Heb bij mijn werkgever enkele jaren gelden vast-mobiel koppeling geintroduceerd voor een kleine 10,000 collega's, ook met KPN.
Vanuit die ervaring kan ik wel wat zaken delen:
- intern bellen was erg wennen, omdat er gekozen was voor een oplossing waarbij je je verkorte interne nummer hield en iemand verkort intern kan bellen met een prefix. Stel je vaste nummer is 1234 dan is je mobiele nummer 61234. Als je 'kaal' begint zou ik 1 nummer nemen en altijd naar je mobiel doorschakelen, bijvoorbeeld tenzij je inlogd op je SIP / VOIP toestel / softphone.
- doorschakelen van vast naar mobiel moet in je mobiele 'cloud' netjes geautomatiseerd geregeld zijn. Oftewel, als je 06-53432398 een intern nummer is, moet de vast-mobiel oplossing het nummer 'binnen' kunnen houden. Als je collega's dan op het 06 nummer belt ipv intern nummer is het 'lokaal'.
- Het is in ieder geval prettig als KPN een basis versie van vast-mobiel kan bieden met beheer van centrale. Een webpagina waar je nummers kunt beheren / koppelen in je eigen 'cloud' etc is dan genoeg. Een telefooncentrale beheren met vast-mobiel koppeling is best een klus. Kan zijn dat je dat alsnog wilt omdat je zelf controle wilt houden of iets ingewikkelds wil, maar ik moet zeggen, keep it simple stupid!
Vaak betreft het een bestaande situatie met zowel vaste als mobiele nummers, beide al dan niet met voicemail. Consolidatie van dit alles tot 1 end-point (kan SIP zijn) is ideaal, met 1 voicemail. Standaard op beide nummers uitkomen op je mobiel en alleen als je bent ingelogd op je (soft) voip toestel moet het gesprek bijvoorbeeld eerst 5 rings daar aangeboden worden en dan of voicemail of alsnog 3 x op mobiel bijvoorbeeld (dat doorschakelen van 'vast' voip naar mobiel kan irritant zijn en (te) lang duren). Voordeel van combinatie met een voip/softphone oplossing is als je op reis bent bijvoorbeeld, maar ook zodat je nog wat prettiger lang kunt bellen met headset.
Enfin, het kan heel simpel zijn en je kunt het heel ingewikkeld maken

Ik zou zeggen:
- bied een basis dienst aan met vast+mobiel -> mobiel + voicemail
- extra voor evt VOIP gebruik zodat je ook vanaf een voip toestel kunt bellen (in ieder geval vaste nummer, maar mobiele nummer moet ook kunnen)
- optioneel een lokale telefooncentrale onder eigen beheer met een vast-mobiel koppeling (ISDN32 is beetje overkill he, gaat dat via internet dan?) etc.
Voor de 10.000 collega's blijkt in de praktijk het doorschakelen van het vaste nr naar mobiel favoriet. Als je achter je pc zit haal je de dooschakeling eraf, al kun je sowieso vanaf je laptop met headset uitbellen. Inkomende gesprekken eindigen altijd op je mobiel dan en wordt afgedekt met voicemail. Wederom dus, zo simpel mogelijk.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee