VasZaitsev schreef op maandag 16 februari 2015 @ 22:24:
Een probleem vind ik wel, en dat is iets wat ik in meer van jouw antwoorden tegenkom, is het "jamaar, in het universum", opzich zijn alle fouten inderdaad heel makkelijk weg te moffelen door "ja, door de force kunnen ze in duels anticiperen" en "Ani was gewoon een vervelend joch" en meer van dat soort dingen.
Imo wordt The Force en "jamaar, Extended Universe!" teveel gebruikt als plothole-vuller in de prequels.
The Force is niet zozeer een excuus om zomaar alles te kunnen of verklaren, het is een belangrijk en doordacht onderdeel van het verhaal. De Force heeft redelijk duidelijke regels die op verschillende punten in de films en series uitgelegd worden. In deze wereld bestaat de Force en kan de Force onder anderen wat er over uitgelegd wordt, als je daar niet in wil geloven, of dat nep of ongeloofwaardig vindt is dat meer een tekortkoming van jou (wat betreft je beleving van dit verhaal) dan van de films/series. Met die instelling heb ik ook het idee dat je liever een Sci-Fi reeks gezien had dan een Space Fantasy reeks
En de EU wordt nergens als plothole-vuller gebruikt! Ik ben zelf sinds de Disney overname en EU beslissing altijd heel voorzichtig om EU feiten en verhalen los te houden van de films. De opmerking hierboven was om aan te geven dat we niet alleen in de films niet weten wat de prophecy zegt, maar dat we dat zelfs in de ontzettend uitgebreide EU niet weten, en dat we daar dus helemaal geen argument aan kunnen hebben

Qua impulsieve/ondoordachte dingen van Obi uit de prequels schieten mij als eerste te boven:
In 2 achter de assasin-drone springen[Je weet wel, toen ze Amidala oh zo veilig in een kamer met een raam van enkele vierkante meters lieten slapen], hij weet niet of hij die sprong haalt, of de drone wellicht stiekem een bom is, of de bounty hunter hem er niet af snipet en of de drone, mocht hij de sprong halen, niet ontploffen of neergeschoten worden, zijn gewicht wel kon houden. Of wist hij dat door de force?
Ik heb het idee dat dit juist de enige juiste beslissing was die hij kon nemen op dat moment. Er moest heel snel gehandeld worden, als die droid er vandoor was gegaan waren ze er voorlopig niet of nooit achter gekomen wie er achter het complot zat, en dat zou vervelend zijn omdat Zam al liet zien dat ze heel inventief was en heel ver wilde gaan (Cordé was niet de enige die in de ontploffing van dat schip het leven liet).
Uit het raam springen was ook geen hele vreemde actie, als hij die droid gemist had was hem hoogst waarschijnlijk niets overkomen, die val was ontzettend hoog en hij zou meer dan genoeg tijd gehad hebben om zichzelf onderweg in veiligheid te brengen. We zien notabene nog geen 5 minuten later Obi Wan van die droid afgeschoten worden om vervolgens heel deftig naar de speeder die Ani gestolen heeft toe te glijden en op zijn voeten te landen. En ook zien we Ani een paar minuten later bewust nog zo’n sprong maken zonder dat op de grond te pletter te vallen.
Dat die droid zijn gewicht kon houden was alleen op technologisch vlak al een goede aanname, droids en voertuigen in de Star Wars wereld werken allemaal op dezelfde Repulsor technologie, een technologie die prima het gewicht van een mens kan houden, en die droid moet wel verdomd gammel in elkaar zitten en lomp geprogrammeerd zijn wil hij niet in staat zijn die repulsies te gebruiken om het evenwicht en de hoogte vast te houden.
In het café weet hij miraculeus dat de shapeshifter zich verstopt en niet vlucht.
Daar zou hij de Force helemaal niet bij nodig hebben, wanneer Zam een hele drukke plek in rent is het toch gelijk wel duidelijk wat haar plan is? In een grote menigte is het redelijk eenvoudig om je te verstoppen, daar kan ze doen alsof ze daar thuis hoort en zodra de Jedi een stukje voorbij zijn heel gewoon weer naar buiten lopen. Als je de mogelijkheid hebt om wanneer je wil je uiterlijk te veranderen, en dit al je leven lang kan, ga je echt geen moeite doen om weg te rennen lijkt me. In haar geval had ik wel in ieder geval die helm af gedaan ofzo

