende naar de verschillende filmpjes. Je ziet eindelijk wat er in-app gebeurt, nice.Ossebol schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 01:03:
Voor wie geïnteresseerd is in hoe de telefoon precies werkt: op het YouTubekanaal van Marcus Lundqvist...
Even een samenvatting van opvallende (min)punten:
Gmail agenda niet in kalender-app.
Jolla maps heeft zover bekend géén gesproken navigatie (ik weet niet of Sygic android werkt).
De browser kent geen landschapmodus. Erg jammer. Gemiste kans, hoort bij basisfunctionaliteit. Ik verwacht dat ze dat binnen enkele dagen hebben toegevoegd, uiterlijk twee weken. De Firefox browser in amazon app store kan het overigens wel (dat is het voordeel van extra opties).
apstore: Jolla's eigen store heeft weinig, instagram is er niet, foursquare werkt niet (melding over googe play), facebook crasht vaak. Naast Jolla store de Yandex store en Amazon? store.
Angry birds werkend zichtbaar. Helaas kost het 6:30 minuten om dat uit te leggen
In de klok een stopwatch en timer. Sailfish snapt het.
Alarm: je kunt net als in Maemo een herhaaldelijk alarm instellen, zeg maandag t/m donderdag om 8:00. Dit alarm(profiel) kun je vervolgens in en uitschakelen, iets wat ik in Android mis. Daar moet ik elke week opnieuw het alarm instellen. Precies de details die ik zoek.
Gelukkig de reviews die ik wilde: in-app functionaliteit en geen 13 in een dozijn review. Wel wat kritiekpuntjes hier en daar, maar beter dan niks.
Maps is nog niks waard, dus voorlopig hopen dat Sygic zal werken.
De browser moet echt snel aangepast worden. Geen landscape-modus kan gewoon niet.
Voor de rest netjes. Ik waardeer het met een 7 maar dat punt kan zeker hoger worden.
[ Voor 37% gewijzigd door Nas T op 30-11-2013 16:30 ]
vrede in rust
Is overigens bekend of direct vanuit de browser Flash kan worden afgespeeld?Nas T schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 15:38:
[...]
De browser kent geen landschapmodus. Erg jammer. Gemiste kans, hoort bij basisfunctionaliteit. Ik verwacht dat ze dat binnen enkele dagen hebben toegevoegd, uiterlijk twee weken. De Firefox browser in amazon app store kan het overigens wel (dat is het voordeel van extra opties).
"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky
Ja, nee. Het is bekend en het antwoord is nee. Adobe is gestopt met het maken van flash voor mobiele apparaten. Het is ook niet meer te krijgen voor android. Zullen dus ook niet veel mobiele sites zijn die het nog gebruiken.Ossebol schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:59:
Is overigens bekend of direct vanuit de browser Flash kan worden afgespeeld?
Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd naar batterij verbruik en batterij verbruik van Android apps. ik heb bij wat mensen Whatsapp zien staan in teaser filmpjes en ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk functioneert.
Hopen dat er snel meer naar buiten komt.
Hopen dat er snel meer naar buiten komt.
Het is toch ook uiteindelijk Linux? Kan het ook dan niet?DDH87 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 23:15:
[...]
Ja, nee. Het is bekend en het antwoord is nee. Adobe is gestopt met het maken van flash voor mobiele apparaten. Het is ook niet meer te krijgen voor android. Zullen dus ook niet veel mobiele sites zijn die het nog gebruiken.
vrede in rust
Wat mij eigenlijk opvalt in die email applicatie (en zal waarschijnlijk over het hele OS zijn), dat die pully menu pas zichtbaar wordt als je helemaal bovenaan het scherm staat.Ossebol schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 01:03:
Voor wie geïnteresseerd is in hoe de telefoon precies werkt: op het YouTubekanaal van Marcus Lundqvist (let niet op zijn accent) zijn al enkele video's te vinden van Jolla en SailfishOS. Interessant: lang niet alle Androidapps als Foursquare werken. Whatsapp daarentegen wel, zo reageert hij bij één van de filmpjes.
Dus al je bijvoorbeeld bij de 100e mail beslist dat je die mail en ook de 50e mail wil verwijderen, dat je helemaal naar boven moet scrollen om de optie "select mails" te kunnen kiezen?
Dit lijkt mij toch niet hoop ik.
Je moet beginnen bij ARM binaries en die zijn er niet, alleen x86. Het kan misschien wel icm Sailfish maar niet op een Jolla of een andere smartphoneNas T schreef op zondag 01 december 2013 @ 01:10:
[...]
Het is toch ook uiteindelijk Linux? Kan het ook dan niet?
Grappig hiero weer dezelfde mensen te zien als twee jaar geleden bij de introductie van de N9
Met ordernummer 200001741 heb ik afgelopen week dinsdag (26ste) het restant betaald, na €100,= van de pre-order 1ste ronde (28/5).
Ok via PoenPleitos betaald, kon nog op dat moment.
Nu wachten en hopen dat ze er minstens enkele honderden per dag versturen...
Wat mij betreft ziet het er goed uit ! Toch heb ik nog wel enkele vragen, zoals wanneer kunnen we tbt/voice navigatie verwachten. Een update in februari ?
Ok wil ik graag weten wat de Twitter & Skype mogelijkheden zijn en sync met Google Calendar.
Gezien de 2MB frontcam verwacht ik wel Skype met cam functionaliteit.
Browser hopelijk zsm ook in landscape mode.
Ook graag een goede filebrowser !
Wat mij altijd heeft geïrriteerd van de N9, die samen met de N900 mijn favo mobieltje(s) is, is dat je via de PC niet de hele dir in kan.
Rest mij nog te zoeken naar een kopert voor het 'gratis' toestel dat ik bij verlenging van mijn abo op 12 december krijg
Of wellicht moet ik wachten tot de Lumia 1520 uitkomt, die brengt meer op.
Zijn er eigenlijk mensen die (behalve Jolla) nog een toestel los kopen ?
En waarom ?
Met ordernummer 200001741 heb ik afgelopen week dinsdag (26ste) het restant betaald, na €100,= van de pre-order 1ste ronde (28/5).
Ok via PoenPleitos betaald, kon nog op dat moment.
Nu wachten en hopen dat ze er minstens enkele honderden per dag versturen...
Wat mij betreft ziet het er goed uit ! Toch heb ik nog wel enkele vragen, zoals wanneer kunnen we tbt/voice navigatie verwachten. Een update in februari ?
Ok wil ik graag weten wat de Twitter & Skype mogelijkheden zijn en sync met Google Calendar.
Gezien de 2MB frontcam verwacht ik wel Skype met cam functionaliteit.
Browser hopelijk zsm ook in landscape mode.
