Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
Als ik mij niet vergis draait Whatsup op het oude protocol van Symbian, toch? Als dat zo is is dat volgensmij wel een enorm nadeel. Dit omdat alle nieuwe dingen dan waarschijnlijk nooit gaan werken. Denk daarbij dus aan bellen en WhatsApp web. De komende versie van Mitakuuluu zou dat wel moeten gaan ondersteunen. Ondanks dat ik niet altijd even tevreden was over Mitakuuluu (voornamelijk haperen etc) zie ik daarom wel nog steeds meer in Mitakuuluu. Ik gebruik nu ook al een hele tijd de Android versie, in combinatie met WhatsApp web, en zou wat dat betreft ook niet meer zonder kunnen. Alleen opletten om de Android runtime 's nachts te stoppen. Deze gebruikt dan onnodig veel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 11-10 15:24
Eerste berichtje van TOHKBD2. Moet nog ff wennen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Early access voor update 1.1.7 is uit. Nu kun je per Android app instellen of achtergrondservices actief moeten blijven, ook al heb je de app zelf niet actief. Eindelijk is KDE Connect bruikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mooiste zou natuurlijk zijn als er een native KDE Connect app was. Toevallig zat ik daar deze week zelf half wat aan te denken. Had toevallig een Kubuntu installatie op gezet waar KDE Connect standaard in zit (draai zelf Arch, waar het natuurlijk niet standaard in zit). En het idee ervan an zich klinkt wel interessant.

Misschien eens een keer gewoon proberen (met de Android app), en als het echt werk eens wat onderzoek doen of het eenvoudig te porten is naar Sailfish OS. Beide (KDE en Sailfish) zijn tenslotte Qt gebaseerd, dus ik gok dat het protocol dan zo voorhanden zou moeten zijn (standaard library/code), en anders waarschijnlijk vrij eenvoudig over te nemen moet zijn uit de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
De Android-app werkt, maar is beperkt door de Android 4.1 van Alien Dalvik. Enkele features zijn niet beschikbaar. Van remote input werkt de muis, maar keyboard niet. Het werkt met Zeroconf, er is ergens een Avahi-build op openrepos, maar eigenlijk moet zoiets gewoon in het platform zitten. Then again, je kunt ook nog gewoon op IP-nummer verbinden.

Het concept is iig goed en kan eigenlijk nog veel verder uitgewerkt worden. Denk aan two-way-VNC. Eigenlijk verbaas ik me dat onze apparaten nog zó beroerd onderling connected zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fuzzillogic schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:34:
De Android-app werkt, maar is beperkt door de Android 4.1 van Alien Dalvik.
Daar gaat dan gelukkig over een aantal weken verandering in komen. SF OS 2 zou volgensmij Android 4.4 moeten gaan ondersteunen/"draaien". En Jolla heeft vandaag bekend gemaakt dat SF OS 2 de eerst volgende release wordt (na de lopende early access dan). Dit binnen het normale release proces, dus over een aantal weken/maanden.
Het werkt met Zeroconf, er is ergens een Avahi-build op openrepos
Zeroconf zou volgensmij niet zo'n probleem moeten zijn. XBMC/Kodi werkt ook op basis van Zeroconf, en Kodimode pakt dat ook op. Alleen heb ik dat stuk code nog nooit echt goed bestudeerd (voor mij als mede ontwikkelaar is dat stuk voornamelijk "it works, don't touch"). Maar het idee erachter is dat je volgensmij 1 of 2 UDP pakketjes verstuurd/broadcast en van alles apparaten krijg je dan volgensmij terug welke services erop draaien (en op welke poort etc).

Wellicht dat ik dan dit weekend eens met KDE Connect ga spelen, en als ik het echt goed vind werken kan ik dan eens proberen om er een native app van te maken.
Eigenlijk verbaas ik me dat onze apparaten nog zó beroerd onderling connected zijn.
Dat vind ik dus ook. Bijvoorbeeld ook met media apparaten, TVs, versterkers en HTPCs kunnen wel enigszins samenwerken via CEC, maar dan zit je ook weer vast aan een afstandsbediening. En elke fabrikant maakt zijn eigen telefoon app. Eigenlijk zouden daarvoor gewoon meer geïntegreerde apps moeten zijn. Zodat je een "Logitech Harmony" op je telefoon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
RobertMe schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:37:
[...]

Eigenlijk zouden daarvoor gewoon meer geïntegreerde apps moeten zijn. Zodat je een "Logitech Harmony" op je telefoon hebt.
Ik hoor een gat in de markt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Ik ben ook wel al eens eraan begonnen om een native app te maken voor een Sony TV, maar kreeg de autorisatie niet helemaal goed, werkte wel, maar TV gaf aan dat pincode geweigerd was terwijl wel alles werkte en apparaat ook op de TV in de apparatenlijst kwam. Daardoor is dat toen ook wat weggeëbd. Ook dat zou ik nog eens verder moeten oppakken eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Whatsup gebruikers hier? Kunnen jullie verbinden?

Op mijn N9 lukt het niet meer, lijkt er op dat ik gebanned ben. Op Sailfish lijkt het ook het geval te zijn zo te zien op TMO..

Edit: Problem solved :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeVins op 20-07-2015 16:24 ]

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
DeVins schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:16:
Whatsup gebruikers hier? Kunnen jullie verbinden?

Op mijn N9 lukt het niet meer, lijkt er op dat ik gebanned ben. Op Sailfish lijkt het ook het geval te zijn zo te zien op TMO..

Edit: Problem solved :)
Wat was de oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
In mijn geval loste het probleem zich vanzelf op, net voordat ik notepad++ al opgestart had en de whatsup conf file al wilde editten zag ik het blauwe 'verbonden' logootje staan. :)

Vermoedelijk een serverside S40 protocol update waardoor oudere protocols door Whatsapp even niet meer konden connecten, maar dat is giswerk van mijn kant.

Hier ook nog wat info: https://github.com/davidgfnet/whatsapp-purple/issues/295 maar of dit specifiek hiermee vandoen heeft weet ik niet. Allang blij dat het weer werkt :+

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 15:46
Ongeveer een half jaar geleden mijn Jolla in een la gelegd en een HTC Desire 820 gekocht (mede omdat die dualsim *zou* zijn). Nu kriebelt het toch wel weer dus de Jolla geupdate (was de unlock-code vergeten maar na veel proberen ben ik daar weer achter gekomen) en eigenlijk werkt alles waarvan ik het per se wil hebben werken prima (caldav, carddav) dus ik ben weer om. Van mijn vrouw moet ik de HTC nog maar even bewaren omdat ik toch weer terug wil :P

Nu ook een Pebble Time besteld. Heeft iemand hier dat al samenwerken met een Jolla en zijn er nog verschillen tussen functionaliteit tussen Sailfish en Android tav een Pebble? Waar ik dan bijvoorbeeld nieuwsgierig naar ben is de info die je kunt zien als ik ga mtb-en (met Rena of MeeRun). Als ik daardoor (veel) minder met de Pebble kan dan hou ik het toch bij de HTC en gaat de Jolla definitief in de verkoop voor een liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Je gaat het ons ongetwijfeld vertellen ;)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
H!GHGuY schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 20:13:
Je gaat het ons ongetwijfeld vertellen ;)
Uiteraard! De basis functionaliteit zou moeten werken met de Pebble app uit Warehouse, alhoewel er og niets over de Time staat (behalve dat het theoretisch zou moeten werken).

Juist de uitgebreidere zaken zijn interessant. Endomondo heeft bijvoorbeeld al een koppeling met de Pebble, ik ga kijken of er ook zoiets mogelijk is voor Sailfish, als het er niet is kan ik misschien zelf wat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ondersteuning voor Pebble is beperkt, hoewel er toch al meer kan dan ik dacht. De officiële Android app werkt niet, bij gebrek aan bluetooth. Of hier met SailfishOS 2 verandering in komt betwijfel ik. Met pebbled kun je in principe alle JS-gebaseerde Pebble apps gebruiken, maar in de praktijk valt dat toch wat tegen.

Pebbled biedt een DBUS-interface voor de Pebble, waarmee je je eigen (Sailfish) apps kunt laten communiceren met Pebble apps. Vziw is er nog geen app die dit gebruikt. Een voorbeeldje had ook geen kwaad gekund eigenlijk.