Hij gaat helemaal alleen naar Geonosis en heeft volgens mij nauwelijks contact met de council [althans, in de film]
Hij en yoda splitsen zich, terwijl het toch echt wat slimmer was geweest om met zijn tweeën Palpy aan te vallen en daarna Ani een bezoekje brengen.
En vast nog meer dingen, maar dan moet ik weer of de reviews kijken, of de films zelf.
Dat waren niet de slimste beslissingen inderdaad, hoewel ik me van de Palpatine en Ani situatie ook wel voor kan stellen dat ze beide figuren tegelijk aan wilde pakken, op het moment dat je weet waar ze uithangen ingrijpen zodat ze er niet ongezien vandoor kunnen gaan, daarbij zijn Yoda en Obi Wan ook geen watjes natuurlijk, die andere twee waren alleen sterker dan ze verwacht hadden. Het was slimmer geweest om samen te werken inderdaad, maar dan was de film ook snel afgelopen en zou de OT niet bestaan

Obi lijkt iig in ep 2 en 3 weinig/totaal geen controle over Ani te hebben, natuurlijk is Ani tegen die tijd lekker aan het puberen en al behoorlijk dark. Wat er in de tussen 1 en 2 gebeurd krijg je eigenlijk niet te horen in de film, en kijkend hoe die twee in ep2 met elkaar omgaan, zou ik echt niet denken dat Ani de padawan van Obi is. Hij heeft hem totaal niet onder controle, en ziet blijkbaar ook niet dat Ani wat vreemde ideeën erop na houdt.
En zoals ik eerder aangaf had de Jedi Council dit zelf ook al eerder op moeten merken en er wellicht wat meer tijd aan moeten besteden, maar kijk voor de grap ook eens naar de echte wereld, hoeveel jongeren ontsporen er niet onder het oog van ouders die er totaal niets van lijken te merken?
Wij worden midden in een verhaal gegooid waar het voor een frisse blik gelijk duidelijk is dat Ani niet helemaal spoort. Obi Wan zit elke dag met hem opgescheept en dan is het makkelijker om het een en ander dat langzaam naar boven komt als ”gewoon” te ervaren of helemaal niet op te merken.
Heel lang verhaal inmiddels kort, al heb ik het al eerder gezegd:
Er zitten zoveel gaten en fouten in de prequels, dat ik ze eigenlijk niet meer hoef te zien. Ze hebben hun leuke stukjes, maar leunen imo teveel dingen die of in de EU worden uitgelegd, of "jamaar, de force!".
En hier blijf ik bij het punt dat de EU niets te maken heeft met mijn argumenten hier, en dat ”jamaar, de force” gebeuren is echt iets dat bij jou (en waarschijnlijk ook wel andere mensen) zit. Alles wat er over de Force uitgelegd wordt past prima in het idee van de Force, als jij dat persoonlijk niet wil geloven of aanvaarden is dat prima, maar dat is niet waar je de films op kunt afrekenen imo.
Je kunt ze persoonlijk minder leuk of geloofwaardig vinden, dat is ieders recht, maar ze hierop afstempelen als slechte films is simpelweg oneerlijk

Die katapulten en karren met bommen die wel degelijk sporen achterlaten bedoel je?

Misschien dat ze inderdaad wat dieper gekund hadden, maar wellicht is het materiaal daar niet zwaar genoeg voor? Die bommen zelf bestaan voornamelijk uit energie en zijn niet ontzettend zwaar, kijk maar hoe Jar Jar ermee loopt te jongleren als hij aan die tank hangt bijvoorbeeld. De sporen die ze gemaakt hebben zijn niet in een half uurtje door een enkel persoon gedaan, in alleen die sporen zitten dagen werkt en daar hebben tientallen mensen hun mening over gegeven voor ze daadwerkelijk klaar waren, ik neem aan dat er een prima reden is dat ze niet dieper/groter zijn dan wat we zien

