Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens dit officiële persbericht komt er in Q2 2016 ook een telefoon uit op het Afrikaanse continent van een telefoonprovider/maker aldaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Bongoarnhem op 24-02-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-----

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
prutsger schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:15:
Nu op de frontpage: nieuws: Intex toont prototype Aqua Fish-smartphone met Sailfish OS 2.0 :)

Softwareupdates komen vaak zat vind ik, maar ik vind het er alleen maar op achteruit gegaan. De integratie met Android-apps is wel flink verbeterd maar ik vind de interface aanpassingen van 2.0 echt een stap terug. Voor een heel aantal zaken moet je nu meer handelingen / swipes uitvoeren.

Toch volg ik dit topic nog en blijft het jeuken de Jolla weer eens te gaan gebruiken. Misschien maar eens uitproberen of hij ondertussen toch al voldoende met mijn Pebble Time overweg kan (dmv Android app wellicht), dat is eigenlijk de enige echte bottleneck. Android voelt toch niet prettig op privacy-gebied (ondanks root + xprivacy).
Waar woon je?
Misschien dat je langs kunt komen bij mij in Deventer om het uit te testen, weet ik ook meteen of ik een Pebble aan kan schaffen :P
Ik heb er ook geen problemen mee om het naar jou te sturen voor een week om het te testen, uiteraard op jou kosten ;-)
Zie dat je in Apeldoorn woont, ik werk er, dus kan ook na het werk even bij je langs droppen, laat maar weten via PB

[ Voor 7% gewijzigd door intricate op 26-02-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik woon zelf in Apeldoorn, dus mocht dat makkelijker zijn dan kun je het ook hier even uitproberen.

Ik begrijp echter uit de post dat Prutsger zelf al een Jolla heeft. Dan is het bij hemzelf uitproberen nog véél makkelijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 08:51
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb zelf een Jolla en een Pebble Time om mee te testen. Vorig jaar januari een HTC Desire 820 gekocht omdat ik dacht dat die dualsim was zodat ik mijn werktelefoon niet meer nodig had. Was geen dualsim (tweakers pricewatch klopte niet), maar toch maar als main prive toestel blijven gebruiken omdat ik toch wel het nodige miste in Sailfish. Ergens komende weken ga ik wel uitgebreid testen wat nu wel en niet werkt en dan laat ik dat hier wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
prutsger schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:21:
Ergens komende weken ga ik wel uitgebreid testen wat nu wel en niet werkt en dan laat ik dat hier wel weten.
M.b.t. de Pebble? In principe is er alleen Pebbled van Smoku. Deze heeft echter geen ondersteuning voor het installeren van apps (er zit wel een "app store" in maar die werkt niet voor de Time). Daardoor werken apps die een deel van de code op de telefoon draaien (voor bv internet toegang en GPS) alleen via een omweg, waarbij je eerst de app moet installeren via een ander toestel, en zelf het installatiebestand van de app op de Jolla in de juiste map moet zetten. Notificaties werken wel maar de functionaliteit daarvan is vrij beperkt (puur notificaties, geen timeline, en notificaties verdwijnen niet als ze op de telefoon verdwijnen). Dingen als het besturen van de muziekspeler op de Jolla en "afhandelen" van telefoon gesprekken ("rinkelen", weigeren, ophangen) werken wel.

Verder is er een vrij uitgebreide app voor Ubuntu Phone, RockWork, waarvan nu iemand een Sailfish port wil maken. Echter staat deze nog enorm in de kinderschoenen. Op het moment heeft deze nog geen UI waardoor dus ook nog geen "store" aanwezig is (echter zit dit wel in de Ubuntu Phone versie en hoeft dus maar geport te worden). Op het gebied van notificaties heeft deze voor zover ik kon zien grotendeels dezelfde beperkingen als Pebbled. Alleen maar notificaties en geen timeline, en notificaties worden niet automatisch verwijderd.

*begin shameless plug* Daarnaast ben ikzelf een hele tijd geleden begonnen te werken aan een SFOS app voor de Pebble Time. Een van de dingen waar ik daarbij vooral aandacht aan heb besteed is het goed ondersteunen van de timeline. Deze kon ik toentertijd dan ook al vullen op basis van emails, SMS en de kalender. Eventueel vergezeld door notificaties, waarbij de notificaties in tegenstelling tot voorgaande apps ook weer automatisch verdwijnen als ze zijn gelezen op de telefoon. Daarnaast had ik al beperkte ondersteuning voor het installeren van apps (op basis van het installatiebestand, echter heb ook ik nog geen UI). Daarnaast werkte ook het afhandelen van telefoongesprekken al.
Alleen heeft de ontwikkeling een hele tijd stil gelegen. Echter is de aankondiging van de nieuwe "RockPool" voor mij een reden geweest om de ontwikkeling weer op te pakken. Dit omdat ik bij RockPool ook weer dezelfde beperkingen als bij Pebbled zag terugkomen. Waarbij de timeline ondersteuning niet goed is aangepakt en te beperkt is ingericht. Dingen die ik afgelopen week nog heb toegevoegd zijn uitbreidingen van de timeline zodat het bv mogelijk is om vanuit een mail notificatie of mail timeline pin de mail app op de Jolla te openen met de desbetreffende mail open. Daarnaast ben ik ook bezig met het toevoegen van ondersteuning voor muziek besturing, wat ook al gedeeltelijk werkt.
Qua basis features zit ik dan dus ongeveer op hetzelfde niveau Pebbled en misschien wat verder dan RockPool. Pebbled heeft dan weer enkele extra dingen zoals het kunnen doen van firmware updates (dit kan ik misschien vrij makkelijk ondersteunen, maar ik zie nog geen enorme noodzaak om dit te ondersteunen en met misschien een kleine mogelijkheid tot het bricken van de Pebble blijft dit dus langer liggen). RockPool heeft volgensmij geen echte voordelen echter kan deze wellicht sneller door ontwikkeld worden doordat er al meer ondersteund wordt vanuit de Ubuntu Phone versie. Mijn app heeft vervolgens wel weer het voordeel dat de ondersteuning voor de timeline vele malen beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pytox
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-10-2020
Enige ETA @ RobertMe? :-)
Gebruik de pebble tbh maar weinig momenteel, ligt een beetje stof te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
Pytox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 15:26:
Enige ETA @ RobertMe? :-)
Gebruik de pebble tbh maar weinig momenteel, ligt een beetje stof te happen.
Ik hoop binnen nu en ~2 weken (beperkte) ondersteuning voor het kunnen installeren van apps uit de store te hebben waarna ik een eerste versie op OpenRepos zal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
RockPool gebruikt inmiddels wel de timeline voor de agenda. Maareh, ik vind het niet vervelend dat we straks keuze hebben uit twee verschillende apps voor de pebble, het klinkt wel een beetje alsof er nu dubbel werk wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Meeste mensen die de tablet gebackt hebben zullen wel de mail hebben gekregen over de refunds. Ik heb net die boel ingevuld, lees ik dat ik wel zo'n tablet krijg. Wist ik veel, en dan krijg je ook nog die mail van Jolla.

Beetje amateuristisch zo, en na al dit gedoe wil ik die tablet helemaal niet meer :/ Ben benieuwd wat ik hier mee kan. Wat mij betreft gaat die tablet naar iemand die 'm liever heeft dan ik, mocht ik 'm ooit nog ontvangen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
simon schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:26:
Meeste mensen die de tablet gebackt hebben zullen wel de mail hebben gekregen over de refunds. Ik heb net die boel ingevuld, lees ik dat ik wel zo'n tablet krijg. Wist ik veel, en dan krijg je ook nog die mail van Jolla.

Beetje amateuristisch zo, en na al dit gedoe wil ik die tablet helemaal niet meer :/ Ben benieuwd wat ik hier mee kan. Wat mij betreft gaat die tablet naar iemand die 'm liever heeft dan ik, mocht ik 'm ooit nog ontvangen.
Er zijn denk ik genoeg mensen die er wel een willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
simon schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:26:
Ben benieuwd wat ik hier mee kan. Wat mij betreft gaat die tablet naar iemand die 'm liever heeft dan ik, mocht ik 'm ooit nog ontvangen.
Je kunt er Android op zetten. Dan heb je dus een gewone Android-tablet. En weer terug naar Sailfish, volgens Coderus op TMO. Dat is het voordeel van een relatief open platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je zet er Sfdroid op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
Heb de Jolla toch maar weer van de hand gedaan (voor de 2e x).
Ook als Tweak Phone heb ik er te weinig tijd voor vrij gemaakt, en kon simpelweg geen vervanging zijn voor BB10 OS voor mij, hoewel de Android implementatie wel fijner is dan op BB10, zowel installatie als gebruik.
Op BB10 is Android meer afgesloten dan op Sailfish.

Misschien dat ik nog kan wachten op de Turing Phone, anders wordt het misschien toch de Galaxy S7 Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na het heugelijke nieuws van de Turingphone, Aquatex en Sailfish voor de FP2 is het mijn inziens verdomd stil geworden rondom Jolla. Er is een nieuwe community manager maar behalve een blog met hoe leuk het MWC was zie of hoor ik weinig nieuws met vooruitgang.

6 maanden na de aankondiging van Sailfish voor de Fairphone is er nog steeds geen duidelijkheid.
De Aquatex komt alleen in India uit en van de Turingphone heb ik alleen maar een vaag filmpje gezien.
En de update die al 1,5 maand in de pijpleiding zit laat op zich wachten.

Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:01
Tsja, het blijft een lastig verhaal. Het is ze in ieder geval uiteindelijk wel gelukt om mijn tablet op te sturen. Pakketje is onderweg met DHL. (Estimated time of arrival: April 14, dus dat is wel weer in stijl.)

Verder weet ik het niet zo goed. De helft minder mensen, terwijl ze op volle sterkte al geen enkele deadline konden halen. Niet zo gek dat het niet zo hard gaat. Aan de andere kant, ze zouden inmiddels toch wel geleerd moeten hebben dat ze wat aan communicatie moeten doen? Is er misschien echt niets te melden?

Er gebeurt vast een hoop, maar veel ellende waar je als bedrijf in nood mee te maken hebt wil je liever niet op internet hebben. Gewoon omdat 90% van de mensen de context niet zal snappen. Ze kiezen dus voor geen nieuws. Het hoeft niet slecht te zijn, maar het helpt zeker niet qua vertrouwen.

Ik ben niet zo veeleisend, qua telefoon, en mijn Jolla doet alles wat ik nodig heb goed. Ik merk wel wat er komt...

Edit: en inmiddels heeft de postbode aangebeld. Hij werkt meteen out of the box. Ziet er mooi uit allemaal hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door DJ Henk op 15-04-2016 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Ik had eigenlijk flauw willen reageren met "Oh, waren ze niet failliet?", maar ik zal er iets genuanceerder op reageren ;)

Ik vind het onbegrijpelijk en onacceptabel hoe Jolla omgaat met communicatie. Eigenlijk valt er weinig af te kraken, want er is zo goed als geen communicatie. De laatste blog schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat. Er staan twee nieuwsfeitjes in:
  1. er is een nieuwe community manager. Wat dat betekent voor de klanten/fanbase, daar wordt niks over gezegd.
  2. From now on, I will also be handling community engagement and hosting, communications in social media channels and managing community related tasks.
Een samenvatting van de blog:
mighty amazing fun exciting succesful unfortunate fortunately magic wonderful honored wonderful fantastic selfie fun huge progress flying colors beautifully heart thankfully ton of support better beautiful big dream.

Zoveel mooie woorden, het had van Luckytv of de speld kunnen zijn...zo willen we Jolla toch niet herinneren?

Het is erop of eronder voor Jolla, denk ik. Ze proberen denk ik met man en macht de tabletgate af te ronden en daarnaast zal het waarschijnlijk rennen en vliegen zijn voor de ontwikkelaars voor Aquatex, de Turing phone en FP2.

Als je je OS misschien werkend moet krijgen voor 3 verschillende telefoons, terwijl je minder personeel hebt, kan ik me me voorstellen dat er een sfeer hangt van totale chaos en dat daarover communiceren weinig zin heeft...

Die chaos zou de radiostilte verklaren, de zoethoudertjes in de blog en het stilzetten van SFOS updates.
Hopelijk is het dat, misschien klapt de boel straks alsnog, maar het is sowieso jammer dat er geen communicatie is. Al is het maar een uitleg waarom niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
DJ Henk schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:15:

Edit: en inmiddels heeft de postbode aangebeld. Hij werkt meteen out of the box. Ziet er mooi uit allemaal hoor.
Al wat meer ervaring mee op gedaan, ben wel benieuwd hoe het bevalt.

Turing phone heeft in hun mailing doorgegeven dat ze eind april gaan leveren aan een selecte groep gebruikers, en gaat dan door met uitleveren tot eind mei. Zoals ik dit lees zal dit ook voor die selecte groep zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door intricate op 21-04-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:01
intricate schreef op donderdag 21 april 2016 @ 09:30:
Al wat meer ervaring mee op gedaan, ben wel benieuwd hoe het bevalt.
Ik heb nog niet heel veel tijd gehad om ermee te spelen. Ik weet nog niet wat het eindoordeel gaat zijn, ik heb er gemengde gevoelens bij.

Positief is dat er een heel mooi scherm op zit en dat hij snel genoeg is voor de software die erop staat. De webbrowser op mijn telefoon gaat echt niet soepel, want de hardware is niet snel genoeg. Bij de tablet geen punt, hij vliegt overal doorheen. Een beetje surfen en mailen op de bank is top.

Minder positief is dat er nog wat ruwe randjes aan de software zitten. Kleine dingen, die toch vervelend kunnen zijn. Bijvoorbeeld bij het browsen kun je een url opgeven, of een zoekterm voor google. Dat laatste werkt niet. Syncen via bluetooth met de telefoon, werkt half. Normaal geen punt, want dat zijn dingen die in een volgende release worden gefikst, maar nu moeten we maar hopen dat het goedkomt. Verder gaat hij nogal snel door zijn batterij heen, maar dat hadden mensen al voorspeld op basis van de specs, dus dat is geen verrassing.

Meer kan ik er nog niet over zeggen. Het is vooral heel erg hun telefoon, maar dan veel sneller en met een grotere formfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Vanochtend mijn telefoon van m'n bed laten vallen. Ik heb 'm wel vaker laten stuiteren, en toen viel ie altijd op 1 van de hoeken. Vanochtend viel 'ie op plat op het scherm, waarna dat vol barsten zit. Nu maar een nexus 5x besteld...

Het was voor mij de nokia 3410, nokia e65, nokia n900, nokia n9, jolla. En nu dan dus voor het eerst in 12 jaar tijd iets fundamenteels anders. We gaan het meemaken :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Freeaqingme schreef op zondag 24 april 2016 @ 17:34:
...Ik heb 'm wel vaker laten stuiteren...

Nu maar een nexus 5x besteld...

Het was voor mij de nokia 3410, nokia e65, nokia n900, nokia n9, jolla. En nu dan dus voor het eerst in 12 jaar tijd iets fundamenteels anders. We gaan het meemaken :D
Wel vaker laten stuiteren? Ik mag hopen dat je ergens bedacht hebt dat een hoes/schermcover wel verstandig zou zijn?

Wat betreft de keuze voor de Nexus: veel plezier ermee en waarschijnlijk tot over een paar maanden ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Nas T schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:56:
[...]

Wel vaker laten stuiteren? Ik mag hopen dat je ergens bedacht hebt dat een hoes/schermcover wel verstandig zou zijn?
Hij is 2 keer ofzo hard gevallen toen ging ik er vanuit dat ie stuk zou zijn en was 'ie dat niet. Nu viel ie dus van ~50 cm hoogte, maar wel plat op het scherm. Verder heb ik nog nooit over een hoes of screencover nagedacht. Er zit gorilla glass op om alles te kunnen hebben...

Los van het feit dat dit voor het eerst in 10 jaar tijd is dat ik uberhaupt een kapot scherm heb.
Nas T schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:56:
[...]
Wat betreft de keuze voor de Nexus: veel plezier ermee en waarschijnlijk tot over een paar maanden ;)
Je gaat ook over op Nexus, of je verwacht me weer terug bij het Jolla kamp? :D

Overigens, dat iOS went nog niet direct na een paar uur gebruik. Ik wil swipen, damnit. Niet allemaal losse knopjes gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Freeaqingme schreef op maandag 25 april 2016 @ 21:02:
[...]

Je gaat ook over op Nexus, of je verwacht me weer terug bij het Jolla kamp? :D
Ik verwacht dat je van een koude kermis thuiskomt na al die vrijheid van Sailfish...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Nexus 5 kan Sailfish draaien, de 5x weet ik niet.
Anders kan je altijd nog switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op woensdag 27 april 2016 @ 22:16:
De Nexus 5 kan Sailfish draaien, de 5x weet ik niet.
Anders kan je altijd nog switchen.
Werkt het ook zoals het hoort te werken? Volgens mij zitten er nog flinke bugs in, zoals dat de camera niet werkt en batterij niet lang mee gaat. Dat is niet bepaald werkend.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Op de wiki van het mer project (https://wiki.merproject.org/wiki/Adaptations/libhybris) kun je vinden welke hardware libhybris ondersteunt. Lijkt voor Nexus 5 redelijk werkbaar, maar de X staat er nog niet tussen.

Hier de tablet binnen, laat ik in verpakking, gaat in de verkoop (incl. case) zodra ik over paar weken terug ben van vakantie. Wat me opviel was dat ze direct van de fabriek verzonden werden en Jolla verder niet genoemd werd.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
simon schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:46:
Hier de tablet binnen, laat ik in verpakking, gaat in de verkoop (incl. case) zodra ik over paar weken terug ben van vakantie. Wat me opviel was dat ze direct van de fabriek verzonden werden en Jolla verder niet genoemd werd.
Als hoeveelste heb je besteld? Er lijken toch wel aardig wat tablets uitgeleverd te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig zit er voor het aanstaande jaar weer een beetje zekerheid in. Ik begon de hoop te verliezen.

Volgens een reply van JollaHQ betreft de aankondiging die hardware gerelateerd is iets wat mij zeker niet zal teleurstellen.

Ik wacht wel weer een paar weekjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 16:21
Voor de geïnteresseerden..gisteren is eindelijk de langverwachte Sailfish OS 2.0.1.11 uitgerold!
Zitten wel wat leuke nieuwigheidjes in, maar voornamelijk bugfixes en optimalisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andrik1 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:05:
Voor de geïnteresseerden..gisteren is eindelijk de langverwachte Sailfish OS 2.0.1.11 uitgerold!
Zitten wel wat leuke nieuwigheidjes in, maar voornamelijk bugfixes en optimalisaties.
Ik heb het gevoel dat de browser iets trager is geworden, websites lijken wat moeilijker te laden. Het was al niet best maar het is niet beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Bongoarnhem schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:01:
[...]