Bijkomend obstakel, voor mij iig, is dat development met de PebbleSDK er eigenlijk van uit gaat dat je je smartphone gebruikt voor communicatie tussen pc en pebble. De Android app heeft daarvoor een "Developer mode". En die "developer mode" ontbreekt nog in pebbled. Ik heb (uiteraard) geen Android device, en het is me nog niet gelukt om de app werkend te krijgen in een Android VM. Het stomme ding klaagt dat er geen internetconnectie is, terwijl ik de apk net in de VM heb gedownload…

De PebbleSDK zou ook direct via bluetooth met een pebble kunnen communiceren, maar dat lijkt op weinig support te kunnen rekenen. Het vereist een zooi Python-library's van specifieke versie, die lastig vindbaar zijn. Het is mij iig nog niet gelukt.

Er is overigens wel een Vagrant box beschikbaar, met de SDK. Scheelt weer geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo! Ik volg sommigen van jullie op dit forum al sinds, volgens mij de n95, maar zeker vanaf de mooie Nokia n900.(Fuzzillogic, Bongoarnhem, robertme etc.)Het lijkt wel of sommigen precies hetzelfde pad kiezen (n95, n900, n9, jolla). Mooi om dat zolang te volgen. Mijn n9 is na bijna vier jaar helaas gevallen (kapot LCD en scherm), dus mijn n900 doet weer trouw dienst, wat een magnifiek ding is het ook.

Eergister de knoop doorgehakt om niet nog een n9 te bestellen, maar de jolla. Er zitten haken en ogen aan zo te lezen, maar dat mag de pret niet drukken. Eigenlijk was dit bij alle voorgaande toestellen ook zo. Doordat deze toestellen 'unlike' zijn, heb je iets unieks maar lever je ook in. Ach, ik ben niet anders gewend.

Nu dus nog geen vragen, maar dat zal nog wel komen denk ik. Voor mensen die dit forum alleen lezen, zoals ik, is het verdomd handig wat jullie allemaal ervaren en delen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
Ik ben vab de N900 direct doorgegaan naar de Jolla.

@BdeB81, nav de reactie van Fuzzillogic (zie discussie paar posts terug) heb ik besloten toch bij Android te blijven. Puur alleen ombde Pebble Time, alle andere eisen voldoet de Jolla voor mij. Ik ga hem nog wel even pairen en testen wat er werkt. Als je dus goedkoper dan nieuwprijs een Jolla wil kun je bij mij terecht. Inclusief wallet case van rendierleer en hout. Prijs komen we wel uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prutsger schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:27:
Ik ben vab de N900 direct doorgegaan naar de Jolla.

@BdeB81, nav de reactie van Fuzzillogic (zie discussie paar posts terug) heb ik besloten toch bij Android te blijven. Puur alleen ombde Pebble Time, alle andere eisen voldoet de Jolla voor mij. Ik ga hem nog wel even pairen en testen wat er werkt. Als je dus goedkoper dan nieuwprijs een Jolla wil kun je bij mij terecht. Inclusief wallet case van rendierleer en hout. Prijs komen we wel uit denk ik.
Ai, heb 'm al besteld en betaald. Maar dank voor het meedenken!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Volgensmij ondersteund Sailfish (/Jolla Phone) (nog?) geen BTLE. Sowieso ontbreekt de ondersteuning in het OS. Dit zou dan ook pas goed werken met QT 5.5 (waar Sailfish in ieder geval nog op 5.2 zit) en voglensmij ook nieuwere Bluez versies. Of de hardware het wel zou moeten ondersteunen durf ik niet te zeggen. Echter is BTLE niet nodig voor smartwatches, of in ieder geval niet de Pebble (Time).

Van de Pebble Time, heb ik zelf de Steel gebacked op Kickstarter. Ik ben dan ook erg benieuwd wat deze gaat doen. In de basis zou er ondersteuning moeten zijn (pairen etc). Ten opzichte van de originele Pebble zou alleen de timeline niet werken. Volgensmij heeft de developer van Pebbled, Smokku, ook al een Time. Alleen lijkt hij (nog) niet actief bezig te zijn met het ontwikkelen van ondersteuning ervoor.

Hierboven heb ik ook een reactie gelezen over dat de officiele Pebble app niet zal werken op Sailfish OS (1.0?) omdat de Android runtime geen BT support heeft. Echter vraag ik mij daarbij af hoeveel nut dat in dit geval zou hebben. Ook al zou de Pebble app werken, een smartwatch gaat net om de integratie met de telefoon, en de Android runtime zal veel te beperkt zijn om een goede ervaring te geven. Notificaties van inkomende gesprekken en andere dingen zul je denk ik dan ook moeten missen als je de officiële Pebble app binnen Android zou draaien. Echter zou het daarbij wel voldoende moeten zijn om de initiële setup te doen. Iets waar ik ook nog erg benieuwd naar ben. Voor zover ik heb gelezen vereist in ieder geval de Time (plastic) meteen een firmware update, en als ik het mij goed herinner zou er ook een kleine activatie nodig zijn. Ik vraag mij dan ook af of dit met Pebbled gaat lukken. O.a. omdat ik geen andere telefoon in de buurt heb waar wel een officiële app voor is. Dan zou ik al bij vrienden/collega's moeten aankloppen om de initiële setup te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Het gaat verder dan integratie. De phone dient ook als doorgeefluik/processing unit voor de smartwatch, iig voor de pebbles. Naast de app op je telefoon heb je dan ook een companion app op je mobiel draaien, die voor geolocatie en internet data access zorgen. Bij de PebbleJS-apps heb je echter geen losse companion app nodig, maar is die functionaliteit met javascript gerealiseerd, wat weer gewoon in de telefoonapp zelf draait. Het is ook die functionaliteit die in pebbled voor Sailfish is geïmplementeerd, zij het met wisselend succes. Zo is er een Kodi remote app, die net niet helemaal werkt :'( Maar er was een bugreport dat iets stuk is in pebbled sinds SFOS 1.1.6, wat e.e.a. kan verklaren. Zal vast binnenkort gefixt worden. Ook komt er support voor service apps op de pebble zelf.

Hoe dan ook, de Pebble is de best ondersteunde smartwatch voor Jolla, en het wordt echt nog wel beter :) De protocollen van Pebble zijn dan ook behoorlijk open, mede omdat Pebble zelf veel open source code publiceert.

Caveat: firmware update via de app werkt alleen als je een donatie hebt gedaan; je kunt dan een code aanvragen. Nee, nu niet gaan klagen, de app is volledig open source, niets houd je tegen om die check eruit te slopen en het zelf te compileren. Ik vind een donatie voor deze app echter zeker op zijn plaats.

[ Voor 13% gewijzigd door Fuzzillogic op 27-07-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fuzzillogic schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:12:
Zo is er een Kodi remote app, die net niet helemaal werkt :'(
Hopelijk kan ik daar dan binnenkort verandering in brengen :). Kijken of ik een Pebble app kan maken voor Kodi, die al dan niet gebruikt maakt van Kodimote op SFOS. In de laatste versie van Kodimote heb ik in ieder geval MPRIS support ingebakken, dus wellicht dat je daardoor al de standaard media app kunt gebruiken op de Pebble voor basis playback functionaliteit. Ik heb daarbij alleen niet gekeken hoe dat in Pebbled gerealiseerd is, of die volledig dynamisch de MPRIS interfaces af gaat (alle services waarbij de naam begint met org.mpris.MediaPlayer2), of dat daar een hardcoded lijstje in zit.
Hoe dan ook, de Pebble is de best ondersteunde smartwatch voor Jolla, en het wordt echt nog wel beter :) De protocollen van Pebble zijn dan ook behoorlijk open, mede omdat Pebble zelf veel open source code publiceert.
Vandaar dat ik ook voor Pebble ben gegaan. Dat het zo open is en ik ook wist dat er een werkende app voor was (Pebbled dus).
Caveat: firmware update via de app werkt alleen als je een donatie hebt gedaan; je kunt dan een code aanvragen. Nee, nu niet gaan klagen, de app is volledig open source, niets houd je tegen om die check eruit te slopen en het zelf te compileren. Ik vind een donatie voor deze app echter zeker op zijn plaats.
Betaalde firmware update mogelijkheid was mij inderdaad bekend. Denk alleen dat ik in het begin in ieder geval even de kat uit de boom kijk. Voor de initiële setup heb je volgensmij sowieso de Android/iOS app nodig, dus dan kan ik daarmee de eerste firmware update doen. Als de Pebble en Pebbled mij bevallen is het daarna natuurlijk de moeite waard om ervoor te betalen/doneren.

Edit/aanvulling:
Nu eens een tijdje zitten te neuzen in de source van Pebbled. Wat ik kan zien zou Kodimote + Pebbled automatisch moeten werken (Pebbled zoekt zelf naar mogelijke MPRIS supporting apps).
Pebbled biedt een DBUS-interface voor de Pebble, waarmee je je eigen (Sailfish) apps kunt laten communiceren met Pebble apps. Vziw is er nog geen app die dit gebruikt. Een voorbeeldje had ook geen kwaad gekund eigenlijk.
Voor zover ik kan zien is het alleen mogelijk om via DBus messages naar de Pebble te sturen, echter lijkt het niet mogelijk te zijn om de berichten/antwoorden die de Pebble stuurt weer op te vangen. Dit zal ook mede komen door de asynchrone communicatie waarbij er van beide kanten volgensmij een soort van "fire and forget" is. Op het moment dat de Pebble dan een bericht stuurt zal Pebbled alleen een app uid weten (naast de daadwerkelijke payload natuurlijk), alleen kan die daar verder niks mee. Pebbled heeft geen kennis van de companion apps die er draaien en welke uids daarbij horen, laat staan een manier om over DBus weer terug te communiceren met zo'n companion app.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 27-07-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:56:
Edit/aanvulling:
Nu eens een tijdje zitten te neuzen in de source van Pebbled. Wat ik kan zien zou Kodimote + Pebbled automatisch moeten werken (Pebbled zoekt zelf naar mogelijke MPRIS supporting apps).
Verhip :) Ik wist niet dat Kodimote ook MPRIS ondersteunde. Net getest, het werkt out-of-the-box, geheel volgens de geldende norm, bijna helemaal :P Pauze/play, rewind gaat goed. Maar forward vreemd genoeg niet. Wel weer leuk om te zien hoe open standaarden weer mooi samenwerken! Jammer dat dat onze Apple- en Android-liefhebbende broeders en zusters zo vaak ontgaat :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Fuzzillogic schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:17:
[...]

Verhip :) Ik wist niet dat Kodimote ook MPRIS ondersteunde. Net getest, het werkt out-of-the-box, geheel volgens de geldende norm, bijna helemaal :P Pauze/play, rewind gaat goed. Maar forward vreemd genoeg niet. Wel weer leuk om te zien hoe open standaarden weer mooi samenwerken! Jammer dat dat onze Apple- en Android-liefhebbende broeders en zusters zo vaak ontgaat :(
MPRIS support staat anders vermeld in het changelog. En goed om te horen dat het werkt :) Toen ik het gebouwd heb is het niet echt enorm getest geworden op de telefoon. Het voornaamste testen heb ik gedaan met een kleine test app die ik gewoon op de PC draaide en dan testen met de KDE media player plasmoid. Daarnaast heeft de andere/main dev getest in de Ubuntu versie die sowieso werkte met de standaard Unity media player controls.

Ik heb forward net nog even getest, en het lijkt gewoon te werken. Zou je dit met onderstaande commando's willen testen of het voor jou ook werkt? Want als dat het geval is is het hoogstwaarschijnlijk een bug in Pebbled (alhoewel je het dan ook met andere media players mis zou moeten gaan).
# testen of Kodimote inderdaad ziet dat er een volgend nummer is:
dbus-send --print-reply --session --dest=org.mpris.MediaPlayer2.kodimote /org/mpris/MediaPlayer2 org.freedesktop.DBus.Properties.Get string:'org.mpris.MediaPlayer2.Player' string:'CanGoNext'
# verwacht resultaat:
#    variant       boolean true

# vragen om naar volgende nummer te gaan:
dbus-send --print-reply --session --dest=org.mpris.MediaPlayer2.kodimote /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.Next

Zelf heb ik toen MPRIS support ingebouwd met het oog op de toekomst. Voor als ik dan de Pebble zou hebben, maar ook de lockscreen controls waar Jolla zelf mee bezig is, waarvan ik hoop dat dat gaat werken op basis van MPRIS. Op het moment dat ik de Pebble dan ontvangen heb is het dan natuurlijk extra leuk om meteen te zien dat iets wat ik ontwikkeld heb voor deze use case ook meteen werkt, zonder dat ik het ooit heb kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
RobertMe schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:59:
[...]

Ik heb forward net nog even getest, en het lijkt gewoon te werken.
Ah hm, de forward-knop doet dus alleen next, niet fast-forward. Dat terwijl de back-knop wel rewind leek te doen. De code bekijkend, en je dbus-commando proberend (werkt), lijkt dat dus niet te kunnen. Ik zal wel verkeerd gekeken hebben. Bij video is het overigens wel prettig om juist (ook) rewind/forward te kunnen doen. MPRIS seek dus. En dan bij double tap een rewind/forward. Just a thought :) Het werkt iig dus wél zoals bedoeld! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Terug zal normaliter volgensmij eerst naar het begin van video/audio gaan, en pas daarna daadwerkelijk naar het vorige item (vrij standaard gedrag van de meeste media spelers).

Eerst een seek doen (of voor/achteruit spoelen), en bij dubbel klikken pas vooruit/terug is natuurlijk iets voor Pebble(d). Met de spec zou dat gewoon mogelijk moeten zijn. Rate property aanpassen voor "spoelen" (groter dan 1 voor vooruit spoelen, tussen 0 en 1 voor vertraagd vooruit, of kleiner dan 0 voor achteruit). Of de Seek methode om in microseconden voor of achteruit te gaan. Als ik mij niet vergis had ik beiden geïmplementeerd in Kodimote. Wat ik echter zo snel zag is dat Pebble zelf door stuurt wat er moet gebeuren. De Pebble zelf stuurt dus een next/previous/.... Kans lijkt mij dan ook vrij klein dat dit gedrag in Pebbled zal veranderen. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet er een eigen interpretatie gemaakt worden van die commando's, en wordt er dus afgeweken van wat Pebble zelf voor ogen had voor die knoppen.

Wat ik mij nu alleen nog afvraag, heeft de standaard media app ook ondersteuning voor "playlists" (opgeslagen lijsten die je kunt browsen) en "tracklists" (huidige afspeellijst)? Als dat zo is is het natuurlijk ook nog interessant om die te implementeren. Maar ik kon zo snel niks ervan terug vinden in Pebbled.

Maar waarschijnlijk ga ik t.z.t. sowieso proberen om een custom Pebble appje te maken, met Kodimote als companion. O.a. omdat het niet mogelijk is om de browse mogelijkheden van Kodi te mappen op MPRIS playlists.

Daarnaast heb ik nog wel wat leuke ideeën om dan te implementeren (buiten de scope van Kodimote). Zo zou ik ook graag een app willen maken die de timeline vult met airdates van series, en evt nog een bijbehorend appje om van een film/serie in te zien welke acteurs erin spelen etc. Evt gekoppeld aan Kodimote zodat je op de Pebble meteen kunt inzien welke acteurs er spelen in de film/serie die je op het moment aan het kijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn jolla is vandaag bezorgd. Eerste indruk is dat hij voor mij perfect werkt! Mooie opvolger van mijn n9. Mijn wearlink+ HRM werkt met Meerun en whatsup doet het meteen perfect. Ik heb nog geen Android apps uitgeprobeerd, dat moet ik nog een beetje uitzoeken.

Ik lees her en der wel wat over early access vwb de updates? Dat is niet voor iedereen weggelegd? Ik heb nu 1.1.6.27 draaien, is dat up to date?

Edit:
Net wel een probleempje gezien.. Ik heb de patch lickscreen calendar geinstalleerd zonder eerst (stom, onwetendheid) de volledige Patchmanager van Coderus erop te zetten. Nu staat die patch er dus op en ik kan hem niet de-installeren. Tenminste, niet via warehouse. Hij geeft dan de volgende foutmelding: "Status: cannot-remove-system-package" etc.

Kan ik deze patch nog op een andere manier verwijderen? Via de terminal? :?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Versie 1.1.7 komt eraan. Ik zou gewoon wachten, het komt vanzelf, tenzij er echt iets inzit dat je nodig hebt.
Met Early Access Updates loop je het risico dat er toch een fout inzit, en dat je moet resetten naar fabrieksinstellingen. Ik gebruik mijn telefoon dagelijks, ik heb daar geen behoefte aan.

Je andere vraag heb ik geen ervaring mee.
Het rpm-pakket zou je eens kunnen bekijken, of je de patch kunt reverten. Of zoek in Google :).

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 10:21
Ik zou ook wachten. Ik heb wel early access aan staan, maar ik maak er niet altijd gebruik van. Het is en blijft een risico.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer, nog ff langer wachten dus op 2.0..

http://reviewjolla.blogsp...ailfish-os-20-delays.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik heb eerder beloof om een review te schrijven over TOHKBD2, hij valt me echter zo tegen dat ik die nog even achterwege laat.
Ik ga nog kijken of ik de ervaring kan verbeteren door hem eventueel terug te sturen.
Ik heb hem intussen nog geen week gebruikt, het typen op een touchscreen gaat me beter af.
De toetsen reageren slecht en ik denk dat dit ook niet de bedoeling kan zijn geweest van Dirk.

• Xmasjos
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Bongoarnhem schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:52:
Ik heb eerder beloof om een review te schrijven over TOHKBD2, hij valt me echter zo tegen dat ik die nog even achterwege laat.
Ik ga nog kijken of ik de ervaring kan verbeteren door hem eventueel terug te sturen.
Ik heb hem intussen nog geen week gebruikt, het typen op een touchscreen gaat me beter af.
De toetsen reageren slecht en ik denk dat dit ook niet de bedoeling kan zijn geweest van Dirk.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wqDbrUS.png

Weet niet welk deel jou tegenvalt, maar dit is eigenlijk het enige waar ik last van heb (buiten dat ik nu al mijn e-toets kwijt ben, maar dat is mijn eigen fout :-p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik heb na wat gelezen te hebben over het toetsenbord wat dingen geprobeerd. Na het demonteren en wederom monteren van toetsenbord werkt ie redelijk. Er is nog één letter die niet helemaal lekker werkt, de h.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:45
Weet iemand of het mogelijk is om ervoor te zorgen dat de Dalvik Runtime stopt als het een tijdje niet wordt gebruikt? Mijn batterij gaat de laatste tijd echt snel leeg en ik denk dat het door de Dalvik Runtime komt.

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
TheLion01 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:50:
Weet iemand of het mogelijk is om ervoor te zorgen dat de Dalvik Runtime stopt als het een tijdje niet wordt gebruikt? Mijn batterij gaat de laatste tijd echt snel leeg en ik denk dat het door de Dalvik Runtime komt.
Automatisch? Lastig. Android kent ook services die actief kunnen blijven. Kijk eens met top (in een terminal) welke processen cpu eten. Kans is dat dat niet eens het probleem is, maar bijv slechtere dekking. Op kantoor gaat m'n accu veel sneller leeg dan thuis, ook al doe ik niks met mobiel. Ik heb direct zicht op de celmasten vanaf werkplek, op een afstand van pak 'm beet 200m, de glazen "buitenmuur" houdt blijkbaar behoorlijk wat vermogen tegen. Als ik naar buiten loop schiet signaalsterkte omhoog. Ergo, slecht bereik kost meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:45
Fuzzillogic schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:14:
[...]

Automatisch? Lastig. Android kent ook services die actief kunnen blijven. Kijk eens met top (in een terminal) welke processen cpu eten. Kans is dat dat niet eens het probleem is, maar bijv slechtere dekking. Op kantoor gaat m'n accu veel sneller leeg dan thuis, ook al doe ik niks met mobiel. Ik heb direct zicht op de celmasten vanaf werkplek, op een afstand van pak 'm beet 200m, de glazen "buitenmuur" houdt blijkbaar behoorlijk wat vermogen tegen. Als ik naar buiten loop schiet signaalsterkte omhoog. Ergo, slecht bereik kost meer energie.
Als ik met het Top command kijk dan zie ik dat vooral Nemo, Root, System en 10009 (?) veel CPU% innemen. Gemiddeld zo'n 3%, met alleen Android Whatsapp open) Soms verschijnt ook Dbus en Radio. Ik ben wel een beetje bekend met de Linux terminal (meer Debian-based) maar hier snap ik niet veel van :P

Ik denk echter dat Radio te maken heeft met de mobiele verbinding. Ik denk dat het 'm daar zit bij mijn Jolla. Ik merk vaak als ik thuis zit dat hij veel schakelt tussen 2G en 3G netwerk, waarbij het 3G netwerk soms best veel streepjes heeft. Ik gebruik mijn Jolla op het netwerk van Ziggo Mobiel

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Houd em es landscape, dan zie je de namen van de processen. Ook voor top is VVS uit den boze ;) 3% usage heb ik ook, dat zal het niet zijn. Ik heb één android service draaien (KDEConnect), verder IMAP met IDLE die een lijn openhoudt. Whatsapp c.s. staan op mijn shitlist, ik weet dus niet hoe onzuinig dat spul is.

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:48
TheLion01 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:29:
[...]

Als ik met het Top command kijk dan zie ik dat vooral Nemo, Root, System en 10009 (?) veel CPU% innemen. Gemiddeld zo'n 3%, met alleen Android Whatsapp open) Soms verschijnt ook Dbus en Radio. Ik ben wel een beetje bekend met de Linux terminal (meer Debian-based) maar hier snap ik niet veel van :P

Ik denk echter dat Radio te maken heeft met de mobiele verbinding. Ik denk dat het 'm daar zit bij mijn Jolla. Ik merk vaak als ik thuis zit dat hij veel schakelt tussen 2G en 3G netwerk, waarbij het 3G netwerk soms best veel streepjes heeft. Ik gebruik mijn Jolla op het netwerk van Ziggo Mobiel
Installeer Sailfish-Utilities eens uit de store, dan kun je Dalvik makkelijk stoppen en kijken of het daaraan ligt. Mocht het inderdaad de radio zijn, dan doe je daar weinig aan helaas.

Verwijderd

tiempjuuh schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:02:
[...]

Installeer Sailfish-Utilities eens uit de store, dan kun je Dalvik makkelijk stoppen en kijken of het daaraan ligt. Mocht het inderdaad de radio zijn, dan doe je daar weinig aan helaas.
Deze heb ik er ook op staan en sindsdien (gebruik eigenlijk geen android apps nog) gaat eigelijk alles naar beneden (CPU, RAM). Ook de batterij gaat lang mee (minimaal 2 dagen bij normaal gebruik).

Ik zet het toestel standaard op 2G, dat deed ik bij de N9 ook, scheelt veel batterij. Moet ik buiten mijn twee betrouwbare wifi-netwerken om internet gebruiken zet ik hem ff op 3G. Alleen ging het bij de N9 wat gemakkelijker. Het is nog wat omslachtig. Hoop dat er nog een snelkoppeling voor komt in het drop-down-menu.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:35:
[...]

Deze heb ik er ook op staan en sindsdien (gebruik eigenlijk geen android apps nog) gaat eigelijk alles naar beneden (CPU, RAM). Ook de batterij gaat lang mee (minimaal 2 dagen bij normaal gebruik).

Ik zet het toestel standaard op 2G, dat deed ik bij de N9 ook, scheelt veel batterij. Moet ik buiten mijn twee betrouwbare wifi-netwerken om internet gebruiken zet ik hem ff op 3G. Alleen ging het bij de N9 wat gemakkelijker. Het is nog wat omslachtig. Hoop dat er nog een snelkoppeling voor komt in het drop-down-menu.
Er is een app in de openrepos daarvoor dacht ik. Om te switchen tussen 2g en 3g en om Alien Dalvik direct te killen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
In SFOS 1.1.17 is de controlemogelijheid voor Dalvik ingebouwd. En anders is er nog de Sailfish Utilities app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Whatsup verbindt bij mij niet meer, meer mensen last van?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Nas T schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:31:
Whatsup verbindt bij mij niet meer, meer mensen last van?
Whatsup wordt niet meer verder ontwikkeld, de maker ervan is ermee gestopt na een dreigmail van whatsapp. Mitaakulu wordt volgens mij om dezelfde reden niet meer actief ontwikkeld.

Zelf gebruik ik, sinds update 7.28, de android-whatsapp weer, omdat ik mn Jolla gereset heb. Dit werkt nu redelijk, maar niet super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Xmasjos schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:51:
[...]

Whatsup wordt niet meer verder ontwikkeld, de maker ervan is ermee gestopt na een dreigmail van whatsapp.
Heb je daar een bron voor? Ik kan daar niets over vinden..
Hm. Toch gevonden: http://talk.maemo.org/sho...p?p=1478704&postcount=497

Via Twitter geeft Matias Perez zelf aan dat hij wat meer afwisseling wilde en daarom wat andere apps aan het developen was: https://twitter.com/negrocepi/status/609182826995556354

De meest recente versie van Whatsup v0.1-10 staat overigens hier: https://www.dropbox.com/s...p-0.1-10.armv7hl.rpm?dl=0

Ik draai zelf nog op 0.1-5 zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jozz op 02-09-2015 16:38 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik gebruik al een tijdje de Android Whatsapp, sinds de mogelijkheid voor notificaties van Android apps in de laatst openbaar uitgebrachte Sailfish versie werkt het fijn. Sowieso is het batterij verbruik beter dan met de native versie.

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01
Ik zit sinds vanmorgen op versie 1.1.9.28 (Eineheminlampi)), die de UI van Sailfish 2.0 zou hebben. Ziet er een stukje frisser uit.

• Xmasjos
De update 1.1.9 werkt inderdaad vrij fijn, ookal ben ik het met een aantal keuzes echt niet eens... Gelukkig zijn er nu al een aantal patches voor uitgekomen :-) En dan bedoel ik met name deze:
https://openrepos.net/con.../patch-restore-swipe-lock

Verder mis ik de Feeds van Facebook en Twitter, met name twitter, die gebruikte ik erg veel...

De release notes:
https://together.jolla.co...eheminlampi-early-access/

[ Voor 15% gewijzigd door Xmasjos op 10-09-2015 15:31 ]

• Bongoarnhem
Xmasjos schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:30:

Verder mis ik de Feeds van Facebook en Twitter, met name twitter, die gebruikte ik erg veel...
Hmm, die waren al niet best en nu helemaal verdwenen?

Het begint steeds minder op het OS te lijken wat ons ooit is voorgesteld.....

• Fuzzillogic
Bongoarnhem schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:57:
[...]

Hmm, die waren al niet best en nu helemaal verdwenen?

Het begint steeds minder op het OS te lijken wat ons ooit is voorgesteld.....
Staat ergens bij de known issues. Het is een prerelease. Er zijn wel meer dingen die nog niet zijn wat het zijn moet. Cut them some slack.

Ik had wel liever gezien dat ze de inspanning hadden losgelaten op de apps, ipv op een nieuwe GUI. Maarja, die nieuwe GUI was natuurlijk noodzakelijk geworden door de tablet.
Ook jammer dat de ambiances nu nog meer aandacht krijgen en in deze prerelease daarmee functies wegduwen die ik wél gebruik. Met smartwatch heb ik maar 1 profiel nodig: stil. Dat voldoet van uitvaart tot disco.

• Bongoarnhem
Ik lees her en der verhalen omtrent een mogelijke Chinese telefoon die uit zou komen met SailfishOS.

Hebben jullie daar meer informatie over?
Ik hoorde wat op IRC en las het ook ergens op Twitter.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Bongoarnhem schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:36:
Ik lees her en der verhalen omtrent een mogelijke Chinese telefoon die uit zou komen met SailfishOS.

Hebben jullie daar meer informatie over?
Ik hoorde wat op IRC en las het ook ergens op Twitter.
Ik kan er vrij weinig over vinden. Er zou een fabrikant in India zijn die een Sailfish OS toestel wil uitbrengen in november: http://www.ibnlive.com/ne...-in-november-1021185.html

Meer informatie hierover vanuit Jolla: https://jolla.com/wp-cont...ELEASE_JULY2015_FINAL.PDF

Meer info: Wikipedia: Aqua Fish

[ Voor 16% gewijzigd door Jozz op 24-09-2015 10:13 . Reden: Links toegevoegd. ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• RobertMe
En SFOS 2.0 is nu officieel uit.

Best wel apart dat ze dan ~2 maanden erover gedaan hebben om 1.1.7. gereleased te krijgen. Wat eigenlijk maar een relatief kleine update was. En SFOS 2.0 (/1.1.9) nu in een week er doorheen wordt "geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Dit geeft wel wat meer het Harmatten gevoel al moet ik nog wel ff wennen aan het nieuwe pully menu. Het feed screen ziet er ook iets beter uit, al is het N9 scherm ongeëvenaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik enthousiast ben over 2.0. Soepel, heerlijk snel, zeer goede batterij duur. Voor mij de n9+, deze telefoon. Alle android-apps ( heb er maar 4 ) werken perfect. Zeer tevreden.

Die ambiances zijn ook handig zo en het feedscherm is echt ideaal.

Wat ik nog mis is openvpn geïntegreerd in het OS. Maar dat komt schijnbaar nog eind 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
zeer goede batterij duur
Ik weet niet wat jij onder duur verstaat, maar ben zelf (toevallig?) ook op zoek naar een goede batterij. De afgelopen dagen haalt mijn telefoon regelmatig het einde van de dag niet meer. Ik weet nog niet of dat door het netwerk komt, of het komt door ouderdom van de batterij, of dat de batterijduur zelfs afneemt door Sailfish 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
84hannes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:00:
[...]

Ik weet niet wat................door Sailfish 2.0.
Kan het niet zo zijn dat je Android apps de ruimte hebt gegeven op de achtergrond?
Dat scheelt heel veel heb ik gemerkt.

[ Voor 1% gewijzigd door Bongoarnhem op 25-09-2015 19:43 . Reden: Ik wil niet nog meer ruzie met de leraar nederlands. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Android verbruikt veel, maar netwerkissues kunnen ook aardig wat opsnoepen. Sailfish is zo "intelligent" om bij een wifi-verbinding die niet tot stand komt, dit te melden ("problem with connection") en alsnog continu met zijn hoofd tegen die muur aan te lopen. Met het gevolg: battery-drain.
Ik zou zeggen: meld het, schakel over naar 3/4G en probeer elke x minuten de wifi nogmaals. Maar helaas.

Ik zou eerst eens kijken naar de oorzaak van het probleem, voordat je het wilt gaan containen.

vrede in rust

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
Ik vind 2.0 er ook fris uitzien, maar het is wel wennen. Je merkt bij zoiets weer hoe diep die gebaren in je systeem verankerd zitten. Ik heb al een keer of twintig een andere ambiance geselecteerd terwijl ik hem wilde locken. Verder vind ik het jammer dat er wat van die typische sailfish-dingen verdwenen zijn. Zoals swipen op een cover naar links of rechts. Nu is er maar een snelle actie waar je op moet drukken.

Verder vond ik het bij de vorige versie fijn dat status-info als batterij e.d. normaal niet in beeld staan. Het is wat rustiger dan. En ik weet niet nog niet wat ik ervan vind dat er een kleine animatie (knipperen) is als je een item uit het pulleymenu geselecteerd hebt. Eye-candy die alleen maar vertragend werkt. Ik probeer dat soort dingen altijd zo snel mogelijk uit te zetten op alle computers die ik gebruik. Ik word blijer van responsiveness.

Maar ondanks die kleine aanmerkingen voelt het toch lekker fris aan allemaal. Eens kijken of ik eraan kan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Die pulleymenu delay pakken ze in de volgende release aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

84hannes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:00:
[...]

Ik weet niet wat jij onder duur verstaat, maar ben zelf (toevallig?) ook op zoek naar een goede batterij. De afgelopen dagen haalt mijn telefoon regelmatig het einde van de dag niet meer. Ik weet nog niet of dat door het netwerk komt, of het komt door ouderdom van de batterij, of dat de batterijduur zelfs afneemt door Sailfish 2.0.
Die van mij is idd vrij nieuw. Kan door Android apps komen. Ik zet zelf, wanneer ik geen Android gebruik, de Android ondersteuning uit in settings. Dat scheelt. Voor een nieuwe batterij zou je ff op de blog van Review Jolla kunnen kijken. Heeft een uitgebreide test gedaan met nieuwe batterijen voor de jolla. http://reviewjolla.blogsp...teries-for-jolla.html?m=1

(Sowieso leuke site)
DJ Henk schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 10:59:
Ik vind 2.0 er ook fris uitzien, maar het is wel wennen. Je merkt bij zoiets weer hoe diep die gebaren in je systeem verankerd zitten. Ik heb al een keer of twintig een andere ambiance geselecteerd terwijl ik hem wilde locken.
Dat had ik ook ja, met die ambiance en het 'locken'. Ik heb er nu een patch op waarbij je tijd kunt instellen op die 'lock' button. Powermenu Settings.De tijd op 0,5 seconde gezet en probleem opgelost (voor mij dan ☺)

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Ik zit weer te twijfelen of ik een Jolla wil.

Heb er destijds afstand van gedaan omdat het voor mij nog teveel bèta aanvoelde.

Hoe is het met OS 2.0?

- verloopt syncen met agenda's (caldav/cardav), en exchange goed?
- zijn er al folder mogelijkheden?
- contacten linken met social media accounts? (facebook, twitter, linkedin)
[Edit] Hele belangrijke voor mij, hoe zit het met profielen, tot hoe ver zijn deze in te stellen. Kun je ook tijdstippen instellen wanneer wifi/2G/3G/4G etc. geswitched kan worden?

Hoe zit het met Android apps?:
- Hebben deze al hun eigen tile per geopende app, kan 'm herinneren dat dat eerst werd samengebundeld in 1 tile.
- is de playstore te installeren en gebruiken?

Welke dingen missen nog steeds waar jullie al lang op zitten te wachten?

[ Voor 17% gewijzigd door intricate op 01-10-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 16:42
Ik herinner mij niet dat android cards gebundeld worden, zo lang als ik het herinner is 't per app een aparte card. Verder kun je de play store zoals altijd er gewoon zelf op zetten. Android support lijkt iets te verbeteren.

Tijdstippen instellen wanneer je wifi, 26, etc gebruikt heb ik niet gezien, maar heb ik sowieso nog nooit eerder gezien.

Ik moet zeggen, de Jolla is m'n test speledingetje, maar de 2 upgrade is mooi, maar de telefoon blijft natuurlijk dezelfde, en die komt gewoon ram en CPU snelheid te kort.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:48
intricate schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:07:

Heb er destijds afstand van gedaan omdat het voor mij nog teveel bèta aanvoelde.

Hoe is het met OS 2.0?
De effecten zien er veel gelikter uit en de interface is consistenter geworden. Het OS begint nu echt volwassen aan te voelen. Alleen de stock apps zoals de e-mailapplicatie blijven een beetje karig (geen copy/paste bijv.)
Card-/caldav geen ervaring. Exchange e-mail werkt goed. Agenda heb ik ook geen problemen over gehoord (je kunt instellen of je beide kanten op wilt syncen of alleen server-device).
In je applicatielijst wel, mocht je dat bedoelen.
Facebookimplementatie is wat karig standaard. Met de FB-messengerplugin wordt dat beter (linken van contacten). Twitter heb ik niet.
[Edit] Hele belangrijke voor mij, hoe zit het met profielen, tot hoe ver zijn deze in te stellen. Kun je ook tijdstippen instellen wanneer wifi/2G/3G/4G etc. geswitched kan worden?
De Situations-app kan dit allemaal ja.

- Hebben deze al hun eigen tile per geopende app, kan 'm herinneren dat dat eerst werd samengebundeld in 1 tile.
Ja.
Geen idee.
Het meeste heb ik inmiddels eigenlijk wel. Het zit nu in kleine ergernisjes (OOM killer die wat te enthousiast is). Ook is de stock browser niet om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T

Hoe is het met OS 2.0?

Sailfish OS 2.0 ziet er wat gelikter uit, loopt net een tikje vloeiender in vergelijking met 1.x
Caldav/cardav/exchange: geen idee.
Folder mogelijkheden: is er voor apps (kun je ook hernoemen, foldericoontje kiezen uit lijst).
Social media: geen idee, ik gebruik Google, dat werkt redelijk aardig, niet perfect.
Android apps hebben hun eigen tile, evenals native Sailfish apps. Je kunt per app instellen of de achtergrond service moet blijven draaien als de app wordt gesloten (super voor Whatsapp, dé achillespees van Sailfish tot nu toe)
Google play installeren (al sinds ~1,5 jaar trouwens).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pytox
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-10-2020

Hoe is het met OS 2.0?

Exchange blijkt wel goed te werken, ik heb een account en die update direct.
Ivm CalDav, exchange https://jolla.zendesk.com...-such-as-Exchange-CalDAV-

Je kan apps in folders steken en die gelijk plaatsen waar je wilt.
Je kan nog geen contacten linken aan facebook twitter linkedin, Er is ook geen facebook app nietmeer omwille dat FB hun api niet meer openstelt ofzoiets? :-/ Je krijgt nog wel feeds binnen op gsm maar best android app.

Elke android app is nu apart. Het is niet meer zo dat ze samengebundeld zijn. Je kan ook kiezen van welke in de achtergrond mogen draaien. De playstore kan je via wat knoeien wss wel installeren ( heb dit nooit geprobeerd ) , het is niet zo dat je hem zomaar kan installeren.

De amazon app store heeft wel wat apps en ook aptoide. Alleen echt bepaalde apps werken niet zoals Snapchat en bank apps omwille van google play store. Soms krijg je ook in android apps nog een pop up van google play services maar die kan je sluiten :P

Er is een situations app die je mogelijk maakt om bv op een bepaald uur wifi uit te zetten, geluid etc. Je kan hier verschillende profielen in kiezen zoals werk, thuis etc.
http://www.pastillilabs.com/home

[ Voor 9% gewijzigd door Pytox op 02-10-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Zijn er hier mensen die van BB10 komen en naar Sailfish zijn gegaan of die deze route de andere kant op hebben bewandeld?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen namelijk omdat ik met een schuin oog kijk naar dit OS en er voorlopig geen volwaardige upgrade lijkt te komen voor de Jphone 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bongoarnhem schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:18:
Zijn er hier mensen die van BB10 komen en naar Sailfish zijn gegaan of die deze route de andere kant op hebben bewandeld?
Denk je dat er ooit nog een nieuw toestel met BB10(+) uitkomt? Het lijkt erop dat ook BlackBerry in de overvolle rubberboot van Android gestapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Heb zojuist een flink probleem: mijn Google kalender items komen niet meer binnen op mijn telefoon.
Al vanalles geprobeerd, maar niks lijkt te helpen. Als ik mijn Google account sync, dan gebeurt er wel iets, maar de kalender items komen simpelweg niet door, lijkt het.

EDIT: ik denk dat het is opgelost, heb zelf een soort van fix gevonden.

[ Voor 12% gewijzigd door Nas T op 08-10-2015 16:09 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Fuzzillogic schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:30:
[...]

Denk je dat er ooit nog een nieuw toestel met BB10(+) uitkomt? Het lijkt erop dat ook BlackBerry in de overvolle rubberboot van Android gestapt is.
Dit is dan weer typisch:
BlackBerry overweegt na 2016 te stoppen met smartphones bij slechte verkopen

Er komen nog 2 BB10 modellen uit staat daar. Ik zat sowieso wat meer naar een ouder model te kijken, die schaf je voor 100/150 euro aan. Leuk om ff mee te spelen en indien het niks is is het een uitgave die te overzien is.

OT: Vanaf vandaag worden er tablets verzonden, ze denken dat, indien alles meezit, de laatste half december worden uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bongoarnhem schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:59:
[...]
Er komen nog 2 BB10 modellen uit staat daar.
Daar staat wat anders:
Chen wijst er verder op dat er nog twee nieuwe versies van BlackBerry OS 10 aankomen, waardoor gebruikers dus nog enige tijd verzekerd zijn van updates. Of er nog nieuwe smartphones met het eigen besturingssysteem op de markt komen, moet bepaald worden door de markt, aldus Chen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Fuzzillogic schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:16:
[...]

Daar staat wat anders:

[...]
Typisch gevalletje van te snel lezen en oordelen, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Artikel niet terug gelezen, maar ik meen mij te herinneren dat er in de comments op werd gewezen dat er dus "twee nieuwe BB10 versies" komen en in het artikel op dat moment nog stond dat er twee nieuwe telefoons zouden komen. IIRC hebben jullie beiden dus "gelijk". Eerst stond in het artikel dat er twee nieuwe telefoons zouden komen, en later is dat gecorrigeerd naar twee nieuwe software versies.

Waarbij vooral het laatste, twee nieuwe software versies, over komt zoals het toen met MeeGo is gegaan. "we zullen toch nog maar wat software updates uitgeven, maar grote aanpassingen gaan we toch niet meer doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Ik ben benieuwd naar de ervaringen namelijk omdat ik met een schuin oog kijk naar dit OS en er voorlopig geen volwaardige upgrade lijkt te komen voor de Jphone 1.
Ik ben in januari dit jaar overgestapt van de Jolla naar een BlackBerry Classic met OS 10. Ik was een van de mensen die de Jolla had gepreordered voor 400 euro. Ik ben uiteindelijk overgestapt vanwege de onvolwassenheid van Sailfish OS en omdat het ontwikkeltempo mij tegen viel, ik kocht de Jolla op basis van verwachtingen van wat het zou worden, beloftes. Maar het tempo waar de standaard apps mee ontwikkeld werden viel mij erg tegen. Onder andere de standaardbrowser die qua Gecko versie achterliep en de karige e-mailclient die geen copy en paste ondersteunde! Ook de vele klachten op Together wekte geen vertrouwen en dat het nog steeds niet mogelijk was om betaalde apps aan te bieden in de store na een jaar was voor mij toch wel een symbool voor hoe traag alles ging en hoeveel beloftes niet waar worden gemaakt. Ik raakte geïnteresseerd in BB10, wat wel al volwassen was en de verstandige keus leek en toch qua GUI veel gemeen had met Sailfish. De browser (voor mij veruit het belangrijkst op een smartphone) was zeer goed. Ook het hardware toetsenbord dat ik miste van mijn N900 was aantrekkelijk (het slechte Sailfish OS softwaretoetsenbord hielp zeker ook niet). Ik probeerde dus op tijd wat eruit zag als een zinkend schip te verlaten, voordat ik al te veel verlies zou maken op de Jolla, maar heb hem uiteindelijk toch met een pijnlijk verlies van 250 euro in 1 jaar verkocht! Ik kocht de Classic op basis van hoe hij op dat moment was en niet op wat beloofd werd wat hij zou worden. Het OS was al volwassen en de browser was goed, bovendien kreeg ik weer een hardware toetsenbord. Ik ging er qua SoC wel op achteruit, de SoC in de Classic is een stuk ouder en trager dan de Snapdragon 400 in de Jolla, maar BB10 is goed geoptimaliseerd en dat compenseert bijna volledig.

Ik twijfelde wel bij de overstap naar BB10, omdat ik immers weer veel geld zou investeren in een telefoon dat een niche OS draaide en waar bovendien vroeger de toekomst van onzeker was geweest. Maar de Passport en de Classic waren net uitgebracht en de aparte Passport kreeg veel mediaaandacht, dus BB10 leek weer nieuw leven ingeblazen te hebben gekregen. Meer informatie over mijn aankoop van de Classic is te vinden in het Classic topic.

Maar nu al bijna weer een jaar later ben ik weer teleurgesteld, door het uitbrengen van een Android toestel door BlackBerry, wat toch de doodsteek lijkt voor een OS waarvan ik verwachtte dat het een zekere toekomst had.

Kort gezegd: ik zou niemand op dit moment nog aan raden om te switchen van SF naar BB10.

Al denk ik dat ik mijn Classic hou totdat hij ermee ophoudt of hij om softwareredenen onbruikbaar is geworden. Deze redenen staan uitgebreid beschreven in het Classic topic.

P.S.: volledig getypt op mijn Classic :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou jij je BB10 niet meer goed kunnen gebruiken? BB blijft nog updates uitbrengen en jij kunt de huidige apps toch prima gebruiken? Ook werken de meeste apps goed behalve dan de bekende problemen met Gmail die tot nu toe nog steeds niet zijn aangepakt door BB. Verder kun je gemakkelijk via SNAP Android apps installeren die voor een groot deel prima werken. Eventueel als zoiets je interesseert kun je ook de F-Droid store gebruiken voor open source apps.

Ik ben zelf overigens interesseert in 200 euro smartphones van Jolla of BB. Want ik heb geen zin om 400 euro uit te geven voor een smartphone. Echter moet die 200 euro smartphone wel een verbetering zijn van mijn huidige toestel. De grote merken kunnen dit met bijv. de Lumia 640 van MS en Moto G van Motorola.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:17:
Waarom zo200 euro smartphone wel een verbetering zijn van mijn huidige toestel. De grote merken kunnen dit met bijv. de Lumia 640 van MS en Moto G van Motorola.
Wat heb je op dit moment en waarom twijfel je tussen BB en Jolla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bongoarnhem schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:00:
[...]

Wat heb je op dit moment en waarom twijfel je tussen BB en Jolla?
Browser is bij de laatste update schokkerig geworden. Erg irritant. De Android apps draaien sneller op een Snapdragon 400 of beter. In de Z10 zit nog een verouderde Snapdragon S4 Plus dual core. En de accuduur van de BB Z10 is wat aan de lage kant. Ik heb wel een klein powerbankje gekocht om toch constant te kunnen blijven werken met de telefoon, dat is een goedkope oplossing. Maar een goede accu erin zou toch prettiger zijn. Ook mag het scherm best groter en dat kan ook zonder dat de body veel groter wordt want de Z10 heeft vrij veel rand rondom het scherm. Verder wil ik meer controle over Android apps, iets wat momenteel niet goed functioneert op BB10. Zoiets als je bij Xposed framework hebt op Android. Momenteel gebruik ik Lucky Patcher om permissies handmatig te verwijderen.Als Jolla overigens nog erg beta is dan lijkt het me ook geen goede keus. Een OS moet voor mij wel grotendeels af zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 23:08

ITsEZ

parttime all-rounder

Ik zou zeggen probeer de BlackBerry passport is een keer uit en je bent verkocht (coolblue winkels hebben hem dacht ik?) wat een fantastische telefoon, komend van de z10 en zelfs dat is een aangename wereld van verschil ;)

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 250 wil uitgeven ligt 350 nog in de buurt toch :P. Nu bij Coolblue Tweedekans (dus een soort tweedehands toestel) een Passport voor 355 euro. http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Ik heb gisteren m'n Jolla geüpgraded naar SailfishOS 2.0. Ik vind het een stap terug.

Die nieuwe GUI had niet gehoeven. Ze willen met Ambiances hetzelfde doen als de Situations-app, maar connectie-instellingen of speciale triggers homaar. En nu worden de apps opeens niet zomaar gerotated als je je scherm draait 8)7

Ik had gezien dat ze nou eindelijk iets erin bouwen dat je het syncen aan of uit kan zetten. Vooral als je public wifi gebruikt zou dat wel zo fijn zijn of wanneer mobiele data verbinding (2G/3G/4G) ruk is zodat je kan besparen op batterij.

Gegeven ook het aantal losse GUI-patches die uitpuilen in Openrepos zou het design team beter dingen in de GUI optioneel kunnen maken.

Ik hoop dat de volgende update veel goed maakt. Maar ik vrees dat het sprookje slecht afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

RoestVrijStaal schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 17:11:
Ik heb gisteren m'n Jolla geüpgraded naar SailfishOS 2.0. Ik vind het een stap terug.

Die nieuwe GUI had niet gehoeven. Ze willen met Ambiances hetzelfde doen als de Situations-app, maar connectie-instellingen of speciale triggers homaar.
En waaruit leid je af dat dat hun bedoeling is? Knap staaltje glazenbolwerk.
Ambiances gaan over look & feel & sound + snel kunnen switchen ertussen
En nu worden de apps opeens niet zomaar gerotated als je je scherm draait 8)7
Settings > System > Display > Orientation = Dynamic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 19:01:
Als je 250 wil uitgeven ligt 350 nog in de buurt toch :P. Nu bij Coolblue Tweedekans (dus een soort tweedehands toestel) een Passport voor 355 euro. http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Ik blijf nog wel een paar maanden bij mn Jolla, ik vind 350 teveel om een toestel te proberen. Tenzij er een nieuwe toestel uitkomt van BB met OS10 vind ik dat het overwegen waar.

Voorlopig hoop ik op een nieuw Sailfish toestel waarmee ik voorlopig weer even voorruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Bongoarnhem schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:06:
[...]
Tenzij er een nieuwe toestel uitkomt van BB met OS10 vind ik dat het overwegen waar.
Wat vind je het overwegen waar als er geen nieuwe Blackberry komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
H!GHGuY schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:40:
[...]

En waaruit leid je af dat dat hun bedoeling is? Knap staaltje glazenbolwerk.
Ambiances gaan over look & feel & sound + snel kunnen switchen ertussen
Bij Jolla Together gaan veel verhalen te ronde.
H!GHGuY schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 20:40:
[...]

Settings > System > Display > Orientation = Dynamic ?
Flauwe bijdehand. Allicht heb ik dat al gecheckt. Het doet zich wel alleen voor bij bepaalde Android applicaties. Ik vind het maf dat het dan weer niet voordeed bij de vorige versies.

Ik weet niet wat het is. Gebruiken ze bij Jolla zelf nog wel hun eigen smartphone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

RoestVrijStaal schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:30:
[...]

Bij Jolla Together gaan veel verhalen te ronde.
Op het internet valt ook te lezen dat je van spinazie zo sterk wordt als popeye, hell, het komt zelfs op TV. Dan moet het wel waar zijn, toch?

Om maar even in het extreem te vallen over de community. Helaas merk ik ook bij mijn werkgever grote hiaten tussen perceptie extern en de interne realiteit. Kijk je even naar waar ze mee bezig zijn, dan zie je gewoon een hele hoop werk voor een klein ontwikkelteam. Testen van veel zaken is moeilijk. De lijst van features is enorm. En als proef op de som zoeken ze nog steeds voldoende hardware partners om überhaupt hun marktaandeel te vergroten voorbij "belachelijk klein".
[...]
Flauwe bijdehand. Allicht heb ik dat al gecheckt. Het doet zich wel alleen voor bij bepaalde Android applicaties. Ik vind het maf dat het dan weer niet voordeed bij de vorige versies.

Ik weet niet wat het is. Gebruiken ze bij Jolla zelf nog wel hun eigen smartphone?
Zie hierboven. Testen van een telefoon is niet zo simpel. Rapporteer gewoon de bug of zoek zelf uit of de bug in de android layer zit of erbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
RoestVrijStaal schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:30:
[...]

...Gebruiken ze bij Jolla zelf nog wel hun eigen smartphone?
Nee, ze zijn allemaal over op iPhone. Haudoe!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Nas T schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 00:40:
[...]

Nee, ze zijn allemaal over op iPhone. Haudoe!
Het zou me niet verwonderen als bij een aantal het hoog in hun bol in geslagen en een duurdere telefoon hebben gekocht.

Het is frustrerend dat er zo weinig use cases zijn meegenomen en dat een nieuwe GUI een hogere prio heeft gehad dan meer of verbeterde functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dat de nieuwe GUI de hoogste prio heeft gekregen is niet zo gek. Voor de tablet moesten ze de boel wel op de schop nemen, of in ieder geval opfrissen. Dat daardoor dingen blijven liggen bij zo'n klein bedrijf is dan ook niet gek. Daarbij bevat de nieuwe GUI ook voldoende echte verbeteringen, zoals het nieuwe events scherm wat ook betere details laat zien.

Alhoewel ik ook vind dat er voldoende dingen zijn die verbeterd moeten worden, en SFOS 2 niet op alle vlakken een vooruitgang is (swipe to lock wat weg is/extra klik vereist bv), denk ik dat ze het an zich niet slecht doen. Het is gewoon een klein bedrijf met (te) weinig ontwikkel kracht om daadwerkelijk potten te breken. Iets wat ik op mijn eigen werk ook zie. De baas kan wel een hoop functionaliteiten willen, maar met een klein ontwikkelteam zullen er altijd dingen blijven liggen of niet 100% optimaal gemaakt kunnen worden simpelweg omdat de mankracht mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
RoestVrijStaal schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:33:
[...]
Het is frustrerend dat er zo weinig use cases zijn meegenomen en dat een nieuwe GUI een hogere prio heeft gehad dan meer of verbeterde functionaliteit.
Hoeveel use cases zijn er niet meegenomen? Wat er in mijn ogen concreet nog niet is, is een native offline navigatie app, ondersteuning voor bepaalde wifi netwerken (802.11 en eduroam). Ook nog geen useragent in te stellen voor de native internetbrowser, terwijl dat volgens mij toch echt basis-functionaliteit is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nas T op 22-10-2015 14:12 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
Nas T schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:12:
[...]
Nee. Ik heb mijn post aangepast om het in een betere context te plaatsen ;)
Ik trek mijn kritiek in.
Wat er in mijn ogen concreet nog niet is, is een native offline navigatie app, ondersteuning voor bepaalde wifi netwerken (802.11 en eduroam). Ook nog geen useragent in te stellen voor de native internetbrowser, terwijl dat volgens mij toch echt basis-functionaliteit is.
Jouw voorbeelden laten zien hoe persoonlijk prioriteiten zijn. Ik heb jaren geleden beslist dat een mobiele telefoon gebruiken voor autonavigatie onpraktisch is, en een autonavigatiesysteem gekocht. Goedkoop apparaat, maar nog steeds veel beter dan een 4" scherm ergens op je dashboard vastzetten, hopen dat de speaker hard genoeg kan en je veel te veel op een apparaat ipv de weg concentreren. Ook voor de fiets heb ik een apart apparaat: waterdicht, verwisselbare penlites en doet het uren op een batterijlading. Dat mijn telefoon alleen online kaarten heeft is voor mij dan ook geen probleem. Wifi (802.11) doet het bij mij meestal, maar op mijn werk had ik regelmatig problemen: ik weet niet of je dat bedoeld met 802.11. Ik ben geen student, Eduroam kan mij dus weinig boeien (als snap ik jouw belang wel). En een useragent instellen voor een browser heb ik wel eens gedaan in een donker verleden, toen Microsoft nog bewust slechte pagina's voorschotelde voor Operagebruikers. De afgelopen 5 jaar heb ik het niet meer gedaan, dus ik heb liever dat de ontwikkelaars van Jolla zich op nuttigere zaken focussen.[quote]

[ Voor 62% gewijzigd door 84hannes op 22-10-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
84hannes schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:33:
[...]

Jij denkt echt dat wat jij mist hete enige is dat een mens kan missen? En dat wat jij mist voor iedereen onmisbaar is?
Nee. Ik heb mijn post aangepast om het in een betere context te plaatsen ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
84hannes schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:15:
[...]

Wat vind je het overwegen waar als er geen nieuwe Blackberry komt?
Op dit moment denk ik dat ik voor de Fairphone 2 zal gaan zodra deze volledig Sailfish ondersteunend is :P

[ Voor 17% gewijzigd door Bongoarnhem op 22-10-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Bongoarnhem schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 18:54:
[...]

Op dit moment denk ik dat ik voor de Fairphone 2 zal gaan zodra deze volledig Sailfish ondersteunend is :P
Same here, Fairphone 2 met SailfishOS klinkt als een superidee :-) Als k tijd vrij had zou ik mee willen helpen, helaas kom ik al tijd tekort :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Over de fairphone:
Enkele ontwikkelaars van de Sailfish OS-community hebben al prototypes in gebruik. Technische ondersteuning komt er voorlopig niet.
Ontwikkelaars van Sailfish OS werken er nu aan om een kale versie van het mobiele besturingssysteem stabiel te laten draaien op de toestellen. Daarna moeten de specifieke diensten van Jolla toegevoegd worden maar hoelang dat gaat duren is niet bekend.
Das dan toch echt jammer, dit wekt geen vertrouwen dat Jolla serieus bezig is.
Voordat er gebasht wordt, dit:
Jolla kwam eind 2013 met een mobiele telefoon, dit is de huidige telefoon, de "jphone".
We zijn nu zo'n 2 jaar verder en er is géén model naast de huidige telefoon dat op een fatsoenlijke manier Sailfish ondersteunt. En met fatsoenlijk bedoel ik dat basisfunctionaliteit als bellen en de camera stabiel werkend zijn. Jolla heeft aangegeven te willen/gaan stoppen met het maken van mobiele telefoons.
Ik hoor geen enkel serieus of concreet bericht dat er een nieuwe telefoon met Sailfish uit gaat komen.

Het enige wat enigszins hoop biedt, is de tablet. Nou ben ik geen expert, maar als je zo'n 2 jaar lang zo je focus verliest op hardware, verwacht je dan dat mensen Sailfish gaan gebruiken op de lange termijn? Ik geloof er gewoonweg niet meer in. Wel in Sailfish, niet in de hardware. Ik geloof niet dat er serieuze toestellen uit gaan komen de komende jaren waar Sailfish op komt. Ik denk dat we midrange/lowend modellen gaan krijgen met onduidelijke ondersteuning. En dat is niet heel jammer, want Sailfish draait prima op midrange hardware, maar Sailfish verdient gewoon meer.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik wacht het rustig af, rond december/januari wil ik duidelijkheid hebben en ga ik voor een opvolger shoppen. Mochten ze tegen die tijd niks nieuws hebben gepresenteerd oid dan zijn ze mij (voorlopig) kwijt als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Volgens mij is de Jolla juist dan erg geschikt. Je koopt ze 2e hands voor een habbekrats en er is een behoorlijke IRC client. Je kan de telefoon prima gebruiken zonder Android support en de batterijduur is dan ook optimaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Bongoarnhem op 26-10-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 17:27
Betekent dat dat Jolla niet meer produceert, en ook niet meer bij zal produceren?

Ik wist dat ze gingen splitsen naar een software en hardware tak. Maar nu als ze nu al stoppen met produceren lijkt het schip wel snel ten onder te gaan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14
Dat zou toch een roemloos einde zijn van die afgesplitste hardwaretak: bestaande voorraad verkopen en dan... niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Volgens mij produceren ze de J1 al een tijd niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Pagina: 1 ... 14 ... 27 Laatste