Het komt me gewoon niet geloofwaardig over dat hij 20 jaar later dan niet meer kan vliegen? Niet consistent. Al valt er wel weer een verklaring voor uit te vinden.
Tja, die raketmotoren kunnen in die 20 jaar natuurlijk prima afgebroken of gedemonteerd zijn, we weten niet wat hij in die tijd allemaal meegemaakt heeft en waar hij voor gebruikt wordt. Wat we wel weten is dat hij eigendom was van een politieke familie, dat hij op de Tantive IV binnen in de gangen rond dwaalde en heel erg bekend was met de protocol droid van Leia. We kunnen dus aannemen dat hij niet als Astro Mech gebruikt werd maar meer als hulpje/manusje van alles van de familie. Zou het vreemd zijn om die raketmotoren niet te repareer wanneer ze kapot gaat als je ze toch nooit gebruikt? Of om ze te demonteren om zo ruimte te maken voor dingen die je in het dagelijks leven van een senator of koninklijke familie wel gebruikt? Daar zou ik niet te veel aandacht of argwaan in steken.
Het springen op zich is geen probleem. Ik vind het gewoon vreemd dat als een 800+ jarig wezen die zo supersnel en superfit is, dan 20 jaar later er uit ziet alsof hij dubbel zo oud is

Terug niet consistent. Wordt er in de originele trilogie trouwens niet naar 'the force' verwezen als een antieke religie en tovenarij? Amper nog gekend terwijl er 20 jaar er voor wel honderden (duizenden?) jedi waren die alom gekend waren.
Dit is ook altijd een mooi punt waar veel mensen naar mijn mening verkeerd over denken. Waren er 20 jaar eerder veel Jedi? Best wel, enkele tienduizenden mag je best als veel bestempelen. Hoeveel het er zijn weten we niet, tienduizend is een beetje wat men lijkt te denken. Vergelijk die 10.000 Jedi nu eens met de hoeveelheid inwoners van Nederland, Europa, de Aarde of een compleet Filmuniversum waar alleen Coruscant al 4 keer zoveel inwoners lijkt te hebben als de Aarde…
Dan zijn die 10.000 Jedi ineens nog maar een heel klein groepje. Een kleine groep waarvan het overgrote deel zich in de Tempel op Coruscant bevind en er op elk gegeven moment maar een relatief klein aantal verspreid zijn over de rest van het universum.
Ik neem aan dat 90-95% van de bevolking van het universum nog nooit een Jedi gezien heeft, en dat een groot deel van de bevolking slechts verhalen gehoord heeft. Gezien de positie van de Jedi zullen ze best bekend zijn bij het welvarende publiek van de Core Worlds die toegang hebben tot het Holo Net voor recreatieve en nieuws doeleinden, maar ik kan best geloven dat het overgrote deel van de wezens in het universum slechts verhalen kent of nog nooit van de Jedi gehoord heeft.
Als een nieuwe overheid er vervolgens alles aan doet om elk spoor van de Jedi uit te roeien en iedereen die ze daarover tegenspreekt gewoon van kant maakt is het ook heel logisch dat mensen die van de Jedi weten, publiekelijk doen alsof de Jedi niet bestaan, en dat er hierdoor mensen die twijfelden of al het idee hadden dat ze niet bestonden nu ook overtuigd zijn dat ze nooit bestaan hebben, of dat ze simpelweg een oude en wazige religie waren.
Misschien wel details maar toch gaven de prequels me een minder Star Wars gevoel. Ook omdat het design van alles radicaal anders is. Ik snap wel dat het over een ander 'tijdperk' gaat, een voorspoedige tijd ten opzichte van een donkere tijd. Maar terug, er zit slechts 20 jaar verschil tussen?
Is het design van de Imperial Fleet zo anders dan die van de Republic Fleet dan? Nope, nagenoeg hetzelfde, het verschil zijn de kleuren en wat ontwerp evolutie die niet anders is dan wat wij in 20 jaar zien in onze bouwwerken en voertuigen.
Het verschil dat iedereen altijd ziet is dat tussen de Falcon en de Naboo starships, Tattooine en Coruscant. Dat is het verschil tussen een 30 jaar oude Volvo en de mercedes van Willem-Alexander en een sloppenwijk in Afrika en het centrum van New York
De voertuigen van de Empire zijn allemaal glimmend en brandschoon en in ontwerp nagenoeg gelijk aan wat we in de Prequels zien als voertuigen van de Republic. En ook de Tantive IV is een wereld van verschil met de Faclon.
Het verschil is niet alleen de tijd, maar ook de locatie. Een samengeraapte Rebellion tegenover een rijk Empire. Een welvarende republiek vs minder welvarende en stoffige planeten. Er is geen verschil qua dat design. Het verschil is dat de goeierikken in de prequels ontzettend rijk staan in tegenstelling tot de OT waar ze elke credit drie keer moeten omdraaien voor ze hem uitgeven en niets anders hebben dan oude schepen die zelfs geen beplating meer hebben om de inwendige onderdelen te bedekken en beschermen.
Anderzijds was de originele trilogie uiteraard ook niet perfect. Tweemaal een death star bijvoorbeeld, noem ik een gebrek aan inspiratie

