Ik heb online, voornamelijk via eBay, een aantal covers besteld en die met elkaar vergeleken. Ik heb zelf een witte iPad mini, en om in stijl te blijven heb ik voornamelijk witte / transparante covers gekocht.
De eerste combi bestond uit een witte "smart" cover met een zachte transparante cover voor de achterkant. De afbeelding van de voorkant laat de grijze variant zien, want daarbij zie je goed dat de cover uit vier delen bestaat. Plaatjes zijn klikbaar en linken door naar eBay.
De zachte achterkant is na nog geen 24 uur de prullenbak in verdwenen. Aan de achterkant en in de hoeken zit de cover strak tegen de iPad aan, maar op plekken waar uitsnedes gemaakt waren voor de knoppen kan je de cover zo een paar milimeter uitrekken of verschuiven.
De witte front cover bestaat uit heel prettig materiaal en de magneet werkt prima. De magneet van het scharnier werkte zelfs zo goed, dat ik er maar een stukje transparant plakband overheen geplakt heb, uit angst dat anders de rand van de iPad zou beschadigen.
Omdat de front cover in vier delen opvouwt is de driehoekige steun wel heel erg klein. Als je de iPad rechtop wilt zetten klapt deze al snel naar achteren. Ook wil ik de iPad nog wel eens mee naar bed nemen om te lezen. Op de niet vlakke ondergrond van het matras blijft de iPad dan met geen mogelijkheid staan.
Terug naar eBay en nu een stevigere cover besteld. Dit keer een full cover case:
Prima ding, ziet er redelijk uit en is aan alle kanten wat steviger dan de eerste cover die ik gekocht had. Het kost even wat moeite om de cover tot een driehoek te vouwen, maar dat zal op den duur wel eenvoudiger worden als de knikken wat gaan slijten. Het voelt over het algemeen allemaal wat kartonnig aan en als je de cover naar achteren klapt heb je toch een beetje het gevoel dat je een iPad in een doosje vasthebt. De iPad blijft dankzij de cover die in drie delen knikt wel stukken beter staan.
Terug naar de drawing board. Dit keer wordt het een full body "screen" protector. Ik had een paar maanden geleden een XtremeGuard screen protector voor mijn Nokia Lumia 800 gekocht. Het scherm van die telefoon is aan de randen afgerond en de XtremeGuard, die je nat opbrengt, weet die ronding perfect te volgen. Het aanbrengen gaat, in vergelijking met harde screen protectors, "eenvoudig". Als er al een stofje onderzit dan pers je dat met het water er onderuit. Je krijgt in ieder geval geen lelijke luchtblaasjes onder het scherm.
De XtremeGuard is van rekbaar plastic. Het scherm van mijn Lumia voelt een beetje aan alsof er een transparante balon overheen gespannen is. Niet zo stroef, maar wel een klein beetje rubberig.
De prijs van de full body protector is even slikken. $ 15 dollar voor de voorkant (die ik eigenlijk niet wil gebruiken) plus $ 15 voor de achterkant. Samen $ 30 dollar en dat is me toch echt wel te duur. Gelukkig heeft XtremeGuard nu weer een 70% korting. De vorige keer dat ik bestelde was het de korting zelfs 82%. Inclusief de verzendkosten vanuit Amerika kost het me op de cent af € 10.
Hier zie je een YouTube video van iemand die dezelfde protector heeft. Even door skippen naar 2:45 voor de beelden. Voor wat het commentaar betreft: Ja, je bent minstens een half uur bezig om de protector goed aan te brengen. Je moet even een schoon werkblad hebben met voldoende licht. Zorg voor wat niet pluizende doeken om de 2 ml water op te vangen die je onder het scherm uitperst. Ga
niet zoals de maker van de video met een aansteker zitten kloten als het niet direct aan de randen wil blijven plakken. Laat het 10 minuten opdrogen en druk het dan nog een keer stevig aan. Doe dat nog een keer of vier en de screen protector zit als gegoten. Doe de eerste 24 uur voorzichtig want het plastic is nog wat kwetsbaar aan de randen. Het is denk ik ook niet handig om voor- en achterkant in één run aan te brengen, mocht je besluiten om ze allebei te gebruiken.
Ik heb de voorkant van de full body screen protector niet gebruikt. Inplaats daarvan heb ik, dit keer een zwarte, "smart" cover gekocht die in drieen opvouwt:
Deze is weer wat stugger dan de witte variant die ik eerst gekocht heb. Wit bleek toch wel heel besmettelijk als je 'm samen met een balpen in je tas gooit. De zwarte zit juist weer in no time onder de vette vingers.
Heb ik dan nu de perfecte bescherming van mijn iPad? Nou, nog niet helemaal. De XtremeGuard aan de achterkant werkt wat mij betreft perfect. Het scharnier van de zwarte smart cover is op zich in orde, maar de magneten aan de andere kant zijn net te sterk of zitten niet helemaal op de goede plek. Mijn iPad denkt namelijk soms dat de cover dicht is, terwijl de cover naar achteren geklapt is. Het scherm gaat dan uit. Door de cover een paar milimeter te verschuiven gaat het scherm dan weer aan. Dus als ik de iPad zonder steun wil gebruiken dan trek ik de cover los en leg 'm even opzij.
Wordt dus vervolgd...