Ja dat was wel een leuke race waar er toch redelijk veel mensen gewoon de finish gehaald hebben, bravo

Weer fris zonder practice in de SM gesprongen en even een paar rondjes met low fuel gereden om het verbruik te bepalen.
Motec liet zien dat het in m'n low fuel rondjes zo'n 0.67 liter per rondje was.
Een voorzichtige schatting met 0.7 liter en rondetijden van 1:14.0 kwamen neer op 70.x liter voor de hele race afstand.
De tank was dus groot genoeg om de race op uit te rijden, maar dit is meer dan 3x zo zwaar als normale SM races.
Daarop even een ronde met de volle tank gereden en vervolgens met ongeveer de helft, 38 liter.
Met de halve tank reed ik meteen 0.7 van de tijd met een volle tank af.
Omdat het maar 1 of 2 rondjes per run waren zei dat niet zo heel veel, maar ik besloot dus om maar een pitstop in te plannen.
Toen ben ik nog wat andere zaken gaan doen en om tijdens de kwalificatie weer achter de pc te kruipen.
Roope had al een nette tijd staan en ik kwam wel redelijk in de buurt.
Voor de laatste run had ik nog wat downforce van de setup gehaald om te kijken of dat een beetje wilde werken, maar ik verbeterde m'n tijd niet.
Nog even een snelle blik werpend op de hotlap van Roope meende ik te zien dat hij iets meer topsnelheid had op het rechte stuk, maar wellicht was het omdat z'n exit uit T6 beter was.
Daarop heb ik toch de orginele setup van Joep maar even aangepast en er 2 clicks rear wing afgehaald.
Via ingame PM nog hadden Roope en ik nog even kortgesloten dat we een gaatje zouden laten vallen naar het Lotus veld om dan gewoon te wachten op de groene vlag om te gaan racen en dat werkte prima.
Ik kon mooi achter Roope aansluiten en merkte meteen dat hij redelijk moeizaam door de bochten ging.
In L2 kon ik hem al mooi passeren en vermoedde dan ook dat hij op een 0 stop strategie was vertrokken.
Ook Paul Nelson volgde Roope daarna nog wel redelijk waardoor ik dacht dat hij wellicht ook niet meer zou hoeven te pitten. Omdat richting m'n pitstop het gat niet eens zo heel groot was, ~15 sec meen ik, zag ik het eigenlijk helemaal niet zo zonnig in. Paul Nelson was ondertussen wel gestopt, maar Roope dus niet. Ik merkte wel dat m'n eigen pace aan het einde van die eerste stint wel wat inkakte, maar legde niet direct de link met banden en dacht dat het gewoon door vermoeidheid / gebrek aan scherpte kwam.
Na de pitstop gingen de rondetijden wel weer direct omlaag in de mid / lage 14's waar voor de stop deze opgelopen waren tot mid 15's. Het gat naar Roope was inderdaad nog behoorlijk ~25 secs ofzo, maar al redelijk snel werd duidelijk dat ik toch wel behoorlijk aan het inlopen was.
Mede door de info over rondetijden van mede Tweakers was ook wel duidelijk dat het verschil in rondetijden steeds groter werd in mijn voordeel en wist dan ook ruim voor het einde van de race de leiding weer te pakken waardoor een leuke win gepakt werd
Het racen met de Lotus 79's was best aardig. Ik heb natuurlijk wel de nodige ervaring met de HPD, maar niet extreem veel met de langzamere auto's.
Maar als ik met een langzamere auto rijd ga ik altijd uit van wat het beste / veiligste is voor mezelf.
Als dat betekent dat ik Lotus rijders ophoud of frustreer is dat maar zo.

Dat geld helemaal op een baan als Mosport, waar het gras aanraken meestal eindigt met een afgeschreven auto in een bandestapel / muur.
Dat betekent dan ook dat ik in de gevaarlijke bochten zoals T2 en T3 nooit ruimte zal laten om me binnendoor te laten passeren. Dus als een Lotus dicht achter me zit houd ik richting zo'n bocht het midden of helemaal de binnenkant zodat ik bij voorbaat een divebomb voorkom.
Als ze dan alsnog willen proberen om me buitenom te passeren dan mogen ze dat proberen, maar ik ga niet op de rem staan om iemand langs te laten.
Dat zorgde nog wel voor wat aardige momentje zoals Koen die buitenom in T3 me passeerde en ik geloof dat derx666 me ook nog een keer buitenom in T2 passeerde, waarvoor m'n complimenten.
Ook die Julio probeerde dat te doen, maar ging net te wijd waardoor hij z'n eerste chassis afschreef.
Jammer voor hem maar dat soort manouvres zijn niet zonder gevaar, dus hij had ook wel kunnen wachten op een recht stukje om de power van de Lotus te benutten wat ik waarschijnlijk zelf gedaan zou hebben.
Verder was het allemaal prima in orde en met 1 inc in 2 uur rijden ben ik ook wel tevreden, jammer dat het niet voor de SR meetelde