Maar mij lijken het iets spannender films te zijn.
Wat is er zo inspiratieloos aan een 2e Deathstar? Dat ding was in A New Hope al in aanbouw, en als jij als overheid tijdens de bouw van de eerste al het idee heb dat dit ding onverslaanbaar is en je hier het hele universum bang mee kunt maken lijkt het me niet meer dan logisch dat je er meer wil hebben, en dan ook maar gelijk een flink stuk groter. Was het onder de noemer van ”het zijn films” interessanter geweest om wat anders te doen? Wellicht, maar dit is wel een stuk realistischer

Abbadon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:05:
De voornaamste reden dat de prequels voor mij minder SW waren dan de originelen is Darth Vader. Dat is een icoon. Toen op het einde v.d. laatste prequel ik de stem van James Earl Jones hoorde en Darth Vader op de welbekende brug liep kreeg ik serieus even kippenvel en voor het eerst in alle nieuwe films weer het echte SW-gevoel

Opzich hadden ze er misschien goed aan gedaan om Maul langer mee te laten gaan en die de rol van intimiderende en gecalculeerde bad ass evil guy te laten invullen. Dooku en Grievous waren veel minder imposant wat dat betreft. Maar het verhaal ging natuurlijk over Ani/Vader, en een nieuwe Vader-achtig figuur opzetten zou Vader zelf misschien weer minder interessant maken.
Maar goed, ik ben opgegroeid met de originele films, dus SW zonder Darth Vader en de Millennium Falcon is voor mij hetzelfde als Pink Floyd zonder Roger Waters, bier zonder alcohol, Terminator zonder Arnold en Formule 1 zonder krijsende motoren.
Ik hoop dat JJ wat meer van de originele sfeer weet te vangen. Het zit in de kleine dingen zoals het decor en typische design van techniek in de SW wereld, dat zag ik nml. niet terug in de prequels, die hadden een ander design en waren me te gelikt. Iig komt de Millennium Falcon terug, dus dat gaat de film al beter maken dan alle drie de prequels

En wat is er (vooral uit nieuwschierigheid) voor jou anders aan het design? Zijn het voor jou ook de Naboo fighters, Kamino en Coruscant die het grootste gedeelte van dat gevoel geven? Alle schepen van de Republic zijn gelijk aan die van de Empire, en andere schepen volgen dezelfde ontwerp structuur, Greeblie plaatsing en detailsoorten.
Leg de Republic Star Destroyer en de Empirial Star Destroyer eens naast elkaar… Zelfde schip, maar dan een paar generaties verder, de ontwerpen en details zijn nagenoeg gelijk.
Er zijn wat meer schone en strakke locaties (Coruscant, Naboo, Kamino) maar dat zijn toch plaatsen waar je dat verwacht. Een top of the line kloningslab kan niet met ducttape aan elkaar gehouden worden.
Spoilers/geruchten
Even heel wat anders, terug naar The Force Awakens. In
dit stukje van BBC Radio laat JJ weten het volgende vallen.
”There are a ton of rumours some true some false, but I'm grateful for anyone who'd want to read a spoiler because it means they care."
"I know how it feels as a big Star Wars fan.”
Van de vele geruchten zijn er dus een aantal waar. Dan lijkt het me ook wel wat om de volgende drie geruchten even hier neer te gooien voor wie daar interesse in heeft. Deze drie zijn volgens
Makingstarwars alle drie erg sterk.
Spoilers! Niet klikken als je niet gespoiled wil worden!!! 
spoiler:Weet je HEEL zeker dat je de spoilers wil zien?
Zo ja, dan kun je de volgende drie spoiler blokken aanklikken.
Zo nee, dan ben je wellicht blij dat ik met dit blok begon. You’re welcome