Ook graag een goede filebrowser !
Wat mij altijd heeft geïrriteerd van de N9, die samen met de N900 mijn favo mobieltje(s) is, is dat je via de PC niet de hele dir in kan.
Rest mij nog te zoeken naar een kopert voor het 'gratis' toestel dat ik bij verlenging van mijn abo op 12 december krijg
Of wellicht moet ik wachten tot de Lumia 1520 uitkomt, die brengt meer op.
En waarom ?
"Never a dull moment"
Misschien, afhankelijk van de prijs.Cinq-Marquis schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:08:
En waarom ?
Ik ga uit van een totaalprijs van €800~€900 voor een toptoestel 2 jaar lang.
Wat heb je dan:
toestel/minuten/sms/data
Dat is me nu drie keer achter elkaar gelukt, dus die regel zal nog wel geldig zijn.
Een sim-only kost misschien €12,50~€15 per maand (minuten/sms/data), dus dat is €300~€360.
Als je toestel dan €500 of minder kost, is dat prima.
vrede in rust
Ach het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. De N95, N900 & N9 waren allen relatief duur. Icm een abo van ~€40 pcm en €125 bijbetaling viel het reuze mee. Vandaar dat ik itt anderen Jolla met €399 niet duur vind.
Maar ja ik krijg 12/12/'13 nu eenmaal een nieuw 'gratis' toestel bij m'n verlenging. Of bij nieuw abo want KPN is €15 pcm duurder dan Vodafone dat scheelt toch €360 in 24 maanden.
Mijn dilemma is nu of een extra mobiel houden, maar welk toestel dan ?
Of er een nemen, eventueel met bijbetaling, die mij €300 tot €350 winst oplevert, een 'duurder' toestel dus...
Denk echter dat er weinig mensen zijn die met een sim-only toch een duur toestel los kopen.
Maar ja ik krijg 12/12/'13 nu eenmaal een nieuw 'gratis' toestel bij m'n verlenging. Of bij nieuw abo want KPN is €15 pcm duurder dan Vodafone dat scheelt toch €360 in 24 maanden.
Mijn dilemma is nu of een extra mobiel houden, maar welk toestel dan ?
Of er een nemen, eventueel met bijbetaling, die mij €300 tot €350 winst oplevert, een 'duurder' toestel dus...
Denk echter dat er weinig mensen zijn die met een sim-only toch een duur toestel los kopen.
"Never a dull moment"
Ik koop mijn toestellen altijd los met een sim-only. Dat heb ik gedaan bij mij E90, N9 en nu mijn Jolla. Op de lange duur is de totaal prijs altijd lager. Bij een E70 die ik had scheelde het 2 euro bij een 1 jaar abo. Ik zou dan kijken of ik goed verkopend toestel kan krijgen. Zou dus niet eerst naar de prijs kijken.Cinq-Marquis schreef op zondag 01 december 2013 @ 20:41:
[...]
Ik denk trouwens niet dat een Jolla snel in Nederland verkocht gaat worden met een abo. Daar is het een te grote exoot voor. Misschien dat het gaat lukken via een belsimpel.nl maar niet bij de provider zelf.
@DDH87
Soms heb je geluk, mijn N9 kocht ik bij Smartphoneshop, die hem gewoon via hun Belgische shop verkregen. Toch wel met 'subsidie'
Zou zomaar ook kunnen met Jolla
Soms heb je geluk, mijn N9 kocht ik bij Smartphoneshop, die hem gewoon via hun Belgische shop verkregen. Toch wel met 'subsidie'
Zou zomaar ook kunnen met Jolla
"Never a dull moment"
Verwijderd
Ik heb nog een N9 en bij mijn verlenging in feb ga ik voor een sim only abbo 
Volste vertrouwen in de Jolla!
Volste vertrouwen in de Jolla!
@DDH87:
Niet als een toptoestel nieuw €650 kost en je voor twee jaar ten opzichte van een abbo nog "maar" €200~€250 over hebt voor sim only bellen/sms/data. Want dat moet dan in minder dan €10 per maand. En dat wordt krap.
Ik ga er overigens wel van uit dat de meesten weinig bellen/smsen hier (gezien whatsapp).
Met de N900 heb ik veel geluk gehad. Twee maanden na de release tweedehands gekocht wegens leugenachtige voorraden in webshops, voor €400, incl. bon. Binnen 2 jaar defect, uiteindelijk na drie reparatiepogingen het originele bedrag ontvangen, zo'n €575.
Niet als een toptoestel nieuw €650 kost en je voor twee jaar ten opzichte van een abbo nog "maar" €200~€250 over hebt voor sim only bellen/sms/data. Want dat moet dan in minder dan €10 per maand. En dat wordt krap.
Ik ga er overigens wel van uit dat de meesten weinig bellen/smsen hier (gezien whatsapp).
Met de N900 heb ik veel geluk gehad. Twee maanden na de release tweedehands gekocht wegens leugenachtige voorraden in webshops, voor €400, incl. bon. Binnen 2 jaar defect, uiteindelijk na drie reparatiepogingen het originele bedrag ontvangen, zo'n €575.
vrede in rust
Is het D-day vandaag?
Ik heb even in mijn mail terug gekeken.
De tracking code van mijn Jolla shirt kreeg ik op 2 Juli om 20:32
Ik heb even in mijn mail terug gekeken.
De tracking code van mijn Jolla shirt kreeg ik op 2 Juli om 20:32
[ Voor 72% gewijzigd door Nienix op 02-12-2013 12:49 . Reden: Toevoeging ]
@Nas T:
Ik heb idd nooit een duur abonnement. Ik zit daar altijd in de goedkoopste regionen. En voor mij is het nu heel duur om een ander abbo te nemen. Ik heb namelijk nog onbeperkt internet. En ik heb nog wel eens de nijging om mijn telefoon als hotspot in te stellen. Heb onder andere al eens een nieuwe linux installatie gedaan via mijn telefoon...
Ik zal voorlopig dus nog even vast blijven houden aan mijn sim-only met dure losse telefoons. Ik ga bij een ander abbo namelijk minimaal 20 euro per maand meer betalen.
Ik heb idd nooit een duur abonnement. Ik zit daar altijd in de goedkoopste regionen. En voor mij is het nu heel duur om een ander abbo te nemen. Ik heb namelijk nog onbeperkt internet. En ik heb nog wel eens de nijging om mijn telefoon als hotspot in te stellen. Heb onder andere al eens een nieuwe linux installatie gedaan via mijn telefoon...
Ik zal voorlopig dus nog even vast blijven houden aan mijn sim-only met dure losse telefoons. Ik ga bij een ander abbo namelijk minimaal 20 euro per maand meer betalen.