Ik heb het gevoel dat de browser iets trager is geworden, websites lijken wat moeilijker te laden. Het was al niet best maar het is niet beter geworden.
Mwah..Ik ben er wel content mee. Ik gebruik sowieso Firefox als browser en niet de standaard browser.
Onedrive integratie voor foto gallery is wel fijn.
Al met al nog steeds een mega fijn en soepel OS, maar met nog steeds genoeg ruimte voor uitbreiding en verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind vaak dat Firefox de hele telefoon trager maakt, of ligt dat alleen aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ja, dat ligt alleen aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Bongoarnhem schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:18:
Ik vind vaak dat Firefox de hele telefoon trager maakt, of ligt dat alleen aan mij?
Dan zou je eens met crest of lighthouse moeten kijken of Firefox veel resources opslokt. Ik heb zelf niet het idee dat het er trager door wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Voor degene die interesse hebben...vandaag is de Jolla C telefoon aangekondigd.
https://jolla.com/jollac/

Dit is een rebrand van de Aqua Fish, maar toch, leuke ontwikkeling. Beperkte oplage van 1000 toestellen. Eerste leveringen in juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hem besteld, mn Jolla is het namelijk weer aan het begeven.
De luidspreker begint weer te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik ben met het Jolla avontuur opgehouden en zit nu met de BlackBerry Passport. Ik mis de openheid van het systeem wel en de grote hoeveelheid (goede!) open source applicaties. Het prettige van de Blackberry is de snelheid(!) en het feit dat alles meer 'af' voelt. De Jolla is echt te traag nu en SailfishOS lijkt maar niet in een verder ontwikkelstadium te komen. Ik houd het uiteraard in de gaten en nu en dan zal ik de Jolla weer eens gaan gebruiken, maar de Passport is toch echt een betere daily driver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 09:14
andrik1 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:51:
Voor degene die interesse hebben...vandaag is de Jolla C telefoon aangekondigd.
https://jolla.com/jollac/

Dit is een rebrand van de Aqua Fish, maar toch, leuke ontwikkeling. Beperkte oplage van 1000 toestellen. Eerste leveringen in juli.
Inderdaad mooie tip.. Heb 'm ook gelijk besteld :)
Die is toch weer wat sneller dan de huidige, niet dat ik daar veel problemen mee heb. hooguit een keertje onverwachts opnieuw opstarten..
En gelukkig ook niet al te veel in grootte toegenomen tov van Jolla, i.p.v. een 4.5 nu een 5" scherm.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
mr_zippey schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:23:
[...]

Die is toch weer wat sneller dan de huidige, niet dat ik daar veel problemen mee heb. hooguit een keertje onverwachts opnieuw opstarten..
En gelukkig ook niet al te veel in grootte toegenomen tov van Jolla, i.p.v. een 4.5 nu een 5" scherm.
Ik was te laat hoop dat ze met nog een 1000 komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
mr_zippey schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:23:
[...]

ik heb er ook meteen één besteld. Ben echt enthousiast als een kind ;-).
Ik hoop alleen dat de accu het wat langer volhoud dan die in de originele Jolla. vond de duur daar toch altijd wel wat tegenvallen. Eerlijkgezegd ziet dat er bij Jolla C niet veel beter uit. 500 Mah meer capaciteit, maar ook een quadcode ipv een dual en een groter scherm...dus daar gaat die grotere capaciteit al aan op vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Temp2264 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:25:
[...]

Ik was te laat hoop dat ze met nog een 1000 komen
als dat niet het geval is kan je na de zomer altijd nog de intex aqua fish uit india importeren. Zelfde telefoon en misschien zelfs goedkoper om te importeren want omgerekend kosten ze daar ongeveer 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
andrik1 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:41:
[...]

als dat niet het geval is kan je na de zomer altijd nog de intex aqua fish uit india importeren. Zelfde telefoon en misschien zelfs goedkoper om te importeren want omgerekend kosten ze daar ongeveer 100 euro.
Ik ben benieuwd als iemand hem gaat importeren. Ik weet namelijk niet hoe het zal zitten qua garantie.

EDIT:
Op Jolla.com zag ik dat je je kan inschrijven voor de "Sailfish Community Device Program", oh wacht...eronder staat sold out...
Er is weinig verbeterd in Jolla's communicatievaardigheden, zie ik ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Nas T op 02-06-2016 05:48 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Nas T schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:16:
[...]

Ik ben benieuwd als iemand hem gaat importeren. Ik weet namelijk niet hoe het zal zitten qua garantie.

EDIT:
Op Jolla.com zag ik dat je je kan inschrijven voor de "Sailfish Community Device Program", oh wacht...eronder staat sold out...
Er is weinig verbeterd in Jolla's communicatievaardigheden, zie ik ;)
Garantie?...geen..je importeert hem uit India en er is geen reseller in NL, of de EU. Dus dat is simpel.

De Jolla C was binnen paar uur uitverkocht ja. Over 2 weken tijdens een Jolla event worden er een aantal uitgedeeld en ze gaan kijken of ze het 'sailfish Community Device Program' kunnen verlengen zodat meer mensen de gelegenheid hebben het toestel te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
andrik1 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:19:
[...]

Garantie?...geen..je importeert hem uit India en er is geen reseller in NL, of de EU. Dus dat is simpel.

De Jolla C was binnen paar uur uitverkocht ja. Over 2 weken tijdens een Jolla event worden er een aantal uitgedeeld en ze gaan kijken of ze het 'sailfish Community Device Program' kunnen verlengen zodat meer mensen de gelegenheid hebben het toestel te bemachtigen.
Staat op de site dat de eerste 50-100 deelnemers van het programma, een uitnodiging krijgen voor dat event, dus zou haast denken dat je 'm dan gewoon eerder krijgt ipv vanaf juli..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Best wel een tekortkoming dat de hele fanbase schreeuwt om een vervanger van de J1 en dat ze een goedkoper vervanger tot hun beschikking hebben en er maar 1000 uitleveren.

Waar is de focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:02:
Best wel een tekortkoming dat de hele fanbase schreeuwt om een vervanger van de J1 en dat ze een goedkoper vervanger tot hun beschikking hebben en er maar 1000 uitleveren.

Waar is de focus.
De focus? In de camera.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net zo serieus als Jolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik weet het, flauw... Maar ik zou willen dat ik iets beters kon verzinnen.
Ik kan ze gewoon niet meer serieus nemen op dit moment. Na een lange periode van stilte en tegenvallers weten we gewoon niet wat de concrete status is. Oke, financieel gezien redden ze het tot het einde van het jaar, maar wat is het plan dan?

En wat dachten ze toen ze de community devices uitbrachten? Die 1.000 stuks waren binnen een uur/uren uitverkocht, ik kan me niet voorstellen dat bij Jolla niemand zou denken dat ze er meer konden verkopen. Nu zijn ze een hoop winst misgelopen en is er onvrede. Achter is het natuurlijk makkelijk praten, maar het verbaast me serieus en ik denk dat het lastig te ontkennen valt dat het niet handig is.

Ik snap die onhandigheden niet. Waarom gebeurt dat?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze missen een duidelijke koers welke op consumenten is gericht.

Misschien heeft het te maken met de investeringsronde en hebben sommige investeerders teveel macht gekregen en hebben die teveel inspraak?

Er zijn ook nogal wat toonaangevende mensen vertrokken de afgelopen tijd, Carsten Munck, Marc Dillon, Stefano Mosconi en Carol Chen wat ik me zo kan heugen. Allemaal gingen ze met een andere reden, maar iets zegt me toch dat het rommelt bij Jolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:51:
Er zijn ook nogal wat toonaangevende mensen vertrokken de afgelopen tijd, Carsten Munck, Marc Dillon, Stefano Mosconi en Carol Chen wat ik me zo kan heugen. Allemaal gingen ze met een andere reden, maar iets zegt me toch dat het rommelt bij Jolla.
Ik denk ook af en toe aan het idee dat er een smerig spel achter de schermen plaatsvindt om de boel te laten mislukken...

Stel dat je via een complexe financiële constructie ongezien geld kunt verdienen, met als tegenprestatie indringen bij Jolla en daar de nodige dingen te doen?

Sailfish is natuurlijk perfect voor de consument: de native apps zijn gratis en zonder reclame en ook Android kan ondersteund worden. Android daarentegen maakt >60% winst, ten koste van gratis apps en reclame.