Deze gaat over opening van de film
spoiler:The film does open with a lightsaber in space. It falls to the ground in a savannah environment during the day. It is quickly discovered by a farmer named Naka. Naka accidentally ignites the weapon and starts a fire with it. At first he runs, but then turns around and obtains the weapon. I assume he snatches the weapon so it is not destroyed in the fire. Naka then takes the weapon to his elder called The Vicar.
The Vicar is most likely played by Max von Sydow. It is most likely a code name too. Chances are they didn’t need to name the character during filming so they just went with the title. The Vicar. Anyways, the Vicar appears to contact the Rebels and this brings Poe Dameron to the planet.
Later that night, Poe Dameron arrives and retrieves the lightsaber from The Vicar. The only problem? They’ve brought the Empire there as well (not sure if the Empire followed Poe or intercepted the initially transmission he received). Poe sees Stormtroopers are coming and he places the laser sword safely in a little droid: BB-8. The droid flees and the heroic Poe Dameron prepares to fight!
Concurrently, a young Stormtrooper named Finn enters a situation that will drastically change his life forever. When his best friend dies in battle and he allows a few innocent villagers to escape, Kylo Ren orders him arrested and the village burned to the ground. Because Finn just isn’t naturally evil enough, he finds himself in the brig of a Star Destroyer with a Rebel pilot. Finn never learned to fly. Finn has the knowledge how to get out of the brig and Poe is their best chance to fly out of there. They hatch a plan to steal a TIE Fighter and make a run for it.
De volgende is een gebeurtenis later in de film maar dit zou 100% zeker zijn, dit zou in Pinewood opgenomen zijn, het komt niet uit een script maar van een persoon die bij de opnames aanwezig was:
spoiler:The facts are this was shot at Pinewood:
This sequence takes place on the ramparts of The Evil Castle.
Han Solo is hiding.
He decides to reveal himself to Kylo Renn.
Finn, Rey, Chewbacca and BB-8 stop in their tracks.
They watch as Han Solo confronts Kylo Ren. Kylo Rnn silences the conversation forever.
Chewbacca lets out of a barrage of angry roars and laser blasts.
Kylo Ren flees the scene.
Explosions.
Stormtroopers file in and Finn and Rey are forced to flee.
More explosions.
BB-8 and Chewbacca flee to the Falcon.
Han Solo is never in a scene after this. Those are the facts.
En deze laatste gaat over het einde van de film. De persoon die hiermee kwam is erg betrouwbaar, de spoiler zelf lijkt onwaarschijnlijk, maar door de betrouwbaarheid van de persoon en eerdere informatie waar die eerder mee kwam lijkt dit toch wel betrouwbaar te zijn:
spoiler:The heroes suffer a great blow when they lose their mentor figure. But after a great duel with Rey and Finn versus Kylo Ren, the heroes return back to the base as heroes. At this point, it becomes clear that their current adventure together has come to an end.
We follow our main hero, Rey as she says goodbye to the important players in the film, Leia, Poe, and so on. Meanwhile BB-8, Artoo-Detoo, and See-Threepio decode a puzzle. Rey makes a special stop to say goodbye to Finn in the medical bay.
Rey, Chewbacca, and BB-8 then get into the Falcon and take off. Chewbacca playfully messes up her hair in an endearing gesture. Things are going to be alright, is what the Wookiee is trying to say, as far as I can tell.
I imagine like all Star Wars films, the end is silent with music playing. That’s just my take though. But it seems likely here. They fly away to a new planet and the Falcon lands.
Rey walks up the stone steps. She comes up to a figure and puts the Lightsaber in his hand. Its Luke Skywalker.
The End.
Het zijn geruchten, uiteraard weten we niet 100% zeker hoe en wat tot we de film zien, maar dit zijn 3 geruchten die een erg betrouwbare basis hebben. Doe er mee wat je wil, maar vergeet er geen flinke korrel zout bij te nemen