Dan snap ik wel dat je niet overstapt. Maar heb zelf ook onbeperkt gehad, heb wel eens enkele GB's in een maand verstookt en zit nu met een 500MB max data-abbo. Ik zet soms hotspots op, let niet echt op mijn verbruik, maar haal al anderhalf jaar niet de limiet, zit er denk ik vaak ruim onder. Maar thuis en op het werk gebruik ik wifi, dat scheelt een hele hoop, denk ik.DDH87 schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:35:
@Nas T:
...Ik heb namelijk nog onbeperkt internet. En ik heb nog wel eens de nijging om mijn telefoon als hotspot in te stellen. Heb onder andere al eens een nieuwe linux installatie gedaan via mijn telefoon...
EDIT:
Zie dit staan op internet. Ik vind het een sterk bevooroordeelde visie, het is alsof het standpunt van tevoren ingenomen is en de data daarna bij elkaar is gezet. Heb dit al geventileerd, lees het en laat je reactie achter...
[ Voor 19% gewijzigd door Nas T op 02-12-2013 21:28 ]
vrede in rust
Het is interessant om te lezen welke overwegingen mensen hebben bij de keuze van mobiel & abo.
Wat 'duur' gevonden wordt en wat niet.
Ik vind een belangrijke overweging snel internet. Zoals Vodafone biedt 50kbps / 4GB / onbeperkt bellen-SMS en dat voor €40 per maand (+~€400 subsidie).
Heb nu KPN maar die kost voor hetzelfde €55.
Wat 'duur' gevonden wordt en wat niet.
Ik vind een belangrijke overweging snel internet. Zoals Vodafone biedt 50kbps / 4GB / onbeperkt bellen-SMS en dat voor €40 per maand (+~€400 subsidie).
Heb nu KPN maar die kost voor hetzelfde €55.
"Never a dull moment"
Heb nu ook Vodafone, 39,- met 4GB onbeperkt bellen en smsen. Helaas laat 4g in mijn regio nog een paar maanden op zich wachten, dat is wel een voordeel van KPN die wat sneller zijn met uitrollen.
Het is me trouwens nog niet duidelijk of het Jolla toestel de 800mhz 4g band ondersteund, de chip die in het toestel zou het wel moeten ondersteunen maar het is vanuit Jolla nog niet gecommuniceerd. Ik ga het navragen.
Hoe zit het trouwens met een timeline voor social media en dergelijke? Die zie ik nergens terug terwijl ik dit super vind op de N9, iemand deze in een filmpje oid gezien?
Het is me trouwens nog niet duidelijk of het Jolla toestel de 800mhz 4g band ondersteund, de chip die in het toestel zou het wel moeten ondersteunen maar het is vanuit Jolla nog niet gecommuniceerd. Ik ga het navragen.
Hoe zit het trouwens met een timeline voor social media en dergelijke? Die zie ik nergens terug terwijl ik dit super vind op de N9, iemand deze in een filmpje oid gezien?
[ Voor 3% gewijzigd door Bongoarnhem op 02-12-2013 22:58 ]
Hier mijn commentaar:Nas T schreef op maandag 02 december 2013 @ 20:52:
EDIT:
Zie dit staan op internet. Ik vind het een sterk bevooroordeelde visie, het is alsof het standpunt van tevoren ingenomen is en de data daarna bij elkaar is gezet. Heb dit al geventileerd, lees het en laat je reactie achter...
Well maybe Jolla should start a "Get the facts" campaign
Did Romana Outerbridge actually base this on first hand, well 'in hand' experience ?
Or is he/she just a paid shill for others ?
The intuitiveness of the N9 (Meego Harmattan) and Jolla/Sailfish, takes just a short while for muscle memory to kick in.
All N9 user and people who have seriously reviewed the N9 and Jolla/Sailfish phones have commented that they were prone to continue double tapping to open and swipe gestures afterwards on their Android or iOS devices.
This review stinks
Will we hear from you when the first 100.000 units are sold ? And when 1.000.000 is reached
NO probably not, you'll crawl back under your stone and you will hope people have forgotten this non-review.
"Never a dull moment"
Volgens mij is dat heel duidelijk gecommuniceerd:Bongoarnhem schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:57:
Connectivity
GSM/3G/4G LTE* (works in 6 continents)
GSM: 850/900/1800/1900 MHz, UMTS: 900/2100 MHz
from Jolla, about 4G LTE:
*List of supported countries and operators will be published later
Bron: http://reviewjolla.blogsp...and-user-experiences.html
(van iemand die alles dat geconfirmeerd is, bijhoudt
"Never a dull moment"
Jep, op jolla.com frontpage (scrollen naar 80% onderaan):Cinq-Marquis schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:07:
[...]
Volgens mij is dat heel duidelijk gecommuniceerd:
Lijkt me duidelijk.Connectivity
GSM/3G/4G LTE* (Works on 6 continents).
vrede in rust
Dus ze hebben heel duidelijk gecommuniceerd dat ze dit later gaan communiceren, bedoel je?Cinq-Marquis schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:07:
[...]
Volgens mij is dat heel duidelijk gecommuniceerd:
Connectivity
GSM/3G/4G LTE* (works in 6 continents)
GSM: 850/900/1800/1900 MHz, UMTS: 900/2100 MHz
from Jolla, about 4G LTE:
*List of supported countries and operators will be published later
Bron: http://reviewjolla.blogsp...and-user-experiences.html
(van iemand die alles dat geconfirmeerd is, bijhoudt
Tsja negatief zijn is niet zo moeilijk !fnoff schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:53:
[...]
Dus ze hebben heel duidelijk gecommuniceerd dat ze dit later gaan communiceren, bedoel je?
"Never a dull moment"
Wat jullie allemaal aangeven mbt 4g heb ik ook gezien. Tevens heb ik op Wikipedia gezien dat de gebruikte chip onze 4g band ondersteund. Ik zie alleen geen land met lijsten. Als ik het vraag aan Jolla geven ze aan dat ze dit nog bekend zullen maken.
Daarnaast wis ik niet dat de gsm band diezelfde is als die van 4g.
Daarnaast wis ik niet dat de gsm band diezelfde is als die van 4g.
De Jolla heeft de hardware aan boord voor 4G, maar de software is nog niet klaar. Ondersteuning moet de komende tijd worden toegevoegd, maar Jolla heeft nog geen definitief moment genoemd.
En ook hier nog geen informatie over levering. Overigens zie ik op Twitter ook nog geen meldingen voorbij vliegen van enthousiastelingen die hun bevestiging hebben gehad, dus het is nog niet van start.
Vandaag op de site een post geplaatst verwijzend naar de laatste editie van Phones Show Chat. De gast Richard Yates was aanwezig bij de launch en heeft een Jolla. Hij is zeker te spreken over het toestel. Het is zeker de moeite om te luisteren. Ze halen zelfs de hier eerder al genoemde review van The Verge aan
En ook hier nog geen informatie over levering. Overigens zie ik op Twitter ook nog geen meldingen voorbij vliegen van enthousiastelingen die hun bevestiging hebben gehad, dus het is nog niet van start.
Vandaag op de site een post geplaatst verwijzend naar de laatste editie van Phones Show Chat. De gast Richard Yates was aanwezig bij de launch en heeft een Jolla. Hij is zeker te spreken over het toestel. Het is zeker de moeite om te luisteren. Ze halen zelfs de hier eerder al genoemde review van The Verge aan
[ Voor 33% gewijzigd door lohost op 03-12-2013 21:54 ]
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Over 4G: wie denkt het nou ècht nodig te hebben? Ik heb het op mijn Galaxy S3 ook niet. HSDPA op 7.2Mbps is snel zat volgens mij. WIFI is iets sneller, maar dan hebben we het waarschijnlijk over 0,8 seconde of 1.0 seconde om iets te laden. Het zal er heus wel uiteindelijk komen.
vrede in rust
De marketing-prietpraat gaat niet verder dan "4G is sneller" en "upload je crap nog sneller naar crapbook", maar 4G heeft wel meer voordelen. M.n. de set-up-tijd van connecties is op 3G vervelend traag, ~2s. 4G doet het in 0,1s. Latency van 4G is stuk lager. 4G is (eindelijk) een IP-only netwerk, ipv IP-over-something-else. Ja, ook spraak gaat op 4G over IP, VoIP dus, maar de &*@tards van een providers sturen voice vooralsnog altijd over 3G. Maar gelukkig heb ik een VoIP-provider, dus kan het toch stiekem weer over 4G - met lagere latency 
Er zijn nog wel meer voordelen van 4G, die ik ook zo even niet meer weet.
Anyway, ik heb nu een 1Mibit/s-abo (hoewel t-mobile dat ongetwijfeld interpreteert als 1Mbit/s, het blijven immers &*@tards), en dat vind ik wel best eigenlijk. Maar toch wil ik 4G, ook al is het op 1Mibit/s.
Er zijn nog wel meer voordelen van 4G, die ik ook zo even niet meer weet.
Anyway, ik heb nu een 1Mibit/s-abo (hoewel t-mobile dat ongetwijfeld interpreteert als 1Mbit/s, het blijven immers &*@tards), en dat vind ik wel best eigenlijk. Maar toch wil ik 4G, ook al is het op 1Mibit/s.
Ik hoop met 4g wel super te kunnen Skypen, op 3g gaat het ook wel goed maar soms hapert het toch. Helemaal als het bereik niet vol is. Daarnaast heb ik laatst gemerkt toen ik in de randstad was hoe snel het echt was, vaak kijk ik thuis rustig filmpjes als ik op de wifi zit, om irritatie te voorkomen. Maar als het netwerk zo snel is hou ik voortaan thuis tijd over voor andere dingen.
4G met een snelheid van 50Mbit/s (ik ga het niet converteren naar mebibit per seconde, zelf doen Fuzzy) dat is ~6,25MB/s en dat is sneller dan mijn ADSL thuis (40Mbit/s) dus ~5MB/s.
Nu maar hopen dat de Twitter & Skype clients via Android goed werken. Het enige andere blijft dan TbT navigatie, liefst gesproken en email sync.
Nu maar hopen dat de Twitter & Skype clients via Android goed werken. Het enige andere blijft dan TbT navigatie, liefst gesproken en email sync.
"Never a dull moment"
.
[ Voor 98% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:18 ]
Volgens deze en deze is dat er al. Jolla maps, afgeleid van Nokia Here?Brazos schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:30:
"Het enige andere blijft dan TbT navigatie, liefst gesproken en email sync."
Er komt toch HERE Drive in de Jolla?
Wel vrij nutteloos, want niet gesproken. "Ja maar je kunt er toch wandelend mee navigeren" kap ik alvast af met: met Sygic ook, in de auto is dan extraplus. Daar wil ik geen twee apps voor. En: Google Maps kan het ook.
vrede in rust
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:18 ]
Nee, alleen kaarten van Nokia HERE (en POI's).Brazos schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:30:
Er komt toch HERE Drive in de Jolla?
De app wordt gedaan door Appello, maar navi is dus niet tbt..
Persoonlijk vind ik dit wel een tegenvaller. Toen ze aankondigden dat ze het Nokia HERE platform gingen gebruiken, hoopte ik stiekem wel op HERE Drive.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 30-12-2021 18:18 ]
In Finland zijn ze toestellen aan het uitleveren. Hopend dat ze volgende week klaar zijn met Finland en de rest van Europa aan het bevoorraden zijn.
De eerste berichten komen inderdaad binnen dat de levering van start is gegaan. Sommigen (in de 10000xxx) range van orders hebben bevestiging gehad van uitlevering of een aanpassing in de shop van paid naar picking. Nog even :-)
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Ik zag een aantal videofragmenten op YouTube en ben daar toch best van geschrokken. Zo werkt WhatsApp niet vlekkeloos op SailfishOS en worden bijvoorbeeld niet alle berichten verzonden. Daarnaast blijkt ook de camera erg tegen te vallen.
Moet zeggen dat ik vooral voor Jolla kies vanwege de software, maar dit soort zaken maken het in alle eerlijkheid toch wat minder prettig om een overstap te wagen. Weet iemand of de communicatie achter Wazapp bezig is met het porten van een WhatsAppclient naar Sailfish?
Moet zeggen dat ik vooral voor Jolla kies vanwege de software, maar dit soort zaken maken het in alle eerlijkheid toch wat minder prettig om een overstap te wagen. Weet iemand of de communicatie achter Wazapp bezig is met het porten van een WhatsAppclient naar Sailfish?
[ Voor 8% gewijzigd door Ossebol op 06-12-2013 11:48 ]
Ik las vd week in een interview met de CEO van Jolla dat ze de top100 uit de playstore hadden benaderd om hun app te porten naar Jolla. Helaas zijn bedrijven daar niet zo happig op.Ossebol schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:45:
Ik zag een aantal videofragmenten op YouTube en ben daar toch best van geschrokken. Zo werkt WhatsApp niet vlekkeloos op SailfishOS en worden bijvoorbeeld niet alle berichten verzonden. Daarnaast blijkt ook de camera erg tegen te vallen.