Wat zou je als consument willen?
Daarnaast zag ik ook dat Nokia's merknaam is verkocht en Android toestellen gaat maken.
Hoe logisch zou het zijn dat er Nokia toestellen kwamen met Sailfish? Het is me niet duidelijk of de know-how van hardware maken is meegegaan, dus ik weet ook niet of dat een mooie oplossing is.
Mocht Nokia goede hardware maken, zou het denk ik zeker een optie zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zijn aan:

nieuws: Russische fabrikant brengt Sailfish OS-smartphone uit

Ik ben stiekem jaloers, dit toestel heeft ronde hoeken

[ Voor 15% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-06-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
Voor wie het nog wil de Jolla C gaat vanmiddag om 13:00 voor batch 2 online
This is a heads up for all of you who submitted your email address on our sites. The Jolla Shop for the program will open to everybody today June 14th at 1pm Finnish time (noon CEST).
Fuzzillogic schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 00:18:
Ik heb al een jaar als enige Jolla-user een prima-werkende (al zeg ik het zelf) native Buienradar app :P
Noem het een pre-release, want netjes af is het allerminst, maar functioneel wel. Nouja. Ik kwam er net achter dat opzoeken van plaatsnaam niet meer werkt, maar gps is toch makkelijker.
@Fuzzillogic ben je hier nog mee bezig ik gebruikt deze zins 21 mei 2015 maar hij geeft nu een 404 op de landkaart weer. Ik kan nou niet echt goed programmeren ;) dus geen idee hoe ik het moet fixen :*)

[ Voor 52% gewijzigd door Temp2264 op 14-06-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Let op dat Finland een uur voor loopt, oftewel 13:00 daar is 12:00 hier.

Ik heb zojuist een order geplaatst.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
shit daar ben ik net 30 min te laat mee argh ....
Jozz schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:59:
Ik heb zojuist een order geplaatst.
Kon je ook zien hoeveel in deze batch zat ?

[ Voor 65% gewijzigd door Temp2264 op 14-06-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zo, nooit geweten dat ik mezelf zou quoten. Ze flikken het blijkbaar gewoon weer...
Nas T schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:42:
[...]
En wat dachten ze toen ze de community devices uitbrachten? Die 1.000 stuks waren binnen een uur/uren uitverkocht, ik kan me niet voorstellen dat bij Jolla niemand zou denken dat ze er meer konden verkopen. Nu zijn ze een hoop winst misgelopen en is er onvrede.
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/jiFfM.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Nas T op 14-06-2016 16:40 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b][message=47200809,noline]Temp2264

@Fuzzillogic ben je hier nog mee bezig ik gebruikt deze zins 21 mei 2015 maar hij geeft nu een 404 op de landkaart weer. Ik kan nou niet echt goed programmeren ;) dus geen idee hoe ik het moet fixen :*)
De site van Buienradar is van de week vernieuwd, mogelijk is de api ook aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Bongoarnhem op 14-06-2016 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Temp2264 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 08:39:
En ik was al blij dat ik de app niet op openrepos of in de store gezet heb, want ik wist dat mensen anders zouden gaan klagen dat het niet meer werkt :P

Maar ja, buienradar heeft de site veranderd (geen verbetering imo), en de handige animated gifs die ze hadden zijn vervangen door png's, want het primitieve webplatform heeft geen handige api voor animated images. 8)7

Ik zal ernaar kijken als ik me voldoende lang geërgerd heb aan de website. Wat spoedig kan komen want ik ben net natgeregend bij gebrek aan goede informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Fuzzillogic op 14-06-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
Temp2264 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:30:
shit daar ben ik net 30 min te laat mee argh ....

[...]

Kon je ook zien hoeveel in deze batch zat ?
Ik heb geen idee. Ik heb mijn orderinformatie nog eens bekeken, er staat wel een nummer, maar daaraan kan ik niet zien wat het totaal zou moeten zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat dit een kleinere batch was dan de eerste keer. Met name omdat ze in de mail van te voren al aangaven dat het er een paar honderd waren.
James Noori on June 14, 2016 at 2:00 pm

Hi and welcome aboard to the program! Thank you for joining.

As mentioned, the devices were a few hundred. It was a bit lesser than the first batch but I can’t disclose the exact number.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Jozz schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:00:
[...]

Ik heb geen idee. Ik heb mijn orderinformatie nog eens bekeken, er staat wel een nummer, maar daaraan kan ik niet zien wat het totaal zou moeten zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat dit een kleinere batch was dan de eerste keer. Met name omdat ze in de mail van te voren al aangaven dat het er een paar honderd waren.

[...]
En dat was het ook...een paar honderd. En het lijkt erop dat dit wel echt de laatste batch was van de Jolla C. Gisteren (vrijdag) hebben de eerste mensen reeds de Jolla C ontvangen. Daarvoor moest je wel uitgenodigd zijn voor het Community event in Helsinki ;-). Hoedanook, op twitter kan je al wat vage foto's zien en binnenkort zullen de eerst youtube fimpjes wel verschijnen. (sterker nog daar is de eerste al: YouTube: Jolla C Quickie Tevens lijkt het er op dat de Jolla C met een update is uitgerust.. versie 2.0.2.nog wat. Daar schijnen wel weer aardig wat zaken in te zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door andrik1 op 18-06-2016 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andrik1
Bongoarnhem schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:51:
Ze missen een duidelijke koers welke op consumenten is gericht.

Misschien heeft het te maken met de investeringsronde en hebben sommige investeerders teveel macht gekregen en hebben die teveel inspraak?

Er is wel een koers hoor...en als je het nieuws hier en daar volgt begint die ook behoorlijk duidelijk te worden.
Een korte samenvatting van hoe ik denk dat het zit:
1. Jolla is te klein om zelf toestellen uit te brengen en support op te geven (zie Jolla 1 en het Tablet debakel)
2. Ze hebben nadat ze bijna dood zijn nu een nieuwe strategie gekozen, namelijk het verkopen van Sailfish Os licenties en met de opbrengsten de ontwikkeling van Sailfish OS voortzetten. Ze hanteren feitelijk het Android model. Partijen kunnen een licentie op Sailfish nemen en deze (in hoeverre weet ik niet) zelf aanpassen met bijvoorbeeld 'super apps' zoals bij Intex.
3. Ze richten zich met name op Africa en Rusland/Azië. Daar zien ze mogelijkheden voor budget telefoons.
4. Er zijn ondertussen diverse partners. Intex, Oysters, Fairphone, Turing en MI-Fone.
Turing is hierbij de vreemde eend. Zij hebben een zeer high-end telefoon in de maak die voor de europese markt is. Oorspronkelijk zou er andriod Cyanogen op komen, maar die onderhandelingen zijn spaak gelopen waardoor Turing Sailfish als beste alternatief zag voor een veilig en privacy beschermend OS. Ook Turing past Sailfish aan met een aantal eigen toevoegingen (vermoed ik).
5. Jolla maakt de Aqua Fish voor Intex (india). Dat denk ik omdat hij verdacht veel lijkt op de oorspronkelijke Jolla en Jolla toevallig de hand heeft weten te leggen op een batch die ze als 'Jolla C' aan hun community verkopen.
6. De prijs van de Jolla C is laag.. Jolla verdient er niet veel of niets aan. Het gaat hun erom dat mensen die apps ontwikkelen voor Sailfish of Sailfish promoten, het toestel krijgen. Ze verkopen dit als onderdeel van een community project om zo geen support te hoeven geven op het toestel, wat ze toch niet kunnen. De Jolla C wordt uitgerust met stock Sailfish (net als de Nexus lijn van Google) en zal altijd als eerste updates krijgen.
7. Tot slot Jolla heeft nog steeds niet de intentie om in de toekomst zelf weer hardware onder eigen naam uit te brengen, daarvoor hebben ze nu het licentieprogramma in de plaats. Denk de beste strategie om voor nu te overleven.

Tot zover hoe ik zie dat het gaat. In mijn ogen een positieve ontwikkelingen. Er zitten al 2 updates in de pijplijn. De eerste staat standaard op de Jolla C als ik het goed begrijp en de tweede is klaar voor translation van teksten. Ontwikkeling verloopt dus op volle kracht nu er weer geld is.
Jolla wil voornamelijk proberen het ontwikkelen van Native apps te promoten..Android apps draaien kan natuurlijk altijd, maar is niet optimaal, daarnaast is QT en QML veel beter ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01
Er is wel een koers hoor...
Fijn dat niet iedereen op dit forum loopt te jeremiëren. Ja, Jolla heeft een paar fouten gemaakt en zit nu met de blaren. Misschien weten ze het weer goed op te pakken: welk jong bedrijf heeft er niet een paar keer aan de rand van de afgrond gestaan?
Overigens vind ik Sailfish voor een privacyvriendelijke telefoon een rare keus: voorzover ik heb kunnen zien heeft Sailfish nog geen goed permissiesysteem, hetgeen betekent dat elke app vrijwel overal bij kan. Dat lijkt me onwenselijk als je apps van derden gaat installeren. Zolang het Sailfishwereldje nog klein is vind ik daty prima, maar als het aanslaat zullen er ook malafide partijen komen die apps gaan ontwikkelen.
Kleine sidenote: het is Qt, niet QT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Dat apps m.b.v. permissies afgeschermd worden van gevoelige data vind ik eigenlijk de laatste verdediging. Tegenwoordig wordt het schijnbaar als "voldoende" beschouwd en installeert men apps waarvan men weet dat ze het niet al te moeilijk doen over privacy. Alsof men de keukendeur, de wc en slaapkamer van extra slotje voorziet, maar de goed vergrendelbare voordeur maar lekker openzet. Koekoek.

