Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:01
Er zijn op TJC nu ook al diverse vragen over het open-source-karakter - of eigenlijk, afwezigheid daarvan.
Ze proberen wel te reageren hoor: https://together.jolla.co...-irc-2014-12-02t1500-utc/

Maar naar mijn mening ook wat laat en wat weinig. Ben benieuwd wat er uit deze meeting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Gisteravond de Jolla binnen gekregen, nu al goed in gebruik. 1.10 erop, werkt allemaal goed. Toch vind ik de browser wel eigenlijk een beetje.. kut.. Het is bruikbaar, en gaat wel, maar om van Chrome voor Android naar dit te gaan.. Das best een heftige stap.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
simon schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:14:
Gisteravond de Jolla binnen gekregen, nu al goed in gebruik. 1.10 erop, werkt allemaal goed. Toch vind ik de browser wel eigenlijk een beetje.. kut.. Het is bruikbaar, en gaat wel, maar om van Chrome voor Android naar dit te gaan.. Das best een heftige stap.
Blijf klagen. Basisfunctionaliteit zoals een zoekfunctie en useragent instellen (de bekende desktopmodus) missen en er is geen antwoord waarom ze dit niet fixen.
Er is wel een workaround, zie hier: klik.
Wat je moet doen is een bestandje maken, met commando "touch" kan dat denk ik.
Bestandje omnoemen naar user.js, de useragent invullen en de desktopicon aanpassen zodat je de browser in developermode start.
Scheelt weer iets.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 23:29
Goeie actie van Rob.
Ik doe mee, wie volgt?

[ Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 02-12-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Wat betreft de tablet en de exFAT-discussie:
Meer info van Jolla
Poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zo. Heb geantwoord: individueel betalen voor exfat. Ik zou het wel willen, aangezien het een wereldwijd gebruikte standaard is. Het is bullshit dat we dit geaccepteerd hebben, ik snap niet dat de SD organisatie deze keuze heeft gemaakt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02-2023
simon schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:14:Toch vind ik de browser wel eigenlijk een beetje.. kut.. Het is bruikbaar, en gaat wel, maar om van Chrome voor Android naar dit te gaan.. Das best een heftige stap.
Ik gebruik 'm nu iets meer dan een week en het grootste probleem vind ik inderdaad ook de browser. Die is gewoon aars als je Chrome of Firefox op Android gewend bent.

Verder valt de telefoon me heel erg mee en ben ik er wel blij mee. Veel minder gedoe, ook voor de Android apps, dan ik had verwacht.

Wel wat WiFi issues op werk met multiple access points met hetzelfde SSID. Gek genoeg heeft een collega die ook een Jolla heeft geen problemen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
aerique schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik 'm nu iets meer dan een week en het grootste probleem vind ik inderdaad ook de browser. Die is gewoon aars als je Chrome of Firefox op Android gewend bent.

Verder valt de telefoon me heel erg mee en ben ik er wel blij mee. Veel minder gedoe, ook voor de Android apps, dan ik had verwacht.

Wel wat WiFi issues op werk met multiple access points met hetzelfde SSID. Gek genoeg heeft een collega die ook een Jolla heeft geen problemen daarmee.
De browser is ook slecht, maar dat is elke default browser op mobiele OSen. Ik vind van de defaults zelfs IE op WP het best werken, en dat zegt veel... Zelf gebruik ik voor de meeste dingen Opera Mobile en anders zit ik wel achter mijn laptop.

Welke update heb je geïnstalleerd staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Xmasjos schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:50:Welke update heb je geïnstalleerd staan?
1.0.8.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Xmasjos schreef op donderdag 04 december 2014 @ 10:50:
[...]

De browser is ook slecht, maar dat is elke default browser op mobiele OSen. Ik vind van de defaults zelfs IE op WP het best werken, en dat zegt veel... Zelf gebruik ik voor de meeste dingen Opera Mobile en anders zit ik wel achter mijn laptop.

Welke update heb je geïnstalleerd staan?
Ik ken WP niet, maar Chrome op Android Lollipop werkte voor mij eigenlijk perfect, reageerde vlot, alles deed het, geen gekke bugs.. Sailfish Browser is dan ook echt een crap ding voor mij. Maar goed, dat zal ook wel blijven verbeteren. Vind het geen onmogelijk probleem, maar wel duidelijk een gemiste kans.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
De stock browser met aangepaste settings (via about:debug te benaderen volgens mij), dat werkte wel goed. Daarmee kon je afdwingen dat het vinkje bij desktopmodus ook na opnieuw starten bleef staan. Volgens mij moet bij chrome dit elke keer opnieuw ingesteld worden.

Maar het is alweer even geleden dat ik daarmee heb gewerkt. Dolphin browser werkt ook goed, fatsoenlijke functionaliteit en aardig goede weergave van pagina's, alleen net een tikkeltje trager (want niet native, denk ik) dan de stock browser van Jolla.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de ontwikkelaars bij Jolla basisfunctionaliteit zoals een zoekfunctie en instellen van useragent niet beschikbaar maken. Ben ik dan de enige die zich ergert aan de uitgeklede versies van mobiele websites? Hoe kun je een zoekfunctie nou niet missen?
Hoe kan het dat mensen hierover klagen en hier geen gehoor aan krijgen?
Dat stelt toch echt teleur. Ik was Android juist k*tsbeu vanwege het onprofessionele gedrag dat Samsung liet zien bij updates bij een toptoestel: updates uitstellen/uitstellen/uitstellen zonder commentaar en zelfs updates terugtrekken zonder commentaar. Nu zie ik hetzelfde bij Jolla: ik vind dat er fouten worden gemaakt, ik kaart het aan en het wordt gewoon genegeerd.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
De stock browser vind ik niks. Mij stoort vooral de afwezigheid van de plug-ins. Sommige Firefox plug-ins kun je met wat gehack nog aan de praat krijgen, maar ik heb daar geen zin in. Bovendien gebruik ik de Sync functie van Firefox, ook afwezig in de stock browsers. Gelukkig werkt Firefox voor Android prima op Jolla.

Ach, de stock browser van de N9 was ook niet ideaal. Daar gebruikte ik Opera. Op Android zelf is het niet beter: je moet het daar ook niet van de stock browser hebben. En Chrome raak ik niet aan.

Ik vermoed trouwens dat het gedoe rondom exFAT nu wel wat belletjes heeft laten rinkelen bij Jolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Jolla heeft de browser open source gemaakt maar dat heeft mijn inziens geen verschil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fuzzillogic schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:06:
Ik vermoed trouwens dat het gedoe rondom exFAT nu wel wat belletjes heeft laten rinkelen bij Jolla.
maanden te laat, wat mij betreft...
Maar beter laat dan nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Nas T op 04-12-2014 21:53 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ubuntu Tablet is om de hoek. Volgens de comments daar met stylus. De overige specs zijn ook niet misselijk, maar met "under 1.5lbs" wel erg zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Fuzzillogic schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:23:
Ubuntu Tablet is om de hoek. Volgens de comments daar met stylus. De overige specs zijn ook niet misselijk, maar met "under 1.5lbs" wel erg zwaar.
Hij ziet er ook echt heel dik uit. Fysiek dik bedoel ik dan. Verklaart het gewicht ook wel. Wel mooi is dat Ubuntu QML gebruikt voor de apps voor Unity 8. Maakt porting naar Sailfish of omgekeerd veel makkelijker

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoenix87
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08-2023
Nou ik heb ook mijn Jolla binnen en het valt me eigenlijk vies tegen...
Versie 1.0.8.21 mist voor mij de volgende punten:
- mobiele verbinding (heb een simonly bij Ziggo) niet mogelijk
edit: stom, te makkelijk, zie https://www.ziggo.nl/klantenservice/mobiel/gebruiken/
- geen wifi-verbinding mogelijk met Ziggo wifi-spots
- geen Nederlandse taalinstellingen (niet zo heel erg, wel jammer)
edit: door een taalpakket te downloaden als .rpm, is een Nederlands taalpakket te installeren. Het kostte wel wat moeite maar uiteindelijk best logisch.

Dit zijn voor mij toch puntjes die het dagelijks gebruik van deze telefoon lastig maken.
Kies ik voor een telefoon die aansluit bij mijn principes, is ie maar half af...
Jammer, maar de kans is groot dat ik mijn goedkope Android telefoontje toch maar blijf gebruiken.

Spannend telefoontje! :)

[ Voor 19% gewijzigd door ThePhoenix87 op 06-12-2014 11:35 . Reden: Ziggo Mobiel instellingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Het ontbreken van Nederlands had je snel kunnen achterhalen adhv de specs. Sowieso zet ik de taal overal op Engels (Nederlandse vertalingen zijn vaak té krom), maar het ontbreken van NL woordenboek is idd wel vervelend. WPA2 Enterprise, voor Ziggo hotspots, is in veel gevallen wel mogelijk.

Ik deel je mening wel, de software voelt nog echt niet "af".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoenix87
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08-2023
Bedankt voor je tip!
Wat ik wel mooi vind, is dat er wel perspectief is voor verbeteringen, en dat je die ook echt gaat voelen.
Ik denk aan mijn telefoon een paar jaar geleden, een Samsung Galaxy Ace Plus, zit je lekker op Android 2.x, terwijl slechtere telefoons wel op 4.x draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 09:09
Weet iemand of het mogelijk is om een developerversie van Sailfish 1.0.10 te installeren op de Jolla?

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
1.0.10 is opt-in. Het is een automatisch proces, binnen 20 minuten kun je dan updaten.

Komende updates krijgen een soortgelijke mogelijkheid, met een opt-in voor de release candidate versies. Tenzij daar showstoppers uit blijken komt die release dan een ongeveer week later voor iedereen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 09:09
Thanks, ik zit er over te denken deze te installeren.
Heeft iemand deze al draaien en wat zijn daarbij je bevindingen?

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Waarschijnlijk bedoel je versie 1.1.0.38/39? 1.0.10 is zo ongeveer de eerste versie die public was :p

Update 9 (1.1.0.39) heb ik draaien. Hij werkt op zich prima, vooral als je geen android hebt draaien. Als je wel android gebruikt blijft er vaak vrij weinig geheugen over en wordt alles soms een beetje traag. Zolang je weinig apps open hebt staan zal het weinig problemen opleveren. Voor de gebruiker heeft update 9 niet heel veel nut (is vooral een upgrade in Qt, voor ontwikkelaars om apps sneller / beter te kunnen ontwikkelen), dus misschien kun je beter wachten op update 10. Helaas komt die pas volgend jaar uit. Daarbij moet je je wel goed bedenken of je het risico aan wil, want een aantal mensen hadden veel problemen met de update (sommigen konden niet meer bellen etc). Zie ook de release notes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 19:04
Xmasjos schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:51:
dus misschien kun je beter wachten op update 10. Helaas komt die pas volgend jaar uit.
Bron? Want dat zou betekenen dat er ~6 maanden geen update is geweest. Na update 8 hebben ze 2 maanden vrij genomen (zomer), 9 is toen ~1, 2 maanden vertraagd en nu dan nog steeds niet final, en 10 zou dan weer 2 maanden vertraagd zijn.

Zelf heb ik het "als dev" (Xbmcremote) ook niet aan gedurfd om te updaten. App wel getest in de nieuwe SDK en daar werkt ie gewoon, maar of ie daadwerkelijk in de volgende update werkt kom ik dus pas achter als de update officieel uit is en ik geupdate heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
RobertMe schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:40:
[...]

Bron? Want dat zou betekenen dat er ~6 maanden geen update is geweest. Na update 8 hebben ze 2 maanden vrij genomen (zomer), 9 is toen ~1, 2 maanden vertraagd en nu dan nog steeds niet final, en 10 zou dan weer 2 maanden vertraagd zijn.
Bron:
Finalisation of update10 depends on the above mentioned points and bringing SailfishOS version compatibility support for Jolla Store and Harbour. We really hope to release before Christmas, though in the event we are unable to accomplish the improvements stated above by the end of next week (=1 week before Christmas holidays begin), we will not release update10 during December. We prefer to not release at the start of a vacation period when we are not around to support you in the first few days of a new release

Het was dus niet volledig juist in mijn geheugen blijven hangen, maar met de kennis van ontwikkelen en releases, en het zicht op hoe update 8 en 9 zijn gegaan, ga ik ervan uit dat de kans erg klein is dat het gaat lukken. Het zou wel erg mooi zijn als het wel lukt :)
Zelf heb ik het "als dev" (Xbmcremote) ook niet aan gedurfd om te updaten. App wel getest in de nieuwe SDK en daar werkt ie gewoon, maar of ie daadwerkelijk in de volgende update werkt kom ik dus pas achter als de update officieel uit is en ik geupdate heb.
Jouw app draait nog helemaal prima op update 9 :) Heb wel de openrepos-versie staan, niet die via Harbour. Als je de app specifiek tegen update 9 bouwt kan het zijn dat deze niet meer op oude versies werkt. Dan zou ik inderdaad nog even wachten als ik jou was. Ik kan wel af en toe testen als de update wat langer duurt, gebruik de app toch al wel een paar keer in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Xmasjos schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:51:
Waarschijnlijk bedoel je versie 1.1.0.38/39? 1.0.10 is zo ongeveer de eerste versie die public was :p
Als ik in Settings -> System -> About Product kijk, dan staat er bij Sailfish OS: 1.0.8.21 en bij Sailfish OS Updates staat er dat er geen nieuwere updates zijn.

Veel verder gaat mijn huidige Jolla kennis niet :-)

edit: nevermind, https://together.jolla.co...nswer=67238#post-id-67238

[ Voor 15% gewijzigd door aerique op 08-12-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dank. Inderdaad wel "voorspelbaar" dat het volgend jaar wordt. Je wilt niet te kort voor kerst releasen, en daar begint het nu toch wel hard op aan te gaan. Alleen jammer dat de update(s) nu zo lang duren. Ik vraag me ook af waar die OOM problemen nu dan vandaan komen, want dat is er t/m update 8 toch niet? En lijkt me ook niet dat zoiets puur door de Qt 5.2 update veroorzaakt kan worden.
Xmasjos schreef op maandag 08 december 2014 @ 00:26:
[...]
Jouw app draait nog helemaal prima op update 9 :)
Had eigenlijk ook niet anders verwacht, enerzijds omdat ie zonder problemen met de nieuwe SDK builde & draaide, en anderzijds omdat de Ubuntu Touch versie ook gewoon werkt, en die zitten volgensmij al op Qt 5.3. Als er al API breakages zouden zijn, waren die dus al gefixt voor Ubuntu Touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Een update naar QT 5.2 betekent een complete herschrijving van Sailfish lijkt me, ik kan best begrijpen dat er dan problemen naar voren komen die groter zijn van eerder voorspelt.

Het zou uiteindelijk beter moeten worden met 5.2, maar ja hoe vaak is iets nieuws eerst ff "prutsen" voordat het goed werkt. Dat kennen we allemaal.

Helaas betekent dat ook dat we betaalde apps in de app store nog langer moeten missen denk ik, zeker niet goed voor het platform.

[ Voor 18% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-12-2014 21:53 ]

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:09
Jolla Bags $12.4M Series B From Europe And Asia For Its Sailfish Mobile OS

http://techcrunch.com/2014/12/11/jolla-series-b/

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Ook wel interessant:
http://www.mobileworldliv...wing-latest-funding-round

Jolla geeft aan dat ze zich eigenlijk specifiek op de software willen richten en de hardware aan andere bedrijven over willen laten. Waar ik nu dus vanuit ga is dat ze SailfishOS eerst wat volwassener willen hebben en ze dan contracten aan zullen gaan met telefoonbouwers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet spammen of zo, * Knip, doe dat dan ook niet. V&A verwijzingen zijn niet toegestaan.

[ Voor 68% gewijzigd door The Wizard op 17-12-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Doe dat dan ook niet. Een forum is geen plek voor reclame.
;) ;) ;)

Ontopic:
Wie heeft er een tablet besteld en verwacht hem wanneer binnen te krijgen?

[ Voor 16% gewijzigd door Nas T op 13-12-2014 13:21 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Nas T schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:20:
[...]
Ontopic:
Wie heeft er een tablet besteld en verwacht hem wanneer binnen te krijgen?
Ik heb er een besteld met de indiegogo-campagne en heb geen andere indicatie van de leverdatum dan de "May 2015" die erbij stond.
Genoeg tijd om me erop te verheugen dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:13
Zo, dat was de eerste volle week met m'n nieuwe telefoon. In het begin kon ik hem wel het raam uit gooien (moest erg wennen aan alle gestures maar die zitten nu wel in mijn 'vingers'). Nu, na installatie van een andere browser en aanpassing van wat andere zaken ben ik best tevreden. Scherm valt me 100% mee, camera is op tijden prima - dan weer ruk maar ik kan ermee leven.

Enige wat ik (tot nu toe) een beetje vervelend vind, is dat ik tekst in een mail niet geselecteerd krijg. Zie ik iets over het hoofd of kan dat niet bij het standaard mail programma?

En iemand nog een tip voor een goede case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
De truc met het selecteren van een tekst in mail is gek, maar je moet 'm forwarden, dan kun je de tekst selecteren. Lang naar zitten zoeken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Flitz76 schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:42:
Nu, na installatie van een andere browser en aanpassing van wat andere zaken ben ik best tevreden.
Wat gebruik je als "andere browser"?
En iemand nog een tip voor een goede case?
Ik heb de Insmat flip case[1] en die is best OK.

[1] http://shop.jolla.com/eu_...-flip-case-for-jolla.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:12
Ik heb ooit van iemand op IRC een stl bestand voor een hardcover gekregen (voor printers die PVA doen, geen Shapeways dus!). Bij interesse hoor ik het wel. (Als ik hem nog heb)

Zelf nooit geprobeerd overigens, omdat het TOHOLED een beetje verloren zou gaan dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Meer nieuws over Update 10:
http://www.jollanl.org/20...0-misschien-voor-de-kerst

Ik haalde hetzelfde uit het twitter-bericht, dus misschien hebben we geluk met een vroeg kertscadeautje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
aerique schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:12:
[...]

Wat gebruik je als "andere browser"?
Heb nu Webcat geinstalleerd staan, vrij basic maar het werkt prima voor mij. Beter dan de standaard browser in elk geval.

Die Insmat case ziet er netjes uit - en bovendien betaalbaar. Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
simon schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:40:
De truc met het selecteren van een tekst in mail is gek, maar je moet 'm forwarden, dan kun je de tekst selecteren. Lang naar zitten zoeken.
Thanks, al loop ik dan weer tegen het 'probleem' aan dat links niet aanklikbaar zijn.
Dat zou handig zijn als je bijvoorbeeld een zending wilt volgen. Het is op te lossen door in de browser in te loggen op je mail account maar handig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Jolla is begonnen met een officieel blog, waarschijnlijk vanwege de onduidelijkheid op TJC, om announcements etc part te kunnen plaatsen:

https://blog.jolla.com

• aerique
Gebruikt iemand mobiel bankieren van de ABN Amro? Ik kan hier geen losse APK van vinden en probeer te vermijden om Google Play te installeren.

Verwijderd

aerique schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:29:
Gebruikt iemand mobiel bankieren van de ABN Amro? Ik kan hier geen losse APK van vinden en probeer te vermijden om Google Play te installeren.
Volgens mij gaat hij echt alleen via de play store,
Miss kun je een play store cliënt installeren?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2014 10:02 ]

• Xmasjos
aerique schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:29:
Zelfde probleem met die van de Rabobank. Gelukkig werkt de web-versie redelijk :)
Als je een andere Android-telefoon hebt met Google Play, dan kun je 'm daarop downloaden en de apk opzoeken :)

• Fuzzillogic
Dikwijls zijn die apps ook via Aptoide te downloaden. Alternatief is om APK Downloader te installeren. Daarmee kun je op het apparaat zelf apps uit de play store downloaden. Je hebt dan wel een google account nodig :|

Los daarvan is het natuurlijk reteirritant dat banken en andere instellingen hun apps niet ook gewoon op hun eigen sites publiceren.

• aerique
Fuzzillogic schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:34:
Dikwijls zijn die apps ook via Aptoide te downloaden.
Ja, ik zag 'm staan maar ben daar een beetje huiverig voor.

Bedankt voor de suggesties iig. Ik zal 'm op mijn oude Android telefoon eens zoeken of inderdaad de downloader gebruiken.

• Xmasjos
Update 10 release als kerstcadeau! :)

https://together.jolla.co...rsion-11126-vaarainjarvi/
Dikwijls zijn die apps ook via Aptoide te downloaden. Alternatief is om APK Downloader te installeren. Daarmee kun je op het apparaat zelf apps uit de play store downloaden. Je hebt dan wel een google account nodig :|

Los daarvan is het natuurlijk reteirritant dat banken en andere instellingen hun apps niet ook gewoon op hun eigen sites publiceren.
Thnx, daar heb ik wat aan :)

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:01
Ik kan bevestigen dat de APK downloader-methode prima werkt. ABN-bankieren werkt zonder enig probleem bij mij. Ik had zelf hiervoor een android-telefoon, dus ook een google-account, maar volgens mij zijn er wel opties om aan zo'n account te komen als je zoekt.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Henk op 18-12-2014 19:39 ]

• Fuzzillogic
DJ Henk schreef op donderdag 18 december 2014 @ 19:38:
[...]

Ik kan bevestigen dat de APK downloader-methode prima werkt. ABN-bankieren werkt zonder enig probleem bij mij. Ik had zelf hiervoor een android-telefoon, dus ook een google-account, maar volgens mij zijn er wel opties om aan zo'n account te komen als je zoekt.
Een google-account aanmaken is natuurlijk zo gepiept. Een device ID dat gekoppeld is aan dat account, wat je nodig hebt voor de APK downloader, heb ik verkregen door simpelweg een Android VM in Virtual Box te starten, daar in te loggen met het google account, en het device ID van de emulator te gebruiken. Er zijn alternatieve methodes, maar deze werkte voor mij het minst onhandig.

Je wordt er zo wel weer fijntjes op gewezen hoeveel macht google heeft. En waarom je geen Android apparaat wilt.

• Nienix
Er is eindelijk een nieuwe update!!
versie 1.1.1.26
263.2 MB

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
Nienix schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:14:
Er is eindelijk een nieuwe update!!
versie 1.1.1.26
263.2 MB
l
Update: Do not use alphanumeric lock code feature yet. Release roll-out on hold to fix an issue discovered w.r.t it.

We've received reports from some of our users that they got the device into a state where it could not be unlocked while testing the alpha-numeric lock code feature introduced with this update. We've decided to withhold rolling out of the release to more users until we fix this issue.

Our developers are checking this right now and hope to find a hot fix for it soon. Unfortunately, those who have already faced this problem will need to contact Care. Depending the situation, they may be able to help you out without needing a visit to the service centre. Our apologies for the inconvenience.
https://together.jolla.co...rsion-11126-vaarainjarvi/

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Goed om te weten.

Ik draai de versie nu wel al, na update 9 is dit een _enorme_ verbetering. Damn, alles is een stuk meer responsive. Heel fijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Na de update had ik het zwarte scherm issue, wat overigens los staat van de lock code issues.

Ik heb gisteravond via telnet maar een factory reset uitgevoerd en vanaf de eerste versie ge-update richting 1.1.26.
Daardoor zie je wel weer hoeveel vooruitgang er in een jaar is geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:17

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Versie 1.1.1.27 is ook uit. Zelfde als .26 minus de lockscreen-optie.

De UI voelt heel soepel. Uiteraard nog niet heel uitgebreid getest. Geheugengebruik door de browser lijkt sneller tot sluiten van andere apps te leiden. OOM doet zijn werk.
Batterijverbruik lijkt iets hoger. Maar ja, door deze nieuwe versie ben ik ook van alles aan t proberen. Dus nog niet zeker.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik las op TJC dat de OOM-handling wel heul agressief is, en dat wat rondbrowsen in de standaardbrowser zo ongeveer al je apps sluit. Ik heb net pas de update geïnstalleerd, dus ik heb dat nog niet aan den lijve ondervonden. Ik vind dit android-gedrag eigenlijk wel vervelend. Ik zie liever een OOM-error dan dat er zomaar apps worden afgeschoten.

Ook het (non-)antwoord op deze vraag vind ik jammer. Krijgen we nu wéér een OS dat zich richt op "most users", en daarmee juist de power users tegen de haren in strijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Fuzzillogic schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:39:
Ik las op TJC dat de OOM-handling wel heul agressief is, en dat wat rondbrowsen in de standaardbrowser zo ongeveer al je apps sluit. Ik heb net pas de update geïnstalleerd, dus ik heb dat nog niet aan den lijve ondervonden. Ik vind dit android-gedrag eigenlijk wel vervelend. Ik zie liever een OOM-error dan dat er zomaar apps worden afgeschoten.

Ook het (non-)antwoord op deze vraag vind ik jammer. Krijgen we nu wéér een OS dat zich richt op "most users", en daarmee juist de power users tegen de haren in strijkt?
De OOM is alleen agressief met de browser, omdat die gewoon veel geheugen kost. Verder heb ik het nog vrijwel nergens gezien, ook niet met android-games etc.
Mad Max schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 02:39:
Versie 1.1.1.27 is ook uit. Zelfde als .26 minus de lockscreen-optie.

De UI voelt heel soepel. Uiteraard nog niet heel uitgebreid getest. Geheugengebruik door de browser lijkt sneller tot sluiten van andere apps te leiden. OOM doet zijn werk.
Batterijverbruik lijkt iets hoger. Maar ja, door deze nieuwe versie ben ik ook van alles aan t proberen. Dus nog niet zeker.
Batterijverbruik kan ook zijn vanwege een issue met android, waarbij android een tijdje processorkracht gebruikt. Bij mij ging dat na een dag en veel restarts voorbij. Nu gaat het al een tijdje prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Fuzzillogic schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:39:

Tamelijk agressieve OOM-control inderdaad. Vrij irritant, en dit gebeurde eerder niet. Nu sluit -ie volgens mij wel eerst de apps die 'onderaan staan' af (die je dus als eerste opende en niet meer gebruikt). We zullen het maar moeten accepteren.