Er zullen sowieso community projecten komen voor WA zoals Persecute of Wazzap. Op de N9 vind ik Persecute een goed alternatief, simpel en snel. Jammer dat het zoveel batterij verbruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-12-2013 14:15 ]
Wel in de juiste context plaatsen!Ossebol schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:45:
De camera wordt naast die van de Lumia 920 gezet, deze heeft optische stabilisatie en is gewoon voor een smartphone uitstekend of één van de beste.
En whatsapp: degene die getest wordt is voor Android. Logisch dat deze de contactenlijst niet kan benaderen. Dat is één worteloorzaak, welke vele andere problemen veroorzaakt. Met een beetje programmeren krijg je dat eruit en whatsapp moet gewoon een Jolla app bouwen.
vrede in rust
Ik denk daarnaast dat naarmate Sailfish richting Alpha gaat de VM die Android apps laat draien ook verder geoptimaliseerd wordt.Nas T schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:19:
[...]
Wel in de juiste context plaatsen!
De camera wordt naast die van de Lumia 920 gezet, deze heeft optische stabilisatie en is gewoon voor een smartphone uitstekend of één van de beste.
En whatsapp: degene die getest wordt is voor Android. Logisch dat deze de contactenlijst niet kan benaderen. Dat is één worteloorzaak, welke vele andere problemen veroorzaakt. Met een beetje programmeren krijg je dat eruit en whatsapp moet gewoon een Jolla app bouwen.
Whatsapp Moet niets, en als de aantal gebruikers beperkt blijft zullen zij ook geen native app uitbrengen.Nas T schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:19:
[...]
Wel in de juiste context plaatsen!
En dat zal het geval zijn voor de meeste toepassingen een ontwikkel studio wilt gewoon zijn investering terug verdienen.
Dan zal er vast wel iemand zijn die iets ontwikkelt dat de contacten van Android nabootst, zodat deze bereikbaar zijn. Volgens mij is dat niet zo moeilijk.acizane80 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:04:
[...]
Whatsapp moet niets, en als het aantal gebruikers beperkt blijft zullen zij ook geen native app uitbrengen.
vrede in rust
Er zijn al een aantal ontwikkelaars die toe hebben gezegd te werken aan een sailfish versie van whatsapp. Ook zijn er al versies onderweg voor Instagram.acizane80 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:04:
[...]
Whatsapp Moet niets, en als de aantal gebruikers beperkt blijft zullen zij ook geen native app uitbrengen.
En dat zal het geval zijn voor de meeste toepassingen een ontwikkel studio wilt gewoon zijn investering terug verdienen.
Probleem is alleen dat de functionaliteit van deze software niet te testen is in de SDK. Voor de lancering is dus een echte Jolla nodig om het te testen. Iedereen wacht dus gewoon tot ze een apparaat in handen hebben. En eerlijk gezegd duurt het wel erg lang nu... Ze zijn in Finland al met een reclame begonnen voor de verkoop via DNA.
Op de Openrepos website staat al wel een Persecute versie voor Sailfish, deze schijnt alleen idd problemen te hebben die de ontwikkelaar(Coderus) niet kan uitsluiten tot hij een toestel heeft.
Dat kan tot mei/juni 2014 duren zoals ik het begreep.
Edit:
Zijn er al berichten bekend van mensen van buiten Finland die bericht hebben gekregen dat hun toestel onderweg is?
Dat kan tot mei/juni 2014 duren zoals ik het begreep.
Edit:
Zijn er al berichten bekend van mensen van buiten Finland die bericht hebben gekregen dat hun toestel onderweg is?
[ Voor 20% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-12-2013 13:39 ]
Eens even kijken wat die ebay auction gaat opleveren.
Op moment van schrijven al €620,-
http://www.ebay.nl/itm/Jo...ash=item43c2dbf467&_uhb=1
PS: niet mijn auction.
Op moment van schrijven al €620,-
http://www.ebay.nl/itm/Jo...ash=item43c2dbf467&_uhb=1
PS: niet mijn auction.
Ach als ik de discussie zo lees op Internet denk ik;
Indien je hogere eisen stelt aan Jolla/Sailfish dan prijs/marktpositie, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je niet wilt wachten op antwoord van support@jolla.com, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je enkel gefocust bent op 'benschmarketing', koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je geen benul hebt van open source, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je nooit een nieuw OS wil leren, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je niet "Unlike" wil zijn, koop geen Jolla/Sailfish fone
&
Indien je hoge eisen stelt aan Jolla/Sailfish je eigen community bijdrage(n), koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je kan/wil wachten op antwoord van support@jolla.com, koop gerust een Jolla/Sailfish fone
Indien je begrijpt dat specs nix zeggen over prestaties, koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je een open source fan/aanhanger bent, koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je een nieuw OS wil leren gebruiken, koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je niet wil behoren tot de massa, koop gerust een Jolla/Sailfish fone
Indien je hogere eisen stelt aan Jolla/Sailfish dan prijs/marktpositie, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je niet wilt wachten op antwoord van support@jolla.com, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je enkel gefocust bent op 'benschmarketing', koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je geen benul hebt van open source, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je nooit een nieuw OS wil leren, koop geen Jolla/Sailfish fone
Indien je niet "Unlike" wil zijn, koop geen Jolla/Sailfish fone
&
Indien je hoge eisen stelt aan Jolla/Sailfish je eigen community bijdrage(n), koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je kan/wil wachten op antwoord van support@jolla.com, koop gerust een Jolla/Sailfish fone
Indien je begrijpt dat specs nix zeggen over prestaties, koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je een open source fan/aanhanger bent, koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je een nieuw OS wil leren gebruiken, koop een Jolla/Sailfish fone
Indien je niet wil behoren tot de massa, koop gerust een Jolla/Sailfish fone
"Never a dull moment"
Ik wacht ook nog op mijn Jolla, hoop em voor de kerst binnen te hebben.
Wat ik er van verwacht?
Hetzelfde destijds als met mijn n900, hoop dingen die het nog niet doen en dat via de community wel zien te verkrijgen.
Zo werkte yappari op mijn n900 best goed, totdat mijn usb-poort het begaf!
Zo'n soort port zie ik ook wel komen voor sailfish.
Ik denk toch niet echt dat de jolla-liefhebbers het androidgedeelte wat er mee mogelijk is zullen omarmen, teveel werkt schijnbaar niet eens goed naar wat ik lees.
Eigenlijk gewoon een leuke hobbytelefoon.
Had trouwens als vervangende telefoon een lumia 520 gekozen en ik moet eerlijk zeggen dat dat me niet eens tegenvalt!
Maar met de jolla wordt het straks weer lekker puzzelen en uitproberen, gewoon omdat dat kan!
Wat ik er van verwacht?
Hetzelfde destijds als met mijn n900, hoop dingen die het nog niet doen en dat via de community wel zien te verkrijgen.
Zo werkte yappari op mijn n900 best goed, totdat mijn usb-poort het begaf!
Zo'n soort port zie ik ook wel komen voor sailfish.
Ik denk toch niet echt dat de jolla-liefhebbers het androidgedeelte wat er mee mogelijk is zullen omarmen, teveel werkt schijnbaar niet eens goed naar wat ik lees.
Eigenlijk gewoon een leuke hobbytelefoon.
Had trouwens als vervangende telefoon een lumia 520 gekozen en ik moet eerlijk zeggen dat dat me niet eens tegenvalt!
Maar met de jolla wordt het straks weer lekker puzzelen en uitproberen, gewoon omdat dat kan!
Laat even weten hoe 't bevalt... very tempted, hard to resist
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Probeer mezelf er van te weerhouden om mijn N9 niet te voorzien van de Sailfish port. Ik hou het toestel liever nog even in goede staat tot ik de Jolla als vervanging heb. Daarna kan ik altijd eens zien.
Niettemin ben ik zeker benieuwd naar de resultaten. Mocht een van de mensen hier er wat over willen schrijven, dan is daarvoor zeker plek op http://jollanl.org.
Niettemin ben ik zeker benieuwd naar de resultaten. Mocht een van de mensen hier er wat over willen schrijven, dan is daarvoor zeker plek op http://jollanl.org.
Sailfish' eerste software update...
Connectivity
* WLAN password input improvements
* WLAN connection possible to change directly from one hotspot to
an other
* Notification banner visible when checking updates without internet
connection
* USB MAC address does not change anymore between connections in
developer mode
* Mobile data switch status (toggle on/off) is shown on the Settings
cover
Store
* Items in Store feed view now have visual busy indication while
installing
* Chinese comments are no longer presented as "?" characters
* Improved notifications when app download fails
* App grid now shows busy indicators or current status when leaving and
reopening page
* Application downloads are now more resilient to failures
Bluetooth
* File receive dialog displays the name of the paired device correctly
* Improvements in BT pairing
* BT settings now responds to bluetooth daemon restart properly
Phone & Messages
* Phone now displays number labels (i.e. work/home/mobile) during
selection
* DTMF tones are not skipped when user rapidly presses keys
* Fixed a case when incoming call is silenced and there is still sound
played after call ends
* Improved contact matching in call logs when contacts imported from SIM
* Active cover shows contact names
* Visual improvements in call forwarding UI and supplementary services
* Support for sms: URL in Messages
People
* No more duplicated data in SIM contact import
* Improved handling of contact card details including avatars
* Added address does not disappear any more from contact viewer screen
after adding website information
* Stability improvements in People app during contact linking operation
* Performance improvements in Birthday plugin for contacts
Accounts/services
* Removing a service account now removes related content from People app
* Account emits a signal when enabled / status changes
* Option to share to Facebook does not disappear anymore after adding an
email account
* Facebook notification will not appear repeatedly anymore
* Disabling Facebook account removes Facebook from Events view
* IM accounts now connect without needing to reboot device, after
adding them
* IM presence state persists now over reboot or changing connectivity
* Improved Exchange account setup flow
* Improved interoperability with servers preferring unsupported EAS
protocol 14.x
Browser
* Audio and video are now in sync while playing youtube videos
* Browser does not crash when playing multiple videos
Calendar
* New dedicated calendar alarm UI introduced which will show up with
alarms added after the update.
Homescreen & notifications
* Events view wallpaper stays aligned with homescreen wallpaper
* Lock screen pulley menu shortcuts are not broken when device
lock is on
* In Events view, Share what's on your mind account grid shows
service icons
* Improvements to notification item layouts
* Sound feedback on battery empty shutdown
* Window titles for apps set
Platform
* Content picker only has the search field when there is content
available
* Context menu is correctly updated with dynamic items
* The press effects in button and list items are unified
* Text linking matches numbers inside word boundaries
* QWindow::setTitle() is sent over Wayland
* DSME initial battery value is correct in bootup, or for shutdown
* Time and date changes persist over reboot
* DSME wakes from suspend to read HW temperatur and battery status
* USB mode notification does not offer Developer mode when developer
mode is not enabled
* Device lock is not anymore set when you use "Clear device lock code"
function
* The device lock code is not asked when the value is the same than
earlier
* Password field does not flash last character in clear text
* Date picker correctly highlights selected date and shows proper week
numbers in January
Connectivity
* WLAN password input improvements
* WLAN connection possible to change directly from one hotspot to
an other
* Notification banner visible when checking updates without internet
connection
* USB MAC address does not change anymore between connections in
developer mode
* Mobile data switch status (toggle on/off) is shown on the Settings
cover
Store
* Items in Store feed view now have visual busy indication while
installing
* Chinese comments are no longer presented as "?" characters
* Improved notifications when app download fails
* App grid now shows busy indicators or current status when leaving and
reopening page
* Application downloads are now more resilient to failures
Bluetooth
* File receive dialog displays the name of the paired device correctly
* Improvements in BT pairing
* BT settings now responds to bluetooth daemon restart properly
Phone & Messages
* Phone now displays number labels (i.e. work/home/mobile) during
selection
* DTMF tones are not skipped when user rapidly presses keys
* Fixed a case when incoming call is silenced and there is still sound
played after call ends
* Improved contact matching in call logs when contacts imported from SIM
* Active cover shows contact names
* Visual improvements in call forwarding UI and supplementary services
* Support for sms: URL in Messages
People
* No more duplicated data in SIM contact import
* Improved handling of contact card details including avatars
* Added address does not disappear any more from contact viewer screen
after adding website information
* Stability improvements in People app during contact linking operation
* Performance improvements in Birthday plugin for contacts
Accounts/services
* Removing a service account now removes related content from People app
* Account emits a signal when enabled / status changes
* Option to share to Facebook does not disappear anymore after adding an
email account
* Facebook notification will not appear repeatedly anymore
* Disabling Facebook account removes Facebook from Events view
* IM accounts now connect without needing to reboot device, after
adding them
* IM presence state persists now over reboot or changing connectivity
* Improved Exchange account setup flow
* Improved interoperability with servers preferring unsupported EAS
protocol 14.x
Browser
* Audio and video are now in sync while playing youtube videos
* Browser does not crash when playing multiple videos
Calendar
* New dedicated calendar alarm UI introduced which will show up with
alarms added after the update.