Ergo, ik mis het fijnmazige securitysysteem zoals bij Android eigenlijk niet, omdat ik spul dat ik niet vertrouw (en daar horend facebooks en dropboxxen ook bij) simpelweg niet installeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Goed, ondertussen zijn er 2 interessante filmpjes gepost op youtube:

de eerste is van het Jolla Community event van 17 juni. Wel interessant, gaat over de Jolla C:
YouTube: Sailfish OS workshop: Hardware Adaptation - Carsten Munk

De tweede video is de eerst echte video waar de Turing phone wordt getoond met Sailfish OS:
YouTube: The Turing Phone - The beginning of an Era

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Er is wat nieuws over de Turing Phone:

Demolition-test.
Niet zo'n heel spannend filmpje, omdat niet heel goed in te schatten is in welke context ik het apparaat kan plaatsen. Ja, het is 13 ton, maar het is verdeeld over een groot oppervlak. Voor het idee: een auto van een ton staat op een oppervlak van in totaal 1 schoenzool. Ik denk dat de graver in het filmpje op >13 zolen aan oppervlak staat, dus de oppervlakdruk is lager dan bij een auto. Dat zie je ook terug aan het zand (geen diepe indrukken). Daarbij is het oppervlakverloop van het zand grillig, waarbij de druk dus continu varieert en je dus niet weet of/wanneer er wel of geen piekspanningen onder de rupsband ontstaan.

Leuk om te zien, maar totaal nietszeggend dus. Dan beter een droptest op beton/stoeptegels doen, alhoewel het dan weer net afhangt op welk punt het toestel het eerst de grond raakt.

"Turing phone in action" op TJC: klik.

En filmpje uit dezelfde post. (EDIT: dit filmpje heb ik al een tijdje terug gezien, geloof ik). Nog geen nieuws van iemand die hem dus echt besteld en ontvangen heeft...

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 15-07-2016 13:21 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
Ik kreeg gisteren onderstaande mail in mijn mailbox:
quote: Turing Phones
Dear Turing Phone Fans,

After years of hard work and perseverance we are pleased to announce that we have finally shipped the first batch of Turing Phones on July 12th. We expect the second and third batch production of the Turing Phones to be dispatched on July 22nd and July 29th respectively. Thus all Evaluation Units of the Turing Phone would have been shipped to all our faithful customers who have stood by and believed in us. So please be patient as you will be receiving your shipment tracking number via email from us shortly.

Afbeeldingslocatie: https://gallery.mailchimp.com/1d34480bd339567cb5c193ac8/images/d0a63a15-4c9b-4081-9f95-35ed0986bfe5.jpg

The Evaluation Unit of Turing Phone comes with an Alpha Release of Sailfish OS 2.0. The next Over-The-Air (OTA) software update will take place in early August which will enable all the special features of the Turing Phone. The OTA software update will be accompanied with the latest feature list for your perusal.

The water proof nano-coating procedure is a very complicated and lengthy process, without incurring further delays to shipment we’ve decided to remove the water proof feature until the next release (Snapdragon 820 edition). This delay may disappoint many of you so we do sincerely apologize for the absence of this particular feature until the next release.

You may have also noticed that the packaging doesn’t include a Bluetooth earphone accessory, the reason being is that we are customizing the sound design of the TRI earphone which will be delivered to you separately this coming August.

Each of the Turing Phone packaging comes included with a 2.5D Glass Protector (double screen protection), two Wallaby port cables, and a localized charger for your specific region.

As this is the initial release of TRI’s product offering we do expect both potential software and hardware issues to occur while you are using the Turing Phone. We encourage you to report any issues that you may have encountered so that we can that can improve the user experience for all our valued customers. Please email us at bugs@turingphone.com

If you decide to sell your Turing Phone, we will consider that as a “Change of Ownership” scenario in which the new owner of the Evaluation Edition will not enjoy the free upgrade to the Snapdragon 820 edition.

We have already enrolled you in the TRI Elite Club (early purchasers of the Turing Phone), a program designed to provide you the latest updates to future TRI development and potential free trials on future TRI products. Please ensure that you hold on to your Turing Phone and it’s the only ticket in town to this great offer.

We are trying our best to keep up with all your inquiries. Every TRI staff is working day and night to address your questions therefore please be civilized on our social networking pages and show your support and respect for the TRI team. This is highly appreciated!

Thanks for your continuous support and interest in the Turing Phone. We are open to your suggestions for improvement on all fronts. Let’s march together towards the next phase of TRI’s development.

Sincerely,

Syl Chao (CEO | TRI) and the entire Turing Phone team
Ik heb zelf overigens geen order geplaatst, enkel ingeschreven op de nieuwsbrief.

[ Voor 1% gewijzigd door Jozz op 15-07-2016 12:00 . Reden: Plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
En ondertussen worden de Jolla C toestellen ook geleverd. De mijne komt als het goed is maandag aan.
fijn! twee maanden vol ongeduld op zitten wachten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik ben benieuwd wanneer mijn Jolla C komt. Ik heb hem in de 2e ronde besteld, maar nog geen bericht van levering. Spannend! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
Ik heb 'm sinds maandag binnen, moet zeggen dat hij erg goed bevalt..

Enige wat ff wat moeite kostte was de maps installeren, uiteindelijk via cmd gedaan.
Alleen m'n meepasswords heb ik nog niet overgezet. iets met de opslag locatie die afwijkt van voorheen?!
en de standaard zoekmachine in de webbrowser werkt (nog) niet helemaal.. (zijn ook workarounds voor te vinden op openrepos.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
mr_zippey schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 13:07:
Ik heb 'm sinds maandag binnen, moet zeggen dat hij erg goed bevalt..

Enige wat ff wat moeite kostte was de maps installeren, uiteindelijk via cmd gedaan.
Alleen m'n meepasswords heb ik nog niet overgezet. iets met de opslag locatie die afwijkt van voorheen?!
en de standaard zoekmachine in de webbrowser werkt (nog) niet helemaal.. (zijn ook workarounds voor te vinden op openrepos.com)
hmmm.. Ik vind hem eerlijk gezegd tegenvallen. In veel opzichten is hij zelfs minder dan de Jolla 1.
Ik ben benieuwd hoe jij over de volgende punten denkt:
1. Ik heb een KPN sim in slot 1 zitten en kom nooit verder dan 3G, terwijl mijn windows phone netjes 4G geeft.
2. De LED notification light heeft maar één kleur in tegenstelling tot de meerdere kleuren van de Jolla 1.
3. De GPU is minder krachtig en eerlijk waar het scrollen door menu's en dergelijke is gewoon af en toe haperig...heel klein beetje maar, maar toch. Terwijl Jolla er juist prat op gaat dat het op low spec devices een waanzinnige ervaring moet zijn.
4. Geen NFC, oké niet heel erg belangrijk maar toch.
5. De screenprotector die er standaard op zit en waar we vanaf moesten blijven..man, man, man...als je er naar kijkt zie je al vingerafdrukken ontstaan, om gek van te worden zo belabberd. Moet hem om de 5 minuten schoonmaken. Daarnaast komt er al wat lcht onder aan de randen. Dat zag ik ook op youtube bij iemand, dus ik vermoed dat ze er weldra toch afgehaald worden.
6. En waarom die screenprotector? Waarschijnlijk omdat het glas geen gorrila glas is maar gewoon ouderwets krasgevoelig glas.
7. De rode achterkant en rode ambiance...vind persoonlijk die van de intex aqua fish mooier, maar das persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
andrik1 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:02:

hmmm.. Ik vind hem eerlijk gezegd tegenvallen. In veel opzichten is hij zelfs minder dan de Jolla 1.
Ik ben benieuwd hoe jij over de volgende punten denkt:
1. Ik heb een KPN sim in slot 1 zitten en kom nooit verder dan 3G, terwijl mijn windows phone netjes 4G geeft.
2. De LED notification light heeft maar één kleur in tegenstelling tot de meerdere kleuren van de Jolla 1.
3. De GPU is minder krachtig en eerlijk waar het scrollen door menu's en dergelijke is gewoon af en toe haperig...heel klein beetje maar, maar toch. Terwijl Jolla er juist prat op gaat dat het op low spec devices een waanzinnige ervaring moet zijn.
4. Geen NFC, oké niet heel erg belangrijk maar toch.
5. De screenprotector die er standaard op zit en waar we vanaf moesten blijven..man, man, man...als je er naar kijkt zie je al vingerafdrukken ontstaan, om gek van te worden zo belabberd. Moet hem om de 5 minuten schoonmaken. Daarnaast komt er al wat lcht onder aan de randen. Dat zag ik ook op youtube bij iemand, dus ik vermoed dat ze er weldra toch afgehaald worden.
6. En waarom die screenprotector? Waarschijnlijk omdat het glas geen gorrila glas is maar gewoon ouderwets krasgevoelig glas.
7. De rode achterkant en rode ambiance...vind persoonlijk die van de intex aqua fish mooier, maar das persoonlijk.
Tja, misschien hadden we andere verwachtingen van het toestel? Voor mij was het een goedkope manier om een nieuwer toestel te hebben zonder android, ios of windows.. Verder heb ik niet veel eisen, ik gebruik 'm voor een beetje bellen, smssen, wachtwoordenkluis, muziekje luisteren, mail checken en af-en-toe wat op internet opzoeken.
  • 1. Ik gebruik T-Mobile in slot 1, daarbij zit ik in zeeland waar pas sinds een paar maanden volledige dekking voor 4g is. Echter ik heb hier meestal gewoon 4g met 3 á 4 streepjes. Dit is niet veel anders dan met Jolla 1
  • 2. Idd klopt maar 1 kleur, had inderdaad overgenomen moeten worden van Jolla 1 met meerdere kleuren.
  • 3. Daar kan je gelijk in hebben, ik stoor mij er niet aan. Hij is voor mijn gevoel iig sneller dan de Jolla 1. Misschien is er op openrepos of binnen de community nog wat software/tweaks te vinden is/zijn welke het een en ander kunnen versnellen. (dacht daar wel zoiets voorbij te hebben zien komen)
  • 4. Alsof de NFC van Jolla 1 zo fantastisch was.. Bij release moest je 'm telkens uitschakelen omdat hij anders de batterij leeg trok, vervolgens is er een update geweest, maar heb ik 'm nooit aan de praat gekregen. Verder heb ik sinds m'n N9 geen NFC (in telefoon) meer gebruikt. (had daar 2 van die mooie NFC Play 360 speakers bij gekocht en dat werkt niet met m'n Jolla 1)
  • 5+6. Screenprotector van m'n Jolla 1 is ook nog steeds origineel. Heb bij levering alleen het lipje afgeknipt om te verwijderen. Vette vingers op je scherm is de schuld van touchscreen, vooral icm glans i.p.v. mat scherm. Bij laptopschermen en monitoren is dat laatste ook een drama van de laatste jaren.. Misschien eens latex handschoenen overwegen als jij je er erg aan stoort. ;)
  • 7. Da's ook weer zo'n persoonlijke smaak dingetje.. De rode achterkant vind ik wel wat hebben, maar de bijbehorende ambiance was voor mij ook wat teveel van het 'goede'. Zelf heb ik de urban ambiance gekozen die sprak mij het meeste aan..
Min punten van mijn kant, anders denk je straks nog dat ik helemaal niet kritisch ben (ben ik juist wel, maar had mijn verwachtingen niet al te hoog gesteld)
  • Hij had wel kleiner gemogen.. Het formaat van de N9 vond ik erg fijn, Jolla 1 kan vaak nog net met 1 hand bediend worden. Dat is bij Jolla C weer net iets minder.. Hierdoor zal hij waarschijnlijk ook sneller uit je hand vallen.
  • Waarom power en volume knoppen t.o.v. Jolla 1 verwisselen?!
  • Waarom past het originele Jolla 1 laadsnoer niet goed in de Jolla C? Micro usb gaat er met enige weerstand wel in, maar elke El-Cheapo kabel die ik in huis heb gaat makkelijker?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
andrik1 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:02:
[...]

Fijn dat niet iedereen naïef optimistisch is en gewoon eerlijk zegt waar het op staat ;) .
Behalve de minpunten, heb je ook punten waarop het toestel je wel bevalt? Werkt de Android ondersteuning naar behoren?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De batterij stelt mij nog niet teleur, ik gebruik hem behoorlijk veel en de batterij gaat lekker lang mee.
De J1 batterij leek wat minder te worden de laatste tijd dus dit voelt echt als een vooruitgang.

Een ander pluspunt vind ik de minder scherpe hoeken.
Dit scheelt hopelijk in mijn broekzak wat gaten.

Haperingen zie ik inderdaad ook, vooral bij snel scrollen in Twablet en zware webpagina's.

Al met al vind ik het wel een upgrade, zeker voor die prijs.
Ik hoop dat snel de Fairphone uitgebracht wordt met support, dan stap ik daarop over.

Deze kan dan naar een dev die er wat meer aan heeft en zoals het bedoeld is.

Edit: de camera is nog steeds slecht, maar wel een vooruitgang net als het scherm.

[ Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 22-07-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-11-2022
Als iemand zijn Jolla C kwijt wil (als het toch tegenvalt), ik heb wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Nas T schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:10:
[...]

Fijn dat niet iedereen naïef optimistisch is en gewoon eerlijk zegt waar het op staat ;) .
Behalve de minpunten, heb je ook punten waarop het toestel je wel bevalt? Werkt de Android ondersteuning naar behoren?
Positieve punten....hmmm: ;-)
- De Android ondersteuning is wat mij betreft gewoon nog steeds goed. Een klap beter dan op Blackberry OS 10.
- ik vind de vorm en grip van het toestel prima. Uitstekend formaat.
- Sailfish OS is prima, nog een beetje beperkt, maar zeker stabiel.

Ik denk zelf dat als de Turing phone echt blijkt te zijn en ze ook echt geleverd gaan worden, dat ik wellicht daar nog voor kies. Tot die tijd hou ik de Jolla C en hoop ik dat veel van de huidige issues (en dat zijn er nog al wat als je naar op het jolla forum kijkt) opgelost gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mbt de JollaC wel an meerdere malen gehad dat ik opnieuw mijn pincode moest invoeren.
Of dit door een herstart of een loszittende sim kaart kwam ben ik nog niet achter. Mogelijk sim slot 2 maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
Hoeveel Jolla C gebruikers zijn er hier? Iemand ook al een poging gedaan om de Aquafish te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
richdb schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:02:
Hoeveel Jolla C gebruikers zijn er hier? Iemand ook al een poging gedaan om de Aquafish te krijgen?
Er zijn 1500 Jolla C's (give or take) verkocht, dus zoveel gebruikers. De eerst wave (1000 stuks) is reeds afgeleverd. Het Jolla forum is een stuk drukker geworden, maar voornamelijk met posts over zaken die niet goed werken of tegenvallen. Er zijn ook al mensen die hun Jolla C al weer willen verkopen. Wat op zich goed is want developers staan klaar om ze over te nemen.

ahh..sorry, je vroeg hoeveel er HIER zijn ;-). Nou ja ik in ieder geval, maar ik gebruik hem niet dagelijks. Ik zet hem af en toe aan om wat scripts aan te passen in de hoop dat het toestel wat beter gaat lopen, maar op dit moment zou ik hem niet als mijn 'main' telefoon kunnen gebruiken.

V.w.b. de Aquafish, deze is ondertussen ook leverbaar. Hij is ook in Nederland te bestellen via de ebay store van Intex, te weten:
http://www.ebay.in/itm/In...6317c8:g:egEAAOSwanRXhisG

Lijkt misschien een beetje dubieus, maar dit is daadwerkelijk de shop van intex.

Op youtube zijn ook al wat filmpjes te vinden van de Aquafish en JollaC. V.w.b. de turing phone is het nog steeds verdacht stil, slechts twee (twitter)gebruikers zouden hem ontvangen hebben en hebben foto's en fimpjes laten zien. Velen denken echter dat die twee gewoon medewerkers van Turing zelf zijn ;-)

Anyway:
De eerste feedback op de Jolla C / Aquafish is:
- Velen die de Jolla 1 hebben vinden de C net te groot (ik vind de afmeting perfect).
- Het scrollen door menus gaat soms wat minder vloeiend. Dit komt omdat de GPU slechter is dan die van de Jolla 1. Dit vind ik persoonlijk een onacceptabel punt, aangezien hiermee de hele Sailfish ervaring een stuk goedkoper aanvoelt.
- De camera is behoorlijk crap, goeie witbalans, maar veel foto's zijn niet scherp en futloos.
- De CPU is goed genoeg voor het soepel laten draaien van de meeste Android apps.
- accu gaat niet lang mee. Uiteraard te wijten aan alien dalvik die continu draait.
- Helaas nog steeds beperkingen, onder meer met Whatsapp, die niet al je contacts kan lezen.
- Exchange integratie nog steeds een beetje zozo..realtime sync schijnt bijvoorbeeld niet te werken.
- OS is wel stabiel.
- af en toe wat noise en pops, voornamelijk bij gebruik android apps.

[ Voor 6% gewijzigd door andrik1 op 28-07-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
Bedankt voor je samenvatting. Gebruik je de Jolla (zeg maar versie 1) wel als dagelijks device? Ik heb een tijdelijke uitstap met een Lumia 930 gedaan, en ondanks dat het toestel best goed is (vooral de camera) mis ik SailfishOS toch. Dus deze week maar weer even mijn Jolla weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
En wat betreft de Aquafish had ik die eBay link ook al gevonden. Alleen ondersteunen ze geen Paypal, en ik las ook al verhalen dat als je het op,laat sturen er nog een dikke belasting bedrag overheen komt? En werkt 4G van de Aquafish in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
richdb schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:13:
Bedankt voor je samenvatting. Gebruik je de Jolla (zeg maar versie 1) wel als dagelijks device? Ik heb een tijdelijke uitstap met een Lumia 930 gedaan, en ondanks dat het toestel best goed is (vooral de camera) mis ik SailfishOS toch. Dus deze week maar weer even mijn Jolla weer opstarten.
Nee, ik gebruik de Jolla 1 niet als daily driver, eigenlijk ook vanwege de Whatsapp beperking en nog slechtere Exchange ondersteuning.. Echt heel erg, maar iedereen die ik ken gebruikt whatsapp, dus is dat dan belangrijk. (anders had ik allang Sailfish of Ubuntu phone gebruikt). Blackberry heb ik een aantal jaren gebruikt, lijkt natuurlijk veel op Sailfish en werkt erg fijn.
Nu gebruik ik dagelijks een Lumia 950XL. Mijn roots liggen in windows mobile 6.5.3 en windows phone 7, dus ik kan daar wel mee leven, maar liever zou ik een goeie Sailfish OS phone willen, maar dan wel met 100% ondersteuning voor Whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
richdb schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:19:
En wat betreft de Aquafish had ik die eBay link ook al gevonden. Alleen ondersteunen ze geen Paypal, en ik las ook al verhalen dat als je het op,laat sturen er nog een dikke belasting bedrag overheen komt? En werkt 4G van de Aquafish in Nederland?
Tjsa dat is een goeie vraag. De Jolla C heeft al vet moeite om 4G te pakken. Meestal kom ik niet verder dan 3G, waar mijn windows toestel wel 4G pakt (dat is trouwens ook een klacht van meerdere, waar nu naar gekeken wordt). De Aquafish zou volgens mij dezelfde banden ondersteunen als de Jolla C, maar ik denk dat het ff afwachten is tot we daar echt uitsluitsel over krijgen van een gebruiker.