Over de e-mailclient ben ik sowieso niet te spreken. Irritant kreng dat zo ongeveer elke mail met bijlage weergeeft als 'no preview' en hem vervolgens niet wil openen. Ook kan ik geen aparte SMTP servers aangeven voor mijn dataconnectie en Wlan. Kon allemaal wel met Modest, hopelijk kan die ooit nog geport worden...

Het is nu wachten op een echte e-mailclient die wérkt, en niet eentje die alleen maar mail kan ontvangen en zelfs dat nog slecht doet. Oh, en ik wil ook dingen kunnen kopiëren uit een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Xmasjos schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:44:
[...]
De OOM is alleen agressief met de browser, omdat die gewoon veel geheugen kost. Verder heb ik het nog vrijwel nergens gezien, ook niet met android-games etc.

[...]
Batterijverbruik kan ook zijn vanwege een issue met android, waarbij android een tijdje processorkracht gebruikt. Bij mij ging dat na een dag en veel restarts voorbij. Nu gaat het al een tijdje prima :)
OOM is aggressief met geheugenslurpende androidapps. Merk ik o.a. met SeriesGui.de (92 series).
Reactie op onder, jammer dat de 'onderaanstaande' apps eerst worden gesloten. Ik zou bijvoorbeeld Lighthouse als laatste willen sluiten. Tenslotte zie ik als gebruiker daarmee wat er gebeurt. Misschien dat ik er nog een TJC-post aan wijdt.
tiempjuuh schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:07:
[...]

Tamelijk agressieve OOM-control inderdaad. Vrij irritant, en dit gebeurde eerder niet. Nu sluit -ie volgens mij wel eerst de apps die 'onderaan staan' af (die je dus als eerste opende en niet meer gebruikt). We zullen het maar moeten accepteren.

Over de e-mailclient ben ik sowieso niet te spreken. Irritant kreng dat zo ongeveer elke mail met bijlage weergeeft als 'no preview' en hem vervolgens niet wil openen. Ook kan ik geen aparte SMTP servers aangeven voor mijn dataconnectie en Wlan. Kon allemaal wel met Modest, hopelijk kan die ooit nog geport worden...

Het is nu wachten op een echte e-mailclient die wérkt, en niet eentje die alleen maar mail kan ontvangen en zelfs dat nog slecht doet. Oh, en ik wil ook dingen kunnen kopiëren uit een berichtje.
De e-mailclient is nog steeds nogal basic. Veel te weinig keus in instellingen, of zoekopties. Keuze voor inline-images of downloadable images vind ik de discussie niet waard. Eerst eens fatsoenlijk e-mail kunnen selecteren en in bulk weggooien. De nieuwe sorteermethoden is maar een druppel op mijn gloeiende plaat. Aan de andere kant, ik ontvang wel netjes alle e-mail. Als ik t echt zat ben gooi ik mijn e-mailaccount weg en maak ik 'm opnieuw aan. Daarmee misschien ook schone e-mail.

De browser is ook nog mager qua usablity. Bookmarks niet sorteren, groeperen, groot geheugengebruik, beter geen tig tabs openhouden. Maar nu wel lekker snel.

Ik blijf echter wel naar het positieve kijken, wat ik er wel mee kan. En niet teveel klagen over wat ik mis. Melden wat ik mis bewaar ik voor TJC, of ik stem op goede voorstellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Mad Max op 23-12-2014 01:32 . Reden: typo ]

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Inline/remote images in e-mail op een juiste manier weergeven lijkt mij geen hele grote klus. Hun opmerking m.b.t. "most users" komt op mij eerder over als "we're too lazy" dan "acknowledged, but there are higher priority issues".

Al met al... het is dat de browsers op de N9 te oud zijn, anders zou ik nog steeds eerder de N9 meenemen dan de Jolla. Vreemd, aangezien er toch veel mensen van Nokia naar Jolla zijn gegaan. Waren dat te weinig mensen? Niet de goede mensen? Management met andere ideeën? (m.b.t. dat laatste, denk aan exFAT-debacle). Mijn vertrouwen is gedaald. Ik heb dan ook geen tablet pre-ordered. Toen ik las dat ze ook daarvoor nog steeds met de 3.4 Android kernel zitten te klooien (de open source Intel Mesa drivers zouden niet stabiel genoeg zijn?!?) was dat voor mij wel een bevestiging dat ik liever nog even de kat uit de boom te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Fuzzillogic schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:08:
Inline/remote images in e-mail ...... de kat uit de boom te kijken.
Ik kijk de kat ook uit de boom. Heb ooit en Blackberry tablet aangeschaft, doet het nog steeds goed en voelt nog steeds solide. Ik kijk even hoe Sailfish zich ontwikkelt voordat ik er en aanschaf, even kijken hoe de reacties zijn.

Heb trouwens mn Jolla moeten opsturen vanwege een defecte speaker en een vlek in het scherm, vlek zat er al een half jaar en stoorde ik me niet aan. De defecte speaker maakte het toestel echter onbruikbaar.
Op de 31e is het toestel door FedEx opgehaald, het is via Frankrijk en Duitsland naar Zweden gevlogen. De verwachte aankomstdatum bij Jolla is 12-01-2014. Dat schiet lekker op..... 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Bongoarnhem op 03-01-2015 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Fuzzillogic schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:08:
Inline/remote images in e-mail op een juiste manier weergeven lijkt mij geen hele grote klus. Hun opmerking m.b.t. "most users" komt op mij eerder over als "we're too lazy" dan "acknowledged, but there are higher priority issues".
[...]
Dezen werken bij mij gewoon, update 1.1.1.27. Wel moet ik bij elke email dezen weer opnieuw toestaan (balkje bovenin de mail), maar dat is niet erg.
Bongoarnhem schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:10:
[...]
Ik kijk de kat ook uit de boom. Heb ooit en Blackberry tablet aangeschaft, doet het nog steeds goed en voelt nog steeds solide. Ik kijk even hoe Sailfish zich ontwikkelt voordat ik er en aanschaf, even kijken hoe de reacties zijn.

Heb trouwens mn Jolla moeten opsturen vanwege een defecte speaker en een vlek in het scherm, vlek zat er al een half jaar en stoorde ik me niet aan. De defecte speaker maakte het toestel echter onbruikbaar.
Op de 31e is het toestel door FedEx opgehaald, het is via Frankrijk en Duitsland naar Zweden gevlogen. De verwachte aankomstdatum bij Jolla is 12-01-2014. Dat schiet lekker op..... 8)7
Jolla care schijnt inderdaad niet echt goed te zijn. Ze doen hun best, maar hebben er nogal veel moeite mee (klein bedrijf, niet veel mensen die goed mee willen helpen). Wel mag je zeker zijn dat je uiteindelijk een goed toestel terug gaat krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Xmasjos schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:56:
[...]

Dezen werken bij mij gewoon, update 1.1.1.27. Wel moet ik bij elke email dezen weer opnieuw toestaan (balkje bovenin de mail), maar dat is niet erg.
Het punt is dat inline, embedded afbeeldingen direct getoond kunnen worden. Er is daar geen privacy-probleem. Maar dat gebeurt niet, simpelweg álle afbeeldingen worden verborgen. Ze moeten dus onderscheid maken tussen embedded afbeeldingen en remote afbeeldingen, maar omdat "most people"-blabla doen ze dat niet.

Ik wil ook een telefoon die het gewoon doet. Maar ik wil ook een toestel die me niet als een idioot beschouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Fuzzillogic schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:23:
[...]

Het punt is dat inline, embedded afbeeldingen direct getoond kunnen worden. Er is daar geen privacy-probleem. Maar dat gebeurt niet, simpelweg álle afbeeldingen worden verborgen. Ze moeten dus onderscheid maken tussen embedded afbeeldingen en remote afbeeldingen, maar omdat "most people"-blabla doen ze dat niet.

Ik wil ook een telefoon die het gewoon doet. Maar ik wil ook een toestel die me niet als een idioot beschouwt.
Misschien geen privacy probleem maar wel nog een security probleem.
Er zijn geregeld security issues in libjpeg, libpng, etc.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Het is me niet helemaal duidelijk of het universeel is dat WhatsApp een beetje half werkt of da het puur komt omdat ik geen Google Play services heb geinstalleerd. Met "half werkt" bedoel ik dat WhatsApp af en toe opnieuw gestart moet worden om nieuwe berichten te ontvangen.

Ik zit er aan te denken om een scriptje in het Jolla equivalent te hangen van cron wat WhatsApp gewoon ieder kwartier restart als het niet gefocussed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
aerique schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:47:
Het is me niet helemaal duidelijk of het universeel is dat WhatsApp een beetje half werkt of da het puur komt omdat ik geen Google Play services heb geinstalleerd. Met "half werkt" bedoel ik dat WhatsApp af en toe opnieuw gestart moet worden om nieuwe berichten te ontvangen.

Ik zit er aan te denken om een scriptje in het Jolla equivalent te hangen van cron wat WhatsApp gewoon ieder kwartier restart als het niet gefocussed is.
Dat ligt niet specifiek aan whatsapp, ik heb het ook met telegram, hetzij wel minder vaak. Telegram maakt sneller weer verbinding onder water, whatsapp laat alles rustig een tijdje lopen. Ook krijg ik soms wel, soms niet van andere apps notificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Xmasjos schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:53:Dat ligt niet specifiek aan whatsapp, ik heb het ook met telegram, hetzij wel minder vaak. Telegram maakt sneller weer verbinding onder water, whatsapp laat alles rustig een tijdje lopen. Ook krijg ik soms wel, soms niet van andere apps notificaties.
Heb jij Google Play meuk geinstalleerd? Ik namelijk niet en ben benieuwd of het wellicht daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
aerique schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:55:
[...]

Heb jij Google Play meuk geinstalleerd? Ik namelijk niet en ben benieuwd of het wellicht daar aan ligt.
Nope, die blijft teveel draaien, probeert waarschijnlijk constant data binnen te halen (altijd rond de 5% processorkracht bij mij op update 7. Sindsdien verwijderd en nooit meer gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Xmasjos schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:46:
[...]

Nope, die blijft teveel draaien, probeert waarschijnlijk constant data binnen te halen (altijd rond de 5% processorkracht bij mij op update 7. Sindsdien verwijderd en nooit meer gebruikt).
Hier niet. Heb Google Play, wat er draait van Android vraagt maximaal 0.2% CPU.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Nas T schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:34:Hier niet. Heb Google Play, wat er draait van Android vraagt maximaal 0.2% CPU.
Gebruik je WhatsApp en zo ja, heeft het dezelfde issues als ik eerder heb genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik denk niet dat ik notificaties mis van Whatsapp/Telegram (gebruik van beiden de Android-versie).
Maar ik heb wel het idee dat ik niet altijd hoor dat berichten aankomen, terwijl ik ze wel zie als ik de app open. Ik houd Whatsapp en Telegram open op de achtergrond en kijk regelmatig, om commentaar op onbereikbaarheid te voorkomen :S

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Xmasjos schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:46:
[...]

Via de Openrepos kan je de Alien Dalvik Stop switch installeren, gebruik ik enkele malen per dag om het lijstje met Android meuk te schonen in Crest.
aerique schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:47:

Ontwikkelaar CepiPerez heeft sinds vandaag een Jolla, hij zal nu ook gaan ontwikkelen voor Sailfish, dat is goed nieuws aangezien zijn Whatsapp versie voor de N9 stukken soepeler werkt dan die van Coderus. Hopelijk komt er dan een beetje concurrentie onder de ontwikkelaars ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
2 nieuwe ToH's beschikbaar via Jolla zelf:

Lime
Pink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
....even een domme vraag misschien, maar hoe bel je anoniem? Kan het niet snel vinden, ook niet op internet...?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 17:19
Nas T schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:28:
....even een domme vraag misschien, maar hoe bel je anoniem? Kan het niet snel vinden, ook niet op internet...?
#31# en dan de nummer die je wilt bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Of in settings -> apps -> phone -> send caller ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huaw
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
weet iemand wanneer de jolla opvolger wordt gepresenteerd ?
De tablet zou voor mij perfect zijn geweest als het een telefoon was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Denk dat je sowieso kan wachten tot na de release van de tablet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
En klik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51
Knip, het is niet toegestaan om je toestel hier aan te bieden
Leuk systeem en de fijn werkende interface ga ik echt missen, maar ik liep in de loop van afgelopen jaar tegen steeds meer dingen aan die gingen irriteren:
- Whatsapp (Mitaakuuluu) werkte niet meer. Geen geblokkeerd account maar berichten van sommige mensen (waaronde mijn vrouw) kwamen niet meer binnen. Wel in groepsgesprekken. Vrouw aan de XMPP gekregen maar zie maar eens al je vrienden zover te krijgen.
- Een fitnesstracker (Garmin Vivofit) gekocht, die niet te syncen is omdat de Android app de data niet binnen krijgt ondanks Bluetooth 4.0 (geen BT Smart?)

En dan nog wat kleine punten zoals weinig in te stellen in browser en e-mail app, carddav wat niet goed geimplementeerd is... en nog wat prive omstandigheden waardoor ik niet zoveel zin meer heb om veel bezig te zijn met uitzoeken en tweaken...

Uiteindelijk loop ik nu continu met 3 apparaten rond: Jolla om prive te bellen, Galaxy S3 mini als werktelefoon en een Nexus 7" om te whatsappen en de Garmin te syncen. Ik merkte dat ik steeds meer op de Nexus ging zitten doen en de Jolla bijna niet meer wilde oppakken.

Tijd voor een dual sim zodat ik nog maar 1 ipv 3 apparaten bij me hoef te hebben; vanmiddag een HTC Desire 820 besteld.

[ Voor 19% gewijzigd door The Wizard op 21-01-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
prutsger schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:07:Ik weet dat bovenstaand verhaal niet echt reclame is en veel punten zullen ongetwijfeld nog verbeterd gaan worden maar de Jolla past niet meer bij mij.
Lijkt me een duidelijk verhaal hoor. Jolla doet me denken aan Linux zo ongeveer 15 jaar geleden: je moet echt wel weten waar je aan begint, omdat het op sommige vlakken nog niet de soepele ervaring biedt die iOS en Android wel bieden. Aan de andere heeft het wel weer voordelen boven de voorgenoemde OSen.

Mijn Jolla ervaring is tot nu toe positiever dan ik vooraf had gedacht. Ik gebruik het nu een paar weken en heb geen behoefte naar iOS of Android terug te keren. Android emulatie heeft veel minder issues dan verwacht en er zijn ook meer native apps die goed (genoeg) zijn.

Ik heb me ook recentelijk ontgoogled door op fastmail.com over te stappen voor kalender en contacten. Wat is het probleem met CardDAV precies, ik had er n.l. geen problemen mee.

WhatsApp is eigenlijk het grootste probleem omdat berichten vaak pas weer doorkomen als het op de voorgrond komt. (Maar ik wil dan ook geen Google Play services installeren.)

[ Voor 8% gewijzigd door aerique op 21-01-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
WhatsApp Web werkt ook op Jolla als je een Android QR reader app installeert. Ik heb deze gebruikt: https://play.google.com/s...id=me.scan.android.client

Die vraagt trouwens wel veel permissions, maar goed.

Als ik het niet installeerde verscheen er geen web item in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
aerique schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:34:
WhatsApp Web werkt ook op Jolla als je een Android QR reader app installeert. Ik heb deze gebruikt: https://play.google.com/s...id=me.scan.android.client

Die vraagt trouwens wel veel permissions, maar goed.

Als ik het niet installeerde verscheen er geen web item in het menu.
Heb je daar een app voor nodig dan? Volgens mij deed ik het zonder... Gewoon de laatste whatsapp downloaden via hun eigen website en dan de optie 'whatsapp web' uit het menu kiezen? Volgens mij trouwens een deel gewoon van de Telegram web-app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Xmasjos schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:23:Heb je daar een app voor nodig dan? Volgens mij deed ik het zonder... Gewoon de laatste whatsapp downloaden via hun eigen website en dan de optie 'whatsapp web' uit het menu kiezen?
Ik kreeg geen "WhatsApp Web" optie tot ik een Android QR reader installeerde. Wellicht had jij er al een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
aerique schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:37:
[...]

Ik kreeg geen "WhatsApp Web" optie tot ik een Android QR reader installeerde. Wellicht had jij er al een?
Nope, gewoon zoals de post boven je hier ook zo geprobeerd, werkte meteen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentwaves_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 22:49
Hallo,

Ik zit te twijfelen om over te stappen naar een Jolla telefoon, verder heb ik nog wel een aantal vragen:

Ik gebruik whatsapp, maar ik lees dat dat niet helemaal goed samen werkt.. geen ''push'' berichten zoals op iOS. Dit is in huidige versie ook nog steeds?

Zijn hier mensen die overgestapt zijn van ios naar een Jolla telefoon zoja wat is je ervaring?

_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
silentwaves_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:25:
Hallo,

Ik zit te twijfelen om over te stappen naar een Jolla telefoon, verder heb ik nog wel een aantal vragen:

Ik gebruik whatsapp, maar ik lees dat dat niet helemaal goed samen werkt.. geen ''push'' berichten zoals op iOS. Dit is in huidige versie ook nog steeds?

Zijn hier mensen die overgestapt zijn van ios naar een Jolla telefoon zoja wat is je ervaring?
Welkom :)
Whatsapp wil geen native client maken voor SailfishOS en zelfgemaakte clients staan ze niet toe (die worden geblokkeerd). Sailfish heeft wel een soort Android draaien, maar de Android whatsapp-client is niet echt goed geschreven, waardoor de notitficaties inderdaad niet altijd evengoed door komen. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld de client voor Telegram wel weer prima.

Helaas, ik kwam van Symbian, dus dat is niet echt te vergelijken. Wel is het erg opvallend dat er bijzonder veel mogelijk is met een Jolla, alles staat open als je dat wil. Het bedrijf en de community zijn ook bijzonder fijn, is een keer wat anders dan de private 'ik haal zoveel mogelijk geld binnen en jij zoekt maar uit wat je doet' ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
De Jolla tablet actie is heropend op indigogo.
Je kan nu een upgrade doen voor 25 € waardoor je inplaats van een 32GB een 64GB kan krijgen
https://www.indiegogo.com...first-crowdsourced-tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Goed plan van Jolla om de mensen vroegtijdig updates te laten ontvangen als ze dat willen. Ik brand me er nog niet aan omdat ik de gsm als primair toestel gebruik.
Vind het wel een mooie optie voor de mensen die nooit kunnen/willen wachten.

Hoop daarnaast dat er snel paid apps mogelijk zullen zijn, denk dat dat toch echt essentieel is voor sommige devs om voor Sailfish te gaan ontwikkelen.....Q4 2014 is tenslotte al voorbij.

[ Voor 20% gewijzigd door Bongoarnhem op 03-02-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Zouden betaalde apps niet grotendeels voor bedrijven gelden? Een groot deel van de "echte" Jolla users zullen denk ik enthousiastelingen zijn, en daarbij zal het niet veel uitmaken of ze er iets aan verdienen of niet. Die doen het gewoon voor de lol, ervaring, ....

Zo heb ik zelf, al zeg ik het zelf, enorm veel gedaan aan, nu, Kodimote (tot vorige week nog Xbmcremote :P). Zowel nu voor Sailfish (volledige port/"skin" gedaan door mij) en daarvoor voor MeeGo Harmattan (waar de originele dev ook aan werkte, nu werkt hij voor Canonical en doet dus alleen de Ubuntu Touch app in zijn eigen tijd). En mij maakt het echt niet uit dat ik er niks aan verdien. Het is gewoon leuk om te doen, en eens in een compleet andere programmeertaal te werken. Daarnaast werken de vele positieve reacties natuurlijk ook motiverend, en hoeft daar dus geen geld tegenover te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Dat klopt wat je zegt, maar er zijn ook ontwikkelaars die er hun brood mee verdienen.
Ik had op de N9 bijvoorbeeld de app Soundwave, een Soundhound client gemaakt door Knobtviker.
Die wilt deze app alleen overzetten naar Sailfish zodra hij er geld vor kan vragen, het is namelijk zn brood. Ik ben van mening dat er meer van zulke mooie apps liggen te wachten bij hun dev's tot de dag dat er paid apps mogelijk zijn in de Harbour.

Daarnaast trek je nieuwe dev's denk ik ook eerder als je deze optie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Yes yes, TOHKB komt eraan! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 13-02-2015 21:51 ]

• aerique

• Xmasjos
Klopt, heb ik geïnstalleerd. Werkt veel soepeler dan de vorige, ik kan sommige android-games die eerst niet soepel draaiden nu wel prima spelen. Geheugen wordt dus weer redelijk fatsoenlijk gemanaged.

• Mad Max

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Update geïnstalleerd. Geheugen wordt inderdaad beter gebruikt. ik heb nog geen applicaties die vervroegd worden gesloten. ik kan nu zomaar 10 apps openen. niet dat je dat echt gebruikt.
Browser-ui is aangepast. Deels handiger, zoals meerdere tabs openen./beheren. Tonen van favorites vind ik minder mooi.
Nog niet 'alles' geprobeerd.Maar nu alweer blij met deze nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Mad Max schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 22:13:
Update geïnstalleerd. Geheugen wordt inderdaad beter gebruikt. ik heb nog geen applicaties die vervroegd worden gesloten. ik kan nu zomaar 10 apps openen. niet dat je dat echt gebruikt.
Browser-ui is aangepast. Deels handiger, zoals meerdere tabs openen./beheren. Tonen van favorites vind ik minder mooi.
Nog niet 'alles' geprobeerd.Maar nu alweer blij met deze nieuwe versie.
Hoe is de browser verder? Is dat belachelijke verwijderen van tabs uit het geheugen als je er drie seconden niet naar kijkt nu weer teruggedraaid? Het ging zo goed... Hoe zit het verder met bugs? Draait het wat stabiel of is het nog niet goed genoeg om 'echt' te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
tiempjuuh schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 07:32:
[...]

Hoe is de browser verder? Is dat belachelijke verwijderen van tabs uit het geheugen als je er drie seconden niet naar kijkt nu weer teruggedraaid? Het ging zo goed... Hoe zit het verder met bugs? Draait het wat stabiel of is het nog niet goed genoeg om 'echt' te gebruiken?
Ben jij toevallig 'mcfrisk' op tjc? :P Jouw vraag is daar beantwoord met een 'ja'. Ikzelf werk vrij weinig met tabs, heb er hoogstens 2 open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
Nee, dat ben ik niet. ;)

Dank voor het antwoord. Ik denk dat ik het nog even afwacht tot de update officieel wordt, maar veel erger dan het was kon het toch niet zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik lees toch positieve reacties op de updates. Ik ben benieuwd.

• RobertMe
Iemand ervaring met de lock screen media controls patch?

Ik had deze net geïnstalleerd, omdat ik voor Kodimote (voorheen Xbmcremote) bezig ben met het toevoegen van MPRIS2 ondersteuning, waarmee deze ook ondersteund zou worden door bv die controls (en Pebble app etc). Maar na het installeren van de patch werkte Lipstick (/startscherm) niet meer. Ik kon dus wel nog inloggen via SSH, maar kon de boel niet herstellen. Dit weer doordat ik de backup files (gemaakt door Patchmanager zelf) niet kon terug zetten omdat ik het root (/devel-su) password niet uit mijn hoofd wist. Uiteindelijk wel via de recovery mode de telefoon kunnen herstellen (gelukkig).

Korte samenvatting van recovery (staat ook beschreven in: https://together.jolla.co...-is-stuck-in-boot-loop/):
1. Zet de telefoon uit en verwijder alle kabels
2. Verwijder de accu
3. Druk de volume down knop in en houd deze ingedrukt
4. Plaats de accu terug
5. Duw gewoon even de aan/uit knop in, zodat de telefoon aan gaat
6. Laat de volume down knop los
7. Sluit USB kabel aan
8. Telnet naar "10.42.66.66" (zie bovenstaande link voor benodigde instructies per OS)
9. Je krijgt een aantal keuzes, doe 4 voor shell
10. Maak een mapje aan om de root partitie in te mounten: 'mkdir -p /mnt/root'
11. Mount de root partitie in het mapje: 'mount -o subvol=@ /dev/mmcblk0p28 /mnt/root'
12. Chroot naar de (normale) root partitie: 'chroot /mnt/root'
13. Plaats de originele Lipstick bestanden terug (zie: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=92935)
14. Sluit de chroot: 'exit'
15. Zorg dat alles daadwerkelijk is weggeschreven naar opslag: 'sync'
16. Sluit de recovery shell: 'exit'
17. Verbreek de verbinding met optie '6' van de recovery mode
18. Verwijder de USB kabel en accu, plaats de accu weer terug, en zet de telefoon weer op de normale manier aan

Edit:
Poging twee van het patchen lijkt wel te werken. Mijn vermoeden is dat het komt doordat ik eerst de patch geïnstalleerd heb, en daarna bij de instellingen de player op "Custom" heb gezet, stukje van de naam (/interface) heb gewijzigd, en toen de instellingen heb weg geswiped. Ik gok dat hij dan op dat moment de instelling heeft opgeslagen en proberen te verwerken binnen Lipstick zelf, en dat ging dus fout (crash in de MPRIS module voor QML van coderus? want op basis van QML zelf zou de boel nooit mogen crashen (tenzij Qt bug, maar die kans is vrij klein)).

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 26-02-2015 13:18 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 27 Laatste