Homescreen & notifications
* Events view wallpaper stays aligned with homescreen wallpaper
* Lock screen pulley menu shortcuts are not broken when device
lock is on
* In Events view, Share what's on your mind account grid shows
service icons
* Improvements to notification item layouts
* Sound feedback on battery empty shutdown
* Window titles for apps set
Platform
* Content picker only has the search field when there is content
available
* Context menu is correctly updated with dynamic items
* The press effects in button and list items are unified
* Text linking matches numbers inside word boundaries
* QWindow::setTitle() is sent over Wayland
* DSME initial battery value is correct in bootup, or for shutdown
* Time and date changes persist over reboot
* DSME wakes from suspend to read HW temperatur and battery status
* USB mode notification does not offer Developer mode when developer
mode is not enabled
* Device lock is not anymore set when you use "Clear device lock code"
function
* The device lock code is not asked when the value is the same than
earlier
* Password field does not flash last character in clear text
* Date picker correctly highlights selected date and shows proper week
numbers in January
vrede in rust
Genoeg praktische zaken die een update krijgen.
Goed om te zien dat er aan gewerkt wordt.
Ik bedenk me vandaag dat het wel eens zo kan zijn dat de mensen in Finland een testgroep zijn en dat na enkele van deze updates pas de rest vd pre-orders zal woren geleverd.
Ik hoop het niet!
Goed om te zien dat er aan gewerkt wordt.
Ik bedenk me vandaag dat het wel eens zo kan zijn dat de mensen in Finland een testgroep zijn en dat na enkele van deze updates pas de rest vd pre-orders zal woren geleverd.
Ik hoop het niet!
Er lijkt iets mis te gaan met de zendingen. Veel trackingnummers zijn dubbel verzonden. Mensen die dachten dat hun pakket onderweg was blijkt dat dus niet te zijn. Verzendingen zijn momenteel alleen in Finland lijkt het.
DNA mag woensdag beginnen met de losse verkoop. Dit vind ik wel erg raar. pre-orders zouden namelijk eerder toegang hebben tot de telefoon dan mensen via de losse verkoop.
Bron: http://forum.jollausers.com/jolla-phone/shipping/30/
https://twitter.com/JollaHQ/status/410132527777845248
DNA mag woensdag beginnen met de losse verkoop. Dit vind ik wel erg raar. pre-orders zouden namelijk eerder toegang hebben tot de telefoon dan mensen via de losse verkoop.
Verwijderd
Ben ik het met je eens... toen ik dit las dacht ik...DDH87 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 02:19:
Er lijkt iets mis te gaan met de zendingen. Veel trackingnummers zijn dubbel verzonden. Mensen die dachten dat hun pakket onderweg was blijkt dat dus niet te zijn. Verzendingen zijn momenteel alleen in Finland lijkt het.

Laten we het hopen dat ze een beetje opschieten.
Al is het nog niet officieel bevestigd dat de store ze daadwerkelijk woensdag gaat verkopen...
Ligt er ook aan hoe je het interpreteert: Pre-orders hebben het toestel al kunnen bestellen (en dus kopen), daarmee zijn ze eerder dan de DNA-winkelsDDH87 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 02:19:
Overigens ook wel benieuwd hoe Sailfish het doet op de N9.
[ Voor 3% gewijzigd door Thile op 10-12-2013 09:30 ]
Verwijderd
Gisterenavond bezig geweest en nog niet werkend gekregen...
Ga vanavond nog even kijken...
Staat nu een persbericht online op de site van DNA dat zij 11 december gaat beginnen met de verkoop. Eerst aan de tweede golf en dan zaterdag aan iedereen. Ik wil die van mij dus eigenlijk voor zaterdag hebben... Maar weet nu al dat het niet gaat lukken door de Finse slakken post.Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 02:56:
[...]
Al is het nog niet officieel bevestigd dat de store ze daadwerkelijk woensdag gaat verkopen...
Bron: http://www.dna.fi/en/press-releases
Misschien even stap voor stap laten zien wat je doet/hebt gedaan, misschien zijn er een aantal die kunnen meedenken?Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 10:36:
Gisterenavond bezig geweest en nog niet werkend gekregen...
vrede in rust
Hier een open document met orders en de status daarvan.
Dat lijst lijkt mij onvolledig, ik kan niets vinden over mijn order?Nienix schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:54:
Hier een open document met orders en de status daarvan.
Die moet je zelf toevoegen. Het begint nu alleen een beetje een chaos te worden...acizane80 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:14:
[...]
Dat lijst lijkt mij onvolledig, ik kan niets vinden over mijn order?
Wat mij wel opvalt is dat de pre-order volgorde erg natte vinger werk is.
Verwijderd
Het is gelukt... Sailfish is nu aan het opstarten op de Nokia N9.
Ik heb DEZE handleiding gebruikt.
Zelf in Ubuntu uitgevoerd wat toch wel het makkelijkste is.
Ubiboot is een must, maar dat staat er ook in.
Nu eens kijken wat er allemaal werkt.
----------------
- Camera lijkt bij mij niet te werken.
- aantal native apps kan ik niet installeren denk aan exchange
- Bewegings sensoren werken niet standaard moet je een fix voor uitvoeren.
- Bellen kan maar alleen via de speaker met serieuze echo
- batterij status klopt niet
Heel erg vloeiend lopen de dingen nog niet...
Ook de hele tijd de melding dat er een systeem update is, maar als je die uitvoert herstart de telefoon alsof hij hem installeerd maar je kunt hem gewoon weer opnieuw installeren.
Ik heb DEZE handleiding gebruikt.
Zelf in Ubuntu uitgevoerd wat toch wel het makkelijkste is.
Ubiboot is een must, maar dat staat er ook in.
Nu eens kijken wat er allemaal werkt.
----------------
- Camera lijkt bij mij niet te werken.
- aantal native apps kan ik niet installeren denk aan exchange
- Bewegings sensoren werken niet standaard moet je een fix voor uitvoeren.
- Bellen kan maar alleen via de speaker met serieuze echo
- batterij status klopt niet
Heel erg vloeiend lopen de dingen nog niet...
Ook de hele tijd de melding dat er een systeem update is, maar als je die uitvoert herstart de telefoon alsof hij hem installeerd maar je kunt hem gewoon weer opnieuw installeren.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 20:13 ]
Yes yes, mn nieuwstip op de voorpagina.
Toch weer ff in het nieuws!
Toch weer ff in het nieuws!
In Picking :-) eindelijk gebeurd er iets
Hier ook In Picking ze zijn dus druk bezig
Huilie, huilie Ik heb met m'n 2000017xx nummer nog nix gezien of gehoord
"Never a dull moment"
Same here, ik zit in de 16xx reeks, ook nog steeds paid.
Verwijderd
Hmm om maar niet te positief te doen...
In picking zegt nog niet veel... lees DIT verhaal.
Mijn reeks is 2xx dus ietsje eerder.
Voor zover ik heb begrepen waren de 10000xxx nummers voor Finland, de 20000xxx voor de rest van Europa.Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:29:
Hmm om maar niet te positief te doen...