En voor wat betreft de belasting... Ik dacht ergens gelezen te hebben dat zelfs met (import)belasting je nog goedkoper uit bent met de Aquafish. Dus minder dan 170 euro totaal. Maar pin me er niet op vast.

[ Voor 12% gewijzigd door andrik1 op 28-07-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
andrik1 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:26:
[...]

Nee, ik gebruik de Jolla 1 niet als daily driver, eigenlijk ook vanwege de Whatsapp beperking en nog slechtere Exchange ondersteuning.. Echt heel erg, maar iedereen die ik ken gebruikt whatsapp, dus is dat dan belangrijk. (anders had ik allang Sailfish of Ubuntu phone gebruikt). Blackberry heb ik een aantal jaren gebruikt, lijkt natuurlijk veel op Sailfish en werkt erg fijn.
Nu gebruik ik dagelijks een Lumia 950XL. Mijn roots liggen in windows mobile 6.5.3 en windows phone 7, dus ik kan daar wel mee leven, maar liever zou ik een goeie Sailfish OS phone willen, maar dan wel met 100% ondersteuning voor Whatsapp.
Ja klopt, WA notificaties blijven raar op de Jolla, komt mij bekend voor. Terwijl bijv. de Telegram Android app wel goed werkt. Ik heb tijden Whatsup gebruikt, maar dat is ook door WA de nek omgedraaid. En helaas gebruiken alle Nederlanders WA. Telegram heeft wel een mooie native client, maar dat wist je denk ik ook al.
Ga nu toch maar een tijdje door met de originele Jolla. Op zich werkt het toestel nog steeds snel en perfect met native apps, alleen zijn er daar niet veel van (heeft WM ook een beetje last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
early access SailfishOS 2.0.2.48 Aurajoki is uit voor de Jolla 1 en C

Hier zijn de release notes https://together.jolla.co...elease-notes-202aurajoki/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
Ik had tot voor kort de Jolla 1 als dagelijks toestel, toen de Jolla C binnen was heb ik de 1 nog 2 dagen als backup bij me gedragen. Verder gebruik ik mn Jolla C primair. Ja ik weet het er is geen/slechte whatsapp ondersteuning, maar als je dat niet gebruikt heb je er ook geen last van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
Is de Jolla C zoveel beter dan de originele Jolla? Ik laat zelf bijv. zeker niet 4 of 5 apps open staan. Ik snap nieuw toestel is altijd leuk en mooi, maar is het echt een upgrade? Bijv. geen NFC, nog slechtere camera als ik de test moet geloven, en slechtere GPU. Voordeel is dan 'betere?' CPU en meer memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Bij mij ligt ook een Jolla C. Buiten dat ik er een defect mee heb, vind ik het zeker wel een fijnere telefoon.
Het probleem met de snelheid van het scrollen e.d. lag bij mij in de oudere versie. Na een update naar 2.0.2.48 heb ik daar geen last meer van.
Android is duidelijk een stuk sneller en beter, wat waarschijnlijk te maken heeft met de versie en de grotere hoeveelheid RAM.
Verder kun je rustig meer dan 10 apps open hebben staan zonder dat er ook maar iets in verschil van snelheid te merken is (dan heb ik het niet over lightweight apps zoals phone etc). Ik heb zelf nog geen apps gehad die gesloten werden vanwege low memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
richdb schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:08:
Is de Jolla C zoveel beter dan de originele Jolla? Ik laat zelf bijv. zeker niet 4 of 5 apps open staan. Ik snap nieuw toestel is altijd leuk en mooi, maar is het echt een upgrade? Bijv. geen NFC, nog slechtere camera als ik de test moet geloven, en slechtere GPU. Voordeel is dan 'betere?' CPU en meer memory.
Nee, op de CPU en wellicht de hogere resolutie van het scherm is de Jolla C in elk ander opzicht een stap achteruit in vergelijk met de Jolla 1.

Maar zoals op het Jolla forum ook al meerdere keren worden verdedigt:
- de Jolla C kost 170 euro, de Jolla 1 kostte, wat, 400 of 500 euro?
- De Jolla C is natuurlijk gewoon de aqua fish, wat een budget telefoon voor India is. Kennelijk zijn ze daar snel tevreden.

Ik heb gisteren een hele opsomming gedaan op het Jolla forum van alle minpunten van de Jolla C. En werkelijk waar, ik kan me niet voorstellen wat de gedachte van het Jolla team was bij dit toestel. Het is een 'community' en 'developer' telefoon om app ontwikkeling te stimuleren en anderen die Sailfish niet kennen te enthousiasmeren. Dus ik ga met de Jolla C naar mijn maten en collegas.. oké jongens. Je moet even niet letten op de crap camera, popping noise geluidjes en de Lag die af en toe bij scrollen in de menu's optreed, maar dit is werkelijk je van het!

geloof je het zelf?

Ik ben altijd promoter van de underdog, omdat deze dikwijls gewoon beter is dan het massa alternatief.
Kijk naar Blackberry OS10, ik kan me werkelijk bijna geen beter OS voorstellen. Heb het ook flink gepromoot (zinloos trouwens...iedereen lacht je uit ;-) ). Sailfish precies hetzelfde. Het is schitterend, net als BB true multi-tasking..maar het showcase toestel is slecht en eerlijkgezegd is het OS op dit moment gewoon nog niet af:
- whatsapp integratie is slecht (en dan bedoel ik niet dat notificaties af en toe wat later komen, maar dat contacten ontbreken, je geen attachments kan toevoegen, etc).
- Exchange integratie is brak (realtime sync is er wel maar doet het niet).
- De Cards, of Tiles...er kan zo veel meer mee gedaan worden...nu hebben ze in mijn optiek vaak een te groot font waardoor er te weinig info opstaat (zie de message card en de notes card). het ziet er gewoon wat onprofessioneel uit.
- de weergave van mails is ook echt 1998 stijl

[ Voor 25% gewijzigd door andrik1 op 30-07-2016 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
andrik1 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:22:
[...]

Nee, op de CPU en wellicht de hogere resolutie van het scherm is de Jolla C in elk ander opzicht een stap achteruit in vergelijk met de Jolla 1.

Maar zoals op het Jolla forum ook al meerdere keren worden verdedigt:
- de Jolla C kost 170 euro, de Jolla 1 kostte, wat, 400 of 500 euro?
- De Jolla C is natuurlijk gewoon de aqua fish, wat een budget telefoon voor India is. Kennelijk zijn ze daar snel tevreden.

Ik heb gisteren een hele opsomming gedaan op het Jolla forum van alle minpunten van de Jolla C. En werkelijk waar, ik kan me niet voorstellen wat de gedachte van het Jolla team was bij dit toestel. Het is een 'community' en 'developer' telefoon om app ontwikkeling te stimuleren en anderen die Sailfish niet kennen te enthousiasmeren. Dus ik ga met de Jolla C naar mijn maten en collegas.. oké jongens. Je moet even niet letten op de crap camera, popping noise geluidjes en de Lag die af en toe bij scrollen in de menu's optreed, maar dit is werkelijk je van het!

geloof je het zelf?

Ik ben altijd promoter van de underdog, omdat deze dikwijls gewoon beter is dan het massa alternatief.
Kijk naar Blackberry OS10, ik kan me werkelijk bijna geen beter OS voorstellen. Heb het ook flink gepromoot (zinloos trouwens...iedereen lacht je uit ;-) ). Sailfish precies hetzelfde. Het is schitterend, net als BB true multi-tasking..maar het showcase toestel is slecht en eerlijkgezegd is het OS op dit moment gewoon nog niet af:
- whatsapp integratie is slecht (en dan bedoel ik niet dat notificaties af en toe wat later komen, maar dat contacten ontbreken, je geen attachments kan toevoegen, etc).
- Exchange integratie is brak (realtime sync is er wel maar doet het niet).
- De Cards, of Tiles...er kan zo veel meer mee gedaan worden...nu hebben ze in mijn optiek vaak een te groot font waardoor er te weinig info opstaat (zie de message card en de notes card). het ziet er gewoon wat onprofessioneel uit.
- de weergave van mails is ook echt 1998 stijl
Ik snap je helemaal, maar denk dat de verkeerde keuzes in het verleden van Jolla ook van invloed zijn. De originele prijs van de Jolla was toen ook al te hoog. Heb die van mij tijdens een actie vorig jaar voor minder dan 200 euro gekocht (specs waren toen voor Android en IOS verouderd, voor SailfishOS nog steeds niet).
Maar de Jolla C is gewoon de Aquafish, en blijkbaar hebben ze het daardoor kunnen uitbrengen. Maar zeker geen goede demo telefoon om mee te showen. Heb een zwak voor Sailfish, alleen de weg die ze willen gaan miet heel duidelijk (ja, licenties verkopen, maar al tijden geen ontwikkeling op native apps).
Team is ook te klein denk ik.

Grappig dat je BlackBerry noemt, wilde die kant ook gaan ontdekken, ondanks dat dit waarschijnlijk ook een doodlopende weg is. Maar voor mij nog een nieuwe terrein, en dus weer leuk om uit te zoeken naast mijn Jolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
richdb schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:52:
[...]

Grappig dat je BlackBerry noemt, wilde die kant ook gaan ontdekken, ondanks dat dit waarschijnlijk ook een doodlopende weg is. Maar voor mij nog een nieuwe terrein, en dus weer leuk om uit te zoeken naast mijn Jolla.
Ik heb zelf de Passport gehad. Achteraf nu, spijt dat ik hem heb weggedaan, denk beste telefoon die ik ooit heb gehad, maar:
Voor mij is de agenda zeer belangrijk en die is van Windows phone gewoon beter (voor mij persoonlijk) dan die van BB.
Naast het feit dat BB einde jaar ook Whatsapp problemen krijgt is het verder een geweldig OS. Ik vind alleen wel dat de Android ondersteuning van Sailfish OS via alien Dalvik beter is dan de android ondersteuning onder BB OS 10, daar crashde een app nog wel eens of was de performance gewoon wat trager om de één of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
Ik heb mijn Intex Aqua Fish binnen moet zeggen na een 36 uur gebruik val het me heel erg mee .
Ik had veel meer el cheapo verwacht.
Na andrik1 zijn beschrijving van de Jolla C had ik erger verwacht:

- Velen die de Jolla 1 hebben vinden de C net te groot (ik vind de afmeting perfect).
* geen problemen met de afmetingen ik vind alleen de wisseling van aan knop met de volume knoppen vervelend
- Het scrollen door menus gaat soms wat minder vloeiend. Dit komt omdat de GPU slechter is dan die van de Jolla 1. Dit vind ik persoonlijk een onacceptabel punt, aangezien hiermee de hele Sailfish ervaring een stuk goedkoper aanvoelt.
* Ik draai nu 2.0.2.48 geen problemen met menu's tot nu gehad.
- De camera is behoorlijk crap, goeie witbalans, maar veel foto's zijn niet scherp en futloos.
* Helemaal mee eens ik gebruik de camera toch zelden dus niet echt een extreme
- De CPU is goed genoeg voor het soepel laten draaien van de meeste Android apps.
- accu gaat niet lang mee. Uiteraard te wijten aan alien dalvik die continu draait.
* Vergelijkbaar met de Jolla 1
- Helaas nog steeds beperkingen, onder meer met Whatsapp, die niet al je contacts kan lezen.
* geen problemen met dit gehad hij heeft mijn contacten direct als je Show all contacts aanzet in whatsapp.
wel geeft whatsapp niet altijd een geluid als je een nieuwe app hebt ik heb begrepen dat dit een bug is.
- Exchange integratie nog steeds een beetje zozo..realtime sync schijnt bijvoorbeeld niet te werken.
*gebruik ik niet dus kan er niets overzeggen.
- OS is wel stabiel.
* yep een vervelende bug dat.

Ik heb alleen nog een ander vervelend iets mijn whatsapp geeft de tijden aan met een 12 uur klok :( en ik heb geen idee hoe dat naar 24h klok te zetten iemand hier ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
Temp2264 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:35:
Ik heb mijn Intex Aqua Fish binnen moet zeggen na een 36 uur gebruik val het me heel erg mee .

* geen problemen met de afmetingen ik vind alleen de wisseling van aan knop met de volume knoppen vervelend
* geen problemen met dit gehad hij heeft mijn contacten direct als je Show all contacts aanzet in whatsapp.
wel geeft whatsapp niet altijd een geluid als je een nieuwe app hebt ik heb begrepen dat dit een bug is.
- OS is wel stabiel.

Ik heb alleen nog een ander vervelend iets mijn whatsapp geeft de tijden aan met een 12 uur klok :( en ik heb geen idee hoe dat naar 24h klok te zetten iemand hier ???
Binnen via eBay in India? Nog extra belasting moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
richdb schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:45:
[...]
Ik was te vroeg met bestellen heb het via eBay UK gedaan wel 1.5 tot 2x zo veel betaald maar ik moest
belasting betalen 21% dus als je via India doet is het op de prijs 21% zeg dus 21 tot 30 euro give or take

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Temp2264 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:35:

- OS is wel stabiel.

Gaaf dat het je gelukt is een aqaufish binnen te halen!

Ik heb sinds twee dagen ook 2.0.2.48 draaien en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat de UI iets soepeler reageert dan bij 2.0.2.43. Maar alsnog, is voornamelijk bij sidescrollen binnen een applicatie, of een email scrollen soms haperig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
richdb schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:45:
[...]
Blijkbaar word er nu een 2de telefoon naar me opgestuurd 8)7 moet alleen import kosten betalen.
Denk dat het een foutje is maar ja als ze er nog 1 opsturen waarom niet ;)
@richdb interesse ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 16:31

Jip

Ik heb geprobeerd de Intex AquaFish te bestellen op ebay.in. Echter liep ik daar vast met betalen. (Foutmelding)

De Fairphone is ook een interessant toestel, echter heeft die nog geen officiële support voor Sailfish, maar wel een community editie. Het schijnt dat ze wel in gesprek zijn met Jolla voor een officiële Sailfish versie met Android support.

[ Voor 75% gewijzigd door Jip op 05-08-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrik1
Jip schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:03:
Ik heb geprobeerd de Intex AquaFish te bestellen op ebay.in. Echter liep ik daar vast met betalen. (Foutmelding)

De Fairphone is ook een interessant toestel, echter heeft die nog geen officiële support voor Sailfish, maar wel een community editie. Het schijnt dat ze wel in gesprek zijn met Jolla voor een officiële Sailfish versie met Android support.
Ik ben wel benieuwd naar de aqua fish. Op het Jolla forum lees ik nu dat iemand suggereert dat de hardware iets anders in vergelijking met de Jolla C. Het zou dan voornamelijk in de ondersteunde netwerk tech zitten, oftewel, ben benieuwd of 4G in NL wordt ondersteund door de aqua fish?

Die Fairphone lijkt misschien interessant, maar gezien de specs (die een klap beter zijn dan de Jolla C) is de accu echt belachelijk klein; scherm met hogere resolutie, CPU relatief nieuwe quadcore op hoge freq tegen oude quadcore op lage freq, en dan is de accu gewoon kleiner dan in de Jolla C! onbegrijpelijk.

zodra je de alien Dalvik aanzet en met android apps gaat klooien loopt de accu redelijk snel leeg. De Jolla C kan het een ruime dag uithouden, denk dat dat op de Fairphone een onhaalbare zaak gaat worden, tenzij je geen android apps gaat gebruiken binnen Sailfish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
andrik1 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:50:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de aqua fish. Op het Jolla forum lees ik nu dat iemand suggereert dat de hardware iets anders in vergelijking met de Jolla C. Het zou dan voornamelijk in de ondersteunde netwerk tech zitten, oftewel, ben benieuwd of 4G in NL wordt ondersteund door de aqua fish?
4G gewoon draaiend hier hoor (op T-Mobiel) op de aqua fish ik heb ongeveer hetzelfde bereik als bij de jolla 1
nog geen speed test gedaan of zo maar als je wat wil weten ben ik wel bereid wat te testen ;)
Jip schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:03:
Raar een vriend van mij heeft hem 4 dagen geleden besteld via ebay.in dat ging gewoon goed behalve dat hij een scan van de voorkant van zijn creditcard (zonder de datums er op ) en een kopie van zijn rekening afschrift om aan te tonen dat de kaart van hem was.

[ Voor 29% gewijzigd door Temp2264 op 05-08-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 16:31

Jip

andrik1 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:50:
[...]

Die Fairphone lijkt misschien interessant, maar gezien de specs (die een klap beter zijn dan de Jolla C) is de accu echt belachelijk klein; scherm met hogere resolutie, CPU relatief nieuwe quadcore op hoge freq tegen oude quadcore op lage freq, en dan is de accu gewoon kleiner dan in de Jolla C! onbegrijpelijk.

zodra je de alien Dalvik aanzet en met android apps gaat klooien loopt de accu redelijk snel leeg. De Jolla C kan het een ruime dag uithouden, denk dat dat op de Fairphone een onhaalbare zaak gaat worden, tenzij je geen android apps gaat gebruiken binnen Sailfish.
Je zou voor de Fairphone een extra batterij kunnen kopen met bv een grotere case zoals deze http://www.shapeways.com/...yholder?optionId=58938476 . Alleen heb je dan het nadeel dat je moet switchen van batterij. (Tenzij je ze op de een of andere manier aan elkaar kan modden) Maar over de batterijduur had ik inderdaad nog niet nagedacht, dus goed om te weten!
Temp2264 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:12:
[...]
Raar een vriend van mij heeft hem 4 dagen geleden besteld via ebay.in dat ging gewoon goed behalve dat hij een scan van de voorkant van zijn creditcard (zonder de datums er op ) en een kopie van zijn rekening afschrift om aan te tonen dat de kaart van hem was.
Wellicht komt het doordat ik een prepaid VISA kaart gebruik. Ik krijg iedere keer een 404 terug als ik probeer te betalen. Mocht je trouwens die tweede AquaFish binnen krijgen, heb ik daar wel interesse in.

[ Voor 4% gewijzigd door Jip op 05-08-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richdb
Temp2264 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

Blijkbaar word er nu een 2de telefoon naar me opgestuurd 8)7 moet alleen import kosten betalen.
Denk dat het een foutje is maar ja als ze er nog 1 opsturen waarom niet ;)
@richdb interesse ?
Als je er binnen krijgt, zeker 👍🏻. Hou me maar op de hoogte.
Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste