Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intricate
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02-2021
Beetje out-of-the-blue vraag, maar heb nog steeds interesse in Jolla.
Is er aanzienlijk veel verandert sinds de (naar mijn herinnering) 3e update? Toen had ik em weer verkocht want vond em nog niet goed als daily driver.

Wat zijn de problemen hedendaags die nog steeds niet zijn opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:07
Er zijn veel kleinere problemen die nog niet opgelost zijn, maar ik denk wel dat het een stap voorwaarts is na de derde update.
Android kan nu bijvoorbeeld twee apps native multitasken door elke android-app zijn eigen android-omgeving venster te geven. Bluetooth en carkit werkt lekker, al kan ik in sommige apps niet het volume afdwingen (navigatie = hele harde instructies = bloedondernagelhalendvervelend).
Helaas werkt wifi niet lekker genoeg naar mijn zin en dit lijkt weggemoffeld te worden op together.jolla.com.

Helaas is er ook geen goede ondersteuning voor sdkaartjes: exFAT wordt neit ondersteund, dus kaartjes >32GB werken niet out of the box. Ook bestandsgroottes zijn een issue en kunnen android-apps niet correct overweg met sd-kaartjes. Erg vervelend, want ik wil 10GB navigatiemateriaal op een 64GB kaartje gooien, maar het kan niet op een normale manier. Uiteindelijk wel gelukt, door de community.

De laatste update duurt nu erg lang, zonder iets te horen van Jolla. Maar dat maakt het het minst slechte alternatief.

Ook is er wat rumoer omtrent een toetsenbord, al is de prijs niet mals (>€100 waarschijnlijk). Ook daar geen zekerheid helaas. Niet van Jolla zelf overigens, maar zelfbouw (daarom ook de prijs)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik kan gewoon volume instellen voor bluetooth in OsmAnd~. Wifi heb ik geen probleem mee, maar ik gebruik het eigenlijk alleen maar thuis. Dat SD-kaartjes niet out-of-the-box werken zou eigenlijk standaard moeten zijn, zodat we eindelijk eens van dat vervloekte (ex)FAT af komen. Ik zou het jammer vinden als Jolla daar licentiekosten voor gaat betalen aan MS. Ik heb het ding dan ook direct als btrfs geformatteerd. Geen problemen gehad met bestandsgroottes, maar ik heb dan denk ik ook geen grote files op het apparaat staan.

Komende maand op Slush 2014 zal Jolla ook iets nieuws uit de doeken doen. Wat dat is, is onduidelijk. Ze zijn wel bezig met nieuwe hardware. Nieuwe versie van SailfishOS sluit ik ook niet uit. Mogelijk preview van native navigatiesoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe update laat inderdaad op zich wachten. Het heeft als ik IRC zo nu en dan lees te maken met het upgraden naar QT 5.2 en het "polijsten" van de firmware.

Verder gebruik ik de telefoon al een flinke tijd dagelijk, wifi werkt bij mij goed sinds update nummer 7. En ik las dat Conman(die wifi module) weer een update gaat krijgen waardoor het verder zou moeten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fuzzillogic schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:38:
Ik kan gewoon volume instellen voor bluetooth in OsmAnd~. Wifi heb ik geen probleem mee, maar ik gebruik het eigenlijk alleen maar thuis. Dat SD-kaartjes niet out-of-the-box werken zou eigenlijk standaard moeten zijn, zodat we eindelijk eens van dat vervloekte (ex)FAT af komen. Ik zou het jammer vinden als Jolla daar licentiekosten voor gaat betalen aan MS. Ik heb het ding dan ook direct als btrfs geformatteerd. Geen problemen gehad met bestandsgroottes, maar ik heb dan denk ik ook geen grote files op het apparaat staan.

Komende maand op Slush 2014 zal Jolla ook iets nieuws uit de doeken doen. Wat dat is, is onduidelijk. Ze zijn wel bezig met nieuwe hardware. Nieuwe versie van SailfishOS sluit ik ook niet uit. Mogelijk preview van native navigatiesoftware.
OsmAnd~ zal ik eens gaan proberen. Ben nogal gehecht aan Sygic, maar hoor er vaker over.
De issues met wifi zijn vaag en uiteenlopend. Ik merk weinig snelheidsverschil tussen wifi/3G, ik merk nauwelijks/geen verschil in batterijverbruik en de stabiliteit is slecht: regelmatig verlies ik (zicht-, dan wel onzichtbaar) verbinding wat leidt tot gemiste berichtjes in mitakuuluu.
Allemaal erg vervelend, alleen het wordt maar niet opgepakt. En ik had beter verwacht.

Wat betreft niet ondersteunen van exFat: prima, maar kom dan met een andere oplossing. Nu moet ik zelf mijn kaartje formatteren. Eigenlijk is dat bullshit, dat kan Sailfish automagisch waarbij de gebruiker gevraagd wordt: Sailfish doesn't support the filesystem (exFAT). Do you want to change the filesystem (all files are lost)?
Klaar. Ja, ik vind zelf formatteren niet moeilijk, maar dat vind ik ook met de raampjes omlaagdraaien in de auto. Toch zie ik dat liever elektrisch.

Naast dat android-apps nu echt native multitasked kunnen werken, zie ik de afgelopen maanden bar weinig daadwerkelijke verbetering. Hopelijk komt er iets nieuws. Misschien iets met een toetsenbord, zoals de meesten willen?

Nu zijn we veroordeeld tot een other half, waarbij de eerste versie duur was (richting €100) en niet duurzaam, de tweede versie waarschijnlijk richting de €150 zal gaan en misschien niet eens doorgaat...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik heb een bluetooth mini-toetsenbordje. Was een actie in de Aldi, 20euri of wat...

De laatste tijd heb ik echter wel last met bluetooth in de auto en wifi. Hopelijk doen ze daar de nodige verbeteringen. En MS Exchange policy support mogen ze ook wel eens aanpakken.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Update 9 is onderweg. Jolla heeft net de release "vrijgegeven" als zijnde opt-in: https://together.jolla.co...are-version-110x-uitukka/

* RobertMe gaat verder het changelog lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik vrees dat als je Sygic gewend bent, dat OsmAnd~ dan een afknapper wordt :) Reden dat ik het toch gebruik: het is gratis, offline, Osm-kaarten zijn actueel, en sja, het brengt me van A naar B.

Mee eens met automatisch formatteren van SD-kaart. Een popupje / notificatie zou een prima uitbreiding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De integratie van de SD card is ronduit slecht vanuit het OS. Hier is ook al genoeg over geklaagd op Tjc. Wifi was bij mij ook lange tijd slecht, maar sinds update 7 en het wijzigen van mijn router heb ik weinig tot geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Iemand de opt-in-update al geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84hannes
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 15:01
Ik heb de update, ben niet enthousiast over het verdwijnen van de page-depth-bolletjes (is nu een enkel bolletje, half in beeld). Verder nog geen cocnlusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:09
Beste mede-Jolla-gebruikers :),

Is het iemand al gelukt om Google Play Services werkend te krijgen op de Jolla (Dus niet alleen de Play Store). Deze zijn nodig voor sommige apps (zoals bijvoorbeeld Snapchat).

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
TheLion01 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:22:
Beste mede-Jolla-gebruikers :),

Is het iemand al gelukt om Google Play Services werkend te krijgen op de Jolla (Dus niet alleen de Play Store). Deze zijn nodig voor sommige apps (zoals bijvoorbeeld Snapchat).
Yup, maar heb deze er ook na een week of 2 weer afgegooid. Ze maken je telefoon traag en willen per se alle gegevens binnenhalen die ze kunnen krijgen. Had ik niet veel zin in :P
84hannes schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:42:
Ik heb de update, ben niet enthousiast over het verdwijnen van de page-depth-bolletjes (is nu een enkel bolletje, half in beeld). Verder nog geen cocnlusies.
Heb 'm ook maar geïnstalleerd, maar vind m nog niet echt super. Lipstick kost vrij veel geheugen en patchmanager werkt niet echt meer lekker. Maar android werkt dan wel weer beter en een aantal accounts nu ook weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de Spotify gebruikers onder ons, ik hoop dat Spotify een native app maakt of iig de huidige ontwikkelaars ondersteund. Daarom heb ik een twitter bericht de wereld ingestuurd om te stemmen op een native Spotify idee op het forum.

We hebben minimaal 500 stemmen nodig om op een van de eerste 5 pagina's te komen en dus een beetje onder de aandacht te komen. Het zou mooi zijn als iedereen met een Spotify account een stem uitbrengt en we daarmee misschien wel iets kunnen forceren.

Heb je geen account dan kan je dit bericht natuurlijk ook delen om anderen hiervan op de hoogte te brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bongoarnhem op 24-10-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Voor wie nog niet op de hoogte is:
TOHKB rev2 gaat uitkomen (waarschijnlijk voor april volgend jaar):
Klik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nas T schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 18:26:
Voor wie nog niet op de hoogte is:
TOHKB rev2 gaat uitkomen (waarschijnlijk voor april volgend jaar):
Klik.
Afhankelijk van de uiteindelijke prijs doe ik wat mij betreft mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik verwacht ergens tussen de €100~€150.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
De prijzen staan bij het kickstarter-project (is nog maar een draft, maar wel vrijwel zeker dat het doorgaat), net als de verwachte data. De prijzen variëren van €60 (zelf in elkaar zetten en zelf de casing printen) tot €100 (early-bird volledig tobo) tot €400 (gesigneerd icm digitaal model etc). Het duurt dus nog wel een aantal maanden voor dit realiteit is, wat ik wel jammer vind. Ik had verwacht, vanwege de berichten en voorgaande punten, dat het eind dit jaar nog gerealiseerd kon worden. Waarschijnlijk is het kickstarter-project hier mede schuldig aan, omdat ze eerst geld willen hebben voor ze beginnen...

Voor geïnteresseerden trouwens: Ik heb een Jolla in de verkoop staan. De prijs is onderhandelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmasjos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:24:
De prijzen staan bij het kickstarter-project (is nog maar een draft, maar wel vrijwel zeker dat het doorgaat), net als de verwachte data. De prijzen variëren van €60 (zelf in elkaar zetten en zelf de casing printen) tot €100 (early-bird volledig tobo) tot €400 (gesigneerd icm digitaal model etc). Het duurt dus nog wel een aantal maanden voor dit realiteit is, wat ik wel jammer vind. Ik had verwacht, vanwege de berichten en voorgaande punten, dat het eind dit jaar nog gerealiseerd kon worden. Waarschijnlijk is het kickstarter-project hier mede schuldig aan, omdat ze eerst geld willen hebben voor ze beginnen...

Voor geïnteresseerden trouwens: Ik heb een Jolla in de verkoop staan. De prijs is onderhandelbaar.
Gebruik gemaakt van de kortingscoupon ;)

Ik zou het gedeelte over de update 9 eruit halen, dit schrikt nieuwe kopers af.
Gewoon een elke maand update verhaal erbij zetten, de update 9 is ook alleen voor de mensen die erom vragen, en als die mensen interesse hebben kennen ze de achtergrond waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mitakuuluu is gestopt. Meer mensen last van? Whatsapp mailen is praten tegen een muur helaas.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam toevallig vanmiddag dit tegen op Together: https://together.jolla.co...u-stop-using-immediately/ . Ik vrees dat het daarmee te maken heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ja, dat vloeit daaruit voort. Helaas doet whatsapp bar weinig met mijn verstuurde mail...
Ik heb een soort van automatic reply gehad, waar ik na enkele uren weer op heb gereageerd, maar zonder reactie vooralsnog. Zit nu langer dan een dag zonder whatsapp en heb geen flauw idee hoe lang dit nog gaat duren...slechte zaak...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik al geen Whatsapp meer sinds de overname door Facebook. En ik al zal iedereen aanbevelen om over te stappen naar een andere chatdienst, die meer respect heeft voor je privacy en voor ontwikkelaars die in hun vrije tijd de user base ervan proberen te vergroten door een onofficiële client te maken voor niet ondersteunde platformen! Helaas blijft het altijd ontzettend lastig om anderen over te halen om ook over te stappen en zo beland je in een vicieuze cirkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 17:15:
En ik al zal iedereen aanbevelen om over te stappen naar een andere chatdienst, die meer respect heeft voor je privacy en voor ontwikkelaars die in hun vrije tijd de user base ervan proberen te vergroten door een onofficiële client te maken voor niet ondersteunde platformen!
Je bedoelt Hemlis? Die is nog niet te downloaden...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nas T schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 17:40:
[...]

Je bedoelt Hemlis? Die is nog niet te downloaden...
Eigenlijk bedoelde ik niet een specifieke alternatieve chatdienst. Ik gebruik nu zelf Telegram. Maar er is een legio aan alternatieven voor WhatsApp.

P.S. Ik heb de openingspost weer eens een keer geüpdated. Wat verouderde informatie verwijderd, de specificaties iets uitgebreid en nog de zeer belangrijke gebeurtenissen toegevoegd die er eerst nog niet bij stonden (20 Mei en 27 November en de prijsverlaging in Juni). Als iemand nog interesse heeft bij te dragen aan de openingspost (zou erg welkom zijn) dan kan je een pm sturen naar lutj. Hij heeft mij destijds ook mede-auteur gemaakt ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 17:50:
[...]

Eigenlijk bedoelde ik niet een specifieke alternatieve chatdienst. Ik gebruik nu zelf Telegram. Maar er is een legio aan alternatieven voor WhatsApp.
Volgens mij is Telegram ook wel goed, maar ik kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik ben geen beveiligingsexpert, ik zou het liefst van een gerenommeerde site/instantie een review willen zien dat Telegram ècht veilig is. Helaas zie ik geen contacten in de app op android en is deze helaas niet beschikbaar voor Sailfish. Gemiste kans.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet eerlijk gezegd ook niet echt of Telegram nou het meest veilige is, maar dat was 1 van de apps waarvan ik sommigen nog zover kon krijgen om het te installeren. En de Android client werkt redelijk goed op Sailfish bij mij, daarnaast is er ook een Mac OS X client, die ook zeer prettig werkt. De clients zijn ten minste open source en het is niet van een bedrijf als Google of Facebook, die een gigantische drang hebben om zoveel mogelijk informatie over je te verzamelen voor advertentiedoeleinden.

Dus ik gebruik het voor nu maar even. Mogelijk schakel ik in de toekomst weer over naar een iets beters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
'verlaagt' mag nog wel even 'verlaagd' worden ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 19:08:
'verlaagt' mag nog wel even 'verlaagd' worden ;)
Gerepareerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
"Do not use this application if you want to avoid banning your whatsapp account. If you banned - https://github.com/CODeRUS/mitakuuluu2/issues/278"

Ik dacht ik wacht nog 1 dagje en dan ga ik over op de android maar gisteravond kreeg ik geen verbinding meer
email gestuurd naar whatsapp en hopen op een antwoord

@Nas T al antwoord gehad van whatsapp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Temp2264 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 07:53:
@Nas T al antwoord gehad van whatsapp ?
Nope, 4 dagen terug een mailtje gestuurd (eerder al direct naar support@whatsapp.com) via de gmail-app, zonder succes. Heb nu ook al tweemaal gevraagd wanneer ze het op gaan pakken, ook zonder succes.
Telegram is gelukkig niet zo evil ;)

Op Whatsapp Zendesk kun je je request terug zien (inloggen google account).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Sinds kort heb ik last van spontane reboots :'(
Ik heb nog geen tijd geinvesteerd om te zien of ik wat debug info eruit kan halen, maar kan evengoed iets compleet anders zijn... Ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
H!GHGuY schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:45:
Sinds kort heb ik last van spontane reboots :'(
Ik heb nog geen tijd geinvesteerd om te zien of ik wat debug info eruit kan halen, maar kan evengoed iets compleet anders zijn... Ideëen?
Welke versie/update van Sailfish gebruik je?
Wat je kunt proberen is je phone uit te zetten, de batterij er een minuutje of tien uit te halen, weer erin en opstarten. Heel soms werkt dat voor bepaalde zaken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33
Als ik de Jolla achterover "buig" krijg ik een spontane reboot, zolang ik daar rekening mee houdt bij het fietsen e.d. heb ik nergens last meer van.

Laatste versie van Mitakuuluu is laggy, maar vooralsnog geen block. Wordt ik wel geblocked dan ben ik ook gelijk helemaal klaar met WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Develve
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 00:34
Heb nu de officiële WhatsApp geïnstalleerd en mijn accu gaat nu dubbel zo lang mee... En voelt nu minder buggy aan. Alleen kan ik de contacten nog niet importeren maar kan ik wel reageren op berichten. Begreep via https://together.jolla.co...-can-not-access-contacts/ dat dit ook werkend te krijgen is. Bij mij dus geen Mitakuuluu meer omdat deze het geheel niet stabieler maakte.

Contacten inmiddels ook werkend gekregen na installeren van GO dialer. Alleen licht de notificatie led niet op bij een inkomend bericht.

[ Voor 14% gewijzigd door Develve op 04-11-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Nas T schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:55:
[...]

Welke versie/update van Sailfish gebruik je?
Wat je kunt proberen is je phone uit te zetten, de batterij er een minuutje of tien uit te halen, weer erin en opstarten. Heel soms werkt dat voor bepaalde zaken.
Update 8 nog altijd.
Batterij is er nu even uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Bongoarnhem schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:55:
[...]

Gebruik gemaakt van de kortingscoupon ;)

Ik zou het gedeelte over de update 9 eruit halen, dit schrikt nieuwe kopers af.
Gewoon een elke maand update verhaal erbij zetten, de update 9 is ook alleen voor de mensen die erom vragen, en als die mensen interesse hebben kennen ze de achtergrond waarschijnlijk wel.
Haha, yup :) Kleine investering en ik vind het niet erg als deze blijft liggen. Ik ken wel wat mensen die ik er blij mee kan maken :)

Thnx voor de tip, de eerste versie was ook maar even in korte tijd in elkaar gezet.
Develve schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 17:41:
Heb nu de officiële WhatsApp geïnstalleerd en mijn accu gaat nu dubbel zo lang mee... En voelt nu minder buggy aan. Alleen kan ik de contacten nog niet importeren maar kan ik wel reageren op berichten. Begreep via https://together.jolla.co...-can-not-access-contacts/ dat dit ook werkend te krijgen is. Bij mij dus geen Mitakuuluu meer omdat deze het geheel niet stabieler maakte.

Contacten inmiddels ook werkend gekregen na installeren van GO dialer. Alleen licht de notificatie led niet op bij een inkomend bericht.
Er zit een fout in het interface-proces van mitakuuluu die je processor redelijk vol trekt als de interface in de voorgrond staat.
De android whatsapp kan nu bij mij wel bij de contacten (nieuwe android-app via whatsapp zelf gedownload en SailfishOS 1.1). Notificaties komen alleen vrijwel niet door...
FiscBiker schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:57:
Als ik de Jolla achterover "buig" krijg ik een spontane reboot, zolang ik daar rekening mee houdt bij het fietsen e.d. heb ik nergens last meer van.

Laatste versie van Mitakuuluu is laggy, maar vooralsnog geen block. Wordt ik wel geblocked dan ben ik ook gelijk helemaal klaar met WA.
Klinkt als de veelvoorkomende fout met de accu die niet volledig aansluit. Probeer je contactpunten eens schoon te maken met een gum en de accu iets aan te drukken d.m.v. papier/karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Net volgende mail gekregen:
Here is a quick summary of our plans for this month.

Our current focus is towards enabling update10 to be a stable OS update, therefore ironing out issues related to memory handling is the utmost priority right now.

In addition to that, we expect to release the following improvements:
* Alphanumeric support in device lock
https://together.jolla.co...0/alphabetic-device-lock/

* Option to keep display on while charging
https://together.jolla.co...isplay-on-while-charging/
* Silence an incoming call by flipping the phone or by pressing the power key
https://together.jolla.co...ning-the-phone-face-down/

* Snooze alarm by flipping the phone or by pressing power key
https://together.jolla.co...-clock-alarm-unintuitive/
https://together.jolla.co...ctive-during-clock-alarm/

* Enable zram in kernel
https://together.jolla.co...-tweaks-more-performance/

* Edit a single occurence of a recurring event
https://together.jolla.co...repeating-calendar-event/

* A way to set default reminder
https://together.jolla.co...der-turned-on-by-default/
Our implementation: on creating a new calendar event with reminder, the reminder time set is saved and used as default for the subsequent new calendar event entries.

* As protection against pocket calls, block touch input until proximity sensor is uncovered
https://together.jolla.co...en-proximity-is-detected/
https://together.jolla.co...to-emergency-service-112/
Since this also means any proximity sensor faults will render the device practically unusable, it will be possible to temporarily disable proximity sensor by triple power key press.

* Device lock can be activated manually by double power key press https://together.jolla.co...aiting-for-the-lock-time/

Apart from finalizing update10, we will start the following activities:
- start the work to update to GStreamer 1.x (latest upstream version 1.4.3)
- start the work on platform UI scalability, beginning with making icons resolution independent and improving layout scaling
Ik vind het wat spijtig dat ze business use-cases (exchange/WPA2-enterprise) zo lang in de kou laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
H!GHGuY schreef op donderdag 06 november 2014 @ 09:47:
Net volgende mail gekregen:

[...]

Ik vind het wat spijtig dat ze business use-cases (exchange/WPA2-enterprise) zo lang in de kou laten staan.
Nice, mooie lijst :) Bugfixes zitten er altijd tussen, WPA2-enterprise is een bugfix (wel een vrij grote). Hier werken ze dus waarschijnlijk al wel aan, maar ze noemen 'm waarschijnlijk pas als deze echt is opgelost (zo hebben ze al meer aan andere wifi-fixes gewerkt). Exchange is een ander verhaal, die is vrij groot om te implementeren en heeft volgens mij ook niet echt een groot deel van de userbase te pakken.

Vooral het geheugen is belangrijk. Zram schijnt het grootste deel daarvan prima op te lossen. Ik zou zeggen dat ze wel wat dingen uit Lipstick kunnen trekken (geheugen begint met 10% en loopt op tot de 35% na verloop van tijd). De android-apps zijn qua geheugen al wel verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TOHKBD besteld!! Wel zuur dat deze 140 kost voor een custom kleurtje en pas in april wordt geleverd....:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:35:
TOHKBD besteld!! Wel zuur dat deze 140 kost voor een custom kleurtje en pas in april wordt geleverd....:(
Daarom koop ik het nog niet...het kan zomaar zijn dat straks de kunststof onderdelen gespuitgiet gaan worden en dat kan de prijs flink drukken. Ik heb gewoon het project zelf gesponsord en kijk wel de kat uit de boom met welk type toetsenbord ik koop.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Nas T schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:50:
[...]

Daarom koop ik het nog niet...het kan zomaar zijn dat straks de kunststof onderdelen gespuitgiet gaan worden en dat kan de prijs flink drukken. Ik heb gewoon het project zelf gesponsord en kijk wel de kat uit de boom met welk type toetsenbord ik koop.
Zoiets dacht ik dus ook. Daarbij is een geprinte versie niet echt top (heb 2 ToH's van FunkyOtherHalf in huis, zijn dikker dan nodig bij vele andere soorten materiaal). Sponsoren is voor mij ook niet nodig, Dirk krijgt al genoeg geld binnen zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Xmasjos schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:26:
[...]

Zoiets dacht ik dus ook. Daarbij is een geprinte versie niet echt top (heb 2 ToH's van FunkyOtherHalf in huis, zijn dikker dan nodig bij vele andere soorten materiaal). Sponsoren is voor mij ook niet nodig, Dirk krijgt al genoeg geld binnen zo :P
Ik heb een wat meer idealistische blik: op zich "oneerlijk" dat ik wacht, omdat de kans reëel is dat de prijzen flink kunnen dalen (door spuitgieten), maar ik wil wel het project sponsoren. Ongeacht hoeveel het al opgebracht heeft.

Whatsapp werkt weer bij mij, na supportrequest. Durf voorlopig geen mitäkuuluu te gebruiken helaas...

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 07-11-2014 13:35 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmasjos schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:26:
[...]

Deze toetsenborden worden niet door Dirk zelf geprint zoals ik heb begrepen. De TOH's die ik via Dirk heb besteld waren inderdaad wat "ruw" voor gebruik ik de broekzak.
Nas T schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:34:
[...]

Ik heb een wat meer idealistische blik: op zich "oneerlijk" dat ik wacht, omdat de kans reëel is dat de prijzen flink kunnen dalen (door spuitgieten), maar ik wil wel het project sponsoren. Ongeacht hoeveel het al opgebracht heeft.

Whatsapp werkt weer bij mij, na supportrequest. Durf voorlopig geen mitäkuuluu te gebruiken helaas...
Ik zit nog steeds op Mitäkuulu zonder ooit betaald te hebben, sinds de laatste update is deze echter erg haperig. Hoe bevalt de Android versie, en hoe is de accuduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:24:
[...]
Ik zit nog steeds op Mitäkuulu zonder ooit betaald te hebben, sinds de laatste update is deze echter erg haperig. Hoe bevalt de Android versie, en hoe is de accuduur?
Beetje meh. Op zich werkt het, alleen je moet een app installeren zoals zedge om een notificatiegeluid te downloaden en in te stellen. Daarna hoor je alleen een notificatie als de app op de achtergrond staat en het scherm aan. Erg onhandig dus. En dan daar geld voor durven te vragen, bah :p

€100.000 is bereikt! Woohoo!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Nas T schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 13:34:
[...]

Had je foto's verstuurd via mitäkuuluu? Daaraan lijken ze het te herkennen namelijk. Anders is het misschien vanwege de blauwe vinkjes, dat mita die info niet meestuurt...
Er wordt nu iig gekeken naar de fouten in mita. Blijft jammer dat ik zo weinig tijd heb, dan kon ik fatsoenlijk meehelpen.

Edit: CODeRUS stopt met het ontwikkelen van mitäkuuluu. Denk vanwege de blocks van Whatsapp en het vele gezeur van mensen die niets willen doen...
Bongoarnhem schreef op donderdag 06 november 2014 @ 21:35:
De eersten zullen waarschijnlijk al een eind voor april binnenkomen (zie updates). Misschien heb je geluk en heb je 'm januari al! :) Mijn interesse is daardoor nu ook gewekt, ik heb alleen nog geen creditcard...

[ Voor 5% gewijzigd door Xmasjos op 10-11-2014 13:01 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Xmasjos schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:58:
[...]
Edit: CODeRUS stopt met het ontwikkelen van mitäkuuluu. Denk vanwege de blocks van Whatsapp en het vele gezeur van mensen die niets willen doen...
Duidelijke taal.
Ik ben het er wel eens mee. Whatsapp is ook evil, zo blijkt. Ze gooien het op dat een third party client "niet veilig genoeg" is zonder je een keuze te geven. Toevallig is de app van Whatsapp zelf betaald. Komt dat even goed uit!

Ik gebruik nu voornamelijk telegram, ik wacht ook nog op Heml.is, al wil dat maar niet lukken. Ik hoop niet dat het zoals Tizen wordt: mosterd na de mosterd na de mosterd na het toetje.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Telegram, en ik vermoed ook Heml.is zijn nog steeds gecentraliseerde diensten, beheerd door één instantie. Waarom denk je dat het daarmee beter zal zijn dan met whatsapp? Omdat het toevallig open source is?

Een chatdienst moet federated zijn. Een dienst die ik niet op mijn eigen server zou kunnen draaien, valt daarmee al direct af. Uiteraard mag volledig decentraal ook, maar dan ga je inboeten op features zoals offline berichten en efficiënte datatransfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toevallig stond dit op de voorpagina, misschien dat Heml nu weer wat vaart krijgt.

Ondertussen blijf ik Twitteren @Whatsapp met de hastag #DontforgetSailfishOS.

Misschien dat ze het een keer zat zijn en Coderus een baan aanbieden :)

Coderus geeft aan dat er in een nieuwe jaar een nieuwe herschreven variant komt van Mitakuuluu. Mitakuuluu3 zullen we maar zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-11-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Tja, toegegeven, het schijnt dat de huidige codebase niet meer te handhaven was. Rommelig, omslachtig...

Nu is het wachten tot ze me blokkeren. Stiekem hoop ik zo snel mogelijk, dan kan ik eindelijk zeggen dat ik geen Whatsapp heb met een reden. En dan komen er hopelijk mensen naar XMPP, nu ben ik daar forever alone. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
tiempjuuh schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 07:29:
Tja, toegegeven, het schijnt dat de huidige codebase niet meer te handhaven was. Rommelig, omslachtig...

Nu is het wachten tot ze me blokkeren. Stiekem hoop ik zo snel mogelijk, dan kan ik eindelijk zeggen dat ik geen Whatsapp heb met een reden. En dan komen er hopelijk mensen naar XMPP, nu ben ik daar forever alone. :P
De codebase van mitäkuuluu of Whatsapp? Ik denk niet dat Coderus in dienst komt van Whatsapp (als hij dat zelf al zou willen). Probleem nu bij Jolla is dat er geen verdienmodel mogelijk is. Daarom worden we nu dus eruit gekickt.

Grote probleem van Whatsapp blijft voor mij dat ze evil zijn. Ik vertrouw Facebook niet qua veiligheid en ze zijn commercieel (in tegenstelling tot Telegram). Daarom gebruik ik nu Telegram, XMPP ken ik niet, is er een app die daar overweg mee kan? Kun je meer toelichten?
Ik dacht dat het RCS-e was (sms 2.0 op tweakers), maar dat is dus iets anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Nas T op 12-11-2014 10:35 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
XMPP is een chatprotocol, waarbij iedereen een server kan opzetten (open dus) maar met interactie mogelijk tussen die server (dus van de ene naar de andere server is mogelijk). Sailfish heeft standaard ondersteuning via de Accountsmanager voor XMPP. XMPP ondersteunt media, tekst... Wist je dat WhatsApp niets meer is dan een aangepaste XMPP-protocol?

En de codebase: Daarbij had ik het over Mitäkuuluu. Die van WhatsApp is immers niet in te zien... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:09
http://jolla.com/
over 4 dagen gat er blijkbaar iets groots met Jolla gebeuren.
Iemand een idee ?
2e toestel of een Telefoon bouwer die Sailfish gaat leveren ?

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of Sailfish voor Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emporio81
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-06-2019
Ik hoop dat Jolla op die datum een nieuw toestel lanceert en eindelijk ondersteuning gaat bieden voor betaalde apps. Jolla moet absoluut meer doen om het eigen platform te promoten. We zijn nu al meer dan een jaar verder en er is nog steeds geen ondersteuning voor betaalde apps. Er zijn zat ontwikkelaars die applicaties gereed hebben voor Jolla, maar die ze nog niet kunnen aanbieden aangezien Jolla geen ondersteuning biedt voor betaalde apps.

Allemaal leuk en aardig dat Jolla Android-applicaties ondersteunt, maar dat zou niet de hoogste prioriteit moeten hebben. Het is een leuke bonus, maar de focus zou moeten liggen op het eigen platform en ervoor zorgen dat ontwikkelaars hun betaalde applicaties kunnen lanceren.

[ Voor 24% gewijzigd door emporio81 op 14-11-2014 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik verwacht dat Jolla een phablet introduceert:
Afbeeldingslocatie: http://www.jollausers.com/wp-content/uploads/2014/11/10175958_842424109142467_4517048161069791470_n-262x139.jpg
Something BIG, de contouren van een object, in lijn met de huidige stijl.
Misschien een gewone smartphone, misschien een tablet, maar ik verwacht een phablet.
Doordat een phablet groter is, qua oppervlak scherm, kan deze dunner gemaakt worden, zoals ook lijkt op de afbeelding.

Een gewone smartphone zou teveel hetzelfde lijken verwacht ik, een tablet is iets compleet anders, een phablet zou echt een upgrade zijn. Ik had eigenlijk gehoopt op wat meer producten. Een compactere Jphone en een grotere versie (voor ieder wat wils).

Ik ben benieuwd.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik mag toch hopen van niet. Ik heb ongetwijfeld last van confirmation bias, maar als ik de reacties op TJC zie dan zitten er slechts weinigen te wachten op een groter toestel, maar eerder een kleiner. Voor mij is een phablet een veel te grote telefoon, en veel te kleine tablet. Nou is Jolla natuurlijk erop uit om gewoon zo veel mogelijk geld naar binnen te harken, maar mijn geld krijgen ze daar iig niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat ze nog niet klaar zijn voor een volgend toestel, dus ook geen tablet.
De software is nog niet "af" dus daar zou de focus op moeten liggen.
Betaalde apps zouden in Q3 of Q4 van 2014 komen dus dat zou een opsteker zijn en een nieuwe impuls voor Sailfish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Een nieuwe device lijkt mij wel dat er gaat komen. Aangezien ze volgens hun "release plan for high level features" begonnen zijn aan werk van "[...] platform UI scalability, beginning with making icons resolution independent and improving layout scaling" (bron)

Het kan dus best zijn dat ze nu eraan bezig zijn om een device met andere form factor te kunnen demoen. En bij de release van dat device er dus een update 11/12/13... op staat waarin dit onderdeel is afgerond. En gezien de "something BIG" zal het dus ook wel een phablet of tablet zijn. Omdat ze zo de nadruk op big leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
SFOS gaat uit van een 16:9-scherm, maar de resolutie ligt niet vast. Als je SFOS op andere appareten wilt installeren (Android) dan heb je bijna altijd te maken met aan andere resolutie dan de qHD van J1 zelf. Sowieso is die qHD-resolutie toch wel achterhaald te noemen. Betere scaling is dus sowieso een must, ongeacht of het tablets of smartphones betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Het punt met de format (phablet of klein) is dat phablets nu de bomb zijn (terwijl op jollatides het overgrote deel écht heeft aangegeven een toetsenbord te willen. Phablet betekent dun, ook een verkoopargument. Ik denk dat voor noobs is en de ideale format iets kleiner dan de J1 moet zijn. Toetsenbord is wel een must, ben het scherm k*tsbeu qua typen. Ze moeten wel een nieuwe phone uitbrengen vind ik en iets anders dan wat ze nu hebben. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar wel nieuwe klanten en dat betekent geld en dat is goed voor ontwikkeling.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Bij wie zijn phablets de bom? Is dat dezelfde groep die ook interesse zou hebben in een ander OS? Ik heb daar mijn twijfels over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er een ander toestel komt ga ik wel twijfelen of ik het toetsenbord nog wel wil.
Ik wil het wel maar zou het geld dan mogelijk liever in een nieuw toestel steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fuzzillogic schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:54:
Bij wie zijn phablets de bom? Is dat dezelfde groep die ook interesse zou hebben in een ander OS? Ik heb daar mijn twijfels over...
Marketing, subafdeling verkoopcijfers. Waarom denk je dat er een iPhone 6 plus bestaat?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Nas T schreef op maandag 17 november 2014 @ 08:51:
[...]

Marketing, subafdeling verkoopcijfers. Waarom denk je dat er een iPhone 6 plus bestaat?
Ja. En ik betwijfel dus of de doelgroep van de iPhone een grote overlap heeft met die van Jolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fuzzillogic schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:53:
[...]
Ja. En ik betwijfel dus of de doelgroep van de iPhone een grote overlap heeft met die van Jolla.
In OS-aspect niet, maar misschien in phone formfactor wel ;)
De meeste fabrikanten hebben nu phablet-modellen uitgebracht en/of in de pijplijn.
Er wordt druk gespeculeerd over wat er gaat komen. Zelfs Nokia wordt genoemd...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi apparaat op het eerste gezicht het door Nokia vandaag gepresenteerde tablet, jammer dat deze geen Sailfish draait zoals ik stiekem gehoopt had. Mogelijk kunnen we er ooit Sailfish naar flashen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
Jolla komt dus met een tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
Wat een mooie en goedgeprijsde tablet ! En eindelijk high end specs! Ik baal nu echt dat ik pas een windows8 tabletje heb gekocht... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Yup, 'Announce the tablet'-week oid...

Voor de geïnteresseerden (ik hoef geen tablet, is geen toevoeging), het is een crowdsourced tablet:
https://www.indiegogo.com...first-crowdsourced-tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:13

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Ik heb er alvast eentje besteld.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
Inmiddels zijn ze over de 1 Miljoen heen,
Om dat te vieren zijn de Jolla telefoons nu 100euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
  • Laatst online: 20:50
Lijkt me interessant om dan nu eens de sprong te wagen, al zijn de hardware specs niet spectaculair. Of moet ik me daar niet blind op staren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flitz76 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 08:11:
Lijkt me interessant om dan nu eens de sprong te wagen, al zijn de hardware specs niet spectaculair. Of moet ik me daar niet blind op staren?
Het scherm en de foto's zijn bagger maar het OS is fijn en wordt steeds beter!
Ik gebruik hem nu al een jaar al main phone en hij bevalt me sinds de laatste paar maanden goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
Bongoarnhem schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:54:
[...]

Het scherm en de foto's zijn bagger
Hahaha ja is het scherm echt drama? Als ik wat reviews bekijk, valt t me wel mee. T zal niet t beste scherm zijn maar daar kan ik wel mee leven-de ppi race is aan mij niet besteed.

Het gaat mij erom dat ik een tijdje met t toestel kan doen en mee kan klooien. Dat swipen vond ik in elk geval op m'n n9 al heerlijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Om wat dingen recht te trekken:
Scherm van de Jolla phone valt een beetje tegen, vergeleken met amoled schermen.
Niet zo'n hoge ppi is niet vervelend, maar contrast en kleurweergave is onder middelmatig, vind ik.
Het indiegogo project heeft >€1.000.000 opgebracht, niet in aantal stuks verkocht dus ;)
Specs van de Jolla tablet. Wat is niet spectaculair? De specs zijn zeker niet slecht, vind ik. Het is ook net wat je wilt. Het is niet het beste, evenals de Jolla. Snelheid van de Jolla vind ik niet storend, dus ze gaan er goed mee om. Hopelijk heeft het scherm een goede helderheid en contrast. Dat is voor een tablet wel interessant/belangrijk.
En hopelijk komt Sailfish 2.0 met ondersteuning van de SD-kaart uitbreiding voor Android. Nu ben ik nog steeds gebonden aan een workaround om niet mijn interne geheugen vol te moeten proppen met kaarten van offline navigatie.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
Om eventuele babylonische spraakverwarring te voorkomen (maar misschien begrijp ik jou verkeerd); met 'niet spectaculair' doelde ik op de hardware specs van de telefoon, niet de tablet.

De tablet lijkt mij ook interessant. Net als de N1 van Nokia. Maar dit terzijde..

Ik wil heel graag de sprong wagen en m'n Z10 vervangen door een Jolla, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik er nog even mee vooruit kan. En anders wordt het wachten op.. ja op wat..

[ Voor 17% gewijzigd door Flitz76 op 24-11-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Flitz76 schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:46:
Ik wil heel graag de sprong wagen en m'n Z10 vervangen door een Jolla, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ik er nog even mee vooruit kan. En anders wordt het wachten op.. ja op wat..
Het enige wat mij dwarszit is het scherm. Resolutie is prima, leesbaarheid is goed, hogere ppi is specfucken en je grafische prestaties verkl*ten (zie reviews: hoge ppi = lage grafische score). Kleurweergave, contrast en helderheid vind ik ondermaats, maar ik ben daar wel gevoelig voor. Snelheid: prima. GUI reageert altijd (redelijk) vlot, en genoeg is genoeg wat mij betreft.
Camera is ook niet geweldig, maar zonder fysieke sluiterknop die een halfpress (focussen) ondersteunt vind ik het sowieso redelijk brak.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:13

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Flitz76 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 08:11:
Staar je idd niet blind op de specs. Ik ben wel gevoelig voor goede specs en toch heb ik bij Jolla geen last dat ze niet de beste hardware hebben uitgekozen. Alleen al het OS is (voor mij) een geweldige beleving. Fris, anders, voor mij intuïtief begrijpelijk en bruikbaar.
Flitz76 schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:46:
Om eventuele babylonische spraakverwarring te voorkomen (maar misschien begrijp ik jou verkeerd); met 'niet spectaculair' doelde ik op de hardware specs van de telefoon, niet de tablet.

De tablet lijkt mij ook interessant. Net als de N1 van Nokia. Maar dit terzijde..

Jolla heeft de prijs tijdelijk met 100 euro verlaagd. Ik zou niet twijfelen over vervanging maar doen. Maar ja, dat ben ik. Ik stel misschien andere eisen aan mijn telefoon.
Bellen lukt mij prima, bluetooth en auto werken samen. Agenda synct met Evolution met Owncloud. E-mail komt binnen, is aan te sluiten op exchange-protocol of IMAP. Handige Android-apps werken ook, denk aan bank, seriesgui.de, spellen (heb nu nog candy crush en hill climb racing voor de kinderen).

Natuurlijk, het blijft wel even puzzelen hoe dingen werken. WIfi wil niet altijd, zeker met veel veranderende wifi-netwerken. Sommige gebruikers (ik ook) hebben last van gebrek aan opslag met daarbij behorende uitdagingen (btrfs balance). Meestal is t goed op te lossen met antwoorden van together.jolla.com en je console.

Wat is voor jouw 'even vooruit kunnen'? Jolla wordt iedere maand beter met nieuwe software. Ik vind het geweldig om de voor(ui)tgang te zien. Bij iedere update ontdekken wat anders of zelfs beter is geworden. Jolla zal voorlopig (gemiddeld) iedere maand wel een update uitbrengen. Dus vooruit gaat t. Of dat voor jou voldoende is kan ik niet inschatten.
En dan toch: DOEN. Verbaas je over wat ze bereiken en niet wat er nu niet direct lukt. Dan geeft deze telefoon je een hele positieve ervaring (Nee, geen aandelen en ik werk er ook niet 8) ).

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
Bedankt Nas T en Mad Max voor jullie heldere toelichting. Ik ga nog wat reviews doornemen.. en dan maar 249 euro overmaken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
Zo, daar gaat ie dan. Goed dat ik vandaag keek, want de aanbieding is geldig tot middernacht vanavond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
Zondag heb ik ook een jolla besteld, voor 249 (nouja plus verzendkosten) dus ik wacht in spanning af. Ook zat ik bij de eerste batch die aan de tablet meededen, maar das lang wachten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Flitz76 en simon:
Welkom aan boord!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitz76
Thanks, ik kijk er erg naar uit! Ben wel bang dat ik me ga irriteren aan (het niet optimaal functioneren van) Whatsapp maar daar bedenken we dan wel iets anders voor. Kan niet wachten om me te verbazen over het gesture based OS en waarom de grote jongens hier niet in zijn gesprongen. De voorpret is begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Flitz76 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:31:
...en waarom de grote jongens hier niet in zijn gesprongen.
Ik vermoed omdat hier niet zoveel geld aan te verdienen valt...
Tot nu toe hebben de meesten geen cent aan apps uitgegeven, volgens mij zijn er ook geen native apps die iets kosten. De grote jongens zijn in de basis zo slecht nog niet, maar ze maken enorme fouten: Android is open source terwijl de standaard apps dat niet zijn. Bloatware/bloatware/bloatware. iOS is gesloten, is niet uitbreidbaar met microSD en de lightning connector is het antwoord op een nooit gestelde vraag. Oh wacht, hij kan er ook andersom in...

Ik snap niet waarom Nokia niet vol voor MeeGo is gegaan. De N900 en N9 waren legendarische telefoons, ik mis de N900 zelfs nu nog! Betere widgets/desktop dan met Sailfish en iets mooiere multitasking vind ik (maar die van sailfish heeft ook voordelen).

Ik hoop stiekem op dat Nokia Sailfish gaat gebruiken en een nieuwe phone uitbrengt. Het zou geniaal zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welkom aan boord boys, meer zielen is meer vreugde en meer nederlands oplossend vermogen bij problemen :)

Daarnaast het scherm, het is nu winter dus maak je niet druk, in de zomer heb je er het meest last van, als de zon er op schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
Het is meer een kwestie van wachten tot hij verzonden wordt. De sdk is al geïnstalleerd

|>

• Flitz76
Nas T schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:57:
[...]

De N900 en N9 waren legendarische telefoons, ik mis de N900 zelfs nu nog!
Wat jij met de N900 hebt, had/heb ik met de N9. Zelfs nog even getwijfeld om er nog een aan te schaffen, maar ik meen met de Jolla wat meer toekomstbestendig te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Flitz76 op 27-11-2014 09:48 ]

• Nas T
Hee, ik zie heel goed nieuws!
Als Jolla over de €1.500.000 verzamelt via Indiegogo voor hun tablet, komt er 128GB support!
Waarom is dat goed? Niet zozeer voor de 128GB support, maar omdat exfat dan wordt ondersteund. En dat betekent out-of-the-box ondersteuning van geheugenkaartjes >32GB, maar vooral ook bestanden >4GiB. Dus je kunt ook fatsoenlijk films meenemen! En je kunt je kaartje dan ook uit de telefoon halen en in de pc prikken via een cardreader (lees: sneller).

Bij €1.750.000komt er splitscreen mogelijkheid en bij €2.500.000 ook 3G tablet mogelijkheid voor $30 meer.

vrede in rust

• Fuzzillogic
exfat kan me m'n derière oxideren. Waarom zou je dat willen? Sterker: waarom zou je daar geld voor willen betalen? Jolla moet gewoon met de feature komen om kaartjes makkelijk met een vrij bestandssysteem te formatteren. Standaard btrfs, of ext4. Android ondersteunt ook ext4, en voor Windows zijn er drivers voor iirc.

Zelf heb ik het kaartje gewoon btrfs geformatteerd, dat werkt net zo out-of-the-box op mijn machines. Maar dan gratis.

Verwijderd

Wellicht kunnen we het nieuws submitten aan de nieuwsredactie?
Dualscreen bij 175K lijkt mij zeer interessant,
Alleen jammer dat het pas Q3'15 geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Fuzzillogic schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:20:
exfat kan me m'n derière oxideren. Waarom zou je dat willen? Sterker: waarom zou je daar geld voor willen betalen? Jolla moet gewoon met de feature komen om kaartjes makkelijk met een vrij bestandssysteem te formatteren. Standaard btrfs, of ext4. Android ondersteunt ook ext4, en voor Windows zijn er drivers voor iirc.

Zelf heb ik het kaartje gewoon btrfs geformatteerd, dat werkt net zo out-of-the-box op mijn machines. Maar dan gratis.
Jolla kan btrfs/ext4 formatteren, dat heb ik ook gedaan.
Maar de verbinding Jolla-pc is traag en instabiel en er is niemand die klaagt (dus is het geen probleem? Jawel). Daarnaast: als de goal van €1.500.000 wordt gehaald wordt dit gedaan, dus betalen: hooguit indirect.
En het is een stap in de goede richting. Nu mist er nog steeds ondersteuning van het kaartje voor Android-apps.
Nu is android de enige mogelijk (fatsoenlijke, bruikbare) offline navigatie te hebben. Ik heb een licentie van Sygic voor de hele wereld en die kan ik niet kwijt. Gelukkig is er een workaround hiervoor, maar dat heeft ook nadelen...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Nas T schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 05:56:
[...]

Jolla kan btrfs/ext4 formatteren, dat heb ik ook gedaan.
Maar de verbinding Jolla-pc is traag en instabiel en er is niemand die klaagt (dus is het geen probleem? Jawel). Daarnaast: als de goal van €1.500.000 wordt gehaald wordt dit gedaan, dus betalen: hooguit indirect.
En het is een stap in de goede richting. Nu mist er nog steeds ondersteuning van het kaartje voor Android-apps.
Nu is android de enige mogelijk (fatsoenlijke, bruikbare) offline navigatie te hebben. Ik heb een licentie van Sygic voor de hele wereld en die kan ik niet kwijt. Gelukkig is er een workaround hiervoor, maar dat heeft ook nadelen...
Je kunt je hele android toch ook mounten op je geheugenkaart? De SD kan ook gewoon als folder worden gezien, die kun je ook binnen je android-folder gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat Nas T gewoon probeert te zeggen dat het dan out of the box ondersteund word zonder work arounds, zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:05:
Denk dat Nas T gewoon probeert te zeggen dat het dan out of the box ondersteund word zonder work arounds, zoals het zou moeten.
Klopt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fuzzillogic schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:20:

Het idee wat door jou wordt geopperd op TJC vind ik een wereld idee, Exfat als betaalde optie vanuit de store, wil je het dan betaal je gewoon het licentie bedrag, dat zou uniek en unlike zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik begin me wel af te vragen of ze hun eigen gebruikers wel kennen. Er zijn op TJC nu ook al diverse vragen over het open-source-karakter - of eigenlijk, afwezigheid daarvan. Een paar weken geleden ook al gedoe dat iemand de SDK, gebundeld als LiveCD, niet zelf mocht distribueren. Nu weer het gedoe rondom SDXC.

Als er devices met Ubuntu Touch komen, dan kunnen ze het nog wel eens héél zwaar krijgen. En dan hoeft die UT-interface nog niet eens beter te zijn dan Silica/Sailfish...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmasjos
Fuzzillogic schreef op maandag 01 december 2014 @ 21:15:
Ik begin me wel af te vragen of ze hun eigen gebruikers wel kennen. Er zijn op TJC nu ook al diverse vragen over het open-source-karakter - of eigenlijk, afwezigheid daarvan. Een paar weken geleden ook al gedoe dat iemand de SDK, gebundeld als LiveCD, niet zelf mocht distribueren. Nu weer het gedoe rondom SDXC.

Als er devices met Ubuntu Touch komen, dan kunnen ze het nog wel eens héél zwaar krijgen. En dan hoeft die UT-interface nog niet eens beter te zijn dan Silica/Sailfish...
Ze geven aan dat ze aan de punten kwamen via de community, meest aangevraagde punten. Daarbij ben je niet verplicht om geld te steken in hun tablet en weten we ook niet of dat geld aan royalties zal worden besteed. Daarnaast is Jolla natuurlijk ook gewoon een commercieel bedrijf en moeten ze ergens geld vandaan kunnen halen.

Met de mogelijke punten die gemaakt worden ben ik het zeker wel eens, maar zo'n jong bedrijf als Jolla kan dat soort geintjes niet betalen, helaas. Als ze over 2 jaar nog steeds op dezelfde manier werken wordt het natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:45

lohost

iemand had al localhost :-(

Voor wie de tablet in overweging heeft, maar nog niet heeft aangeschaft, op http://www.jollanl.org/20...opwaarderen-jolla-tablet/ heeft gebruiker Rob zich opgeworpen om, bij voldoende animo, de 20-tablet-perk te kopen. Daarmee kun je de tablet voor ongeveer $177 aanschaffen.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Pagina: 1 ... 11 ... 27 Laatste