Ach, ik wacht gewoon geduldig, want ik ben Jolla fan
Mijn N9 werkt nog prima, mijn N900 ook en zelfs mijn N95 met Simyo kaartje..nog (voor in de auto)
Man, mensen... ik heb minder ongeduldige ex-vrouwen dan er ongeduldige Jolla bestellers zijn op dit forum alleen al !
"Never a dull moment"
In 1 van mijn laatste posts staat een link naar een open google document,
Daarin zie je dat de orders tot en met 20000800 in picking staan.
Daarin zie je dat de orders tot en met 20000800 in picking staan.
Die van mij staat ook nog op paid, 16xx reeks. Ik hoop dat hij deze maand nog komt!
Gezien dat ze pas echt vanmiddag aan het werk zijn gegaan denk ik dat de rest morgen aan de beurt is. Ik heb zelf 1051 dus ik val net buiten de boot met de 800 die nu is gehaald. Maar morgen zullen daar zeker anderen bij komen.willymichiels schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:55:
Die van mij staat ook nog op paid, 16xx reeks. Ik hoop dat hij deze maand nog komt!
Tja, van in picking (ik ben een van de gelukkigen) tot verzending en levering is nog een klein verschil. Heel benieuwd hoe de levering zal zijn. Heb wel eens eerder spullen van en naar Finland laten gaan en dat viel vies tegen.
Ik heb juist de volgende mail ontvangen.
Dear brave pioneer,
If you have already received your tracking number or the actual device, congratulations and thank you for your support!
We had lots of unexpected technical challenges in the shipping process. Some of you have not yet received your tracking number or device and for that we are truly sorry. We know you believe in us and we are working hard to meet your expectations.
Watch your email for your tracking number.
Once again, please understand how sorry we are that what we worked on for the last two years is having difficulty to get into your eager hands. You will not be disappointed when you get your Jolla!
We have focused so much on getting the product ready and in your hands that our communication towards you hasn't been enough. We learned and we will improve this in the future.
Thank you for your patience.
Sincerely,
Jolla team
If you have any more questions or concerns please contact care@jolla.com.
Dear brave pioneer,
If you have already received your tracking number or the actual device, congratulations and thank you for your support!
We had lots of unexpected technical challenges in the shipping process. Some of you have not yet received your tracking number or device and for that we are truly sorry. We know you believe in us and we are working hard to meet your expectations.
Watch your email for your tracking number.
Once again, please understand how sorry we are that what we worked on for the last two years is having difficulty to get into your eager hands. You will not be disappointed when you get your Jolla!
We have focused so much on getting the product ready and in your hands that our communication towards you hasn't been enough. We learned and we will improve this in the future.
Thank you for your patience.
Sincerely,
Jolla team
If you have any more questions or concerns please contact care@jolla.com.
Klopt, ik ook. Mja, hopelijk komt dat tracking number dan ook daadwerkelijk spoedig eraan.
Ik volg dit project met belangstelling en wanneer ik Sailfish kan installeren op mijn eigen android phone/tablet, wil ik dat zeker gaan proberen. Mijn eerste reactie, ook n.a.v. de reacties van de andere tweakers, is: cewl, een smartphone OS zonder data mining, privacy issues, etc. Gewoon een phone met software waarvoor het bedoeld is!
Alleen, als ik de TS lees, en zie dat je aan de ene kant een commercieel product hebt in de vorm van de Jolla-branded phone, en aan de andere kant het open source model Mer... dan maak ik al gauw de vergelijking met Android.
Dat begon toch ook als een open source OS, met verschillende fabrikanten (de Open Handset Alliance, als ik mij niet vergis), waaronder Google. Met het idee een OS te maken voor smartphone fabrikanten. En uiteindelijk draaide dit uit op een "google" OS (Android met sterke Google integratie) en alle bijhorende issues (privacy e.d.). En wellicht kan je dezelfde vergelijking trekken tussen Chomium OS en Chrome OS.
Wie zegt dat dit Mer/Jolla niet hetzelfde lot staat te wachten? In beginsel een goed, idealistisch idee, wat uiteindelijk toch gedomineerd wordt door een commercieel bedrijf (met de behoefte aan geld verdienen aan gebruikers, in welke vorm dan ook, als gevolg)? Zoals Google nu wordt verweten. Of mis ik iets? Ik hoop het wel, eerlijk gezegd.
Alleen, als ik de TS lees, en zie dat je aan de ene kant een commercieel product hebt in de vorm van de Jolla-branded phone, en aan de andere kant het open source model Mer... dan maak ik al gauw de vergelijking met Android.
Dat begon toch ook als een open source OS, met verschillende fabrikanten (de Open Handset Alliance, als ik mij niet vergis), waaronder Google. Met het idee een OS te maken voor smartphone fabrikanten. En uiteindelijk draaide dit uit op een "google" OS (Android met sterke Google integratie) en alle bijhorende issues (privacy e.d.). En wellicht kan je dezelfde vergelijking trekken tussen Chomium OS en Chrome OS.
Wie zegt dat dit Mer/Jolla niet hetzelfde lot staat te wachten? In beginsel een goed, idealistisch idee, wat uiteindelijk toch gedomineerd wordt door een commercieel bedrijf (met de behoefte aan geld verdienen aan gebruikers, in welke vorm dan ook, als gevolg)? Zoals Google nu wordt verweten. Of mis ik iets? Ik hoop het wel, eerlijk gezegd.
@segil, Ik snap je zorgen maar in de huidige versie is dit niet een probleem. Daarnaast liggen de regels in Europa anders als het gaat om gegevens verzamelen. Je mag namelijk essentiële gegevens verzamelen en opslaan.
Ik zie ook geen verschuiving naar android in de toekomst. Het verzamelen van data is leuk maar je moet er wel wat mee kunnen. Google had/heeft de gegevens nodig voor de zoekmachine. Jolla heeft niet van dit soort motieven volgens mij. Ze maken tenslotte alleen een telefoon.
Dat je eerst de kat uit de boom wil kijken snap ik wel. Mijn N9 is alleen aan vervanging toe en ik wil geen W8 of google. Laat ik maar niet beginnen over een stukje fruit. En dan blijft alleen een Jolla over.
Ik zie ook geen verschuiving naar android in de toekomst. Het verzamelen van data is leuk maar je moet er wel wat mee kunnen. Google had/heeft de gegevens nodig voor de zoekmachine. Jolla heeft niet van dit soort motieven volgens mij. Ze maken tenslotte alleen een telefoon.
Dat je eerst de kat uit de boom wil kijken snap ik wel. Mijn N9 is alleen aan vervanging toe en ik wil geen W8 of google. Laat ik maar niet beginnen over een stukje fruit. En dan blijft alleen een Jolla over.